RECSI - Several routes to a reopening - buy TP: 26,- (27,-)

Sa2ri
RECSI 28.02.2022 kl 08:17 33547

Da har også ARC tatt frem kalkulatoren og sett på RECSI med nye øyne etter siste kvartalsfremleggelse. De opprettholder kjøp med kursmål 26,- (27,-) og skriver blant annet følgende:

"REC Silicon ASA
Recommendation: Buy · Target Price: NOK 26.0 (27.0) · Current Share Price: NOK 13.48

Several routes to a reopening
Q4 was characterized by higher prices and volumes than we anticipated, and we consequently revise our ’22 estimates somewhat higher. With Build Back Better seeming stranded in its current form, we have delayed our base case reopening point by six months and lowered the reopening probability by 10pp. That said, by increasing the ML margin assumption and moving the valuation point out to YE’22, we revise our TP only slightly down to NOK 26 (27).

Strong 2022 outlook for Butte and several routes to a ML reopening
RECSI delivered Q4 figures ahead of our expectations, with sales up 19% QoQ, driven by higher prices and sold volumes. We expect the positive development to continue in 2022, with increasing volumes as logistical bottlenecks ease and prices should increase as less favourable existing offtake contracts gradually will be replaced by new ones. The long-term outlook for/rationale behind restarting Moses Lake remains firm, and there are several routes to a reopening. Should the SEMA act be carved out from Build Back Better and pass US Congress separately, it would trigger sufficient investments in ingot/wafer production in the US to secure necessary utilization. If not, as energy security/less Chinese dependency has moved up the agenda across the political spectrum, subsidies with a similar objective in a different shape or form could pass at a later point. Sufficient utilization could also be reached without US political support if existing ingot/wafer manufacturers follow in the footsteps of e.g. JinkoSolar and diversify their offtake through ingot/wafer expansions outside China.

Valuation and recommendation
Our TP of NOK 26 is based on a 70% chance of a Moses Lake reopening, where the output mix gradually will skew towards the battery industry in 50% of the reopening scenarios. We’ve lowered the reopening probability from 80% to 70% and delayed the expected reopening point by six months to YE’23, partly offset by assuming higher ML margins (as energy costs are fixed at a lower rate than we previously assumed) and by moving the valuation point out to YE’22.

PLEASE NOTE THAT ARCTIC SECURITIES ACTED AS FINANCIAL ADVISOR FOR REC SILICON IN THE PRIVATE PLACEMENT

Arctic Securities AS
Daniel Stenslet
Adrian Bergem"

Som man ser bruker ARC nå 70% sannsynlighet for en reåpning av ML, mens SB1M som kom med sin analyse forrige uke hadde 80% sannsynlighet for reåpning. De nevner også at det er flere veier til målet med en reåpning, men i likhet med SB1M ser det ikke ut til at de har tatt med effekten av SB 5849 de heller.
Slettet bruker
28.02.2022 kl 08:28 16655

Markedet priser ikke inn Ml åpning i det hele tatt med dagens kurs. Alle hus har også kursmål langt over dagens .
Redigert 28.02.2022 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2022 kl 08:43 16442

Basert på markedspris er ikke så mye priset inn:)
RECsi prises til 5 milliarder (regulert for cash).

Det er i følge selskapet litt mindre enn 50% av erstatningskost for Butte.

ML og 15% Yulin, samt verdensledende teknologi er helt gratis:)

Når avtalene kommer, så er en mangedobling uunngåelig etter mitt syn. Jeg kan vente/ enten det tar 2 uker, 2 måneder eller et halvt år🎯
Slettet bruker
28.02.2022 kl 08:49 16330

Kinesisk aggresjon ovenfor Taiwan ved å sende jagerfly igjennom Taiwans luftrom øker nok presset for USA å sette fart i sitt eget hjemland for semiconductor produksjon. Evt at selskap derfra starter opp fler fabrikker i USA.
Stabukk
28.02.2022 kl 09:00 16159

Takk igjen til Sa2ri for vidareformidling.
«Strong 2022 outlook for Butte» er etter mitt syn rett analysert av ARC. Butte sin lønnsomhet vil forsterka seg i 2023. Neste år blir det også ein eller annan positiv rente-effekt av refinansiering av dyr obligasjon. Dette og Butte gjer at Rec igjen kan overraska på bunnlinja.

Med «several routes to a ML reopening» blir det for min del berre å vera tolmodig. ARC burde ikkje oversjå SB 5849 frå delstaten. Vi kan ikkje sjå bort frå at det kan gi raskare restart enn slutten av 2023. Hanwha sitt ønske om «jump-start» er det ingen grunn til å ta lett på.

Uansett bør Rec ta grep informasjonsmessig for å prøva å løfta kursen til 20 og gjerne vidare! Det kan skje med meir vekt og fokus på Hanwha sin betydning for gjenåpning av ML, fortløpande melding av avtalar som blir signerte og evt. planar om wafer/ingot. Vi treng eit visst innsyn i «Rec Expansion» på City of Moses Lake si sakliste. Og kvifor ikkje informera nærmare om utvidinga av Butte? Nye styreformann Røkke jun. burde også kommentera Rec sine gode utsikter.
Slettet bruker
28.02.2022 kl 11:00 15572

Kursmålene ligger 90% over dagens kurs.

Du ser av analysen at det ser bra ut for selskapet. Når selskapet viser til avtaler eller tall, så drar kursen. Likevel, med de eiendelens RECsi besitter er det merkelig at kursen er så lav.

Sannsynligheten for at det blir sol og batteri-kjeder i USA er tilnærmet 100% etter mitt syn. At Russland går til krig, bare styrker RECsi sin posisjon,
Slettet bruker
28.02.2022 kl 11:16 15411

Enig. Ekstremt mye risiko som er priset inn i casen per dags dato. Unødvendig risiko som over tid vil bli løst (det vil komme statlige incentiver for fornybart, det er slik en vokser nye segmenter innenfor forretning). Vesten er nødt til å ha egne, selvstendige verdikjeder og kan ikke være avhengig av ikke demokratiske land og uforutsigbarheten dette medfører. Både corona pandemien og Ukraina krisen har vist oss hvor viktig det er at vestlige land ikke kaster bort mer tid. Som du sier Vilter, så stiller REC knallsterkt og har alle de politiske kortene på sin side. Her er det bare å fortsette å presse politikere fordi de er nødt til å tilrettelegge ellers er alternativet at det kun er snakk om tid før vi får en ny stormakt på verdensbasis.

Se på det store bildet. Se på skogen i sin helhet og ikke bare ett tre. Jeg feirer ikke om vi er på 15 - 25kr, fordi aksjekurs skulle ha vært langt forbi om ting klaffet litt annerledes de siste månedene. REC sin tid kommer og når den tid kommer, så vil det bli helt enormt.

Sa2ri
28.02.2022 kl 11:29 15302

Verdt å merke seg er at SB1M har en antatt salgspris på poly på 13 USD mens ARC benytter 18-25 USD som "normal" pris fremover. De spriker også på cash cost hvor SB1M har en kost på hhv 9.00/8.00/7.00 ved 80/90/100% utilization mens ARC har et cash cost anslag på 11.00 USD ved en produksjon på 18' MT.
Sa2ri
28.02.2022 kl 12:52 14925

Det ryktes at det foregår litt shortinndekning i grønne aksjer i dag, noe som er bra for RECSI også. Det ser også ut til at det er svært lite aksjer som skal kjøpes før kursen er over 15,00 som er et psykologisk nivå det er av interesse å "legge bak seg". Slutter vi over dette nivået i dag så kan det bli litt mer futt i aksjen fremover.

Minner i denne sammenheng om kursmålene til de tre meglerhusene som nå har kommet med oppdateringer jeg har fått med meg:
SB1M - 17,00
ARC - 26,00
PAS - 30,00
Stabukk
28.02.2022 kl 13:24 14629

Snittet av dei tre kursmåla blir i overkant av 24. Short og daytrading har medvirka til dagens labre kurs. Sikkert litt feil å samanlikna, men likevel:
3-årskurven for Nel viser etter mi meining ein massesugesjon av tyske småaksjonærar, som pressa børsverdien opp i nesten 50 mrd kr for vel 1 år sidan – eit slags pyramidespel. No er Nel tilbake på eit stigande nivå frå januar 2020, og på ein børsverdi på vel 21 mrd.

Nel har forhåpentlegvis ei god framtid der selskapet etter kvart vil gå i pluss, kanskje utan ein stor eigar. Det vil to solide eigarar få til ganske raskt med Rec, i takt med USA og andre land si nødvendige fornybarsatsing. Men ja, børsverdien til Rec er på etterskudd!
Sa2ri
28.02.2022 kl 13:26 14597

Det er vi nok helt enige i. De (HS) kjøpte ikke en masse aksjer til 20,- for å ikke tjene penger hverken på aksjene eller investeringen i RECSI ellers.
Sa2ri
28.02.2022 kl 13:28 14568

Det er jo bare å minne om innholdet på denne tråden som tar for seg dette: https://finansavisen.no/forum/thread/144983/view/0/0?page=1
Sa2ri
28.02.2022 kl 16:26 14103

Litt over 1 mill aksjer gikk på close og det til dagens høyeste pris (HOD) - det lover bra for den videre kursutviklingen, spesielt siden vi også sluttet over 15,00 og 15,50 som begge er psykologiske nivåer.
MorganKane
28.02.2022 kl 19:07 13760

Takk for mange gode innlegg Sa2ri,
polion
28.02.2022 kl 21:08 13286

Puhhhh, vil neppe tro at tøvet blir bedre om det gjentas flere ganger. Uten åpning av ML, er REC selvsagt nesten ingenting. Bare tullinger hadde gått inn i REC på dagens kurs (kr. 15,50) hvis de visste at ML var utelukket.
Konklusjon: Selvsagt er en god slump ML allerede priset inn i REC-aksjen.
FMI
28.02.2022 kl 21:15 13246

Tja, med EBIDTA på NOK 300 mill. fra Butte alene og gode utsikter i markedet er vel ikke dagens MCAP helt gal selv bare med det. I tillegg må det jo ligge noe penger i å selge ML og Yulin-andelen. Så jeg synes ikke det er riktig å si at noe ML-åpning er priset inn i det hele tatt på disse nivåene.
Stabukk
28.02.2022 kl 21:31 13112

Meiner også verdien av Butte er undervurdert, og vil bidra med stadig bedre overskudd i år og vidare. Sp1Markets har fokus på det i sin siste analyse. Polion må kunna meina at "litt" gjenåpning av ML er prisa inn, men er ikkje så sikker på det.
Sp1-analysen bör lesast grundig med tanke på vidare kursutvikling.
Slettet bruker
28.02.2022 kl 21:41 13020

Ta med at Butte skal utvides og Yulin + selskapet har masse cash. Så utfordrer jeg polion til å regne ut hva Rec er verdt med Ml åpning. Kan også ta med at Haniwha gikk inn på 20 så det er utrolig godt gjort å si at Ml er priset inn her om dem ikke er tullinger da som polion nevner.

Men gidder ikke ødlegge tråden så siste ord fra meg her.
Redigert 28.02.2022 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
polion
28.02.2022 kl 22:04 12828

Markedet er interessert i kun en ting, nemlig å kjøpe aksjer som kan gi mest mulig gevinst. Altså å jakte gode kjøp. Nå med Hanwha på laget, så er det selvsagt en god mulighet for åpning av ML i forhåpentligvis snarlig fremtid. Sannsynlighet for dette; kanskje 60, 70 eller 80% - kven kveit? Nevnte sjanse er noe selv de fleste idioter i markedet etter hvert har fått med seg.

Hvorfor tror noen da at intet av ML er priset inn i dagens REC-kurs? Mener du at de store, superprofesjonelle og ressurssterke investorene er adskillig mindre begavet enn diverse hottentotter som figurerer her på forumet? Selvsagt ikke! Vissvasset gir derfor ingen mening – punktum finale.
Slettet bruker
28.02.2022 kl 22:11 12828

Høres nesten ut som du solgte deg ut på torsdag i forrige uke.

Når det gjelder meglerhusa, så er nok RECSI fremdeles for stor risiko for at det kan være aktuelt.
polion
28.02.2022 kl 22:21 12733

Nei, jeg er en av de som satser på god gevinst i REC. Og bettet er selvsagt en forhåpentligvis snarlig melding om åpning av ML innen kanskje et års tid. Når det sagt, så var min agenda at jeg skal ha meg frabedt rølpet om at forumdeltakerne her liksom skal sitte på "hemmeligheter" som markedet ikke har evnet å ta inn over seg. Markedet vet alt om REC, og priser selvsagt aksjen deretter (alle vurderinger er da tatt i betraktning). Intet av ML priset inn i dagens kurs? Dummere enn det blir det bare ikke.
Slettet bruker
28.02.2022 kl 22:41 12522

Enig der ja, deler av ML er nok priset inn på forventninger, men tror allikevel vi vil få et kraftig byks i kursen så snart meldingene begynner å komme, eller forventer du at den hopper opp til 20kr og blir der til ML faktisk er i drift?
polion
28.02.2022 kl 23:08 12324

Umulig å si, men jeg ser ikke for meg de himmelkursene som mange av storhausserne fabulerer om. I så tilfelle, vil dette bli adskillige år frem i tid, og REC må da virkelig bevise at de tjener penger som gress (det er noe som heter konkurranse) . Leveringer til eks.vis medeier Hanwha, tror jeg langt fra vil skje til noen ågerpris for REC. Ser kanskje for meg kr. 22 – 25 når konkret melding om ML kommer. Ser videre kanskje for meg opp mot det doble når/hvis kontrakter/produksjon/omfang viser seg å være forholdsvis gullkanta.
Småplukker
28.02.2022 kl 23:42 12162

Helt greit at du tror det. Men blir bare dumt når du skriver som om alle andre meninger er svada mens du har fasiten («punktum finale»). Det har du nemlig ikke.
Min spådom er at MLåpning vil gi kurs rundt 25. men når kunder og naboeiendommen mm meldes, så drar vi oss fint over tredve.
Men det er bare min mening - som er like god som alle andres😊
MorganKane
28.02.2022 kl 23:49 12114

Bare for nysgjerrigheten sin skyld og for å prøve å forstå deg bedre. Hva tror du ebidta blir i 2024/2025 (i et case hvor ML har åpnet)? Og hvilke multipler synes du er fair å bruke da (inkl mulig videre vekst i både batteri og solar).
Slettet bruker
28.02.2022 kl 23:50 12106

Veldig fin dag for grønne aksjer, både i Norge og over dammen i USA. Ser at flere av de grønne aksjene jeg følger med på hadde en flott dag, hvor Nasdaq viser enormt med styrke ved å ikke la frykt påvirke markedsverdien mer, ettersom Nasdaq har hatt en alvorlig korreksjon de siste månedene og markedet preges av frykt og usikkerhet.

Med det sagt, så er markedet så ekstremt svingende for dagen at en ikke bør ta seier eller tap på forskudd. Sentimentet virker til å være positivt igjen og dette viser enda en gang hvor stor variabel psykologi og følelser er for markedsverdien til vekst og teknologi selskaper som REC. Det å svinge 20% opp på to børsdager er sterkt, men som nevnt tidligere i dag så påvirker det meg ikke, ettersom jeg mener at vi enkelt kan komme på 20-tallet uten noen fundamentale nyheter. Kun gjennom det psykologiske aspektet og fremtidsmuligheter.

Det er helt forferdelig det som foregår i Ukraina for tiden. Måten suvereniteten til staten blir krenket på. Alle menneskeliv som allerede har gått tapt på begge sider og alle uskyldige mennesker som blir påvirket direkte og indirekte. For oss REC aksjonærer er all form for ustabilitet som kan pekes tilbake til ikke vestlige demokratier en styrke. Det viser viktigheten av å komme i gang, sånn at man ikke havner i situasjoner hvor man er økonomisk avhengig av et land man ikke er alliert med. En kan også håpe at det kan samle politikerne over dammen og at de forstår hvor mye dette egentlig haster. FN klima artikkelen som kom i dag påpeker mye som allerede har blitt nevnt tidligere.

Jeg hadde ikke valgt papir gevinst i bytte mot at andre mennesker blir påvirket på denne måten, så jeg feirer under ingen omstendigheter den politiske konflikten vi observerer akkurat nå. Et menneskeliv er verdt langt mer enn noen penger på denne planeten, men REC aksjonærer sitter i ekstremt trygge omstendigheter. Mer enn nok penger på bok til å opprettholde drift fra Butte over flere år uten å måtte ta emisjon, hvis nødvendig. Vi har ingen hastverk. Jeg tror ikke at dårlig kommunikasjon fra ledelsen har vært et politisk spill for å presse politikere, da en kan gå mange andre ruter som er mer direkte og effektivt, men vi sitter i en posisjon hvor vi bare kan slappe av, lene oss tilbake og vente på at omstendighetene presser politikerne til å komme til en enighet som er i REC sitt favør, ettersom det er deres lands fremtid og sikkerhet som står på spill her.

Nei, vi ses på 20- og 30-tallet og da skal jeg bli med på å juble og snakke mer utdypende om fremtids prospektene (fordi de er helt enorme, ML er ingenting i forhold til hva som kan komme her), men for nå har ikke eventyret begynt engang og jeg får velge å være stille til vi får ytterligere informasjon fremfor å gjenta det alle allerede vet.

God kveld :)
polion
28.02.2022 kl 23:53 12106

Gidder som regel ikke besvare toskeskap, men: Ref: «Men blir bare dumt når du skriver som om alle andre meninger er svada mens du har fasiten».
Hvor tar du dette tøvet fra? Klarer du ikke se hva jeg har skrevet? Jeg var kun 100% kategorisk hva gjelder tåpeligheten om at «intet ML er pr. i dag priset inn i dagens REC-kurs». Protesterer du på dette statementet, så tror jeg du skal melde deg på et eller annet kurs.

Ellers så skrev jeg bare hva jeg ser for meg, og du får selvsagt mene hva du vil om både ditt og datt.
FMI
01.03.2022 kl 00:03 12035

Nå ble ikke dette noen veldig konstruktiv diskusjon, men for ordens skyld: Jeg mener jo ikke at ‘markedet’ ikke forstår at det kan bli ML-åpning, og at det således er reflektert i kursen. Jeg mener bare at på dagens nivå - og du refererte til 15,50 i ditt første innlegg - kan man ganske greit kjøpe REC selv uten ML-åpning, basert på verdier i selskapet og inntjening fra Butte. Og dermed er all inntjening fra ML ren bonus i denne sammenhengen.

Dessuten: vi har i løpet av det siste drøye året sett to doblinger og to halveringer av kursen ca, så ‘markedet’ har jo helt åpenbart ikke alltid 100 % rett hva gjelder verdsetting av selskaper.
polion
01.03.2022 kl 00:13 11966

Sannsynligvis mye rett i det. Men bare for å poengtere: Hadde jeg sittet med informasjon om at ML definitivt ikke vil bli åpnet, så hadde jeg solgt meg ut umiddelbart (selv på kr. 10 - 12-kurser). Og hadde markedet sittet med info om det samme, kan jeg garantere at kursen hadde falt som en stein..
Småplukker
01.03.2022 kl 00:14 11971

Toskeskap, tøv, tåpeligheter - hvis du senker bruken av denslags ord, og blir bittelitt rundere i kantene - så tror jeg vi ville fått bedre diskusjoner og mindre sinne. Gleder meg ihvertfall over at Rec er på tur oppover. Med det sier jeg god natt til både deg og alle andre engasjerte recere 😊
voff
01.03.2022 kl 00:21 11954

Apropos toskeskap, er det kanskje på tide at disse rike kvinnesaksfolka reiser til Ukraina og kjemper med våpen i hånd. Alle disse såkaldt kvinnelige arvingene som mente det var på tide med en kvinnelig (vet de hva det er? ) sentralbanksjef. Det blir stille fra de når fare truer.
polion
01.03.2022 kl 00:38 11891

Greit, men da skal jeg ha meg frabedt uberettiget vås som dette; "Men blir bare dumt når du skriver som om alle andre meninger er svada mens du har fasiten («punktum finale»). Det har du nemlig ikke". Du må være mer treffsikker enn det hvis du skal unngå et kraftig motmæle.
Sa2ri
01.03.2022 kl 07:06 11429

Det som så ut til å kunne bli en allright tråd med meningsutvekslinger ser det nå ut til at enkelte ønsker å ødelegge. Dersom dere skal kaste dritt på hverandre, vennligst bruk ukestråden, tradertråden eller opprett deres egen tråd. Tidligere laget jeg noen "klage- og sutretråder" som ble flittig brukt, så det kan jo være et alternativ å ta opp igjen for de som ønsker det.

Når det er sagt, så ser vi nå at den som klubbet ned BBB er ute på Twitter og forlanger at POTUS og hans administrasjon tar tak i energiproblematikken i USA slik at de (i så stor grad som mulig) sørger for at USA blir mindre avhengig av Russland sin olje ved å rampe opp egen produksjon av energi. Det kan fort bety at BBB/SEMA kommer på bordet og blir vedtatt raskere enn mange så for seg kun for en uke siden.

https://twitter.com/EnergyDems/status/1498458488946761736
Redigert 01.03.2022 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
BIF78
01.03.2022 kl 07:19 11367

Hvis jeg ikke husker fejl så har REC selv snakket ebitda på 100 mio ved 75 pct produktion af ML. Det var ved 15 kr kiloet. I det billede og dagens priser, så virker 25 kr ved ML åbning konservativt.
Sa2ri
01.03.2022 kl 08:13 11039

"Spår rekyl i grønne aksjer
Krigen i Ukraina vil gi en bølge av grønne investeringer i Europa, og fornybargigantene tar av på børs. Analysesjef Turner Holm i Clarksons hevder man kan ha sett bunnen i sektoren."

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/02/28/7827732/spar-rekyl-i-gronne-aksjer
Sa2ri
01.03.2022 kl 09:12 10838

Det ser ut til at vi skal legge bak oss neste psykologiske nivå (16,-) i løpet av dagen selv om vi hopper litt opp og ned for øyeblikket. Litt kjøp av aksjer nå så blåser vi godt over (tror jeg).
Slettet bruker
01.03.2022 kl 10:17 10564

Om man følger med litt nå er helt klart den store snakkisen rundt omkring at det er begynnelsen på en snu operasjon for grønne investeringer og at bunnen er nådd.
Ikke rart når USA og EU fremover vil satse på verdikjeder og selvforsyning . Ingen GJENTAR ingen vil være avhengig av Kina og Russland etter denne krigen. Vi vil se at dette politisk blir gjennomført raskere etter dette.
Redigert 01.03.2022 kl 10:20 Du må logge inn for å svare