Patientsky - 2022 kule ?

Sveinien
PSKY 08.03.2022 kl 23:05 38021

Først og fremst: IKKE kjøp aksjer på bakgrunn av dette innlegget - gjør dine egne undersøkelser og risikovurdering.

Patientsky har jeg fulgt en liten stund. Det har vært en del optimisme rundt den tidligere. Aksjen har tidligere hatt et kursmål på 20kr.

Til tross for dette har den falt enda mer. Fra topp i januar 2021 på kr 16,60 har den falt 85%. Handles nå på ca 2,5 kr.

Det er gjort en del innsidekjøp siste tiden. Disse er gjort på mellom 3-4 kr. Aksjen er oversolgt, som kan være et positivt signal.

Q4 rapport fra 22 februar nevner en del positivt og mulig kommende triggere.

Pågående diskusjoner med over 50 mulige samarbeidspartnere utenlands. De forventer kontraktsigneringer fremover.

Ift til innsidekjøpene gjort siste tiden, kan jo en slutning å trekke være at disse er ganske nærme.

Blir disse annonsert har jeg vanskelig for å tro at ikke kursen endrer retning.

Merk dog at aksjen er pdd i en nedadgående trend, og det er knyttet risiko til denne.
I julen ble den spådd som mulig julekule, jeg klarer ikke å se hva som er endret seg fra juletider, foruten at aksjen har gått ytterliggere ned og handles billigere.

Den handles nå på all time low - og jeg syntes derfor, denne virker spennende, spesielt med tanke på at selskapet selv går ut og promotere kontraktsigneringer. Jeg mener at denne potensielt kan være en doblingskandidat.
BLOODLINE
11.03.2022 kl 10:22 3886

Tror nok Jesper har andre ting å drive med i disse tider, kanskje det skrives kontrakter i denne tid?

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/12/23/trakk-i-nodbremsen-etter-eu-dom.-velger-privat-norsk-skyleverandor/
Redigert 11.03.2022 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
BLOODLINE
11.03.2022 kl 10:37 3869

Er vel trusten Rbc og Didner småbolag som har allerede lånt ut store deler av sine aksjer. Melin låner ikke ut sine aksjer, det tviler jeg på. Som småaksjonær tenker jeg det blir trangt i døren av flere grunner nå.
Redigert 11.03.2022 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Sveinien
11.03.2022 kl 11:12 3847

Siste dagene har det ihvertfall blitt plukket greit med aksjer i området 2.5-2.7... blir tatt i mot på 2.5 hver gang og spretter opp igjen - så virker som flere som vil inn her....
BLOODLINE
11.03.2022 kl 14:10 3787

Ingen av disse små konkurrentene lager EU plattformen slik psky gjør. Disse små selskapene kommer til å gå konk eller blir kjøpt opp for en slikk og ingenting når Psky 360 plattformen fremstår i Eu Drakt dansende med europa. Dagens Medisin og andre aktører har forsøkt gjøre sitt med Melin, uten å ha lykkes
Computer64
11.03.2022 kl 18:20 3709

Fremstår enormt desperat å hause opp sin egen aksje på dette forumet Jesper.
Det er ingen eu-plattform. Det kommer ingen eu-plattform. Og det har aldri vært snakk om noen eu-plattform.
Dette er bare en av dine grandiose ideer om verdenherredømme som aldri vil bli realitet.

"..Psky 360 plattformen fremstår i Eu Drakt dansende med europa.."

Er det full rablings eller?
Tito
11.03.2022 kl 18:29 3705

He he det er ikke kjedelig når du er PSKY aksjonær.
Mye gøy å lese
Tito
11.03.2022 kl 18:31 3710

Jeg tror ikke trollmannen Melin sitter å skriver på HO. Den som tror dette har skader i hodet.
Slettet bruker
11.03.2022 kl 19:24 3675

Ja, det har rabla fullstendig for han.
Slettet bruker
11.03.2022 kl 19:26 3670

Alle som kjenner Jesper godt og har jobbet med han, kjenner igjen hans personlige argumenter og unike måte å skrive på. Enten er dette Jesper, eller noen som forsøker å utgi seg for å være han.
BLOODLINE
12.03.2022 kl 10:24 3543

God formiddag. Som småaksjonær og bruker av Psky gjennom Hove er vi utrolig takknemlig for skyen og plattformen. Dette er den mest geniale og enkle digitale løsningen for helsepersonell. Pasientsky leverer All inklusiv. Eu plattformen er øyeblikkelig ferdig og selskapet Pasiensky skal danse tango med flere store Eu land. Dette blir en uforglemmelig reise der selskapet tar med seg de beste personellet. Slik jeg forstår det er krangefantene sparket ut døren slik at selskapet endelige kan konsentrerer seg om fremtiden. Det må knuses noen egg om en skal lage omelett👊👍
Redigert 12.03.2022 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2022 kl 11:50 3533

Pasientsky har sparket ut «kranglefanter» på fast basis siden 2014, men nå er de endelig klare altså? Spennende!
Redigert 12.03.2022 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Computer64
12.03.2022 kl 12:00 3523

Forstår at du aldri kommer til å innrømme at du er Jesper Melin i egen person. Det er greit, og 100% forståelig.
Jeg, med flere, er helt overbevist om dette er deg og du avslører deg i alt du skriver. Som alltid - bare rør.
Og for å bruke dine egne metaforer mot deg selv:
Det må det røres en hel del for å lage omelett ut av 10(?!)
daglige ledere, grundere, hr-personell, mellomledere m.fl.
Og det blir ekstra spesielt når man allerede har en omelett, og ingen egg må knuses.
Den tangoen med eu-land du beskriver, blir i beste fall en slibrig lapdance med en under gjennomsnittet interessert mottaker.
Skjønner du prøver å så noen frø her, men det er for desperat, falskt og gjennomsiktig.
Redigert 12.03.2022 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
Tito
12.03.2022 kl 12:35 3489

Jeg er ikke enig ettersom BLOODLINE ikke er opprettet nå for å skrive om PSKY.
Om du ser har han jo skrevet om mye annet,, men ikke PSKY.
Tror du/dere virkelig at om han var Jesper Melin hadde klart å unngå å skrive om PSKYi all den tiden?
Det tror jeg ikke, men om du ser på noen av de andre domendagsprofetene så ser det jo ut som om de har opprettet nick for å skrive negativt om selskapet.
BLOODLINE
12.03.2022 kl 13:47 3461

Det "knuste eggene" vil alltid være negative til Psky. De siste ugene viser at forsmådde oppsagte tidligere ansatte ikke kjenner sine begrensinger, men må ta det ut på anonyme forum. Jeg er ikke Melin eller andre i ledelsen. Jeg/vi er storbrukere av Psky og ingen andre av de små konkurrentene når Psky til knærne iht å levere hele tjeneste linjen. Vis meg selskaper som gjør det utenom Psky👊👍Som storbruker vet vi det meste. Norden og Europa står klare til å svinge seg i dansen med Psky. Kursmessig snakker vi minst en tournaround case👊💰
Computer64
12.03.2022 kl 15:06 3394

Ok, nok sitroner og omelett nå.

Men må spørre deg, ettersom du er storforbruker - hvilke(n) del(er) av denne tjenestelinjen er det konkurrentene ikke kan levere? Se tidligere innlegg, hvis du lurer på hvilke jeg mener.

I tillegg; denne plattformen som det skal danses for - er det noen som bruker den? Og er det behov for den?
Det finnes andre rammeverk som er utviklet med formålet helseapplikasjoner. Med funksjonalitet for autorisasjon, autentisering og sikkerhet. Modulerbaserte rammeverk med fersigstilte moduler for alt fra invoicing, kalenderhåndtering, journaler m.m. Som er opensource og GRATIS å benytte. Så hvorfor skal noen benytte denne dansende plattformen hvor den største oppsiden er de førstenevnte funksjonene beskrevet?

Mr Melin har gjort det bra. Tidligere. I Melin Medical (Convene) og Collectors. Det skulle blitt med det, men grådigheten og drømmen om å eie all infrastruktur og tilstøtende programvare på legekontoret er det ingen som ønsker.
At de mindre leverandørene blir slukt av Psky kommer aldri til å skje. Psky har laget større grobunn for nye leverandører, og ettersom så mange vil vekk fra løsningene deres - spås en ny vår er i vente for dem.

Mange ble få, men ble flere er det jeg ser kommer til å skje.

Slettet bruker
12.03.2022 kl 15:31 3372

«Bloodline» Si meg hvor mange kunder har PSKY mistet til konkurrenter så langt etter oppkjøpene av Hove,Infodoc,programvareforlaget? 1000 brukere? 2000brukere? 3000 brukere?
Brusselgeren
12.03.2022 kl 15:39 3364

Aldri sett en tråd med flere brukere som kun er opprettet med det formålet å snakke ned en aksje.

Komisk, skjønner hvorfor de synes dere var overflødige.
Begynner få trua på selskapet nå.
Computer64
12.03.2022 kl 15:53 3348

Løp og kjøp!

Hadde du jobbet der, ville du skjønt hvorfor noen lager nye brukere for å hoppe på diskusjonen. Det er flere eksempler på ansatte som er blitt truet i denne organisasjonen. En journalist har fått veldig ubehagelig oppmerksomhet ala 300 roser fra mr Melin. Kunder er blitt presset. Konkurrenter har blitt truet med prisdump. Med mere..
De som driver dette selskapet er tidligere yrkesmilitære og skyr ingen midler. Lover, regler og forretningskutyme er ikke en gang veiledende i det øverste laget.
Så av naturlige grunner ønsker man å være anonym.

BLOODLINE
12.03.2022 kl 16:38 3298

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Jeg tror dere er blitt sparket på hodet og ræva ut av selskapet pga inkompetanse. Melin er flink og fremoverlent, da blir daukjøtt som skriver her inne morsomt. Alle ser hva som er planen til Psky. Skulle tro dere ikke skjønner helheten her. Psky plattformen er jo rigget for disse små leverandørene. Skjønner at enkelte her inne er blitt lempet ut når en ikke forstår mer en dette. Psky kommer til å tjene grovt enten kjøpe smådilterene eller la fei kjøpe seg inn i 360 systemet.💰 Europa dansen kommer fortere en dere tror💰👍
BLOODLINE
12.03.2022 kl 16:42 3264

Desperat falsk og gjennomsiktig🤣🤣, speilbildet av deg selv du beskriver🤣 Skulle tro enklere her ikke skjønner at det blåser på toppene i børsnoterte selskaper, det er knallharde premisser i alle selskaper, daukjøtt blirc tuppet ut og skriver på anonymt forum for å hevne seg eller disse selskapet. Vinneren er og blir Melin med ny toppledelse. Songa og flere i topp 10 har kjøpt seg ytterligere opp og vil være med på selskapsdansen i Europa 💰👍
Redigert 12.03.2022 kl 17:00 Du må logge inn for å svare
Computer64
12.03.2022 kl 16:57 3251

Jeg kan garantere deg med 100% sikkerhet at ikke engang Psky vet hva som er planen. Fordi det er ingen plan.
Eneste planen som har eksistert er at vekst skal komme uorganisk via oppkjøp. Og så har man denne plattformen da - som ingen har bedt om, etterlyst eller sett behov for.
Når man da blør kunder til konkurrentene, er det ikke rart at kursen gjør det den gjør. Det blir da for lett å kalle kompetansen som varslet og forutså hva som kom til å skje - for daukjøtt?

Hovmod stod for fall. Nå virker det som skuta senkes med spinakeren til topps! Det er spesielt.

Og jeg kunne ikke unngå å se at du ikke svarte på noen av spørsmålene jeg stilte i tidligere innlegg.
BLOODLINE
12.03.2022 kl 17:10 3237

Hvorfor skriver du/dere(daukjøttet) her inne? Lenge siden jeg hadde comandore 64 og programmerte i dos, men dette blir for dumt🤣
Computer64
12.03.2022 kl 17:29 3211

Ikke for å være han derre, men:
DOS var et operativsystem. Som kjørte på PC, og ikke Commodore. Utviklet av Microsoft og er forløperen til Windows. Det går med andre ord ikke an å programmere i DOS, men kanskje du mente qbasic som kom med siste versjonene av DOS? (Kunne ikke dy meg, sorry. Men ettersom du prøver å gjøre narr pga brukernavnet så ble det sånn).

Men hvilke tjeneste(r) er det psky kan tilby som konkurrentene ikke kan? Enlighten me please!
Tito
12.03.2022 kl 17:58 3195

PSKY har en ting som er viktig for oss investorer og det er ambisjon om å utvikle selskapet. Om ikke hadde jeg jeg ikke vært interessert.
Klart det er skjær i sjøen, men med dagens kurs er ikke dette bare en doblings kandidat.
Skjønner ikke all negativiteten, de jeg prater med innen helse sier at det fungerer bra.
BLOODLINE
12.03.2022 kl 18:41 3172

Hjelpe meg, det stemmer nok, er ingen programmerere, det har jeg folk til idag. Poenget er om daukjøttet forstår den forskjellige forretning iht Paas eller Saas. Det er vel ingen tvil om hva psky kommer til å gjøres med Saas inntektene når paas er oppe og går💰🤣👍
Redigert 12.03.2022 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
Computer64
12.03.2022 kl 19:23 3163

Tito: det er klart det er masse skjær i sjøen, det er naturlig og alle har det sånn. Jeg vil tro at noen kunder er fornøyd med løsningene, men det leveres ikke noe nytt her. Mange leverandører gjør det samme. Ofte bedre.

Bloodline: Innrømmer du her at du er Jesper Melin? Storforbruker av psky, men "har programmerere til det idag?" Noe som ikke klinger riktig. 🤔
Blir dette markedsmanipulasjon da eller?

Lykke til med PAASet - begynner å bli litt ensomt for den ene robotoen som står der.
BLOODLINE
13.03.2022 kl 12:05 3051

Paranoid eller? 🤣Har skrevet tidligere hvem jeg/vi er, så dette blir for dumt. Vi kjenner nok Melin begge men der stopper dette. Surt daukjøtt skjønner jo alle ikke er fremtiden, la oss likevel danse inn i Europa med paas skyen og pengene strømme inn🤣💰
Kardemumme
13.03.2022 kl 12:40 5063

Du bør heller få First House til å prate for deg her inne slik som ellers Jesper Melon. Denne dansen du stadig kommer innom fremstår mest av alt komisk - eventuelt tragisk. Alt ettersom.
Slettet bruker
13.03.2022 kl 21:19 5016

Før du begynner å kalle meg daukjøtt eller tilbakestående vil jeg bare redegjøre for min agenda.

Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot innovasjon av noe slag. Ei heller mennesker som forsøker å utvikle bransjer og industrier til det bedre. Jeg skriver heller ikke på dette forumet fordi jeg ønsker å drive ned en aksjekurs, eller forsøker å sabotere fordi jeg er bitter.
Dette handler faktisk ikke om meg i det hele tatt. Det handler kun om at jeg anser det som min plikt å si i fra om at selskapet lyver.
De er ikke ærlig med egne ansatte, partnere, aksjonærer eller seg selv.

Hadde jeg fortalt alt om hva som har foregått i dette selskapet siden det ble stiftet i 2014, hadde ingen trodd på meg. Til det er historien for absurd til at den er troverdig.

Et eksempel:
Etter selskapet ble børsnotert har PSKY hatt sensasjonspregede nyheter om avtaler og kundesigneringer. Ref Dr. Dropin og Kry.
Parallelt, mens PSKY forsøker å få denne avtalen ut i pressen, fosser det kunder ut av selskapet. Tusenvis av kunder som ingen snakker om.
Selskapet blør “ARR-kontrakter”. Ikke fordi konkurrentene har et system som er 10X, eller fordi de er 1/10 av prisen. Kundene flykter for livet!
De flykter fra en leverandør som lyver og forsøker å narre dem inn i nye bindinger, kontrakter og skyløsninger som ingen har behov for. De skrur av SMS-varslinger for å tvinge kundene over på dyrere løsninger. De mister data. De tar ikke telefonen. De sparker ansatte. Det er et eneste stort kaos.

Siden PSKY ble børsnotert kan det anslås at selskapet har mistet mellom 2000 og 4000 brukere. Til sammenligning vet jeg bare om Kry og DrDropin som de har fått inn. Hvis ikke selskapet en gang klarer å beholde kunder de allerede har, hvordan skal de da klare å vinne nye?
Det hører også med til historien at en klinikk bytter EPJ hvert 10ende år i snitt. Jeg håper dere har nok cash til at dere kan svi av for de 10 neste årene, slik at dere får mulighet til å vinne kundene tilbake.

Det er ingen ting i dette innlegget som er en godt bevart hemmelighet heller. Mange seriøse investorer og investeringsselskaper er klar over alt som deles her. Den fikk de bare ved å ringe kunder, ansatte, samarbeidspartnere.
Det var bare å ta Jespers ord som ble presentert på investormøter, og sjekke det mot virkeligheten.
Redigert 13.03.2022 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
BLOODLINE
14.03.2022 kl 07:33 4933

Daukjøttet føler en plikt til å informere🤣Så uskyldig og hjelpsomme dere er, hjelpe til med å prate skit om selskapet som har de mest geniale løsningene. Daukjøttet ser heller ikke til 40-50% vekst i omsetning hvert år, ikke rart at en blir daukjøtt når en har en slik innstilling til arbeidsplassen sin. Godt Dere ble sparket på hode og ræva ut, iht det forstår jeg bitterheten men det får da være måte på. Dere er ikke bydd opp på dans og sutrer i ettertid pga inkompetanse, og skjønner Ikke etterpå hva dere gjorde galt. Daukjøtt er ikke fremtiden, det er psky 360 abroad💰👊
Redigert 14.03.2022 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
BLOODLINE
14.03.2022 kl 08:49 4877

I tillegg til denne veksten i omsetning (sist år 47%? eller var det 57%) har selskapet selv sagt at dei ikke ønsker å ta ombord nye kunder før plattformen er ferdig og psky kan by opp til dans. Psky har etter omlegging fra Saas til Paas sagt det på flere kvartalspresentasjoner og likevel så forstår ikke daukjøttet at churn er kortsiktig i denne fasen. Om vi skulle sagt nei til nye kunder ville det selvsagt vært økning i churn her også. Pasientsky har varslet og planlagt dette over lang tid likevel fremstiller daukjøttet det som noen nyhet;) At PASIENTSKY blomstrer og likevel har en økning i omsetning forteller bare hva potensialet er. Vi som er indrefileen forstår dette, daukjøttet er kastet ut heldigvis.
Redigert 14.03.2022 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2022 kl 08:59 4853

Fint at du nevner økt omsetning. Dette er jo enda mer kritikkverdig en kundeflukten dere har. Det dere gjør er å flytte kunder fra datterselskaper dere kjøper opp (Clinic Upgrade eller hva dere kaller det) til Patientsky AS, for å så rapportere om økt omsetning. Kundene som sier opp lar dere si opp i datterselskapene.

Dere kjøper dere altså uorganisk vekst, for å så å få markedet til å tro at dere øker omsetning organisk. Hvem det dere forsøker å lure her egentlig?

Fraværet av et krav til due diligence på Euronext Growth er den eneste årsaken til at du fikk solgt aksjer når du nå trengte penger til å finansiere dansen din videre.

Mulig jeg er daukjøtt, men jeg er ikke ditt daukjøtt.

BLOODLINE
14.03.2022 kl 09:07 4836

Ja du er mitt daukjøtt, da du beviser at du har begrenset forståelse iht markedstrategi og forretningsutvikling. Oppkjøp, fusjon, fisjon er tydeligvis ikke noe daukjøttet forstår. LOL, må le når du skriver dette, da du ikke skjønner forretningslivet eller aksjemarkedet, da blir en daukjøtt!

Spør Fredriksen eller andre næringslivtopper hvordan selskap vokser i sammen med oppkjøp, finansiering bank eller kjerneinvestorer. Driftsunderskuddet er planlagt og varslet i mange kvartalspresentasjoner iht strategi. Når en ikke skjønner dette blir det daukjøtt. Hva har har Fredriksen og Psky ledelsen gjort med daukjøttet i sine bedriftet?
Redigert 14.03.2022 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Computer64
14.03.2022 kl 10:11 4793

Uansett hvor mye man vrir på tallene for å skjule hva som har hendt, så endrer ikke det faktumet at det er ingen som ønsker seg et paas fra Pasientsky hvor man kan bygge løsningene sine. Behovet er ikke der, og det har aldri vært der.
Finnes nok av rammeverk og andre lowcode alternativer som det er mye mer tiltalende å bruke.
BLOODLINE
14.03.2022 kl 10:29 4784

hehe hva verden lever du i;) Den digitale utviklingen er kommet for å bli, at noen her inne er utdatert og ikke får være med er jo synd. Sterke meninger og uenigheter i et børsselskap belønnes med sparken, det har vi jo sett. Det store linjene og strategien tilPsky er blankpusset og presentert leeeeenge av ledelsen. Jeg har forståelse for at ting kan være vonde når må ufrivillig avslutte sitt arbeidsforhold, men å ta det ut på et anonymt børsforum sier endel om personene bak.

Det er bare latterlig å si at digital utvikling i privat og offentlig sektor i norden eller europa ikke er behov for. Alle ser at dette blir for dumt. Behovet er der ikke!!!?;) Markedet, nasjonene og politikerne mener noe annet, Europadansen kommer uten daukjøtt;)

Psky ledelsen varslet om nedgang i topplinjen til 205-210 fra 240. Selskapet innfridde med 210 altså i øvre linje. Hva tror dere skjer når psky er tilbake til 240-250 og ruller ut plattformen i Europa? Tror dere teamet ikke har forberedt seg til dette er en jo relativt "kort".
Computer64
14.03.2022 kl 10:40 4798

Masse kommer til å skje de neste årene i helsesektoren. Der er vi enige. Men ikke på plattformen til psky.
Den er det verken behov eller interesse for.

Du prøver å både forvirre, og latterliggjøre dine meningsmotfeller - kjent strategi når man er tom for saklige argumenter. Blir altfor for teit.
Kardemumme
14.03.2022 kl 10:52 4788

Du bør rent faktisk tenke over hvilke begrep du bruker overfor høyst oppegående personer her Jesper. Det er vel det samme menneskesynet du har overfor kunder også - og at det er en god grunn til at de churner i tusentall.
Det kunne jo falle seg slik at noen setter en diagnose på deg også snart.
I norsk næringsliv og e-helse ønsker vi sunn forretningsmoral og folkeskikk. Det er også det som gir resultat over tid. Jeg ville ikke eiet en aksje i dine rottereir om de ble kastet gratis etter meg. For et surr..
BLOODLINE
14.03.2022 kl 11:11 4762

hehe da ble det bekreftet at daukjøttet er daukjøtt. Diagnosen ble satt på daukjøttet og måtte forlate selskapet det er jo en realitet. Vi som bruker av plattformen er positiv til satsingen til Psky og forsøker formidle det. Denne shurner i 1000 tall? hva planet er du på;) Melin har gjort det svært godt og det blir jo blitt bevist siste 10 årene. Håper Dere er ærlige i CV Deres, oppsagt er jo ikke noe å skryte av.
BLOODLINE
14.03.2022 kl 11:17 4749

Er det du som bestemmer hva behov og retning det nordiske og europeiske markedet åpenbart tar? Slik jeg ser det er det svært lite forvirring i mine meninger. Du har tatt på deg for store "sko" og sitter på et anonymt forum og tar ut frustrasjonen. Politikerne har talt, det blir helsereform og alle skal være med , tror dere glemte det i all forvirringen. Kanskje det er avslag på jobbsøknader en mandag morgen som gjør det;)
BLOODLINE
14.03.2022 kl 11:34 4734

Helseanalyseplattformen på pause er det krise eller nye muligheter for psky og andre leverandører? Det haster altså og få den digitale utviklingen fremover og ikke stanse opp. Det ringer en viss bjelle her tenker jeg. Psky jobber hver dag med å få etablert skyen sin, så stopper helseplattformen opp pga Schrems II-dommen, 22 milliarder i forbruk og kvass kritikk fra riksrevisjonen. Det offentlige og det private markedet må få på plass løsninger, da er det jo kjekt av Psky kan bidra både med skyløsninger og 360 modulen sin;)

Selv om Helseanalyseplattformen er satt på pause, betyr ikke det at arbeidet med å finne gode løsninger for bedre og sikker tilgang til helsedata, kan stoppe opp. I DESEMBER i 2021 besluttet Direktoratet for e-helse å sette arbeidet med Helseanalyseplattformen på pause. Årsaken er at direktoratet har valgt Microsoft Azure som skyleverandør – og at amerikanske etterretningsmyndigheter kan pålegge amerikanske selskaper å utlevere personopplysninger uavhengig av hvor i verden dataene er lagret.

En slik adgang er ikke akseptabel for det norske personvernet. Så hva nå?

Selv om Helseanalyseplattformen er satt på pause, betyr ikke det at arbeidet med å finne gode løsninger for bedre og sikker tilgang til helsedata, kan stoppe opp. Ved raskere og enklere tilgang på helsedata får vi mer kunnskap om sykdom, hvordan sykdom kan forebygges og hvordan sykdom bedre kan behandles, ja, kort sagt hvordan flere liv kan reddes og hvordan flere kan få et bedre liv.

Samtidig som nye mulige løsninger utredes, må vi holde tempoet oppe. Vi har rett og slett ikke råd til å vente
MULIGHETER. HelseOmsorg21-rådet mener at vi nå må finne nye veier fremover og at målet om et analyseøkosystem som støtter bedre og mer forskning, innovasjon og næringsutvikling, holdes fast. Vi må arbeide med løsninger både på kort og lang sikt. Vi må utnytte mulighetene i og utenfor helsesektoren gjennom samarbeid og nye måter å gjøre ting på. Norge har de nødvendige brikkene, men vi må nå sette dem sammen på nye måter.

Med Helseanalyseplattformen satt på pause mister vi mye, men kanskje kan vi vinne noe annet? Når prosjektet har bremset opp, gir det også mulighet til å tenke nytt om hva helseanalyseplattformen skal være.

Hva om vi også inkluderer lokale kvalitets- og forskningsregistre – og helsedata innsamlet via private helseapper – i arbeidet med en revidert versjon av Helseanalyseplattformen?

TA GREP – BLI MED! Direktoratet for e-helse har, i samarbeid med Norsk helsenett SF, fått i oppdrag av Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) å utrede alternative løsninger for etablering av dataplattform og analysetjenester. Som en del av dette arbeidet skal løsninger som allerede er i drift i universitets- og høyskolesektoren og helsesektoren, vurderes. HelseOmsorg21-rådet støtter arbeidet og mener løsningene må diskuteres bredt og at relevante aktører må delta i utformingen av nye alternative løsninger.

Gode alternative løsninger kommer ikke på bordet av seg selv. Det fordrer at alle som har noe å bidra med, melder seg på. HelseOmsorg21-rådet ser frem til å diskutere anbefalingene som blir gitt.

RIKTIG RESSURSBRUK. Samtidig som nye mulige løsninger utredes, må vi holde tempoet oppe. Vi har rett og slett ikke råd til å vente. Aktørene er utålmodige. Forskere blir forsinket i sine prosjekter. Noen prosjekter blir umulige å sette i gang, og resultater kommer for sent til at de kan brukes.

I tillegg opplever industrien stadig at de mister prosjekter til andre nordiske land som gir raskere tilgang til data som etterspørres.
Til syvende og sist handler dette om hvordan vi kan bruke våre ressurser på best mulig måte slik at befolkningen får bedre helsetjenester.
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/03/12/helseanalyseplattformen-pa-pause--krise-eller-nye-muligheter/

Redigert 14.03.2022 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
BLOODLINE
14.03.2022 kl 12:48 4690

For nye lesere: Efter flere års underskud: "For os er det allervigtigste at skabe en international virksomhed"
Patiensky har haft store underskud de seneste mange år. Årsagen er ifølge topchef massive investeringer i at gøre deres produkt klar til international ekspansion. Nu trykker de på knappen og lægger dele af deres skæbne i hænderne på vigtige partnerskaber.

Kristian Ikast, direktør i Patientsky | Foto: Patientsky
Del

AF THOMAS FUNCH
Offentliggjort: 25.02.22 kl. 07:59
Efter flere år med massivt underskud på bundlinjen, melder det danskstiftede selskab Patientsky sig klar til at tage næste skridt i planen for international udvidelse.

Patientsky har gennem de seneste otte år drevet en elektronisk patientjournal i Norge oven på deres egenudviklede ehealth-platform. Den platform er nu moden til, at Patientsky kan gøre den tilgængelig for andre, relevante partnere i hele Europa.

”Vi har jo i virkeligheden otte års erfaring med at arbejde på den her platform. Vi har bare ikke kaldt det en platform. Patientjournalen er bygget på den platform, og hver gang vi har foretaget et opkøb, har vi udviklet på de services, der er på platformen,” siger Kristian Ikast, der er Patiantskys direktør.

Platformen har dog været undervejs i noget tid, og investeringerne i udviklingen har kostet virksomheden dyrt på bundlinjen. Alene de tre seneste år har Patientsky tabt over 100 mio. kr.

I stedet for at udkomme hurtigt med en platform, der ville tvinge os til at bruge en masse konsulenter i onboardingen, valgte vi at lægge yderligere investeringer i udviklingen, så vi kunne sikre, at platformen var hurtig og skalerbar.

KRISTIAN IKAST, DIREKTØR I PATIENTSKY
Men især 2021 har været hårdt økonomisk, hvor underskuddet alene var 58 mio. kr.

”Vi har faktisk tidligere været i gang med at ekspandere vores platform, som har kørt i Norge de seneste syv år og er rullet ud i Finland også. Men vi valgte at tage en pause i ekspansionen, da vi kunne se, at onboarding på platformen var for kompleks for nogle af vores partnere. Derfor ændrede vi kurs,” siger Kristian Ikast og fortsætter:

”I stedet for at udkomme hurtigt med en platform, der ville tvinge os til at bruge en masse konsulenter i onboardingen, valgte vi at lægge yderligere investeringer i udviklingen, så vi kunne sikre, at platformen var hurtig og skalerbar,” siger Kristian Ikast.

Partnere skal drive det frem
Med onboarding taler Kristian Ikast om det næste skridt i Patientskys vigtige strategi hen mod en international udvidelse, der langt hen ad vejen står og falder med de mange partnerskaber, som virksomheden håber på at indgå.

Partnerne skal nemlig bruge platformen til at bygge egne produkter, der enten kan sælges ud til kunder selvstændigt eller i samspil med andre services, der også er lavet på platformen. Men er processen for partnerne ikke let, så kan man heller ikke forvente, at de gider være med.

”Vi skal være et organisk økosystem, man kan udvikle på og distribuere gennem. Det kan vi ikke, hvis det er ulogisk at komme i gang med. Det var den erkendelse, vi kom til, der fik os til at sætte det i bero,” siger Kristian Ikast.

Men nu er de klar. Forsinkede, men klar i den forstand, at Patientsky allerede forventer at kunne præstere et overskud på balancen i 2023. Partnerskaberne er allerede i gang med at blive indgået.

Vi sammensætter mange små, der er specialister i det, de laver, og giver dem en chance for at komme ud i verden.

Patientsky har allerede indgået aftale med Omilon, der laver et talegenkendelsessystem baseret på kunstig intelligens. Formålet er at få flere hænder væk fra skrivebordet og over til patienterne.

”Omilon er et godt eksempel på nogen, der kan komme ombord og bygge noget, de kan komme mere bredt ud med. De har kun ét produkt, men de kan bygge det på vores platform og blive distribueret sammen med andre moduler som måske passer perfekt til en læge i Holland, siger Kristian Ikast og forklarer:

”Vi sammensætter mange små, der er specialister i det, de laver, og giver dem en chance for at komme ud i verden,” siger Kristian Ikast.

Fra SaaS til PaaS
Ekspansionen er i virkeligheden et større skridt for Patientsky end bare lige udvidelsen af en platform. Kristian Ikast har de seneste dage gentaget parolen, at Patientsky nu er en platform as a service-virksomheden. Ikke bare en software as a service-virksomhed.

Platformen er det nye forretningsben, der kommer til at være vendepunktet for Patientsky, der håber på at få mange virksomheder om bord.

”Vores platform skal være så nem at komme på, at vi hurtigt kan få mange små virksomheder om bord, så vi senere kan nå de store virksomheder, men vi tror ikke nødvendigvis på, at man skal gå efter den ene store kunder, der skal levere hele omsætningen,” siger Kristian Ikast.

Tanken er ganske enkelt, at man skal kunne skræddersy sit eget produkt. En læge i Danmark vil måske gerne have den elektroniske patientjournal koblet sammen med talegenkendelsen, mens en fysioterapeut i Tyskland gerne vil have et system med træningsøvelser og system til booking.

For os er det allervigtigste at skabe en international virksomhed.

Kun fantasien sætter grænser – også for markedets størrelse, som Patientsky ”konservativt vurdere” til at være i omegnen af 750 mia. kr.

”Vi kommer jo ikke til at tage hele markedet, man kan vi få en procentdel er vi jo trods alt unicorn,” siger Kristian Ikast.

Men det afhænger vel af, hvor mange partnere, der vil benytte jeres platform!

”Havde vi ikke selv haft otte års erfaring med denne her platform, så ville jeg være væsentligt mere nervøs,” siger Kristian Ikast og afslutter:

”Norge er mere regulativ, og kan vi gøre det der, så kan vi også gøre det ude i Europa. For os er det allervigtigste at skabe en international virksomhed.”

https://itwatch.dk/ITNyt/Brancher/software/article13766043.ece
Brusselgeren
14.03.2022 kl 14:35 4627

Wow, bare en vei dette kan gå!
Laster opp.
Kardemumme
14.03.2022 kl 15:10 4593

Bare så det er avklart så har jeg aldri vært i nærheten av å arbeide for noen av dine virksomheter Melin. Og at dere har churnet i tusentall vet vi alle som er eller har vært innenfor e-helse i Norge. Det har rent ut brukere daglig i flere år, samt som påpekt av andre her har dere nylig mistet Klinikk for Alle og Nemus-kjedene også. Jeg er selv investor og skyr selskap som styres slik. Kunder churner og ansatte kalles daukjøtt og lignende. CEO’er og CFO’er hopper av på rekke og rad. Vi ønsker ikke et slikt næringsmiljø i Norge. Bedre forhold i Chicago kanskje.
Så vær så god Brusselger - last opp alt du orker :)
BLOODLINE
14.03.2022 kl 15:50 4564

Nytt nick igjen? Jeg er absolutt ikke Melin, hvordan i alle dager kan du klare å påstå noe så dumt. Nå må du konsentrere deg om jobbsøknaden og ikke børs. Som jeg har skrevet tidligere churner kunder hos oss også, men vi tar jo også imot nye. Psky har valgt å utvikle plattformen før dei nye kunder ombord. Du er nok ikke mer en investor en min farmor. Jeg skjønner selvsagt det er kjipt å ha kjøpt Psky på kr 16 og er bitter for tapet ditt. Sammen med oppsigelser skjønner både jeg og andre her at du er bitter. Ikke la det ødelegge livsverdien din, nyt oppgangen og fremtiden i Pasientsky;)
Redigert 14.03.2022 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Kardemumme
14.03.2022 kl 16:19 4529

Ærlig talt - er du helt edru eller hva?
BLOODLINE
14.03.2022 kl 16:24 4518

Det er åpenbart hvem som er påvirket her, skriver og skifter nick annenhver dag og påstår at jeg er Melin;)