IOX «den perfekte storm»

rosgun
IOX 24.02.2022 kl 23:29 13653

IOX har en evne til å gå mye om det ikke er krig og energikrise, så uansett vil den hele tiden kunne gå oppover med stadig høyere bunn.

En aksje skal vel verdsettes også med tanke på hva den kan bli verdt, ikke akkurat idag. I tilegg er det tradere i den som skaper omsetning. Det blir iallefall ikke kjedelig i IOX... Oljeprisen vil uansett bevege seg mot 100 dollar fatet, og muligens bli der en god stund(iallefall ut 2022). Selv IOX har funnet mer olje ila 2022, og som de sier allerede går det bra hittil i 1. kvartal i 2022 (dette er jo snart over- 1 måned igjen, dvs at de allerede må ha fått opp noe olje allerede).... Jeg støtter meg til fler-doblingsanalysen som ble publisert 10.2..., og stoler faktisk mer på den analysen enn all verdens av innlegg her. Stay tuned......

Husk at børsverdien fortsatt kun er 250 millioner. tror oppsiden skal raskt nærme seg 1 mrd. Mange selskap på Oslo Børs har idag en markedsverdi på 2-3 mrd, og de har enda ikke noen vesentlig inntekter...kun basert på fremtidig potensial. IOX tjener både penger og har absolutt en lysende fremtid i en "hot" bransje. Tilfeldigvis fikk den en golden cross formasjon rent teknisk den 10.2. (I tillegg til en vedvarende energikrise og lite oljefelt disponible. Det har aldri vært dårligere, da næringen i 2019-2020 skrapet rigger og forberedte seg på en bransje i grus pga miljøalternativene i sol,hydrogen og vind m.m.
Behovet er dessverre så utrolig mye større enn det disse kildene gir idag. Frem til minst 2050 må det være olje og gass tilgjengelig, bare synd at ingen "så den komme" i 2019-2020. Resultatet er nå en vannvittig energikrise, og det er bare starten....(ta også med usikkerhet rundt oljeinstallasjoner i Europa som kan angripes, gassledningen fra russland til Europa som kan stoppe når som helst....ja det er bra IOX i hovedsak (noe i Norge) jobber i Argentina og Colombia og ikke i Europa:)
(Verdens største vindmøllefirma Ørstedt i Danmark produserer 2 % energi av det Equinor gjør pr år)

Vil også tro at flere brønner skal suges tomme for olje nå som det er svært lite utvinning av nye felt, og det tar lang tid å bare finne oljen, finne ledige rigger osv osv, det må jo ta minst 1-3 år fra de finner et felt og de faktisk begynner å pumpe den opp....... Nei, jeg tror IOX faktisk er det eneste rette og sitte i nå og ut 2022.) Mange energiselskaper har enorme selskapsverdier på børs, og det skal noe til å få en slik til å bli en traderfavoritt og få flyttet kursen med flere 100%. IOX er "den perfekte stormen" (spør du meg, men det er det jo ikke sikkert du gjør.))

***Her er en oppsummering gjengitt fra den flerdoblingsanalysen analysen.

10.02.2022:

Til informasjon så eier Bjørn Inge Pettersen selv aksjer i InterOil Exploration and Production (ticker på Oslo Børs: IOX)

I dag har jeg sett nærmere på et lite men spennende selskap på Oslo Børs, InterOil Exploration and Production (ticker på Oslo Børs: IOX).

"Jeg tror InterOil Exploration and Production (IOX) kan stå foran kraftig kursoppgang både på kort og mellomlang sikt, og ser ikke bort ifra at aksjen kan flerdobles fra dagens kursnivå, og det gjerne i løpet av kort tid.

Aksjen er volatil og har flerdoblet seg flere ganger i løpet av kort tid tidligere, og nå tror jeg at dette kan skje igjen.

Slik jeg vurderer det så kan IOX nå stå foran en kraftig økning i inntekter og resultater fremover, og med en svært sterk oljepris, så tror jeg at denne aksjen nå kan stå foran kraftig kursoppgang fremover på kort og mellomlang sikt."

Litt om IOX:
InterOil Exploration and Production ASA er et oppstrøms olje- og produksjonsselskap. Selskapet er engasjert i leting, utvikling, produksjon, kjøp og salg av olje- og naturgassforekomster. Konsernet har et rapporteringspliktig segment, nemlig Colombia og Argentina, som består av oppstrømsaktiviteter, inkludert leting etter olje og naturgass, feltutvikling og produksjon fra lisensene i Colombia, som er konsernets strategiske forretningsenhet. Virksomheten drives i Colombia, Norge og Argentina.

——

Teknisk Analyse av InterOil Exploration and Production
InterOil Exploration and Production (IOX) viser klare tegn til å gjerne være i ferd med å etablere en bunnformasjon rundt disse nivåene.

Det samlede tekniske bildet for aksjen er positivt, og signaliserer at aksjen kan stå foran et kraftig løft på kort og mellomlang sikt.

Aksjen har brutt over både 50-dagers og 200-dagers glidende gjennomsnitt, og 50-dagers glidende gjennomsnitt er nær ved å bryte over 200-dagers glidende gjennomsnitt, såkalt «Golden Cross signal».

Dette er et kraftig positivt teknisk signal og som indikerer at den mellomlangsiktige trenden for aksjen er i ferd med å vende fra negativ til positiv.

Aksjeanalyser.com sin egen tekniske og kvantitative analysemodell, SignalListen, er også nå nylig gått i kjøpssignal for aksjen.

Videre så har det vært markant økning i volum i aksjen under den seneste tidens kursoppgang (jf. chart nedenfor) og dette ytterligere forsterker de øvrige positive tekniske signalene for aksjen.

Aksjen har nylig brutt over et viktig teknisk motstandsnivå rundt NOK 1.15 og har så testet dette støttenivået og finner der god teknisk støtte.

Det er også betydelig teknisk støtte for aksjen nå ned mot 50-dagers og 200-dagers glidende gjennomsnitt.

På oppsiden så er det noe teknisk motstand rundt NOK 1.35 og det samlede positive tekniske bildet for aksjen signaliserer at dette nivået nå gjerne vil bli brutt i løpet av den nærmeste tiden.

Det vil utløse et svært kraftig teknisk kjøpssignal for aksjen, og som da kan komme til å stige raskt opp mot neste tekniske motstandsnivå av betydning, rundt NOK 2.00.

Ved et eventuelt brudd over NOK 2.00-nivået så vil det åpne opp for og signalisere videre oppgang opp mot NOK 4.00-nivået.

Aksjen endte onsdag i NOK 1.258 og jeg mener IOX-aksjen har potensiale for å kunne flerdobles og det gjerne i løpet av kort tid (1-3 måneder).

Det samlede tekniske bildet for IOX er altså nå svært positivt og bryter aksjen nå over NOK 1.35-nivået så tror jeg at denne aksjen kan stige raskt opp mot NOK 2.00-nivået på noen uker sikt og kanskje opp mot NOK 4.00-nivået på noen måneders sikt.

Link(betal kr 1 for å lese og se grafer):

https://www.nettavisen.no/okonomi/aksjeanalyser-com-oljeknott-aksje-kan-flerdobles-i-lopet-av-kort-tid/s/5-95-388406?onboarding_mode=true

Videre uttaler Bjørn Inge Pettersen:

I 3. kvartal oppnådde selskapet en oljepris på i snitt rundt 69 dollar per fat, og dette kan gjerne bli rundt 75-77 dollar per fat i 4. kvartal og kanskje rundt 80-85 dollar i 1. kvartal nå.

Oljeanalytikere ser for seg en videre sterk oljepris fremover.

Oljeprisen kan bikke 100 dollar: – Det skal lite til (kilde: Finansavisen 18/01-2022)

OPPDATERT OLJEPRIS FINNER DU HER:

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Charting-The-Collapse-Of-Latin-Americas-Largest-Oil-Nation.html
Redigert 27.02.2022 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
Bullox
24.02.2022 kl 23:45 7012

Du har faktiskt et veldig godt poeng og det er at IOX har brukt sinnsykt mye penger og tid på å kartlegge og utvikle de områdene de i dag besitter og snart fohåpentligvis starter å bore i. Bare seismikk undersøkelsene for LLA47 beløper seg til titalls milioner kroner. Verdien av selskapet i dag utgjør sannyligvis ikke mer en kostnadene som er brukt på de leteområdene de nå snart skal bore ..... litt til ettertanke :-)

Når det gjelder analysen så er jo ofte dette selvoppfyllende profeti særlig når forhold som oljepris og forventninger ligger foran aksjen...
Bare å glede seg folkens, nyt forretten mens vi venter på "the BIG BANG"
Redigert 24.02.2022 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
eieringenting
25.02.2022 kl 07:39 6698

Høy, vedvarende og fortsatt stigende pris på olje kan drive kursen oppover. Sågar langt oppover. Men det er en del skjær i sjøen. For det første; selskapet evnet ikke å ta ut en høyere pris (ca USD 7/bbl) i Q4. Hva det skyldes har vi ikke fått en forklaring på. Forhåndssalg/Hedging ? I så fall hvor lange er disse kontraktene, og på hvilke vilkår ? En annen ting å legge merke til i Q4-rapporten er at denne gangen så blir "pending permits" ikke nevnt. Nå er det utenforstående forhold som det vises til, og som tvinger frem en søknad til ANH om å forlenge utløpet av lisensen på LLA47.

Og her er vi antakelig ved kjernen av selskapets aller største utfordring til tross for gode geologiske data - som vi for øvrig vet nada om - manglende sosial aksept fra ulike minoritetsgrupper, fysiske blokkeringer og økonomisk utpressing. Om noe, så må det være dette som kan forklare hvorfor lite eller ingenting har skjedd de siste 5 årene. Disse forholdene blir f.eks omtalt skriftlig i et brev fra IOX til ANLA i januar i år i forbindelse med å få godkjent miljølisensen for Campo Vikingo, og som tilsynelatende utelukker Malevo som en av de neste letebrønnene (jfr webinaret og presentasjonen av planene som ble presentert som prospektet ved fjorårets emisjoner). Området som lisensen dekker er nesten uten unntak definert med særlige hensyn til ulike urbefolkninger, eller av miljø- og verneverdige hensyn etter nasjonal regulering.

Rammebetingelsene for selskapets virksomhet er ikke gode, og spørsmålet som må stilles er om selskapet faktisk kan gjennomføre de nødvendige leteaktivitetene og utnytte påviste og teoretiske reserver i området samsvar med faktiske pålegg fra regulatoriske myndigheter og i forståelse med de lokale minoritetsgruppene.

Kort og godt - klarer IOX noen gang å fylle 30 mill tønner med olje fra LLA47 mens oljen fortsatt er en hot råvare ? Og blir det satt i gang noe som helst av aktivitet før søknaden om ny forlenget frist er godkjent av ANH ? Det er tross alt LLA47 og høy produksjon fra denne lisensen som er av interesse for de fleste her inne ? Puli og Argentina forsvarer neppe noen store kursendringer.
Redigert 25.02.2022 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Falketind
25.02.2022 kl 08:16 6591

Meget god redegjørelse. Det er nettopp dette som er sakens kjerne. 👍
klaesp
25.02.2022 kl 08:20 6560

Er ikke frist om forlengelse LLA47 allerede innvilget ett år?
eieringenting
25.02.2022 kl 08:21 6545

Jo, men selskapet varsler i Q4 om ny søknad om ytterligere forlengelse. Og det lover ikke godt for det korte bildet. Det er min tolkning.
Redigert 25.02.2022 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
klaesp
25.02.2022 kl 08:23 6536

Ok, takk for info👍
ag-3
25.02.2022 kl 08:52 6443

At det er varslet søknad om forlengelse lla47 kan nok tolkes på flere måter enn at det ikke lover godt kortsiktig. Ref korona el.l

Det er kjørt emisjon for å bore. Feltet er av myndighetene lagt ut for oljevirksomhet. Kan nok være småskjær i sjøen, men jeg tror koronaen har vært årsak siste tiden,
carthago
25.02.2022 kl 08:59 6467

Forlengelse for LLA-47 er godkjent 28/12, en ny søknad gjelder for tilsvarende for Altair.

In Colombia, Interoil received the approval by the ANH for an extension of the terms of exploration period over LLA-47 until January 9th, 2023 as the new expiration date for LLA-47. The extension of 336 days was granted for events that prevented progress in activities, including strikes, social unrest and the continuing impact of the Covid-19 pandemic. A similar request for extension made for Altair, which was affected by similar events, is awaiting a response from the ANH.
eieringenting
25.02.2022 kl 09:09 6409

Subsequent events and current plans..............Interoil continued to be affected by events that prevented progress in exploration activities in Colombia. The Company has filed with the ANH a request for additional extension providing the evidence that substantiate such petition...........
Slettet bruker
25.02.2022 kl 09:09 6415

Det er forståelig og lov å være skeptisk til fremdrift og tillatelser m.m Colombia har laget en egen paragraf/forskrift som gir anledning til å søke utsettelser når det går tregt med fremdrift pga Utenforstående hendelser som streik, blokkader, uro, m.m Derfor har IOX fått utsettelse mtp lla47. De samme hindringer og utenforstående hindringer m.m har selskapet også hatt mtp boring av Altair brønn. Jeg oppfatter det slik at de søker utsettelse også her, fordi de faktisk er hindret i fremdriften og at de har anledning til å gjøre det. Da har de det handlingsrommet utvidet, om det er det de må ha ! Ser på dette som en selvfølgelighet at selskapet søker utvidet rett. Edr. Tidsfrister.
Videre at de ikke har fått til noe. Det er vel en sannhet med noen fler modifikasjoner enn «eieringenting» nevner. Foruten å få nødvendige utsettelser og løse opp i streik å uro rundt plattform, så har de produksjon i Argentina, er i ferd med å åpne opp for bra mye mer prod på MMO. De har gjennomført workover på Puli C å stabilisert/økt prod. Her fremover. De har sammen med partner(e) i Argentinske Santa Cruiz, gjennomført workover på felt. Dette har de utført. De har ikke klart å komme igang med borefase II i Colombia. De var nør, men ett eller annet er ikke ok mtp miljøgodkjenninger e.l Vi vet ikke nøyaktig hva som ikke er ok. Men de har kontakt med myndighetene for å få på plass de siste godkjenninger. Da er fase II boring, planlagt med tre brønner i første omgang. Tilsammen 9 brønner ihht forpliktelsene på lla47/Altair. Det kan komme løsning på videre borefase snarlig, den kan. Trekke ut i tid, men jeg tror den vil komme. Ikke ukjent at det tar lang tid for å få ting på plass og at alle parter rundt feltene, lokale og sentrale myndigheter, men det pleier å løse seg. IOX har landet avtaler og tvister før og har et bra kontaktnett, samt relasjon mot bestemmende myndighet på området. Så ja det går litt tregt med borefaser og økning i prod. Men de øker fint på etablerte felt og brønner. Det gir overskudd fremover og penger kanskje til å gjennomføre alle planer, om de spiller kortene rett, søker utvidet rett mtp tidsbruk osv. Verdiene ligger i bakken, første treff var godt på lla47, de har god seismikk nå og erfaring fra grunnen i området Så det er ikke negativt, selv om at det går alt for lang tid.
BTGM
25.02.2022 kl 09:28 6341

Schlumberger fikk vel også aksjer som betaling for seismikken en gang i tiden....?
Audietron
25.02.2022 kl 09:31 6406

Rikelig med glade selgere i allefall
Ransen
25.02.2022 kl 09:40 6342

Noen tar litt gevinst, andre tar tap for å hoppe på nær dagstoppen på stigende aksjer. Kjøpsordrene er større enn noen gang. Vi tar helg med kurs på 1,65.
eieringenting
25.02.2022 kl 10:02 6267

Jeg underslår verken verdien av wo på Puli eller de planlagte anstrengelsene i Argentina. Når det gjelder det siste forholdet så tror jeg dessuten du tar feil; det skjer tydeligvis ingen ting for øyeblikket i JV`et på Santa Cruz. Men for all del, alt over 50 bopd som vi har levd med i A siden selgeren tok et solid jafs av selskapet for en del år siden er bedre enn (eier)ingenting. Poenget mitt er at IOX ikke er et interessant selskap uten at LLA47 blir en helt annen suksess enn feltet har vært så langt. Og kommer vi noen gang dit med ANH og andre interessenters sin velsignelse ?
Audietron
25.02.2022 kl 10:05 6242

Kan umuleg være naturleg handel det som skjer. Vanvittige svingingar.
eieringenting
25.02.2022 kl 10:09 6214

Dette er den naturlige kursutviklingen slik jeg har lest Q4-rapporten. Det fundamentale er rett og slett ikke på plass.
sacco12
25.02.2022 kl 10:09 6209

Det er vel ikke så mange andre her på forumet som har dårligere historikk enn deg når det gjelder spådommer om aksjekursen til et selskap, så vær forsiktig med skråsikre utsagn som, til nå, kun har slått tilbake på deg selv som ufattelige uriktige.
Mdg1
25.02.2022 kl 10:22 6134

Der er jeg helt enig. Det kan se fint ut på papiret når man leser prodksjonsoppdateringer. Men, realiteten er vel ikke mer enn ca 1000 boed pr dag netto og en pris på oljen som ligger et godt stykke under markedsprisen. WO på Puli var ikke en gedigen kostnad og burde ikke gjort at regnskapet kom ut med negative tall i Q4. De fleste sammenlignbare selskaper leverer solide overskudd i Q4. Jeg er helt enig i at uten solide funn på LLA47 er ikke IOX et investeringscase, men kan være artig for korte trades.

Nå er ikke PNOR direkte sammenlignbart i størrelse, men de leverte 90 mill allerede i q3 og løftet 3 ganger så mye olje i q4. Til og med knøtten Zenith leverer sterkere resultater enn IOX for tiden, og da er man virkelig i miniputtserien
getmore
25.02.2022 kl 10:35 6084

may be robo is manipulating. will wait robo action after lunch and take it up to 1,54 to 1,56 on closing market:).. aker bp and vår also stay negative now ..fun time will start during US market opening and oil price around 15 hrs will decide, either fall below 1,42 or close above 1,54.this is crazy stock, there is no fundamental for this stock..this for traders
Redigert 25.02.2022 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
ag-3
25.02.2022 kl 10:40 6061

Hvis du skal vente til det du anser som det fundamentale er på plass kan det hende du må betale litt mer pr aksje enn i dag....
Phantom
25.02.2022 kl 10:42 6047

Rallyen er på vei
Akte
25.02.2022 kl 10:43 6045

1.6 ses snart
Phantom
25.02.2022 kl 10:50 6019

Slutter i dag mellom 1,8-2 kr
Mdg1
25.02.2022 kl 10:50 6024

Faren er jo om det fundamentale aldri kommer på plass. I motsetning til litt større selskaper som allerede tjener godt på driften har ikke IOX råd til så mye tørre brønner. De klarer ikke å generere penger på Argentina og da er de helt avhengig av treff i Colombia som i alle fall generer 250-500 tønner pr brønn. Skulle de være uheldig med sammensetningen av olje i de to første brønnene og de ikke er drivverdige vil det bli veldig vanskelig å hente penger til flere brønner. Og om det skulle dra ut med flere å å starte boring vet man ikke hva oljeprisen ligger på.

Det er veldig mange ansatte i IOX for å være et så lite selskap og det lekker penger i alle bauger og kanter
Redigert 25.02.2022 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
ag-3
25.02.2022 kl 10:57 5995

Og det er det aksjer handler om. Jeg tror det på bakgrunn av det som foreligger.... Men jeg har trodd det en stund nå 😅. Uansett tror jeg oljeprisen fremover ( det mest fundamentale for et oljeselskap) gir en sikkerhet for iox på nivåer over det vi har i dag. Iox er priset til konkurs
Phantom
25.02.2022 kl 10:59 6013

Boringen kan starte når som helst med denne prisen,meldingen kan komme når som helst,kanskje i morgen...ingen vett,men til og med fuglene vett at IOX er veldig nedprisset nå.Realistisk kurs nå for IOX er 4-5 kr,uten melding,men med melding om start av boring...mellom 50-100 kr
klaesp
25.02.2022 kl 11:11 5968

Er delvis enig.. Eneste som "ødlegger" denne teorien er at det er og har vært stor omsetning i aksjen den senere tid, derfor tror jeg at de skal påbegynne drilling av noen få brønner men ikke alle, derfor har de har søkt om utsettelse av hele kampanje..Årsak til ny utsettelse kan være Corona, miljøvern, infrastruktur osv.
eieringenting
25.02.2022 kl 11:13 5962

Ikke uenig i det. Men jeg tror at hypen som vi ser nå er basert på forventninger som selskapet ikke kan innfri på kort sikt. Det vil overraske meg om nye letebrønner blir realisert før medio Q3-2022. Og da med nytt vedtak/forlengelse fra ANH som ryggdekning. Frem til da så vil usikkerheten øke proporsjonalt med manglende fremdrift. Når Malevo også er tatt ut av ligninga (tilsynelatende) så må også planene fra fjorårets emier gjøres om. Eller allerede har blitt gjort om. Det kan jo f.eks tenkes at forpliktelsene på Altair blir overført til LLA47 som en del av en "ny" pakke. Noe av det samme skjedde ifm den endelige løsningen for COR6 om jeg husker rett.
eieringenting
25.02.2022 kl 11:18 5930

Det er ingen endringer i aksjonærlista som kan bekrefte at "noen vet bedre enn andre" om at noe er på gang. Tror heller at noen vet nok til å utnytte "vakuumet" som følger i kjølvannet av det selskapet faktisk melder i Q og prod-rapporter.
Oslomarka
25.02.2022 kl 12:28 5773

At denne vaker rundt disse nivåer er jo bare gull og penger på gata :) Føler meg meget sikker på at etter første kvartal vil denne minst ha nærmet seg 3 kr. Håper alle sammen får en god helg og la oss håpe Putin tar til vettet.
Slettet bruker
25.02.2022 kl 12:33 5755

Eieringenting: Jeg deler fullt ut med deg at vi trenger vekst og vi trenger da at godkjenninger for borefase II må på plass. Men å være udelt negativ til alt, er ikke jeg. Det tar tid. Men de øker prod. Med workovers på flere brønner bpde i Colombia og Argentina. Det går ikke nedover med prod. Og da velger jeg å se at de faktisk får til noe. Jeg er heller ikke inne i aksjen pga dagens prod. Da er det flere andre selskaper som er interessant. Jeg venter på neste fase i Colombia uten tvil må de i gang der, skal de oppleve fin vekst. Så akkurat hva som skjer, er ikke meg forunt å vite. De melder selv at de er i kontakt med myndighetene om videre fremdrift. Vi vet vel også at hindringer oppstår i lokale miljø også. Så jeg venter på og tror på at nødvendige tillatelser kommer. Å tro noe annet er håpløst og da er det ikke naturlig å eie aksjer i IOX. Men for å si det mildt, de burde vært i gang for lengst med fase II. Vi får se
Redigert 25.02.2022 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
rosgun
25.02.2022 kl 13:31 5629

Tja, er vel en mulighet for alt egentlig😉. IOX har fordel av høy oljepris, det er iallefall uansett ingen ulempe😉
Oslomarka
25.02.2022 kl 14:08 5549

Godt svar til kverulantene som mener IOX skal prises det samme nå som da det var 25 dollar fatet. :)
slipp
25.02.2022 kl 14:28 5502

Hva nå? Hva slags vei går vi på mandag? Opp, eller ned?
PEK68
25.02.2022 kl 15:25 5419

Ingen boring blir nu i år ,kanske slut på året , men resultater av vanlig drift ser ut lite mer optimistiskt , Q1 blir med lite större produksjon och ennu högre oljepris tror det kan bli rundt 80$ +. Selskapet kan starta år med winst
rosgun
25.02.2022 kl 15:32 5396

Hvordan vet noen det?

Man vet aldri med IOX

De guidet jo at 1Q var mye bedre enn Q4 allerede og 1 mnd igjen( mars). 2 prosjekter stoppet pga korona og ett pga oppgradering. Korona er nå en vits med omikron varianten, oppgraderingen ble ferdig til 1. kvartal startet. Dvs at disse 3 prosjektene sannsynligvis er i full drift i 1 . Kvartal…..


Dessuten har vi en tekniske analyse som sier flerdobling.
Hvordan dette kan gå galt vet ikke jeg, men det meste tyder på at bryter man 2 kr vil det danne en ny bunn og veien videre opp skal være lettere😉
Redigert 25.02.2022 kl 15:39 Du må logge inn for å svare