Quantafuel Two Lines In Operation PoC OPPNÅDD


16.03.2022, 08:00:00

Quantafuel ASA | Update on Quantafuel’s Skive plant
Quantafuel has completed the repair work for the first two lines, and the plant is gradually returning into production. Both lines have been tested in production and have converted plastics at high load after the repair work.

“With both burner chambers now repaired and installed, we continue our aim for higher uptime and capacity,” says Quantafuel’s CEO Lars Rosenløv.
https://newsweb.oslobors.no/message/556661

Edit 21. mars: Nu er vi ved at løse den sidste udfordring, som er at skabe en stabil drift på fuld belastning. Det mål når vi om ikke længe siger Terje Ulla Eiken (Chief Operations Officer)

Edit 28. mars:
Quantafuel ASA | Quantafuel announces Proof of Concept for its Skive chemical recycling plant https://newsweb.oslobors.no/message/557707
Redigert 28.03.2022 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
velkjent
24.03.2022 kl 17:39 2406

Feil! Anleggene til QF sorterer også annet enn plast, selv om de ikke prosseseres over til noe annet, så blir det resirkulert, benyttet i fjernvarmeanlegg, eller deponert på betryggende måter, f.eks. Geminors anlegg.
Volume
24.03.2022 kl 17:40 2417

Du har jo solgt deg ut, så du behøver ikke være bekymret lenger.
Strategi
24.03.2022 kl 17:59 2431

Det er vel ikke helt korrekt Volume - som et eksempel:, Quantafuel eier tross alt 40 % av Geminor,med opsjon på resterende 60% de driver vel ikke bare med plast gjenvinning.
Redigert 24.03.2022 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
ezUnix
24.03.2022 kl 20:19 2309

Tvilen sniker seg inn når aksjekursen blir pushed ned. Så kommer sånne meldinger som denne fra EU om støtte og subsidiering til nettopp slike selskaper som QFUEL:
https://www.euractiv.com/section/circular-materials/interview/eu-recycling-chief-product-policy-should-embrace-circular-economy/
Omtrent samtlige i topp 20 øker. Både Clearstream, Nordnet, Nordea, Danske Bank, JP Morgan, Saxo Bank etc. økte beholdningen sin i mars: http://cqz.eu/QFUEL__2022_topp-20
De vil så klart helst kjøpe billigst mulig fra deg, samtidig som det er svært lite til salgs når institusjonene snart eier 68% av QFUEL. At det er vanskelig å skaffe flere aksjer ser vi også på det synkende salgsvolumet.
Husk at QFUEL er ved et gjennombrudd og midt i smørøyet. Verden satser på resirkulering, grønt skifte og på å være selvforsynt med energi.
Når det gjelder shorterne. Citadel har allerede begynt å dekke inn eller har dekt inn og ligger nå under 0.5%. Andelen short ligger nå på 5,23%, dvs. det er ca. kun. 27% igjen av aksjene som er tilgjengelig på markedet. Ikke ofte man ser så skjev fordeling hvor institusjonelle aktører eier så stor andel av et børsnotert selskap og fortsetter å øke.Av erfaring så vet vi at man skal da eie aksjer i et sånt selskap, spesielt når vi i tillegg ser innsidekjøp.
Redigert 25.03.2022 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Strategi
25.03.2022 kl 07:44 2045

Enig, det er meget sterke signaler i markedet på at kursen i Quantafuel skal sterkt opp.
Som du nevner; få frie aksjer, topp 20 øker, 2 sterke innsidekjøp, KIRKBI som deltok i siste emisjon med store midler ;Publisert 28. jan. 2022 kl. 06.26
"Ved stengetid på Oslo Børs torsdag varslet Quantafuel en rettet emisjon på rundt 10 prosent av utestående aksjer i selskapet. Like over midnatt kunne selskapet i en børsmelding fortelle at 400 millioner kroner ble hentet gjennom tildeling av 16 millioner nye aksjer til kurs 25 kroner.

Quantafuel-aksjen sluttet på 28 kroner torsdag.
Kirkbi Invest A/S, et selskap nært knyttet til styremedlem Kasper Trebbien, hadde på forhånd forpliktet seg til å tegne aksjer for 100 millioner kroner, og har således blitt tildelt 4 millioner aksjer. Etter gjennomføringen av emisjonen vil Kirkbi Invest eie 17.888.880 aksjer i selskapet.

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/01/28/7809435/quantafuel-emisjon-i-boks

Dette er vel den sterkeste innside handlenen i Quantafuel i 2022, vil anta at Quantafuel sin beskjed til de som deltok var at de "anså" den siste tekniske løsningen med poryoyse som løst.
Stille fra selskapet tyder på at alt er i skjønneste orden under Poc perioden som nå har gått en god stund, uttalelse fra personer i ledelsen som at; (dette har vi blitt veldig gode på).
Det går et bra antall transporter "tankbiler" pr. uke til BASF.

Bra lesning for de som har spørsmål i hodet rundt Quantafuel og løsninger (bærekraft) osv. osv.
https://www.quantafuel.com/faq

Vi går mot avslutning på nok en uke, det nærmer seg melding fra selskapet når som helst nå.

Det vi vet er at Quantafuel har løst problemet med Porolyse teknikken og at fabrikken i Skive er i sterk produksjon.
Det kan hende at selskapet basert på denne Poc perioden ønsker noen justeringer, men ingenting er meldt så lang, blir det justert noe i etterkant vil dette være minimalt.

Som ezUnix også påpeker er det shortsiden som akkurat nå holder kursen i sjakk, ved rullering.

Basert på den informasjonen som nå foreligger åpent i markedet blir det om svært kort tid slutt på dette og inndekning.

Hold på aksjene.
Redigert 25.03.2022 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Strategi
25.03.2022 kl 08:16 2000

Man kan enkelt stille seg selv et par sannsynlige senarioer etter Poc.

1 . Hvis Quantafuel produserer volum i hht. forventet i Poc perioden hva vil da sannsynligvis skje med kursen ?, jeg vil anta at den da går 100 % opp i løpet av få dager og så fortsette opp i stigende trend.

2. Hvis Quantafuel melder om (noe) svakere produksjon enn forventet ?, Kursen vil da sannsynligvis gå til over 25 kr på et par dager, da teknologien fungerer og at de da ikke har kjørt Poc på Max kapasitet.

Beskjeden fra Quantafuel er klokkeklar, Teknologisk er Porolysen løst, det var ingen justeringer i den teknologiske prosessen som måtte foretas etter nedstengning.
Kun en forsterkning av "konen" i siste del av brennkammeret.

Selskapet forventer overskudd etter kvartal 2 - 2022.
Alt tyder så langt at alt går som forventet og at uansett utfall 1 og 2 vil kursen gå sterkt opp.

Redigert 25.03.2022 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
ezUnix
25.03.2022 kl 09:40 1942

Danskene skriver de observerte enda en lastebil med kapasitet til min. 35.000 liter. Virker som QFUEL kjører stabil produksjon og at det går unna. Når tenker dere de kan tidligst annonsere PoC?
Strategi
25.03.2022 kl 09:54 1922

Ikke overaskende for oss som følger litt med med.

Jeg tror melding om PoC kan komme når som helst i nærmeste fremtid, Quantafuel hevder jo at Proof of consept er kjørt på teknologien Porolyse. og det som gjenstår er PoC på stabiliteten.
Så når PoC nå endelig atter all synnsynlig het vil dette være en Proof of consept på hele prosessen.

At tankbilene går er en fin bekreftelse i seg selv.
Volume
25.03.2022 kl 10:17 1913

Jeg tror nok de vil være mer enn 100% sikre på at de egendefinerte kravene for oppetid og kapasitet er oppnådd over tid før de slipper slik nyhet. Så her må man være tålmodig. Årsrapporten slippes om en drøy måned. Kanskje vi får vite mer da?
Redigert 25.03.2022 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Bulldog
25.03.2022 kl 11:00 1878

21. mars: Nu er vi ved at løse den sidste udfordring, som er at skabe en stabil drift på fuld belastning. Det mål når vi om ikke længe siger Terje Ulla Eiken (Chief Operations Officer)

Fremdeles ruller tankvognene ut av anlegget. PoC :"Det mål når vi om ikke længe"
Strategi
25.03.2022 kl 12:00 1799

Dette har vel lite med årsoppgaven å gjøre.

Tror du har misforstått noe her.
Det er "ingen" sammenheng mellom årsoppgaven og POC

Strategi, jeg ønsker ikke å være noen norsklærer da jeg skriver en del leif selv i farten, men du skriver konsekvent porolyse og da er det ingen skriveleif lenger. Det skrives Pyrolyse. Måtte inn å sjekke om det var noe som het porolyse jeg, men det er det ikke. Keep up the good work :-)
Strategi
25.03.2022 kl 12:44 1771

Dagens oppdatering fra SKIVE plant.


25/3 08:20
af Daytrader_DK
Fra FB i dag "Der glider nok et læs (min. 35.000 l) af sted igen i dag, da der her kl. 06:54, holdt en tankvogn fra det tyske transportfirma, og ventede få hundrede meter fra fabrikken. "

25/3 09:52
af Gavranovic
Der er lige kommet et billede på FB af en ny tankbil på fabrikken der henter Olie ?

https://ibb.co/RhNw765

09:54
af Daytrader_DK
Kan ikke se om det også er en 35m3 eller en af de mindre. Hvis det er en af de små, så vil det være nr. 2 i dag.

Det ruller og går som man ser.

https://www.proinvestor.com/chathistory/-137/quantafuel
Redigert 25.03.2022 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Volume
25.03.2022 kl 12:52 1760

Joda det er sammenheng mellom fremleggelse av årsoppgavene og PoC. I årsoppgavene er det et kapittel som heter «:Viktige hendelser etter årsavslutningen».,Dessuten, kan det hende at de har en presentasjon på web. med anledning til å stille spørsmål. Jeg anbefaler deg til å sette av dagen.


Herman*
25.03.2022 kl 13:23 1699

Dere tenker på årsrapporten.
Strategi
25.03.2022 kl 14:03 1636

Enig, skjepings her.

Når man først begynner å skrive feil så setter det seg.

Bortsett fra det må jeg rekke en stor takk til den på topp 20 som har lånt ut det meste av sine aksjer til short.
Veldig bra beslutning, nå får vi smake den kaka, må siden smaker litt bittert nå rett før POC.

Får håpe short som herjer får smake egen medisin om litt.



Redigert 25.03.2022 kl 14:10 Du må logge inn for å svare

"Bortsett fra det må jeg rekke en stor takk til den på topp 20 som har lånt ut det meste av sine aksjer til short.
Veldig bra beslutning, nå får vi smake den kaka, må siden smaker litt bittert nå rett før POC."

Hva mener du her Strategi?
Bulldog
25.03.2022 kl 14:26 1751

Hva slags tankvogner kjører til/fra Skiveanlegget? https://ibb.co/DLNJGbV

Alle tilhører tyske Anhalt. Selve tankene er merket EMKD.

E= Container length: MM 7820 (25,65 fot)
M= Container hight: MM / Ft MM / Ft 2743 mm / 9,4 ft Container width: >2500 mm
KD= Liquid tank dangerous goods >2,65bar* pressure and <10bar* pressure.
https://www.prefixlist.com/codes/iso-codes/

Tallene øverst på tanken, ANHU 235078 - 3, er selve eier ID / tanknummer på tanken (ANHALT)
Tallene til venstre bak er info for de som skal løfte tanken.
Det oransje skiltet er er info om innhold i tanken: https://farliggodspermen.no/fg/1727/

Har BASF nok tanker plassert så kjører de alle tankkonteinerne med ett kjøretøy. Tankene er uavhengig av kjøretøy.

25.65 fots tanker lastet med nafta.

Dagens forsendelse: https://ibb.co/RhNw765


21. mars: Nu er vi ved at løse den sidste udfordring, som er at skabe en stabil drift på fuld belastning. Det mål når vi om ikke længe siger Terje Ulla Eiken (Chief Operations Officer)
Redigert 25.03.2022 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
Strategi
25.03.2022 kl 14:27 1774

Hva mener du med "hva mener du her".
Jeg er ikke noen tilhenger av uetisk short, jeg mener det bør reguleres mot naturkatastrofer, hendelser som et selskap ikke har kontroll over som i Quantafuels tilfelle.
I mitt hode er det uetisk å låne ut til short og også sette massive shorter i slike tilfeller, det burde vært regulert.
Short skal i hovedsak være et balanserende instrument, det er det ikke i slike tilfeller, for aksjonærene kan dette utløse uante konsekvenser og det er en form for grådighet som etter min mening ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn.
Når 8.631 000 aksjer blir satt i short på grunn av en hendelse ingen har kontroll over anser jeg dette som uetisk.

Å låne det ut er vel enda verre.




Redigert 25.03.2022 kl 14:45 Du må logge inn for å svare

Sånn da fikk jeg kjøpt 3k til på 16,72 og er meget happy med det. Fortsatt litt krutt til i kassa om den skal lenger ned. Er det noen andre her inne som kjøper jevnt og trutt noen K eller ?

Noterer meg at def på PoC slik den blir fremstilt her kan virke noe forvirrende spesielt for nye som leser seg opp på tråden.

PoC kravet er sammensatt og forenklet så kan vi si det slik: (PoT + PoS) = PoC hvor status er følgende:

(1) PoT (Proof of Technology) - at teknologien virker som tenkt gjennom at man mater plastikk inn i den ene enden og det kommer olje av god nok kvalitet ut på andre siden - Det er oppnådd

(2) PoS (Proof of Stability) - at man klarer å kjøre en stabil produksjon på high load over tid på 2 linjer - Det gjenstår.

* Så gjenstår det og se hvor lang tid det vil ta å møte PoS kravet - når det er nådd så er PoC kravene i sin helhet innfridd.
Redigert 25.03.2022 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Bulldog
25.03.2022 kl 14:53 1778

Richioso skriver:
2) PoS (Proof of Stability) - at man klarer å kjøre en stabil produksjon på high load over tid på 2 linjer.

Det er feil. Det er over EN linje.


21. mars: Nu er vi ved at løse den sidste udfordring, som er at skabe en stabil drift på fuld belastning. Det mål når vi om ikke længe siger Terje Ulla Eiken (Chief Operations Officer)
Redigert 25.03.2022 kl 14:56 Du må logge inn for å svare

Nei, det var 1 linje under Bøhn. I den senere tid ble dette endret til 2 linjer.

10.01 2022

Quantafuel ASA | Skive continues its progress towards Proof-of-Concept

Quantafuel can today report that two out of the four lines at its Skive plant have produced at a load and performance level qualifying for Proof-of-Concept. Both lines have operated stably at design capacity before the runs were cut short by mechanical failures in the feeding systems.

https://newsweb.oslobors.no/message/550992
Redigert 25.03.2022 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Bulldog
25.03.2022 kl 15:06 1939

Merkelig at en hele tiden må drive voksenopplæring på deg, richioso.

so the initial focus after hot commissioning will be on one line, since PoC is linked to running one of the lines with commercial plastics at high load with high availability for a prolonged duration, producing a liquid acceptable for our offtake partner

For further queries, please contact:
Lars Rosenløv, CEO +47 93018040


. https://newsweb.oslobors.no/message/548715

Strategi
25.03.2022 kl 15:07 1958

Vi kan vel enes om at dette (pågår) i skrivende stund og at det har pågått i ca .3 uker nå.

REF ;;(2) PoS (Proof of Stability) - at man klarer å kjøre en stabil produksjon på high load over tid på 2 linjer - Det gjenstår.

Det er jo ikke det spor rart at man ikke helt får med seg hva som er hva når ting stadig endres i de forskjellige meldinger - 2 linjer i 1 uke, 1 linje i 2 uker, 2 linjer har blitt kjørt over tid mot PoC, men ble stoppet pga mater problemer, forbrenningskammer problemer osv, osv ....

Who cares, 1 eller 2 linjer på X load over X tid - vi kan sikkert forsyne oss noen ganger til med ventesuppe før PoC tikker inn, men når det er sagt så vil vi morgen være 1 dag nærmere PoC enn vi var i dag - og det er da noe .. ;)

God helg!
Redigert 25.03.2022 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
thief
25.03.2022 kl 15:55 1907

"Vi",Er du inne igjen nå?🙂

Har vært inne hele tiden jeg - jeg solgte meg jo ikke helt ut, men reduserte og ble sittende igjen med en lyttepost mens jeg lot den frigjorte kapitalen kortsiktig yngle andre plasser. Vurderer så smått å begynne og plukke på tidvise dipper fremover så jeg får litt mer med meg opp igjen ... ;)
ezUnix
25.03.2022 kl 16:12 1880

"Er det noen andre her inne som kjøper jevnt og trutt noen K eller ?"
Søren! Satt opptatt og fulgte ikke med. Hadde ellers fylt på mer. Lucky you! 🙂
Strategi
25.03.2022 kl 16:18 1864

Det er vel aldri for sent, børsen er åpen. synes du 17.16 er dyrt, da er vi på ulik planet.

16 tallet blir regnet som rimeligere enn 17 tallet - i alle fall på den planeten jeg befinner meg ... ;)
Herman*
25.03.2022 kl 16:55 1836

Vi trenger deg på forumet, men vil anbefale at du slutter å argumentere mot bedre vitende- fra det ene ytterpunktet til den andre. Kritiske aksjonærer er bra, håper du kommer deg inn på 16-17 tallet og blir med i hvert fall frem til POC. Ellers bør vi grave litt når det gjelder div forsinkelser: Partnervalg på sorteringsanlegg er tre mnd forsinket allerede. Endelig avtale med Araberne burde være i boks, og det bør jo snart dukke opp meldinger om nye fabrikker og partnere. Så bør det komme en oppdatering fra Skive, men de bør vente til de kan vise til fremgang fra januar: Vi må over 100 tonn per uke fordelt på to linjer.

Har du regnet på hvor mange tonn som må prosesseres fordelt på de ulike linjene (iberegnet de 200t som ble prosessert i løpet av 2 uker i januar fordelt likt mellom linje 1 og 2) når vi legger til grunn kvartalene selskapet har estimert linje 3 og 4 vil komme i drift for å klare og komme i mål med 12.000 tonn i 2022?

Når det kommer til alt det som er forsinket så regner jeg med at det er pga en forsinket PoC - det bli i realiteten enten himmel el helv - uten PoC blir nærmest ingenting av det du listet opp noe av og man står igjen med den mindre interessante mekaniske biten, men med PoC så så går startskuddet for planlagte ekspansjoner med eksisterende partnere - og mer til ....
Redigert 25.03.2022 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
oivindl
25.03.2022 kl 17:24 1798

Her er et anslag jeg har postet tidligere.
"På to linjer som kjørte på 55% kapasitet i to uker i januar, fikk de ut over 200 tonn.
Det gjenstår jo å se hvor høy kapasitet de klarer å kjøre med fremover, men klarer de 80% i Q2, muligens med linje 3 i produksjon i løpet av perioden, kan de nå ca 3000 tonn H1.
Da trenger de ca 90% kapasitet på alle fire linjer i H2 for å være i mål."

Nei, poenget er jo ikke å se hva som kan bli etter hvert som tiden går for da ender vi jo opp med en alt for sen fasit - hele poenget er å regne seg frem nå til hvilket volum som må bli prosessert over den enkelte linje med dagens tidsvindu for å se om det i det hele tatt lar seg gjøre med utgangspunkt i den kjente prod takten sett opp i mot design kapasiteten og ikke minst for å få frem hvilket tidspunkt det ikke lengre vil være mulig så slipper vi overraskelser vi helst ikke ønsker oss når det egentlig er for sent ....

Noterer meg at du tar utgangspunkt i at linje 3 er oppe og går allerede i q2 og 90% kapasitet på alle 4 linjer i H2 noe vi ikke kan når selskapet har estimert at linje 3 først er oppe og går en eller annen gang i løpet av q3 og linje 4 en eller annen gang i løpet av q4 ...
Redigert 25.03.2022 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
Bulldog
25.03.2022 kl 18:01 1745

Viktige ting du tar opp der.
De må forsere igangsettingen av linje 3 og 4 (om de har sikret seg råstoff).
Linje 1 + 2 = seksjon 1
Linje 3 + 4 = seksjon 2
Det er derfor de skriver så mye om 2 linjer samtidig. To linjer har samme matebånd for plastikk og det er naturlig at de sees sammen.
Delen du skriver om PoC: Helt enig.
Bøhn solgte seg delvis ut på løfter om hvor strenge PoC krav som Quantafuel kom til å innfri. Bøhn er visjonær men ikke teknisk anlagt. Det ble hans bane som CEO men hans redning økonomisk.
Greier dagen ledelse å innfri PoC er det "sky is the limit".
Redigert 25.03.2022 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
oivindl
25.03.2022 kl 18:13 1736

"Noterer meg at du tar utgangspunkt i at linje 3 er oppe og går allerede i q2"

Da har du nok notert feil.
Jeg skriver muligens med bidrag fra linje 3 i Q2.
Dette er forøvrig ikke hva jeg anser som realistisk, mer hva som skal til for å nå målet for året.
Redigert 25.03.2022 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
Herman*
25.03.2022 kl 18:27 1736

Selskapet selv sier at de er så komfortable med teknologien at de ikke er avhengig av POC for å gå videre med nye prosjekter. Når det er sagt, blir nok disse prosjektene avbrutt om det viser seg at de ikke klarer å nå POC. Ser ikke for meg et «himmel eller helvete» scenario som base case. Tror vi ser gradvis økende volumer som løfter kursen, men at POC ikke kommer før om 1-2 mnd. Om jeg får rett er vi tilbake på 25 kroner før POC, og dermed vil POC løfte kursen godt over 30. Når det gjelder produksjonsvolum, må jeg bare si at jeg ikke ser hvordan de skal klare 12000 tonn i år, men har ikke noe i mot å ta feil.
Bulldog
25.03.2022 kl 18:33 1767

Jeg forstår ikke hvorfor de venter med å sette i gang linje 3+4 (seksjon 2)?
De brukte 5 uker på å fikse konen til brennkammer 1+2. (10. feb til 16. mars).
Da kunne de bruke 5 uker til for å fikse linje 3+4, dvs. de kunne være klar med begge linjer i slutten av april.
De poengterer selv at alle linjene er identiske. Da er vel også produksjonsparameterne de samme? Råstoffet kommer fra samme shredder (mater). Hva er problemet med å forsere tidsplan?

Er det Esbjerg, råstoff, som jeg tenke feil om i et tidligere innlegg?
Redigert 25.03.2022 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
Herman*
25.03.2022 kl 19:14 1719

Det er ikke brennkammeret som tar tid, det er oppgraderingen av linje 3-4. Dette ble gjort på linje 1 og 2 i 2h21.