Quantafuel Two Lines In Operation PoC OPPNÅDD

Bulldog
QFUEL 08.03.2022 kl 08:28 109009

16.03.2022, 08:00:00

Quantafuel ASA | Update on Quantafuel’s Skive plant
Quantafuel has completed the repair work for the first two lines, and the plant is gradually returning into production. Both lines have been tested in production and have converted plastics at high load after the repair work.

“With both burner chambers now repaired and installed, we continue our aim for higher uptime and capacity,” says Quantafuel’s CEO Lars Rosenløv.
https://newsweb.oslobors.no/message/556661

Edit 21. mars: Nu er vi ved at løse den sidste udfordring, som er at skabe en stabil drift på fuld belastning. Det mål når vi om ikke længe siger Terje Ulla Eiken (Chief Operations Officer)

Edit 28. mars:
Quantafuel ASA | Quantafuel announces Proof of Concept for its Skive chemical recycling plant https://newsweb.oslobors.no/message/557707
Redigert 28.03.2022 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Strategi
30.03.2022 kl 14:42 3987

Det var opp her på forumet i går noen tanker om oppkjøp av Quantafuel.
Ganske så interessant faktisk, det er vel nettop slik industri som kan stå på blokka til store aktører og oppkjøpsfond.

Ikke at jeg tror det skjer over natten, men mange ser nok konturene av hva dette kommer til å bli.

Regner med at analytikerne kommer på banen forholdsvis raskt og høynes ikke kursmålene kraftig basert på den seneste utviklingen rundt Quantafuel.
Så langt forholder jeg meg til emisjonskurs på 25 kr rabatert med 3 kr i forhold til sluttkurs fra 28.
Jeg forholder meg også til 3 innsidekjøp og det selskapet har kommunisert .
Det holder lege for meg.
Redigert 30.03.2022 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
velkjent
30.03.2022 kl 14:46 4000

Thesistulling skrev Eh, ja.......🙄
Det kan fort smitte over på saudiene også, for disse reiser jevnlig med privatsjåfør og bil til Dubai for å ta seg en whisky.
rischioso
30.03.2022 kl 15:06 3977

Både ja og nei - Nordea Bank AB er et nordisk finanskonsern etablert i 2000 ved sammenslutning av fire store nordiske banker: Nordbanken i Sverige, Merita i Finland, Unidanmark i Danmark og Kreditkassen i Norge.
velkjent
30.03.2022 kl 15:10 3969

Takk, tenkte det kunne ligge litt rivalisering bak den ufullstendige analysen fra Nordea.
Herman*
30.03.2022 kl 15:35 3913

Jeg tror faktisk jeg hadde vært fristet til å gjøre det samme som Nordea om jeg var analytiker. Det skyldes ikke at jeg mener at fair value er 17 kroner, men fordi de nok har fått masse pepper av sine kunder pga at de har latt seg «lure» av Qfuel flere ganger. Nå får selskapet nesten 0 cred for sine planer, og hver krone opp på kursmålet må «fortjenes» gjennom håndfaste avtaler og resultater. Dette er trist, men en naturlig og brutal konsekvens av selskapets kommunikasjonsstrategi. For øvrig bør vi jo ikke legge all verdens vekt på hva analytikerne mener. Nå vil kursen gå på avtaler og økt produksjon, og jeg tror det vil komme en del nyheter frem mot sommeren. Når det gjelder dette med lavere produksjonsvolum på Skive som Nordea viser til, er det jo naturlig at yielden er lav på et tidlig tidspunkt og at den stiger etterhvert som de får gjort nødvendige justeringer. Det er jo bare dager siden de nådde POC, så de må få 1-2 kvartaler på å få opp yielden betydelig.
Redigert 30.03.2022 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
rischioso
30.03.2022 kl 15:36 3904

Trenden i oljebransjen etter å bli en del av det grønne skiftet er økende - det hadde gjort seg om ARAMCO knocked on the door i Skive og der i de også forberedt med slipsa hengende på knaggen i tilfelle finere besøk ...;)

------------------------

ENOC, Quantafuel, Dubal Holding to study possibility of Plastic to Liquid plants

Klokka tikker mot en oppdatering om og rundt monsterplant som kan prosessere nærmere 2m tonn/årlig eller nærmere 20x Skive for å sette det i perspektiv ... ;)

Dubai has previously proposed a Waste-to-Energy Project, which is expected to convert 1,900,000 tonnes of waste per year. The project is expected to be commissioned by 2024.

https://www.energyconnects.com/news/technology/2021/december/enoc-quantafuel-dubal-holding-to-study-possibility-of-plastic-to-liquid-plants/
Herman*
30.03.2022 kl 15:39 3891

Den fabrikken som Quantafuel planlegger i Dubai er ikke stor om en legger selskapets presentasjoner til grunn. (80-120000 tonn)
Redigert 30.03.2022 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
rischioso
30.03.2022 kl 15:44 3862

RE - Jeg tror faktisk jeg hadde vært fristet til å gjøre det samme som Nordea om jeg var analytiker. Det skyldes ikke at jeg mener at fair value er 17 kroner, men fordi de nok har fått masse pepper av sine kunder pga at de har latt seg «lure» av Qfuel flere ganger.

* Normalt ja, men i dette tilfellet nei, fordi Nordea har vært ensidig negativ i sine analyser om Qfuel og således har vært indirekte skyld i den høye shorten hvor de har hatt de desidert laveste kursmåla så kan ikke se at noen skal kunne føle seg lurt av Nordea i så måte, men alt tyder på at Nordea har vært shorternes talerør - og fortsatt er.
CPetersen
30.03.2022 kl 15:50 3848

Mannen bak Nordea-analysen (Elliott Jones) hadde tidligere et kursmål på 105 på Quantafuel da han jobbet i Fearnley.

Short oppdatering. Helikon tilbake kjøper 198000 i går https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010785967
Redigert 30.03.2022 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
rischioso
30.03.2022 kl 15:53 3835

Den første fabrikken i Dubai blir som i Skive - en testfabrikk bare en del større (80-120.000t). Men det planlagte volumet samarbeidspartnerne snakker om er langt større (1,9mt) noe som samlet betyr 20x testfabrikken så gjenstår det og se hvilke størrelser som planlegges etter den første.
rischioso
30.03.2022 kl 15:54 3833


Som forventet og akkurat som jeg trodde ... ;)
Redigert 30.03.2022 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
CPetersen
30.03.2022 kl 15:57 3925

Det gamle target fra Fearnley/Elliott Jones:

Fearnley ser flerdobling i Quantafuel
Fearnley Securities mener Quantafuel er en meget attraktiv investeringsmulighet på dagens kurs og tror aksjen har flerdoblet seg om ett år.
KURSTRIGGER: Quantafuel har endelig solgt olje som er produsert ved anlegget i Skive i Danmark.


Selv om Quantafuel-aksjen har gjort et byks den siste uken, er det trolig få aksjonærer som er fornøyd med kursutviklingen siden nyttår.
Aksjen har falt nær 40 prosent, og det har til og med gått så langt som at Quantafuel-aksjonærer har oppfordret konsernsjef Kjetil Bøhn til kursmanipulasjon.
I en rykende fersk analyse som er sendt ut til meglerhusets kunder fredag morgen, tviholder Fearnley Securities på sin kjøpsanbefaling på Quantafuel.

– Vi ser Quantafuel som en meget interessant investering, særlig på dagens kursnivåer, sier analytiker Elliott Jones.

Analytikeren mener det nå er et perfekt tidspunkt å investere i Quantafuel-aksjen.
Han tror man vil få se Quantafuel-aksjen så høyt som 95 kroner.
Dette betyr at aksjen må stige 150 prosent fra dagens kurs på 38 kroner.

– Når tror du Quantafuel vil stå i 95 kroner på Oslo Børs?
– Det er flere kurstriggere i nær fremtid som kan få aksjen til å stige opp på nivåer der vi har satt kursmålet vårt.
Jeg blir ikke overrasket om man får se at aksjen er der oppe om 12 til 18 måneder, sier Jones.

FLERDOBLING: Analytiker Elliott Jones i Fearnley Securities tror på ellevill kursfest i Quantafuel-aksjen.
Skyhøy prising Quantafuel har ikke tjent en krone før første kvartal i år.
Da tikket 1,8 millioner kroner inn på konto fra selskapets prosjekt med Grønt Punkt og salg av en skvett olje til samarbeidspartneren BASF for skarve 300.000 kroner.
Det stopper ikke analytikerne i Fearnley Securities fra å mene at markedsverdien til Quantafuel skal nær tredobles til over 13 milliarder kroner.

– Quantafuel hadde en omsetning på 1,8 millioner kroner i første kvartal. Hva tenker du om å verdsette et slikt selskap til over 13 milliarder kroner?
– Vi er trygge på verdsettelsen vår. Selv om omsetningen fra BASF er veldig liten, så mener vi faktisk at dette er en stor milepæl for selskapet.

Det viser at kvaliteten på produktet er til stede.
Det finnes sammenlignbare selskaper der ute som ikke har hatt noe som helst omsetning over flere år, men som er verdsatt mye høyere enn Quantafuel, sier Jones. Flere innsidekjøp og miljøgodkjenning for det kommende anlegget i den danske byen Esbjerg har fått fart på Quantafuel-aksjen den siste uken.
Fra å ha vært under 30 kroner forrige uke har aksjen denne uke klatret opp til i underkant av 38 kroner.
Lukter oppkjøp Quantafuel hentet nylig inn Christian Lach til stillingen som nestleder og kommersiell direktør i selskapet.
Lach kommer fra stillingen som prosjektleder i BASFs prosjekt for resirkulering av plast, kalt ChemCycling.
Konsernsjef Kjetil Bøhn i Quantafuel har flere ganger trukket frem at samarbeidet med BASF går på skinner. Ansettelsen av Lach, sammen med avkreftelser på at det var BASF som sto bak et større salg av Quantafuel-aksjer, har satt i gang rykter om at BASF er ute etter å kjøpe Quantafuel.
Jones i Fearnley utelukker ikke at BASF kan ende opp med å kjøpe hele Quantafuel. – Mest av alt mener vi det er sannsynlig at BASF vil kjøpe seg ytterligere opp i Quantafuel, men vi utelukker ikke at de kommer til å kjøpe hele selskapet, sier Jones.
Redigert 30.03.2022 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
ibyx
30.03.2022 kl 16:03 3800

Helikon fortsetter å redusere.
Igår:

ACC. SHORT #
8 099 373
ACC. SHORT %
4,95%
LATEST POSITION (DD.MM.YYYY)
28.03.2022

Idag
ACC. SHORT #
7 901 260
ACC. SHORT %
4,83%
LATEST POSITION (DD.MM.YYYY)
29.03.2022

Igår var omsetningen 47mnok
Hittil idag 15mnok
Kan bli vanskelig å dekke seg inn heretter uten hjelp av nye shortkanoner?
Innsidekjøp på 21,85 også. Ikke bra dette.
Og selv Nordea har heist kursmålet med 30%.
Redigert 30.03.2022 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
rischioso
30.03.2022 kl 16:05 3792

Ja, og så forsvant alt potensialet så snart han begynte i Nordea - merkelig dette her - NOT ...

Han er jo bare ekstrem og en skam for analytiker bransjen og av samme grunn skal man ikke blindt følge analytikerne, men heller lese seg opp på caset og investere etter fundamentale realiteter.
Bulldog
30.03.2022 kl 16:08 3771

Det snakkes ikke om DEN fabrikken. De snakkes om DE fabrikkene .........

Quantafuel ASA | Quantafuel signs MoU with ENOC and Dubal Holding LLC (DH) for Plastic-to-Liquid plants
Redigert 30.03.2022 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
rischioso
30.03.2022 kl 16:09 3760

Ja, og dette samtidig som jøden Elliot flere dager på rad har skreket for full hals "selg" i forsøk på å lure noen til å dumpe i hendene på shortermaffian han representerer - håper ikke mange har latt seg lure og om så var så kjøp tilbake før shorterne sluker flere gratisaksjer på dette nivået ...
Herman*
30.03.2022 kl 16:22 3727

Nå nevnte jeg Nordea, men mener vel analytikere generelt som tidligere har hatt veldig høye kursmål før kursen har blitt gruset. Hvis det er slik at Nordea aldri har hatt et solid kursmål på Qfuel, faller jo det argumentet bort når det gjelder dem. Hva angår Dubai, viser jeg bare til den første fabrikken som er nevnt i presentasjonen. Potensialet er vel stort i Dubai, hele regionen og i verden for øvrig. Vil ikke overraske meg om de i løpet av 5-6 år år ender opp med fabrikker som konverterer 3 mill tonn plast.
Strategi
30.03.2022 kl 16:33 3690

Bare nevner Global oppvarming og plastflasker, går vel med noen i Dubai også i tillegg til all annen plast.

Markedet blir bare større og større fordi det finnes ikke alternativer i dagens samfunn, dette må gjenvinnes og det er Quantafuels metodikk som sitter i førersetet.
Kan ikke bli bedre og jeg kan ikke forstå at ikke flere fatter dette, nå som PoC er kjørt.

Aksjen burde stått i 70 nå.
thief
30.03.2022 kl 16:59 3600

Får vel satse på 20kr er bunn!Ting går på skinner nå,da burde også reprising komme🙂
Nanoq
30.03.2022 kl 17:15 3569

FiD for et par store fabrikker vil hjelpe mye for en stigende kurs...

men 70 kr aksjekurs kommer nok først i 2023 hvis finansiering av nye fabrikker og de siste kvartalsregnskapene har vært tillitvekkende.

Tror det er gode sjanser for at driftinntektene/driftsresultatet framover vil overraske positivt (Skive-fabrikken, Kristiansund-fabrikken og også det store avfallselskapet Geminor, som jo har årlige salgsinntekter på ca. 1,5 milliarder NOK og hvor QFUEL jo eier 40% av selskapet).

La oss håpe at vi har mye positivt i vente fra selskapet i år, og at aksjekursen får seg et kraftig løft, ikke minst for å gjøre finansiering av nye fabrikker mye billigere og lettere for selskapet.
velkjent
30.03.2022 kl 17:24 3574

Bruk av pyrolyse for omdanning av plastavfall har etter sigende vært forsøkt i flere år uten et industrielt gjennombrudd før nå. Spørsmålet er om det er mulig for QF å patentere prosessen og selge den. I så fall kan selskapet bli medeier i knoppskytingen globalt uten egne investeringer og i tillegg kanskje motta inntekter avhengig av lønnsomhet eller omsetning, helst det siste, for i en del sammenhenger, særlig ved offentlig eierskap, kan det defineres som "non profit".
rischioso
30.03.2022 kl 17:26 3578

Ja, og selge under 20nok med PoC på plass er en sport for dummies ....

Løfter seg nok en del bare selskapet kommer med en oppdatering - noe de nettopp meldte var nærstående.
rischioso
30.03.2022 kl 17:30 3567

Har vært inne på samme tanken for når de er en av svært få som besitter en kjemisk resirkulerings teknologi som går under kategorien fungerende og den første i verden med deres teknologi så er de nok ikke fremmed for den tanken, men jeg tror nok at de har et ønske om å ha kjørt full prod ett års tid for å få gjort den siste finpussen og gjennom det bli trygg på stabiliteten og ikke minst for å opparbeide seg dokumentasjon på drifta før de gjør den tanken om til handling.
Redigert 30.03.2022 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
velkjent
30.03.2022 kl 17:43 3522

Vil ikke spekulere i tidsaspektet, for en industriell prosess vil normalt kunne forbedres kontinuerlig, både vedr.sikkerhet og kapasitet, og ikke minst økonomi og kvalitet, så evnt. partnere vil selvsagt måtte påta seg eget ansvar. Men behovet er "rødglødende" fra et miljømessig perspektiv og ingen tør vel spå hva som vil skje om dette blir kjent. Jeg har forøvrig ikke sett dette omtalt i norsk presse, annet enn i finansavisene, som våre politikere neppe leser eller forstår innholdet i.
rischioso
30.03.2022 kl 17:52 3510

Ja, tidsperspektivet på 12 mdr med prod på alle linjene var tatt ut av mitt eget hode. Jeg vil anta at selv om verden skriker etter dette så vil det være et vinn/vinn å kjøre inn det første anlegget først slik at man har et fullverdig blueprint å tilby for kvalitet og kvantitet går gjerne hånd i hånd.
Vetle
30.03.2022 kl 17:52 3516

Hei
Den samme personen har et kursmål på 100 kroner på Pryme. Når er dette kursmålet sannsynlig? Om 1-2 eller flere år?
Sier han under 20 for Quantafuel MÅ han forklare dette på en saklig og profesjonell måte og når er dette kursmålet sannsynlig.
Tar forbehold om ikke ha lest analysen, men en kan jo lure litt.

Jeg har begge aksjene…….i skuffen
Vetle
rischioso
30.03.2022 kl 18:56 3436

Forklaringen er enkel, men umulig for han å belyse i offentligheten - han ikke er shortermaffians talerør i Pryme som han tydeligvis er i Qfuel ...

Alle som er i vater, leser seg opp og tør å tenke selv forstår akkurat det ...;)
Hammers
30.03.2022 kl 19:12 3463

Det høres ut på meg som om QFUEL'erne går rundt og tror at plastproblemet KUN kan løses "The QFUEL way".
Dette er selvsagt bare sludder.

Har du f.eks en klump snø har du et fast stoff.
Varmer man det faste stoffet over 0 grader begynner det å smelte og det blir flytende.
Varmer man videre til 100 grader går den over til vanndamp (gass).

Slik er det i prinsippet med alle faste stoffer. Dess høyere temperatur dess mer flyktig blir sluttproduktet.
Varmer man plast opp til ca 700 grader - et sted - (er ikke sikker på eksakt temp) går den over til SYNGASS.

Av gass kan man lage elektrisitet eller man kan sende den inn i Grid (gassnettet) hvis man har store nok mengder og de rette kontaktene.
Ved 7-800 grader blir plasten også avkarbonisert (blir karbon nøytral). Da tar man karbonet ut av det systemet det befant seg i.

I tillegg til gass vil pyrolyse på ulike temperaturer også gi VARME (eks til fjernvarmeanlegg) + en god slump BIOKARBON (biokull).
Alt er RENE og verdifulle produkter på hver sin måte.

Problemet til QFUEL i denne sammenheng er at deres utstyr kun strekker seg til 3-500 grader (kjenner ikke eksakt tall).
For dem er det da håpløst å gassifisere plast og må gjøre stoffet om på deres egen måte. "The QFUEL way".

Det betyr; Plasten avkarboniseres ikke. Skitten plast inn og like skitne oljer ut. Karbonet forblir altså i deres sluttprodukt.
(Med "skitten" mener jeg altså plast MED karbon).
Redigert 30.03.2022 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
ibyx
30.03.2022 kl 19:34 3449

Jeg er ikke ingeniør med spesiale på gasser etc. Heldigvis ser det ut til at det er en del andre her inne? Nå også Hammers?
Ser forøvrig at de fikk en industriell pris nettopp for innovativ bruk av vakumteknologi. Så helt på trynet og middle of the Road er de nok ikke?
Kvaliteten ser vel ellers ut til å holde mål nok til at basf tar imot det de hittil har produsert?
Det meste kan selvsagt nesten alltid bli bedre!
Inkludert selskapsanalyser.

Jada glemte linken
https://www.gasworld.com/busch-award-presented-to-quantafuel-for-waste-plastic-recycling/2022903.article
Redigert 30.03.2022 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
oivindl
30.03.2022 kl 19:45 3474

"Det betyr; Plasten avkarboniseres ikke. Skitten plast inn og like skitne oljer ut. Karbonet forblir altså i deres sluttprodukt.
(Med "skitten" mener jeg altså plast MED karbon)."

Denne misforståelsen har du presentert før.
Uten karbon er det ikke lenger plast. All plast inneholder karbon.
Poenget er å resirkulere, slik at man ikke bruker nye råstoffer i form av olje.
ibyx
30.03.2022 kl 19:47 3465

Forøvrig fra selskapets faq:

What is Quantafuel’s CO2 footprint?

Quantafuel helps reduce CO2 emissions significantly through our process of chemical material recycling. The Norwegian Institute for Sustainability Research is preparing a Life Cycle Analysis (LCA) for Quantafuel in 2021 which will verify the precise CO2 footprint. The results will be published as soon as they are ready. Previous studies of chemical recycling have showed a CO2 reduction of about 50% compared to incineration. It also showed that 2.3 tons of CO2 are saved per ton of plastic produced with chemically recycled feedstock compared to conventional fossil feedstock.
Hammers
30.03.2022 kl 19:52 3469

Altså forblir karbonet i de oljene som kommer ut.
Akkurat som jeg sier.

Man MÅ ikke lage ny plast av gammel.
Man kan rense den gamle for karbon og skape andre og RENE (karbonfrie) energikilder/nyttestoffer av den.
ibyx
30.03.2022 kl 20:00 3439

Det kan virke som om noen forventer at quantafuel skal bedrive alkymi?

Når råstoffet er plast…

Does all plastic have carbon?

Plastic is carbon. More specifically, almost all plastic is fossil carbon locked up in polymer form (CIEL, 2015; Ellen MacArthur Foundation, 2017; Ghaddar and Bousso, 2018; International Energy Agency, 2018).
hatitchi
30.03.2022 kl 20:09 3428

Hammers har konvertert til å bare kjøpe produkt som bruker papp og papir som emballasje. Og den brukte emballasjen leverer han personlig til Follum. Ryktene sier at tomten har blitt utsabil pga. mengden emballasje Hammers har levert på tomten.
Strategi
30.03.2022 kl 20:21 3407

Som vanlig bare tull og tøys Hammers, spørsmålet er egentlig hvorfor du i det hele tatt engasjerer deg.
Varmen som i reaktoren er 600 grader, bare til orientering, dette er det helt sikkert en grunn til "at den akkurat er 600 grader"
Det er stor feilmargin på 3-500 grader, som vanlig (pissprat).
oivindl
30.03.2022 kl 20:26 3220

"Man MÅ ikke lage ny plast av gammel."

Jo, det er det man må. Plast er et helt nødvendig produkt i mange sammenhenger, og da er det langt å foretrekke å resirkulere enn produsere fra olje.
Strategi
30.03.2022 kl 20:27 3237

Busch Award presented to Quantafuel for waste plastic recycling
By Anthony Wright23 March 2022

https://www.gasworld.com/busch-award-presented-to-quantafuel-for-waste-plastic-recycling/2022903.article

Selskapet får mye oppmerksomhet om dagen, slike priser underbygger selskapets seriøsitet i markedet for "Pioneren" Quantafuel.

Busch Vacuum Solutions (Busch) has presented its ‘Innovation in Vacuum Busch Award’ to Norwegian company Quantafuel ASA (Quantafuel).