IDEX: FRA PILOT TIL KOMMERSIELLE LANSERINGER

aklm
IDEX 01.03.2022 kl 06:52 12364

2022 ser ut til å bli det kommersielle gjennombruddet. Industrien har identifisert ca. 20 kommersielle lanseringer i år.. Det bør bety en positiv utvikling utover i år.
Wrold
01.03.2022 kl 08:25 8763

Ser Finansavisen har et lukket innlegg. Idex børshopp
kroif
01.03.2022 kl 08:31 8731

Føler at denne artikkelen har en litt annen vinkling, som tyder på at nå kommer inntektene for alvor, i motsetning til de utallige emisjonsartiklene.
Er det nå det skal posisjoneres for det store løftet fra pilot til lønnsom bedrift?( omsider..)
Skal IDEX endelig lykkes?
Redigert 01.03.2022 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
ibyx
01.03.2022 kl 11:30 8529

Vet ikke hvor mye "mass deployment" det var i meldingen. Men effekten er nå fordøyd.
Kanskje vente litt til?
Sente
01.03.2022 kl 16:40 8328

20 kommersielle lanseringer er vel generelt Zwipe sine avtaler?
Det jeg skulle likt å visst er hvilken bank som blir den neste til å lansere et Idemia kort.
At Rocker med sine 200 000 kunder er den første banken som bruker Idemia kort syns jeg var litt rart. Kanskje de signerte avtale før noen andre og dermed var først i køen, men det kan også signalisere at produksjonen ikke er stor nok enda til å levere til større banker.
I følge børsmeldingen fra Idex i November skal det leveres 300k+ sensorer til Idemia i Q1/Q2, så jeg håper noen større banker hiver seg på dette før sommeren.
Slettet bruker
08.03.2022 kl 08:14 7906

IDEX melding:

Leading Global Payment Card Integrator in Japan to Launch Biometric Smart Cards Based on IDEX Biometrics TrustedBio Solution

Oslo, Norway 08 March 2022 IDEX Biometrics ASA has received an initial order from a new development partner, one of the worlds most advanced technology solution providers and global payment card integrators. The order is in support of a strategic development agreement between the companies that targets production later in 2022. As the global biometric payment market is reaching an inflection point towards mass production, this partnership will provide Japanese banks and issuers access to a biometric payment card with industry leading performance and cost efficiency. The agreement covers joint development of biometric smart cards based on the IDEX Biometrics TrustedBio® turnkey reference design. The comprehensive solution platform includes the IDEX Biometric TrustedBio, integrated MCU/PMU, biometric software including proprietary Card Operating System, applets, inlay and a SLC38 security controller from Infineon Technologies AG. The agreement further includes a joint customer engagement and go-to-market model.

tuja
08.03.2022 kl 08:33 7811

Markedet i Japan bør være rimelig stort. Fin melding. :)
ibyx
08.03.2022 kl 08:34 7799

Litt spennende å se hvordan markedet fordøyer dette?
Umiddelbart høres meldingen veldig lik ut andre meldinger vi har sett?
I såfall blir det vel ny liten oppgang og Sell on news?
Igår falt forøvrig aksjen på relativt høyt volum.

Hva er "en ordre som støtter en strategisk utviklingsavtale"?
Redigert 08.03.2022 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2022 kl 08:43 7739

Alle er fokusert på energi aksjer for tiden. Vår tid kommer! Gode kjøpsdager. Men, ja. Det blir spennende å se om markedet klarer å se forbi en høy oljepris i åpningen og legger merke til meldingen.
Wrold
08.03.2022 kl 12:12 7531

Har en følse på at store volums ordrer kommer om ikke så lenge,bare en følse.
Børskongen11
08.03.2022 kl 17:33 7333

Har den samme følelsen her :) Skal ikke veldig mye til, med tanke på at vi har et veldig tett samarbeid med nest største kortprodusent i verden, Idemia som igjen har Sertifisert vårt kort av både Visa og Mastercard, samt at Idemia produserer ca 800 mill kort i året 😀
La oss si vi får 1% av dette markedet så har vi 8 mill kort. For at Idex skal gå i Break eventuelt, så skal de selge mellom 10-20 mill kort(usikker på nøyaktig tall)., men får vi da 2 % av Idemia sitt marked er vi på god vei mot Break-Even 😀
ibyx
08.03.2022 kl 19:11 7213

Endte ned 7% fra dagens topp. Spennende å se om dagens meldingen dermed er "fordøyd" "og videre nedgang indikeres" som det heter annetsteds.
Med Nasdaq pent i pluss kan det tenkes det blir en fin liten oppgang i løpet av dagen imorgen også?
Redigert 08.03.2022 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
007 James Bond
08.03.2022 kl 19:21 7199

Ut fra daglig handelsstatistikk, ser det for meg ut som at det er DNB Markets som manipulerer aksjekursen. Noe de praktiserer i masse andre aksjer. DNB Markets agerer på ose på samme måte som Putin gjør i Ukraina. Forskjllen er at DNB Markets slipper unna med det, på en av verdens mest korrumperte børser. DNB bomber aksjer i grus, fordi de har det sterkeste artilleriet, -robothandel. Vi småsparere får ingen hjelp fra hverken overvåkinga på ose eller finanstilsynet. De lukker øynene, og synes alt er såre vel. Litt som Kina gjør mot Ukraina. 🤮 er min mening i den saken.
Slettet bruker
08.03.2022 kl 19:59 7132

Enig, JB ....🤮 Den banken er så korrupt
berny
09.03.2022 kl 11:14 6893

Sverige, nå Japan... Who is next ? :)
Billyjojimbob
09.03.2022 kl 11:15 6881

Hva med Samsung?
heiltfint
09.03.2022 kl 18:42 6692

Det vil ta lang tid før Samsung kommer på markede med biometriske kort, skal prøves og sertifiseres..
Sensoren Samsung holder på å utvikle er laget av halvledere som gir begrensinger på størrelse og kontaktpunkter, oppbyggingen er av 3 seperate deler secure element, secure prossesor og fingerprint sensor som vanskligjør storskala produksjon samtidig som det er dyrt og vanskelig å produsere.
https://news.samsung.com/global/samsung-introduces-smart-all-in-one-fingerprint-security-ic-for-biometric-payment-cards

Det som er kjekt med IDEX/ Zwipe Pay er måten de bygget sensoren på som ikke bruker halvleder teknologien som gjør sensoren har mer kontaktpunkter, er billigere å produsere, kan produseres i alle størrelser uten noe særlig økte kostnader, og secure element, prossesor og sensor er bygget i samme enhet slik kortet kan produseres mye billigere, og er mer egnet for masseproduksjon. Samtidig som løsningen kan enkelt kan intengreres i vanlige betalingskort med å bruke dagens eksisterende løsninger for produksjon av kort.
https://postimg.cc/BP8hCX4b

For å ikke snakke om On-card Enrollment løsningen til IDEX :)
Og at idex har patent på disse løsningene ;)
Redigert 09.03.2022 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Børskongen11
09.03.2022 kl 19:59 6572

Enig med heiltfint her.
Å implementere fingeravtrykk på et kort fremfor på en mobil er en mye mer kompleks prosess , samtid som at du ikke kan bruke all verdens av kroner per sensor.
For sin samsung galaxy S10+ var kostnaden for sensoren 14$ per, og dette er i tillegg i storskala produksjon. Dette er blant annet en kostnad som svarer til 1-2% av totalkostnaden, og har i dette tilfelle lite betydning for totalkostnaden.
Når det kommer det Biometriske kortet derimot, er de nødt til å få ned prisen ned til 3-5 $ for st det skal være konkurransedyktig. Når sensoreren de bruker på S21 Ultra også fungerer svært dårlig(har denne mobilen nå) så må det også tas med i betrakning.
Ved å redusere kostnaden på en sensor vil dette kunne gå utover kvaliteten på sensoren.
En enklere løsning for Samsung er å rett å slett å kjøpe Idex eller FPC. Når Pris og kvalitet betyr alt så tenker jeg at de velger Idex.
Sente
09.03.2022 kl 20:19 6550

Tror dessverre du bommer litt her.
Samsung sin pakke lages mest sannsynlig som en komponent, ikke tre. Fordelen med å bruke alt i halvleder er at alt kan lages i samme wafer. Ulempen er at det kan bli dyrt, siden de få færre sensorer per wafer. Og i halvlederverden betaler en per wafer og produksjonsteknikk. Blir spennende å se hvilken pris de ender opp på.
Generelt vil jeg si det er bra for bransjen at flere satser på biometriske kort. Selv om Samsung skulle være billigere, så bytter ikke alle banker over til Samsung kort.

Angående Idex/Zwipe løsning, så mener jeg SE er under EMV chip'en, ikke i Sensor ASIC.
Løsningen til Idex er vanskeligere å produsere siden en må sette sammen ASIC og sensor, men det burde bety den er bedre for masse produksjon. Skal en lage mange sensorer, er det best med billige materialer og vanskelig prosess enn dyre materialer og enkel prosess.
Børskongen11
09.03.2022 kl 20:46 6487

Hva tenker dere om dette: "Nærmere 200 GB data ble stjålet, herav blant annet viktig kildekode for alle nyere Samsung Galaxy-enheter, algoritmer for biometriske opplåsningsoperasjoner, og kildekode for teknologi som brukes til å autorisere og autentisere Samsung-kontoer, skriver TechRadar."
Spent på om noen avtaler, planer osv som blir avslørt her
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/9KV9VM/samsung-bekrefter-data
iTRADER09
10.03.2022 kl 03:19 6332

Du har helt rett, det Samsung har annonsert er en single chip med SE, prosessor, fingeravtrykk sensor og contact less på samme Si brikke.
Jeg har ingen formening om Samsung er bedre eller billigere enn Idex/FPC på sensoren, men det blir definitivt en i en annen liga for kort-integratorene. Her har de en chip med samme antall tilkoplinger som et vanlig SE, ingen andre komponenter å plassere og rute slik som en må både for Idex og FPC sine 2 chip løsninger.

Men det som slo meg mest når jeg så Samsung's annonsering av denne for noen uker siden, var at de har utfordret sannheten om at det ikke har noen mening å lage Silisium sensorene under 130nm (stort sett den eneste grunnen til at tradisjonelle Si sensorer ikke er på 150nm eller 180nm er at 130nm er den første node på 12"wafer). Men, den "sannheten" er ikke gyldig dersom sensoren skal brukes i et lite embedded system. I PC'er og telefoner er det mye prosessor-kraft, minne og SE allerede på plass uavhengig av finger-sensoren. Når det ikke lenger er tilfelle så kan faktisk det være fornuftig å bruke en finere geometri også for Si sensor. Kostnadene per areal er vesentlig høyere på 40nm, 28nm eller 16/14nm, men med slike geometrier kan de fint legge SE, mye prosessor kraft, minne og energy harvesting under finger sensoren og på den måten unngå en fordyrende modul. Nå har jeg ingen innsikt i hva Samsung betaler for silisium (de er en av de største kundene i verden så de har sikkert gode betingelse hos Samsung Foundry). Om FPC (eller Idex) skulle finne på å gjøre det samme, på for eksempel 28nm, ville de kunne komme på en kost (ferdig testet, klar til montering i kort) et eller annet sted noe over $2 "T-shape 2 størrelse" sensor.
Nå er det ikke dermed sagt at FPC kommer til å gjøre det, å integrere et SE fører med seg temmelig mye som FPC neppe behersker i dag og jeg tror ikke de har SÅ stor konfidens i BPC markedet at de nødvendigvis vil ta den investeringen.
Sente
10.03.2022 kl 09:41 6167

For kort-integratorene blir det likt å montere idex eller samsung pakke. På et idex kort blir SE plasert under emv kontakt platen. Om samsung ikke legger SE under emv må de fortsatt feste emv kontakt platen og det må gå ledninger fra emv chip til sensor pakken. Så lenge inlay er passivt, blir det like mange operasjoner å montere disse.

Jeg har sett det argumentert at FPC ikke ville ha kryptering mellom sensor og MCU dersom de hold seg til 130nm, så jeg regner med Samsung har gått for en moderne prosseseringsmetoden, kanskje 40nm. Idex bruker også 40nm for sin ASIC og de dår da over 6000 ASIC per wafer. Om de lagde sensorflaten av halvleder mener jeg de har sagt de ville fått rundt 800 sensorer. Derfor blir det intresant om vi får vite prisen på Samsung pakken.
Jeg har tidligere estimert at Idex betaler rundt 0,34 USD per ASIC i wafer kost, litt pakking og oppdeling kommer nok i tillegg. Hvis sensor materialet er billigere, vil jeg påstå en ferdig sensor kanskje kan koste rundt 1USD. En automatisert montering av sensor og ASIC trenger ikke være dyr selv om den er vanskelig.
iTRADER09
10.03.2022 kl 12:21 6068

Idex har temmelig sikkert ikke en kost på 0.34 USD per ASIC. Det kunne de kanskje hatt om de hadde høyt volum på en basic digital 40nm brikke, men idex har mest sannsynlig både en flash modul (for kode) og noen analog moduler for energy harvesting og power management og de er ikke en stor kunde, så langt har de knapt shippet en full wafer lot (25 wafers ~ 150k ASIC) og da er det ikke mye rabatt å hente. Jeg vil tro de er over dobbelt av det anslaget.
Når det gjelder pakkingen er den så unik for idex at jeg ikke kan ha noen formening om hva det koster. De nærmeste standard teknologiene ville være dyre, men kunne nok kommet under 0.5 USD (men uten å kunne håndtere i nærheten av så mange kontakter på en så liten brikke med akseptabel yield). En fordel for Idex er at denne typen teknologi utvikles fort og kostnaden går raskere ned enn for silisium.
Føre var
18.03.2022 kl 13:53 5487

"Expansion of biometric payment cards into European banks and fintechs continues

Juniper forecasts 20M shipped this year and fast growth

Feb 28, 2022, 4:01 pm EST | Tyler Choi


CATEGORIES Biometrics News | Financial Services | Fingerprint Recognition
Expansion of biometric payment cards into European banks and fintechs continues
Swedish challenger bank Rocker partners with Idemia and Idex Biometrics to push out a biometric payment card, while Zwipe helps the fintech subsidiary of the Qatar Development Bank to bring its biometric payment card to the market. Both developments seem to support the finding of a study from Juniper Research that says the biometric card industry will swell by up to 850 percent by 2026."



https://www.biometricupdate.com/202202/expansion-of-biometric-payment-cards-into-european-banks-and-fintechs-continues




Kan like denne setningen angående Japan.


" we will deliver biometric smart card solutions that enable a secure
and seamless user experience to millions of consumers in Japan and around the
globe."

https://newsweb.oslobors.no/message/555795
Redigert 18.03.2022 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Føre var
18.03.2022 kl 14:02 5471

Og så sitter man og gnukker flere kroner under der man burde være:)

"Arctic Securities hever kursmålet på Idex Biometrics fra 4,0 til 4,5 kroner og gjentar sin kjøpsanbefaling på aksjen. "

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/11/22/7777027/arctic-securities-ser-flere-kurstriggere-hever-kursmalet-pa-idex
berny
18.03.2022 kl 14:15 5461

Publisert 22. nov. 2021 ....
Føre var
18.03.2022 kl 14:21 5450

Arctic sitt kursmål står seg vel ennå det, pluss att nye triggere har kommet til, som de to i linken over feks. Aksjekursen til Idex er vel mer rigget for budinteressenter:)

Bare Japan kan vel være nok for oppgang:)


Idex sine produkter står seg nok meget godt og bedre og bedre sånn som verden utvikler seg for øyeblikket.
Redigert 18.03.2022 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
kroif
21.03.2022 kl 13:18 5135

På tide å komme seg opp på 2 kr igjen, kan det begynne å se ut som.
Føre var
22.03.2022 kl 10:54 4875

Om ikke alle får høydeskrekk på 1,85,- men vente til 2,85 så kanskje vi skal klatre sakte men sikkert oppover:)

Kommer det en litt større volimordre nå så snur det bråfort!!!
Redigert 22.03.2022 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2022 kl 12:12 4769

hehe, ja :-)
høydeskrekk på 1,85,- hadde vel noen alltid klart å få men vi var på dette nivået for 2 år siden. Så, vi sitter greit på gulvet og nå skal vi opp og stå igjen etter en lengre kaffepause. ;-)
Føre var
22.03.2022 kl 12:35 4706

Og så mente jeg 3,85,- ikke 2,85,- måtte bare få rydda opp i det:)

2022 er gjennombruddsåret, snart ferdig med q1, de store holder fast på aksjene sine de, til lenger utover året vi kommer, de har vel begynt å spe på med litt også tenker jeg.

Redigert 22.03.2022 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
Føre var
22.03.2022 kl 12:58 4654

"Customers of Swedish challenger bank Rocker can now apply for a biometric payment card that allows them to authenticate payments of any amount with their fingerprint rather than using a PIN."


"The bank is rolling out its Rocker Touch biometric card as a “premium product” that is certified by Visa and Mastercard, “will work seamlessly with any payment terminal” and is “Sweden’s first payment card that senses your fingerprint”.


https://www.nfcw.com/whats-new-in-payments/swedish-challenger-bank-rolls-out-biometric-payment-cards/


Her går det unnar:)
Redigert 22.03.2022 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Føre var
22.03.2022 kl 14:13 4552

Ja her må andre banker etc. følge opp så raskt som mulig ellers kan de bli akterutseilt, hehe. Skal se det blir ett kappløp til slutt:) Mye info ute der om Rocker, Idemia og Idex.
plukkfisk
23.03.2022 kl 12:07 4237

Denne aksjen er shortet enda. Med 6000000 mill.
ibyx
23.03.2022 kl 12:21 4203

Stakkars idex. Så var ned igjen..
Føre var
23.03.2022 kl 12:45 4162

Vi får se hvor lenge det varer:)
ibyx
23.03.2022 kl 13:32 4093

Det varer nok ikke til Dakar. Men kanskje til 1,79?
Litt åpning må det jo være!
:-)

Må jo ikke glemme shorten heller. Idex får åpenbart høydesyke når 2-tallet er neste rykk…
Vi får vente mass deployment melding!
:-)
Redigert 23.03.2022 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
Mulla3
23.03.2022 kl 14:13 4031

IDEX er aksjen fra helvette.