RECSI - Several routes to a reopening - buy TP: 26,- (27,-)

Sa2ri
RECSI 28.02.2022 kl 08:17 33618

Da har også ARC tatt frem kalkulatoren og sett på RECSI med nye øyne etter siste kvartalsfremleggelse. De opprettholder kjøp med kursmål 26,- (27,-) og skriver blant annet følgende:

"REC Silicon ASA
Recommendation: Buy · Target Price: NOK 26.0 (27.0) · Current Share Price: NOK 13.48

Several routes to a reopening
Q4 was characterized by higher prices and volumes than we anticipated, and we consequently revise our ’22 estimates somewhat higher. With Build Back Better seeming stranded in its current form, we have delayed our base case reopening point by six months and lowered the reopening probability by 10pp. That said, by increasing the ML margin assumption and moving the valuation point out to YE’22, we revise our TP only slightly down to NOK 26 (27).

Strong 2022 outlook for Butte and several routes to a ML reopening
RECSI delivered Q4 figures ahead of our expectations, with sales up 19% QoQ, driven by higher prices and sold volumes. We expect the positive development to continue in 2022, with increasing volumes as logistical bottlenecks ease and prices should increase as less favourable existing offtake contracts gradually will be replaced by new ones. The long-term outlook for/rationale behind restarting Moses Lake remains firm, and there are several routes to a reopening. Should the SEMA act be carved out from Build Back Better and pass US Congress separately, it would trigger sufficient investments in ingot/wafer production in the US to secure necessary utilization. If not, as energy security/less Chinese dependency has moved up the agenda across the political spectrum, subsidies with a similar objective in a different shape or form could pass at a later point. Sufficient utilization could also be reached without US political support if existing ingot/wafer manufacturers follow in the footsteps of e.g. JinkoSolar and diversify their offtake through ingot/wafer expansions outside China.

Valuation and recommendation
Our TP of NOK 26 is based on a 70% chance of a Moses Lake reopening, where the output mix gradually will skew towards the battery industry in 50% of the reopening scenarios. We’ve lowered the reopening probability from 80% to 70% and delayed the expected reopening point by six months to YE’23, partly offset by assuming higher ML margins (as energy costs are fixed at a lower rate than we previously assumed) and by moving the valuation point out to YE’22.

PLEASE NOTE THAT ARCTIC SECURITIES ACTED AS FINANCIAL ADVISOR FOR REC SILICON IN THE PRIVATE PLACEMENT

Arctic Securities AS
Daniel Stenslet
Adrian Bergem"

Som man ser bruker ARC nå 70% sannsynlighet for en reåpning av ML, mens SB1M som kom med sin analyse forrige uke hadde 80% sannsynlighet for reåpning. De nevner også at det er flere veier til målet med en reåpning, men i likhet med SB1M ser det ikke ut til at de har tatt med effekten av SB 5849 de heller.
fjellape
06.03.2022 kl 21:03 8982

Hvis man skal spå noe om anodemarkedet, så synes jeg det enkleste er å se på framdriftspanene til OneD.
Selskapet mener at kampen om silisiumanoder vil gjelde 2025-modeller av kjøretøy. I vår såg jeg en framdriftsplan fra OneD hvor man vil øke til full produksjon mot medio 2024.
Slettet bruker
07.03.2022 kl 07:00 8295

Ikke glem at det er flere produsenter under ultra low carbon alliance. Mest sannsynlig vil disse samarbeide om en felles wafer fabrikk. Hvorfor skal man ellers ha en alliance med ultra low carbon print. Da vil det ikke bli brukt råvarer/ingots fra Kina for å si det sånn.
Og når dette er i boks kommer det nok ikke usannsynlig opp økt produksjon/utbygging av Silan, Evt at REC flytter mer av produksjonen over mot Silan gass.
Sa2ri
07.03.2022 kl 07:27 8175

Det er et godt poeng. RECSI har jo midler til både gjenåpning, og oppgradering, og det kanderfor godt hende de vinkler produksjonen mer mot Silangass. Regner med at dette blir en diskusjon med HS og andre slik at "alle" får det de kan levere av ulike produkttyper i en slik situasjon.
Slettet bruker
07.03.2022 kl 07:55 8072

Det kan være dette James refererte til når han først snakket om batterisatsning og at de skulle jobbe med en strategi fremover mot å åpne ML.
Stabukk
08.03.2022 kl 06:31 7612

«Det ser ut til at vi skal legge bak oss neste psykologiske nivå (16,-) i løpet av dagen», skreiv Sa2ri 1. mars.
Kan Sa2ri eller andre utdjupa kva som ligg i «psykologisk nivå»?
Oppfattar sjølv at det i stor grad er basert på teknisk analyse, som vel er det viktigaste for dei mange som daytradar i Rec.
No er vi litt lenger ut i mars, og avslutta både fredag og i går på kurs 14. Kva blir då «neste psykologiske nivå»?
Synest forøvrig ARC sin analyse fortener å bli tatt meir på alvor!
Sa2ri
08.03.2022 kl 07:02 7525

Alle aksjer har psykologiske nivåer de må bryte som kan være tekniske nivåer, men det behøver ikke være det. Dette er ofte nivåer hvor det legges ut større poster (salg) og man kan derfor se disse i rodreboken dersom man følger med på denne. For RECSI kan man si at alle hele 1,- er et psykoloogisk nivå for øyeblikket, noe også 50-øringer kan være. Når vi nærmer oss 20,- vil dette også være et psyklologisk nivå selv om dette ikke nødvendigvis har så stor teknisk betydning.

Det samme ser man på aksjer som handles på andre beløp - høyere beløp har 10,-/25,-/50,-/100,- som psykologiske nivåer, mens aksjer som handles lavere har andre tilsvarende nivåer.

Neste psykolgiske nivå oppover er nok 15,- i første omgang, men kommer det noen positive nyheter så forsvinner disse nivåene som "dugg for solen".
Slettet bruker
08.03.2022 kl 07:09 7490

I sin enkleste form er vel dette "psykologiske nivåer" fordi det er der folk legger ut salgspostene som de har kjøpt lavere ned.
Såvidt jeg kan se er også 13.5 og 12.8 og 12.3 "psykologiske gulv" fordi det er typisk der folk tror det vil snu, og dermed kjøper for å få med seg oppgangen.
Det er selvoppfyllende profetier med andre ord "det skjer fordi alle tror det skal skje" :)

Enig?
Sa2ri
08.03.2022 kl 08:07 7247

Det kan være mange grunner til at noen legger ut salgsposter på de aktuelle nivåene - jeg vet ikke hvem selger er, eller hvilken motivasjon hen har for å selge, og det gjør ingen andre heller bortsett fra megleren(e) hen bruker.
Slettet bruker
08.03.2022 kl 08:33 7115

Det var veldig politisk korrekt ;)
Finnes selvfølgelig mange ulike motiver for å kjøpe og selge ja. Gode poeng
Stabukk
08.03.2022 kl 09:20 6844

Takkar Sa2ri og Zenzor for utfyllande svar. Ca. 20. Nov. 2020 hadde Rec ein retta emi på kurs 10,80. Alt 7. des. samme år var kursen oppe i 12,80. To år seinare var det ein ny retta emi på kurs 20 (godt over kursen på OB på det tidspunkt) der vi fekk inn Hanwha som solid ny eigar. Tre mnd. seinare er kursen ca 14 kr. Det er ulogisk for meg. Kan nokon forklare "psykologien" i det?
Sa2ri
08.03.2022 kl 09:21 6844

Hadde vi fått informasjon om hvem selger var slik det var før da meglerhusene var synlige i ordreboken og etter at transaksjonen var gjort, så hadde det vært litt enklere å danne seg et bilde av hvem som kjøper/selger. Det er svært vanskelig nå.

Når det er sagt, så er det interessant å se hvor lite det skal til for å løfte kursen en del da det tilsynelatende er få selgere igjen - så snart det kommer kjøper(e) av litt aksjer går kursen nordover. Vi får håpe det fortsetter og at Voleon også ser seg nødt til å begynne å dekke inn.
Redigert 08.03.2022 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
halvpris
08.03.2022 kl 09:46 6729

Med dagens energi priser, burde Rec ligget over 20kr. SOLAR vil komme som en kule. ( SOLAR sektoren er dradd ned, vil bli løftet kommende dager)
Slettet bruker
08.03.2022 kl 09:55 6687

Enig.

Mønsteret den siste tiden har vært raskt opp på noen hundre tusen aksjer, og sakte ned på titals tusen aksjer.

Legger også merke til at det gikk 400k aksjer ut da aksjen falt mandag morgen, og 400k inn i dag tidlig på ørlite høyere kurs ;)
Sa2ri
08.03.2022 kl 15:39 6247

Og der fikk vi en test av det psykologiske 15,- nivået. Fortsetter dagen slik den har vært til nå, så er det stor sannsynlighet for at vi lander et godt stykke opp på 15-tallet på close :-)
Sa2ri
08.03.2022 kl 15:45 6263

Så kan man jo også legge merke til at solaksjer går "veggimellom" i USA - det borger bra for veien videre i det korte bildet, men kanskje også på litt lengre sikt.
Null
08.03.2022 kl 16:30 6100

Veggimellom redet opp eller ned det da
Sa2ri
08.03.2022 kl 16:53 5966

Veggimellom er nok opp denne gangen men jeg kunne sikkert brukt et bedre ord da veggimellom jo kanskje er flatt mellom noen vegger😳. Uansett en fin dag hvor de grønne aksjene, RECSI inkludert, fikk et bra løft 😁
Slettet bruker
08.03.2022 kl 17:06 5904

Som vanlig nevnes ikke Rec med et ord.



Opptur for grønne aksjer

Flere grønne aksjer hadde en sterk dag på Oslo Børs tirsdag, etter at EU meldte at de ville kutte importen av russisk gass med to tredjedeler innen nyttår.

– Nyheten fra EU i dag er muligens veldig positiv for grønne aksjer, sier analytiker Turner Holm i Clarksons Platou. Som vanlig er ikke Rec med.

Disse grønne aksjene gjorde det sterkt på Oslo Børs tirsdag:

Ocean Sun opp 35,80 prosent
Scatec opp 18,03 prosent
Nel opp 17,29 prosent
Aker Horizons opp 15,70 prosent
Otovo opp 11,68 prosent
CO2 Capsol opp 11,65 prosent
Aker Offshore Wind opp 10,66 prosent
Hexagon Composites opp 8,30 prosent
– Nå tror folk at EU vil låne og bruke mye mer penger blant annet på forsvar og energiomstilling. Europa vil altså kaste penger på problemet.

Holm mener det er to ting som skal til for at EU skal klare å gjøre seg uavhengig av russisk gass.

– For det første må man minke andelen av gass i energimiksen, og bygge ut fornybart. For det andre må man finne nye leverandører av gass.

Analytikeren synes det er spennende å følge med på utviklingen til aksjene, og tror muligens man har sett bunnivåene.

– Hvis man tenker over hvilke sektorer som får mest igjen for krigen, er det forsvar og energi, både olje og gass og fornybart.

https://e24.no/boers-og-finans/i/34gAJe/kraftig-oppgang-for-groenne-aksjer-paa-oslo-boers
Slettet bruker
08.03.2022 kl 17:26 5791

Synes det er er rart at noen overhodet selger denne aksjen. Vet tradere gjør det i håp om og få de billigere. Noe denne kursen også er preget av.

Men for den vanlige aksjonær håper jeg for dems skyld de ikke selger sine aksjer . Fremover vil vi se raskere beslutninger politisk.

https://e24.no/olje-og-energi/i/1O3lAK/vil-kutte-avhengigheten-av-russisk-gass-dette-er-eus-energiplan

– La oss haste inn i fornybar energi med lynets hastighet, sier EU-kommisær Frans Timmermans ifølge meldingen.

– Fornybar energi er en billig, ren og potensielt endeløs energikilde, og i stedet for å finansiere fossil energiindustri andre steder, skaper de jobber her. Putins krig i Ukraina viser at det haster med å sette fart på vår omstilling til ren energi, sier han.

På en pressekonferanse tirsdag erkjenner Timmermans at det vil bli svært krevende for Europa å redusere avhengigheten av russisk fossil energi. Det er likevel nødvendig, mener han.
Redigert 08.03.2022 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2022 kl 17:30 5771

Veldig rart EU/NATO ikke har adressert dette før, det har ikke manglet på kritikk. Ganske udugelig gjeng.

La oss håpe det nå snart blir noe fart i solar utenfor Kina så vi Rec aksjonærer kan få noe å juble for...
Småplukker
08.03.2022 kl 17:40 5692

Biden nettopp: USA skal bli den største selgeren av ren energi. Krigshandlingene nå vil sette fortgang i overgangen til grønn energi
Slettet bruker
08.03.2022 kl 18:10 5484

Har sagt det siden denne forferdelige krigen startet at dette vil få fart på treige politikere. Selvfølgelig vil dette gagne Rec mye fremover, men kunne ønsket politkerne ikke trengte en krig til for å våkne
Sa2ri
09.03.2022 kl 09:42 4629

Hyggelig å komme tilbake til PC'en og se at vi nå faktisk er i ferd med å jafse i oss 16-nivået, som også er et psykologisk nivå. Dersom det blir slik at vi tar en krone om dagen (og da nordover), ja så kan dette bli en morsom ferd videre. Da når vi kursmålet til ARC relativt raskt :-)
Slettet bruker
09.03.2022 kl 11:12 4543

Av alle kursmål jeg har lest om REC må jeg si at Arctic Securities oppleves som den som er nærmest virkelighetsoppfatningen min også.

Hvor mye innsyn får en slik institusjon når de fungerer som finansielle rådgivere og muliggjørere av handelen med Hanwha?
Kan det være at deres innsyn indirekte også lekker over i deres egne analyser?

Mulig jeg sitter med et "Ikke-objektivt" syn på analysene her, men jeg opplever f.eks at ARC har tatt mer hensyn til batteri-utsiktene for oppstart av ML enn f.eks SB1M.

Selv om jeg ikke forstår deres resonnement her for at det nå er dårligere sannsynlighet for at ML starter opp.
Sa2ri
10.03.2022 kl 08:25 4047

"With Build Back Better seeming stranded in its current form, we have delayed our base case reopening point by six months and lowered the reopening probability by 10pp."

Dette rationalet bruker ARC, og de andre meglerhusene, som begrunnelse for at oppstart kan bli utsatt noe. Det har de nok rett i, men det ingen av dem ser ut til å ta med i beregningen er skatteincentivene som er i ferd med å bli vedtatt i Washington State (ESB 5849 - se egen tråd om denne loven). I løpet av de høringene som er gjort i denne saken har det kommet frem ganske klare signaler på at lokale myndigheter aktivt jobber med å få på plass en større aktør (solcellepordusent) som (etter sigende) vil resultere i 1500 nye jobber, og ca. 5000 jobber pga tilstøtende/annen virksomhet knyttet til denne etableringen. Man kan jo bare gjette hvem dette vil være, men at det er Hanwha ser det ut til å være liten tvil om. At ikke denne "pakken" med skatteincentiver tas med i beregningen for en mulig oppstart virker noe merkelig for meg, men analytikerne har sikkert sine grunner for dette.

ESB 5849 kan bli formelt vedtatt allerede i dag. Dersom BBB/SEM kommer i tillegg som et reultat av de utfordringene USA opplever som en del av krigen i Ukraina, så er det stor sannsynliget for at den grønne pakken blir vedtatt som en del av en større pakke for å øke egen energiprodukjson (olje og gass). Hvordan de har tenkt å snekre dette sammen gjenstår å se, men at det blir en sammenheng/kobling her tror jeg er svært sannsynlig. Da blir det (min subjektive mening) full fres i denne aksjen.

Melding om gjenåpning kan derfor komme raskere enn enkelte analytikere (og andre) ser for seg, og når denne meldingen kommer ja da går toget fort.
Slettet bruker
10.03.2022 kl 08:33 4015

Man har heller ikke fokus på Americas compete act? Er ikke dette rart? Denne er jo passed i senatet og i huset, det gjenstår bare noen justeringer? Biden refererte til denne senest forrige uke, og forlangte fullt fokus på å få denne på bordet med signeringspennen. Americas compete act er jo også stor for solar! Og det er vel her et at også et statlig samarbeid ligger? Vi må ikke glemme REC i godt selskap på roundtable sammen med DOE..
Sa2ri
10.03.2022 kl 08:57 3841

Lånt sitat fra Bill 5849-tråden av brukeren FMI som helt klart indikerer hvorfor det er viktig å få vedtatt ESB 5849, og hva resultatet er tenkt skal bli:

"FMI
I dag kl 08:35 274

Sa2ri skrev
Her går det unna i rasende tempo - veldig bra, og flott at flere følger med på prosessen. Det er end..

Minner om dette sitatet: ” Warnick said the legislation is tied to a potential investment in the works in Moses Lake that would allow REC Silicon, which halted production in 2019 following a lengthy trade dispute with China that blocked access to that country’s solar panel market, to restart polysilicon production.”

Ingen tvil hos meg hvilken vei dette går nå.
Slettet bruker
10.03.2022 kl 09:09 3766

Slik jeg ser det, kan det ikke lenger være tvil om at ML skal gjenåpnes, føler på meg at meldingen er rett rundt hjørnet her nå
Slettet bruker
10.03.2022 kl 09:16 3721

Bare tull at vi ligger under 16,- Ila dagen er 15,99 historie..
Slettet bruker
10.03.2022 kl 09:21 3897

Arc har vel også ca kursmål 26 selv med litt senere oppstart. Synes det er utrolig rart at denne prises her nede på det vi vet i dag.
Redigert 10.03.2022 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2022 kl 09:37 3924

Jeg er helt enig i at kursene vi ligger på nå ikke reflekterer selskapets verdier og utsikter.
Men det er ikke til å stikke under en stol at verden fremdeles delvis holder pusten over tragediene som forespiller i Ukraina nå.
Og med strømbruddet i Tsjernobyl, og andre uansvarligheter som dukker opp hver dag og natt så kan det fremdeles svinge raskt i aksjemarkedet.

Men ser vi bort ifra kortvarige svingninger de neste ukene/månedene så er det ekstremt liten tvil om at dette vil bli svært lukrativt for REC-investorer i årene som kommer, etter min mening (gjentatt i det uendelige...).
Slettet bruker
10.03.2022 kl 09:42 4369

Eneste positive med denne forferdelige krigen er at politikerne våkner og får opp farten da alle ser hvor farlig det er å være avhengig av Russland og Kina.
Stabukk
10.03.2022 kl 09:46 4319

Hanwha kan jo også komma med ein nyhet dersom selskapet er kjöpar/medeigar i det ledige fabrikkbygget tett ved Rec. Er jo nærliggande å tru at det kan bli brukt til wafer/ingot-produksjon.
Slettet bruker
10.03.2022 kl 10:02 4184

Jeg blir ikke overrasket om bygget over gata for RECsi er solgt til noen som venter på denne skattefordelen //
Og, det kan fort være Hanwha selv - eller en annen storaktør.

1500 direkte arbeidsplasser. Og dette er bare starten:)
Slettet bruker
10.03.2022 kl 10:18 4086

Det er mest sannsynlig at nabotomten er tiltenkt produksjon som bruker poly/silan i produksjonen og der at lokaliseringen er bestemt pga av at REC ligger på den andre siden av gaten. Mao., dette vil realiseres kun dersom REC starter opp. Kommer det melding om etablering av wafer/ingot eller anodeproduksjon er dette det samme som en melding om at REC starter opp. Sannsynligvis kommer disse meldingene samtidig, og trolig så snart delstatsguvernøren har signert.

Jeg tror ikke de venter på BBB etc. Det kommer nok også senere og vil bidra meget positivt, men melding om oppstart kommer nok allerede når skatteincentivene er klare på delstatsnivå - hvis ikke er det jo ingen grunn til delstaten å gi slike skatteincentiver.
Redigert 10.03.2022 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2022 kl 10:21 4053

Gjenstår ikke mye før den er signert nå. Så vidt jeg skjønner kun formaliteter. Rart ikke markedet priser den mye mer på forventninger. Man gir jo bort aksjer her nede.
Redigert 10.03.2022 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
FMI
10.03.2022 kl 10:38 3941

Jeg har ikke tid til å lete frem sitatene, men i arealplanleggingen for ML lokalt har jo også disse arbeidsplassene vært oppe, med eksplisitt (tror jeg) referanse til solar. I tillegg prosessen rundt utvidelse for REC. Og Hanwha har jo ikke kjøpt seg inn som en passiv investor akkurat. Her er det ikke bare 2+2, men 2+2+2+2. selv tar jeg det for gitt at ML åpner for produksjon for solar-kjeden. Det jeg lurer mer på er om REC og/eller AKH skal inn inn i noe JV for wafer/ingot og/eller batteri i nærområdet; jeg ville tro det ligger mer i AKH/Hanwha enn ‘bare’ investeringen i REC. Jeg er inne mange ganger mer i REC, så håper i så fall at det mer enn bare drypper på klokkeren.
halvpris
10.03.2022 kl 10:43 3890

Bare det at oljeprisen har etablert seg over 100 Dollar, burde løfte Rec flere kroner. Er det ikke olja som er første konkurent til SOLAR.

Verden vil bedras
Slettet bruker
10.03.2022 kl 10:45 3863

Ved kvartalspresentasjoner opplever jeg at de gjentatte ganger viser at de ønsker å levere på både halvleder, batteri og sol-industrien.

Det vil være strategisk smart av dem å ha flere bein å stå på, slik at de bedre kan tåle sterke svingninger i markedet (slik vi f.eks vet at polysil-prisen har gjort noe voldsomt de siste 20 årene).

Jeg blir svært overrasket dersom ikke G14 får en større plass i nabolaget til ML (eller på utvidet tomt med RECs fabrikk) i tiden fremover....
Stabukk
10.03.2022 kl 10:46 3853

Nokon bör tipsa norske finansmedia om det som skjer i Washington State, som er til fordel for Rec.. Pröver å få gjort det i ettermiddag om ingen andre har tid.