Hareides dobbeltspill - Nå forsøker han seg på nytt

Slettet bruker
03.11.2018 kl 19:24 3399

Hareide satte partiledervervet i potten og truet delegatene på landsmøtet med sin avgang hvis han ikke fikk viljen sin.
KrF lot seg ikke presse og sa nei til Hareide. Alle var inneforstått med hans avgang som partileder.

Men nå forsøker Hareide seg på nytt. Han sier han vil beholde partiledervervet likevel.
Dermed fortsetter Hareide sitt politiske spill. Hans kabinettspørsmål var bare et spill for galleriet.

Til NRK sier Hareide at han vil fortsette som partileder hvis det ikke blir noe regjeringssamarbeid med Erna.
Da vil han forsøke seg på nytt og gå til AP, SV og SP med mål om å innsette Støre som statsminister.

Som Støre sa til media etter at de blå vant:
"- Det vil komme en ny mulighet."
abetullah
03.11.2018 kl 23:28 1357

Det har visst blitt svenske tilstander blant norske politikere også, registrerer man.
polemiker
03.11.2018 kl 23:52 1341

Bra DavidM, har hatt stor glede av å lese dine tråder. Saken er ikke over, så det er bare å følge opp. Er ikke trygg før Hareide er gått av og sosialistene rensket ut av ledelsen i Krf. Det kan ta lang tid, minst 3 år.
Slettet bruker
04.11.2018 kl 00:06 1329

Ja her er det bare å følge med, dessverre.

Hareide har vist at han er villig til å sette til side et stortingsvalg som ga et klart ikke-sosialistisk flertall.
Da er han nok også villig til å sette til side KrFs landsmøte som sa nei til et samarbeid med AP, SV og SP.

At han vurderer å fortsette som partileder etter at KrF har gitt ham sparken på direkten, føyer seg bare inn i rekken.
Den mannen vil prøve seg på nytt sammen med Støre. Deres kuppforsøk er nok ikke over med dette.
SCK
04.11.2018 kl 01:06 1304

"Stakkars SCK, ingen journalister og politiske kommentatorer forstår at SCK har rett, og ingen andre på forumet forstår det. Jeg tenker at det bor en liten KrF-despot i SCK, en lille Knut Arild - om du vil!"

----

Tåpelige ord, flua.
-------
Det er da noen journalister som har fått med seg hva Hareide har sagt - dvs "hele setningen"

Her er et utdrag fra Vårt land:

https://www.vl.no/nyhet/skuffet-hareide-angrer-ingenting-1.1227851

Altså:
" Det er ikke naturlig at jeg er med i disse forhandlingene. Når denne regjeringserklæringen er klar, er det naturlig at jeg trer tilbake som leder, sa han.



Krever store gjennomslag

Hvordan det skal skje, er ennå ikke fastlagt. Og skulle forhandlinger mislykkes, vil Hareide fortsatt være partileder og den som eventuelt må føre an i sonderinger med de røde.

KrFs vedtak innebærer å forsøke den andre siden hvis sonderingene med Solberg-regjeringen ikke fører fram. Men spådommene akkurat nå går på at et blått løp nok vil lykkes."

---

Det er altså flere enn meg, flua, som har forstått hva Hareide har sagt.

Og slutt med barnslige karakteristikker flua, ikke gjør deg så liten som en fluelort.

Nå har du fått dette inn med skjeer.
(Jeg har noe tvil på det hjelper...)
Redigert 04.11.2018 kl 01:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2018 kl 05:58 1264

For én gangs skyld fulgte jeg med på teateret som norsk politikk har blitt, og så intervjuet med Hareide etter avstemningen. Der sa han bla. at kona sa at enten vinner han frem eller så vinner hun og familien ham. Nå skulle det altså bli mer tid til både kona og barna.

Jeg synes derfor det er på sin plass å takke Hareide for å ha bekreftet for meg hvor rett jeg har i at norsk politikk er et teater, hvor bortkastet det er for utenforstående å engasjere seg i norsk politikk, og ikke minst hvor bortkastet det er å stemme.

Hareide skal også ha takk for at han under denne prosessen har åpnet øynene til mange nordmenn, og bevist live at Norge nå er et konstitusjonelt bananmonarki.

Så tusen takk skal du ha Knut Arild, jeg håper inderlig at du, Bondevik, og Støre får vist frem mer av dette og deres «verdier» fremover, og at dere lykkes med det «sentrumsorienterte» regjeringskuppet deres.

Ingen passer bedre som herskere over bananmonarkiet enn dere, og ingen kan gjøre en bedre jobb med å vekke nordmenn enn dere. Så stå på!
Nattevakt1
04.11.2018 kl 09:14 1239

Skulle ikke forundre meg det er den nye planen å avvise det som regjeringen kommer med, men dette vil oppfattes som et kupp vil det ikke?
Hareide er en syk mann.
Prelle
04.11.2018 kl 09:34 1227

Uryddig spill av Hareide som ikke gir Ropstad tyngde i de firhandlingene han nå skal starte med regjeringen.
Selvsagt burde Hareide nå gått av og Ropstad blitt ny leder,men nå har Krf halvannen leder....

Partiet kan umulig forenes når splittelsen ivaretas med Hareide og Ropstad som begge agerer ledere.
Bondevik nekter å oppgi hånddukka Knut Arild,så dette uverdige spillet fortsetter.
For noen hykleriske judaser de er i Krf!
Slettet bruker
04.11.2018 kl 10:31 1397

Om regjeringsforhandlingene bryter sammen, fastholder Hareide at han er klar til å fortsette som partileder.

– Ja, hvis de ikke fører fram, er det naturlig at jeg leder de sonderingene som eventuelt skal gå til andre partier, men nå respekterer jeg det valget partiet har gjort og jeg håper vi lykkes med det, sier han til NRK lørdag.

Lørdag var han hjemme med familien, mens KrFs sonderingsdelegasjon møttes. Der sitter nestlederne Kjell Ingolf Ropstad og Olaug Bollestad sammen med Erik Lunde og Jorunn Hallaråker, som er referent. De legger nå en plan for hvilke krav de skal stille for å bli med i regjeringen.

Hareide mener at partiet bør konsentrere seg om å bekjempe fattigdom, klimaendringer og familiepolitikk.

Han vil ikke si noe om en eventuell rolle som utviklingsminister, familieminister eller klimaminister.

– Det kan jo være en god løsning, men det er de som skal bestemme nå som skal beslutte det, sier KrF-lederen.

Blir ikke KrF enig med Høyre, Venstre og Frp, fortsetter Hareide som leder for et splittet parti og leder sonderinger med et mindretall i ryggen.
Slettet bruker
04.11.2018 kl 11:01 1385


KrFs landsmøte avsatte Hareide og de sa tydelig nei til Støre. Hareide har intet mandat til å gå til AP, SV og SP.
SCK
04.11.2018 kl 12:31 1434

Kjære David M.

Landsmøtet avsatte ikke Hareide. Få det inn i nøtta. Landsmøtet valgte et veivalg, det var dèt landsmøtet handlet om, ikke valg av partileder. De sa heller ikke tydelig nei til Støre, partiet er delt omtrent på midten. Da er ikke noen tydelighet fremtredende.

Hareide HAR mandat til å gå og søke samarbeid med AP. Dette la jeg inn link på rett over her. Landsmøtet har vedtak på at fører ikke forhandlingene med Solberg frem så kan Hareide straks søke sondering med AP. (Jeg visste heller ikke at landsmøtet hadde dette i vedtaks form, trodde videre veivalg skulle opp på ordinært landsmøte neste år.)

At fluelort ikke har fått med seg alt dette er forståelig, han vet ikke bedre.
Men at ikke du NÅ har fått med deg dette undrer jeg meg over.

Denne tråden har utgangspunkt i en misforståelse. NRK var faktisk ikke stort bedre umiddelbart etter landsmøtet, Hareide sa klart og tydelig i intervjuet med NRK at han fortsetter som partileder dersom sonderingene ikke fører frem.

Jeg ser i ettertid at omtrent alle, unntatt NRK og noen her inne :), har sett og forstått dette. Hvilket ramaskrik hadde det ikke blitt i pressen om Hareide hadde ombestemt seg/fraveket en endelig beslutning om å gå av - uansett?

Er dette så vanskelig?

SCK
04.11.2018 kl 12:45 1428

Men David M, kanskje du kunne starte en tråd om hva du tror blir utfallet av sonderingene, det er jo det som er det interessante nå.

KrF er splittet, lederne mener partiet bør samles. Hvordan? Kanskje de "krever" endringer i abortspørsmålet, mens V og FrP sier nei. Nederlag her + etpar saker til så kan hele partiet droppe videre sonderinger og vende seg til Jonas. De får neppe mer gjennomslag hos AP vedr. abort, det får man heller droppe kanskje? Men man samler partiet ved å snu 180 grader.

Kanskje et utspill eller to fra løs kanon Listhaug kan hjelpe Ropstad og Bollestad tilbake til KrF bollen?
Følg med , følg med...
Redigert 04.11.2018 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Fluelort
04.11.2018 kl 12:46 1428

Hva i all verden vil du frem til SCK, annet enn å trolle slik at du til slutt blir blokkert av andre brukere?

Det er godt dokumentert at Hareide i landsmøtetalen "truet" med (eller "lovde", som vi andre vil si), at han ville tre tilbake som leder hvis han fikk flertallet imot seg, samt også godt dokumentert at han etter at han likevel tapte avstemmingen, er begynt å dra på dette og delvis snakke imot det han selv gjorde klinkende klart i talen, "for å rydde bort all tvil", som han sa i talen, og det er denne omdreiningen og dette falske spillet denne tråden omhandler.

Og så kommer "glupingen" SCK dragende med noe Hareide har sagt etter talen og avstemmingen, som et "bevis" for at jeg og de fleste andre tar feil om saken og at Hareide ikke har snudd. Nei, sitatet SCK kommer med, beviser ikke at jeg og andre tar feil, det beviser derimot at Hareide sier noe annet om dette etter han tapte avstemmingen, enn hva han sa i landsmøtetalen, og dokumenterer følgelig at SCK tar feil,

Går vi så inn på artikkelen på vl.no, som SCK lenker til, så inneholder nettopp det sitatet han viser til, en lenke til denne artikkelen, som dokumenterer at SCK tar feil:

Hareide går av hvis han ikke vinner fram

Dette er KrFs skjebnestund, var hovedmeldingen i KrF-lederens sjokktale.

https://www.vl.no/nyhet/hareide-gar-av-hvis-han-ikke-vinner-fram-1.1227420
Redigert 04.11.2018 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
SCK
04.11.2018 kl 13:08 1416

Fluelort.
Som jeg har sagt til det kjedsommelige så blir det feil å lese en mangelfull link. Linken er ikke komplett!

Hva tror du pressen hadde vært full av i dag om Hareide hadde fraveket/ombestemt seg vedr. avgang?

Alle forstår at skal man referere hva Haride - og landsmøtet hadde vedtak på - ja, så får man fortelle det.
Bare halve sannheter er og forblir en halvsannheter.

Jeg er enig i at NRK's fremstillig umiddelbart etter landsmøtet var under pari, det kunne misforstås, det ser jeg. Og særlig hvis man ikke fulgte med hva Hareide sa i intervjuet like etter.

(Og hva som har vært kjent i KrF kretser hele veien.)

Jeg tror ikke jeg blir utestengt av noen her inne, Fluelort. Skulle man komme så langt ned i kjelleren at å fremsi det som er faktum i en sak (les Vårt land osv osv) ansees som trolling, ja da tror jeg man ikke går glipp av så mye av å bli utestengt i deres tråder.
Heller tvert om.

Heldigvis, jeg kjenner ikke til noen på forumet som er på det nivået.
Gjør du?
Redigert 04.11.2018 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2018 kl 13:16 1410

SCK

Det hjelper ikke å gjenta dine feilaktige påstander - de blir ikke mer sanne av den grunn.
Du kan jo prøve å finne ut hvorfor en samlet presse er enige om at Hareide skal gå av nå som han har tapt.

VG: "Hareide er ferdig som politiker"
DN: "Salen gir trampeklapp til en partileder de akkurat har gitt sparken."
NRK: "Den største taperen må gå"

Legg til alle AP- og SV-folkene som nå er i full gang med å melde seg ut av KrF fordi Hareide tapte.
Eller den røde siden i KrF som sier de vil trekke seg fordi Hareide ble vraket på landsmøtet.


Redigert 04.11.2018 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
polemiker
04.11.2018 kl 13:20 1405

At Hareide stilt et kabinettspørsmål på landsmøtet rett i forkant av avstemmingen burde det ikke være noe tvil om. Slik oppfattet også et samlet sosialist pressekorps. NRK gikk sågar et lite stykke lengere og antydet "skittent spill". Folk gråt og selv hans nære medarbeidere, bl.a. homopresten Bekkevoll, sa rett etter avstemmingen at Hareides avgang var noe av det som smertet han mest.

Nå etter valget gjør han det stikk motsatte og kaster seg selv nok engang inn i potten. Om partiet og hans støttespillere nå klarer å sabotere regjeringsforhandlingene, vil bonusen være at han fortsetter. Halvparten av Krfs folkevalgte politikere ønsker seg dette og vil trolig jobbe aktivt for at så skal skje.

Lederen av partiet ser rett inn i TV kameraet og juger til det norske folk. "Jeg håper de lykkes!". Selv mora hans tror ikke på det. Bondevik gjorde vel noe av det samme.

At dette virker til å være forberedt blir vel bare mer og mer tydelig. Noen husker kanskje at Hareide vant frem med å endre avstemmingsreglene dagen før landsmøtet. Da besluttet Landsstyret at man skulle stemme over de tre forslagene samtidig og at de to som fikk flest stemmer skulle gå videre til en finale. Årsaken ser vi nå.

Landsmøtet har dermed besluttet at partiet SKAL i regjering, enten til høyre eller til venstre. Det mest naturlige ville vel være at når landsstyret har tatt et retningsvalg, så ville man om ikke sonderingene med regjeringen fører frem, forbli i opposisjon men samtidig et støtteparti for regjeringen. Det vil nå ikke skje, nå skal man derimot snu 180 grader rundt og forhandle med sosialistene. Sjefen for den prosessen blir Hareide selv.

Virker nesten som en håpløs oppgave for Ropstad & co dette. Selv om regjeringen lover å avskaffe hele abortloven, gå tilbake til strikkepinne-aborter, importere 10.000 muslimer, 5000 i år og 5000 til neste år, 10 mill. til fredssenteret og en milliard til Frafjord Johnsen vil nok sosialistbermen i partiet avvise dette.

Hareide har gått i god skole hos sosialistene. Der står ikke demokrati så høyt på dagsorden. Demokratiske avgjørelser er kun rådgivende og noe man ikke trenger å ta hensyn til når "rådet" er feil.

Fluelort
04.11.2018 kl 13:24 1400

Det virker som SCK ikke bryr seg med dokumentasjonen som legges frem, ikke bryr han seg med hva Hareide sa i landsmøtetalen og som kan høres i videoen i NRK artikkelen jeg lenket til, og ikke bryr han seg med hva Vårt Land skriver om saken. Denne saken har vist oss mange skinnhellige KrF-judaser, og kanskje er en av disse nå også på HO?
Redigert 04.11.2018 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
SCK
04.11.2018 kl 13:30 1396

Jeg når ikke frem.
Det er greit, avslutter med en link fra nettopp Vårt land som du henviser til.
Takk for praten.

https://www.vl.no/nyhet/skuffet-hareide-angrer-ingenting-1.1227851
Slettet bruker
04.11.2018 kl 13:34 1389

Godt oppsummert av polemiker I dag kl 13:20

Jeg krysser fingrene for at gutta boys lykkes med kuppet. De blir perfekte herskere over parasittveldet.
Fluelort
04.11.2018 kl 13:36 1386

Jada, dette er den samme artikkelen som du siterte og lenket til i et tidligere innlegg, en artikkel der sitatet du kopierte, lenker til en annen artikkel som dokumenterer at du tar feil, men den vil du antakelig ikke lese. Dust!
Redigert 04.11.2018 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2018 kl 13:38 1382

Hei pol/folkens:))

Og...tiltredes pol - uansett hvilke innrømmelser som nå gis av regjeringen vil utspillet til imamryggsleikeren om at han er klar hvis forhandlingsresultatet stemmes ned føre til at rødegardiztene i KRF vender resultatet tommelen ned - som vi skrev høyere opp, mission impossible med andre ord...ZnageZz....

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Slettet bruker
04.11.2018 kl 13:47 1374

Blå skal forhandle, men røde skal godkjenne resultatet.
Samtidig som avtroppende leder Hareide klamrer seg til ledervervet.
Slettet bruker
04.11.2018 kl 14:00 1366

Jeg tenker mest på familien som ble lovet fult fokus fremover på live TV. Kan tenke meg at de er skuffet nå.
Redigert 04.11.2018 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
børst
04.11.2018 kl 14:03 1364

En helt utrolig situasjon. De røde skal nå være bremseklosser i forhandlingene med Solberg-regjeringen. Dette er noe av det mest råtne vi har opplevd i norsk politikk noensinne.
Slettet bruker
04.11.2018 kl 14:14 1352

KrF har ingen ting i en høyreregjering å gjøre. Det har ikke Venstre heller. Høyre har strengt tatt heller ikke noe i en høyreregjering å gjøre.

Så dette er bare masse unødvendig drama. Alle partiene kappes om å gi bort mest mulig av andres penger, og politikken er den samme uansett. Staten og statsbudsjettet eser ut uansett, og det samme gjør lov og forskriftsbunken.

Det er altså mye mer fair at denne politikken føres av folk som kaller seg sosialdemokrater (les: stalinister), enn av folk som kaller seg høyrefolk.
Synspunkt
04.11.2018 kl 14:14 1351

Mange Bondevikpersoner er røde, misfornøyde med valget. De er kjempeskuffa. Æ
Fluelort
04.11.2018 kl 14:17 1346

Sjefsredaktør Vebjørn Selbekk i Dagen, som har fulgt debatten i KrF tett, blant annet som kommentator i NRKs studio under landsmøtet, oppsummerer saken i en lederartikkel etter landsmøtet:

Seieren som ikke ble feiret

«Det var altså ikke mangelen på popularitet som gjorde at Knut Arild Hareides kabinettspørsmål til eget parti ikke hadde den ønskede effekten på landsmøtet. Hadde han i tillegg også vært en suksessrik partileder, så hadde nok trusselen om avgang vært enda mer virkningsfull. Men verken partilederen eller delegatene kommer utenom de kalde politiske faktaene: KrF har gjort sine tre dårligste valg med Knut Arild Hareide som partileder.»

https://www.dagen.no/dagensdebatt/lederartikkel/Lederartikkel/Seieren-som-ikke-ble-feiret-675125
Redigert 04.11.2018 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Longrun
04.11.2018 kl 15:13 1320

100% av norske medier oppfattet Hareides hovedtale slik at han ville gå av som partileder hvis han ikke fikk flertall for sitt forslag. Han fikk ikke flertall, og da tar det seg dårlig ut å ikke gå av.

Men verre er det at han dermed skaper en ekstremt uklar situasjon for partiet. Han skal altså fortsette som leder mens partiet skal inn i sitt livs regjeringsforhandliner - som han er uenig i ? Tipper han går av innen 10 dager.
Slettet bruker
04.11.2018 kl 20:20 1291

Hareide har vel aldri vært noe ledertype. Politiske partier må ha sterke ledere med krystallklare meninger og karisma. Det har vi ikke hatt i Norge på mange år fra noen partier dessverre.
Slettet bruker
04.11.2018 kl 20:41 1284

Norge har mange eliteglobalister, men Støre er Norges eneste erklærte NWO'er - vit at det betyr løgner, svik og korrupsjon (5 min):

https://www.youtube.com/watch?v=G2qIXXafxCQ

How will you stop a global government that has no opposition! Hitler could be stopped - NWO once in Place cannot be stopped!
Redigert 04.11.2018 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
Oskar2
04.11.2018 kl 20:42 1281

Ser ut som det kan bli slitsomt for skattyterne å skaffe nok penger til Krf prosjektene det kan bli krav om, Statsbudsjettet blir første "konflikt.
Slettet bruker
04.11.2018 kl 20:44 1278

Var et ganske godt innlegg av polemiker, men du er som vanlig litt pessimistisk. Tipper Ropstad klarer å få tilen eller annen avtale, med mindre FrP stritter imot og nekter å svelge enda flere kameler. For KrF må det jo være en bedre forhandlingsposisjon om alternativet til en avtale med Erna, Siv og Trine er at KrF likevel snur seg mot Støre og Trygve, i stedet for å fortsette å være et lydig opposisjonsparti.
Slettet bruker
04.11.2018 kl 22:58 1239

Vi snakker om et parti under sperregrensen. Etter neste stortingsvalg er det ikke en fra KRF på tinget. Flesteparten som stemmer KRF idag bor på gamlehjem eller skal dit snart. Å blande kristendom med politikk er middelaldersk tenkning. At et politisk parti vil ha et varmere samfunn er tynne greier å messe om. Gud og Jesus og sånt er ikke politikk Hareide, det er en privatsak.
Dere KrF ere skal liksom ha verdier å formidle som er andre overlegen. Er det ikke nettopp religion og kirken som er årsaken til flest grusomheter i verdenshistorien? Legg ned KrF først som sist. Hvem betaler forresten for alle disse sammenkomsterne som kristenfolket med Hareide steller i stand?
Londonmannen
05.11.2018 kl 09:43 1210

Nei, DavidM. Landsmøtet stemte først om hvorvidt partiet skulle søke regjeringsmakt eller om det skulle fortsette som i dag. Det ble et rimelig greit flertall for å søke regjeringsmakt. Da ble det deretter votert om hvem de skulle søke mot. Der vant den blå leiren.

Men dersom de mislykkes, så har vel egentlig partiledelsen mandat til å gå til venstresiden. Og det er nettopp hva de nå planlegger, dra teppet under forhandlingene med Solbergregjeringen for deretter å snu seg til Støre.

Men dersom de tror at det er så enkelt, så tror jeg Hareide og hans folk nok en gang beveger seg ut i et felt med flere bananskall enn det de setter pris på. For KRF kan gjerne komme med en liste om urealistiske krav til høyresiden om hva som KRF skal ha gjennomslag for i et regjeringssamarbeid. Og sant og si så tror jeg nok Solbergregjeringen står klar til å strekke seg langt for å oppnå en flertallsregjering. Da bli nemlig det å fremlegge saker for Stortinget kun en fomalitet ettersom flertallet regjerer. Så jeg tror nok KRF kommer til å få gjennomslag for mye.

Men dersom KRF likevel ikke godtar kravene/listen, så er det naturlig at KRF snur seg mot Støre, men da med den samme kravlisten. I den grad den inneholder krav om endringer i abortlove til høyresiden, og de får aksept for det, men likevel ikke aksepterer å gå inn i regjeringen Solberg, så skal mye skje dersom venstresiden vil godta endringer i abortloven. Og uten at kravene som ble godtatt på høyresiden, ikke blir godtatt på venstresiden, så blir nok ikke partiet et grunnlag for å kaste regjeringen Solberg.

Og hav da mr Hareide? Da er du ferdig som partileder uansett ettersom partiet ikke evner å etterkomme ditt råd om regjeringssamarbeid. Da fortsetter vandringen i skyggense dal.

Men uansett hva som skjer så blir det utmeldinger fra partiet. Det er jo helt naturlig når et parti som har vært et sentrumsparti går hen og velger side i politikken. Med det valget gjør du automatisk at omtrent halvparten av medlemmene vil føle seg fremmed i partiet.

Leser at barnebarnet tiol mannen i hornet oppe på veggen blir å melde seg ut den dagen Hareide går av som partileder. OK, det er han i sin fulle rett til. Men den dagen Hareide skulle havne i lommen på Støre kan man være sikker på at en stor del av dem som i dag blir ansett som seirende, vil gjøre det same. Pariet blir uansett et miniparti. Og dersom noen tror at partiet vil få tilsvarende innmeldinger som dem som melder seg ut, må tro om igjen. For med det valget partiet gjorde sist fredag så begynte de på veien til å bli et fløyparti for særinteresser, på linje med MDG, V og SV. KRF som sentrumsparti klarte å samle medlemmer med ulikt "fløysyn", men med den kristne kulturarven som ballast i partiet. Den ballsten ble av Hareide skiftet ut med å ha et "fløy-syn", altså gjennom valg av side, og da vil man automatisk moste oppslutning av medlemmene som har et annet "fløy-syn". Det å hevde at man skal stå sammen uansett hva som skjedde på sist fredag er i beste fall naivt. Men det vitner om en partileder som ikke lenger evner å analysere situasjonen men baserer seg på analyser fra andre partiledere med en egosentrisk agenda, der KRF kun blir en brikke for egen maktkamp. Og som sådan har KRF blottlagt de indre motsetningene i partiet og må se at disse motsetningene er en destruktiv kraft som sprenger partiet i fillebiter. Selv om de ender opp med ikke å kunne gå i regjering verken mot høyre eller venstre, så har partiet passert "the point of no return". Dette ville en klok og selvstendig partileder skjønt, men Hareide ble blendet av maktsyken, dessverre.
MrMiss
05.11.2018 kl 09:52 1208

Andtendighet og ryddighet tilsier at Hareide går av dom leder nå.

La Ropstad overta og gi ham tyngde når han forhandler.Mislykkes forhandlingene kan jo Krfs landsmøte
til våren kaste Ropstad og gjeninnsette Hareide.
Det burde holde med en leder i Krf og ikke halvannen leder,slik som nå....
Blåveisen
05.11.2018 kl 10:15 1201

https://www.nettavisen.no/na24/krf-topp-i-trondheim-haper-ropstad-flopper/3423555260.html

Krf-toppen i Trondheim håper at Ropstad mislykkes slik at Krf beholder Hareide!
Uryddig at Hareide blur sittende.
Han må hå av nå og la Ropstad bli ansvarlig leder,for ellers vil muldvarpene i Krf fortsette med
sine destruktive holdninger.
børst
05.11.2018 kl 12:32 1177

Det er vel helt åpenbart at plan B fra de røde er å bruke sine posisjoner til å undergrave forhandlingene og diskreditere forhandlingsresultatet. Kjell Magne Bondevik oppfordrer nå alle de røde til å bli i partiet, og han er sikker på at de lykkes til slutt.
Redigert 05.11.2018 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
Daniel_K
05.11.2018 kl 12:55 1168

Siste ord er ikke sagt i denne saken :-)
Forhandlingene vil forhåpentligvis stagnere og dermed blir det gå for samarbeid med AP og SP.
kokkohill
05.11.2018 kl 15:16 1151

Tror det blir ap regjering på krf til slutt og det skal bli artig å se SV &KRF sitte å boikotte Israel i kommunestyrer ,storting.

At nærheten er større til SV enn Frp fremstår som merkelig for meg. Anyway er krf ferdig som parti og vil bli splittet i dette skitne spillet til hareide.

Her kan komme opp en situasjon der Stortingsgruppen blir splittet og går til hver side når de er lei av spillet....
Skall
05.11.2018 kl 16:52 1139

Utrolig holdning av Hareide å gå av,men likevel bli sittende i tilfelle Ropstad mislykkes.
Dette gjør bare at splittelsen fortsetter og allerede har en Krf-topp i Trondheim ytret at han håper
Ropstad mislykkes så de kan beholde Hareide....
Utrolig ukultur som dyrkes i Krf nå!!