Shorten i PGS

rosgun
PGS 02.03.2022 kl 19:51 72990

Lurer på.

Hvor mye short er det i PGS nå?

Tror de skal slite med å holde den nede nå om dagen. De forutså nok ikke krig og olje og gasspriser skulle komme som «kjerringa på …..»

Kan fort gå 20-30 % imorgen, vil jeg tro..

1.Vil tro at flere tradere har kastet øyne på PGS som alle andre oljeaksjer i dag.

2.Kurs var i 41 kr i 2018….


3.
Historisk oljepris siste 70 år:

https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-history-chart

4.
Dagens oljepris:

https://www.bbc.com/news/topics/cmjpj223708t/oil

5.
Artikkel som bekrefter at Russlands energi utestenges med kraftige våpen fra resten av verden, dvs de som tror på det :

https://e24.no/olje-og-energi/i/oWzkea/oljeprisen-er-over-110-dollar?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

6.
Knusende tale fra Biden:

(SE FRA 8.54)

https://youtu.be/kTPN1sOkWs4

…… Russland er ferdige økonomisk på litt sikt og oljeprisen vil på mellomlangsikt gå ATH ( mulig jeg tar feil, men en klarere indikasjon skal du lete lenge etter😉)
Redigert 03.03.2022 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2022 kl 11:43 6043

Spurte på den andre tråden, men får ikke svar.
short posisjoner var oppdatert kl. 11.07 i dag og vi har fremdeles Sculptor med oss.
Mitt spørsmål er om det er noe spesielt her? Tar det tid før det registreres at de er borte?
Sorry for min uvitenhet, men det er sikkert noen som kan svare det.
(ser at kursen presses nedover mot 6 med en omsetning på 58,4mill. Så, ja. Sikkert ikke noe korrelasjon, jeg spør bare og er nysgjerrig)
Quendi
14.07.2022 kl 11:45 6037

Det är väl så att PGS kan begära (inte måste) att shorten konverteras. Den försvinner så som jag förstått det inte automatiskt bara för att det gått 30 handelsdagar över aktiekurs 6kr.
Slettet bruker
14.07.2022 kl 11:46 6044

Takk, Quendi! :-)
Normalone
14.07.2022 kl 12:16 5955

Helt riktig - det er PGS som har rett (ikke plikt) til å konvertere gjelden til aksjer dersom kursen holder seg over kr 6 i 30 dager. Det ville etter mitt syn vært en vel så godt signal om PGS ikke konverterte og bare betalte gjelden på 75 mill.
fattigstakkar
14.07.2022 kl 12:25 5984

Hva om kursen dupper under 6, bortfaller da retten til å kreve konvertering om de ikke har benyttet muligheten før den faller under?
PSI- Investor
14.07.2022 kl 12:53 6049

Hvis ordlyden i den avtalen er ‘more than 30 days ‘ så er det kanskje siste dag i dag i stedet? Dag 31?
Ikke vet jeg men at den selges ned er jo åpenbart.
Ut fra forventningene til fremtiden er det jo ikke naturlig med kursnedgang nå. Selv om børs alltid svinger og ofte virker urasjonell.
Normalone
14.07.2022 kl 14:05 5991

Tipper at det står I avtalen at PGS må benytte seg av denne retten innen et visst tidsrom etter at kriteriet er oppfylt (more than 30 days - 6 NOK), det ville vært meningsløst om en hadde rett til dette til evig tid...:) Vi kommer nok derfor til å høre relativt raskt om det vil skje en konvertering.
Redigert 14.07.2022 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
slipp
14.07.2022 kl 14:45 6096

Slik jeg forstår er den 30. dagen i dag de må være over 6 kr. Hvor mye skal konverteres?
Quendi
14.07.2022 kl 14:47 6084

38 mill aktier.
WW
14.07.2022 kl 15:01 5962

Det stemmer ikke. Det er ca. 25 mill. aksjer som inngår i CBen til Sculptor.

Antall emisjonsaksjer i rep.emien er 38 mill. :)
Quendi
14.07.2022 kl 15:04 5915

My bad. Läste det senast igår i årsrapporten 2021 men snurrade till sifforna.

Hoppas på att man betalar skulden snarare än konverterar den till aktier. Att PGS inte väljer att tvångskonvertera till aktier måste väl ses som positivt tänker jag. Någon som är av annan åsikt?
Slettet bruker
14.07.2022 kl 15:22 5767

Ser ut til at siste dag er i dag og at den skal duppe under 6.-
De klarer jo det. Viser at de alltid har kontroll på kurs da de i siste timen kjører den ned…
Ærligtalt
14.07.2022 kl 15:27 5758

Ja, og selvfølgelig helt i tråd for regler om handel på børs og manipulering av markedet

Du snakker om rottereir :)
Grimsmo
14.07.2022 kl 15:28 5777

Kan godt være at SCULPTOR dumper 12mill aksjer
. De har vel ikke intresse av å være aksjonær.
Redigert 14.07.2022 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2022 kl 15:38 5662

It was yesterday

The CB can be converted into new PGS shares at NOK 3 per share until on or about 9 February 2024, and PGS will be able to require that bondholders convert the CB into shares if the PGS share price exceeds NOK 6 for 30 consecutive trading days.

https://newsweb.oslobors.no/message/523636
Redigert 14.07.2022 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
rischioso
14.07.2022 kl 19:02 5316

Det er ikke en mulighet for Sculptor, men en mulighet for PGS til å bli kvitt Sculptor ved at PGS kan kreve lånet konvertert - en liten men betydelig forskjell. Når det kommer til antall sammenhengende dager over 6 så er kravet 30 før PGS kan kreve lånet konvertert og kursen har vel vært over 6 siden 01.06 noe som betyr ca 45 dager.
WW
14.07.2022 kl 19:14 5309

Tror alle, også fattigstakkar, er enige om hvem som kan kreve hva, Risk. Men det er fortsatt et godt spørsmål fra fattigstakkar, om pgs har et «vindu» på å kreve konvertering frem til kursen igjen evt er under 6. Det vet vel bare de som har sett kontrakten. Men hvis så er tilfelle, er det ikke rart om det skulle vise seg at det er Sculptor som gjennom manipulasjon sto bak dagens nedgang. Iflg betingelsene er det forresten snakk om 30 handelsdager over 6nok, ikke kalenderdager, og 30 handelsdager ble passert i går.
aktivfinans
14.07.2022 kl 19:25 5291

Greitt få det ut uansett bli kvitt gjelda
rischioso
14.07.2022 kl 20:54 5114

My bad - tok det på husken og det blir ikke alltid 100% ...:)

Ja, slik det fremgår av informasjonen som er tilgjengelig så virker prosessen å være som følger:

(1) Sculptor kan konvertere lånet til aksjer når de måtte ønske etter mottak av bonds og senest 09.feb 2024
(2) PGS kan kreve at Sculptor konverterer lånet til aksjer om kursen holder seg over 6nok i 30 sammenhengende handelsdager (dette virker å være så ikke Sculptor skal få muligheten til å konvertere på et langt høyere nivå).

* Kursen har vel endt høyere enn 6nok siden 01.06 og således passerte 30 sammenhengende handelsdager den 12.07 - mao i går var vel den første dagen PGS kunne kreve en konvertering, men om det hadde skjedd så er vel det meldepliktig.

https://live.euronext.com/en/node/3899892

* Videre så er jo også Sculptor short med 12 666 341 aksjer hvor det samme antall aksjer kommer til fratrekk i konverteringen for å dekke inn shorten så det totale volumet av aksjer som skal selges kommer ned i (25,237,631 - 12 666 341) 12,57m aksjer som da vil selges i markedet over børs, utenfor børs til en eller flere større investorer og/eller en kombo.

For å sette det i perspektiv så blir det omsatt over det dobbelte antall aksjer på en god dag.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010199151

* Det er i alle fall slik jeg forstår det.
Redigert 14.07.2022 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
maximer
14.07.2022 kl 21:59 4938

Jeg må innrømme å ha misforstått denne Sculptor avtalen og tidsfristene der. Hvis det står noe om siste 30 dager eller over 30 dager, da kan "fanden" ha det på sin side. Kan stemme med dagens handel, Det ble shortet ned over en kr på noen få timer. Heelt uvanlig. Derfor ble det kurspause flere lengre perioder i dag. Var det Sculptor som manipulerte kursen ned for å få kursen under 6 kr ?? Da kunne de holdt på minst en mnd til med sine roboter. Nå ble det 6,01 som slutt, takket være en eller flere "reddende engler". Takk til denne/de reddende krefter.
WW
14.07.2022 kl 22:40 4741

Da er vi enige :) Ikke intensjonen fra min side å være krass i forrige innlegg (ser at det kunne se sånn ut), men syntes at det var et veldig godt spørsmål som ble stilt: når må pgs senest be Sculptor om å innløse short om de ønsker dette? Dersom de hadde et vindu før kursen igjen snur under 6 gir jo det en interessant hypotese om dagens kursutvikling (manipulasjon?) Og et oppfølgingsspørsmål blir da: hva sier det om situasjonen dersom pgs ikke benytter seg av muligheten til å konvertere dersom de har mulighet til dette? Betyr det at pgs ser det som formålstjenlig å i stedet cashe ut CBen fremfor å konvertere, muligens for å unngå en ytterligere utvanning på 25m aksjer? Ettersom kursen (selv etter kursfallet) er det dobbelte av pålydende kurs på CB (3kr pr aksje) vil det jo være «dobbelt så aksjonærutvannende» med en konvertering, sammenlignet med en «nominell emisjon» på dagens kurs. Dvs en konvertering vil være tilsvarende som at pgs i dag skulle kjørt en emisjon på 25mill aksjer til 3kr. Så hvis en ser bort fra fordelen med å bli kvitt Sculptor raskt, kan det være enda mer aksjonærvennlig å heller cashe ut CBen/lånet så raskt pgs har råd til det. Det vil jo også ha den ytterligere fordelen at Sculptor plutselig må ut i markedet for å dekke inn short, og gi en short-squeeze.

Spennende dager…
Quendi
14.07.2022 kl 23:15 4561

Precis min poäng också. Det måste ses som positivt om man inte utnyttjar optionen om konvertering. Det är ett styrkebesked. Att det ligger en short är väl egentligen ingenting som påverkar. Det är dessutom en gammal short som högst sannolik inte kommer kunna tas i vinst.

Vad blir fördelen med att ta bort shorten tänker du, bortsett från att skulden blir likviderad?

Gammalt inlägg om shorten där användaren påstår sig sett avtalet. Jag tolkar det som att fallet under 6kr idag ogiltiggör våra 30 dagar över 6kr, även fast det inte blev slutkurs.

------------

"Det er riktig, det er det som skjer. Sculptor har en trading avtale med GSI og har lånt Deres aksjer for short som ble satt med snitt kurs 7kr. De har fått lov å dekke inn shorten av GSI på rundt 4 ish kr noe jeg nevnte i våres( Altså de får ikke lov til å gruse kursen). Jeg har lest avtalen som ble gjort. Sculptor har muligheten til å sette shorten på nytt senere og 6kr er ett viktig tall. Hvis kursen forblir over 6kr i x antall dager så kan PGS tvinge Sculptor til å konvertere aksjene på kurs 3kr. Hvis kursen bikker over 6 kr men faller under igjen(manipuleres under igjen) kan Sculptor shorte og dekke inn helt frem til 2024 da aksjene må konverteres."
Redigert 14.07.2022 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
Chris Maximus
14.07.2022 kl 23:31 4544

Kanskje et dumt spørsmål, men dersom vi antar at tilfelle er at kursen må ende over 6 i 30 sammenhengende handelsdager for at PGS kan kreve konvertering, og at 30dagers-perioden resettes dersom kursen skulle ende under 6 en handelsdag.
Hva har Sculptor å vinne på å drive ned kursen for å resette 30dagers-perioden fremfor å konvertere lånet til en aksjekurs på potensielt 8+? For å kjøpe seg mere tid og kunne konvertere senere ved en eventuell enda høyere aksjekurs risikofritt?

Når shorten dekkes inn så sitter de vel til syvende og sist med 12,57m aksjer som de antageligvis ønsker å selge til høyest mulig kurs.

PGS har vel heller ingen mulighet for å nedbetale CB i cash da Sculptor kan konvertere lånet når de vil frem til 9. feb 2024?
"The CB can be converted into new PGS shares at NOK 3 per share until on or about 9 February 2024"
I så fall er det vel ingen grunn til at PGS ikke bør kreve CB konvertert før en 30dagers-periode resettes?

Dersom PGS kan nedbetale CB med aksjekursen fremfor utvanning, så er jo en høyere kurs mere gunstig for Sculptor.
WW
14.07.2022 kl 23:37 4533

Enig - så det interessante for å kunne lese situasjonen riktig er å vite om PGS har hatt anledning til å kreve konvertering eller om de ikke har hatt anledning (i partytime-tråden har det kommet gode argumenter for at i dag var dag 30/30 - både at intradagpris gjelder, som ekskluderer 1.juni; og at 6.juni var helligdag med stengt børs). Konklusjonen er vel at dersom intradagpris gjelder ble pgs slått av Sculptor på målstreken i dag. Dersom pgs har anledning og ikke benytter denne er jeg enig med deg om at det kan være en styrkebeskjed.

Jeg tenker at fordelen med å ta bort shorten er at det unngår at det ligger et signal i markedet om at noen mener at kursen skal ned - som kan skremme bort potensielle investorer som ikke har kjennskap til årsaken til Sculptors hedge/short.

Forresten har sculptor satt short og innløst short gjentatte ganger (22 ganger), med et akkumulert tap på 14,5mnok (https://shortnordic.com/history_player.php?player=SCULPTOR%20CAPITAL%20MANAGEMENT%20EUROPE%20LIMITED&land=norway)
WW
14.07.2022 kl 23:49 4499

Godt poeng angående at pgs kanskje ikke har mulighet til å innløse lånet i cash (ca 75 mill nok) - jeg kjenner ikke detaljene i lånevilkårene. Når det gjelder Sculptors interesser er det vel slik at de er en långiver med 5% p.a. risikofri inntekt - som vel er en god avkastning i obligasjonsmarkedet. De har slik jeg forstår det ikke interesse av å være aksjonær, men ønsker å fortsette å kreve 5% rente. Det kan jo også være noe med businessmodellen deres, at de ikke er «satt opp» til å eie aksjer, dvs. risikoforvaltning av aksjeporteføljer. Til slutt vil jo en eventuell konvertering uansett være i Sculptors interesse dersom kursen fortsetter oppover, men de ønsker kanskje å vente til feb 2024 om mulig. I mellomtiden får de 5% rente.
Slettet bruker
14.07.2022 kl 23:54 4501

@fattigstakkar. Det var det jeg også lurte på da jeg spurte i morges. Takk for at du spurte. Jeg våget ikke, men tenkte at vi hadde kanskje også feil telling på de 30 dagene.
Redigert 14.07.2022 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.07.2022 kl 00:04 4483

Tror du har misforstår her Risotto, kravet er nok ikke oppfylt
Aksjen var under 6 for 31 dager siden, den var også under i dag.

Nå har nok ikke Pgs noe hast med å kreve noe her uansett, gjeld er greit å ha på si, det kan skorte og da er Sculptor greie å ha.
Pgs aksjonærene valgte selv i dag å la Sculptor fortsatt inneha ha kontrollen i Pgs, sånn er det når løk styrer.
Hva er best for deg Risotto, flere aksjer på 3 kroner?

Dette her har igen betydning på aksjen, hvis du ikke har horisont kortere en 8 timer, slik horisont som du har med dine dag trader.
Nå sitter du i tap, og Sculptor hjelper deg neppe ut med gevinst


Quendi
15.07.2022 kl 00:09 4508

WW: Ja precis. Läs gärna mitt inlägg igen, redigerade och hänvisade till en gammal användares inlägg från november 2021.

Chris Maximus: Har också de här funderingarna. Anledningen då som jag ser det för Sculptor att ständigt manipulera kursen ned till under 6kr minst 1 gång per 30 handelsdagar, är att de vill maximera aktiekursen när de väl låter kursen hamna över 6kr under 30 dagar, eller inte längre lyckas hålla kursen under 6kr längre ens med manipulation. Med andra ord att det rusar så mycket i aktien pga. nya kontrakt, goda kvartalsrapporter och andra positiva faktorer - att kursen flyger högt över 6kr och de då maximerar sin konvertering.

De måste kunna försvara sitt tapp på att täckt in shorten 22ggr på något sätt. Är för sent idag för att räkna på ekonomin där. Men en aktiekurs på till exempel 10kr när de väl "låter aktien stiga" ger 7kr vinst på varje aktie, och är högst gynnsamt VS tappet de hittills fått av shorten.

Edit: Givetvis är 5% ränta också ett gott motiv.
Redigert 15.07.2022 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
WW
15.07.2022 kl 00:19 4481

« Det er riktig, det er det som skjer. Sculptor har en trading avtale med GSI og har lånt Deres aksjer for short som ble satt med snitt kurs 7kr. De har fått lov å dekke inn shorten av GSI på rundt 4 ish kr noe jeg nevnte i våres( Altså de får ikke lov til å gruse kursen). Jeg har lest avtalen som ble gjort. Sculptor har muligheten til å sette shorten på nytt senere og 6kr er ett viktig tall. Hvis kursen forblir over 6kr i x antall dager så kan PGS tvinge Sculptor til å konvertere aksjene på kurs 3kr. Hvis kursen bikker over 6 kr men faller under igjen(manipuleres under igjen) kan Sculptor shorte og dekke inn helt frem til 2024 da aksjene må konverteres.»

Interessant! (Men ser ikke noen entydig tolkning av «falle under»). Spennende
rischioso
15.07.2022 kl 07:51 4153

Ja, det var et godt spørsmål noe som også har det med å komme fra den kanten så kommunikasjonen i gårsdagens hete ble dessverre litt feil, men så er vi også bare mennesker ...:)

Helt klart et godt poeng hvor disse gulltider med en sterkt endret inntjening med positivt fortegn åpner for nye muligheter så det blir spennende og se hva selskapet velger å gjøre sett opp i mot hva de kan gjøre. Vi bør vel kunne anta at selskapet handler til selskapets beste noe som også vil være til aksjonærenes beste. Klarer ikke helt å se at selskapet vil konvertere iht avtalen om det finnes andre og bedre alternativer og det er nok også grunnen til at det ennå ikke er skjedd så ja - spennende tider hvor muligheten for en triggende avgjørelse med tilhørende høyst mulig shortsqueeze helt klart er til stede ... :)
Slettet bruker
15.07.2022 kl 08:26 4077

Rotary
10.03.2022 kl 16:16
16709
Tror Sculptor snart begynner å angre at de ikke dekket inn under fallet til 1,5 kr...
De gikk short 29.10.21 på kurs ca. 3,5 kr.
Nesten 13 mill. aksjer som skal dekkes inn der!
Ærligtalt
15.07.2022 kl 08:37 4046

Alt av børstilsyn sover jo, eller ser bevisst en annen vei. Tør derfor påstå at "hvem som helst" kan styre denne hvor som helst; uten at det vil reageres på dette fra noe hold

Det underliggende er dog ubestridelig - selv har jeg tatt en god slump og regner egentlig ikke med å røre posten før om et par år
PSI- Investor
15.07.2022 kl 08:47 3992

Akkurat nå er teoretisk åpningskurs 6,20
rischioso
15.07.2022 kl 08:48 4032

I dagens situasjon er det ingen som vet hvor haren hopper fra time til time eller fra dag til dag, men legger vi den midlertidige støyen til side og kun ser på de langsiktige markedsutsiktene så er nedsiden svært begrenset, mens oppsiden er enorm så får den enkelte selv velge om man ønsker å kaste seg inn i støyen i kampen med robotene med å skulle trade på ører eller å benytte anledningen å kjøpe på de midlertidige dippene som tidvis byr seg for å sitte med opp - mulighetene er der, men valget er vårt ... ;)
Bullfight
15.07.2022 kl 08:57 4004

PGS
PGS: BLIR STOR EIER I DEEPC STORE MOT NATURALYTELSER
15.7.2022 08:33 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): PGS har inngått en avtale med deepC Store Limited (dCs), der PGS blir en stor eier i dCs i bytte mot levering av geologiske og geofysiske tjenester fra PGS, ifølge en melding fredag.
Partene er også enige om å utforske bredere samarbeidsmuligheter i Asia-Stillehavsregionen for samutvikling av karbonfangst- og karbonlagringsprosjekter i kommersiell skala, opplyses det.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
oppturen
15.07.2022 kl 21:41 3609

Han derre «JOHN KIEFEL» må jo være en av tidenes mindre begavede. Dette kommer til å bli dyrt for ham..