NAS - IAG: "Norwegian er den beste konsolideringsmuligheten"

Earth
NAS 02.11.2018 kl 18:38 5901

For 2 timer siden meldte E24: https://aksjelive.e24.no/article/rL26xw


Under en spørsmål-og-svar-sesjon fikk konsernsjef Willie Walsh spørsmål om status for et mulig Norwegian-oppkjøp og konsolideringen i europeisk luftfart:

– Det er en mulighet, kanskje den beste konsolideringsmuligheten vi har. Men vi vil bare gjøre det hvis vi ser muligheter for å nå de avkastningsmålene vi har satt for hele IAG, sa Walsh, med referanse til Norwegian.

Walsh pekte på at et eventuelt oppkjøp vil styrke IAG både i Norden og Nord-Europa, samt på langdistanse.
Han understreket at IAG vil melde fra hvis noe nytt skjer, men at de ikke har noe nytt å gå ut med offentlig nå:
– Jeg har ikke noe nytt å melde i dag utover det jeg har sagt tidligere. Som jeg har sagt så vil interessen vår svekkes over tid, men vi venter og ser, sa Walsh.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bloomberg melder det samme: https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-02/british-airways-owner-lifts-long-term-profit-goals-iag-update

CEO Willie Walsh dropped a couple of late bombshells at the British Airways owner’s investment day on Friday, saying his company hasn’t given up on buying Norwegian Air Shuttle ASA and that Qatar Airways, the U.K. group’s biggest investor, may quit the Oneworld Alliance.

Walsh said IAG’s interest in Norwegian may start dimming over time after it had two bids rejected, but still sounded keen on a deal, adding that he’s constantly monitoring the situation.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Høres veldig ut som at det blir et oppkjøp svært snart, muligens i løpet av november/desember? Bare tenker at siden DNB mener de trolig vil bryte lånevilkårene i Q1 2019 så er NAS nødt til å skaffe seg kapital, og da blir det nok mest sannsynlig at salg av fly fortsetter + JV. I mine øyne tar nok IAG en avgjørelse innen november/desember. Hvorvidt de offentliggjør denne avgjørelsen nå snart eller i 2019 er vanskelig å vite, men det er skummelt å sitte utenfor nå.
Redigert 20.01.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
tesch
02.11.2018 kl 22:08 5803


NAS er ikke interresert i at IAG kjøper de
Earth
03.11.2018 kl 17:41 5692

Det har du virkelig null peiling om er sant eller ikke, men vi kan begge tro hva vi vil og svaret kommer nok om ikke altfor lenge tenker jeg! Uansett ser fremtiden til NAS positiv ut etter min mening. :)
rafaello
03.11.2018 kl 17:44 5683

Det blir ikke noe oppkjøp. Slutt å pumpe aksjer. Norwegian overlever vinteren utem problem med kontanter så lenge oljepris er lavere enn 100$
Redigert 03.11.2018 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
Earth
03.11.2018 kl 17:50 5667

Nok en gang, du aner ikke hva du snakker om. Ingen vet dette bortsett fra Kjus/Norwegian selv. Men ja, det er DNB som mener de bryter laanevilkaaret, selv om jeg personlig tviler paa det. Du kan imidlertid si at du er ganske sikker paa at det ikke skjer da! :)
Slettet bruker
03.11.2018 kl 18:00 5646

Kommer det et bud de finner akseptabelt er det klart det blir solgt. IAG vil nok probe litt mer i nærmeste fremtid, de kommenterte nylig at de følger med på hva Norwegian gjør med stor interesse. Klart, selger de unna gamle fly, reduserer gjelden og fortsetter å fornye flåten så blir caset Norwegian mer levedyktig og dermed verdt mer.
Slettet bruker
03.11.2018 kl 18:02 5622

Regnskapsføreren min har nedskrevet Norwegian til 0 da oppkjøpet ikke ble gjennomført, konkurs kan komme allerede til mandag.

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr- Investor, kunstmaler men sniffer ikke maling
Shareville: EricSimpsonjr
NaiveNormenn
03.11.2018 kl 20:04 5516

Nas har en markedsverdi på 10 milliarder og en gjeld på 30 milliarder. Hvor ville du ha puttet pengene på lånt kapital. Kjos er en gavepakke.
tesch
03.11.2018 kl 20:31 5481


Bra Simpson jr - Tror ikke du går konk på NAS
vestlandsfugl
03.11.2018 kl 20:42 5454

Bokført egenkapital 2 mrd. Fortjeneste pr aksje 2017 minus kr 49, sånn ca det samme for 2018.
Salg av 5 fly nå ble gjort til over bokført verdi, men ikke opplysninger om hvor mye. Salget var visst til Hong Kong Express, et selskap i Hainangruppen som det var mye skriverier om for ikke lenge siden (og det var ikke positivt). Det ville ikke forundre meg om NAS følte seg presset til å gjennomføre et salg der de kunne melde om salg til over bokført verdi. Vi vet egentlig svært lite om salget.
IAG kommer ikke til å gi et øre mer enn de må, de vet bedre enn alle her på forumet hvordan inntektsutviklingen er i månedene oktober til mars. Kursen/markedsverdien er basert på at IAG (eller andre) kjøper NAS. Hvis ikke er det stor sannsynlighet for ny emisjon, og kjøper er vil vel vente til da, når prisen er lav. Fint om NAS klarer seg som norsk selskap. Det er bra for fedrelandet på mange måter.
220 kr er rett pris om det er 50% sjanse for 440 kr og 50 % for 0, for å forenkle. Det synes noe optimistisk.
Slettet bruker
03.11.2018 kl 21:35 5392

Når tror dere kursen er nullet? Skjer det før nyttår så jeg kan ta skattefradraget til inntekt?
Redigert 03.11.2018 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
TomW
04.11.2018 kl 01:28 5252

Her var det mye feilaktig informasjon i en enkelt post mr.

1)EK ved utgangen av Q3 var 5,2 MRD, tar vi høyde for skrellen i Nofi og forutsetter at denne holder seg på lave 74 så er EK 4,4 mrd
2) Sånn ca det samme for 2018? Da vet du tydeligvis mer enn hele analytikerskaret. Hva eps blir for 2018 gjenstår og se, men den slutting om -49 kr har null verdi.
3) Ja vi vet lite om salget så greit å ikke spekulerer noe mer i det
4)IAG vil ikke gi et øre mer enn de må, det er helt rett. Så hva er rett pris for IAG? Vi vet at de forsøkte seg på 330, noe som ble avslått. Med andre ord så er ihvertfall 330 en pris som IAG mener gir de en merverdi.
5) Nas sin aksjekurs var høyere enn 220 også før IAG spetaklet startet. Selskapet er også "bedre" stilt nå enn når dette var er faktum, så påstanden om at kursen kun styres oppkjøp interesse er nok ikke helt riktig.
6) Hvor stor er sannsynligheten for emisjon med en synkende oljepris? En emisjon kan bli aktuell om oljeprisen raskt skulle øke til 80-100 dollar. Fortsetter derimot oljen negativt eller holder seg stabil på dagens nivå så vil nok neppe en emisjon være nødvendig
Redigert 04.11.2018 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2018 kl 08:23 5133

Nas er betydelig bedre stilt enn i 2017 og q1-18 var selskapets værste ever.
Wet-lease har kostet selskapet en formue og har store operasjonelle utfordringer grunnet annen flytype med annen configurasjon.
I denne vintersesongen vil nas bruke egne Dreamlinere « på wet-lease betalt av Boeing .
Videre sier RR at motorproblemene er over i NOV/ des ...dette har kostet nas milliarder, en av disse milliardene kommer tilbake før årsslutt.

Flysalg , i smått, kommer ofte fremover ,da småsalg gir best priser.
Dersom man legger til grunn prisene som er oppnådd for de 13 som er solgt , så skulle salget av alle 140 fly gi ca 14 milliarder i likviditetstilførsel.
JV kommer like om hjørnet.
Alle sånne meldinger gir kursløft....hele veien.
Så har billettprisene økt for å dekke inn for økte oljepriser ...som falt...
Veksten tas ned fra ca30% til 5 % fremover.

Tilsist sier jo IAG at de er veldig interessert i short haul !
Dette passer som hånd i hanske for Kjos, han er mest interessert i long -haul !
Og siden ingen lenger er interessert i Alitalia , vil kanskje flere rette fokus mot verdens beste low cost med verdens nyeste flyflåte.
Ventetiden hos både Airbus og Boeing er nå 2024 for fly bestilt idag,
Hartepool
04.11.2018 kl 10:19 5004

Ifølge Kenneth Sivertsen i Pareto reduserer salget av 13 fly gjelde med 1,5 milliarder til 31,5 milliarder.
Dersom de resterende 127 fly selges med omtrent samme proveny og samme pris i forhold til bok, ingen grunn til å tr noe annet, reduseres Norwegians gjeld til ca 17 milliarder. Da vil analytikere aldri mer komme trekkende med « gjelden er for høy».
Snarere vil diskusjonen gå på utbyttekapasitet !
tesch
04.11.2018 kl 10:47 4966


Det står selskaper i kø for å kjøpe både gamle og nye fly fra NAS - Det kan , som nevnt ovenfor , bestilles nye fly for levering i 2024 , men spesielt asiatere vil ha fly tidligere .

Så trenger jo NAS fly til å betjene egne ruter . Dette begrenser hva de kan selge eller lease ut.

Meget spennende case framover
vestlandsfugl
04.11.2018 kl 12:15 4863

Tallene i pkt 1 og 2 er hentet fra investorsidene til DN. Antar at EPS er snitt av analytikerne, er bokført EK feil så er det fint. Bekymringen om lav EK blir litt mindre, men likevel er selskapet helt avhengig av å tjene penger over 12 mnd periode.
Lav oljepris hjelper, men det hjelper vel konkurrentene nesten like mye? Oljeprisen vil vel med litt etterslep reflekteres i billettprisen (inkl drivstofftillegg)
Slettet bruker
04.11.2018 kl 13:36 4783

DN siterer vel helst Norne med sin sunne holdning til Norwegian ?
Hartepool
04.11.2018 kl 15:07 4691

Dn siterer kun analytikere som er negative til nas.
Den 15/4 , samme dag som oppkjøpsnyheten fra IAG kom hadde børskomentator funnet frem en HSBC`s med kursmål 45 !
Jo mer negative , jo større oppslag i DN.
Selvsagt falt kursen litt på HSBC, men desto morsommere at kursen gikk omtrent rett fra 165 til 310 i de etterfølgende dager.
.....og analytikerne kom løpende etter .... spare 1 fra 100 til 350,- , DnB fra 150 til 250, klovnen i Bergen fra 150 til 155 !! ( bare tull selvsagt , men viser hvor kunnskapsløs fyren er )
Børskommentatoren i Dn gir seg ikke, han leter over hele verden etter negative analyser, og finner han det ikke produserer han egensnekrede negativiteter.
hvorfor endel aktører har gjort det til sport å hate nas kan man jo undres over.
Redigert 04.11.2018 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
TomW
04.11.2018 kl 15:07 4689

Sånn generelt så er det nok bedre å finne frem til den type informasjon fra selskapenes reporter kontra DN, e24 eller andre kilder.
Etter Q3 så ligger noen analytikere inne med et svakt positivt 2018 og noen med et negativt resultat. Hvem får rett gjenstår og se. Jeg vet ikke.

De fleste selskapene har jo hedget store deler av forbruket sitt så de har jo hatt et lite fortrinn mot Nas frem til nå. Dette fortrinnet blir jo mindre nå som oljen er 73 vs 85. Skulle oljen fortsette ned og spotten ligge lavere enn hedgingen så vil jo plutselig Nas har fortrinnet . Om dette skjer er vel kanskje lite sannsynlig, men hvem vet.

I forhold til billettpriser så tviler jeg på at noen av flyselskapene vil senke denne nevneverdig nå selv om oljen har falt noe tilbake. Presset på billettprisene er allerede såpass høyt så ingen er tjent med å senke disse mer.
NaiveNormenn
04.11.2018 kl 23:46 4371

Nas la inn en bestilling i følge E24 i 2012 en bestilling på 220 nye fly med opsjon på ytterligere 150 fly til en pris av 127mrd.
Når vi ser på prislisten hva en tilsvarende bestilling koster i dag, kan vi si at Kjos har tatt en god gammel Fredriksen.
Airbus A320neo 100stk 92mrd
Boing 737-800 22stk 18,7mrd
Boing 737-max8 100stk 97,4mrd
Tilsammen 222stk 208mrd (2018pris med dollar kurs 8,32)
Nas pris 2012 127mrd gevinst 81mrd mot 2018 priser.
Hvor mye er opsjonsavtelene verdsatt til i regnskapet? Og er disse forsatt gyldige? 150 fly til 2012 pris?
Slettet bruker
05.11.2018 kl 00:01 4350

Opsjonsavtale skjer nok til pris fastsatt på forhånd, da avtalen ble inngått. Hva er poenget ellers? Da kan de jo like gjerne legge inn en ny bestilling. Eneste er kanskje å få snike i køen, men det er nok ganske sikkert på en langt mer gunstig pris enn dagens. Det er derimot ikke fly de bare kan selge videre, da dette vil være til skade for Boeing og Airbus. Det er nok snakk om en gitt eierskapsperiode i tillegg.
NaiveNormenn
05.11.2018 kl 00:08 4319

Det går rykter om at det er manko på fly i asia og ved bestillig nå er levering først i 2024. Vi kan selge fly til 2018 priser og kun ta av opsjonspakka etter at vi har kvittet oss med de gamle som fases ut, og som er hypermoderne i et annet marked. Kun opsjonspakke gjør nas gjeldsfri og med en operasjonell drift som går knirkefritt med fulle fly. (feil blir luket bort etterhvert)
Jeg tar av meg hatten og bukker for Kjos sin storeslem, han sitter med Ess i begge ermer.
NaiveNormenn
05.11.2018 kl 00:21 4299

Det høres fornuftig ut Hektar, da blir kabalen anderledes. - 5 års leasing kontrakter med rett til kjøp.
Jeg klarer ikke se noe annet en en kiste full av gull på vinger.
NaiveNormenn
05.11.2018 kl 01:08 4273

Viss vi forutsetter at opsjonsprisen er lik 2012 prisen og verdistigningen i samme periode har vært på 64% er denne på kr 87mrd (gitt stk pris 2018, 150 fly med dollarkurs på 8,32$)
Om disse skal inn i egen flåte er rabatten på 87mrd og det er vel noe som kan kalles konkurransefortrinn.
NaiveNormenn
05.11.2018 kl 10:03 4038

Det er litt morsomt dette med tall. Jeg tipper Kjos tenker litt annerledes, men om vi ser bestillingen i 2018 tall og trekker fra Norwegian Air Shuttel sin total kostnaden blir innprisen til Nas 40mrd for 222 fly etter at vi har solgt unna flyene i opsjonsavtalen. 2018 pris er kr 208mrd for de sammen. Forutsatt at opsjonsprisen er lik prisen i 2012
Slettet bruker
05.11.2018 kl 10:06 4030

Som nevnt, det er nok snakk om at de må eie flyene i x antall år før de kan selges videre, ellers åpner Airbus og Boeing for at andre aktører underbyr de på sine egne, nye fly. Det går ikke an å drive butikk på den måten.

Så da må man bare begynne å trekke fra milliarder på verdien, samt se på hva de eventuelt skifter ut med.
tesch
05.11.2018 kl 11:40 3911


Blir artig med analytikernes ,, analyse ,, blir hvis JV blir bekreftet

Pareto sier kr 350 , DNB 250 , HSBC 150 etc etc etc

Undrer meg hva ansettelse kravene er for alle disse såkalte , spesialistene ? DNB finner jeg ganske edruelig

De fleste kommer vel med analyser etter hva klientene ønsker

Vet ikke , men tror kanskje HSBC gjør det IAG ønsker .
TomW
05.11.2018 kl 12:17 3847

Analysene og rådene til disse meglerhusene/analytikere skal man ta med en enorm klype salt. Rådene deres spriker like mye som meglernes gjetninger i programmet solgt. Dette er noe jeg finner veldig merkelig da alle har tilgang til den samme informasjonen og kunnskapen slik at man skulle tro at resultatet burde være nogenlunde det samme.
I februar hadde vel også et HSBC et kursmål på 50 kr for Nas. Ren spekulasjon, men IAG startet vel å kjøpe i mars/april en gang? Om dette er tilfeldig eller ei vites ikke.
cinet
05.11.2018 kl 12:33 3813

Brexit nærmer seg , og iag blir mer og mer urolig for no sekvensene /fremtiden uten sterk etablering i EU/EFTA land . Uttalelsene deres ligner mer og mer på imøtekommelse/nytt frieri. IAG(Qatar) vil fremdeles kjøpe hele greien, og bare beholde navnet ( alle parter er enige om at norwegian er et svært sterkt merkenavn) kjos vil nok beholde selskapet på norske hender, kjos selger aldri for under 350.
Vi er endelig ute av Sas, og pengene burde gått rett til oljefondet og deretter oppkjøp av minst 30% av nas. Oljefondet må vokne . Vil bli den beste strategiske investeringen på lang lang tid. En unik mulighet . Nas vil fly høyt videre . Positive nyheter kommer innen julaften !
Slettet bruker
05.11.2018 kl 13:21 3751

Oljefondet kan ikke kjøpe norske aksjer, aksjene i SAS var det staten direkte som eide. Folketrygdfondet har allerede solid posisjon i Norwegian.

Når det gjelder trafikktall for oktober ville jeg ikke eid alsjer pga disse. Personlig begrenser jeg meg til aksjer som er eid i påvente av oppkjøp, som befinner seg trygt på en selskapskonto jeg har sørget for at jeg selv ikke har tilgang til ☺ Må tvinge seg selv litt iblant.
NaiveNormenn
05.11.2018 kl 14:10 3672

Nå ser jeg av DN 25/1 - 2012 at inn prisen på de 222 flyene er listepris og "Bjørn Kjos og flyselskapet Norwegian har bestilt 222 nye fly fra Boeing og Airbus, og har sikret seg opsjon på ytterligere 150 fly.Listeprisen på flyene er 127 milliarder kroner, men ifølge flyanalytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities får flyselskapet trolig en rabatt på 40-50 prosent på denne prisen." Legger vi inn rabatten på 40-50% blir teknisk sett hele bestillingen finansiert av opsjonspakken. Uahengig om det er gjennom salg eller leasing inntekter.
vestlandsfugl
05.11.2018 kl 16:05 3567

IAG er et spansk holdingselskap med Vueling, Iberia, Aer Lingus og British Airways, så jeg tror de nok etablert i EU. Interessen for NAS er trolig lavpris langdistanse og høykvalitets lavpris i Europa.
Oljefondet investerer bare i utenlandske aksjer. SAS pengene rekker uansett ikke langt
Proletar
05.11.2018 kl 22:44 3331

Ingen betaler listepris for nye fly, 40-50% rabatt er rimelig standard.