Enda en spiker i Nel kista.


Etter flere tiår med forskning og prøvemodeller så blir solcellebilen endelig en realitet. Den kommer garantert til å bli en gigantisk suksess. Vi kan vel alle nå slå fast at hydrogenbilen aldri kommer til å ha livets rett. Solcellebusser har allerede eksistert i noen år i det store utland, og etterhvert som panelene blir mer og mer effektive så vinner de den kampen, og da er det ut med hydrogenbussen. Bra at EU ikke kastet bort mer penger enn de gjorde på de stakkars 600 hydrogenbussene i sitt prøveprosjekt. Tog og ikke minst skipsindustrien har allerede levert spennende bygg med ren solcelleenergi som eneste framdriftskraft i flere tiår. Herlige tider for oss som ønsker og drømmer om en ny og renere verden.

ttps://www.engadget.com/2018/11/01/hyundai-and-kia-solar-panel-cars/?guccounter=1
Redigert 02.11.2018 kl 14:43 Du må logge inn for å svare

Ja men vi har ju siffror, teslas lastbil 1000 kwh, Nissans elbil 24 kwh. Att lastbilen väger 40 ton har Tesla redan tagit hänsyn till när de bestämde 1000 kwh. Att solceller har en viss effekt har Hyundai tagit hänsyn till när de säger att de kan ladda en bil 30-60%.
Bjella
03.11.2018 kl 00:51 3091

Gunners med cella , prater ned Nel a!
Støtt og stadig maser han om batteriteknologi , da bør du poste andre plasser enn på NEL TRÅDER!
meerik1
03.11.2018 kl 01:12 3056

Nå har du holdt på siden før soloppgang. Det er natt, du har gnålt nok, vi hørt deg! skru av lyset. God natt!
03.11.2018 kl 07:39 2900

Det Gunners sier her er det samme som ble sagt i slutten av 1990 året og starten på 2000 at El bilen blir det ikke noe av ........
Ts. du fremstår som lite smart, lite konstruktiv og du viser virkelig t du har ikke PEILING på det du skriver om og mener.
Hva er egentlig din agenda ?
Hvor får du alt dette vrøvle fra som du kommer med uten hold og underlag

Nel blir og er en fantastisk selskap i fornybar energi. sitat slutt
Admoff
03.11.2018 kl 08:17 2825

XYZ, foreslår at du tester dette ut. Kjøp deg en liten lastebil og start montering. Herlig underholdning ?
Framtia
03.11.2018 kl 09:16 2704

Du kan godt hovere, men dersom solpaneler er løsningen på all fremdrift, hvorfor er vi ikke der idag "flere tiår etter"!???
ruda
03.11.2018 kl 09:26 2662

Nel er et selskap som er kommet for å bli, uannsett hva folk klarer å lire av seg i dette fora. De vil ekspandere sakte men sikkert fremover, så de som har litt tålmodighet vil nok se at det svarer seg å sitte rolig i båten.

Elon Musk har ju lastbil och också en firma som tillverkar solpaneler så det är något som han kan testa.

Då kan man undra varför han inte gjort det redan. Kanske bluffar koreanerna med oss. 60% låter väldigt högt.
Snekkern
03.11.2018 kl 10:43 2454

Først og fremst,jeg er ingen ekspert på verken solcelle elr hydrogen.
Men så en video snutt om et hydrogen drevet hus,
http://hydrogenhouseproject.org/the-hydrogen-house.html

Etter min oppfatning så går vell solcelle og hydrogen hånd i hånd.
Tar man feks tankship, så har jeg problemer med å se at de kun kan drives på el. ,men bruker man solcelle og hydrogen teknologi sammen, så kanskje det kan være mulig å drifte disse.
Den store utfordringen er jo å få til en grønn overgang og framtid, det er jo vell å bra med solcelle drevet biler,men man må jo tenke større enn som så.
Har stor tro på hydrogen, men så lenge olje industrien kjemper i mot så vil det nok ta en stund ennå før vi får se hydrogens fulle potensial.


Du må gjerne le og anse det som underholdning Admoff. Det gjør såvist ikke resten av verden. Tesla sin EL truck kommer til å ta av når den kommer i produksjon i løpet av 2019, bare vent og se. Dere Nel gutta har et eller annet rart oppheng i at "hele verden synes hydrogen er genialt", Verden ser nok heller på hydrogen som et alternativ, enten det gjelder lagring av framtidig, og dit er det årtier til vi er, overskuddsenergi, (hvor det er et så dårlig alternativ at det nok aldri blir en realitet uansett), eller som framdriftsenergi for hvilken som helst framkomstmiddel. For hver forbedring og for hver nyvinning innen solcelle og batteriteknologi så minker hydrogenmarkedet og Nel sine muligheter.
Admoff
03.11.2018 kl 12:12 1217

På samme måte som du notorisk er negativ til hydrogen, er jeg skeptisk til at batteriteknologien skal nå dit du med flere mener. Dette spesielt opp mot industrien. Videre er jeg meget skeptisk til at deltagere her på forumet er så bombastisk når det gjelder hydroteknologien. Flere å flere bedrifter, fabrikanter og politikere favner om Hydro, til tross for dette sitter du og andre med lommekalkulatorer, ingenør og forskningskompetanse å uttaler dere skråsikkert om hyrdogenets undergang. Som jeg har nevnt tidligere så får vi ta en oppsummering om noen år.
Ønsker deg en fin helg Mr Gunner.
really
04.11.2018 kl 10:02 1022

Her var det mange bombastiske meninger. Om en skal le eller gråte av det er opp til den enkelte. I mitt hode må vi ha gått over til grønne teknologier skal det bo mennesker på jorda om hundre år. Hvilken eller hvilke er knekkende likegyldige. Vind og sol er lovende, nesten uten bivirkninger, bølger teknologisk krevende men kan være mulig, atomkraft bra om vi kan kontrollere alle reaktorene absolutt hele tiden.

Problemet med de fleste er at strøm ikke lagres der og når den brukes. Flytting har vi gode løsninger for om det ikke er for langt, diskusjonen her går om lagring pluss litt annet.

Mitt postulat er at det finnes både hydrogen og batterier i fremtidens løsninger. Forhåpentligvis bedre batterier enn dagens siden det ikke er tilstrekkelig verken litium eller kobolt i verden til at verdens kjøretøyer kan gå på batteri. Alle vet at da blir dessuten batterier for dyre.

Solceller på biler/tog gir lite energi PR m2, men kombinert med batteri finnes det sikkert behov som kan dekkes på den måten. Det testes også strømførende veier der kjøretøy får strøm direkte fra veien, bl.a. I Sverige. Det kan fungere som energikilde til drift, men også som rekkeviddeforlenger til batterier.

Hydrogen har noen fordeler ved at det er energitett, enkelt å frakte, raskt å fylle og brencelceller veier lite og har få bevegelige deler. Det er ubegrenset tilgang til råstoffet, men den grønne varianten bruker strøm for å produseres. Ulempen er at energieffektiviteten er vesentlig lavere enn batterier. Men mye taler for at hydrogen spiller en stor rolle i fremtidens energisystem.

Poenget er at det er ikke HOs debattanter forsøk på å slå hverandre ihjel med ord som avgjør hvilken vei dette tar. Det gjør markedet innenfor rammene satt av myndighetene. Løsningene som fungerer effektivt til lav pris vinner, og de er ikke bare en.

Bare tull å bruke HO til å krangle Hydrogenets rett vs batteri. Her vil nok i tillegg krav om overgang til grønn energi markedskreftene slå inn etterhver. (Bruksområder - behov - etterspørsel) Se på dette som bensin og diesel som nå får en utfordring. Kanskje det blir ja takk begge deler til sine behov. Ha en fin søndag.