Handle Kinesiske aksjer

TemporalGlove
03.11.2018 kl 17:28 3524

Er det noen her som har erfaring med dette?
Finnes det norske meglere som tilbyr handling av kinesiske aksjer?
Hvilke muligheter har man?
pengex
06.11.2018 kl 17:10 3141

Mye gjeld investert i kina, farlig det er.....sa yoda
Empire
06.11.2018 kl 14:42 3172

Har du brent deg knotten?

Det kan være en ypperlig annledning til å se i retning av den kinesiske dragen i tiden som kommer. Kinesiske børser har falt med gode 25% i år og renminbi har også tapt seg stort i forhold til f.eks dollar. Mye av nedgangen kan kanskje tillegges at kinesiske myndigheter slo hardt ned på kredittsiden mot slutten av 2017 og man har sett en nedgang i asset values siden da. Pga handelskrig så begynte myndigheten å lette på restriksjonene og tilføre mer likviditet og hvis man ser nøye på valuta, så er f.eks 2.november en interresant dag. Da kom de første meldingene om at Trump og Xi skulle snakke sammen på G20 toppmøte, om nettopp handelskrig. Ser man på renminbi/dollar på denne datoen, så var det kanskje starten på en annen trend?

Fuglane vet og risiko er noe man alltid må ta med i betraktningen om hva og kanskje hvor man skal investere sine kroner. Men hvis man ser utelukkende på vekst tall, så bør Kina med sine 5,2% så langt, være en bedre kandidat enn f.eks Europa med knappe 2%. Us har så langt i 2018 klokket inn pene 3,8% og spenningen ligger i hvordan dette utarter seg videre for de forskjellige regionene.

Spørsmålene er mange, men i motsetning til amerikanske selskaper og børser, som mange hevder er overpriset, så kan kanskje ikke det samme sies for de kinesiske?

Jeg sier ikke at kinesiske børser vokser inn i himmelen fremover, men jeg tror man kan gjøre noen gode kjøp innen enkelte sektorer i tiden fremover.

Empire
04.11.2018 kl 13:28 3350

Det viktigste spørsmålet i forhold til kjøp av kinesiske aksjer er hvilken type aksje det er. Type aksje vil avgjøre hvor den omsettes, hvem som kan handle den og hvordan den kan kjøpes/selges. Legger ved noen linker som kan gi et innblikk i dette. Hvor aksjene handles avgjør også hvilken valuta du må bruke, så valuta risiko kan være veldig forskjellig fra aksje til aksje, selv om de alle er "kinesiske aksjer". A-aksjer omsettes f.eks i Renminbi, mens B-aksjer omsettes i dollar eller en "dollar peg" om du vil. Som nevnt over, så finnes det større ETF`er(indekser/fond) som kan være like fine (og kanskje mindre risikable) å handle i, enn enkelt aksjer.

https://www.investopedia.com/ask/answers/062315/what-are-differences-between-hshares-and-ashares-chinese-and-hong-kong-stock-exchanges.asp

https://www.schwabfunds.com/public/file/P-10619304

https://www.ftse.com/products/downloads/Guide_to_Chinese_Share_Classes.pdf
Redigert 04.11.2018 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Z00L
03.11.2018 kl 22:50 3440

Vet ikke om noen der du kan plukke kinesiske aksjer selv, men er jo en mulighet å kjøpe fond.
Hos Nordnet og flere, feks. Fidelity China Focus A-Dis-USD
Lilleulv
03.11.2018 kl 22:46 3447

Kommer an på hvilke kinesiske aksjer. Noen kinesiske selskap kan handles på nasdaq i New York, ex Alibaba, JD.com og Baidu. Ex Tencent handles på Hong Kong børsen mener jeg. Jeg bruker Nordnet og der kan du selv handle aksjer som er notert på blant annet Nasdaq. Viss du vil handle på asiatiske børser, så mener jeg å huske at det også er mulig via Nordnet, men da må du ringe inn og be dem legge inn en ordre for deg. Tror kurtasjen er det samme, men du kan jo evt ringe dem først og spørre for sikkerhetsskyld :-)
Redigert 03.11.2018 kl 22:51 Du må logge inn for å svare