BWE - nye tider, nye kursmål og økt produksjon.

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2023 kl 12:42
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Ruter8
BWE 11.03.2022 kl 10:49 486419

Krøll på tråden og FF ønske om ny tråd. Dagens analyse kan være et godt utgangspunkt å gå videre på.

BW Energy - Investing for spectacular 2023 and beyond
Update
BW Energy is ramping up capex this year to deliver first oil at Hibiscus & Ruche by YE’22e. This is expected to lift BWE’s net production to 23,000 bbl/day next year and 29,000 bbl/day in 2024e. Assuming a Brent oil price of USD 80-120/bbl in 2023-24e, we estimate that this will result in an annual FCF yield of 46-70%. The company thereby is on track to generate is entire EV in FCF before YE’24 prior to a potential FID at Maromba. If realized, BW Energy’s FCF story (and potential dividends) will likely move a couple of years out in time while the upside potential increases to above NOK 70/share. We increase our TP to NOK 42 (40) as higher oil price assumptions more than offset the lowered 2022 production due to the previously announced temporary gas capacity issues. BUY reiterated
hulabalula
11.04.2023 kl 23:38 4404

10 NOK/aktie = ca 250M USD. Det tror jeg også er et absolut minimum mht værdien af en Golfinho-deal for BWE, men den initielle markedsreaktion bliver nok mere afdæmpet. I dag var endnu et tegn på at det kommer til at tage tid før markedet anerkender hvad BWE har gang i.

OKEA er nok et af de selskaber jeg kommer til at eje når jeg på et tidspunkt skal have nedbragt min position i BWE til et sundere niveau (med mindre kursen i OKEA er stukket af til den tid). Deres forretningsidé med at opkøbe short lived assets fra majors passer fremragende ind i min oljetese. Helt enig med dig der, gunnarius.

International Petroleum, som jeg tidligere har haft en stor position i, havde jeg gerne ville eje, for de performer flot operationelt og ledelsen har en flot track record, men jeg er ikke tryg ved at de binder enorme beløb til ét projekt, Blackrod, som først er færdig om fire år og som har høj breakeven. Jeg vil have selskaber som er maksimalt eksponeret mod de kommende 2-3 år og som køber assets billigt med hurtig payback, a la Golfinho (og Okeas seneste transaktioner). Det er muligt at jeg stadig er bullish olje om 3 år men det vil i så fald være fordi majors stadig ikke har investeret tilstrækkeligt og det er umuligt at vide noget om her og nu.

Tethy's er et andet selskab jeg kan lide. God ledelse, billigt, low risk, god kapitalallokeringshistorik. Stort capex budget i 2022 og også i 2023, så tallene ser lige nu dårligere ud end de er i realiteten.

Derudover er der 3-4 kanadiske jeg gerne vil eje hvis prisen er den rette. Men BWE skal op over 40 NOK før jeg begynder at se på at nedbringe min position og købe andre. Regner med at sælge halvdelen da og beholde resten. Min base case er stadig at BWE skal op og koste 2 mia. USD om 3 år, svarende til kurs 100 NOK, men det afhænger selvfølgelig af om assets performer og at den gennemsnitlige oljepris som minimum holder sig i nuværende niveau.
solb
12.04.2023 kl 09:15 4157

Algoene holder igjen. He,he.
solb
12.04.2023 kl 09:31 4140

Kjenner ikke startpunktet på borring av neste brønn på H/R. Norve har kanskje vært i gang en uke. Jeg regner med nye ca 6k fat om et par mnd tid! 🎈
Fluefiskeren
12.04.2023 kl 10:46 4218

Virker som Gabon har lagt rammevilkårene godt tilrette for oljeindustrien,

« Besides providing a quicker path to profitability for prospective investors in both offshore and onshore ventures, the reform also reduces their financial burden and allows them greater control over operations through a range of fiscal incentives. The prevalent corporation tax in the country is 35% but has been cut to zero in the case of the hydrocarbon industry. State royalties for the sector have also seen sizeable reductions from around 15% to as low as 2% for offshore exploration and drilling activities. Certain axes on onshore mining activities have also been lowered.

Due to these and other reforms, cost recovery has improved significantly, including from 75% to 90% for offshore fields. In the case of shallow water oil and gas fields, this ratio has increased from 65% to as high as 80% with the introduction of the new code. Coupled with the reduction in state royalties, experts believe these measures have lifted the valuation of Gabonese oil and gas reserves by around 40% for current and prospective investors because international oil companies are now able to retain a larger proportion of profits and earn a higher return on investments. Concurrently, authorities are also expediting the collection of seismic and well data to arm potential operators with the information they need to make their investment decisions.

The economy has remained heavily reliant on the oil industry for government revenues and exports, of which oil represents up to 80% of the total. But its output has been waning for years and some industry giants have exited the country. With its attractive new fiscal incentives and a liberalized market, Gabon is hoping to reverse this decline while also propelling the natural gas sector, which is a centerpiece of the country’s economic strategy.»

https://energycapitalpower.com/gabon-hydrocarbons-code-a-bold-step-into-the-future/

gunnarius
12.04.2023 kl 12:10 4139

Interessant den artikkelen du har lagt ut Fluefiskeren.

De satsene du viser til - kombinert med betydelig lavere OPEX (flere fat å fordele de faste kostandene på) lover godt.

Ser at royalties er vesentlig lavere enn jeg har i min vurdering. Dvs. netback jeg tidligere har forsøkt å estimere ligger en del høyere i virkeligheten - enn mitt resonnement basert på gammelt "tønneprinsipp", vist til av PEN den gang..

PEN og BWE - kan ikke se at noen av disse selskapene i rapportform angir spesifikt nivå på tax/toyalties.

Betydelig høyere produksjon, men vesentlig lavere OPEX og tax/royalties på Dussafu - yes please, bring it on!
Redigert 12.04.2023 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
inference
13.04.2023 kl 07:11 3887

Seacrest melder gjennomført kjøp fra Petrobras i dag 👍
gunnarius
13.04.2023 kl 08:07 3987

Seacrest melder i dag::

Seacrest Petroleo announces the closing of the Norte Capixaba acquisition

https://newsweb.oslobors.no/message/587460

Med ref. følgende artikkel ser man at Norte Capixaba står oppført sammen med de assets som Petrobras verner om - og vil honorere, dvs. også BWEs deal Golfinho og Camarupim (signert kontrakt).

Google translate:

29. MARS 2023

Styret i Petrobras besluttet i dag (29) å suspendere salget av 32 eiendeler inkludert i selskapets avhendingsprosess. Kollegiet opprettholdt imidlertid transaksjonene som nådde pre-kontraktsigneringsstadiet – North Capixaba Pole, Golfinho og Camarupim Poles (ES), Pescada og Potiguar Poles (RN) og Lubnor (CE). Informasjonen ble avslørt tidligere i kveld av Single Federation of Petroleum Workers (FUP).

https://petronoticias.com.br/conselho-da-petrobras-suspende-venda-de-32-ativos-mas-mantem-transacoes-com-pre-contratos-assinados/

Seacrest meldingen og at Petrobras virkelig sluttfører - må vurderes som godt nytt også for BWE.

Jeg tror på close for BWE innen april..
Redigert 13.04.2023 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
inference
13.04.2023 kl 08:24 3928

Enig. Dette er solid derisking.

Da det er sagt så er vel dealen til BWE hakket mer komplisert og inkludererer også flere parter.
Fluefiskeren
13.04.2023 kl 09:25 3806

Skal vi ta opplistingen som en rekkefølge er det BWE neste. 😉
gajini
13.04.2023 kl 10:03 3753

Seacrest må jeg ligge kigge lidt mere på.
8xxxbopd med ambition om tredobling inden 2025. 2P reserves 140mio.

Dog 86%institutional ownership og allerede market cap 4 mia NOK..
inference
13.04.2023 kl 10:49 3686

Jeg kjenner ikke dealen til Seacrest godt nok til å burde uttale meg (gjør det allikevel), men ser at de betaler nesten 430 musd ved closing til Petrebras i tillegg til noe ved signering og noe mulig etteroppgjør.

BWE må ut med mye mindre cash og har mer en performance payment som er deriskende for BWE. Spruter det overskudd av kjøpet går det også greit å betale litt ekstra.
Fluefiskeren
13.04.2023 kl 11:02 3655

Ser de skrev kontrakt med Petrobras ang. kjøp 23. februar 2022. Det er fire måneder før BWE gjorde det samme. Sånn sett kan man vente godkjenning i august i teorien. Så enkelt er det nå ikke heldigvis. BWE snakket lenge om q1, men hva de bygde det på er vel ukjent. Ikke lett å forutsi ANP vil jeg tro.
cinet
13.04.2023 kl 12:28 3547

Fra deres egen børsmelding mars23: « The transactions are expected to close in the second quarter of 2023.» dvs innen 1.7
Fluefiskeren
13.04.2023 kl 13:11 3497

Ja. Jeg vet det. Middelverdien er da 15. mai, men jeg innstiller meg på lengre tid.
citius
13.04.2023 kl 13:24 3474

Hva er sagt om betalingen?
Trengs det ekstern finansiering til, f.eks lån/obligasjoner?

Har de nok cash on hand?
inference
13.04.2023 kl 19:30 3349

Saipem;

BW Energy will pay Saipem USD 73 million in fixed consideration for the FPSO of
which USD 25 million is due at closing, USD 13 million due at FPSO takeover and
USD 35 million paid in 18 monthly instalments following the takeover.

Golfhino;

Highlights

* Acquisition of 100% operated working interest ("WI") in the Golfinho and
Camarupim clusters and 65% WI in the BM-ES-23 block
* USD 15 million in initial cash considerations and up to USD 60 million in
contingent payments linked to oil price, well operations and further
successful development of the acquired assets
* The Company's internal estimate is 38 million boe of proven recoverable
resources, predominantly oil, of which 19 million boe developed and
producing and 19 million boe undeveloped, defined infill opportunities
* The Company has identified a further 0.7 Tcf of recoverable gas
accumulations for potential future development
* Establishing a solid working relationship with Brazilian regulators will
unlock significant synergies ahead of the Maromba development
* The transaction will be financed through BW Energy's cash flow and existing
liquidity
inference
13.04.2023 kl 20:11 3422

De signerte en RBL på 200 + 100 musd i September, men tror den er øremerket Dussafu.

Så bra spm om de har tilstrekkelig med cash og trekkfasiliteter. Noen som er på ballen og har finregnet på det?
512tr
14.04.2023 kl 09:21 3181

Pareto:

BW Energy - EV payback by YE’25 & Strategic flexibility
Update
First oil at Hibiscus & Ruche is the milestone everyone has been waiting for since IPO the three years ago as it unleashes 4x production growth to 30,000 bbl/day net by YE’23. We estimate that BW Energy generates its entire EV in FCF by YE’25 at Brent USD 85/bbl and see 45% upside to the value of its producing assets alone. In our opinion, the "development heavy" perception of the company is misguided after the Maromba reevaluation that takes BWE's FCF story from 2026-27e to today. Further, it creates flexibility in organic growth, M&A, and shareholder distributions. We find a strong main owner and BWE’s track-record of value creation supportive ahead of future strategic decisions. BUY/TP up to NOK 48 (46).
cinet
14.04.2023 kl 09:42 3162

48 helt uten å nevne Brazil? Da går vi lyse utsikter i møte :)
solb
14.04.2023 kl 09:46 3171

I mellomtiden ser det ut til at hedgen har fritt spillerom med å presse ned kursen. BWE sine aktører ser ut til å ha lite cash å investere for?
cinet
14.04.2023 kl 10:30 3118

Vi går lyse tider i møte, i dobbel forstand: « IEA: Produksjonskutt fra Opec+ kan forverre tilbudsunderskudd» De overraskende produksjonskuttene fra Opec+, som ble kunngjort 2. april, risikerer å forverre det forventede tilbudsunderskuddet i oljemarkedet i andre halvår av 2023.
IEA mener kuttene fra OPEC+ gjør det utfordrende å møte etterspørselen etter olje.
Det skriver internasjonale energibyrået (IEA) i sin månedsrapport for april, fremlagt fredag.
Fluefiskeren
14.04.2023 kl 10:39 3155

Vi får håpe det, men «ekspertene» er svært uenige. Noen mener at OPEC sitt overraskende kutt tyder på en forventning om nedsatt forbruk og oppbygging av lagre.

« On inventories, OECD commercial inventories have been building in recent months, and product balances are less tight than seen at the same time a year ago,” OPEC said in its closely-watched Monthly Oil Market Report (MOMR) today.»

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/OPEC-The-Oil-Market-Is-Less-Tight-Than-A-Year-Ago.html

Vanskelig å vite hva man skal tro.
Fluefiskeren
14.04.2023 kl 10:41 3170

Voldsom interesse for Orange Basin i Namibia. Ser det er tre surveys gående nå syd i Namibia. Den ene er på Kudu. Dette er vel verdens hotteste område i øyeblikket sammen med Guyana.
solb
14.04.2023 kl 10:54 3185

"SW Empress" har vel tauet seismiske kabler over Kudu blokken en drøy måned nå. Sikkert på jakt etter det store "gullegget", oljekolonnen til Kudu gassen.
Fluefiskeren
14.04.2023 kl 10:58 3232

Har tittet litt nå og da. Ser ut som den har vært veldig konsentrert rund den sydligste delen av Kudu lenge nå.
solb
14.04.2023 kl 11:02 3224

Ja, det vil ikke forundre meg om de finner "gullkalven" der, men ellers har de jo fremhevet nordlige områder som mest lovende.
Bullmarked
14.04.2023 kl 11:02 3280

Deilig å lese en tråd der folk har peiling og er engasjert. Veldig bra!
Har en mindre post her fra rett etter de kom på børs, men kommer nok til å øke eksponeringen kraftig når tidspunktet er rett.
solb
14.04.2023 kl 12:24 3250

Kanskje ikke så lurt å kvitte seg med aksjer akkurat nå. Overlater det til algo kameratene.
"Installasjonen av gassløftkompressoren pågår separat på BW Adolo med fokus på idriftsettelse og oppstart etter første olje fra Hibiscus/Ruche, som hadde prioritet i høyaktivitetsperioden om bord på FPSOen.

– Vår prioritet nå er å fullføre oppstartsaktiviteter og stabilisere produksjonen fra DHIBM-3H-brønnen. Parallelt fortsetter arbeidet med oppstart av den nye gassløftkompressoren for å støtte produksjonen fra de eksisterende seks Tortue-brønnene, samtidig som vi går videre med boring av de neste Hibiskus/Ruche-produksjonsbrønnene som planlagt, sier Arnet."
https://www.offshore-mag.com/production/article/14292192/first-oil-achieved-from-hibiscusruche-development
cinet
14.04.2023 kl 14:22 3138

UPS;Shell’s hydrocarbon hotspot: Supermajor seeks to drill 10 more wells in prolific Namibia

Supermajor's future offshore activities could be influenced by the creation of marine protected areas…

Her blir det rai rai
gajini
14.04.2023 kl 14:32 3121

Spændende med KUDU. Casen bliver konstant derisket.

Tænker en fin farm-out aftale, mulighederne er mange.

Skal de bore første brønd selv og gå efter initial jackpot inden farm-out?
gajini
14.04.2023 kl 14:33 3137

Dobbelt post, men tillæg til ovenstående er at det er skønt at CF fra Dussafu og snart Golfinho forhåbentligt kan bidrage til, hvad der potentielt kan være the real company maker i KUDU.

Men lad os se, jeg er hvertfald spændt på baggrund af de forskellige fund der er gjort i området i Namibia
Redigert 14.04.2023 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
cinet
14.04.2023 kl 14:39 3124

Tipper de timer med annen storstilt utbygging . 100% eierandel er en episk jackpot i seg selv ( i etterpåklokskapens tid, hele kjøpet ble møtt med et skuldertrekk, og har fremdeles O vekting på verdi/potensialet til bwe )
solb
14.04.2023 kl 15:03 3081

Sitter jevnlig og humrer litt for meg selv. Her er vi alle "vår egen lykkes smed". Endel har forstått hva som ligger frem foran oss, og har posisjonert seg etter evne? Og hele tiden har vi algohandel som forstrekker de modige med billige aksjer.
Det gjelder å tilegne seg kunnskap, og ikke minst, nyttiggjøre seg den. Og så vil tiden vise....! Jeg forbeholder meg retten til å komme tilbake til saken.
Redigert 14.04.2023 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
solb
14.04.2023 kl 16:14 2991

Nå ha Biden sørget for å tømme beredsskapslageret til under 370 mill fat. Så lavt volum har vi ikke sett siden 1983. Katastrofe, spør du meg. Tipper påfylling starter opp nærmest umiddelbart!!
2023-Mar 03/03 371,579 03/10 371,579 03/17 371,579 03/24 371,579 03/31 371,175 2023-Apr 04/07 369,575
Bullmarked
14.04.2023 kl 16:36 2963

Tipper de spekulerte i at oljeprisen på sikt ville reflektere utfallet av deres egne sanksjoner mot Russland, er oljeprisen 60 dollar for Russisk olje kan ikke den vanlige oljen koste det dobbelte særlig lenge. USA prøver desperat å få ned inflasjonen, kanskje lagertømming var en del av den strategien. OPEC ødela planen, og stikker kjepper i hjulene. Det er ingen tvil om at oljeprisen skal til minimum 90-100$ over litt tid nå. Det er vel ellers uttalt at de vil fylle lagerne, men håper på en lavere pris.
solb
14.04.2023 kl 17:41 2884

Der satt den! En god flaske vin i kveld.
"Brasilianske Petrobras oppfyller løftet og avslutter signert salg av eiendeler"
Fluefiskeren
14.04.2023 kl 18:36 2832

Sier hvem?
gunnarius
14.04.2023 kl 18:51 2818

Som vi har nevnt tidligere, må det anses som de-risking av BWE - med signert kontrakt - at Seacrest Petroleo - også med signert kontrakt - har blitt meldt av Petrobras med close.

Det kan derfor legges til grunn at de resterende assets med signert kontrakt vil følge fortløpende som per def. close.

Jeg skal begrunne hvorfor jeg tror at close for BWE, vil finne sted i løpet av april. Nå kommer det hele an på om ANP blir tilfreds med de avklaringer/utestående som heftet ved den tid BWE rapporterte Q4. Dvs. er alle items krysset av som ok? Kan ikke være mange som utestår, før Petrobras kan melde deal som ferdigstilt. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, men antar at april blir Brasil mnd. for BWE.

Hovedårsaken beror på at Petrobras 27. april skal velge nytt styre. Det vel liten tvil om at Lula ønsker styret besatt av genuine Lula sympatisører. Likefullt, det er et nåløye som kandidatene må passere. Og ikke alle får aksept:

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1119639/000129281423001518/pbr20230413_6k.htm

For å sikre en smidig avhending assets med signert kontrakt, vil det enkleste for Petrobras være å formalisere close før AGM og nytt styre, 27. april. Dette sagt, jeg har liten tro på at et nytt styre kommer til en annen konklusjon og vedtak enn tidligere styre.

At Seacrest Petroleo har fått ferdigstilt sin deal, må tas som tegn på at Petrobras vil honorere de 5-6 assets med signert kontrakt. Seacrest var først ute - og jeg kan ikke se at verken FUP (fagbevegelsen) eller Lula & Co. har skreket opp - så langt.

Man kan ikke vite, men jeg tror fremdeles at april blir Brasil mnd. for BWE. Skulle det ikke bli i april, fremstår fremdeles Petrobras/Saipem handelen som vesentlig de-risket vs. de to brevene fra MME (olje dep.) inkl. Lula - om å sette på hold. Alt er hittil tilbakevist av Petrobras management og styre - i to omganger.

Nå realiserer Petrobras og speeder opp. Dette er bevist ved at Seacrest deal (tidligere satt på hold) er meldt som ferdigstilt.