WWI - Dagens kurs 246, verdier ca kr 551, P/B 0,45

Frodon
WWI 15.02.2022 kl 17:36 21805

WWI er et holdingselskap med mye spennende satsinger, eks grønt satsingen "New Energy". Hovedinntektene kommer fra bilfrakt, hvor ratene har steget betydelig, samtidig som bilproduksjon har gått dårlig. Nå har det snudd. Her er et lite utdrag fra dagens rapport fra Sparebank 1 Markets angående bil salg og produksjon:

"Auto sales are recovering, are ‘just’ 7% below the 2019 level
Sales rose sharply in the US, in EM x China, and probably in China as well"

"Auto production on the way up!
Germany just 4% below the ‘19 level, was down 43%! China is 13% above, from -4%"

Pga lite bygging av nye bilfrakt skip, er det ventet at markedet vil bli meget trangt de neste årene.

WAWI (WWI eier 37,8%) mcap 26,5 milliarder, WWI verdi kr 10,01 milliarder. 12.7.2022 Dnb kursmål kr 110 på WAWI, som priser WWI sin verdi til kr 17,56 milliarder. Mye oppside i WWI hvis Dnb får rett. Dnb har forøvrig kursmål på kr 407 på WWI

TRE - (WWI eier 77%). Treasure sine aksjer i Glovis + cash er verdt ca kr 5,87 milliarder og de har kr 0 i gjeld
Treasure eier 4.125.000 aksjer i Glovis a krw 184.500, dvs ca krw 761.062.500.000, dvs ca usd 580 mill, som gir verdi ca kr 5,75 milliarder
Treasure har ca kr 111 mill i cash
Totale verdier og cash kr 5.87 milliarder,
Treasure har kr 0 i gjeld
Dvs verdi og cash pr aksje kr 27,45

New Energy (grønt satsingen til WWI). Dnb priser dette til usd 393 mill, dvs kr 3,9 milliarder. 31.5.2022 kjøpt de 24% til i NorSea for kr 500 mill (økt fra 75% til 99% eierandel). Verdi totalt kr 4,4 milliarder. Jeg har trukket kr 500 mill fra cash beholdningen til WWI

EWIND (WWI eier 25,66%) mcap 1,8 milliarder, WWI sin verdi kr 461 mill

Reach Subsea ASA (WWI eier 21%) WWI sin eierandel verdt kr 159 mill.

QUBE - WWI eier aksjer i Qube verdt ca kr 676 mill

Marine service - (WWI eier 100%) - verdt ca kr 6,9 milliarder i følge Dnb

The market value non-current financial assets at 31.3.2022 was USD 107 (105-106) million, dvs kr 1.062 millioner

The market value of current financial investments was USD 110 (135-136) million at 31.3.2022, dvs kr 1,092 milliarder

Cash usd 183 mill pr 31.3.2022, dvs kr 1,82 milliarder (kr 150 mill gikk til Reach mars 2022). 31.5.2022 kr 500 mill går til økning av eierskap i NorSea fra 75% til 99%. Dvs totalt cash ca kr 1,167 milliarder

Gjeld pr 31.3.2022 USD 725 million, dvs ca kr 7,19 milliarder
'
Totalt verdier minus gjeld ca kr 24,6 milliarder ink full verdi treasure sine aksjer i Glovis

Dette utgjør verdi på ca kr 551 pr WWI aksje
Dagens kurs kr 246
Det gir en p/b på 0,45 pr dags dato.

Q4 2021 rapporten er ute 17.2.2022
https://newsweb.oslobors.no/message/554212

https://www.wilhelmsen.com/

https://www.wilhelmsen.com/new-energy/

Jeg er aksjonær i WWI og flere av underselskapene de eier
Redigert 20.07.2022 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.07.2022 kl 19:10 3017

Tja, det kommer kanskje an på hvilken sikt du ser på ;) WWI har ligget i en stor stigende trend siden mars 2020. Faller aksjen under kr 224, brytes trenden. Kursen er kr 239 nå, etter å ha testen støtten på kr 224 med hell tidligere denne måneden
fjettis
31.07.2022 kl 20:39 3014

Nøytral nå. Men wwib sier selg. Merkelig. Upålitelig
Frodon
31.07.2022 kl 23:17 2977

Det kommer nok an på når du ser og hvilket tidsperspektiv du bruker. Det er blandede tekniske signaler i WWI nå, noen positive og noen negative. Investtech har kjøpsanbefaling

Du la kanskje også merke til denne:

Analyst rating: Strong buy

Det er jo ikke uten grunn. WWI er blant vinnerne ved høy inflasjon, som du kanskje vet? Det er et stort pluss ved høy inflasjon å ha tatt opp en del gjeld til vekst, hvor driften går med fine overskudd i tillegg til at de enkelt kan øke betalingen fra kundene sine når de får høyere kostnader selv…slik som WWI kan
Redigert 31.07.2022 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.07.2022 kl 23:26 3000

«Kjøper aksjer som tjener på inflasjon»

«Jeg holder pusten. Frykten kommer til å ri markedene, sier investor Harald Espedal. Han har lastet opp med aksjer som skal tjene på høyere inflasjon og nevner spesielt Olav Thon, oljeselskap, Wil Wilhelmsen, Storebrand og Bonheur»

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/06/14/7881511/kjoper-aksjer-som-tjener-pa-inflasjon
Frodon
12.08.2022 kl 12:17 2832

WWI eier 37,8% av WAWI. WAWI har steget 51% siden 6.7.2022. I samme periode har WWI kun steget 10%. WWI møter motstand på kr 252 nå, dagens kurs kr 250. Blir overrasket hvis aksjen ikke bryter opp ;)
Frodon
15.08.2022 kl 22:20 2751

WWI er i modell porteføljen til Investtech, dvs blant de beste case på teknisk analyse på Oslo børs. Aksjen har brutt opp igjennom motstanden på kr 251 og utløst et nytt kjøpssignal. Eneste motstand oppover er kr 280, så det blir første målet nå
Interessert
15.08.2022 kl 23:16 2808

Jeg ser at DnB anslår årets p/e = 3,765 . Det tilsvarer en inntjening på over 25%. Jeg har forstått at denne typen selskaper som driver med litt av hvert, ikke er særlig populære, men det må vel være en slags grense for hvor billig et selskap kan bli? Men det er vel forventede uår som holder prisen nede. For øyeblikket er i hvert fall WWI midt i smørøyet.
Frodon
16.08.2022 kl 14:38 3314

Det virker som aksjen er populær blant dyktige langsiktige investorer, men kanskje ikke populær blant hobby investorer? Jeg har alltid likt slike holding selskap bedre enn fond. Billig ja, eller så hadde jeg aldri kjøpt her 😅 Blir gøy å følge med på WAWI resultatet, om kursen fyker opp på det. Hva tror du?
Interessert
16.08.2022 kl 14:58 3298

Det er jo en aksje som kan gå mye på kort tid. Om det blir nå, vet jeg ikke. Vi får se.
Frodon
16.08.2022 kl 22:17 3236

Fra 11.5.2022 til 7.6.2022 gikk aksjen fra kr 231 til kr 299. Kan håpe på en reprise nå ;) Verdiene ligger der uansett
DividendYield
16.08.2022 kl 22:21 3229

Hva tenker der om wawi resultatet? Godt opp i fra fjoråret, men under forventningene.
Frodon
16.08.2022 kl 22:41 3202

Hehe, alltid gøy med forventningene ;) Hvis en analytiker forventer EBITDA på usd 319 mill og har kursmål kr 110....så leverer selskapet EBITDA på usd 311 mill...hva burde kursmålet være på da? ;) Leste i rapporten at resultatet ble negativt påvirket av urealiserte tap på valuta derivater. Jeg har ikke fått sjekket opp dette enda, men resultatet er til og med 30.6.2022. Hvordan har bevegelsen på valuta vært etter det? Jeg synes jo resultatet er vanvittig bra midt i den krisen bil frakt er i. Husk at produksjon av biler er fortsatt på like lavt nivå som under pandemien og det er nå bil produksjonen holder på å hente seg inn. De neste 18 mnd regner de med høye rater pga lite nye skip blir bygget og det er mangel på skip. Kanskje kursen faller imorgen eller de neste 3 virkedagene hvis markedet faktisk er så skuffet over knall resultatet, men da tenker jeg kjøpsmulighet? Hva tenker du?

Jeg ser også at resultatet ble negativt påvirket av økt drivstoff kostnader. Mye av de ekstra kostnadene får selskapet tilbake fra kundene i de neste kvartalene

Fra Q2 2022 rapporten:

"Fuel surcharge revenue under FAFs increased with USD 40m QoQ countered by a USD 46m increase in fuel expenses. A large portion of the fuel expense increase is expected to be recovered as a surcharge revenue in subsequent quarters"

"FAF (fuel adjustment factor) is a main mechanism to manage fuel price risk in the segment and the main contributor to fuel surcharges revenue. However, the segment has a short-term exposure to the fuel prices since FAF is calculated based on the average fuel price over a historical period and then fixed during an application period, creating a lag effect. As such, in periods of rising fuel prices the segment will not be able to recoup the higher prices through the FAF. Conversely, in periods of falling fuel prices the segment will benefit from higher FAF"
Redigert 16.08.2022 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2022 kl 22:42 3203

Var ikke det skuffende da?
Redigert 16.08.2022 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
Interessert
16.08.2022 kl 22:52 3189

126 mil $ er ca nesten 500 mil $ annualisert, som er nesten 5 mrd med dagens dollarkurs. Det gir en p/e ca lik 6. Det er bra, men markedet er urolig mht konjunkturene, så det er ikke sikkert vi får en oppgang. WWI er imidlertid ikke priset til selskapets eierandel på dagens kurs. Det blir uansett spennende å se hvordan WWI gjør det i de andre segmentene.
Frodon
16.08.2022 kl 23:04 3161

Legge til at de har ca kr 8 milliarder i cash... Det er helt sykt billig priset sammenlignet med børs selskap generelt, og WAWI går med overskudd....noe veldig mange børs selskap ikke gjør. Stål prisene går ned og verft i Asia senker prisene på nybygg. Får håpe det drøyer lengst mulig før det blir bestilt mye nye skip i bil frakt, da ratene sannsynligvis vil holde seg høye så lenge flåteveksten er negativ.

Ser du på Glovis (der Treasure eier 11% av aksjene), er den aksje kursen på full fart opp igjen etter veldig bra resultater. Treasure aksjen har ikke gått enda. Så der burde det være mer oppside til WWI.

Edda Wind kommer med resultat imorgen, der blir det sikkert skuffelse pga avbestilling av nye skip. Mulig det er priset inn allerede? De tar levering på nye skip i dette kvartalet, da vil jo inntektene øke mye.

Mest spent på WWI resultaten, men som vanlig blir vell overskriftene negative....alltid noen som forventer mye mer, loool
Slettet bruker
16.08.2022 kl 23:16 3142

Tipper det faller godt i morgen, resultat var langt under forventning.
Redigert 16.08.2022 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
Kbb
17.08.2022 kl 07:43 3046

Litt dårligere en forventa, men det er tiden framøve prisen skal opp. Ingen grunn til å selge på lenge.
Frodon
17.08.2022 kl 08:17 3017

Dette er fra DN Investor idag

«Bilproduksjonen vil normaliseres ettersom forstyrrelsene i forsyningskjedene avtar og økningen i råvareprisene har falt ytterligere», skriver Capital Economics»
Slettet bruker
17.08.2022 kl 09:08 2969

Som forventet, disse ww selskapene er det bare å holde seg langt unna, er så over opphausset at det ligner ikke noe annet.
Redigert 17.08.2022 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2022 kl 09:15 2956

Må si jeg er skuffet over Edda Wind, som skulle få 2 nye skip tidlig i august 2022, også melder de 17.8.2022 at de skipene er forsinket og blir levert i Q1 2023. De må jo ha visst lenge at de 2 skipene er forsinket? Aksjen har allerede falt mye, har noen visst mer enn andre? Slikt liker i hvert fall jeg dårlig

WAWI overreaksjon idag? Vente 2 dager til med kjøp?
Slettet bruker
17.08.2022 kl 09:21 2941

Er vel bedre å holde seg til GCC tenker jeg.
Redigert 17.08.2022 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2022 kl 10:27 2881

Syns faktisk dette fallet er så overdrevet at jeg kjøper litt på 64,5, men her blir jeg ikke lenge
Selv om Gcc er et langt bedre case
Redigert 17.08.2022 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2022 kl 11:13 2834

Måtte selge ut i brak Frodon, beklager det, aksjen skal vel ned til 50 lappen igjen.
Denne aksjen er hausset opp i skyene som du vet, selv Nas gjør det jo bedre på børs.
Redigert 17.08.2022 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Interessert
17.08.2022 kl 11:46 2795

Alt er i utgangspunktet interessant, men gcc tjente bare 2 mil UDS i q1. Er det noen spesiell grunn til de dårlige resultatene?
Slettet bruker
17.08.2022 kl 12:00 2773

Ja, de rapporterer på gamle avtaler/ rater, men som nå fortløpende fornyes på langt bedre rater, slik er ståa i Gcc, du vil få en kolosal vekst på inntjening i motsetning til Wawi som allerede er priset langt over kolosal inntjening,
Da får en slike reaksjoner når forventningene er så store, i Gcc er de vel fraværende, for det er ikke omsatt aksjer omtrent siste 3 måneder, i motsetning til Wawi og Hauto som er hausset i skyene av analytikere.

Wawi gikk fra 8 kroner til 80 kroner.
Da Gcc gikk på børs rundt 50 lappen, langt under Nav hadde allerede Wawi steget 500%.
Som Morten Astrup sa den gang i starten på året, jeg kjøper Gcc pga åpen eier struktur og pga at de andre aksjene allerede har steget mye, prisingen av Gcc er krise prising.
https://www.dn.no/bors/morten-astrup/gram-car-carriers/shipping/arets-forste-borsnotering-gram-car-carriers-stiger-forsiktig-hjornesteinsinvestor-morten-astrup-mener-han-kom-inn-pa-kriseprising/2-1-1144411
Redigert 17.08.2022 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
Interessert
17.08.2022 kl 12:49 2729

Takk for det. Må se litt nærmere på tallene.
Slettet bruker
17.08.2022 kl 14:55 2672

Wallenius Wilhelmsen-aksjen nedjusteres til 80 kroner aksjen
Clarksons Platou Securities nedjusterer kursmålet på Wallenius Wilhelmsen til 80 kroner fra tidligere 85 kroner per aksje, samtidig som det opprettholdes en kjøpsanbefaling.
Slettet bruker
18.08.2022 kl 09:10 2531

Ned bare 15 kroner på 2 dager, hvor mange milliarder i fall?

Klarte ikke holde kjøps knappen unna 61 kroner
Slettet bruker
18.08.2022 kl 09:32 2508

50 kroner oppside bør da være attraktivt , Wawi er overhode ikke min favoritt i segmentet, det er Gcc, men dette fallet i Wawi vi nå ser, det er tull og det er langt overdrevet, denne aksjen stiger nok sakt men sikkert opp på 75 kroner igjen.


WAWI: SEB NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 110 FRA 120
18.8.2022 08:36 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): SEB nedjusterer sitt kursmål på Wallenius Wilhelmsen til 110 kroner fra tidligere 120 kroner. Kjøpsanbefalingen fastholdes.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset torsdag.

"Våre forrige estimater ser for optimistiske ut i lys av andrekvartalsrapporten, derfor nedjusterer vi våre estimater for fraktrater med 4 prosent for andre halvdel av 2022 og med 2 prosent for 2023/24, og vi nedjusterer våre estimater for logistikksegmentet for 2022. Våre EPS-estimater for 2023-2024 er redusert med 11 prosent og 9 prosent", heter i oppdateringen.

Junaid Razak finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 22 00 11 55
Redigert 18.08.2022 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.08.2022 kl 10:56 2455

3 kroner aksjen på 3 timer er bra.
Får vel selge ut med pen gevinst
Frodon
18.08.2022 kl 18:02 2384

Der kom WWI rapporten. Hva tenker dere om dette?

https://newsweb.oslobors.no/message/569060
Interessert
18.08.2022 kl 18:24 2358

Ebit på egen virksomhet og del av WAWI er ca 80 mil usd. Så føres det tap i Glovis på ca 90 mil, og så ser resultatet plutselig dårlig ut. Jeg tenker at annualisert ebit på drift nå er over 300 mil usd. Det blir en del i NOK, så det er god butikk for tiden.
Interessert
18.08.2022 kl 18:38 2343

Så må det jo trekkes fra for renter og skatt.
Slettet bruker
18.08.2022 kl 19:43 2289

Tipper det blir bra fall i aksjen i morgen
Trenger ikke mer en disse fattige linjene for å forstå det, WW aksjene er over opp haussede.

Total income for the group in the second quarter was USD 238 million, up 6% from the second quarter of 2021, but down 1% from the previous quarter. EBITDA was USD 39 million, down 3% year-over-year and down 11% from the previous quarter.
Redigert 18.08.2022 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.08.2022 kl 20:10 2274

Enig, veldig merkelig.

Hva med dette? Uvesentlig? Snur andre veien når usd faller ned igjen?

Financial items were negative with USD 117 million, including a USD 92 million negative change in fair value of financial assets and a USD 30 million unrealised loss on FX hedges"
Redigert 18.08.2022 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
Interessert
18.08.2022 kl 21:28 2233

Det blir litt misvisende med å bare oppgi ebitda, 39 mil usd. Det er ut som resultatet i wawi føres i regnskapet.

Operating profit/EBIT. 39 27
Share of profit/(loss) from JVs and associates 45

Til sammen blir dette ca 85 mil usd. (Mener det var litt andre tall i presentasjonen, men summen 80 og 85 er nesten lik.) Antar at wawi dermed ikke kan føres som “financial assets”. Det blir feil å ikke ta med wawi under noen av postene. Så jeg regner samlet ebit til ca 80 mil og tap på finansiell eiendeler til 92 mil. 80 mil usd per år blir som kjent 320 mil usd. Det er en stor del av børsverdien.
Matros
18.08.2022 kl 21:42 2223

WWI er et tulleselskap. Ingen av de underliggende selskapene har noe som helst vekst av betydning. Hvorfor ? Fordi å drive med skipsmanagement og havneretail blir litt for kjedelig, mer gøy å investere i fornybar. Nei, 3 - 4 % dividende yield er alt for lite kompensasjon for at andre skal leke med eiendelene dine. Det mener resten av slekta også
Matros
18.08.2022 kl 21:45 2217

For ordens skyld med underliggende selskaper mener jeg de som er integrert i regnskapet, ikke walenius Wilhelmsen som er et kanon selskap
Frodon
18.08.2022 kl 22:19 2189

Kanskje de glemte at selskapet ble skilt ut ;) Men hvorfor fører de det slik?

Venter de dårligere tider?

"During the quarter, Wilhelmsen reduced its holding of current financial investments and non-current financial assets"