LNG - COOL

rammern
COOL 22.03.2022 kl 12:53 39121

Regner på den . Utpekt fra DNB som den billigste LNG aksjen . Andre med synspunkter ?
Alng har kjøpt aksjer i COOL for ca 55 mill , eller eksakt 7 mill usd
Redigert 22.03.2022 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
MNo
11.05.2022 kl 21:44 6416

Fra Q3 er 40% av fartøyene på fixed rate, fra Q1 2023 kun 10%

Virker som de har tenkt å ha permanent 10% av fartøyene på fixed rate.

Slide 18

https://www.golarlng.com/~/media/Files/G/Golar-Lng/documents/presentation/golar-lng-limited-2021-q4-results-presentation.pdf
R19
11.05.2022 kl 22:04 6417

En av skipene har en 5 års kontrakt inngått i 2021 til en rate på ca 60.000.
Slettet bruker
12.05.2022 kl 09:12 6258

Flng er sprek, lurer på hvorfor ikke cool er det
Noe med Norsk investorer å gjøre kanskje
The Godfather
12.05.2022 kl 10:25 6355

GASS: EUROPEISKE GASSPRISER STIGER KRAFTIG TORSDAG

Oslo (Infront TDN Direkt): Europeiske gasspriser stiger kraftig torsdag, blant annet etter at Russland i går sanksjonerte et LNG-tradingselskap. I tillegg har Ukrainas gassoperatør torsdag kommunisert at de kan kutte gassflyten gjennom Sokhranivka-punktet i landet ytterligere.

"Volatiliteten øker i gassmarkedet, og markedet fragmenteres", skriver SEB torsdag morgen.

Gass med levering i Nederland (TTF) stiger i øyeblikket 12 prosent til 104,94 euro pr mwh, mens gass med levering i Storbritannia stiger 16 prosent til 161,75 pence pr termiske enhet.

Russland sanksjonerte sent onsdag Gazprom Germania GmbH – og ulike datterselskaper av selskapet – og disse er nå er under kontroll av Tysklands energiregulator. Listen inkluderer blant annet London Gazprom Marketing & Trading Ltd, hvilket kan hindre tradingselskapet å sikre russiske laster med LNG, og dermed legger press på LNG-markedet, skriver internasjonale medier. Listen over sanksjonerte enheter inkluderer også Tysklands gassleverandør Wingas, noe som øker gassforsyningsrisikoen for Tyskland og Europa ytterligere, noter DNB Markets i en kommentar torsdag.

I tillegg kommuniserer Ukrainas gassoperatør at de vil kutte gassflyten via Sokhranivka-ruten ytterligere torsdag, ifølge Bloomberg News.

"En rekke faktorer, både av bullish og bearish art, øker volatiliteten i gassmarkedet", skriver SEB i en kommentar torsdag. På nedsiden peker meglerhuset på at det forrige uke var varmere enn normalt, og kombinert med stabil russisk forsyning, betyr det at europeiske gasslagre nærmer seg femårsgjennomsnittet fra 2017 til 2021. Samtidig er det en klar oppside til prisene i at Ukrainas gassnettopereatør la inn force majoeure tirsdag, hvilket går utover en tredjedel av den russiske gassforsyningen til Europa.

Om situasjonen skriver imidlertid SEB at Europa kun vil miste om lag 2 prosent av det årlige forbruket av gass dersom forsyningen gjennom Sokhranivka-punktet forsvinner helt. "Det skriker ikke krise, men det sier likevel noe om hva som kan komme fremover", skrives det.

Ellers peker SEB på at Kinas svakhet i kjølvannet av den strenge covid-politikken har betydning; I april falt kinesisk gassimport med 20 prosent på årsbasis til 110 TWh pr måned ettersom den innenlandske etterspørselsveksten falt til det laveste nivået siden august 2020.

Svakere vekst i Kina har bidratt til å lette LNG-etterspørselen i Asia, skriver SEB. Juni-kontrakten for gass med levering i Asia (Ne Asian LNG) i øyeblikket til en rabatt på 32 dollar pr fat oljeekvivalent til TTF-prisen i Nederland, ifølge Bloomberg.
Slettet bruker
12.05.2022 kl 12:27 6335

Ser de fortsetter å hausse super dyre Flex, super billige Cool faller, som vanlig.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/05/12/7865866/danske-bank-denne-aksjen-skal-opp
Slettet bruker
12.05.2022 kl 15:51 6239

:-)))
The Godfather
12.05.2022 kl 16:32 6240

Gazprom slutter å sende gass gjennom Polen

Det russiske oljeselskapet Gazprom vil slutte å sende gass gjennom rørledning i Polen. Moskva har innført sanksjoner mot selskapet EuRoPol GAZ, som eier den polske delen av det såkalte Jamal Europa-gassrøret.

Tysklands næringsminister Robert Habeck beskylder Russland for å bruke gassleveransene som våpen. Samtidig sier han at Tyskland er forberedt på situasjonen.

Også Russlands gassleveranser gjennom Ukraina til EU er kraftig redusert. Tall fra Gazprom tydet på at disse leveransene onsdag falt med 25 prosent.

https://www.nrk.no/nyheter/gazprom-slutter-a-sende-gass-gjennom-polen-1.15965073

Redigert 12.05.2022 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Shippingballs
12.05.2022 kl 19:53 6153

Cool er vel ikke akkurat superbillig. Halve prisen hadde vært superbillig. De har ikke bevist noe ennå, børsklimaet er litt ruskete, og det kommer vel et par hundre nye skip de neste årene, så man kan skjønne at folk er skeptiske.
The Godfather
12.05.2022 kl 23:07 6052

COOLs største eier (Idan Ofer) kjøper fire LNG skip.

Idan Ofer-controlled Eastern Pacific Shipping (EPS) has snapped up four modern LNG carriers that were formerly owned by Russian shipowner Sovcomflot for just over $700m in total in a sale led by ING.

https://www.tradewindsnews.com/gas/eastern-pacific-boosts-its-lng-carrier-fleet-as-bank-sells-former-sovcomflot-quartet/2-1-1218548


Redigert 12.05.2022 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2022 kl 00:37 6113

Sett opp mot Flng er de det, Flex som meglere hauser opp i skyene.
Bevist? Kom de ikke akkurat på børs og ble eget selskap, er vel ikke så mye å bevise, har en skip i dagens marked er det bare cruse,
skipene blir gullgruver, reprise av Flng utbytte ku.
Gjelder å være med fra start, nå 10 kroner under nivået de største eierne har.
Redigert 13.05.2022 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2022 kl 09:15 5961




Endringene i MSCI Micro Cap Index:

Inn: AqualisBraemar, Atlantic Sapphire, Cool Company, Deep Value Driller, Edda Wind, Elmera Group, Gram Car Carriers, Instabank, KMC Properties, Nordhealth A, Northern Ocean, Pexip Holding, Quantafuel, Siem Offshore, Smartcraft, Sparebank 1 Nordmøre, Western Bulk Chartering, og XXL
Slettet bruker
13.05.2022 kl 10:04 5901

Dyre Flex går bra i dag
MacJoJo
13.05.2022 kl 10:14 5919

Dyre FLNG gir godt og vel 10% i direkte avkastning, i form av utbytter.

Så vidt meg bekjent har ikke COOL etablert noen form for direkte avkastning enda.

Om en ser litt på historikken til FLNG vil en se at det tok en del tid fra utbytter begynte å komme til kursen "tok av" (ca 5X).

Antar det vil ta noe tid før en opplever det samme i COOL!

Kan kanskje anta at også COOL vil komme opp i en kurs som gir ett sted mellom 8 og 12% direkteavkastning.
Marketwatch
13.05.2022 kl 10:15 5962

Det er vel ikke Flex som skal diskuteres på denne tråden, men siden du hele tiden påstår Flex er dyr: fra q1 rapport:"Given the strong backlog, positive outlook and our very solid financial position, the Board is therefore again declaring a dividend for the quarter of 75 cents per share. This provides our shareholders with an annualized yield of around 12 per cent which should be attractive given the wobbly financial markets these days.” Et selskap med en slik utbyttegrad, og med så mye av inntektene sikret i årevis fremover er ikke dyr!
MNo
13.05.2022 kl 10:43 5942

Tja, skipene verdsettes til 1160 mill dollar, med restgjeld på 858 mill dollar. Selskapet verdsettes jo knappe 430 mill NOK over salgsverdien til skipene etter gjeld er betalt. Det er fort et kvartal med inntjening
Gull i pungen
13.05.2022 kl 12:40 5951

Cool er ikke cool..
Slettet bruker
13.05.2022 kl 12:58 6059

Ikke godt nok med femgangeren?
Flex LNG har gått femgangeren siden coronapandemien brøt ut i mars 2020. Likevel mener sjefen, Øystein Kalleklev at det er grunn til å skjerpe seg.

https://finansavisen.no/lordag/ukens-selskap/2022/05/13/7866767/ikke-godt-nok-med-femgangeren
Gull i pungen
13.05.2022 kl 13:09 6096

Alle LNG aksjene stiger kraftig i dag, bortsett fra Cool... Den er i minus. Jadda!
Slettet bruker
13.05.2022 kl 14:04 6175

Skjer nok ikke stort her før den blir notert i Usa.
sheepman
13.05.2022 kl 14:07 6224

Øhhhh. Skal disse over til COOL,tro?Dette kan jo potensielt være kjempedeal!
The Godfather
13.05.2022 kl 14:39 6209

Hysj, hysj! Dette må du ikke snakke høyt om.. 😉
sheepman
13.05.2022 kl 15:49 6202

hmmm. Noen som har tilgang til artikkelen?
BogusBill
15.05.2022 kl 16:03 5874

Cool Company Ltd. – Mandatory Notification of Trade

EPS Ventures Ltd., close associate of Cyril Ducau, Chair of the Board of Cool Company Ltd. (the “Company”), has on 13 May 2022 acquired 38,419 shares in the Company at a price of NOK 84.63 per share. Following the transaction, EPS Ventures Ltd. holds a total of 15,038,419 shares in the Company, equivalent to 37.59% of the Company’s shares.
The Godfather
15.05.2022 kl 16:27 5884

BULL.

EPS = Idan Ofer
rammern
16.05.2022 kl 10:09 5670

Snarlig kommende notering på NAS vil sette fart og omsetning på aksjen
MNo
16.05.2022 kl 12:36 5613

Hei

vet du hvilken dato dette skjer?

Mvh
rammern
16.05.2022 kl 13:17 5610

Denne måneden .
The Godfather
16.05.2022 kl 15:57 5546

Eastern Pacific Shipping swoops for former Sovcomflot LNG carriers

https://splash247.com/eastern-pacific-shipping-swoops-for-former-sovcomflot-lng-carriers/
Lynmann
16.05.2022 kl 17:48 5575

"Noen som vet om det er nok transportkapasitet for LNG i verden til å dekke 436 mill tonn LNG"

-Ein stor del av gassen i 2021 vart levert frå Russland via røyr.
Iflg. GIIGNL-rapporten:
During 2021, LNG imports returned to robust growth, reaching 372.3 MT, a 4.5% increase over 2020.
The total LNG tanker fleet consisted of 700 vessels at the end of 2021. It included 48 FSRUs and 64 vessels (31 LNGBVs + 33 LNG carriers) of less than 50,000 cubic meters. Total cargo capacity at the end of 2021 stood at 104.1 million cubic meters. Total operational capacity (vessels known to be in service) amounted to 103.0 million cubic meters.
www.giignl.org/wp-content/uploads/2022/05/GIIGNL2022_Annual_Report_May5.pdf

Med andre ord håndterar den globale flåten teoretisk dette behovet gjennom 4 turar pr båt, men for Europa er problemet tilgangen på gass.

Inklusiv 7 hogde og 8 fartøy i opplag stod me igjen med 573 store LNG-skip ved inngangen til 2022. Iflg. dei som har greie på det, kjem det til kun 27 nye skip i år, nokon som er med på å forklara store bestillingar av nybygg.

Vidare står USA for ein sterk ekspansjon av eksporten i 2022, og endar med ein vekst i den gjennomsnittlege dagsproduksjon på mellom 2 og 3 Bcf/d. Kvar "Billion" tilsvarar 100 turar. Så kjem verdenslaget med større produksjon utover året, med Melkøya m.fl.

Mot slutten av året kan kapasiteten for å skipa gass krevja 35-40 fleire båtar. Sett opp mot 27 nybygg i år - og kanskje scrapping av dei 9 i opplag, er det berre å hiva seg rundt etter sterkt underprisa aksjar i Cool og Awilco. 2023 ser heller ikkje dårleg ut..
DividendYield
16.05.2022 kl 18:23 5574

flott informasjon du bidrar med. Jeg har lært mye om gassfrakt ved å lese innleggene dine.

Dette skipet i Karmsundet du har nevnt noen ganger; Gulf Energy (1978), hvorfor ligger det i opplag enda, skulle tro det var bruk for det gitt markedssituasjonen? Dessuten er det veldig gammelt. Jeg mener å ha lest et sted at LNG skip er blant de eldste av alle skip på grunn av byggepris og høy sikkerhet, men 44 år er vel i modneste laget?
The Godfather
17.05.2022 kl 09:06 5369

Cool Company Ltd. – Q1 2022 Business Update Call

Cool Company Ltd will hold a Q1 2022 business update call for investors at 10amOslo time on Tuesday May 31.

https://www.coolcoltd.com/press-releases/cool-company-ltd-q1-2022-business-update-call
Webersel
17.05.2022 kl 16:56 5232

Fantastisk! Og helt i tråd med hva ledelsen har kommunisert pr Mail. Vi trenger en oppdatering nå 😊😊
The Godfather
18.05.2022 kl 07:59 5074

Spot and time-charter rates for LNG carriers strengthen on action uptick

Slots at LNG terminals in Europe are in short supply

https://www.tradewindsnews.com/gas/spot-and-time-charter-rates-for-lng-carriers-strengthen-on-action-uptick/2-1-1220521
Tradinator
18.05.2022 kl 10:05 5180

Denne virker spennende, hvorfor kjøper man denne isteden for Frontline feks? Kan ingenting om denne sektoren så det er et seriøst spørsmål. Sitter på gjerdet her nå og skal prøve å velge blandt mange potensielle, så overbevis meg kort om hvorfor velge COOL
MNo
19.05.2022 kl 12:28 5032

Det må du nok finne ut av selv, men kan være greit å se gjennom denne siden og se hva du er enig/uenig med etter egen research. Ellers vil det være presentasjon den 31 mai fra CoolCo.

Mvh
Lynmann
19.05.2022 kl 15:43 4927

Krigen har gjort gass frå USA like etterspurt som korn frå Ukraina.
I tillegg resulterte ein mild vinter i Asia i mindre press på våre skip. Med noværande børsfall får du inngang til eit attraktivt segment på billegsalg.

Markedet er på veg inn i den beste delen av sesongen. Dei profesjonelle aktørane beviser dette, ved årskontraktane som denne våren har gått opp frå 88.000 til fantastiske 110.000 dollar pr dag. Er det ikkje fint med eigarskap i selskap der pengane allerede renn inn?

Går du for Awilco, kjøper du ei seddelpresse til P/E = 3.9 basert på aksjekurs 6 kroner og 2021-resultatet på usd 21M.
Resultatet i første halvår endar kanskje på usd 7M, men Awilco kjem til å henta inn netto usd 10M både i 3.- og 4. kvartal. Dermed har du med konservative usd 27M i 2022 ein P/E på maksimum 3.

COOL ser nesten like bra ut, men det vil ta litt lengre tid før innteninga er like synleg som for Awilco -som snart har dei nye avtalane på plass. COOL har visstnok nokon avtalar med marginal avkastning inn i starten av neste år.
Flex er også ein god aksje i eit marked som mot slutten av året vil ha eit lite underskot av båtar. Med ein P/E nær 9 velgjer du sjølvsagt oppsida i COOL framfor Flex - om du har litt tid på deg.

Kvifor billigsalg på Awilco? Gjeld og historikk er litt av bakteppet. Med berre to båtar vert sjølvsagt Awilco straffa samanlikna med dei andre selskapa med 8 og 13 båtar. Felles for samtlege er eit andre halvår med stor etterspørsel, større produksjon både i og utenfor USA og fleire transportar som vil gå til Asia samanlikna med første halvår. Kina var tidlegare ute enn Europa med å skaffa seg avtalar som går heilt til 2040. Det betyr at ein kontrakt på eksempelvis ein million tonn som skal leverast Asia kontra Europa, krev minst dobbelt så mange båtar, ref. presentasjonen til COOL i går.

2023? Med nye miljøkrav og større LNG-produksjon er det ingen grunn til at ikkje neste år skal overgå 2022. Men hugs at me lever i ei ustabil tid - ikkje satsa kåno, gård og grunn. My 2 cents, som dei seier over der.
The Godfather
20.05.2022 kl 07:00 4718

Sterke LNG aksjer i Asia på morgenkvisten.

Kawasaki Kisen +7%
Gull i pungen
20.05.2022 kl 15:38 4481

Rates have gone on a bull run with Fearnleys yesterday assessing average headline spot rates at $98,750 for modern tonnage (MEGI/XDF).