PGS – Et vanvittig teknisk bilde

Slettet bruker
PGS 09.03.2022 kl 15:35 51073

PGS – Et vanvittig teknisk bilde

Det vi nå er vitne til er nærmest sakt «Det glade vanvidd». PGS sin primærkanal, fram til nå, har vert negativ i 15 år og nedgangen startet ved området ATH NOK 168,6800 i april 2007. Kanalen underbygges gjennom toppformasjon oktober 2012 NOK 104,3520 og toppformasjon juli 2018 NOK 44,7300. Så hvor er vi nå…

Når man ser på chartet kan man forstå DNB sitt kursmål på NOK 1,-. Enda mer innlysende er fallet ned mot NOK 1,30 etter selskapets melding om mulig mislighold av lån. Ser man dette i lys av chartet kom når ny test av øvre diagonal sto for dør. Vi snakker da om topp NOK 4,5780 fra januar i år. Og det er nå det skjer..

Dagen i dag ved intradag høy NOK 4,3380 har penetrert øvre diagonal i nevnte kanal og signaliserer ved dette et trendskifte og en avvikling av en 15 års negativ kanal. Med andre ord skal vi sette kursen nordover. Så hva venter oss

Det mest interessante i et relativt kort bilde er de tidligere markante toppene NOK 4,45 fra 10 januar, topp NOK 5,5400 fra 30 september 2021 og topp NOK 8,3830 fra 11 mars 2021. Disse står for tur til å testes med påfølgende brudd opp.

Også «gaps» finner vi på vei oppover. Når kursen nå snur opp skal disse lukkes. Det første av flere finner vi i området NOK 9,9810 fra 06 mars 2020. Vi finner også et «gap» NOK 31,5050 fra 17 oktober 2018. Nok om det..

Tar vi sikte på pre covid kurser når markedet løsnet etter oljekrisa i 2014 snakker vi område NOK 43,- som jeg synes kan være et passe target frem mot 2023 – 2024. Etter det gjelder ATH under forutsetninger om gode fundamentale forhold og relativt høy oljepris i kombinasjon med god fremdrift i de nye forretningsområdene CCS, havvind etc etc.. Og det er jo det vi ser konturene av nå.

Til slutt bør det vel også nevnes at PGS har penetrert MA 200 NOK 4,0003 og tester nå denne fra overside. En close på overside underbygger videre oppgang og i så fall også kommende "Golden cross". (Dette er imidlertid foreløpig prematurt.)

TMP
observer009
02.04.2022 kl 15:51 8230

Det pussige er at de ikke tror på sine egne ord. Mer opplysninger du kan finne under share informasjon,
Verdipapirfondet DNB Global 23 645 850 5.90
DNB Asset Management AS 29 024 749 7.2

https://www.pgs.com/investor-relations/share-information/ownership-structure/
Slettet bruker
04.04.2022 kl 14:16 7331

PGS er igjen ute å søker en nedsidereferanse for videre retning og det tekniske bildet er fortsatt uavklart.

Det er rimelig klart at de stadige negative artiklene i FA og E-24 skaper høy usikkerhet rundt PGS og selskapets evne til å lande en ny gjeldsavtale uten større utvanning av nåværende aksjonærer gjennom obligasjonskonverteringer eller emisjon. Jeg har i dag vert i kontakt med IR ansvarlig som henviser til Q4 presentasjonen sammen med påfølgende børsmelding 08 mars. Det er i øyeblikket aktive forhandlinger hvor resultat av disse vil bli børsmeldt fortløpende. Vi må derfor forvente høy volatilitet frem til nyheter foreligger. Dette gjelder nyheter om finanssituasjonen så vell som kontrakter.

I det helt korte bildet ligger nå PGS i en kort negativ kanal. Øvre diagonal leser ca. NOK 3,18 fallende til 2,51 den 11 april hvor selskapet kommer med kvartalsoppdatering. Det er nærliggende å tro at vi får et brudd opp gjennom denne innen den tid. Oscillatoren MACD går imidlertid mot kjøp i 15 min. chartet og også relativt snart i time chartet. Nedre diagonal i kanal gir støtte ved NOK 2,70 og ned mot 2,52 onsdag 06 april Nivået NOK 2,55 - 2,50 anser jeg som "key support" og "Worst case".

Platinum365
04.04.2022 kl 14:39 7199

Pgs ned 30% siste 3 mnd
Slettet bruker
04.04.2022 kl 14:48 7186

Og så?
Slettet bruker
04.04.2022 kl 14:53 7148

Da er det bare å laste mer på 2.8, og ha litt mer å gå på hvis det kommer til «worst case 2.55»..Er det noen som har tanker rundt Q1?
Platinum365
04.04.2022 kl 15:15 8222

Slettet bruker skrev Og så?
Er ikke det merkelig ettersom det geopolitiske har endret seg drastisk, og også oljeprisen?

Gjeldssituasjonen er eneste som gjelder her, og ettersom media nevner denne hver dag, ikke kom i ettertid med å si at man ikke ble advart.

Ledelsen bør gå planken straks
danmark1
04.04.2022 kl 15:21 8154

Et par nye kontrakter vil berolige kreditorerne og kursen vil stikke af.
Slettet bruker
04.04.2022 kl 15:28 8082

Hehe...

Nei det har du helt rett i. En form for avklaring må til og det er vel det vi alle venter på. I følge IR ansvarlig må vi kanskje vente helt til september. Dette er en ond snøball. Des nærmere vi kommer forfall uten en løsning dess mer nerver og lavere kurs. Dette burde vert adressert og løst for lenge siden. Som jeg har sagt på en annen tråd. Får man ikke dette til rimelig snart under de rådende markedsforhold, som du også påpeker, kan Pedersen byttes ut med Donald Duck.
portion
04.04.2022 kl 15:57 7868

Shorten i PGS må være betydelig høyere enn det som er synlig i hvertfall, ned 12% når det ikke er kommet noe nytt..
det lukter litt av dette...
Platinum365
04.04.2022 kl 16:20 7735

Det lukter dårlig lederskap, dårlig kommunikasjon med markedet.

Når du sitter på et gjeldsberg, og situasjonen rundt denne gjelden nevnes i åpenhet hver uke, så kom med en melding da vel for å betrygge de som har troen slik at de fremdeles skal ha tro. Nei, her kommer fint lite. Ja de meldte om et diplom eller noe de fikk, nevn noe mer da. Hvem i huleste bryr seg om diplomet?

Synes ledelsen suger, og det blir også gjenspeilet i aksjekursen. Noe må de melde.

Kan ikke først melde at «vi tror ikke vi vil oppfylle forpliktelsene til våre kreditorer», for så kontre med at «det ser ikke fullt så dårlig ut», altså da er det jo allerede meldt?

Kom med noe lyspunkter, spesielt mtp oljeprisen og hvilke nivåer de kan betjene gjelden på, samt at de nå har så så mange aktive skip, og de ser en markant forbedring i kontraktsverdiene.

Kom med noe som er nøytralt/ positivt, det at det uteblir betyr vel at det ikke er det. Ettersom det siste positive de meldte var om en diplom.

Jippi!
observer009
04.04.2022 kl 16:26 7678

Vi har dessverre ingen informasjon om situasjonen og jeg kunne ikke vært mer enig !

Slettet bruker
04.04.2022 kl 16:27 7661

Enig, går den nedover i morgen så er jeg ute. Kjøper heller litt dyrere på noen gode mld. Uansett om jeg selger i morgen om den går ned så har det vært litt artig i PGS også😅👍 lykke til folkens💪🏼

Om det er noen som driver med day trading her inne så må dere ta en titt på en app som heter- BE- og gi meg en mld om det er av interesse😁💪🏼
Slettet bruker
04.04.2022 kl 16:36 7583

Poster dagens svar fra IR ansvarlig...

Hei Per,

Eksportfinansiering Norge (tidligere GIEK og Eksportkreditt) har som hovedformål å fremme norsk eksport gjennom å bistå norske bedrifter, utenlandske kjøpere og deres banker med statlige lån og garantier. De er ikke veldig aktive i refinansieringsprosesser.

Når det gjelder gjeldsituasjonen vår så har vi ikke gitt mer informasjon enn det vi ga ifm Q4 resultatene våre, og den påfølgende børsmeldingen som ble sendt den 8. mars. Gjeldsforfallet vårt på $135 millioner er i September og det er rimelig å anta at mesteparten av tiden frem til forfall vil bli brukt til å finne en løsning. I perioden vi forhandler med långivere kan vi ikke gi løpende informasjon om status. Resultatet av forhandlingene vil imidlertid bli kommunisert.

Mvh,
Bård
Slettet bruker
04.04.2022 kl 16:41 7522

Og her var spørsmålet til PGS...

Hei

Som dere helt sikkert er klar over er det nå stor frustrasjon blant aksjonærer rundt mangelfull informasjon rundt gjeldssituasjonen.

Hele verdens energikomleks står nå i fare og PGS er et av få selskaper som kan avhjelpe situasjonen gjennom bidrag til nye funn av olje og spesielt gass. Selskapet fremstår for meg som geopolitisk kritisk i så måte. Mitt spørsmål er da om ikke Garantiinstituttet for skip og borerigger kan være sentral i selskapets gjeldssituasjon?

Jeg ser frem til imøtekommende svar, eventuell med en redegjørelse på hvor situasjonen nå står
Redigert 04.04.2022 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
Dieseldahl
04.04.2022 kl 16:59 7404

Det er vel ganske innlysende at ingen slår beina under Pgs når markedet til de grader vil
bedre seg i tiden fremover, de er jo interessert i og få pengene tilbake. At media hjelper short her, er
innlysende, utrolig at den presses ned over 13 % idag er jo ikke noe melding som tilsier dette fallet.
Redigert 04.04.2022 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2022 kl 17:16 7289

Slik ser jeg det og. Derfor dagens mail til IR.

Benyttet dagens korreksjon til å vekte meg kraftig opp med flere CFD èr. Jeg er imidlertid noe forundret over manglende meldinger om nye kontrakter. Hele offshore sektoren flyter over med meldinger med unntak av PGS. Noe er i gjerde og det er nok ganske stort. Den dagen meldingen kommer går PGS 100%. Og... Denne meldingen kommer garantert utenfor Oslo Børs sin åpningstid.

Rent teknisk sliter aksjen med å finne et referansepunkt etter berg og dalbane turen hadde mellom NOK 4,00 - og NOK 1,30. Manglende referansepunkter er "mat for hissige salgsalgoritmer". Jeg har imidlertid problemer med å se noen større nedside men ser ikke bort i fra en test av området NOK 2,55 - 2,50.
Dieseldahl
04.04.2022 kl 17:19 7271

Takk for det tekniske PerUlv : )
Platinum365
04.04.2022 kl 17:29 7196

Liker dette: « I perioden vi forhandler med långivere kan vi ikke gi løpende informasjon om status. Resultatet av forhandlingene vil imidlertid bli kommunisert.»

For meg betyr det at de er på ballen, og forhandlinger er iverksatt. Kommuniser det til markedet davel. Synes det er positivt, og som tidligere nevnt, bør det være svært vanskelig å ikke komme i mål med reforhandlet låneavtale på dagens og fremtidens utsikter.

Platinum365
04.04.2022 kl 18:06 7034

« I perioden vi forhandler med långivere kan vi ikke gi løpende informasjon om status. Resultatet av forhandlingene vil imidlertid bli kommunisert. Vi ser svært optimistisk på fremtiden med tanke på dagens oljepris, knapphet i olje og gass, med vårt bibliotek og flåtekapasite ser vi svært liten risiko på dagens nivå for at en fordelaktig låneavtale skal komme i mål, dette vil dog ikke bli opplyst før vi er ferdige med forhandlinger, ettersom vi ikke kan gi løpende status i forbindelse med dette» Mvh Det de kunne sagt
Cliff
04.04.2022 kl 18:56 6832

Vi må sikkert vente til 1.kv-rapporteringa før det kommer noe mer fra PGS om dette.

MEN....hvis de er i brudd med gjeldsbetingelsene pr 30.03.22, som de varslet risiko om i 4.kv.rapporten.....så forventer jeg at det kommer melding innen få dager.
Iveren etter å shorte aksjen er sannsynligvis trigget av forventning om at de allerede er i brudd med gjeldsbetingelsene.

For øvrig så bør både långiver, selskapet og aksjonærene glede seg over den eventyrlige oppturen som nå kommer i hele offshore-næringen.
Det er ingen grunn til å "vri penger" ut av aksjonærene eller å frykte for framtidig mislighold.
Oblig.eierne bør heller tilrettelegge for å gi selskapet et fornuftig handlingsrom for å maksimere utnyttelse av oppturen.
Slettet bruker
05.04.2022 kl 13:37 6184

Tja...

Vi vill nok få vite noe mer den 11 mars. I mellomtiden kan vi konstatere at den ene byggeklossen etter den andre faller på plass i offshore. Sist ut nå er nye lisenser for CCS hvor PGS er ledende innen seismikken.

Teknisk kan vi nå "gjenerobre" MA-50 som nå leser NOK 2,7956. En close på overside gir et hvis matematisk overtak. MA-200 leser nå NOK 3,772 og skal nok testes om "ikke alt for lenge". Det teknisk viktigste nå er å få dannet en ny referansebunn i dag chartet. ved gjenerobringen av MA-50 kan dette skje i dag. Mye tyder således at vi går noe lysere tider i møte.
Slettet bruker
06.04.2022 kl 12:45 5689

Tja...

Kampen står i øyeblikket om MA-50 i dag chartet. Gårsdagens close over med påfølgende test fra overside er "helt etter boka" Det vi nå ønsker fra at teknisk perspektiv er at PGS etablerer seg over MA-50. Klarer vi det i løpet av uken kan en ny referansebunn være inne. En så lenge er det tekniske bilde uoversiktlig. Oscillatoren MACD er delvis i kjøp i time chartet men går mot kjøp i dag chartet. Vi er nok nå i ferd med å danne en bunn uten at dette "så langt" kan konkluderes teknisk.

PS... Selv tar jeg sjansen på å laste ytterligere her nede.
Redigert 06.04.2022 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
protagoras
06.04.2022 kl 13:24 5546

Trodde jeg traff planken på 2,718 tidligere idag, men nå er jeg ikke sikker...
Setter min lit til slutt over MA50.

Edit:
Volumet tatt i betraktning minner dagens handel om truseskvetting.
Redigert 06.04.2022 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
06.04.2022 kl 14:10 5301

Slutt å selge ....ser dere ikke at short har skrudd på turboen og bil dekke inn. Skal vibhjepe dem med skjer? Slutt nå.😈😈😈
Myra2
06.04.2022 kl 14:11 5289

Slettet bruker skrev Laster mer her og
Begynner å bli lei av der øretrillerne
geo01
06.04.2022 kl 14:33 5146

Dette er samme svar de hadde i markedet forrige gang men da var gjelden høyere,og en kredittfasilitet de måtte gjøre om til langsiktig lån som det het.
Dette er ikke tilfellet nå,og Pgs har nok penger til og innfri bare de har 75 mill usd på konto som er minimale cash de kan inneha.
Dette er fra q4 og q1 vil ikke bedre situasjonen men q2 og q3 er helt klart en ny start på inntjening og ratene er allerede 15-20% høyere og verdiene på late sales er nok også steget mye.ref e 24 i dag.
Kommer kontraktene og et til to skip fra smart steak vil alt bli snudd opp ned.
Press fra Eu vil pushe oljeselskapene til og sette igang en langt større leteaktivitet enn dagens labre aktivitet,det går mot en ny oljeservicealder der seismikk er brorparten i første omgang.
Platinum365
06.04.2022 kl 14:40 5089

Hvor finner du ratene?
BlackSigma
07.04.2022 kl 10:53 4510

PGS will face some tough time in the few days ahead, following a weak Q1 update as anticipated.
Slettet bruker
07.04.2022 kl 12:27 4285

Tja...

Tenker vel det samme rundt det fundamentale. Usikkerhet og tynnslitte nerver utnyttes "til de grader" av våre venner på short listen. Rent teknisk er vi nå nede og subber nedre diagonal i tidligere påpekte kort negativ kanal. Hvor lenge denne "subbingen" skal vedvare vet man jo ikke men mulig ned mot NOK 2,55 - 2,50. Jeg blir imidlertid "noe overasket" om vi ikke ser en vending opp fra disse nivåene senere i dag. Kjøper litt ekstra her nede.
DrInvest
07.04.2022 kl 14:06 4071

Kan noen dele deres mening på hvorfor det er mangel på insidekjøp når aksjeprisen er skadeskutt til PGS å være, de vet jo utsiktene til PGS markedet vel så godt som oss! Ville inside kjøp regnes som ulovlig i dette tilfellet (tilfellet de sitter på kontrakt info, og det at demes Q4 rapport ang. gjeldsforfall sendte aksjekursen sønders) eller er det konvertering av lån/emisjon som holder dem unna? Takk for svar
altin
07.04.2022 kl 14:50 3904

Planlegges fusjon mellom PGS og TGS er min teori. Det har heller ikke vært innsidehandel i TGS på lengre tider.
Slettet bruker
07.04.2022 kl 14:57 3857

Meger spennende. Blutus hevder 23kr aksjen ved TGS-oppkjøp
SjonkelRolf
07.04.2022 kl 14:58 3848

Kan vel ikke kjøpe aksjer så lenge det pågår forhandlinger.
Pgs ber i forbindelse med generalforsamling om aksept til å kjøpe tilbake aksjer. Om de har penger til det eller ei vites ikke. Men tilbakekjøpet kan ikke skje på kurser under 3kr. Range oppgitt fra 3-150kr.
Hadde noen aksjer her fra en tid tilbake. Firedobblet da kursen krasjet. Berget pengene og beholdt litt.
Her kan alt skje.!
Maxx
07.04.2022 kl 15:03 3817

Holdt på å si ... Hvorfor vil TGS betale 23 kr aksjen når den selges på det åpne markedet nå for 2.5-3 kr ??

Da tror jeg de ville kjøpt og kjøpt og kjøpt og kjøpt og så når aksjen gikk mot 14-16 kr ville de kanskje bud 23 på resten

Men gud bedre å gøy det ville vært for meg personlig 😊
danmark1
07.04.2022 kl 15:11 3759

Hvis der kommer en sammenlægning, skal PGS indgå til en helt anden kurs. Det er jo nu, der er udsigt til , at PGS kan udnytte sit bibliotek og flåde.
strak_motbakke
07.04.2022 kl 15:42 3623

Goldman Sachs fortsetter med å øke eiendelen sin i PGS. Opp fra 11.17% til 11.20% i går, som tilsvarer ca. 120 000 nye aksjer. Så ila de 2 siste ukene har de nå økt med 320 000 aksjer (+- 1 mill NOK). Selv om det ikke er mye, er det vel positivt at dette kommer fra største aksjonæren som også har en innsidemann i styret?
Gullhaugen
07.04.2022 kl 15:55 3545

Sånn jeg forstår det nå på signalene fra Bård så er de i forhandlinger med petrobas så får vi se om det snart kommer melding om eninghet og signering. I så fall så snues hele caset på hode. Rekylen som kommer da blir brutal.
Redigert 07.04.2022 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 10:11 2989

Tja...

Da fikk vi en reaksjon opp som forventet. Dagens store spørsmål blir om PGS bryter ut av den tidligere påpekte negative primerkanal på overside og danner grunnlag for ny positiv primærkanal med referanse i gårsdagens bunn. Jeg "blir slett ikke overasket" om det er nettopp det som nå vil skje..
Slettet bruker
08.04.2022 kl 10:29 2902

Og nå har vi brutt. Mulig vi nå vil se test av bruddstedet fra overside. I så fall er dette en "gylden mulighet" for de som ikke allerede er inne.