WEST Veien videre
Western Bulk declares Q1 2022 dividend of NOK 4,24 per share
25.04.2022
Western Bulk hereby declares a dividend of USD 16 million based on the company's results for the first quarter of 2022.
The declared dividend of USD 16 million corresponds to a dividend of NOK 142.4 million @USDNOK 8,90, or NOK 4,24 per share. The share will trade ex dividend on April 27th, record date is April 28th and payment date is May 5th.
By utilizing the continued high market volatility, both in respect of total market levels and relative levels between the Pacific and Atlantic basins, Western Bulk has achieved a record high result for the first quarter of 2022.
Based on the current market outlook a net profit after tax of USD 7 to 9 million is expected for Q2-22
25.04.2022
Western Bulk hereby declares a dividend of USD 16 million based on the company's results for the first quarter of 2022.
The declared dividend of USD 16 million corresponds to a dividend of NOK 142.4 million @USDNOK 8,90, or NOK 4,24 per share. The share will trade ex dividend on April 27th, record date is April 28th and payment date is May 5th.
By utilizing the continued high market volatility, both in respect of total market levels and relative levels between the Pacific and Atlantic basins, Western Bulk has achieved a record high result for the first quarter of 2022.
Based on the current market outlook a net profit after tax of USD 7 to 9 million is expected for Q2-22
Redigert 04.05.2022 kl 13:23
Du mÄ logge inn for Ä svare
fjettis
09.03.2022 kl 14:58
6082
En liten pÄminnelse. Sist capsize gikk ATH, var nÄr Russland invaderte Georgia i 2008. Mulig vi nÄr ny ATH pÄ sikt nÄ. Hvert fall innen handy og supra. Kanskje panamax ogsÄ
fjettis
10.03.2022 kl 15:48
5800
Rater 32k nÄ.
Ă rsrapport kommer etter stengetid. Kurs sensitiv informasjon som kommer da kanskje?
Blir spennende Ă„ se hvordan markedet reagerer.
Er det etter Ärsrapport nordnet endrer statistikken pÄ siden deres?
Ă rsrapport kommer etter stengetid. Kurs sensitiv informasjon som kommer da kanskje?
Blir spennende Ă„ se hvordan markedet reagerer.
Er det etter Ärsrapport nordnet endrer statistikken pÄ siden deres?
Pirato
10.03.2022 kl 16:46
5769
Da er Ärsrapporten tilgjengelig pÄ hjemmesiden til WEST.
https://www.westernbulk.com/files/reports/2021-western-bulk-annual-report.pdf
https://www.westernbulk.com/files/reports/2021-western-bulk-annual-report.pdf
ErikNordnet
10.03.2022 kl 17:05
5731
We are seeing significant benefits from the changes made in our company culture where we work as one company with enhanced cooperation across functions and geographies. This has allowed for new trading patterns to be developed and a more holistic approach to management of the groupâs fleet. We are also making better agreements by closer involvement from relevant internal competencies ahead of fixing of vessels and cargo.
Overall, the supply and demand of the global dry bulk market is expected to be in broad balance in 2022 while the Supramax and Handy sectors are likely to perform better than their larger peers. We are seeing returns on investments in operational improvement, excellence in execution and data driven decision making.
Based on how the year has started and the current market outlook,
the outlook for 2022 is promising.
Dividend Policy
The Board of Directors will propose a dividend for 2021 of USD 65 million to the Annual General Meeting. A new dividend policy will also be proposed with 80% of net profit paid in dividend, subject to combined working capital and free cash position being sufficient to support such pay-outs
Ownership Structure
As of 31.12.2021, Western Bulk Chartering AS is listed on Euronext
Growth Oslo, with about 623 shareholders. The Kistefos Group
controls about 69% of the shares
Overall, the supply and demand of the global dry bulk market is expected to be in broad balance in 2022 while the Supramax and Handy sectors are likely to perform better than their larger peers. We are seeing returns on investments in operational improvement, excellence in execution and data driven decision making.
Based on how the year has started and the current market outlook,
the outlook for 2022 is promising.
Dividend Policy
The Board of Directors will propose a dividend for 2021 of USD 65 million to the Annual General Meeting. A new dividend policy will also be proposed with 80% of net profit paid in dividend, subject to combined working capital and free cash position being sufficient to support such pay-outs
Ownership Structure
As of 31.12.2021, Western Bulk Chartering AS is listed on Euronext
Growth Oslo, with about 623 shareholders. The Kistefos Group
controls about 69% of the shares
Spekulant1
10.03.2022 kl 17:37
5657
Ser ut til at last day including right blir fredag 18. Mars og ex dag blir mandag 21. Mars. Utbetaling i slutten av mnd i fÞlge melding fra selskapet nÄ.
ErikNordnet
10.03.2022 kl 17:51
5639
Godt!
The Board of Directors has proposed a dividend for 2021 of USD 65 million to the Annual General Meeting to be held on the 17th of March. The proposal implies that the share will be trading excluding dividend as of Monday 21st of March with dividend paid end of March. Western Bulk has had a good start to 2022. The escalating situation following Russia's invasion of Ukraine has had limited impact on the Group and is not expected to have negative impact in the near term. âWe have built a strong culture of co-operation, agility and continuous improvement. Through this, and by staying loyal to the strategy of utilizing the companyâs risk capacity in the short-term market, Western Bulk is in a good position entering 2022", states Hans AasnĂŠs, CEO of Western Bulk. Please see the attached annual report 2021 for more information.
https://newsweb.oslobors.no/message/556198
Alle aksjonaerer kan ogsÄ delta pÄ annual meeting 17.mars
The Board of Directors has proposed a dividend for 2021 of USD 65 million to the Annual General Meeting to be held on the 17th of March. The proposal implies that the share will be trading excluding dividend as of Monday 21st of March with dividend paid end of March. Western Bulk has had a good start to 2022. The escalating situation following Russia's invasion of Ukraine has had limited impact on the Group and is not expected to have negative impact in the near term. âWe have built a strong culture of co-operation, agility and continuous improvement. Through this, and by staying loyal to the strategy of utilizing the companyâs risk capacity in the short-term market, Western Bulk is in a good position entering 2022", states Hans AasnĂŠs, CEO of Western Bulk. Please see the attached annual report 2021 for more information.
https://newsweb.oslobors.no/message/556198
Alle aksjonaerer kan ogsÄ delta pÄ annual meeting 17.mars
Ă
rsrapporten for 2021 og forslagene til 17. mars 2022 ser meget bra ut! Det er ogsÄ spennende Ä lese at selskapet har gode utsikter for 2022, med liten pÄvirkning av Ukraina/Russland. Forslagene til generalforsamlingen inkluderer et kjempe utbytte for 2021 pÄ 17,23 kr, samt kvartalsvis utbetaling av minimum 80% av netto overskudd.
Med forbehold om at forslag 3 til generalforsamling blir vedtatt sÄ vil det pÄ dagens kurs 58 bli utbetalt 17,23 kr pr. aksje for 2021! Det er 29,7% av dagens kurs!
Med forbehold om feil og ren gjetting pÄ utfallet av 2022: Skulle 2022 gÄ som 2021 med 17,23 i utbytte og kursen fortsatt vil ligge pÄ 58 frem til ex 21. mars 2022, sÄ vil det vÊre mulig Ä handle WEST for 40,77, og med 17,23 i utbytte for 2022 vil det vÊre 42,26% av kursen.
Utklipp av forslag til generalforsamlingen 17. mars 2022:
"4. A total dividend of NOK 17,23 per share will be distributed from profits from the financial year
commencing 1 January 2021 and ending 31 December 2021. The dividend will be distributed
to registered shareholders as per 22 March 2022 and the expected payment date shall be 29
March 2022.
5. The Company implements a new dividend policy whereas from the first quarter of 2022, a
minimum 80% of net profit shall be paid in quarterly dividend payments, subject to sufficient
free liquidity and working capital to support such payment.
6. The Board of Directors is given authority to approve dividend payments in accordance with
resolution 5 above and based on the Company's unaudited quarterly management accounts
for the financial year commencing 1 January 2022 and ending 31 December 2022 without
being required to publish those accounts, with such authority to expire on the date of the next
annual general meeting."
Med forbehold om at forslag 3 til generalforsamling blir vedtatt sÄ vil det pÄ dagens kurs 58 bli utbetalt 17,23 kr pr. aksje for 2021! Det er 29,7% av dagens kurs!
Med forbehold om feil og ren gjetting pÄ utfallet av 2022: Skulle 2022 gÄ som 2021 med 17,23 i utbytte og kursen fortsatt vil ligge pÄ 58 frem til ex 21. mars 2022, sÄ vil det vÊre mulig Ä handle WEST for 40,77, og med 17,23 i utbytte for 2022 vil det vÊre 42,26% av kursen.
Utklipp av forslag til generalforsamlingen 17. mars 2022:
"4. A total dividend of NOK 17,23 per share will be distributed from profits from the financial year
commencing 1 January 2021 and ending 31 December 2021. The dividend will be distributed
to registered shareholders as per 22 March 2022 and the expected payment date shall be 29
March 2022.
5. The Company implements a new dividend policy whereas from the first quarter of 2022, a
minimum 80% of net profit shall be paid in quarterly dividend payments, subject to sufficient
free liquidity and working capital to support such payment.
6. The Board of Directors is given authority to approve dividend payments in accordance with
resolution 5 above and based on the Company's unaudited quarterly management accounts
for the financial year commencing 1 January 2022 and ending 31 December 2022 without
being required to publish those accounts, with such authority to expire on the date of the next
annual general meeting."
Redigert 10.03.2022 kl 18:20
longo
10.03.2022 kl 22:51
5403
Er dette bÞrsens beste utbytteaksje? Stigende Supramax-rater peker mot Q1-utbytte pÄ kanskje 5-6 kroner, dette lover bra!
Pirato
10.03.2022 kl 23:50
5331
En av de beste, uten tvil. 2020 bulkers betaler kanskje et par kroner mer i Äret, men for den samme summen fÄr en dobbelt sÄ mange WEST aksjer som 2020 aksjer. GOGL har altfor mange aksjer og koster ogsÄ mer enn WEST aksjer. GOGL mÄ betale 7-8 ganger mer i utbytte enn WEST for at det skal vÊre mer lÞnnsomt Ä eie GOGL aksjer sett med tanke pÄ utbytte.
Redigert 11.03.2022 kl 00:01
Det kan se slik ut nÄr man ser pÄ tallene. Det er fÄ aksjer tilgjengelig i markedet nÄr de stÞrste eierene sitter godt pÄ sine aksjer, tydeligvis med god grunn. Ser frem til Q1!
Spekulant1
11.03.2022 kl 10:42
5122
NÄ begynner det Ä skje ting, tipper vi slutter pÄ 65+ 18. Mars
Let it be
11.03.2022 kl 11:02
5113
Tar en utgangspungt i inntjeningen pr. dag pr skip i andre halvÄr 2021 og forskyver den ut i 2022. Dvs at 2022 blir likt som siste del av 2021.
Det blir rundt MUS$ 100 i resultat og 80 % utbytte er MUS$ 80 i utbytte for 2022 som blir utbetalt i lĂžpet av 2022 kvartalsvis. + MUS$ 65 i utbytte for 2021 som utbetales
ca. 29/3-22. Dvs i sum MUS$ 145 totalt utbetalt utbytte ilÞpet av de neste 12 mÄnedene. Dette representerer ca. 70 % av dagens bÞrskus. i utbytte innen 12 mÄneder, derav ca 45 % av de antatt her MUS$ betales u allerede innen ca. 14 dager. SÄ tillegges selskapet de resterende 80 % til selskapsformÄl.
Snakk om julaften, nyttÄr, pÄske og sankthans dette kan bli. Godt jeg er mÄteholdende
time will show
Det blir rundt MUS$ 100 i resultat og 80 % utbytte er MUS$ 80 i utbytte for 2022 som blir utbetalt i lĂžpet av 2022 kvartalsvis. + MUS$ 65 i utbytte for 2021 som utbetales
ca. 29/3-22. Dvs i sum MUS$ 145 totalt utbetalt utbytte ilÞpet av de neste 12 mÄnedene. Dette representerer ca. 70 % av dagens bÞrskus. i utbytte innen 12 mÄneder, derav ca 45 % av de antatt her MUS$ betales u allerede innen ca. 14 dager. SÄ tillegges selskapet de resterende 80 % til selskapsformÄl.
Snakk om julaften, nyttÄr, pÄske og sankthans dette kan bli. Godt jeg er mÄteholdende
time will show
fjettis
11.03.2022 kl 11:03
5152
Vil tro at utbytte for Q1 havner pÄ 7kr utifra 72musd vinst i H2.
Utrolig at denne fortsatt handles pÄ 50-tallet
Utrolig at denne fortsatt handles pÄ 50-tallet
longo
13.03.2022 kl 20:25
4560
Har fÄtt litt tid til Ä lese Ärsrapport i helga for Ä finne ut mer hva jeg har investert i :-). Og jeg liker det jeg ser! I praksis er selskapet gjeldfritt (for rentebÊrende gjeld) og har en solid egenkapital. Skipet eier ingen bÄter, og kan i praksis fleksibelt tilpasse sin flÄte av innleide fartÞyer og optimalisere befraktning mot sine cirka 300 kunder (last-eiere).
Jeg ble imponert av mĂ„ten selskapet hĂ„ndterer risiko. Ordet ârisk managementâ gĂ„r som en rĂžd trĂ„d gjennom Ă„rsrapporten. Bl. a. ser man at selskapet har en klar filosofi pĂ„ Ă„ inngĂ„ framtidskontrakter pĂ„ bunkers, slik at man hele tiden har kontroll pĂ„ kostnadssiden. Jeg sĂ„ spesielt etter dette aspektet ved selskapets drift, i lys av krigen i Ukraina. Ingen russiske eller ukrainske kunder tolket jeg som at selskapet ikke er eksponert for sanksjonsrisiko. Jeg likte ogsĂ„ den desentraliserte modellen for beslutningstaking i de ulike geografiske omrĂ„dene selskapet opererer. Samt en tilsynelatende sĂŠrdeles kompetent ledelse etter min ringe vurdering.
Greier de Ä holde pÄ sin filosofi om Ä betale ca 80% av overskudd etter skatt i utbytte? Jeg tror at svaret pÄ dette er definitivt ja, sÄ lenge vi har et sterkt tÞrrbulkmarked. Det ser bra ut det nÊrmeste Äret eller to. Lenger fram tÞr ikke jeg se i en omskiftelig verden. Dette selskapet er derfor min stÞrste plassering i Þyeblikket, med forventet gode utbytter som min beste hedge mot inflasjon framover. Lykke til!
Jeg ble imponert av mĂ„ten selskapet hĂ„ndterer risiko. Ordet ârisk managementâ gĂ„r som en rĂžd trĂ„d gjennom Ă„rsrapporten. Bl. a. ser man at selskapet har en klar filosofi pĂ„ Ă„ inngĂ„ framtidskontrakter pĂ„ bunkers, slik at man hele tiden har kontroll pĂ„ kostnadssiden. Jeg sĂ„ spesielt etter dette aspektet ved selskapets drift, i lys av krigen i Ukraina. Ingen russiske eller ukrainske kunder tolket jeg som at selskapet ikke er eksponert for sanksjonsrisiko. Jeg likte ogsĂ„ den desentraliserte modellen for beslutningstaking i de ulike geografiske omrĂ„dene selskapet opererer. Samt en tilsynelatende sĂŠrdeles kompetent ledelse etter min ringe vurdering.
Greier de Ä holde pÄ sin filosofi om Ä betale ca 80% av overskudd etter skatt i utbytte? Jeg tror at svaret pÄ dette er definitivt ja, sÄ lenge vi har et sterkt tÞrrbulkmarked. Det ser bra ut det nÊrmeste Äret eller to. Lenger fram tÞr ikke jeg se i en omskiftelig verden. Dette selskapet er derfor min stÞrste plassering i Þyeblikket, med forventet gode utbytter som min beste hedge mot inflasjon framover. Lykke til!
Redigert 13.03.2022 kl 20:28
fjettis
14.03.2022 kl 11:09
4731
NÄ begynner folk Ä lÞpe etter aksjen. Var pÄ tide. GOGL ned 4% og WEST opp 6%. Kanskje GOGL aksjonÊrene flytter over her
fjettis
15.03.2022 kl 13:07
4360
NÄ er tallene offisielt pÄ plass hos Nordnet.
Det viser at WEST er den billigste shipping aksjen og med best dividendeđ„ł her mĂ„ folk hive seg pĂ„
P/E 3,9
P/S 0,16
Direkteavkastning 27%
Kurs 65kr
Det viser at WEST er den billigste shipping aksjen og med best dividendeđ„ł her mĂ„ folk hive seg pĂ„
P/E 3,9
P/S 0,16
Direkteavkastning 27%
Kurs 65kr
Spekulant1
15.03.2022 kl 14:31
4304
Bare Ä holde pÄ de aksjene man har, kommer til Ä kjÞre en kombo med mÄnedlige utbytter fra Bulkers og hver 3. mÄned fra west fremover. Ser jo lyst ut for begge selskapene ett til to Är fram - minst!
Falkenroy
15.03.2022 kl 14:44
4354
Hva betyr ordet best dividende? I praksis
Redigert 15.03.2022 kl 14:45
fjettis
15.03.2022 kl 16:04
4319
Hvis du liker hÞy P/E sÄ anbefaler jeg Belships innenfor tÞrrbulk med P/E 10. Eller MPC containershipping med P/E 21
P/E 21 pÄ MPCC er bare tull, se heller pÄ P/E estimat. Med svÊrt forutsigbare inntekter resten av Äret er det meget stor sannsynlighet for at utbetalt utbytte i 2022 blir opp mot 30% av dagens sluttkurs. Utbytter for Q1 og videre fremover er langt mer usikre i WEST, hvor inntektene er langt mindre forutsigbare.
NB! Utbytte pĂ„ 17 kr er knallbra altsĂ„, og jeg er aksjonĂŠr i WEST ogsĂ„, med tro pĂ„ tĂžrrbulk fremover. Det er bare det at hĂžy rate i tĂžrrbulk i seg selv ikke er en garanti for god inntekt i WEST. De trenger ogsĂ„ volatilitet og dyktighet for at det skal bli gode penger av det. MPCC sin stĂžrste utfordring for tiden er Ă„ ikke si ja til fĂžrste og beste (svĂŠrt gode) tilbud, fordi det nesten garantert kommer et bedre et i morgenâŠ
NB! Utbytte pĂ„ 17 kr er knallbra altsĂ„, og jeg er aksjonĂŠr i WEST ogsĂ„, med tro pĂ„ tĂžrrbulk fremover. Det er bare det at hĂžy rate i tĂžrrbulk i seg selv ikke er en garanti for god inntekt i WEST. De trenger ogsĂ„ volatilitet og dyktighet for at det skal bli gode penger av det. MPCC sin stĂžrste utfordring for tiden er Ă„ ikke si ja til fĂžrste og beste (svĂŠrt gode) tilbud, fordi det nesten garantert kommer et bedre et i morgenâŠ
fjettis
15.03.2022 kl 20:08
4154
Var ingenting negativt ment mot mpc. Absolutt en god aksje, derfor jeg anbefalte den og belships til MrKarma hvis det er hÞy P/E han vil ha. Jeg har ikke regnet pÄ mpc, kun sett tallet fra nordnet. Men det er fortsatt en god aksje!
Personlig har jeg stÞrre tro pÄ tÞrrlast kommende tid ettersom vekst i samfunnet vil krympe, og behovet rettes mot energi og mat.
Ser ogsÄ for meg at det blir fler ledige containerskip fremover ettersom det ikke skal leveres varer til Russland.
Personlig har jeg stÞrre tro pÄ tÞrrlast kommende tid ettersom vekst i samfunnet vil krympe, og behovet rettes mot energi og mat.
Ser ogsÄ for meg at det blir fler ledige containerskip fremover ettersom det ikke skal leveres varer til Russland.
fjettis
15.03.2022 kl 20:14
4144
Hva er forresten planen til mpc? Betale utbytte mÄnedsvis eller kvartalsvis?
MPCC utbetaler kvartalsvise utbytter fremover, med fÞrste ordinÊre utbytte nÄ i slutten av mars, for Q4. I tillegg betalte de xo utbytte for noen uker siden.
Det blir spennende Ă„ se hvordan det utvikler seg i container fremover, og se hvilke utslag krigen og dens ettervirkninger gir. Jeg ser ikke bort fra at det kan bli en nedgang i rater etter hvert, men heldigvis har MPCC allerede pĂ„ plass kontrakter for minst 92% av alle flĂ„tedager i 2022, minst 73% i 2023 og minst 45% i 2024, til SVĂRT gode rater. :-)
Det blir spennende Ă„ se hvordan det utvikler seg i container fremover, og se hvilke utslag krigen og dens ettervirkninger gir. Jeg ser ikke bort fra at det kan bli en nedgang i rater etter hvert, men heldigvis har MPCC allerede pĂ„ plass kontrakter for minst 92% av alle flĂ„tedager i 2022, minst 73% i 2023 og minst 45% i 2024, til SVĂRT gode rater. :-)
ErikNordnet
15.03.2022 kl 21:27
4047
Ang MPCC og shipping generelt.
Shipping er som de fleste vet en marked som gÄr i sykler, mange med meg tror tÞrrbulk nÄ er pÄ vei inn i en ny supersyklus minimum neste to Ärene hvor starten gikk i forbindelse med OL og kinesisk nyttÄr.
Bla. Boliden investerer i Odda pga. denne hypotese.
MPCC var som kjent pÄ vei mot konkurs sommer 2020 og gjennomfÞrte en ny emissjon pÄ 2 NOK per aksje. SÄ startet en super sykle for container markedet og MPCC ble som som kjent vinner i 2021. 3 NOK i utbytte for 2021 og 1 NOK per kvartal i 2022? Det er meget bra. Personlig tÞr jeg ikke Ä investere i container markedet per dagens dato fordi ordre book pÄ mange verft i Asia og Europa er full med container ship de neste to Ärene. Dvs jeg tror utbudet blir stÞrre enn etterspÞrselen om ca 12 mÄneder. Det er kun min hypotese
Hva som er unikt med WEST pÄ Oslo bÞrs er at de ikke er en Ship owner, uten trader med cargo og opererer ship i segmentet og kan derfor tjene penger ogsÄ pÄ negative svingninger i ratene.
Ang lave P/E tall. Det finnes mange orsaker til hvorfor ett selskap handles til lave P/E tall. WEST er en meget ananym aksje, gikk pÄ bÞrs i september 2021 pÄ Euronext og har frem til nÄ kun 620 aksje eier (dette tall har mest sannsynligst Þkt siste to uker)., Det er ikke Fredriksen eller RÞkke som eier WEST
Det finnes selvfÞlgelig en skepsis til nye selskaper pÄ Oslo bÞrs.
Personligen foretrekker jeg selskaper med lav P/E tall mot selskaper med negative P/E tall :)
Flaks det er frivillig Ä vÊre pÄ bÞrs.
Shipping er som de fleste vet en marked som gÄr i sykler, mange med meg tror tÞrrbulk nÄ er pÄ vei inn i en ny supersyklus minimum neste to Ärene hvor starten gikk i forbindelse med OL og kinesisk nyttÄr.
Bla. Boliden investerer i Odda pga. denne hypotese.
MPCC var som kjent pÄ vei mot konkurs sommer 2020 og gjennomfÞrte en ny emissjon pÄ 2 NOK per aksje. SÄ startet en super sykle for container markedet og MPCC ble som som kjent vinner i 2021. 3 NOK i utbytte for 2021 og 1 NOK per kvartal i 2022? Det er meget bra. Personlig tÞr jeg ikke Ä investere i container markedet per dagens dato fordi ordre book pÄ mange verft i Asia og Europa er full med container ship de neste to Ärene. Dvs jeg tror utbudet blir stÞrre enn etterspÞrselen om ca 12 mÄneder. Det er kun min hypotese
Hva som er unikt med WEST pÄ Oslo bÞrs er at de ikke er en Ship owner, uten trader med cargo og opererer ship i segmentet og kan derfor tjene penger ogsÄ pÄ negative svingninger i ratene.
Ang lave P/E tall. Det finnes mange orsaker til hvorfor ett selskap handles til lave P/E tall. WEST er en meget ananym aksje, gikk pÄ bÞrs i september 2021 pÄ Euronext og har frem til nÄ kun 620 aksje eier (dette tall har mest sannsynligst Þkt siste to uker)., Det er ikke Fredriksen eller RÞkke som eier WEST
Det finnes selvfÞlgelig en skepsis til nye selskaper pÄ Oslo bÞrs.
Personligen foretrekker jeg selskaper med lav P/E tall mot selskaper med negative P/E tall :)
Flaks det er frivillig Ä vÊre pÄ bÞrs.
einro
16.03.2022 kl 08:22
3840
Ingen av oss kan spÄ, sÄvidt jeg vet, men noen har kanskje mer kvalifisert gjetning!? Hvor gÄr kursen i West mellom ex utbytte pÄ mandag og neste utbytte i april? Lurer pÄ om det er lurt Ä selge fÞr ex utbytte for deretter Ä kjÞpe tilbake.
steno
16.03.2022 kl 09:22
5100
I Golden Ocean har det lÞnt seg Ä selge rett fÞr x-dag (ca. 114,-), for sÄ Ä kjÞpe tilbake rett etter (ca. 100,-). Utbyttet sist var pÄ 8,-. Vanskelig Ä si om det samme vil skje med Western siden vi har flere utbytter pÄ vei nÄ, samtidig med ganske fÄ smÄ-aksjonÊrer. Golden Ocean blir ogsÄ shortet en del, men har fÄtt det for meg at det ikke lov med Ä shorte WEST. Personlig har jeg tenkt Ä sitte stille med aksjene jeg har i et par Är og ta utbyttene som kommer.
ErikNordnet
16.03.2022 kl 17:28
4975
Sveaas via Kistefors bruker 564 Millioner NOK for Ă„ kjĂžpe ca 1/3 av offshore redeiret Siem offshore.
Tipper disse penger er avsetting for utbytte fra WEST i 2021 + Q1 2022
Kistefors eier 68,8% av Western bulk chartering.
https://e24.no/boers-og-finans/i/660ao8/faar-inn-sveaas-som-ny-storeier-vi-er-paa-vei-opp-av-en-dyp-boelgedal
Bra avkastning pÄ eget kapital.
Tipper disse penger er avsetting for utbytte fra WEST i 2021 + Q1 2022
Kistefors eier 68,8% av Western bulk chartering.
https://e24.no/boers-og-finans/i/660ao8/faar-inn-sveaas-som-ny-storeier-vi-er-paa-vei-opp-av-en-dyp-boelgedal
Bra avkastning pÄ eget kapital.
Redigert 16.03.2022 kl 17:30
fjettis
16.03.2022 kl 17:50
5150
«Western Bulk Chartering ble tatt opp til notering pÄ Euronext Growth i september. Aksjen har hatt en god utvikling og bÞrsverdien har nÊr doblet seg siden noteringen. Kursen ligger i en stigende trendkanal, og videre oppgang innenfor denne indikeres. RSI er over 70 etter den kraftige oppgangen de siste ukene. Aksjen har dermed et sterkt positivt momentum, som styrker aksjen pÄ kort sikt»
https://e24.no/boers-og-finans/i/mrwbGq/investtech-analyse-tre-kjoep-blant-smaaaksjene-paa-euronext-growth
https://e24.no/boers-og-finans/i/mrwbGq/investtech-analyse-tre-kjoep-blant-smaaaksjene-paa-euronext-growth
Sandsli invest
17.03.2022 kl 02:44
4966
Kom litt sent inn i denne men hadde den pÄ radaren. Uten tvil blir dette et utbytte case i 2022 - 2024. Etter mitt regeark vil det bli utbetalt 3 x 7 for 2022 pluss det varslete utbyttet pÄ 17.20 som snart er pÄ konto. Ergo blir det 38.20 for 2022 alene. For 2023 reduseres utbyttet til 4 x 5. Dette er penger pÄ gaten. Har brukt gÄrsdagen pÄ Ä selge og kjÞpe tilbake.
Redigert 17.03.2022 kl 02:45
Sandsli Invest, kan du si noe om hvordan du kommer frem til disse tallene? Jeg synes det er veldig vanskelig Ä regne pÄ noe som helst her. Det ligger helt klart an til et godt Är for tÞrrbulk, og med gode rater Þker selvsagt muligheten for gode inntekter for WEST ogsÄ. Gode rater er imidlertid ikke nok for at at WEST skal fÄ virkelig gode inntekter. SÄ vidt jeg skjÞnner har de ingen «faste inntekter» i form av kommisjon pÄ type 5%, som jeg har sett nevnt pÄ en tidligere trÄd. Videre at de er avhengig av volalititet i rater, og sÄ klare Ä utnytte denne volatiliteten, bÄde ved opp- og nedgang, for at det skal bli virkelig gode inntekter (som de du nevner). Det positive er selvsagt muligheten til Ä tjene penger, uansett hvilken vei ratene svinger.
à regne inntekter fremover for MPCC er en lek, selv for en amatÞr som meg, men dette er definitivt for «viderekommende». :-)
à regne inntekter fremover for MPCC er en lek, selv for en amatÞr som meg, men dette er definitivt for «viderekommende». :-)
En relevant artikkel fra DN om Christen Sveaas, stĂžrste eier gjennom Kistefos:
"Sveaas kan sĂŠrlig takke sine investeringer i rederiet Western Bulk og Advanzia Bank, som begge betalte lubne utbytter."
Kilde: https://www.dn.no/marked/kistefos/christen-sveaas/christen-sveaas-okte-med-nesten-en-milliard/2-1-1186304
"Sveaas kan sĂŠrlig takke sine investeringer i rederiet Western Bulk og Advanzia Bank, som begge betalte lubne utbytter."
Kilde: https://www.dn.no/marked/kistefos/christen-sveaas/christen-sveaas-okte-med-nesten-en-milliard/2-1-1186304
fjettis
17.03.2022 kl 18:11
4514
Imorgen er siste dag for Ă„ ta del i utbytte for hele 2021.
OgsÄ kommer det mer utbytte for Q1 i Mai.
Her er det bare Ä hive seg pÄ for de som stÄr utenfor
OgsÄ kommer det mer utbytte for Q1 i Mai.
Her er det bare Ä hive seg pÄ for de som stÄr utenfor
M79
18.03.2022 kl 06:30
4264
UTBYTTE SMELLâŠâŠâŠâŠ.
Naturlig aksjen vil faller ca 40% ved X-dato..
NĂ„vĂŠrende kurs 66kr
66-17,23 = 48,77kr
Det vil si fĂžr Ă„pningen pĂ„ mandag ca kl 08.00 at man kan se aksjen ha falt 17,23kr fĂžr Oslo bĂžrs Ă„pner.. det skjedde samme med meg nĂ„r MPCC betalte den 7 feb, aksjen gikk ned 3kr fĂžr Ă„pningenâŠ
Her er stor fare at folk gĂ„r pĂ„ smell, i MPCC gikk rask opp igjen etter 2-3 dager⊠men WEST trenger 1 Ă„r kanskje vanskelig Ă„ vite nĂ„r den vil hente seg inn igjen⊠lykke til đ
Naturlig aksjen vil faller ca 40% ved X-dato..
NĂ„vĂŠrende kurs 66kr
66-17,23 = 48,77kr
Det vil si fĂžr Ă„pningen pĂ„ mandag ca kl 08.00 at man kan se aksjen ha falt 17,23kr fĂžr Oslo bĂžrs Ă„pner.. det skjedde samme med meg nĂ„r MPCC betalte den 7 feb, aksjen gikk ned 3kr fĂžr Ă„pningenâŠ
Her er stor fare at folk gĂ„r pĂ„ smell, i MPCC gikk rask opp igjen etter 2-3 dager⊠men WEST trenger 1 Ă„r kanskje vanskelig Ă„ vite nĂ„r den vil hente seg inn igjen⊠lykke til đ
Redigert 18.03.2022 kl 06:35
Spekulant1
18.03.2022 kl 07:29
4238
Tror den henter seg mye raskere inn enn pÄ ett Är. Den skal hente inn 17kr. GÄr nok relativt kjapt. Nytt utb ganske raskt.
Med caps lock og smell i tittel ser det ut som det er 17kr tapt. De fÄr man pÄ konto og kan reinvestere i west, noe jeg tror mange vil gjÞre.
Gull dette!
Lykke tilđ
Med caps lock og smell i tittel ser det ut som det er 17kr tapt. De fÄr man pÄ konto og kan reinvestere i west, noe jeg tror mange vil gjÞre.
Gull dette!
Lykke tilđ
Redigert 18.03.2022 kl 07:48
fjettis
18.03.2022 kl 07:33
4267
Tviler pÄ fallet vil bli sÄ stort! I sÄ fall vil den hente seg fort inn igjen mtp utbytte for 2022. Hvis sÄ skulle skje, og noen fÄr plukket aksjer til 47kr, sÄ kan de kanskje vente utbytte pÄ 40% fremover. Lite trolig at det skjer. Vi fÄr se, lykke til mer ditt guess
M79
18.03.2022 kl 07:46
4316
Det har skjedd akkurat det samme med mine 3 sist utbytte fra 3 forskjellige selskap, den vil falle 17,23kr fÞr Äpningen pÄ mandag⊠aksjen er ikke noe solid som MPCC, sÄ det spÞrs hvor lang tid tar det fÄr Ä hente seg inn igjen⊠vanskelig Ä spÄ
Redigert 18.03.2022 kl 07:48
einro
18.03.2022 kl 07:51
4381
Jeg har vÊrt med pÄ at aksjer etter ex utbytte har falt mer enn selve utbyttet, men ogsÄ betraktelig mindre - og jeg har ingen forklaring pÄ hvorfor. Uansett; vi fÄr se hvilket nivÄ West ender pÄ pÄ mandag.
Sandsli invest
18.03.2022 kl 07:57
4458
At WEST kommer til Ä korrigere ned 17.23 pÄ mandag er det ingen grunn til Ä betvile, men med utbytte som kommer i mai - estimert 7 sÄ vil den raskt komme opp igjen. TÞrrbulkmarkedet har sin beste periode fra April - November. WEST er et selskap sÄ og si uten gjeld, her kommer det utbytter som pÄ en snor
Pirato
18.03.2022 kl 08:20
4513
Det gjÞr ikke noe om kursen faller mye etter utbyttet. Da kan en kjÞpe flere aksjer med utbytte pengene, og venter pÄ neste utbytte. Jeg hÄper faktisk at kursen faller mye. Tro det eller ei.
ErikNordnet
18.03.2022 kl 08:20
4533
Utbytte skal utbetales 29.03.2022
Minimum 80% av fritt kapital per kvartal skal betales ut fremover.
Q4 2021 var beste kvartal i selskapets historie, er spent pÄ hva utbytte blir i Q1 2022.
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=556933&attachmentId=234889&obsvc.item=1
Minimum 80% av fritt kapital per kvartal skal betales ut fremover.
Q4 2021 var beste kvartal i selskapets historie, er spent pÄ hva utbytte blir i Q1 2022.
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=556933&attachmentId=234889&obsvc.item=1
gandhi-21
18.03.2022 kl 08:28
4579
Ser det snakkes om rater opp og rater ned, og spÞrsmÄlet mitt er da; vet dere egentlig hva West driver med ?
Albert123
18.03.2022 kl 08:44
4596
Verdens stÞrste dry bulk operatÞr, som finner bÄter til skipslast?