Pho - CMS Complexity adjustment

Slettet bruker
PHO 02.11.2018 kl 16:29 22796

Det blir foreløpig ingen endringer for neste års refusjonsordninger fra CMS ved bruk av blålys-cystoskopi i såkalte "outpatient"-settinger, altså poliklinikker etc. Begrunnelsen fra CMS er at kodene for det CMS omtaler som tilleggsbehandling utover kodene for grunnbehandling ikke oppfyller krav om brukerfrekvens som må være minimum 25 behandlinger i året "nationwide".

Dette skyldes jo at de fleksible cystoskopene kom først i år, og at CMS derfor ikke har data på bruksfrekvens. Det vil også si at de neste år vil ha en overbevisende mengde data på bruk, og at en utvidet Complexity Adjustment da vil komme for alle tilleggsbehandlinger utover de som alt ligger i systemet.

Når jeg leser dokumentet får jeg også forståelsen av at alle prosedyrer med bruk av blålys vil være dekket for et grunnbeløp, men at det i det første året med bruk av fleksibelt cystoskop med blålys vil bli noe dyrere for pasientene som mottar behandling utover "grunnkoden" enn det vil bli etter det første året. Men jeg er bare en smånisse og kan ha forstått dette feil. Et privilegium da er jo å kaste ballen videre: Har jeg forstått dette riktig, og hva betyr dette for Pho?

Min antakelse er at det neppe betyr noe særlig for en sterk vekst, som vil komme uansett fremover.

Linken for å laste ned dokumentet finnes på denne siden: https://www.federalregister.gov/documents/2018/11/21/2018-24243/medicare-program-changes-to-hospital-outpatient-prospective-payment-and-ambulatory-surgical-center
Direktelink til dokumentet: https://s3.amazonaws.com/public-inspection.federalregister.gov/2018-24243.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 06:36 Du må logge inn for å svare
ValueInvest
04.11.2018 kl 21:25 3781

Er mest spent på ny guiding og håper som sagt at den utvides med noen år for eksempel 2022
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
ValueInvest
04.11.2018 kl 21:23 3787

Jeg er usikker på Q3 selv, spesielt med tanke på det at forventningene er sky high. Jeg tror nok det blir pen vekst men litt usikker om det lever opp til de ekstreme forventningene. Det er heller ikke refusjon for Flex før 2019...
Bellete var positiv sist men advarte oss også om investment cycles hos sykehusene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Oregon
04.11.2018 kl 21:06 3832

Absolutt et viktig poeng og jeg trekker kanskje konklusjoner her på feil grunnlag; derfor også spørsmålstegn i mitt innlegg.

En fortsatt fremoverlent Bellete med god støtte fra ny CEO; ny positiv guiding og et brukbart resultat så tror jeg at dere aksjonærer vil oppleve at aksjen oppnår nye høyder. Mange her inne har hausset aksjen voldsomt, nesten så voldsomt at litt balanse kanskje er på sin plass. De publikasjoner jeg har vist til har i en (lengre) tid vært tilgjengelig for offentligheten så noen sensasjon er det vel ikke. Men om man liker det eller ikke er en annen sak.
Jeg håper for PHO at USA innfrir for det er nøkkelen til den suksessen PHO og aksjonærene fortjener. Og jeg skal gjerne fra sidelinjen gratulere dere PHO aksjonærer på torsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
focuss
04.11.2018 kl 21:01 3855

Det er vist at tid til tilbakefall øker signifikant når BLC Cysview benyttes ved TURBT. Det spekuleres i om dette skyldes en terapeutisk effekt og ikke bare bedre fjerning av kreftceller. Dersom den økte tiden til tilbakefall også viser seg å gjelde ved surveillance med BLC Cysview så bør det være grunn til å vurdere en betydelig prisøkning for Cysview.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
ValueInvest
04.11.2018 kl 20:43 3902

Oregon. Dersom jeg forstår det rett er dette en studie som ble kjørt hvor det var med 74 pasienter? At du greier å regne deg frem til brukshyppighet basert på antall inkluderte pasienter i en studie får stå for din egen regning.

Når det er sagt har ikke Flex blitt en slager i Norden (enda?), ellers hadde vi hatt en vesentlig høyere økning i salget i Norden. Kanskje nettopp mangel på studier som denne var årsaken til det?
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
focuss
04.11.2018 kl 20:39 3927

Oregon
Det er ikke rare brukerhyppigheten før lansering. Når det gjelder bruk 2 ganger per time så tror og håper jeg at ingen har slike forventninger. Det er imidlertid vist i studier at det er mulig. Forventningen til Q3 har jeg inntrykk av at er edruelig og på linje med Q2 pluss litt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
04.11.2018 kl 20:20 3989

De som skriver positivt om en aksje har allerede kjøpt. Det betyr at de virkelig er ekte positive.
De som skriver negativt om en aksje har ikke aksjen. Enten ønsker de å kjøpe (er positive) eller de ønsker bare at andre skal feile. Da bør de bestille time hos psykiater.
Konklusjon : Det er svært sjelden man bør legge vekt på negative innlegg.

Dette gjelder alle aksjer. Ikke bare pho
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Realisten
04.11.2018 kl 20:14 4004

Det er vanskelig å være på børs om man skal sky alle selskaper som har konkurrenter.

Jeg har absolutt ingen problemer med at det stilles kritiske spørsmål.
Men du har også tidligere skrevet at du har redusert kraftig og avventer en mulig kjøpsanledning i forkant av Q3. Synes det da er litt påfallende at disse kommer akkurat nå?

Anse dette som mitt kritiske spørsmål i kveld :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Oregon
04.11.2018 kl 19:52 4050

Jeg får ikke opp publikasjonen direkte, men legg inn strengen under og dere får der opp Vitenskapelige forhandlinger 2018, gå inn på abstract 55: Erfaringer med ..

https://issuu.com/brataas/docs/vitenskapelige_forhandlinger_2018?e=13762771/65339249

Forsåvidt en positiv artikkel for Flexiscop og PDD, men jeg synes at bruken, dvs. 74 Flex PDD fra august 2017 til aug. 2018 tilsier bruk ca. 1,5 ganger pr. uke, dvs. omtrent samme bruk som pt. rigide skop i USA ( det er vist til referanser / forventninger tidligere her med 2 pas. i timen?)
Det kommer ikke direkte fram av denne artikkelen, men flexiscop har så tynne kanaler for lys og uttak for biopsi at patologer får for lite informasjon ut fra biopsier fordi det kreves dypere og større vevsbiter for analyse. Ut fra min foreløpige vurdering så har ikke Flexiscop den oppsiden som er forventet?
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2018 kl 19:29 4103

For min egen del sitter jeg særdeles støtt og stødig, reisen har ikke engang startet.
Vi går inn i en ny epoke på torsdag og da starter den virkelige og tellende reisen.
Vi vil bli vitne til en rakett og champagne presentasjon vi ikke før har sett i PHO, Bellete gav en forsmak på q2. Jeg forutsetter da at det er Schneider og Bellete som har kommandoen. Tror bestemt at presentasjonen vil handle lite om tall til en forandring, men bære betydelig mer preg av produktene og hvilken retning ledelsen vil ta for å erobre markedsandeler og hvordan dette skal oppnås. I tillegg tror jeg vi kan oppleve å få en mer hårete antydning om hva PHO anser som sannsynlig inntektsnivå i USA fra 2020.
Egberts meldte ankomst og rolle er jeg i sterk tvil om, men ser ikke bort fra at han vil ønske Schneider velkommen og ønske ham lykke til, vise markedet at her står laget sammen.
Alternativt kan han avsløre noe, men vet ikke hva. Dette meldes i såfall i forkant.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Oregon
04.11.2018 kl 19:15 4116

Setter pris på at det er takhøyde her på Photocuretråden og at det er rom for diskusjoner. Fra å være en no-brainer da jeg kjøpte meg inn i PHO våren 18 ( jeg så ingen skyer i PHO) til nå hvor jeg ikke er spesielt redd for at aksjen skal falle, men en viss usikkerhet har kommet med konsekvens at jeg flyttet overskuddet (pluss litt til) fra den veldig flotte reisen vi har hatt i PHO til noe annet som jeg da hadde/ har tro på.
Men legg også merke til det positive jeg har sagt på trådene over for det er veldig mye bra som skjer knyttet til PHO i USA og hvis de virkelig skal lykkes så er det utvilsomt US som da vil generere de store inntektene for Photocure.

Oppgang kommer spør.
"Bunner dine utspill mot Photocure i en generell redsel for alt som kan gå galt, eller mener du at at NBI kan bli en reel konkurrent til BLC med CYSV i nær fremtid"?

Som nevnt over er det ingen redsel, men en viss usikkerhet for markedet i Skandinavia og Europa. Jeg likte ikke den studien fra Danmark noe særlig ( da som PHO aksjonær) for den leses jo av urologer og støtter og på en måte forsvarer den kliniske virksomhet de bedriver.

Men som jeg har skrevet tidligere så er jeg enig i at dokumentasjonen fra USA om PDD (og kontra NBI) er av veldig høy kvalitet. USA lever litt i sin egen verden og FDA vil selv ut fra sitt ståsted neppe la seg diktere av andre. Og ut fra de betydelige publikasjonene som ble listet opp over fra Focuss m. flere tidligere i dag samt ytterligere innspill fra Merlin m.fl. vedr. graderingen osv. (som jeg må innrømme jeg ikke hadde helt oversikt over) så kommer Photocure godt ut og det er selvfølgelig svært viktig for US marked med hensyn til status, refusjonsordninger osv. Jeg har lest en del av disse forskningsrapportene tidligere, men innser nå at Photocure stiller fortsatt veldig sterkt i USA.

Siden det fra flere er kommet ønsker om mer gravejournalistikk fra meg så kommer det om litt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Helme5
04.11.2018 kl 18:55 4147

Tak Mental Maria - det er der uden tvivl en stor sandhed i, og set med de briller, kunne det være en god forklaring på min undren...

Ville dog tænke mig at der må være andre og mere “risikable” Biotec selskaber, som måtte være mere relevant at shorte - ud fra præmissen om at PHO har godkendt produkt, penge i kassen og ikke mindst, er rimeligt sikkert er på vej mod at få overskud...

Og trods nedgangen i det globale markedet, vil det ikke være medicin som først bliver sparet væk, tværtimod - men kan sagtens følge dit argument,
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Merlin
04.11.2018 kl 18:40 4187

Konklusjonen her bør altså være det Hestdal har sagt.

Det foreligger en egen "final" refusjonskode for surveillance med flexiscope- Den er ikke forandret.

mens TURBT opprettholder tidligere kodesystem inntil videre.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Merlin
04.11.2018 kl 18:36 4208

Legg spesielt merke til flg. setning:

It is very positive that the CMS have created A SEPARATE PAYMENT CODE and additional payment for Blue Light Cystoscopy with Cysviewprocedure as this should result in more patients having access to BLC with Cysview and should increase equality of care in the management of bladder cancer patients
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Merlin
04.11.2018 kl 18:31 4227

Her er en referanse til CMS-godkjennelsen av flexiscope+Cysview ( Dvs. Outpatient - Surveillance). Den er for øvrig gjentatt i Edisons verdsettelse av Photocure. Så vidt jeg har forstått er det altså en EGEN KODE for flexiscope, som altså ikke berøres av kodene for TURBT. Det er altså bekreftet at flexiscope refunderes etter egen kode. Lett å gå seg vill i disse CMS-beslutningene! De er jo ikke akkurat klare! For ordens skyld bør Photocure gå ut med en presisering om hva som nå er gjeldene refusjoner. Men dette beskrives som final rule - og skal dermed ikke ha noe med TURBT-refusjon å gjøre. Dette bør ellers selskapet redegjøre ordentlig for på 3Q18 i neste uke.

Oslo, Norway, November 2,2017: Photocure ASA (OSE: PHO), announced today that the United States Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS) has issued a FINAL RULE stating that it will reimburse hospital outpatient departments for certain Blue Light Cystoscopy (BLC(TM)) with Cysview® procedures from January 1, 2018.

"The effectiveness and benefits of using Blue Light Cystoscopy (BLC) with Cysview for improved detection and management of bladder cancer are widely recognized. It is very positive that the CMS have created A SEPARATE PAYMENT CODE and additional payment for Blue Light Cystoscopy with Cysviewprocedure as this should result in more patients having access to BLC with Cysview and should increase equality of care in the management of bladder cancer patients," said Cheryl Lee, M.D., FACS Chair, Department of Urology, Dorothy M. Davis Chair in Cancer Research at The Ohio State University.

To ensure appropriate reimbursement for BLC with Cysview, CMS has created new and unique codes to describe Blue Light Cystoscopy with the fluorescent imaging agent, Cysview. The CMS final rule for Medicare patients is outlined in the New 2018 CMS hospital outpatient prospective payment system (OPPS) final rule and can be accessed at: http://bit.ly/CMS-Final-Rule

"We are pleased that CMS has implemented new improved coverage and coding for Blue Light Cystoscopy with Cysview procedures. We, along with many stakeholders, including the American Urological Association (AUA), Society of Urological Oncology (SUO), the patient advocacy group Bladder Cancer Advocacy Network, Hospitals and Urologists, have worked hard to secure a reimbursement path for Cysview, in order to ensure better access for Medicare patients to this leading-edge technology for the management of bladder cancer. We estimate the new rule will positively impact approximately 50% of Medicare bladder cancer resection procedures (TURBTs), so this is an important step forward both for patients and our mission to improve the management of bladder cancer," commented Kjetil Hestdal, President and CEO of Photocure ASA.

Se for øvrig flg. CMS historikk:
https://www.federalregister.gov/documents/search?conditions%5Bterm%5D=cysview
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Mental Mania
04.11.2018 kl 15:46 4415

Du etterlyser en grunn til at noen letter seg og til og med shorter i Photocure.
Statistisk sett så går børsene på en smell ca hvert 8 år. Vi er nå på overtid og det er mye uro i det globale børsmarkedet.
Det er ett uttrykk som sier : Cash is king.
En del investorer flytter kapital fra bl.a aksjer og over i kontanter, gull eller går inn i shortposisjoner i slike urolige tider som vi nå er inne i.
Disse valgene har oftest lite med di fundamentale forhold innen enkeltselskaper å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2018 kl 15:05 4477

Eg har vel og lete efter årsaker for att PHO ikke skall lykkes. Men kommer til att det er hvitt lys som blir
brukt i dag, og da kan det vel ikke finnes så mange andre årsaker. Og blåhvit lys må jo vare bedre hvor
en vrider og vender på det. Låter enkelt men som sagt i bland er det de beste.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2018 kl 15:01 4495

focuss skrev Innlegget er slettet
Oregon

Bare et lite spørsmål:

Hvis NBI-metoden hadde vært børsnotert på OSE gjennom et konkurrerende selskap til Photocure, ville du da ha satset en større andel av dine midler i aksjemarkedet på denne metoden?
_________________________________________

Bunner dine utspill mot Photocure i en generell redsel for alt som kan gå galt, eller mener du at at NBI kan bli en reel konkurrent til BLC med CYSV i nær fremtid?
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Helme5
04.11.2018 kl 14:41 4973

Enig - det er et forum og alle indlæg - vel og mærke seriøse og ik bare baisse/hausse indlæg, med en mere eller mindre egen dagsorden - er selvsagt velkommen, også de kritiske..

Også jeg kunne godt tænke mig at få yderligere argumenter fra Oregon - for har forsøgt at finde årsagerne til at nogle fonde m.fl. Fra top 20 har reduceret tillige med M har shortet en ganske stor sum.

Et er at top 20 reducere (og som tidligere nævnt næppe kun grundet evt regler omkring størrelse af den andel, de max må hav/har i et selskab) - og nu krydret med et stort selskab med erfaring i shorts, som ikke gør dette bare for sjov, tværtimod - og selv om de naturligvis ikke kan spå om fremtiden og også kan “gætte” galt, så kunne jeg virkelig godt tænke mig at vide noget om de grunde, de har haft.

Jeg har intet svar -for som billionæren, har jeg ikke kunne finde noget - måske, men er her vel langt ude, kunne det være en tese omkring at M ved eller har beregnet noget omkring Q3 regnskabet, som kunne udløse lidt usikkerhed, som herefter ville give et fald - hvorefter de vil udnytte denne usikkerhed

For dette argument kan tales for som tit sker - at en ny CEO kan have en interesse i, at få alle evt “skelletter” ud med det samme - og at resultatet, som mange af os tror håber er i plus, eller minimum tæt på 0, måske viser sig at give et overraskende underskud, trods øget salg...

Jeg har dog selv svært ved at tro dette er en af årsagerne til shortningen.....
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
billionæren
04.11.2018 kl 14:12 5040

Jeg synes du skal skrive dine argumenter for hvorfor du tror at photocure ikke skal lykkes. Du sier du har mer på lager, og jeg ville sette pris på å høre det. Jeg har også brukt tid på å prøve å finne årsaker til å ikke lykkes, men har endt med motsatt konklusjon. Hvis det er slik at man kun skal kunne skrive om aksjer man selv eier, eller kun er utelukkende posotiv til, så har dette forumet veldig lav verdi. Saklig argumentasjon ønsles velkommen
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.11.2018 kl 14:03 5075

Tar jeg ikke mye feil, vil vi kommende torsdag få flere lignende eksempler på hva som har skjedd i Washington Baltimore området. Konkurransen mellom sykehusene i USA vil være en viktig driver i gjennombruddet for PHO i USA. Effektivitet, sikkerhet og komfort vil være gode salgsargumenter for den suverent beste teknologien for blærekreftdiagnostisering.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2018 kl 13:28 5149

Bravi,

Det er ikke selskapet sin feil at kursen ble dratt til 63,5.

De skal gjøre sin jobb, kurs er for dem underordnet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
04.11.2018 kl 13:24 5176

«spesielt etter en nedgang i kursen på 25%.»

Etter en OPPgang på 88% siden nyttår mener du ?
Hvis du skal baisse bør du kunne gjøre det bedre.

Pho trenger ikke bruke mer penger på å dokumentere terapeutisk effekt.
Som Focuss skriver, det er resultatene som teller
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
bravi
04.11.2018 kl 13:16 5219

focuss, helt enig i det du skriver her. Men hvis det er slik burde selskapet ha gjort mere for å forklare dette til markedet, spesielt etter en nedgang i kursen på 25%.
Da står vi igjen med 2 alternativer. Enten går utviklingen helt på skinner, da er selskapet ignorant i forhold til aksjonærene og markedet. Eller så går ikke utviklingen så godt som forespeilet ved Q2.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
focuss
04.11.2018 kl 13:08 5275

Bravi
Det som betyr noe for kursen er selvfølgelig salget. Det som betyr noe for salget er at helsevesen og pasienter forstår hvor bra BLC Cysview er og blir riktig informert. Photocure har lenge nå hevdet at det viktigste er "awareness". Altså at pasienter og beslutningstagere skal være informerte. Effekten sees i Washington Baltimore området. Når det beste sykehuset vil ha BLC Cysview spå vil alle ha det.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
bravi
04.11.2018 kl 13:00 5326

focuss og Scoop, når jeg nevnte at terapeutisk effekt ikke ville utgjøre noen forskjell tenkte jeg på kursutviklingen, per i dag er det ikke en del av grunnlaget for refusjoner.
Hadde og har fortsatt stor tro Einarsson, men han fikk en stygg stripe i lakken i forbindelse med emisjonen i Pcib, det var ikke hans sterkeste side.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
focuss
04.11.2018 kl 12:46 5409

Bravi

Når det gjelder blærekreft så er jo tiden til tilbakefall selve gullstandaren og er det som betyr noe for både pasient og helsebudsjetter. Når så BLC Cysview øker med 12 måneder sammenliknet med tidligere SoC og NBI øker med 0 måneder så er det ikke spesielt rart at BLC Cysview er i ferd med å bli det nye SoC. Om årsaken til effekten er terapeutisk effekt eller bedre fjerning av kreft er i den sammenheng likegyldig. Det som betyr noe er om tiden til tilbakefall øker. Det er resultatet som teller.

Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2018 kl 12:40 5458

bravi,
Ikke glem at PHO pr. 1 halvår er resultatmessig på minus 20 mill. Det trenger ikke bety at Dahl tar feil når han guider minus for 2018 i sin helhet, men det trenger heller ikke forhindre at PHO leverer positiv bunnlinje i både q3 og q4. Dersom det i de to kvartalene leveres mindre enn 20 mill i pluss har han ordnene sine i behold fortsatt.
Dessuten er det fortsatt god tid for ledelsen til å endre guidingen dersom det skulle vise seg at Dahl tok feil for noen måneder siden.

Time will show.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
04.11.2018 kl 12:36 5489

«Terapeutisk effekt, kan godt være det men før det er tilstrekkelig dokumentert vil det ikke gjøre noen forskjell»

Tull og tøys !
En observert effekt kan gjøre enorm forskjell selv om de ikke har tatt bryet med å dokumentere effekten.
Dette ville vært enormt kostbart.
Ref Einarsson i en podcast
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
bravi
04.11.2018 kl 12:32 5523

Så litt på kursutviklingen før Q2. Som Elvoquest skriver gikk kursen fra 38,50 den 7/8 til 61,40 den 7/9. Før Q2 gikk kursen fra ca. 28 i begynnelsen av juni til 35 den 6/8. Den oppgangen kom bla. som følge av Egberts innsidekjøp og Hestdal sin avgang. Før Q3 har det ikke kommet annet enn Schneiders tiltredelse som ny ceo, det har ikke løftet kursen i hele tatt, forøvrig har selskapet sittet muse stille enda de har varslet oppdatert guiding i 2H. Kursen har utviklet seg svakt negativt hele tiden. Før Q2 var kursutviklingen positiv, nå før Q3 er den negativ, hva vil det ha å si for utviklingen etter Q3?

Terapeutisk effekt, kan godt være det men før det er tilstrekkelig dokumentert vil det ikke utgjøre noen forskjell. I tillegg har Dahl guidet at 2018 vil bli negativt. Han mener vel da at utgiftene øker mere enn inntektene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
04.11.2018 kl 12:28 5553

Så bra ?
Jeg hadde blitt urolig hvis alle var positive
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Oregon
04.11.2018 kl 12:22 5580

Siden ValueInvest etterlyser meg så her er jeg på an igjen..
Jeg har på en annen tråd tidligere 31.10 gitt en beskrivelse av hva jeg forventer av Q3, tråden het: « E24 Nå: photocure/photocures-siste-hinder-blærekreft» der det fremgår at jeg ikke er så optimistisk som mange her inne velger å være. Jeg har derfor plassert pengene mine i andre aksjer og har ikke tenkt å plassere penger i Photocure ved å kjøpe meg inn igjen.
Men det skal også sies at jeg utelukker absolutt ikke at det kan komme gode nyheter rundt salget i USA og som kan løfte aksjen videre. Det som er forsåvidt positivt er at bruken av PDD der i USA kommer fra et veldig lavt bruksnivå så det skal ikke store salgsøkningen til før det synes på bunnlinjen. Scoopene brukes vel bare i snitt ca. 1,5 ganger i uka med blålys og som flere her fremhever ut fra forskningen og fase 3 studiet så er jeg veldig enig i at potensialet er der og at USA fremover kan bli nøkkelen til suksess.
Men jeg har valgt å hoppe av Photocure ( og kommer kanskje til å måtte angre, jeg er absolutt ikke fasiten pt.), men jeg har faktisk brukt en del tid på å lete etter mulige svakheter og har sittet på dette en stund (og jeg har også mer hvis noen etterspør det så skal de få det), men da smånissen løftet på NBI lokket i går så syntes jeg kanskje det var betimelig å komme ut av skapet med NBI koblingen mot forskning utført her i Skandinavia og som kunne gi en forklaring på noe av det jeg har grunnet på om hvorfor PDD ikke økt mer som forventet. En annen ting som har uroet meg og nå gjentar jeg meg selv fra tråden 31.10. og har vært tatt opp av andre også er at større investorer ( fond) har solgt seg ut og at et større hedgefond ( Marshall) har satt en short på Photocure. Og hvis du googler Marshallfondet så finner du at det er ikke noe tilfeldig bakgårdsselskap, de har en Healthcareavd. med medisinsk ekspertise og jeg personlig tror ikke de bruker pilkastmetoden når de setter en slik short.
Nå er dette et diskusjonsforum og jeg synes personlig mine referanser som støtte for mitt syn holder mål. En avhandling for dr.grad bør ikke undervurderes med at det er et studentarbeid da både publikasjoner som inngår i en avhandling gjennomgår kvalitetssikring før det publiseres i respektive tidsskrift og selve gradsarbeidet blir vurdert av en komitee. Jeg mener at den urologen i Danmark som har stått for arbeidet sammen med nordiske kollegaer og skrevet artikkelen er utdannet urolog og lege, jobber på et universitetssykehus i Danmark og kan kanskje nå kalle seg dr.med.( Urolog,dr. med .....)
Men jeg er enig i at dokumentasjonen fra USA om PDD og NBI er av veldig høy kvalitet, men de aller fleste studier omhandler PDD sammenlignet med white light og som da som de fleste har fått med seg er noe annet enn NBI. Og NBI kan brukes direkte og trenger ikke som tidligere nevnt en injiseringen en time før av noe middel som PDD krever til ca. kr.9500,- i USA og vel ca. kr. 3000,-/4000 i Skandinavia/ Europa.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
04.11.2018 kl 12:13 5644

Meget interessant, Focuss.
Jeg har aldri hatt en større investering i noe selskap enn jeg har i Pho.
Jeg tør rett og slett ikke mer. Derfor har jeg også PCIB og Nano.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
focuss
04.11.2018 kl 12:02 5768

https://www.jurology.com/article/S0022-5347(18)41014-2/fulltex


MP54-13 BLUE LIGHT IN COMBINATION WITH HEAMINOLEVULINATE (CYSVIEW®) LEADS TO BLADDER CANCER CELL DEATH IN AN IN VITRO MODEL
Justin T. Matulay, Alanna B. Williams, Mark V. Silva, James M. McKiernan, Michael M. Shen
New York, NY
DOI: https://doi.org/10.1016/j.juro.2018.02.1704
Abstract
Full Text
Images
Article Outline
INTRODUCTION AND OBJECTIVES
METHODS
RESULTS
CONCLUSIONS
INTRODUCTION AND OBJECTIVES
Blue light cystoscopy with hexaminolavulinate (HAL, Cysview®) improves detection of bladder cancer over white light cystoscopy alone, and has been FDA-approved for this purpose. Photodynamic therapy (PDT) is used as a treatment for various malignancies, but aside from some small phase I trials, has not been utilized in treatment of bladder cancer. The purpose of this study was to measure the cell death effect of HAL/Blue light on patient-derived bladder cancer organoids.

METHODS
Fresh bladder cancer specimens were collected as part of an IRB approved protocol (AAAN8850) and grown as 3D bladder cancer organoids per lab protocol. Organoids were treated with saline 100uM, HAL 10uM, HAL 100uM, camptothecin 10uM, or camptothecin 100uM, then incubated for 4 hours. One group of HAL treated organoids at each drug concentration was exposed to blue light while the groups remained in the incubator. The blue light source was calibrated to deliver a peak wavelength of 410nm at an energy of 1J/cm2. Cell viability was assessed using the Promega CellTiter-Glo® luminescent cell viability assay at 18 hours and caspase-3 activity was assessed on histologic specimens at 6, 12, and 18 hours.

RESULTS
Bladder cancer organoid cell viability was significantly reduced by 95% and 97% for HAL+Blue Light treated organoids at drug concentrations of 10uM and 100uM, respectively. HAL treatment alone reduced cell viability by 19% and 21% for concentrations of 10uM and 100uM, respectively. P-value < 0.0001 for all comparison groups (figure). Histologic staining for caspase-3 was sparse and did not show significant difference between saline controls, HAL alone, or HAL+Blue Light treated organoids but was increased in the camptothecin treated group.

CONCLUSIONS
The combination of HAL and Blue Light drastically reduces cell survival in patient-derived bladder cancer organoids. These results suggest that beyond the diagnostic utility of Blue Light Cystoscopy with HAL there is a potential for therapeutic benefit. Further investigation into the apoptotic pathway is warranted based on IHC staining results.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
focuss
04.11.2018 kl 11:48 5864

Scoopfinder
Jeg tror også det, men valgte Photocure for alle pengene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
04.11.2018 kl 11:25 5921

Jeg tror det er en sammenheng her.
Det er en medvirkende årsak til at jeg også har kjøpt PCIB.
Jeg tror de bygger på en felles grunntanke, som virker.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
focuss
04.11.2018 kl 11:18 5955

Scoopfinder
Det virker jo sannsynlig.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
04.11.2018 kl 11:13 3601

Focuss : «vurderte det slik at Cysview også kunne ha en terapeutisk effekt»

Kan det være noen av de samme virkestoffene i Cysview som det var i Photocures salve mot hudkreft ?

https://www.nrk.no/viten/ny-metode-mot-hudkreft-1.1853156

Kremen tas kun opp i kreftsvulsten, og når området blir belyst, skapes det en kjemisk reaksjon som dreper kreftcellene uten å skade friske celler.
Det er den seks år gamle bedriften PhotoCure som står bak nyvinningen. Bedriften har flere produkter under utvikling som skal brukes i behandling av innvendig kreft i munn, svelg, tykktarm, endetarm og gynekologi. Felles for produktene er at de bygger på lys og kjemi.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
focuss
04.11.2018 kl 10:33 3661

Forøvrig så kom vel egentlig ikke dette med terapeutisk effekt så veldig overraskende på Photocure. Hvis jeg husker og har oppfattet riktig så vurderte faktisk Photocure før de startet fase tre studiet om de skulle gå for godkjennelse i diagnose eller om de skulle gå for medisin. Av strategiske årsaker så falt valget på diagnose. Så endte de opp med best diagnoseverktøy som virker som god medisin som bi effekt. Kan vanskelig bli bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare