Republikk i Norge

andreasr
19.02.2022 kl 21:28 1384

Partiet Forente Norge er et nytt politisk parti med ambisjon om å endre styresett i Norge til Republikk.

https://forentenorge.no/
Marketwatch
19.02.2022 kl 21:58 1345

Hvorfor endre noe som fungerer. Vi har en flott kongefamilie som det står respekt av, og som representerer landet på en utmerket måte.
Dersom det nye partiet ikke har mer presiserende ting å ta fatt i, bør en håpe det går mot en stille død.
andreasr
19.02.2022 kl 22:03 1331

Republikk vil fungere bedre enn monarki. Det er et demokratisk problem at den øverste leder i landet får sin stilling i arv, uten å være valgt på en demokratisk måte med mandat fra befolkningen.
Marketwatch
19.02.2022 kl 23:20 1270

Kongehuset er ikke lengre ØVERSTE leder av landet, så forstår ikke problemet. Her er jo mange andre problem å ta tak i:RUS/Ukraina, covid, forurensing, covod, skatter og avgifter etc, etc. Så hvorfor starte et parti derkongefamilien er hovedproblemet? Blir det forresten gitt økonomisk støtte til slike tulleparti??
andreasr
20.02.2022 kl 06:50 1195

Kongen har høyeste befaling over rikets land- og sjømakt, står det i grunnloven. Videre har kongen fortsatt i praksis betydelig makt, til å utnevne nye regjeringer, benåde kriminelle og holde møter med regjeringen, statsråder og holde diplomatiske relasjoner til andre land. Alt dette uten å ha et demokratisk mandat fra folket, dagens konge er ikke valgt av folket.

At det også finnes andre problemer i verden utelukker ikke at man også kan løse dette problemet.
Fluefiskeren
20.02.2022 kl 11:26 1120

Vet du hva? Har aldri opplevd dette som noe problem i det hele tatt. Synes det er bra at det finnes noe samlende.
Redigert 20.02.2022 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Kajtek
20.02.2022 kl 12:45 1074

Jeg synes at vi har flott kongefamilie som representerer Norge på en veldig fin måte. Ser ikke noen grunn til å endre det. Er det ikke andre saker som man bør bruke tid og penger på?
Marketwatch
20.02.2022 kl 13:57 1039

Meg bekjent er det stortinget som velger regjering - ref. parlamentarismen. Altså: det du hevder er et problem er ikke det likevel! Det å ha et serimonielt kongehus, synes jeg at vi godt kan koste på oss, stabilitet er mangelvare i dagens samfunn.
Slettet bruker
20.02.2022 kl 20:30 920

Hvis det skulle bli en folkeavstemning om Konghuset så ville jeg stemme for å skrote det.
Partiet Det Forente Norge må ha litt mere på programmet før det kan vurderes .....
Er partiet mot EU/EØS får det ikke min stemme ....

Pandemien er på hell og snart kan frosne norske trekkfulgler kose seg i syden hele vinteren
mens Kong Vinter herjer i Norge.

P.g.a EU/EØS kan frosne norske trekk fulger som ikke liker pollen fra hassel, or og bjørk
være vinter og vår i syden mens de britiske må ut etter 90 dager.

andreasr
20.02.2022 kl 21:28 886

Partiet Det Forente Norge har kun en sak nå, det er å innføre republikk i Norge. Tilsvarende som i andre land hvor republikk fungerer fint, feks USA, Frankrike, Finland+++