Ellipticlabs- Mot kanonvekst.

focuss
ELABS 03.03.2022 kl 12:02 5651

Kunder er de største i mobil og Laptop markedet. Intel, Lenovo, Xioami. Guider 500 mill i salg for 23, med monstermarginer.

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220302_1
Tradinator
03.03.2022 kl 13:49 5583

Ta dere tid til å se på denne. En virkelig perle på gang. Enorm vekst og jobber med de store gutta. Mobil og PC nå, snart kommer TV, verktøy og bilmarkedet etter.....
Sydney
03.03.2022 kl 23:20 5382

Oppside potensialet? HP blir nevnt. Agressive demand.. Lenovo utøvde press på Intel for å få implementert elabs i alle brikker. Bare tenk litt på det. Pågangen fra de andre er enorm sies det fra CEO. Hva kommer i resten av året? HP Dell I år?
Tradinator
03.03.2022 kl 23:25 5365

Har laptop markedet på pri nå, men flere avtaler på telefoner kommer også garantert. Bosch med første lansering kan fort åpne verktøymarkedet. Var de 500 mrd dollar de omsatte…. Brukbar kunde… Bil ligger der fremme. Überspennende selskap og de tjener penger.
focuss
05.03.2022 kl 09:36 5118

Hvorfor går ikke kursen bananas? Markedet tror ikke det de hører. Det er liksom for fantastisk. Finnes det noen grunn til å tvile? Jeg ser ikke noen slik grunn.
Tradinator
05.03.2022 kl 09:51 5094

Aksjer i sektorer utenom olje og relatert har ikke gått mye bananas den senere tida. Skepsisen er større blant folk. Når de legger frem tall tror jeg flere våkner, for de tror jeg begynner å se ganske pene ut. Har klokkertro på denne mot 50 kroner snart.
Stock_ings
05.03.2022 kl 19:11 4890

Selskapet er verdt 2,6 milliarder med dagens aksjekurs, og de tapte penger i alle de tre første kvartalene i 2021. I siste kvartal trodde jeg de skulle tjene så mye at de skal i pluss for hele året. Nå ser jeg på shareville at en ekspert, capez, forteller at de antakelig har fått noen av pengene betalt allerede, ved signering. Da blir det mindre i siste kvartal, for de signerte Lenovo allerede sommeren 2021.

Jeg forventet at de skulle få et stort salg til pc med Lenovo, men de kom jo bare i den ene serien. Det var skuffende for min del. Jeg tror mange blir skuffet når tallene kommer, så jeg kjøper igjen senere.
focuss
05.03.2022 kl 20:51 4832

Å vurdere Elabs basert på historiske resultater må være årets skivebom i aksjemarkedet
Stock_ings
05.03.2022 kl 23:21 4739

Elabs kommer antakelig til å lykkes i fremtiden om det blir gode tilbakemeldinger på den første serien med PCer. Blir det slakt så kan historiske resultater fort bli det Elabs blir vurdert på?
Capaz
06.03.2022 kl 10:12 4602

Hvis det var meg du refererte til, så har du dessverre misforstått. Den avtalestrukturen hvor de får en større del som upfront, gjelder for smartphone-avtaler. Ledelsen har selv sagt at de har valgt en annen strategi for laptop-markedet. Her vil de unngå å gjøre for store endringer sammenlignet med hvordan kunden har gjort det når de har kjøpt fysiske sensorer. Det har typisk blitt gjort kvartalsvis, noe som vil si at Elabs i tiden fremover sannsynligvis vil løfte alle kvartalsinntekter pga jevnlige og økende innkjøp av sensorer til laptops fra Lenovo. Og forhåpentligvis etter hvert også fra HP/Dell/ASUS/Acer/Apple/Samsung e.l, da selskapet i dag har PoC-arbeid med 6 ledende selskaper i laptop-markedet. Selskapet har selv guidet at de skal være EBITDA-positive fra 2021 og profitable fra 2022, så at du hadde forventet at de skulle være profitable etter Q3-21, må du nok bare ta selvkritikk på. Det er det ingen som kjenner selskapet som har trodd. Men at resultatene for hele 2021 faktisk vil gjøre dem profitable allerede fra 2021, tør jeg å håpe på etter den innspurten de hadde på fjoråret. De trenger sannsynligvis kun litt over 40mNOK i inntjening i Q4 for å gå i pluss for året, og det er faktisk ganske oppnåelig, ettersom de både har laptop-inntekter, en utvidet årslisens med Xiaomi i tillegg til muligens inntekter fra en ny mobilkunde som signerte for 7 modeller den 13.12.21. Hvis selskapet tjener penger allerede fra 2021, vil det løfte dem opp fra «sumpen» full av vekstselskaper som ikke har inntekter før på mange år. Selv om ikke Elabs vil tjene mye i år, er de godt innenfor skjema til å levere en EBITDA på +250mNOK for 2023, og alt tilsier at selskapets inntekter vil øke jevnt og trutt fremover, først og fremst pga gjennombruddet i laptop-markedet.
RoarAlb
06.03.2022 kl 12:04 4529

Fint oppsummert, Capaz. Jeg forstår ikke poenget med å være påståelig uten å ha satt seg inn i selskapet i det hele tatt slik flere holder på.
Stock_ings
06.03.2022 kl 14:40 4419

Jeg nevnte ikke at de skulle være profitable etter 3Q. Det du sier her om at "så at du hadde forventet at de skulle være profitable etter Q3-21, må du nok bare ta selvkritikk på. Det er det ingen som kjenner selskapet som har trodd." det forstår jeg ikke hvor du tar fra.

Jeg har en god kamerat som jobber i Akersgata som software engineer, så at jeg ikke kjenner selskapet er nonsens. Jeg kjenner ikke til innsideinformasjon, men jeg kjenner til det daglige av arbeidsbelastning. Det er sykt travelt på avdelingen, og det er vanvittig strenge krav fra kundene. Det er massevis av småproblemer som alltid må fikses og løses, og det er stadig nye krav og tidsfrister. Det ble endelig avtale med Lenovo, og det var stort for de som jobber der, men det er fortsatt travelt.

Lenovo har nå endelig kommet ut med maskiner med VS. Likevel er det ikke tatt bestemmelse om at de skal bruke VS i alle maskiner, om jeg forstår dem rett siden de enda jobber med programvaren og forbedringer av gesture algoritmen.

Du sier at de kanskje bare trenger litt over 40 millioner for å gå i pluss i 2021! Da blir aksjekurs på 4Q et veddemål om hvor mye av kontraktsverdiene på telefonavtalene som kommer på rapporten, og hvor mye de allerede har fått i upfront allerede på 3Q. 4Q er alltid bra, mens de andre pleier å være mindre gode. 3Q var uvanlig bra, noe som kan tyde på at du har rett om at de har fått mye i upfront. Da blir i såfall 4Q svakere, og DN og E24 kommer til å smøre opp at de taper penger om resultatet er i minus for året når det kan være forventet at det er pluss.

Jeg vedder på at kursen får en kraftig dipp på torsdag. Kanskje det er dumt, men jeg venter med å kjøpe mer til etter rapporten.
På lang sikt betyr ikke 2021 noe som helst, men skal jeg ha best mulig inngang så tror jeg at verdenssituasjonen, fokus på lønnsomhet i vekstselskaper i pressen, samt mange nervøse småinvestorer som trekker penger ut fra børs kan være sterke drivere for kursnedgang. Det samme vil det være om Elabs forteller på 4Q at Lenovo avventer nye serier med VS til de har fått kundenes vurderinger på den første serien.
Babbai
06.03.2022 kl 16:23 4311

Du skrev "I siste kvartal trodde jeg de skulle tjene så mye at de skal i pluss for hele året." Siste kan bety både "forrige" og "siste" - altså enten Q3 eller Q4. Ordet "siste" ble nok oppfattet av Capaz å referere til "forrige" kvartal, mens det du mente var "siste kvartal i året - nemlig Q4." Det var nok det som førte til misforståelsen fra hans side.

At selskapet er travelt er bare bra. De kommer i flere og flere telefoner (Xiaomi, Honor, ny kunde + kanskje flere nye), de har modeller (i flertall - ref børsmelding) med Lenovo på gang og de jakter nye kunder. Det vil heller ikke være slik at de leverer softwaren til Lenovo og deretter kan lene seg tilbake. Ting må nok justeres underveis og softwareplatformen blir kontinuerlig forbedret gjennom maskinlæring etc. slik du sier.

Størrelsen på avtalen med Xiaomi samt periodisering av inntekter vil være avgjørende for Q4-tallene. Jeg mener det er mulig å estimere hvordan den nye Xiaomiavtalen påvirker Q4-resultatet og om EBITDA, EBIT og net profit blir positive eller negative. Det krever selvfølgelig litt arbeid, men hvis man vil ha bedre kontroll på tallene enn andre, må man også legge ned litt ekstra tid til research.
Capaz
06.03.2022 kl 16:55 4262

Der ser jeg at jeg har misforstått deg @Stock_Ings, så der må jeg bare beklage. Jeg leste det slik som @Babbai skriver, altså at du mente Q3. Så det beklager jeg.

Godt å høre at de har det travelt, det vil det forhåpentligvis være i mange år fremover! :) Som @Babbai skriver, så har de allerede uttalt og signert for «multiple models» hos Lenovo, så det er ingen grunn til å tro at de nå sitter og venter på «reviews» fra brukerne. Dette har de kontroll på og de har jobbet mye med Lenovo for å sikre at sensoren vil fungere tilfredsstillende. Lenovo uttalte jo i siste børsmelding om avtalen, at dette ville «redefinere hvordan de ville bruke human presence detection i deres laptop-portefølje», og Laila har selv uttalt tidligere at de ønsker å ta i bruk Elabs i alle sine laptops innen 2023.

Når det gjelder Q4, så får vi bare se hva som kommer. Men jeg håper du leste det jeg sa om upfront. Laila har sagt at de får lite eller ingenting i upfront, slik som ved smartphone. Her vil de ta betalt når kunden bestiller sensor ifm av produksjon av de ulike modellene, slik produsentene har hatt for vane å gjøre fra hardware-sensor leverandørene. Så jeg tviler på det er inntekter fra Lenovo på Q3, men jeg vet selvsagt ikke sikkert.
Stock_ings
06.03.2022 kl 18:11 4182

Dersom det ikke er upfront payment på laptop så er det vel ikke noe inntekt fra dette området på 4Q heller? Jeg forstår det som at disse inntektene kommer i februar 2022, 1Q.
Capaz
06.03.2022 kl 18:44 4134

Jeg tror ikke nødvendigvis vi trenger Lenovo-inntekter i Q4 for å nå minst 40mNOK, her vil Xiaomi-avtalen være den mest inntektsbringende. I 2020 fikk de 24mNOK for en årlig lisensavtale for utvalgte smartphone-modeller, og i 2021 signerte de en «significant enterprise license agreement that substantially increases the amount of models» eller noe i den duren. Så den avtalen alene bør være minimum 30-35mNOK i mine øyne.

Når det gjelder Lenovo, så vil jeg jo tro at de har bestilt og fått levert teknologien til de første modellene som blir produsert, i god tid før lansering. Så jeg tenker at det er sannsynlig at de har noe inntekter herfra i Q4.

I tillegg har vi den nye smartphone-kunden som har bestilt Elabs-teknologi til hele 7 modeller. Her er det vanlig med en relativt stor upfront-betaling når kontrakten er signert og teknologien levert, iflg tidligere uttalelser fra selskapet. Så det KAN komme inntekter herfra også på Q4.

Mitt base case for Q4-inntekter er 40mNOK, og alt over er en bonus 👍
Kingen
06.03.2022 kl 20:07 4035

Har stor tro på denne aksjen, men solgte for en stund siden og kjøpte olje og olje service. Så lenge det er krig så er det dette som er tingen. Får heller handle dette super selskapet på et senere tidspunkt.
Stock_ings
06.03.2022 kl 20:40 3978

Jeg trodde du mente at selskapet fikk en del smartphoneinntekter upfront, og at de 16 millionene i 3Q var upfront fra Xiaomi, siden den avtalen ble underskrevet og børsmeldt i 3Q. Dersom Elabs får inntekter upfront så gjelder det vel alle smartphoneavtaler? Du skriver at laptop ikke utbetales noe upfront, men at det gjør smartphone. Da kan vel ikke Lenovo gi noe inntekt allerede i 2021 når de først lanserer i 2022?
Også disse inntektene virker litt usikre om de er kommet i 2021 eller 2022, noe vi ikke vet. Da blir ikke inntektene fra Lenovo offentliggjort før på Q1 i sommer.
Capaz
06.03.2022 kl 21:38 3906

Nei, jeg tror ikke lisensinntektene fra Xiaomi ble tatt med i Q3-rapporten. Hvis vi ser på 2020, så skrev de en lisenskontrakt med Xiaomi sent i september verdt 3mUSD, og denne ble inntektsført på Q4. Det samme tror jeg skjer med lisensavtalen som ble signert sent i 2021. Den eneste forskjellen mellom de to avtalene (så langt vi vet), er at 2021-avtalen skal være betydelig større. Jeg anslår minst 4-4,5mUSD, men det er bare mitt beste anslag, ingenting mer.

Når det gjelder laptop, så tror jeg ikke du helt forstår hva jeg mener. La meg prøve å forklare med et bilde: Se for deg at du er en bilprodusent og skal lansere en ny bil som skal for salg i februar/mars. Du har en haug med underleverandører som du skal bestille deler fra, for å kunne sette disse sammen til den bilen du skal selge. Du må derfor selvsagt kjøpe disse delene litt tidligere, slik at du har alle delene når du skal sette sammen bilen. Du kjøper inn deler til det antalle biler du forventer å selge i februar/mars, i løpet av månedene før. Og sannsynligvis beregner du litt ekstra tid så ikke du plutselig må utsette lanseringen. På samme måte har Elabs sagt at de vil selge sine sensorer til laptop-produsentene. Disse produsentene har vært vant til å kjøpe inn et visst antall sensorer (hardware) etter hvert som de produserer maskiner. Om de første sensorene ble solgt i november, desember eller januar vet vi ikke, men jeg vil anta at de hadde tilgangen til sensorene i boks før jul, når de forventet lansering i februar. Det ville overraske meg om de ikke hadde såpass kontroll på bestillinger fra underleverandør.
Redigert 06.03.2022 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
Stock_ings
06.03.2022 kl 22:50 3828

Produktet som Elabs selger er ikke en fysisk sensor, så det er nok ikke slik det fungerer. Det er ikke en del eller komponent som monteres i noe. Elabs sensor er en virtuell sensor som i bunn og grunn ikke er annet enn et softwareprogram. Programmet kan lastes ned og etterinstalleres i produkter som allerede er solgt uten dette installert om det er ønskelig. Dette programmet har Lenovo hatt tilgang til i over 14 måneder siden de skrev POC-kontrakt med Elabs.
De betaler nok ikke før de installerer og lanserer på maskinene i serien som skal ut nå i vår. Jeg tror neppe det kommer noe ekstra cash I 2021 fra Lenovomaskinene som kommer nå i mars. Det er dessuten hele tiden forbedringer på krav fra Lenovo, så de betaler neppe før varen er ferdig!

Det du sier om smartphone er altså at du tror det kommer noe upfront inntekter i 4Q fra smartphoneavtalene med de som ikke har lansert noen modeller enda, men at det ikke allerede er kommet noe upfront inntekter fra Xiaomi, som ble avtalt i 3Q, fordi det ikke ble gjort slik året før. Det høres ut som du bare forklarer betaling på disse avtalene ut fra hva som passer deg om et godt 4Q. Hvordan forklarer du de 16 millioner i 3Q, er det Xiaomiavtalen som er forhåndsbetalt?
Tradinator
07.03.2022 kl 08:39 3658

Når diskusjonen er "når" pengene begynner å renne inn, ikke om er det jo et steg fremover :-)
Capaz
07.03.2022 kl 12:49 3523

Jeg har forsøkt etter beste evne å forklare hva jeg tror, men har ikke mulighet til å bruke mer tid til å diskutere dette opp og ned når vi tydeligvis ikke forstår hverandre. Nå er det bare 3 dager til torsdag, og da får vi fasit for Q4 og forhåpentligvis noe mer info om veien videre.
Redigert 07.03.2022 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Bjørn 1212
09.03.2022 kl 14:46 3109

Hva skal til i morgen for at trenden fortsetter?
Sonso
10.03.2022 kl 00:29 2869

Det har vel ingenting å si NÅR Lenovo betaler? Inntektsføring skjer ikke før Laptop er solgt til kunde. Med mindre de har avtalt en fast sum uavhengig av volum, noe jeg tviler på.
focuss
10.03.2022 kl 07:26 2750

Det guides 790 % vekst fra 2021 til 2023 med redusert risiko. Tror bankrenta skal slite ed å holde følge.
Serboss
10.03.2022 kl 07:28 2746

Elliptic Labs økte omsetningen med 27 prosent i fjerde kvartal, sammenlignet med samme periode året før. For hele 2021 steg omsetningen med 41 prosent i forhold til 2020. EBITDA endte på 9,8 millioner kroner for fjerde kvartal, men endte på minus 2,8 millioner for hele året.
Stock_ings
11.03.2022 kl 08:29 2373

Capaz, du vil så gjerne ha rett, men det er kanskje ikke så dumt å høre på andre som også kjenner selskapet? Jeg fulgte strategien jeg forklarte deg for 4 dager siden, selv om du forsøkte å overtale om å kjøpe før rapporten kom. Jeg fikk min inngang på 22,00, 15% lavere enn dagen før Q. Det er billig, for som jeg sa, så kommer inntektene fra Lenovo i dette kvartalet og inntektene fra kunden med 7 telefoner kommer nå. 1Q blir derfor stort.

Dette var det jeg forklarte var saken med 4Q:

"Du sier at de kanskje bare trenger litt over 40 millioner for å gå i pluss i 2021! Da blir aksjekurs på 4Q et veddemål om hvor mye av kontraktsverdiene på telefonavtalene som kommer på rapporten, og hvor mye de allerede har fått i upfront allerede på 3Q. 4Q er alltid bra, mens de andre pleier å være mindre gode. 3Q var uvanlig bra, noe som kan tyde på at du har rett om at de har fått mye i upfront. Da blir i såfall 4Q svakere, og DN og E24 kommer til å smøre opp at de taper penger om resultatet er i minus for året når det kan være forventet at det er pluss.

Jeg vedder på at kursen får en kraftig dipp på torsdag. Kanskje det er dumt, men jeg venter med å kjøpe mer til etter rapporten."
Tradinator
11.03.2022 kl 08:39 2341

Her kan du gjøre en kule på fallet fra i går. De skjønner neppe mye av hele bildet her. Pengene vil trille inn fremover og kontrakter skal meldes relativt hyppig om målene skal nås. Ser ikke bedre tech på børs enm Elabs nå. Det er globale giganter på kundelista og det kommer flere.
Fjellheim
11.03.2022 kl 09:44 2257

Valgte ny inngang i dag. Ganske så kjekt å få hente denne så lavt. Fantastisk selskap.