Bluelake Minerals
stark
14.03.2022 kl 19:43
6209
Bluelake Minerals: Er der slet ingen der har observeret denne - svenske?
290% op på 3 mdr.
https://investor.bluelakemineral.com/en/press-releases/bluelake-mineral-announces-positive-pea-for-the-ronnbacken-n-93813
Ticker er 'BLUE' men duer ikke på FA.
Bare et tip.
Vh Stark
290% op på 3 mdr.
https://investor.bluelakemineral.com/en/press-releases/bluelake-mineral-announces-positive-pea-for-the-ronnbacken-n-93813
Ticker er 'BLUE' men duer ikke på FA.
Bare et tip.
Vh Stark
HP17
14.03.2022 kl 19:48
6199
Gamle skandaleaksjen Nickelmountain…Her er potensialet tatt ut for lengst. Dette er som IOX, rett opp også rett ned igjen
stark
15.03.2022 kl 09:06
6118
Flere gode news her:
https://community.redeye.se/posts/bluelake-mineral-potential-till-stor-avkastning
Stark
https://community.redeye.se/posts/bluelake-mineral-potential-till-stor-avkastning
Stark
stark
22.03.2022 kl 13:32
6009
Det er 'rush hour' i BLUE ligenu.
Jeg ved ikke hvad der sker eller hvorfor?
Stark
Jeg ved ikke hvad der sker eller hvorfor?
Stark
stark
02.06.2022 kl 16:22
5799
BLUELAKE MINERAL: FÅR NATURA 2000-TILLSTÅND FÖR GRUVVERKSAMHET
2.6.2022 15.06 • Nyhetsbyrån Direkt •
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bluelake Minerals dotterbolag Vilhelmina Mineral beviljas tillstånd för gruvverksamhet inom Natura 2000-området Vardo- Laster- och Fjällfjällen i Vilhelmina.
Det framgår av ett pressmeddelande.
"Detta är ett mycket viktigt och välkommet beslut. En milstolpe i våra planer på återstart av gruvverksamhet i området", säger vd Peter Hjorth.
Tillståndet är giltigt i 30 år från beslutsdatum.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion Nyhetsbyrån Direkt
Stark
2.6.2022 15.06 • Nyhetsbyrån Direkt •
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bluelake Minerals dotterbolag Vilhelmina Mineral beviljas tillstånd för gruvverksamhet inom Natura 2000-området Vardo- Laster- och Fjällfjällen i Vilhelmina.
Det framgår av ett pressmeddelande.
"Detta är ett mycket viktigt och välkommet beslut. En milstolpe i våra planer på återstart av gruvverksamhet i området", säger vd Peter Hjorth.
Tillståndet är giltigt i 30 år från beslutsdatum.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion Nyhetsbyrån Direkt
Stark
stark
15.07.2022 kl 08:56
5599
2022-07-15 08:40 > Bluelake Mineral
Bluelake Mineral har indgået en endelig aftale om salg af datterselskabet Palmex Mining Oy og efterfølgende investeringer i Mahvie Minerals AB og optager lån på SEK 8 mio.
Bluelake Mineral AB (publ) ("Bluelake Mineral" eller "Selskabet") meddelte den 20. juni 2022, at Selskabet havde indgået en ikke-bindende hensigtserklæring vedrørende salg af alle aktier i Selskabets datterselskab Palmex Mining Oy til Mahvie Minerals AB ("Mahvie Minerals"). ) ("Salg"). Bluelake Mineral har i dag indgået en bindende aftale med Mahvie Minerals vedrørende Salget. Bluelake Mineral har også indvilget i at optage et lån på SEK 8 millioner ("lånet") fra private investorer. Formålet med Lånet er dels at som led i Selskabets tegning af aktier i Mahvie Minerals finansiere Mahvie Minerals, dels at styrke Selskabets likviditet.
Transaktionerne
I Salget vil Bluelake Mineral modtage en købspris på SEK 14.800.000 i form af et gældsbrev, som vil blive brugt til at tegne nyudstedte aktier i Mahvie Minerals gennem modregning ("Modregningsudstedelsen " ). Ydermere vil Bluelake Mineral investere yderligere SEK 4.004.000 i kontanter i Mahvie Minerals i en rettet nye udstedelse af aktier (" Kontantemissionen ", og sammen med Salgs- og Modregningsudstedelsen, " Transaktionerne ").
Gennem salget vil Bluelake Mineral overføre alle udestående aktier i Palmex Mining Oy (inklusive guldprojektet Haveri i Finland) til Mahvie Minerals. Transaktionerne involverer en værdiansættelse af alle udestående aktier i Palmex Mining Oy svarende til SEK 14.800.000 og en virksomhedsvurdering (før finansiering) af alle udestående aktier i Mahvie Minerals på SEK 12.210.000.
Lånet
Lånet løber frem til 30. april 2023. Lånet har et stiftelsesgebyr på 5 % og en månedlig rente på 1,4 %, hvorved påløbne renter ultimo måneden ikke skal aktiveres og dermed ikke i sig selv blive rentebærende. Långivere har ret til i løbet af låneperioden dog tidligst på dagen efter registreringsdatoen for Udbyttet (som defineret nedenfor) eller efter den 1. december 2022 (alt efter hvad der indtræffer først), forudsat at bestyrelsens beslutning om nyudstedelse pr. aktier med bemyndigelse fra den ordinære generalforsamling alternativt, med forbehold af generalforsamlingens efterfølgende godkendelse af en sådan nyemission, kræver, at hele eller dele af Lånet modregnes i nyudstedte aktier i Bluelake Mineral på mindst SEK 1.000.000 pr. lejlighed.
Kort om Mahvie Minerals
Mahvie Minerals er et nordisk efterforsknings- og mineudviklingsselskab med fokus på uædle metaller, ædelmetaller og batterimetaller. Mahvie Minerals er blandt andet aktiv i Mo i Rana i Norge, som er et velkendt industri- og mineområde, der omfatter både smelteværker og jernmalmsudvinding. Mahvie Minerals har omkring 40 efterforskningstilladelser i Mo i Rana, hvor der er en lukket mine med resterende mineralisering indeholdende zink, kobber og andre metaller og et nuværende potentiale estimeret af Mahvie Minerals på over 5 Mton med et indhold på 3,8% zinkækvivalenter. Mahvie Minerals planlægger at udvide potentiale og mineralressourcer gennem efterforskning og begynde udvikling af minedrift. Mahvie Minerals' administrerende direktør Per Storm har stor erfaring fra mineindustrien og har tidligere været administrerende direktør for Copperstone Resources.
Finansiering av Mahvie Minerals
Mahvie Minerals har bekræftet, at der er modtaget tilsagn om finansiering på SEK 4.004.000 til Mahvie Minerals fra investorer ("den eksterne finansiering "), hvilket betyder, at Mahvie Minerals vil modtage i alt SEK 8.008.000 i kontanter gennem den eksterne finansiering og kontantemissionen . Herudover har en af Mahvie Minerals' aktionærer, EMX Scandinavia AB, som er et helejet datterselskab af det canadiske børsnoterede selskab EMX Royalty Corp., til hensigt at tegne aktier i Mahvie Minerals ved at modregne et tilgodehavende til samme tegningskurs som i stk. Ekstern finansiering svarende til en samlet værdi omkring SEK 2.508.000.
Efter gennemførelsen af Transaktionerne, den Eksterne Finansiering og Udligningsemissionen til EMX Scandinavia AB vil Bluelake Mineral eje 50,1% af aktierne i Mahvie Minerals, og det er hensigten at udlodde aktierne i Mahvie Minerals til aktionærerne i Bluelake Minerals gennem en såkaldt Lex Asea-dividende (" Dividendet "), i forbindelse med hvilket aktierne i Mahvie Minerals også påtænkes noteret på en multilateral handelsplatform.
Selskabets administrerende direktør, Peter Hjorth, ejer indirekte 30% af aktierne i Mahvie Minerals før gennemførelsen af Transaktionerne og 10% efter gennemførelsen af Transaktionerne og den Eksterne Finansiering. Transaktionerne udgør ikke transaktioner med nærtstående parter i henhold til den svenske aktieselskabslov eller i overensstemmelse med god skik på aktiemarkedet (AMN 2019: 25).
Udbyttet
Udbyttet forventes afsluttet i løbet af fjerde kvartal af 2022. Inden implementeringen af udbyttet vil Mahvie Minerals udføre et aktiesplit for at muliggøre udlodning af én aktie i Mahvie Minerals pr. aktie ejet i Bluelake Mineral (1:1). . Efter gennemførelsen af udbyttet vil Mahvie Minerals gennemføre en fusion af aktier for at opnå et mere passende samlet antal aktier i Mahvie Minerals i forbindelse med børsnoteringen.
Det er selskabets vurdering, at udbyttet vil kunne gennemføres som et Lex Asea-udbytte, hvilket betyder, at udbyttet ikke vil være direkte skattepligtigt i Sverige. I stedet vil den oprindelige anskaffelsessum for aktier ejet i Bluelake Mineral blive delt mellem aktierne i Bluelake Mineral og aktierne modtaget i Mahvie Minerals. Efter implementeringen af udbyttet vil Selskabet anmode om udstedelse af en anbefaling fra den svenske skattemyndighed vedrørende fordelingen af anskaffelsessummen mellem aktierne i Bluelake Mineral og Mahvie Minerals.
En indkaldelse til den ekstraordinære generalforsamling i Bluelake Mineral for at beslutte udbyttet vil blive offentliggjort separat efter gennemførelsen af Transaktionerne.
Stark
stark
07.09.2022 kl 15:29
5404
2022-09-07 14:33 > Bluelake Minerals
Statsforvalteren i Trøndelag har trukket indsigelser mod reguleringsplanen for Joma-minen tilbage
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") er via sit norske datterselskab Joma Gruver AS ("Joma Gruver") blevet underrettet af statsadministratoren i det norske Trøndelags amt om, at de er tilfredse med den ønskede svar og tilføjelser, og at statsadministratoren derfor trækker sin tidligere indsigelse mod reguleringsplanen for Joma-minen tilbage.
Som tidligere udmeldt har processen omkring ansøgning om reguleringsplan for Jomagruvans industriområde i løbet af foråret været i en høringsrunde, hvor der er modtaget omkring 10 høringssvar fra myndigheder, grundejere, private og andre organisationer. De fleste af disse henvisningssvar er nemt blevet besvaret af virksomheden gennem supplerende svar på tidligere indsendte undersøgelser. Nogle af høringssvarene har dog krævet en mere grundig proces med møder og dialog. Det drejer sig om henvisningssvar med såkaldte indsigelser (norske indsigelser) fra Statsforvalteren i Trøndelag og fra det norske Sameting. I begge disse sager vedrører indsigelserne den mulige påvirkning af minedriften på det lokale rensdyrbedriftsdistrikt (Tjåehkere sijte) og spørgsmålet om, hvordan Selskabet agter at håndtere dette for at minimere den negative påvirkning. Statsforvalteren har påpeget, at området omkring Jomagruvan har en vigtig funktion som bevægelses- og transportvej, opsamlingssted og i nogen grad også sted for kælvning. Statsforvalteren har endvidere oplyst, at minedriftens påvirkning af rensdyravl gennem blandt andet vibrationer fra sprængninger og hvordan transport af malm fra Stekenjokk påvirker naturlige transportveje bør undersøges nærmere. Sametingets indsigelse er mere generel, og de mener, at flere nødvendige tiltag for at mindske den negative påvirkning af rensdyravl er baseret på fremtidig dialog og aftaler.
Statsforvalteren i Trøndelag har nu gennem de af Selskabet afgivne svar og tilføjelser meddelt, at de rejste indsigelser er imødekommet, og at indsigelsen mod Joma-minens reguleringsplan dermed er trukket tilbage. Statsforvalteren ønsker dog, at krydsningen mellem Hudningsdalen og Namnsvatnet indgår som et særskilt punkt i den trafiksikkerhedsplan, der efter tidligere afgørelser skal udarbejdes. Selskabet arbejder nu videre med at behandle den sidste tilbageværende indsigelse fra Sametinget i dialog med det lokale rensdyrdistrikt Tjåehkere sijte og Sametinget.
____________
Stockholm september 2022
Bluelake Mineral AB (publ)
Styrelsen
stark
21.06.2023 kl 10:17
4869
2023-06-21 09:12 > Bluelake Minerals
Amtsudvalget i Trøndelag har afgivet positivt henvisningssvar til forslag til reguleringsplan for Joma-minen
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") arbejder, som tidligere meddelt via sit norske datterselskab Joma Gruver AS, med tilladelsesprocessen i Norge for implementering af en såkaldt planlægningsproces og for at opnå en godkendt reguleringsplan, som er en detailplan for industriområdet for den planlagte minedrift i Joma i Røyrvik kommune i Trøndelags amt. Som tidligere meddelt har Røyrvik kommune den 9. maj fremlagt en revideret udgave af reguleringsplanen for behandling og besluttet at sende den i en ny høringsrunde og lægge den ud til offentlig gennemgang. Amtsrådet i Trøndelag ( norsk amtsudvalg) har nu godkendt et høringssvar, hvor de udtrykker sig meget positivt over forslaget til reguleringsplan for Joma-minen. Der peges blandt andet på Jomagruvans bidrag til den grønne omstilling og muligheden for at skabe en lang række nye direkte og indirekte arbejdspladser i regionen.
Amtsrådet i Trøndelag godkendte forslaget med et flertal på 12 af 15 repræsentanter til høringssvaret. Forslaget understreger, at Joma-minen kan skabe op mod 400 til 500 arbejdspladser direkte og indirekte i regionen og blive en motor for økonomisk vækst. Endvidere understreges det, at der er behov for metaller til den grønne omstilling, og at det er vigtigt at tage ansvar for at anvende lokale mineralforekomster af hensyn til det globale klima. Amtsrådet nævner, at de forudsætter, at opførelse og drift af minen sker på en bæredygtig måde og i god dialog og sameksistens med blandt andet den lokale rensdyrbrug. Amtsudvalget understreger dog, at spørgsmålet om finansiering og forbedring af veje til og fra minen skal løses, og at det ikke skal antages, at det er amtet, der har ansvaret herfor.
Stockholm juni 2023
stark
22.06.2023 kl 12:50
4783
22-06-2023 11:44 > Bluelake Minerals
Stortingspolitikere besøger Røyrvik og Jomagruvan
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") arbejder, som tidligere meddelt via sit norske datterselskab Joma Gruver AS, med tilladelsesprocessen i Norge for implementering af en såkaldt planlægningsproces og for at opnå en godkendt reguleringsplan, som er en detailplan for industriområdet for den planlagte minedrift i Joma i Røyrvik kommune i Trøndelags amt. En delegation med politikere fra Stortinget ( Norges Riksdag ) og regeringspartiet Arbeiderpartiet har nu besøgt Røyrvik og Jomagruvan. Formålet med besøget har været at få kendskab til Joma Gruvers planer om at genstarte minen og at møde repræsentanter for virksomheden, kommunen og andre parter.
Delegationen fra Arbejderpartiet har bestået af folk fra erhvervsliv, transport, økonomi og kommunale udvalg. Besøget finder sted samtidig med, at Norge præsenterer en ny såkaldt mineralstrategi, hvor Norge har ambitionen om at blive en førende nation på området, da behovet for metaller og mineraler er stort, ikke mindst for at muliggøre det grønne skifte væk fra fossile energikilder. Under sit besøg i Røyrvik aflagde delegationen fra Arbejderpartiet et besøg på stedet i Joma-minen og mødte også repræsentanter for Joma Gruver, Røyrvik kommune, det lokale erhvervsliv og Tjåehkere sitje (rensdyrhyrderne).
”Besøget fra stortingspolitikerne er meget velkomment og sender et klart signal om, at Norge ønsker at etablere sig som en førende minenation, og at Joma-minen er et af de projekter, der passer ind i denne investering og bør starte hurtigst muligt. Udover at skabe mange nye jobmuligheder, har minen en vigtig rolle i den grønne omstilling og for det klima," siger Peter Hjorth, der er formand for Joma Gruver AS og administrerende direktør i moderselskabet Bluelake Mineral.
____________
Stockholm juni 2023
stark
14.07.2023 kl 11:44
4641
Her er lidt godt nyt fra nyhedsmail i dag:-)
14-07-2023 11:30 > Bluelake Minerals
Norges nye mineralstrategi og hvordan Joma-minen matcher fastsatte kriterier
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") arbejder, som tidligere meddelt via sit norske datterselskab Joma Gruver AS, med tilladelsesprocessen i Norge for at implementere en såkaldt planlægningsproces og for at opnå en godkendt reguleringsplan for den planlagte minedrift i Joma i Røyrvik kommune i Trøndelags amt. Selskabet bemærker, at den norske regering i slutningen af juni offentliggjorde en ny mineralstrategi med det formål at etablere Norge som en verdensførende mineralnation. Strategien har fem fokusområder, der skal bidrage til mere cirkulære forretningsmodeller, hurtigere realisering af nye mineralprojekter, tydeligere vægt på klima og miljø og stærkere internationale partnerskaber. Den norske regering vil også evaluere en statslig mineralfond for at supplere privat kapital til sektoren.
Den 21. juni præsenterede økonomiminister Jan Christian Vestre den norske regerings råstofstrategi. Herefter sagde han blandt andet, at metaller og mineraler er en forudsætning for at implementere det grønne og digitale skift, og at Norge skal tage en ledende rolle i denne proces for at udvikle verdens mest bæredygtige mineralindustri. Råstofstrategien indeholder fem indsatsområder for en fremtidsrettet råstofpolitik.
Mineralstrategiens fem indsatsområder
1. Norske mineralprojekter skal realiseres hurtigere
Den geofysiske kortlægning af Norge skal afsluttes: Kort over magnetiske og andre egenskaber af bjergarterne i de norske fjelde er centrale for at identificere mulige forekomster og starten på de fleste mineralprojekter.
Hurtigere processer: foranstaltningerne har til formål at reducere behandlingstiden og lette hurtigere tilladelsesprocesser til mineralprojekter.
Mineralkompas: udvikle viden og bedre vejledning om, hvor mineralprojekter kan realiseres på den mest socialt, miljømæssige og økonomisk bæredygtige måde og dermed bidrage til at mindske konfliktniveauet og øge forudsigeligheden af projekter.
2. Den norske mineralindustri skal bidrage til den cirkulære økonomi
Overskudsmaterialer skal minimeres, og der skal kræves en cirkulær forretningsplan, der viser, hvordan overskudsmaterialer kan genbruges. Tiltagene skal bidrage til at reducere omfanget af deponerede masser, bedre ressourceudnyttelse og mindre påvirkning af naturen.
Behovet for udvinding af jomfruelige ressourcer skal dokumenteres, før der gives tilladelse til nye projekter.
Nedsæt et ekspertudvalg, som vil foreslå eventuelle nye miljøkrav til bortskaffelse. Udvalget skal vurdere fordele og ulemper ved forskellige former for slutdeponering på baggrund af udvikling af ny teknologi, nye metoder og nye internationale natur- og miljøtiltag, samt vurdere den fremtidige anvendelse af havdeponeringsanlæg.
3. Den norske mineralindustri skal blive mere bæredygtig
Etablering af en nulvision om brug af kemikalier, der ikke er miljøcertificerede.
Mål for nul-emissionsmaskiner fra 2030.
Bedre dialog, tidligt engagement og kompensation til oprindelige folk også uden for Finnmark.
4. Privat kapital er en forudsætning for rentable og bæredygtige mineralprojekter
Regeringen vil blandt andet:
Mobiliser privat kapital og reducer risici gennem "Green Industrial Lift".
Evaluer statens mineralvirksomhed eller fond.
Vurder mulige økonomiske eller industripolitiske instrumenter til øget genopretning, bæredygtighed og lokal værdiskabelse.
5. Internationale partnerskaber. Norge skal være en stabil leverandør af råvarer til grønne værdikæder
Regeringen vil blandt andet:
Fremme Norge som en mineralnation.
Styrke samarbejdet om råvareadgang og robuste værdikæder med EU og europæiske lande.
Arbejde for at styrke det nordiske samarbejde inden for fælles bæredygtige værdikæder.
Norges regering understreger, at der vil være særligt fokus på de kritiske og strategiske råstoffer, der er blevet identificeret som centrale for den grønne omstilling af EU i den såkaldte lov om kritiske råstoffer, og blandt andet kobber, der vil blive udvundet i Joma-minen. . Endvidere understreges betydningen af en køreplan for en grøn industrioffensiv med det formål at skabe værdi og lønsomme arbejdspladser i hele landet, øge grønne investeringer, øge eksporten fra fastlandet og reducere udledningen af drivhusgasser på vej mod et lavemissionssamfund. . Norges regering peger også på de sikkerhedspolitiske aspekter og vigtigheden af at mindske afhængigheden af enkelte lande som Kina for levering af kritiske råstoffer. Dette anses også for vigtigt for Norges position over for strategiske partnere og allierede.
"Den norske regerings mineralstrategi er generelt et meget positivt bidrag til udviklingen af en konkurrencedygtig og bæredygtig mineralindustri i Norge. Specifikt for Joma-minen er det meget glædeligt at se, at vi stort set matcher alle de kriterier, som den norske regering har udviklet. til mineprojekter, de vil investere i. Det gælder blandt andet en grøn og bæredygtig minedrift med en miljømæssig slutdeponering af tailings i gamle minegange og en cirkulær tænkning i hele vores driftsmodel,” siger Joma Gruvers formand Peter Hjorth. .
____________
Stockholm juli 2023
Bluelake Mineral AB (publ)
Styrelsen
14-07-2023 11:30 > Bluelake Minerals
Norges nye mineralstrategi og hvordan Joma-minen matcher fastsatte kriterier
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") arbejder, som tidligere meddelt via sit norske datterselskab Joma Gruver AS, med tilladelsesprocessen i Norge for at implementere en såkaldt planlægningsproces og for at opnå en godkendt reguleringsplan for den planlagte minedrift i Joma i Røyrvik kommune i Trøndelags amt. Selskabet bemærker, at den norske regering i slutningen af juni offentliggjorde en ny mineralstrategi med det formål at etablere Norge som en verdensførende mineralnation. Strategien har fem fokusområder, der skal bidrage til mere cirkulære forretningsmodeller, hurtigere realisering af nye mineralprojekter, tydeligere vægt på klima og miljø og stærkere internationale partnerskaber. Den norske regering vil også evaluere en statslig mineralfond for at supplere privat kapital til sektoren.
Den 21. juni præsenterede økonomiminister Jan Christian Vestre den norske regerings råstofstrategi. Herefter sagde han blandt andet, at metaller og mineraler er en forudsætning for at implementere det grønne og digitale skift, og at Norge skal tage en ledende rolle i denne proces for at udvikle verdens mest bæredygtige mineralindustri. Råstofstrategien indeholder fem indsatsområder for en fremtidsrettet råstofpolitik.
Mineralstrategiens fem indsatsområder
1. Norske mineralprojekter skal realiseres hurtigere
Den geofysiske kortlægning af Norge skal afsluttes: Kort over magnetiske og andre egenskaber af bjergarterne i de norske fjelde er centrale for at identificere mulige forekomster og starten på de fleste mineralprojekter.
Hurtigere processer: foranstaltningerne har til formål at reducere behandlingstiden og lette hurtigere tilladelsesprocesser til mineralprojekter.
Mineralkompas: udvikle viden og bedre vejledning om, hvor mineralprojekter kan realiseres på den mest socialt, miljømæssige og økonomisk bæredygtige måde og dermed bidrage til at mindske konfliktniveauet og øge forudsigeligheden af projekter.
2. Den norske mineralindustri skal bidrage til den cirkulære økonomi
Overskudsmaterialer skal minimeres, og der skal kræves en cirkulær forretningsplan, der viser, hvordan overskudsmaterialer kan genbruges. Tiltagene skal bidrage til at reducere omfanget af deponerede masser, bedre ressourceudnyttelse og mindre påvirkning af naturen.
Behovet for udvinding af jomfruelige ressourcer skal dokumenteres, før der gives tilladelse til nye projekter.
Nedsæt et ekspertudvalg, som vil foreslå eventuelle nye miljøkrav til bortskaffelse. Udvalget skal vurdere fordele og ulemper ved forskellige former for slutdeponering på baggrund af udvikling af ny teknologi, nye metoder og nye internationale natur- og miljøtiltag, samt vurdere den fremtidige anvendelse af havdeponeringsanlæg.
3. Den norske mineralindustri skal blive mere bæredygtig
Etablering af en nulvision om brug af kemikalier, der ikke er miljøcertificerede.
Mål for nul-emissionsmaskiner fra 2030.
Bedre dialog, tidligt engagement og kompensation til oprindelige folk også uden for Finnmark.
4. Privat kapital er en forudsætning for rentable og bæredygtige mineralprojekter
Regeringen vil blandt andet:
Mobiliser privat kapital og reducer risici gennem "Green Industrial Lift".
Evaluer statens mineralvirksomhed eller fond.
Vurder mulige økonomiske eller industripolitiske instrumenter til øget genopretning, bæredygtighed og lokal værdiskabelse.
5. Internationale partnerskaber. Norge skal være en stabil leverandør af råvarer til grønne værdikæder
Regeringen vil blandt andet:
Fremme Norge som en mineralnation.
Styrke samarbejdet om råvareadgang og robuste værdikæder med EU og europæiske lande.
Arbejde for at styrke det nordiske samarbejde inden for fælles bæredygtige værdikæder.
Norges regering understreger, at der vil være særligt fokus på de kritiske og strategiske råstoffer, der er blevet identificeret som centrale for den grønne omstilling af EU i den såkaldte lov om kritiske råstoffer, og blandt andet kobber, der vil blive udvundet i Joma-minen. . Endvidere understreges betydningen af en køreplan for en grøn industrioffensiv med det formål at skabe værdi og lønsomme arbejdspladser i hele landet, øge grønne investeringer, øge eksporten fra fastlandet og reducere udledningen af drivhusgasser på vej mod et lavemissionssamfund. . Norges regering peger også på de sikkerhedspolitiske aspekter og vigtigheden af at mindske afhængigheden af enkelte lande som Kina for levering af kritiske råstoffer. Dette anses også for vigtigt for Norges position over for strategiske partnere og allierede.
"Den norske regerings mineralstrategi er generelt et meget positivt bidrag til udviklingen af en konkurrencedygtig og bæredygtig mineralindustri i Norge. Specifikt for Joma-minen er det meget glædeligt at se, at vi stort set matcher alle de kriterier, som den norske regering har udviklet. til mineprojekter, de vil investere i. Det gælder blandt andet en grøn og bæredygtig minedrift med en miljømæssig slutdeponering af tailings i gamle minegange og en cirkulær tænkning i hele vores driftsmodel,” siger Joma Gruvers formand Peter Hjorth. .
____________
Stockholm juli 2023
Bluelake Mineral AB (publ)
Styrelsen
stark
23.08.2023 kl 08:38
4379
2023-08-23 08:31 > Bluelake Minerals
Kommunalbestyrelsen i Røyrvik stemmer for kommunalchefens indstilling til politikerne i Røyrvik om at godkende planforslag og reguleringsplan for Joma-minen
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") arbejder, som tidligere meddelt via sit norske datterselskab Joma Gruver AS, med tilladelsesprocessen i Norge for at implementere en såkaldt planlægningsproces og for at opnå en godkendt reguleringsplan for den planlagte minedrift i Joma i Røyrvik kommune i Trøndelags amt. Kommunalbestyrelsen ( norsk formandskab ) har på et møde i Røyrvik den 22. august stemt for at godkende kommunaldirektørens indstilling til behandling af sagen på et møde i kommunalbestyrelsen ( norsk kommunalbestyrelse) den 5. september. Kommunalchefen indstiller som tidligere meddelt, at politikerne i Røyrvik skal godkende planforslag og reguleringsplan for Joma Gruver trods Sametingets indsigelse. Dette ville så føre til mægling (norsk mægling ) mellem kommunen og det lokale rensdyrholdsdistrikt ved Statsforvalteren i Trøndelag amt. Indstillingen fra kommunaldirektøren kommer som tidligere meddelt efter nøje overvejelse af henvisningssvar fra forskellige myndigheder, rensdyrejere, virksomheder og andre interesserede og hvor kommunaldirektøren konkluderer, at udsigterne til nye arbejdspladser og befolkningstilvækst opvejer de negative konsekvenser mht. rensdyrindustrien. Kommunalbestyrelsen i Røyrvik vedtog kommunaldirektørens forslag efter afstemning med tre medlemmer for og to medlemmer imod forslaget.
Stockholm augusti 2023
Bluelake Mineral AB (publ)
Styrelsen
stark
01.09.2023 kl 16:57
4308
Jomas hjemmeside - klippet fra Shareville forum.
https://www.jomagruver.no/?gclid=EAIaIQobChMI6JDmrNP9gAMVrItoCR0C5AelEAAYASAAEgKMGPD_BwE&fbclid=IwAR1gX9TTExgVpeE_ogzDGcqjOOYbH0yRSJVZ9MdGcqjRhuyRSJVZVY107RH2VZVY100000000002 #kobber
Vh Stark
https://www.jomagruver.no/?gclid=EAIaIQobChMI6JDmrNP9gAMVrItoCR0C5AelEAAYASAAEgKMGPD_BwE&fbclid=IwAR1gX9TTExgVpeE_ogzDGcqjOOYbH0yRSJVZ9MdGcqjRhuyRSJVZVY107RH2VZVY100000000002 #kobber
Vh Stark
stark
06.09.2023 kl 08:58
4229
06-09-2023 08:45 > Bluelake Minerals
Kommunalbestyrelsen i Røyrvik har enstemmigt stemt for at godkende planforslaget og reguleringsplanen for Joma-minen
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") arbejder, som tidligere meddelt via sit norske datterselskab Joma Gruver AS, med tilladelsesprocessen i Norge for at implementere en såkaldt planlægningsproces og for at opnå en godkendt reguleringsplan for den planlagte minedrift i Joma i Røyrvik kommune i Trøndelags amt. Ved et møde i Røyrvik den 5. september blev kommunalbestyrelsen ( norsk kommunalbestyrelse) stemte for at godkende planforslaget og reguleringsplanen for Joma-minen. Beslutningen er betinget af, at der gennemføres en regional og kumulativ konsekvensundersøgelse for rensdyravl, inden opstartsvarslet for minen meddeles. Forslaget til planforslag og regulativplan er godkendt trods Sametingets indsigelse. Kommunen vil efter forslaget først anmode Samtinget om at trække indsigelsen tilbage. I modsat fald skal sagen forelægges statsforvalteren i Trøndelag amt til mægling ( norsk mekkling) mellem kommunen og Sametinget. Beslutningen er baseret på nøje overvejelse af høringssvar fra forskellige myndigheder, rensdyrejere, erhvervsliv og andre interesserede og hvor konklusionen er, at udsigterne til nye arbejdspladser og befolkningstilvækst opvejer de negative konsekvenser for rensdyrindustrien. Kommunalbestyrelsen i Røyrvik vedtog enstemmigt beslutningen.
Før minedriften kan starte i Joma, skal reguleringsplanen godkendes samt en miljøgodkendelse ( norsk udledningstilladelse ) og driftskoncession. Et ofte afgørende skridt i processen er godkendelse af en reguleringsplan, hvor der i Norge er et kommunalt veto, som betyder, at den pågældende kommune kan stoppe planerne om en mine. Reguleringsplanen er nu godkendt under forudsætning af, at der skal gennemføres en supplerende regional og kumulativ konsekvensundersøgelse for rensdyrholdet, inden opstartsmeddelelsen for minen varsles. Af afgørelsen fremgår det blandt andet, at den territoriale afgrænsning for undersøgelsen skal være områder beskrevet på www.kilden.no, herunder områder på svensk side mod landegrænsen ved Stora Blåsjön og Leipikvattnet, som ligger under Østre Namdal Rensdyrdistrikts driftsområder. Andre rammer og begrænsninger for undersøgelsen skal aftales i fællesskab mellem parterne. Mineselskabet og Østre Namdal Rensdyrdistrikt har lige ansvar for sammensætningen af en faggruppe, der skal udarbejde den regionale konsekvensanalyse. Omkostninger til gennemførelse af undersøgelsen skal primært finansieres af mineselskabet, men som opfordres til at søge delfinansiering hos de berørte kommuner og Namdals regionsråd.
- Kommunens beslutning om at godkende reguleringsplanen er en afgørende milepæl for etableringen af minen. Vi ser ikke noget problem i at gennemføre en supplerende konsekvensanalyse for rensdyrerhvervet, nu hvor beslutningen om reguleringsplanen er truffet. Vi forventer, at undersøgelsen kan afsluttes relativt hurtigt, og sideløbende hermed kan arbejdet med ansøgningen om miljøgodkendelse påbegyndes. Sandsynligheden for, at Joma-minen kommer i drift, er nu steget dramatisk, siger formanden for Joma Gruver Peter Hjorth.
____________
Stockholm september 2023
Bluelake Mineral AB (publ)
Styrelsen
Mere information
For yderligere information kontakt venligst:
Peter Hjorth, administrerende direktør, Bluelake Mineral AB (publ), tlf. +46-725 38 25 25
E-mail: info@bluelakemineral.com
Vh Stark
stark
02.07.2024 kl 09:29
3340
2024-07-02 09:15 > Bluelake Minerals
Bluelake Mineral ansøger om strategisk status for Rönnbäcken nikkel-kobolt-projektet inden for rammerne af EU's nye minelovgivning CRMA
Bluelake Mineral AB (publ) ("Bluelake Mineral" eller "Selskabet") har forarbejdningskoncessioner for Rönnbäcken nikkel-kobolt-projektet, som er Europas største kendte uudviklede nikkelforekomst, og som ifølge konsulentfirmaet SRK Consulting i en foreløbig økonomisk vurdering fra 2022 skønnes at indeholde en mineralressource på 600 millioner tons med en gennemsnitlig kvalitet på 0,18% Ni, 0,003% Co og 5,7% Fe ("kendt og angivet"). Ifølge samme undersøgelse kunne Rönnbäcken-projektet i produktion generere en årlig mængde på 23.000 tons nikkel, 660 tons kobolt og 1,5 mio. tons jern om året i 20 år. Rönnbäcken ville således udgøre en væsentlig del af den årlige produktion af nikkel i EU og væsentligt forbedre EU's selvforsyningsgrad. Rönnbäcken kunne bidrage med kritiske råvarer til forskellige sektorer, herunder den europæiske batteriværdikæde, og dermed blive en strategisk ressource i den grønne omstillingsproces. Efter den nylige godkendelse af EU's minelovgivning om Critical Raw Material Act ("CRMA") har EU nu åbnet ansøgningsprocessen for klassificering af mineraliseringer som såkaldte strategiske projekter, der skal prioriteres særligt højt. Bluelake Mineral har besluttet at ansøge om strategisk status for Rönnbäcken-projektet og hyret SLR Consulting som rådgiver i denne proces. En klassificering af Rönnbäcken som et strategisk projekt anses for at lette processer vedrørende tilladelser og finansiering af projektet.
Strategiske projekter i henhold til CRMA
EU-lovgivningen om kritiske metaller og mineraler (CRMA) trådte i kraft den 23. maj 2024. En vigtig del af CRMA er støtte til strategiske projekter i værdikæden af kritiske råstoffer. Støtte til strategiske projekter vil bidrage til at reducere risikoen for forsyningsafbrydelser ved at øge EU's kapacitet og diversificere importen.
Projektejere kan indsende ansøgninger til Europa-Kommissionen om klassificering af et råstofprojekt som strategisk. For at strukturere ansøgningsprocessen har Kommissionen annonceret den aktuelle indkaldelse af ansøgninger og vil regelmæssigt annoncere nye ansøgningsfrister.
Ansøgning og kriterier
Ethvert projekt til udvinding, forarbejdning, nyttiggørelse eller udskiftning af et hvilket som helst af de strategiske råmaterialer, der er opført i bilag I til CRMA, kan klassificeres som strategiske, hvis de opfylder de gældende kriterier. Kriterierne for anerkendelse af forskellige kategorier af projekter er fastsat i artikel 6 og bilag III i CRMA. Strategiske projekter kan både være inden for EU og i tredjepartslande.
Tidsplan for ansøgningsprocessen
Ansøgningsprocessen i første ansøgningsrunde er åben mellem 23. maj 2024 og 22. august 2024
Fuldstændighedskontrol (september 2024): ansøgningen kontrolleres for fuldstændighed, ellers bedes projektejeren give yderligere oplysninger.
Vurdering (september 2024 - oktober 2024): fuldstændige ansøgninger vurderes, og projektvurderingsrapporter udarbejdes.
Diskussion og beslutning (Q4 2024): European Critical Raw Material Board diskuterer de foreslåede projekter, og Kommissionen træffer afgørelse om ansøgningerne under hensyntagen til bestyrelsens udtalelse.
Mere information
For yderligere information kontakt venligst:
Peter Hjorth, administrerende direktør, Bluelake Mineral AB (publ), tlf. +46-725 38 25 25
E-mail: info@bluelakemineral.com
stark
10.07.2024 kl 12:00
3205
Stiger pænt i dag efter ny analyse fra Mangold:
Mangold hæver målprisen for Bluelake Mineral til 3,55 SEK
I dag kl. 10:03 ∙ Finwire Smallcap
Mangold hæver sin målpris for efterforskningsselskabet Bluelake Mineral til 3,55 SEK fra 3,40 SEK. Købsanbefalingen gentages. Det fremgår af en nylig missionsanalyse.
Ifølge Mangold har der været flere begivenheder, der begrunder en opremsning af målprisen. Blandt andet har Norges byadministrator i Trøndelag anbefalet, at reguleringsplanen for Joma etableres.
Derudover har minestaten sendt ansøgningen om behandlingskoncessioner for Stekenjokk-Levi videre til länsstyrelsen i Västerbotten til ny vurdering efter 14 måneders behandling. Det øger ifølge Mangold sandsynligheden for, at minen bliver åbnet.
"Vi hæver målkursen marginalt til SEK 3,55 (3,40) per aktie. Stigningen i målkursen er afledt af en antaget højere sandsynlighed for minestart," skriver analysehuset.
Mangold hæver målprisen for Bluelake Mineral til 3,55 SEK
I dag kl. 10:03 ∙ Finwire Smallcap
Mangold hæver sin målpris for efterforskningsselskabet Bluelake Mineral til 3,55 SEK fra 3,40 SEK. Købsanbefalingen gentages. Det fremgår af en nylig missionsanalyse.
Ifølge Mangold har der været flere begivenheder, der begrunder en opremsning af målprisen. Blandt andet har Norges byadministrator i Trøndelag anbefalet, at reguleringsplanen for Joma etableres.
Derudover har minestaten sendt ansøgningen om behandlingskoncessioner for Stekenjokk-Levi videre til länsstyrelsen i Västerbotten til ny vurdering efter 14 måneders behandling. Det øger ifølge Mangold sandsynligheden for, at minen bliver åbnet.
"Vi hæver målkursen marginalt til SEK 3,55 (3,40) per aktie. Stigningen i målkursen er afledt af en antaget højere sandsynlighed for minestart," skriver analysehuset.
stark
10.07.2024 kl 12:04
3193
dag kl. 08:00 ∙ Cision
EU-loven CRMA (European Critical Raw Materials Act) er godkendt og gælder fra marts i hele EU. Mangold ser det som mere sandsynligt, at Bluelake kan starte minedrift ved Stekenjokk-Levi og Rönnbäcken, da CRMA har til formål at fremskynde tilladelsesprocesser for strategisk vigtige råstoffer og reducere afhængigheden af Rusland og Kina gennem minedrift i EU. Derudover har minestaten sendt ansøgningen om behandlingskoncessioner for Stekenjokk-Levi videre til länsstyrelsen i Västerbotten til ny vurdering efter 14 måneders behandling. Røyrvik Kommune og Sametinget har ikke kunnet blive enige om reguleringsplanen for Joma, hvilket har medført, at byadministratoren i Trøndelag har valgt at sende sagen videre til kommune- og kredsafdelingen med indstilling om, at reguleringsplanen fastlægges. Mangold mener, at det er mere sandsynligt, at minen bliver åbnet, da den samtidig er i tråd med Norges nye mineralstrategi. Bluelake har indsamlet cirka 12,2 millioner SEK før emissionsomkostninger gennem TO3, konvertible og en rettet emission. Derudover modtog Joma Gruver offentlige tilskud på i alt cirka 2,0 millioner NOK fra det norske Børgefjell Utvikling og Namdal Regionsråd. Begge bevillinger er en del af en større pakke af offentlig finansiering, som Bluelake håber at gennemføre i den nærmeste fremtid. En større finansieringspakke kunne fungere som en trigger for Bluelake.
Mangold værdisætter Bluelake Mineral ved hjælp af en DCF-model og har udført flere scenarieanalyser. Vi hæver målkursen marginalt til SEK 3,55 (3,40) pr. Stigningen i målprisen er afledt af en antaget højere sandsynlighed for minestart.
EU-loven CRMA (European Critical Raw Materials Act) er godkendt og gælder fra marts i hele EU. Mangold ser det som mere sandsynligt, at Bluelake kan starte minedrift ved Stekenjokk-Levi og Rönnbäcken, da CRMA har til formål at fremskynde tilladelsesprocesser for strategisk vigtige råstoffer og reducere afhængigheden af Rusland og Kina gennem minedrift i EU. Derudover har minestaten sendt ansøgningen om behandlingskoncessioner for Stekenjokk-Levi videre til länsstyrelsen i Västerbotten til ny vurdering efter 14 måneders behandling. Røyrvik Kommune og Sametinget har ikke kunnet blive enige om reguleringsplanen for Joma, hvilket har medført, at byadministratoren i Trøndelag har valgt at sende sagen videre til kommune- og kredsafdelingen med indstilling om, at reguleringsplanen fastlægges. Mangold mener, at det er mere sandsynligt, at minen bliver åbnet, da den samtidig er i tråd med Norges nye mineralstrategi. Bluelake har indsamlet cirka 12,2 millioner SEK før emissionsomkostninger gennem TO3, konvertible og en rettet emission. Derudover modtog Joma Gruver offentlige tilskud på i alt cirka 2,0 millioner NOK fra det norske Børgefjell Utvikling og Namdal Regionsråd. Begge bevillinger er en del af en større pakke af offentlig finansiering, som Bluelake håber at gennemføre i den nærmeste fremtid. En større finansieringspakke kunne fungere som en trigger for Bluelake.
Mangold værdisætter Bluelake Mineral ved hjælp af en DCF-model og har udført flere scenarieanalyser. Vi hæver målkursen marginalt til SEK 3,55 (3,40) pr. Stigningen i målprisen er afledt af en antaget højere sandsynlighed for minestart.
stark
19.08.2024 kl 11:43
2997
Det går efter planen:
Afdelingen for Kommuner og Distrikter besøger Jomagruvan til besigtigelse, hvilket er en af betingelserne for endelig afgørelse af reguleringsplanen
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") arbejder som tidligere annonceret via sit norske datterselskab Joma Gruver AS ("Joma Gruver") med tilladelsesprocessen i Norge for at opnå alle tilladelser til genstart af minedrift drift hos Joma i Røyrvik kommune i Trøndelags amt ("Projektet"). Som tidligere meddelt stemte kommunalbestyrelsen ( den norske kommunestyrelse ) på et møde i Røyrvik den 5. september 2023 enstemmigt for at godkende planforslaget og reguleringsplanen for Joma-minen. Beslutningen er betinget af, at en regional og kumulativ konsekvensundersøgelse for rensdyrindustrien gennemføres inden opstartsvarslet om opstart af minedrift. Det norske Sameting har dog fortsat gjort indsigelse ( norská innsigelen ) mod reguleringsplanen. Statsforvalteren i Trøndelag afholdt derfor den 5. januar i år et mæglingsmøde ( norsk mægling ) mellem Røyrvik Kommune og Sametinget (samlet "Parterne"). På mødet kom det frem, at parterne ikke kunne blive enige. Røyrvik kommune meddelte herefter på et møde i kommunalbestyrelsen den 23. januar, at spørgsmålet om udstykningsplanen var henvist til kommune- og kredsafdelingen til endelig afgørelse. Inden der kan tages stilling til sagen i kommune- og distriktsafdelingen, skal der dog ske en besigtigelse ( Norwegian befaring ) af mineområdet i Joma, som gennemføres den 30. august. På dette møde deltager repræsentanter fra Kommune- og Distriktsafdelingen, Statsforvalteren i Trøndelag, Røyrvik Kommune, Det norske Sameting, det lokale rensdyrdistrikt Tjåehkere sijte og Joma Gruver.
"Sagen skrider frem, og den endelige afgørelse vedrørende reguleringsplanen for Jomagruvan nærmer sig. Da projektet er helt i tråd med Norges nye råstofstrategi, antager vi, at kommune og distriktsministerium eller regering beslutter at fastlægge reguleringsplanen. , « siger Joma Gruvers formand Peter Hjorth.
____________
Stockholm august 2024
Bluelake Mineral AB (publ)
Bestyrelsen
Stockholm, 19. august 2024
Afdelingen for Kommuner og Distrikter besøger Jomagruvan til besigtigelse, hvilket er en af betingelserne for endelig afgørelse af reguleringsplanen
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") arbejder som tidligere annonceret via sit norske datterselskab Joma Gruver AS ("Joma Gruver") med tilladelsesprocessen i Norge for at opnå alle tilladelser til genstart af minedrift drift hos Joma i Røyrvik kommune i Trøndelags amt ("Projektet"). Som tidligere meddelt stemte kommunalbestyrelsen ( den norske kommunestyrelse ) på et møde i Røyrvik den 5. september 2023 enstemmigt for at godkende planforslaget og reguleringsplanen for Joma-minen. Beslutningen er betinget af, at en regional og kumulativ konsekvensundersøgelse for rensdyrindustrien gennemføres inden opstartsvarslet om opstart af minedrift. Det norske Sameting har dog fortsat gjort indsigelse ( norská innsigelen ) mod reguleringsplanen. Statsforvalteren i Trøndelag afholdt derfor den 5. januar i år et mæglingsmøde ( norsk mægling ) mellem Røyrvik Kommune og Sametinget (samlet "Parterne"). På mødet kom det frem, at parterne ikke kunne blive enige. Røyrvik kommune meddelte herefter på et møde i kommunalbestyrelsen den 23. januar, at spørgsmålet om udstykningsplanen var henvist til kommune- og kredsafdelingen til endelig afgørelse. Inden der kan tages stilling til sagen i kommune- og distriktsafdelingen, skal der dog ske en besigtigelse ( Norwegian befaring ) af mineområdet i Joma, som gennemføres den 30. august. På dette møde deltager repræsentanter fra Kommune- og Distriktsafdelingen, Statsforvalteren i Trøndelag, Røyrvik Kommune, Det norske Sameting, det lokale rensdyrdistrikt Tjåehkere sijte og Joma Gruver.
"Sagen skrider frem, og den endelige afgørelse vedrørende reguleringsplanen for Jomagruvan nærmer sig. Da projektet er helt i tråd med Norges nye råstofstrategi, antager vi, at kommune og distriktsministerium eller regering beslutter at fastlægge reguleringsplanen. , « siger Joma Gruvers formand Peter Hjorth.
____________
Stockholm august 2024
Bluelake Mineral AB (publ)
Bestyrelsen
Stockholm, 19. august 2024
stark
21.08.2024 kl 17:20
2874
Flere gode nyheder:
Bluelake Mineral har indsendt en ansøgning om strategisk status for Rönnbäcken nikkel-kobolt-projektet inden for rammerne af EU's nye minelovgivning CRMA
Bluelake Mineral AB (publ) ("Bluelake Mineral" eller "Selskabet") har forarbejdningskoncessioner for Rönnbäcken nikkel-kobolt-projektet, som er Europas største kendte uudviklede nikkelforekomst, og som ifølge konsulentfirmaet SRK Consulting i en foreløbig økonomisk vurdering fra 2022 skønnes at indeholde en mineralressource på 600 millioner tons med en gennemsnitlig kvalitet på 0,18% Ni, 0,003% Co og 5,7% Fe ("kendt og angivet"). Ifølge samme undersøgelse kunne Rönnbäcken-projektet i produktion generere en årlig mængde på 23.000 tons nikkel, 660 tons kobolt og 1,5 mio. tons jern om året i 20 år. Rönnbäcken ville således udgøre en væsentlig del af den årlige produktion af nikkel i EU og væsentligt forbedre EU's selvforsyningsgrad. Rönnbäcken kunne bidrage med kritiske råvarer til forskellige sektorer, herunder den europæiske batteriværdikæde, og dermed blive en strategisk ressource i den grønne omstillingsproces. Efter at EU's minelovgivning Critical Raw Material Act ("CRMA") for nylig blev godkendt, åbnede EU ansøgningsprocessen for klassificering af mineraliseringer som såkaldte strategiske projekter, der skal prioriteres særligt højt. Bluelake Mineral meddelte i juli, at selskabet havde til hensigt at ansøge om strategisk status for Rönnbäcken-projektet. En klassificering af Rönnbäcken som et strategisk projekt anses for at lette processer vedrørende tilladelser og finansiering af projektet. Virksomheden meddeler nu, at ansøgningen er udfyldt og indsendt.
Stockholm den 21. august 2024
Vh Stark
Bluelake Mineral har indsendt en ansøgning om strategisk status for Rönnbäcken nikkel-kobolt-projektet inden for rammerne af EU's nye minelovgivning CRMA
Bluelake Mineral AB (publ) ("Bluelake Mineral" eller "Selskabet") har forarbejdningskoncessioner for Rönnbäcken nikkel-kobolt-projektet, som er Europas største kendte uudviklede nikkelforekomst, og som ifølge konsulentfirmaet SRK Consulting i en foreløbig økonomisk vurdering fra 2022 skønnes at indeholde en mineralressource på 600 millioner tons med en gennemsnitlig kvalitet på 0,18% Ni, 0,003% Co og 5,7% Fe ("kendt og angivet"). Ifølge samme undersøgelse kunne Rönnbäcken-projektet i produktion generere en årlig mængde på 23.000 tons nikkel, 660 tons kobolt og 1,5 mio. tons jern om året i 20 år. Rönnbäcken ville således udgøre en væsentlig del af den årlige produktion af nikkel i EU og væsentligt forbedre EU's selvforsyningsgrad. Rönnbäcken kunne bidrage med kritiske råvarer til forskellige sektorer, herunder den europæiske batteriværdikæde, og dermed blive en strategisk ressource i den grønne omstillingsproces. Efter at EU's minelovgivning Critical Raw Material Act ("CRMA") for nylig blev godkendt, åbnede EU ansøgningsprocessen for klassificering af mineraliseringer som såkaldte strategiske projekter, der skal prioriteres særligt højt. Bluelake Mineral meddelte i juli, at selskabet havde til hensigt at ansøge om strategisk status for Rönnbäcken-projektet. En klassificering af Rönnbäcken som et strategisk projekt anses for at lette processer vedrørende tilladelser og finansiering af projektet. Virksomheden meddeler nu, at ansøgningen er udfyldt og indsendt.
Stockholm den 21. august 2024
Vh Stark
stark
24.08.2024 kl 11:25
2327
Länsstyrelsen i Västerbotten godkender ansøgningen om behandlingskoncessioner for Stekenjokk og Levi
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") har, som tidligere meddelt, gennem datterselskabet Vilhelmina Mineral AB ansøgt om forarbejdningskoncessioner for forekomsterne Stekenjokk K nr. 1 beliggende i Vilhelmina kommune i Västerbotten og Strömsund kommune i Jämtland, samt Levi K nr. 1 beliggende i Vilhelmina kommune i Västerbotten. Amtsstyrelsen i Västerbotten krævede i 2019, at der skulle være en Natura 2000-tilladelse til minedrift på plads, før en endelig vurdering af ansøgte forarbejdningskoncessioner kunne finde sted. I november 2022 modtog Vilhelmina Mineral en endelig Natura 2000-tilladelse. Bjergstaten forelagde endelig sagen på ny til Länsstyrelsen i Västerbotten i foråret 2024. Länsstyrelsen i Västerbotten valgte herefter at sende sagen og på en ny henvisning til Vilhelmina kommune, Sametinget og begge de berørte samebyer Voernese samelandsby i Jämtland og Vilhelmina Södra i Västerbotten, som alle modtog svar. Selskabet har også kommenteret. Länsstyrelsen i Västerbotten meddeler nu, at den indstiller, at minestaten godkender både ansøgte behandlingskoncession Stekenjokk K nr. 1. Den anden berørte länsstyrelse i Jämtland har allerede i 2019 godkendt en forarbejdningskoncession. for den sydlige mineralisering Stekenjokk K nr. 1 som ligger på begge sider af amtsgrænsen mellem Jämtland og Västerbotten. Sagen går nu videre til minestaten for endelig afgørelse vedrørende de ansøgte behandlingskoncessioner.
I sin stillingtagen skriver länsstyrelsen i Västerbotten blandt andet følgende. "Amtsbestyrelsen godkender, at forarbejdningskoncession for Stekenjokk K nr. 1 og Levi K nr. 1 gives efter Vilhelmina Mineral AB's brugte option med sæsonbestemt minedrift november til april. Amtsbestyrelsen godkender forarbejdningskoncession på betingelse af, at Beslutningen er kombineret med betingelser for begrænset drift i løbet af april i henhold til nedenstående foreslåede betingelser. Nærmere detaljer om betingelserne for beskyttelse af rensdyrdriften bør fastlægges i en undersøgelse af minedriften i henhold til kerneområdet af national interesse for rensdyrholdet berøres, skal koncessionen gives med betingelser for beskyttelse af rensdyrholdet. Amtsbestyrelsen foreslår følgende betingelser: Minedrift i form af minedrift, håndtering af oplagret malm over jorden og. fjernelse af udvundet malm må kun finde sted om vinteren i perioden fra november til april hvert år Samebyen skal i løbet af april måned hvert år have mulighed for at stoppe hele eller dele af aktiviteten, når der drives rensdyrdrift i. området. Vilhelmina Mineral AB skal årligt rådføre sig med berørte samebyer i god tid før start og afslutning af driftsperioden, samt rådføre sig med berørte samebyer hvert år for at drøfte forholdsregler, der skal træffes for at mindske forstyrrelser af rensdyrholdet i løbet af måneden af april. Amtsstyrelsen foretager endvidere følgende vurderinger: Påvirkning og konsekvenser af opstartsarbejdet skal afprøves i forbindelse med miljøvurderingen af minedriften efter 9 kap. miljøloven. Der er på nuværende tidspunkt usikkerhed om, hvordan vejdriften på Vildmarksvägen kan reguleres for at tage hensyn til rensdyravl. Det gælder både udførelse af vintervejvedligeholdelse i form af snerydning og skridsikring, samt at holde vejen åben for Vilhelmina Mineral AB og offentligheden. Amtsstyrelsen vurderer, at der er forudsætninger for at løse spørgsmålet om vintervejvedligeholdelse og offentlig adgang til vejen, der i tilstrækkelig grad tager hensyn til rensdyrholdets interesser inden miljøgennemgangen. Der bør indføres en begrænsning af offentlig adgang til Vildmarksvejen i de mest følsomme måneder for rensdyravl."
"Dette er meget positivt og en af de vigtigste enkeltbegivenheder i virksomhedens historie - nu er vejen åben for minedrift i Stekenjokk" siger Peter Hjorth, administrerende direktør for Bluelake Mineral og datterselskabet Vilhelmina Mineral.
____________
Stockholm august 2024
Bluelake Mineral AB (publ)
Bestyrelsen
Stockholm den 23. august 2024
Vh Stark
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") har, som tidligere meddelt, gennem datterselskabet Vilhelmina Mineral AB ansøgt om forarbejdningskoncessioner for forekomsterne Stekenjokk K nr. 1 beliggende i Vilhelmina kommune i Västerbotten og Strömsund kommune i Jämtland, samt Levi K nr. 1 beliggende i Vilhelmina kommune i Västerbotten. Amtsstyrelsen i Västerbotten krævede i 2019, at der skulle være en Natura 2000-tilladelse til minedrift på plads, før en endelig vurdering af ansøgte forarbejdningskoncessioner kunne finde sted. I november 2022 modtog Vilhelmina Mineral en endelig Natura 2000-tilladelse. Bjergstaten forelagde endelig sagen på ny til Länsstyrelsen i Västerbotten i foråret 2024. Länsstyrelsen i Västerbotten valgte herefter at sende sagen og på en ny henvisning til Vilhelmina kommune, Sametinget og begge de berørte samebyer Voernese samelandsby i Jämtland og Vilhelmina Södra i Västerbotten, som alle modtog svar. Selskabet har også kommenteret. Länsstyrelsen i Västerbotten meddeler nu, at den indstiller, at minestaten godkender både ansøgte behandlingskoncession Stekenjokk K nr. 1. Den anden berørte länsstyrelse i Jämtland har allerede i 2019 godkendt en forarbejdningskoncession. for den sydlige mineralisering Stekenjokk K nr. 1 som ligger på begge sider af amtsgrænsen mellem Jämtland og Västerbotten. Sagen går nu videre til minestaten for endelig afgørelse vedrørende de ansøgte behandlingskoncessioner.
I sin stillingtagen skriver länsstyrelsen i Västerbotten blandt andet følgende. "Amtsbestyrelsen godkender, at forarbejdningskoncession for Stekenjokk K nr. 1 og Levi K nr. 1 gives efter Vilhelmina Mineral AB's brugte option med sæsonbestemt minedrift november til april. Amtsbestyrelsen godkender forarbejdningskoncession på betingelse af, at Beslutningen er kombineret med betingelser for begrænset drift i løbet af april i henhold til nedenstående foreslåede betingelser. Nærmere detaljer om betingelserne for beskyttelse af rensdyrdriften bør fastlægges i en undersøgelse af minedriften i henhold til kerneområdet af national interesse for rensdyrholdet berøres, skal koncessionen gives med betingelser for beskyttelse af rensdyrholdet. Amtsbestyrelsen foreslår følgende betingelser: Minedrift i form af minedrift, håndtering af oplagret malm over jorden og. fjernelse af udvundet malm må kun finde sted om vinteren i perioden fra november til april hvert år Samebyen skal i løbet af april måned hvert år have mulighed for at stoppe hele eller dele af aktiviteten, når der drives rensdyrdrift i. området. Vilhelmina Mineral AB skal årligt rådføre sig med berørte samebyer i god tid før start og afslutning af driftsperioden, samt rådføre sig med berørte samebyer hvert år for at drøfte forholdsregler, der skal træffes for at mindske forstyrrelser af rensdyrholdet i løbet af måneden af april. Amtsstyrelsen foretager endvidere følgende vurderinger: Påvirkning og konsekvenser af opstartsarbejdet skal afprøves i forbindelse med miljøvurderingen af minedriften efter 9 kap. miljøloven. Der er på nuværende tidspunkt usikkerhed om, hvordan vejdriften på Vildmarksvägen kan reguleres for at tage hensyn til rensdyravl. Det gælder både udførelse af vintervejvedligeholdelse i form af snerydning og skridsikring, samt at holde vejen åben for Vilhelmina Mineral AB og offentligheden. Amtsstyrelsen vurderer, at der er forudsætninger for at løse spørgsmålet om vintervejvedligeholdelse og offentlig adgang til vejen, der i tilstrækkelig grad tager hensyn til rensdyrholdets interesser inden miljøgennemgangen. Der bør indføres en begrænsning af offentlig adgang til Vildmarksvejen i de mest følsomme måneder for rensdyravl."
"Dette er meget positivt og en af de vigtigste enkeltbegivenheder i virksomhedens historie - nu er vejen åben for minedrift i Stekenjokk" siger Peter Hjorth, administrerende direktør for Bluelake Mineral og datterselskabet Vilhelmina Mineral.
____________
Stockholm august 2024
Bluelake Mineral AB (publ)
Bestyrelsen
Stockholm den 23. august 2024
Vh Stark
stark
11.09.2024 kl 13:52
719
Flere gode nyheder:
2024-09-11 13:41 > Bluelake Minerals
Udvindingsret godkendt til mineralforekomsten i Gjersvik med potentiale til at forlænge Joma-minens levetid med op til to år
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") arbejder som tidligere annonceret via sit norske datterselskab Joma Gruver AS ("Joma Gruver") med tilladelsesprocessen i Norge for at opnå alle tilladelser til genstart af minedrift drift hos Joma i Røyrvik kommune i Trøndelags amt ("Projektet"). I april ansøgte Joma Gruver AS om en indvindingsret ( norsk utvinningsrett ) til mineraliseringen i Gjersvik, som ligger 24 km vest for Joma-minen. Direktoratet for Mineral Forvaltning har nu meddelt, at indvindingsretten for Gjersvik er godkendt. Udvindingsrettigheder i Norge svarer nærmest til behandlingskoncessioner i Sverige. Ifølge en vurdering fra 1998 indeholder Gjersvik ca. 21.000 tons reserver og ca. 931.000 tons kendte og indikerede mineralressourcer med indhold på 1,51% Cu og 1,21% Zn. [1] Alle mineralressourcer er blevet estimeret i henhold til den australske JORC-kode. Gjersvik-fundet vil således kunne udgøre et vigtigt satellitprojekt for Joma-minen med mulighed for at forlænge Joma-minens levetid med op til to år.
Resumé af ansøgningen om indvindingsret for Gjersvik
Joma Gruver AS har en efterforskningstilladelse til en mineralforekomst i Gjersvik og søger nu om indvindingsret. Formålet er at sikre Gjersvik-forekomsten som en ekstra ressource til den planlagte minedrift i Joma. Gjersvik var i drift i perioden 1993-1998 og leverede malm til minedriften i Joma, som dengang blev drevet af Grong Gruber. Ansøgningen om indvindingsrettigheder er baseret på en vurdering fra 1998 efter driftens ophør, hvor mineralressourcerne blev anslået til ca. % Zn. [2] I ansøgningen om udvindingsrettigheder anslår Selskabet dog forsigtigt, at mindst 500.000 tons med 1,51 % Cu og 1,21 % Zn kan udvindes rentabelt. Alle mineralressourcer er historiske og er blevet estimeret i overensstemmelse med Australasian Code for Reporting of Exploration Results, Mineral Resources and Ore Reserves (JORC).
Historie og beskrivelse af forekomsten i Gjersvik
Gjersvik-forekomsten er en malmforekomst beliggende i Gjersvik i Røyrvik kommune, og som er en del af den geologiske provins Grongfellett. Gjersviksmalmen er en pyritaflejring med varierende indhold af kobber og zink. De vigtigste mineraler er pyrit, kobberkis og zinklegering. Der er to forskellige typer mineralisering. En dominerende massiv pyritmalm med pyrit og en magnetitrig malmtype med lidt pyrit. Zink opfører sig uregelmæssigt, især afhængigt af aflejringen. Malmzonen er 1 - 8 meter tyk. Mineraliseringen blev formelt registreret som fundet ved indberetning til minestrygeren i efteråret 1909. De vigtigste metaller i malmen er kobber og zink. Mellem 1909 og 1912 blev forekomsten undersøgt med blandt andet 21 diamantborehuller. Dengang var mineralressourcen kategoriseret som kendt og opgjort til 1,2 millioner tons. Da Joma-minen blev sat i drift i 1972, gav det anledning til, at der blev lavet nye malmberegninger på forekomsten i Gjersvik. Omkring 1912 blev størrelsen af ressourcen anslået til omkring 1,4 millioner tons, mens den i 1970'erne blev vurderet til at indeholde 1,6 - 1,7 millioner tons. Indskuddet blev betragtet som en potentiel yderligere ressource for Joma. I perioden 1956-58, 1962 og i driftsperioden 1993-98 blev der boret i alt 91 huller, dels for yderligere at afklare malmgrænserne, dels for at klare de igangværende operationer. I alt er forekomsten dækket med 178 boringer. På baggrund af de fakta, der var tilgængelige i begyndelsen af 1970'erne, blev malmberegningen for Gjersvik revideret igen i 1973. Dengang blev tonnagen af Gjersvik-forekomsten beregnet til 1.622.089 tons med 31 % S, 1,55 % Cu og 0,84 %. Zn, med kun spor af bly og ædle metaller. I 1996, baseret på alle 178 borehuller, blev ressourcen estimeret til 1.619.110 tons sortering 1,71% Cu og 1,03% Zn. Efter afslutningen af minedriften blev der, som nævnt ovenfor, foretaget en endelig vurdering af mineralressourcerne, hvorved de blev anslået til ca. 1,21% Zn. [3]
Planer for minedrift i Gjersvik og næste trin i processen
I tilfælde af en fremtidig minedrift i Gjersvik planlægger Selskabet ifølge ansøgningen fortsat at anvende kendte minedriftsmetoder i form af en kombination af lokal minedrift, rum- og søjledrift samt langhulsboring, hvor bl.a. eksisterende minesystem fortsætter. Malmen i Gjersvik er som nævnt planlagt til at være en ressource for minedriften i Joma og udskibning af råmalm 24 km til Joma vil foregå på lastbiler med trailere. I Joma omdannes malm til kobber- og zinkkoncentrater. Endelig bortskaffelse af tailingsmasse er planlagt i gamle minegange i Joma, som tidligere er blevet udgravet. Sideløbende med ansøgningen om indvindingsrettigheder forberedes næste trin i processen for udvikling af forekomsten i Gjersvik. Dette omfatter opdateret vurdering af mineralressourcer, undersøgelser i forbindelse med gennemførelsen af forundersøgelsen for hele Joma-projektet ( Pre Feasibility Study ), samt ansøgninger vedrørende de nødvendige tilladelser til minedrift, herunder reguleringsplan, miljøgodkendelse ( norsk udledning tilladelse ) og driftskoncession. For så vidt angår finansieringen af disse processer, forventes det, at de kan ske inden for rammerne af finansieringen af Joma-projektet, hvor igangværende ansøgninger om offentlig finansiering vurderes at kunne afsluttes i nær fremtid.
" Norske myndigheder har håndteret denne komplekse sag på en eksemplarisk og effektiv måde på omkring fem måneder og i overensstemmelse med den nye europæiske minelovgivning og den norske mineralstrategis tilsagn om hurtigere tilladelsesprocesser. Gjersvik er et eksempel på vores strategi, der ved at sætte en god satellit projekter i produktion, kan vi skabe yderligere stor værdi, når den grundlæggende investering i Jomagruvans procesanlæg er foretaget, " siger Peter Hjorth, formand for Joma Gruver og administrerende direktør for Bluelake Mineral.
For Råstofforvaltningsdirektoratets fuldstændige afgørelse henvises til bilag: Beslutning om tildeling af indvindingsrettigheder for Gjersvik 1 i Røyrvik kommune.
____________
Stockholm september 2024
Bluelake Mineral AB (publ)
Bestyrelsen
Stockholm, 11. september 2024
2024-09-11 13:41 > Bluelake Minerals
Udvindingsret godkendt til mineralforekomsten i Gjersvik med potentiale til at forlænge Joma-minens levetid med op til to år
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") arbejder som tidligere annonceret via sit norske datterselskab Joma Gruver AS ("Joma Gruver") med tilladelsesprocessen i Norge for at opnå alle tilladelser til genstart af minedrift drift hos Joma i Røyrvik kommune i Trøndelags amt ("Projektet"). I april ansøgte Joma Gruver AS om en indvindingsret ( norsk utvinningsrett ) til mineraliseringen i Gjersvik, som ligger 24 km vest for Joma-minen. Direktoratet for Mineral Forvaltning har nu meddelt, at indvindingsretten for Gjersvik er godkendt. Udvindingsrettigheder i Norge svarer nærmest til behandlingskoncessioner i Sverige. Ifølge en vurdering fra 1998 indeholder Gjersvik ca. 21.000 tons reserver og ca. 931.000 tons kendte og indikerede mineralressourcer med indhold på 1,51% Cu og 1,21% Zn. [1] Alle mineralressourcer er blevet estimeret i henhold til den australske JORC-kode. Gjersvik-fundet vil således kunne udgøre et vigtigt satellitprojekt for Joma-minen med mulighed for at forlænge Joma-minens levetid med op til to år.
Resumé af ansøgningen om indvindingsret for Gjersvik
Joma Gruver AS har en efterforskningstilladelse til en mineralforekomst i Gjersvik og søger nu om indvindingsret. Formålet er at sikre Gjersvik-forekomsten som en ekstra ressource til den planlagte minedrift i Joma. Gjersvik var i drift i perioden 1993-1998 og leverede malm til minedriften i Joma, som dengang blev drevet af Grong Gruber. Ansøgningen om indvindingsrettigheder er baseret på en vurdering fra 1998 efter driftens ophør, hvor mineralressourcerne blev anslået til ca. % Zn. [2] I ansøgningen om udvindingsrettigheder anslår Selskabet dog forsigtigt, at mindst 500.000 tons med 1,51 % Cu og 1,21 % Zn kan udvindes rentabelt. Alle mineralressourcer er historiske og er blevet estimeret i overensstemmelse med Australasian Code for Reporting of Exploration Results, Mineral Resources and Ore Reserves (JORC).
Historie og beskrivelse af forekomsten i Gjersvik
Gjersvik-forekomsten er en malmforekomst beliggende i Gjersvik i Røyrvik kommune, og som er en del af den geologiske provins Grongfellett. Gjersviksmalmen er en pyritaflejring med varierende indhold af kobber og zink. De vigtigste mineraler er pyrit, kobberkis og zinklegering. Der er to forskellige typer mineralisering. En dominerende massiv pyritmalm med pyrit og en magnetitrig malmtype med lidt pyrit. Zink opfører sig uregelmæssigt, især afhængigt af aflejringen. Malmzonen er 1 - 8 meter tyk. Mineraliseringen blev formelt registreret som fundet ved indberetning til minestrygeren i efteråret 1909. De vigtigste metaller i malmen er kobber og zink. Mellem 1909 og 1912 blev forekomsten undersøgt med blandt andet 21 diamantborehuller. Dengang var mineralressourcen kategoriseret som kendt og opgjort til 1,2 millioner tons. Da Joma-minen blev sat i drift i 1972, gav det anledning til, at der blev lavet nye malmberegninger på forekomsten i Gjersvik. Omkring 1912 blev størrelsen af ressourcen anslået til omkring 1,4 millioner tons, mens den i 1970'erne blev vurderet til at indeholde 1,6 - 1,7 millioner tons. Indskuddet blev betragtet som en potentiel yderligere ressource for Joma. I perioden 1956-58, 1962 og i driftsperioden 1993-98 blev der boret i alt 91 huller, dels for yderligere at afklare malmgrænserne, dels for at klare de igangværende operationer. I alt er forekomsten dækket med 178 boringer. På baggrund af de fakta, der var tilgængelige i begyndelsen af 1970'erne, blev malmberegningen for Gjersvik revideret igen i 1973. Dengang blev tonnagen af Gjersvik-forekomsten beregnet til 1.622.089 tons med 31 % S, 1,55 % Cu og 0,84 %. Zn, med kun spor af bly og ædle metaller. I 1996, baseret på alle 178 borehuller, blev ressourcen estimeret til 1.619.110 tons sortering 1,71% Cu og 1,03% Zn. Efter afslutningen af minedriften blev der, som nævnt ovenfor, foretaget en endelig vurdering af mineralressourcerne, hvorved de blev anslået til ca. 1,21% Zn. [3]
Planer for minedrift i Gjersvik og næste trin i processen
I tilfælde af en fremtidig minedrift i Gjersvik planlægger Selskabet ifølge ansøgningen fortsat at anvende kendte minedriftsmetoder i form af en kombination af lokal minedrift, rum- og søjledrift samt langhulsboring, hvor bl.a. eksisterende minesystem fortsætter. Malmen i Gjersvik er som nævnt planlagt til at være en ressource for minedriften i Joma og udskibning af råmalm 24 km til Joma vil foregå på lastbiler med trailere. I Joma omdannes malm til kobber- og zinkkoncentrater. Endelig bortskaffelse af tailingsmasse er planlagt i gamle minegange i Joma, som tidligere er blevet udgravet. Sideløbende med ansøgningen om indvindingsrettigheder forberedes næste trin i processen for udvikling af forekomsten i Gjersvik. Dette omfatter opdateret vurdering af mineralressourcer, undersøgelser i forbindelse med gennemførelsen af forundersøgelsen for hele Joma-projektet ( Pre Feasibility Study ), samt ansøgninger vedrørende de nødvendige tilladelser til minedrift, herunder reguleringsplan, miljøgodkendelse ( norsk udledning tilladelse ) og driftskoncession. For så vidt angår finansieringen af disse processer, forventes det, at de kan ske inden for rammerne af finansieringen af Joma-projektet, hvor igangværende ansøgninger om offentlig finansiering vurderes at kunne afsluttes i nær fremtid.
" Norske myndigheder har håndteret denne komplekse sag på en eksemplarisk og effektiv måde på omkring fem måneder og i overensstemmelse med den nye europæiske minelovgivning og den norske mineralstrategis tilsagn om hurtigere tilladelsesprocesser. Gjersvik er et eksempel på vores strategi, der ved at sætte en god satellit projekter i produktion, kan vi skabe yderligere stor værdi, når den grundlæggende investering i Jomagruvans procesanlæg er foretaget, " siger Peter Hjorth, formand for Joma Gruver og administrerende direktør for Bluelake Mineral.
For Råstofforvaltningsdirektoratets fuldstændige afgørelse henvises til bilag: Beslutning om tildeling af indvindingsrettigheder for Gjersvik 1 i Røyrvik kommune.
____________
Stockholm september 2024
Bluelake Mineral AB (publ)
Bestyrelsen
Stockholm, 11. september 2024
stark
19.10.2024 kl 14:31
252
Bemærkninger til Bergsstatens afgørelse vedrørende ansøgt behandlingskoncessioner for Levi og Stekenjokk
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") har, som tidligere meddelt, modtaget minestatens afgørelse den 17. oktober vedrørende datterselskabet Vilhelmina Mineral AB's ansøgning om behandlingskoncessioner for forekomsterne Stekenjokk K nr. 1 i Vilhelmina kommune i Västerbotten og Strömsund kommune i Jämtland, samt Levi K nr 1 beliggende i Vilhelmina kommune i Västerbotten. Minestatens beslutning betyder, at der gives en forarbejdningskoncession for Levi med en gyldighedsperiode på 25 år. På baggrund af mineralressourcerne fundet i Levi vurderer Selskabet, at der er grundlag for yderligere op til syv års minedrift i Selskabets planlagte minedrift i Joma, Norge. For så vidt angår ansøgningen om forarbejdningskoncession for Stekenjokk afslår Selskabet Bergsstaten dog selskabets ansøgning med henvisning til, at mineraliseringen anses for for lidt undersøgt til, at det er muligt at vurdere, om forekomsten er økonomisk værd at udvinde den så -kaldet malmbevis. Selskabet mener dog, at staten Norge allerede har godkendt malmbevis for Stekenjokk, og at denne del af forvaltningsretlige principper ikke kan ændres. Dette synspunkt bygger blandt andet på juridiske udtalelser fra en af Sveriges førende eksperter i forvaltningsret. Selskabet har derfor til hensigt at anke denne del af den norske stats afgørelse. Selskabet kommenterer yderligere nedenfor på minestatens beslutning, og hvorfor det ikke påvirker Selskabets planer om at færdiggøre etableringen af kobber- og mineprojektet i Joma og Stekenjokk-Levi, og at det heller ikke har væsentlig indflydelse på den økonomiske værdiansættelse af projektet. Det kan dog påvirke minens operationelle varighed.
Hvad betyder minestatens beslutning om at afslå ansøgningen om behandlingskoncession for Stekenjokk?
Minestatens beslutning om at afslå ansøgningen om forarbejdningskoncession for Stekenjokk er blevet begrundet med, at forekomsten ikke ville være tilstrækkeligt undersøgt til at afgøre, om forekomsten kan udvindes økonomisk. Det betyder ikke, at minestaten hævder, at forekomsten er urentabel, men at der er usikkerhed, der kan afhjælpes ved, at der foretages mere nøjagtige geologiske undersøgelser af forekomsten, for eksempel gennem hyppigere boringer af forekomsten. For at ændre denne beslutning skal Selskabet eller en anden part klage over afgørelsen inden for tre uger, i hvilket tilfælde den vil være til regeringen.
Hvorfor agter Selskabet at anke Bergsstatens afgørelse?
Selskabet mener, at minestaten allerede har godkendt malmbevis for Stekenjokk gennem blandt andet skriftlige erklæringer, og at dette ikke kan ændres med tilbagevirkende kraft på grund af forvaltningsretlige principper. Dette synspunkt er baseret på en juridisk udtalelse fra en af Sveriges førende eksperter i forvaltningsret. At ændre en tidligere truffet myndighedsbeslutning med tilbagevirkende kraft vil medføre urimelig retsusikkerhed og kan være til stor skade ikke kun i dette konkrete tilfælde, men også generelt for hele mineindustrien i Sverige. Ud over de administrativt juridiske aspekter vurderer Selskabet, i modsætning til Bergsstaten, at kendskabet til mineraliseringen i Stekenjokk er af en sådan art, at der bør kunne gives koncession, især i betragtning af at mineraliseringen er placeret på stor dybde. Selskabet har derfor til hensigt at anke denne del af den norske stats afgørelse.
Hvad betyder minestatens beslutning for Selskabets planer om at etablere en mine?
Lægger man mineralressourcerne i Levi og norske Joma og Gjersvik sammen, er der mineralressourcer til anslået 15 års minedrift, hvilket er nok til at etablere dette mineprojekt. Stekenjokk bliver en mulighed, der potentielt kan forlænge minen med yderligere op til 10 år, men mineraliseringen i Stekenjokk er ikke afgørende for levedygtigheden af mineprojektet, og planerne for mineetablering er uændrede.
Hvad betyder Bergsstatens beslutning for værdiansættelsen af Joma og Stekenjokk-Levi-projektet?
Mineprojekter værdiansættes traditionelt ved at beregne nutidsværdien af fremtidige driftspengestrømme, det vil sige indtægter, minus driftsomkostninger, finansielle omkostninger, investeringer og skatter. Ved en mine med mindst 15-20 års levetid, som i tilfældet med Joma og Stekenjokk-Levi, bliver betydningen af pengestrømmen ved slutningen af minens levetid mindre og mindre, jo senere i perioden det forekommer. Baggrunden herfor er, at nutidsværdien af pengestrømmen ved periodens afslutning skal tilbagediskonteres med en højere faktor end for pengestrømme tidligt i perioden. Det betyder derfor, at minens såkaldte mineplan har stor betydning for den økonomiske værdiansættelse af projektet. Mineplanen betyder ganske enkelt den rækkefølge, hvori du udvinder og beriger forskellige dele af en forekomst. Dette bliver særligt vigtigt i et projekt, der består af flere forskellige mineraliseringer som i tilfældet Joma og Stekenjokk-Levi. Mineplanen er styret af forskellige faktorer såsom operationelle, økonomiske og juridiske forhold. Generelt bør de mineraliseringer, der har høje koncentrationer, er nemme at udvinde og berige, og som har alle nødvendige tilladelser på plads, komme tidligt i mineplanen. For Joma og Stekenjokk-Levis tilfælde betyder det, at mineraliseringen i Stekenjokk, som givet at alle tilladelser er opnået, under alle omstændigheder vil kræve mere efterforskning og derfor meget sandsynligt vil ligge senere i mineplanen. Et ikke alt for usandsynligt scenarie er, at de øvrige mineraliseringer i Joma, Gjersvik og Levi kun udvindes i en 15-årig periode, mens Stekenjokk undersøges nærmere via blandt andet boringer. Det vil betyde, at udvinding af mineraliseringen i Stekenjokk måske først starter om cirka 15 år. Den økonomiske betydning af mineraliseringen i Stekenjokk i den samlede økonomiske værdiansættelse af projektet vil derfor være mindre på nuværende tidspunkt. Det betyder dog ikke, at Stekenjokk er ligegyldig for mineprojektet som helhed. Ved at opnå tilladelse til at udvinde og desuden berige mineraliseringen i Stekenjokk vil minedriften potentielt kunne forlænges med op til 10 år, hvilket igen betyder, at arbejdspladser i minen og hos underleverandører vil kunne blive stående i en kortere periode og at minen som økonomisk motor lokalt og regionalt får mere tid til at skabe forudsætninger for en positiv samfundsøkonomisk udvikling.
Videregivelse af oplysninger
Disse oplysninger er oplysninger, som Bluelake Mineral AB (publ) er forpligtet til at offentliggøre i henhold til EU's markedsmisbrugsforordning. Oplysningerne blev, gennem nedenstående persons agentur, indsendt til offentliggørelse den 18. oktober 2024 kl. 14:45 CEST.
Bluelake Mineral AB (publ) ("Selskabet" eller "Bluelake Mineral") har, som tidligere meddelt, modtaget minestatens afgørelse den 17. oktober vedrørende datterselskabet Vilhelmina Mineral AB's ansøgning om behandlingskoncessioner for forekomsterne Stekenjokk K nr. 1 i Vilhelmina kommune i Västerbotten og Strömsund kommune i Jämtland, samt Levi K nr 1 beliggende i Vilhelmina kommune i Västerbotten. Minestatens beslutning betyder, at der gives en forarbejdningskoncession for Levi med en gyldighedsperiode på 25 år. På baggrund af mineralressourcerne fundet i Levi vurderer Selskabet, at der er grundlag for yderligere op til syv års minedrift i Selskabets planlagte minedrift i Joma, Norge. For så vidt angår ansøgningen om forarbejdningskoncession for Stekenjokk afslår Selskabet Bergsstaten dog selskabets ansøgning med henvisning til, at mineraliseringen anses for for lidt undersøgt til, at det er muligt at vurdere, om forekomsten er økonomisk værd at udvinde den så -kaldet malmbevis. Selskabet mener dog, at staten Norge allerede har godkendt malmbevis for Stekenjokk, og at denne del af forvaltningsretlige principper ikke kan ændres. Dette synspunkt bygger blandt andet på juridiske udtalelser fra en af Sveriges førende eksperter i forvaltningsret. Selskabet har derfor til hensigt at anke denne del af den norske stats afgørelse. Selskabet kommenterer yderligere nedenfor på minestatens beslutning, og hvorfor det ikke påvirker Selskabets planer om at færdiggøre etableringen af kobber- og mineprojektet i Joma og Stekenjokk-Levi, og at det heller ikke har væsentlig indflydelse på den økonomiske værdiansættelse af projektet. Det kan dog påvirke minens operationelle varighed.
Hvad betyder minestatens beslutning om at afslå ansøgningen om behandlingskoncession for Stekenjokk?
Minestatens beslutning om at afslå ansøgningen om forarbejdningskoncession for Stekenjokk er blevet begrundet med, at forekomsten ikke ville være tilstrækkeligt undersøgt til at afgøre, om forekomsten kan udvindes økonomisk. Det betyder ikke, at minestaten hævder, at forekomsten er urentabel, men at der er usikkerhed, der kan afhjælpes ved, at der foretages mere nøjagtige geologiske undersøgelser af forekomsten, for eksempel gennem hyppigere boringer af forekomsten. For at ændre denne beslutning skal Selskabet eller en anden part klage over afgørelsen inden for tre uger, i hvilket tilfælde den vil være til regeringen.
Hvorfor agter Selskabet at anke Bergsstatens afgørelse?
Selskabet mener, at minestaten allerede har godkendt malmbevis for Stekenjokk gennem blandt andet skriftlige erklæringer, og at dette ikke kan ændres med tilbagevirkende kraft på grund af forvaltningsretlige principper. Dette synspunkt er baseret på en juridisk udtalelse fra en af Sveriges førende eksperter i forvaltningsret. At ændre en tidligere truffet myndighedsbeslutning med tilbagevirkende kraft vil medføre urimelig retsusikkerhed og kan være til stor skade ikke kun i dette konkrete tilfælde, men også generelt for hele mineindustrien i Sverige. Ud over de administrativt juridiske aspekter vurderer Selskabet, i modsætning til Bergsstaten, at kendskabet til mineraliseringen i Stekenjokk er af en sådan art, at der bør kunne gives koncession, især i betragtning af at mineraliseringen er placeret på stor dybde. Selskabet har derfor til hensigt at anke denne del af den norske stats afgørelse.
Hvad betyder minestatens beslutning for Selskabets planer om at etablere en mine?
Lægger man mineralressourcerne i Levi og norske Joma og Gjersvik sammen, er der mineralressourcer til anslået 15 års minedrift, hvilket er nok til at etablere dette mineprojekt. Stekenjokk bliver en mulighed, der potentielt kan forlænge minen med yderligere op til 10 år, men mineraliseringen i Stekenjokk er ikke afgørende for levedygtigheden af mineprojektet, og planerne for mineetablering er uændrede.
Hvad betyder Bergsstatens beslutning for værdiansættelsen af Joma og Stekenjokk-Levi-projektet?
Mineprojekter værdiansættes traditionelt ved at beregne nutidsværdien af fremtidige driftspengestrømme, det vil sige indtægter, minus driftsomkostninger, finansielle omkostninger, investeringer og skatter. Ved en mine med mindst 15-20 års levetid, som i tilfældet med Joma og Stekenjokk-Levi, bliver betydningen af pengestrømmen ved slutningen af minens levetid mindre og mindre, jo senere i perioden det forekommer. Baggrunden herfor er, at nutidsværdien af pengestrømmen ved periodens afslutning skal tilbagediskonteres med en højere faktor end for pengestrømme tidligt i perioden. Det betyder derfor, at minens såkaldte mineplan har stor betydning for den økonomiske værdiansættelse af projektet. Mineplanen betyder ganske enkelt den rækkefølge, hvori du udvinder og beriger forskellige dele af en forekomst. Dette bliver særligt vigtigt i et projekt, der består af flere forskellige mineraliseringer som i tilfældet Joma og Stekenjokk-Levi. Mineplanen er styret af forskellige faktorer såsom operationelle, økonomiske og juridiske forhold. Generelt bør de mineraliseringer, der har høje koncentrationer, er nemme at udvinde og berige, og som har alle nødvendige tilladelser på plads, komme tidligt i mineplanen. For Joma og Stekenjokk-Levis tilfælde betyder det, at mineraliseringen i Stekenjokk, som givet at alle tilladelser er opnået, under alle omstændigheder vil kræve mere efterforskning og derfor meget sandsynligt vil ligge senere i mineplanen. Et ikke alt for usandsynligt scenarie er, at de øvrige mineraliseringer i Joma, Gjersvik og Levi kun udvindes i en 15-årig periode, mens Stekenjokk undersøges nærmere via blandt andet boringer. Det vil betyde, at udvinding af mineraliseringen i Stekenjokk måske først starter om cirka 15 år. Den økonomiske betydning af mineraliseringen i Stekenjokk i den samlede økonomiske værdiansættelse af projektet vil derfor være mindre på nuværende tidspunkt. Det betyder dog ikke, at Stekenjokk er ligegyldig for mineprojektet som helhed. Ved at opnå tilladelse til at udvinde og desuden berige mineraliseringen i Stekenjokk vil minedriften potentielt kunne forlænges med op til 10 år, hvilket igen betyder, at arbejdspladser i minen og hos underleverandører vil kunne blive stående i en kortere periode og at minen som økonomisk motor lokalt og regionalt får mere tid til at skabe forudsætninger for en positiv samfundsøkonomisk udvikling.
Videregivelse af oplysninger
Disse oplysninger er oplysninger, som Bluelake Mineral AB (publ) er forpligtet til at offentliggøre i henhold til EU's markedsmisbrugsforordning. Oplysningerne blev, gennem nedenstående persons agentur, indsendt til offentliggørelse den 18. oktober 2024 kl. 14:45 CEST.