NEL fremover.

Ajax1
NEL 02.11.2018 kl 15:19 6546

Emisjon i NEL vil komme, det tror jeg sikkert.
Men hva brukes emisjonspengene på ? Bortsett fra de ca 42 mill som ble brukt til interesse/aksjer i Nikola Motor så har det meste gått til utbygging, oppkjøp, og vekst.
NEL har god tradisjon for å holde en rep. emisjon for eksisterende aksjonærer i etterkant av emisjon. Der har jeg meldt meg, og kjøpt flere ganger, og jeg tjent på det ?

Ser vi på hva NEL har i Herning nå etter oppkjøp av H2 Logic så er det en helt ny fabrikk på ca 9500 m2, og også rettigheter til nabotomten i Veilevej i Herning på ca 11000 m2, ved behov.
Hva de vil gjøre med H2 Logic sine gamle lokaliteter i Industriparken (som ligger i samme område av Herning) gjenstår å se. Sannsynligvis selger NEL dette.

Nå er NEL i full gang med utbygging på Notodden.
NEL skal kunne levere på kontrakter med Nikola, og NEL har andre kontrakter som også skal levereres.

Hvis man leste litt mellom linjene hva Løkke sa på presentasjon av 3.Q så sa han hva jeg har tenkt en stund nå. «Vi kan velge i partnere i Kina, men vi må ta oss tid til å vurdere samarbeidspartnere.
NEL har så mange kontrakter nå at de ikke behøver å selge seg billig i mangel på andre oppdrag.

At noen er skuffet over negativt 3.Q i den fasen NEL er i nå forteller at det er penger dag for dag som gjelder, ikke at de er interessert å være på innsiden av et industrieventyr, og har troen på god verdiøkning på sine investeringer i NEL.

Hvem som står bak Clearstream Banking S.A vet vi ikke, men vi det at det er tyske investorer. Neste aksjonærliste på mandag eier de trolig 12% av NEL.
Vi vet nok også at stadig større andel av aksjene i NEL sitter topp 20 aksjonærene på.
Det synes jeg er et sunnhetstegn på et selskap til i hvertfall over 60-70% på de 20 største (synes jeg).

Jeg har kommet til den erkjennelse at det er best for magen og økonomien ikke trade NEL ?
Sitte med aksjene i noen år, kjøpe det jeg får på rep. emisjon, og kjøpe på nye oppsparte midler.
Dette fordi jeg tror at når utbyggingskostnader i hovedsak er gjort for nåværende kontrakter, og NEL er oppe i god produksjonskapasitet, og overskudd komme, vil hele NEL vil bli repriset.

Derfor blir det mindre interessant å lese hverken James Bond sine haussetråder, eller Gunners «alt går til helvete med NEL» tråder.

Info om NEL finner man på økonominyheter, børsmeldinger, Q rapporter, og også på facebook siden: https://www.facebook.com/groups/HydrogenInvestors/
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.11.2018 kl 15:21 6519

Flott. Absolutt det vi trenger. En tråd til. God jul!
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Ajax1
03.11.2018 kl 01:58 6331

Nettop Texpokerface, du har forstått det ? God Jul kan vi gjerne si ? Hva vi venter på angående stor vekst/oppgang i Nel aksjen så kommer nok det etter Jul.
Har du tid/tålmodighet å vente på det så ønsker jeg deg også en riktig God Jul ? ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2018 kl 02:43 6290

Flott innlegg Ajax. Det er slike innlegg vi trenger. IKKE «nå går at til helvete» eller «nå går vi i 10 kroner»
TAKK
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
nokia123
03.11.2018 kl 08:00 6071

Veldig enig
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2018 kl 09:00 5914

Ajax1 - et veldig godt reflektert innlegg:) Jeg synes også ledelsen har gjort veldig mye riktig - og er enig i at det sentrale ifm emisjoner er hva en skal bruke pengene til, om det er for å vokse eller til å betale kreditorene for løpende å overleve. Jeg har hele tiden forfektet at NEL har nok kontanter til å overholde dagens forpliktelser, herunder Nikola kontrakten, frem til overskuddet kommer. Skulle NEL inngå flere store kontrakter og få flere store oppdrag fra Nikola, mener jeg også det vil være riktig (hvis det er nødvendig) å hente mer kapital til ytterligere ekspandering/utbygging. Det som jeg ble litt mer usikker på etter Q3, er om NEL vil trenge mer kapital for å overholde dagens forpliktelser før inntekten bl.a. fra Nikola kontrakten kommer - det mener jeg vil være negativt. Jeg tror fortsatt at det ikke blir aktuelt, hvilket jeg begrunner bl.a med at Nikola vil dekke de løpende kostnadene og jeg tror underskuddet vil falle betraktelig fremover - samtidig vil jeg ikke utelukke overskudd allerede i 2019. Men NEL må også starte og levere - kan ikke hele tiden unnskylde seg med at NEL er i vekstfasen:)

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Framtia
03.11.2018 kl 11:05 5603

"Timing" er et nøkkelord! Nel selger produkter som er i startfasen å nå et "nytt" marked!
Det er ikke mulig å selge mer enn markedet etterspør! Det blir eksempelvis som å selge i Norge, der politikerne er helt farget/ frelst av batterier og blokkert mot all fornuft og forskning på området...Markedet trenger drahjelp for at ny teknologi skal kunne etableres i tilstrekkelig omfang...Nel har ikke økonomiske muskler på lik linje med Linde og Air Liquid til å bygge, etablere og drifte hydrogenstasjoner. Nel er i hovedsak en teknologi leverandør og ønsker å fortsette slik. At enkelte her på Nel trådene sår tvil om produktene til Nel, basert på utrulling fra Linde/ Air Liquid, beviser bare hvor målrettet motstanden mot Nel er! Nel kan ikke bygge ut et nettverk alene og sørge for drift i et marked uten politisk vilje til å etablere ny teknologi. Nel er avhengig av politisk besluttsomhet, insentiver til alternativ miljøvennlig transport, samt et marked som leverer produkter som kan nyttiggjøre seg den nye infrastrukturen...
Nel kommer garantert til å gjøre det bra i en verden som samlet øker fornybar kraft utbygging og sterkt etterspør energilagring, nødvendig for energi optimalisering!
De som fremdeles ikke ser potensialet, må snart se å ta av seg skylappene! Dette er fremtiden og potensialet er enormt. For å blidgjøre ensporede batterifantaster, tror jeg også at batterier er en nødvendighet for å nå målene til miljøvennlig transport. Jeg tror da primært i form av en batteri hybrid, med H2 som rekkevidde forlenger...
Uttalelser fra enkeltpersoner i norsk politikk, vitner om at de taler mot bedre viten! Forskningmiljøet i Norge er i verdenseliten og entydig i sine konklusjoner og anbefalinger. Blir teknologiske anbefalinger kneblet av politisk motvilje, er løpet kjørt! Vi kan velge veien videre om vi gjør ting riktig! Dersom ikke vil vi gi fra oss en gylden mulighet til å bli verdensledende i et grønt energi skifte.
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Snekkern
03.11.2018 kl 11:19 5526

Jeg tror nok at norske politikere ønsker å være grønne fakkelbærere, men så lenge den fakkelen brenner på olje så blir det vanskelig.
Jeg har full tro på at solcelle og hydrogen er framtiden , batteri er kun bindeleddet mellom disse 2.
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
mozel
03.11.2018 kl 12:09 5396

Q3 var en skikkelig skuffelse. Doblet underskudd, Dårlig lønnsomhet på leveringer, og kraftig vekst i kostnader.
Fabrikken i Herning har dårlig utnyttelse, konkurransen på fyllestasjoner er stor, NEL er ingen selvsagt vinner, det gjør at prisene er under press.
Prisene til Nicola er redusert betydelig, med kostnadene i Notodden (ny fabrikk) vil selskapet trenge en kapitalutvidelse til neste år.
Ingen tvil om at markedet (Hydrogen) er en vinner, spørs om NEL er det?
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2018 kl 12:52 5261

Selv om jeg har gått All Inn (inntil videre), er vel den totale produksjonsøkonomien etter hvert mitt store obs. punkt fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
JosefK
03.11.2018 kl 13:27 5138


NEL ER verdensledende innen elektrolyse av vann:
Det er INGEN som kan levere så store løsninger med standard komponenter i dag.
Det er INGEN som kan matche produkt sortimentet.
Det er INGEN som kan lage så mange fyllestasjoner.

Og kontrakten med Nikola er verdens største av sitt slag.

Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Ernæring
03.11.2018 kl 13:42 5073

Ble det sagt noe om hva forliket kostet NEL?
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
oppvigår
03.11.2018 kl 14:14 4984

Om ett år bør vi se store forandringer i Nel kursen. Les nå dette en gang til og tenk skikkelig over det som blir sagt her:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/11/Nel-sjefen-Det-foeles-ut-som-vi-kan-plukke-og-velge-partnere

Han har nylig vært på besøk til Kina, der han besøkte selskaper som er potensielle samarbeidspartnere og myndighetsrepresentanter. Diskusjonene beskrives av Løkke som «veldig gode».
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
03.11.2018 kl 14:21 4957

Ajax:
Takk for et reflektert innlegg innimellom all støy. Av respekt for et slikt innlegg så vil jeg bidra med mine tanker.

Jeg tror vi vil se i hvertfall èn emisjon til ila. 6mnd. Det vil i så fall være en såkalt vekst-emisjon og er formålstjenlig med økte fremtidsutsikter og drift fremover. Det koster flesk å gå "to-market". Nå er vi godt igang med denne fasen, men det er fremdeles mye som må tas på politisk nivå før dette virkelig setter fart. Det hører med til historien at jeg trodde i 2016 at tingene skulle sette fart "på ordentlig" allerede da, men jeg innser at jeg bommet med noen år der. Siden den gang har det skjedd enormt mye til tross. Jeg tør nesten ikke tenke på de neste 10 år (...).

Det er mye snakk om batteri vs. hydrogen og steam-reforming vs. elektrolyse og alternative grid-balanseringssystemer vs. hydrogen og eksplosjonsfare og konkurrenter vs. NEL og jeg vet ikke hva. Det synes å være svært få som evner å se hele bildet her. Det handler om å skape en bærekraftig og alternativ økonomi hvor olje ikke er den ressursen som alt dreier seg om. Da må det skapes behov og en økonomi som dreier seg rundt noe annet. Jeg har ingen tro på at dette skjer i morgen, men det er den veien "vi" går, ikke sant? Det er ingen som krangler på at oljen vil ta slutt før eller siden - så hva gjør vi da? Vi kan ikke drive alt med batterier selv om noen synes å mene det. Vi trenger noe som gir oss forsinkelser i tid - noe som kan holde på enorme menger energi på en måte som lar oss enkelt høste av den energien når vi trenger det. Batterier har i slik sammenheng veldig lite å stille opp med mot "hydrogen". Det synes også å være mange som ikke helt forstår hva som skjer innenfor utbygging av fornybare energiprosjekter (vind/sol) som pr. definisjon er varierende i produksjons sammenheng. Da må vi ha noe som tar opp energien og balanserer grid´ene og her er hydrogenproduksjon en god løsning (ikke den eneste nei).

Batterier har "vi" laget siden 150 år før kristus (Bagdad-batteriet) så at vi ikke har et magisk batteri med vanvittig energi-tetthet laget av ressurser vi aldri kan gå tom for enda, betyr for meg at dette enda er veldig langt unna. Vi har heller ikke fått til kald fusjon enda...selv om det finnes mange konspiratoriske dokumentarer som omhandler både dèt og utenomjordiske batterier. Noen tror visst også på ekte at jorden egentlig er flat. Kanskje vi kan få til noe med metallisk hydrogen som "superconductor" i et nytt batteri i stedet for Lithium som verden "snart" går tom for, jeg vet ikke. Uansett trenger vi allerede nå å skape en "alternativ økonomi" og da er hydrogen helt topp siden det er så allsidig og tilgjengelig.

Jada - batteriet er mer effektivt i mange sammenhenger. Men er det mer bærekraftig? Vi mister energi når vi lager hydrogen men vi mister nesten ingenting når vi lader opp et batteri, i forhold. Det er fremdeles ikke dette det handler om. Kraft har vi også utømmelig tilgang på så hele det argumentet faller på sin egen urimelighet. Neida, vi kan ikke høste "alt" av tilgjengelig kraft enda - men det forandrer ikke ressursene...fornybare og utømmelige ressurser.

Jeg kjøpte ikke NEL fordi jeg er en såkalt grønn forkjemper. Dog, jeg har en genuin tro på at det er "denne" veien vi må gå - og det er jo da også en av megatrendene her i verden for tiden. Når "vårt" selskap er så til de grader midt i fruktfatet og i tillegg har kraften av norsk kvalitet og seriøsitet i ryggen, så har ikke jeg noen grunn til å tenke at det skal gå den veien høna sparker. Jeg ser på dette konseptet mye som starten av olje-eventyret og tenker at innfasing av grønne alternativer uber der ganzen Welt, vil være noe NEL høster godt av fremover. Ikke bare NEL nei....men NEL er det hesten jeg satser på, så kan folk mene hva de vil om det. Jeg finner det svært betryggende at selskapet kommuniserer at de synes å merke at de nesten kan velge partnere...Jeg vet personlig hvordan nettopp dèt føles (din gris) og vet også hva som skjer etter at den følelsen dukker opp (din gris). Good things are coming :) Many good things.

Jeg hadde en "diskusjon" her inne for et par år siden hvor jeg sa til vedkommende at "vi kan snakkes om et par år"..Vel, idag har jeg tjent langt over 1kr. pr. aksje som jeg har (roughly 700.000 stk. - urealisert) og jeg føler meg sikker nok på at dette skal MYE lengre opp over tid, til at jeg velger å ikke ta gevinst.

...at Buffet/PilotJ har noe med Nikola/NEL å gjøre, føler jeg meg også rimelig sikker på. Vi får se.

#micdrop
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2018 kl 14:22 4953

Ernæring,
Den kostet 19mill!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
mozel
03.11.2018 kl 14:49 4862

Dette oppgjøret forklarer en vesentlig del av stigningen i faste kostnader. Men hovedproblemet er marginen på leveringer og dårlig utnyttelse av Herning. Notodden har lite å bidra med de neste kvartalene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Ernæring
03.11.2018 kl 16:33 4562

Elvoq.. Takk for info
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Furuen
04.11.2018 kl 15:32 3685

The startup EV company Nikola Motors claims that its future fleet will be the United States’ largest air purifiers.

Currently, there are two major, eco-friendly trucking prospects in the world: the Tesla Semi and the Nikola Motors semi truck. While Tesla’s venture into the trucking world is completely battery-powered, Nikola Motors went in the direction of hydrogen-powered vehicles. Certainly, some may say hydrogen doesn’t have a future in potentially eco-friendly mobility due to cost and fuel production, but truck-wise, the economics are quite different than those found in electric passenger vehicles.

https://insideevs.com/nikola-motors-semi-fleet-massive-air-purifiers/
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
04.11.2018 kl 16:36 3575

Furuen:
You forgot the Toyota/Kenworth class 8..
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Furuen
04.11.2018 kl 16:38 3567

Vel, nå var det vel ikke jeg som glemte dem. (",)
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
rogneveien
04.11.2018 kl 21:43 3254

God kveld.
Når det gjelder emisjon så har vel NEL tatt ut det de kan i denne perioden. Det vel en ny generalforsamling til og et nytt vedtak på at de kan gå for emei om dette er tjenlig. Dette tror jeg også kommer, men ikke enda. Spent på morgendagens news fra NIKOLA.

Løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
oppvigår
05.11.2018 kl 00:50 2858


Hvis ikke jeg har misforstått, så kan aksjekapitalen økes til 39948598,- kr. Da kan antall aksjer økes med 199742000. Det vi vet er at ved emisjonene har vi fått 105000000 aksjer. I tillegg :Oslo, 2. juli 2018) I dag besluttet Nel ASA ("Selskapet") å utstede 5.138.319 nye aksjer for å oppfylle selskapets forpliktelser, spesifisert i selskapets årsrapport (note 5) mot fire eksisterende og tidligere ansatte i selskapets amerikanske datterselskap Proton Energy Systems, Inc.
Da har vi igjen 89603681 aksjer, som tilsvarer 17920736,- kr til økning av aksjekapital.
http://mb.cision.com/Public/115/2520885/8e15f8b4c0a8ffd1.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Ajax1
05.11.2018 kl 13:26 2477

Det er for meg som trådstarter på sin plass å takke for mange gode resonnement angående NEL fremover. Etterhvert som NEL stiger i kurs er det selvfølgelig interessant for meg å få "fornuftige" vurderinger fra andre aksjonærer om sine synspunkter av selskapet.
Det som er sørgelig er at balanserte innlegg angående NEL på HO er mangelvare, og ofte drukner i hausse og baisse innlegg angående selskapet. Det er bare å lese flere av dagens NEL tråder her på HO så forstår mange hva jeg mener ?
Men tusen takk for mange gode tilbakemeldinger på tråden ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare