RECSI. Hanwha Kjøper alle Aker Horizons aksjer 20kr

Slettet bruker
RECSI 23.03.2022 kl 06:39 66709

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/03/23/7839977/rokke-ut-av-rec

Saken oppdateres)
Kjell Inge Røkkes Aker Horizons selger seg ut av REC Silicon for 1,4 milliarder kroner, opplyses det i en børsmelding.
Kjøperen av aksjene er sør-koreanske Hanwha.
Aker Horizons selger alle sine drøyt 70,1 millioner REC-aksjer til en kurs på 20 kroner.
– Dagens kunngjøring er et stort skritt i retning av gjenoppbygging av den amerikanske forsyningskjeden for solenergi. Hanwha er en ledende solcelleprodusent globalt, og driver det største modulproduksjonsanlegget i USA, mens REC Silicon er den polysilisiumprodusenten med lavest Co2-avtrykk på verdensbasis, sier Aker Horizons-sjef Kristian Røkke i en kommentar, og påpeker at han tror Hanwha har den rette kompetansen til å bidra til en vellykket gjenåpning av Moses Lake.
Gjennomføring av transaksjonen er ventet før årsmøtet i REC i mai, og er er underlagt en vanlig antitrust-søknad i USA.
Kristian Røkke vil gå av som styreleder i REC i forbindelse med gjennomføring av transaksjonen, og det vil bli innkalt til ekstraordinær generalforsamling i REC for å velge nye styremedlemmer.
Redigert 23.03.2022 kl 06:40 Du må logge inn for å svare
c
23.03.2022 kl 20:38 5941

Om Hanwha lägger bud på ens aktier, pliktiga eller inte - var och hur går det till rent formellt? Aldrig varit med om tidigare. Tack!
Slettet bruker
23.03.2022 kl 21:07 5682

Hanwha Solutions har allerede uttalt seg rundt ML. Tydeligere kan en ikke bli. Her er noen utdrag fra en tidligere nevnt artikkel;

"The Moses Lake facility has been dormant for the last few years as it has been priced out of the Chinese market, and there are currently no solar cell manufacturers in the United States. Today Hanwha confirmed the factory should reopen in 2023."

"Now with Hanwha’s majority stake, the company pledges to secure American manufacturing capabilities across the full solar supply chain — from polysilicon development through final solar panel assembly.

“Our commitment to the U.S. is more serious than ever before,” said Justin Lee, CEO of Q CELLS. “We plan to make investments to secure capabilities across the entire solar supply chain, with the goal of supplying our partners with ‘Made in America’ products that will help the U.S. regain its leadership in clean energy solutions.”

Having secured a stable supply of key raw materials for solar PV panel production, Hanwha intends to follow up with subsequent investments in virtually every sub-sector of the domestic solar manufacturing industry.

Currently, Hanwha operates the largest module production facility in the United States through its solar panel business unit, Q CELLS. The Georgia-based factory can produce 1.7 GW of solar modules per year, accounting for nearly 20% of total module production capacity in the United States."

https://www.solarpowerworldonline.com/2022/03/hanwha-becomes-largest-shareholder-in-rec-silicon-and-will-reopen-moses-lake-factory-in-2023/?fbclid=IwAR08wp21idwL1-iO4kQoKF95Mme4tKXJZ5-EugERbr_0cOuqsZyvH3lSPk8

Jeg tipper at veldig snart får vi vite at det er HS som står bak kjøpet i nabotomten. Her kommer ytterligere ekspansjoner garantert. Som jeg påpekte tidligere i dag så tror jeg ikke at tilbudsplikt er utløst, men det hadde spilt ingen rolle. Det å selge aksjene for 20 - 25 kr per aksje er helt uaktuelt for min del. Jeg håper at vi får resultater med både lokal og nasjonal politikk fordi HS er seriøse. De ønsker virkelig å investere. De ønsker å bygge. De ser verdiene som ligger til rette her. Det å få disse aksjene til 20kr per aksje er et røverkjøp, fordi bare byggene REC eier samt tid HS vil spare for å bygge fra scratch gjør investeringen enkel for deres del. Røkke og Aker har vært viktige brikker for REC, men de satser på mye forskjellig og er avhengig av kapital. Markedet for grønt har ikke vært like gjestefritt som det var for et år tilbake. REC gevinst for å investere ytterligere i selskaper de eier langt mer av virker logisk.

Jeg må innrømme at jeg er overrasket over kursutviklingen vi har opplevd i dag. Alt fra hvor vanskelig det virket å bryte 18kr til hvordan aksjekurs avsluttet på 16.80kr. Vi hadde faktisk høyere high i går, selv uten disse nyhetene.

Venner, det er bekreftet. ML skal gjenåpnes. Hanwha skal bygge store verdikjeder her. De trenger fremdeles bistand fra politikere til å starte dette eventyret, men med Hanwha som storeiere i selskapet kan vi være trygge på fremtiden er i trygge hender. Hanwha er store, ressurssterke, har nettverket og vil være kunder av REC. Flere kunder og fabrikker kommer også i fremtiden.

Takk til Røkke Jr og Sr for arbeidet som har blitt lagt inn, men øynene mine er fremdeles lenket fast til det store bildet og fremtiden som ligger til rette her. Jeg hadde ingen planer om å realisere gevinst på 20kr, da kunne jeg ha gjort det flere ganger tidligere i år. Jeg er interessert i reisen til tresifret. Det som derimot bør diskuteres er om de nye eierne vil ønske å ha REC på Oslo Børs. Jeg ser ingen god grunn for det og det vil bare være sunt med en flytting av verdier til børser hvor aksjonærer har litt mer forståelse for vekst. Det eneste som er synd er at Norge mister en så viktig brikke for fremtiden, men på verdensbasis vil Hanwha´s inngang føre til hurtigere verdiskapning for REC og for samfunnet.

Jeg tror at månedene fremover kommer til å bli utrolig spennende. Jeg tror at vi kommer til å få flere børsmeldinger og at avgjørelsen ML nå er rett rundt svingen. Med et nytt styre, en ny CEO og ny ledelse på både eier og ansatt siden så kommer denne reisen til å bli helt magisk. Jeg gleder meg til REC blir mer rettferdig priset og at folk innser hva de faktisk selger seg ut av.

Hvis Hanwha kan investere 3 milliarder og være trygge på 20kr i snittpris, så kan jeg overleve med noen millioner på langt billigere snittpris. Ha en fin kveld videre folkens. I kveld er en stor seier for fundamentet, selv om aksjekurs er like jo-jo som vanlig. Verdier vil bli skapt. Ikke gi slipp på gull til prisen av møkk. Jeg venter til flerdobling og blir enda tryggere på min investering etter i dag.
Redigert 23.03.2022 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Null
23.03.2022 kl 21:23 5492

Dette står om tilbudsplikt på OSE
33,4% så 40% og Så 50%

Det ser ut som om det er en teknisk løsning på handelen i går dder den er delt på to selskap, men jeg tror også at man i den sammenheng kan bli sett på som et selskap om nærheten er lik og har samme eiere ?

Oslo Børs som tilbudsmyndighet
Verdipapirhandelloven (”vphl.”) kapittel 6 regulerer tilbudsplikt og frivillige tilbud ved oppkjøp av noterte selskaper. Loven gjennomfører direktiv 2004/25/EF om overtakelsestilbud i norsk rett (Take-over direktivet). Oslo Børs er tilbudsmyndighet.

Tilbudsplikt
Tilbudsplikt utløses ved erverv av mer enn 1/3 av stemmene i et selskap notert på norsk regulert marked. Dette innebærer en plikt for erververen til å gi de øvrige aksjonærene i selskapet et tilbud om å erverve deres aksjer.

Gjentatt tilbudsplikt
Tilbudsplikt utløses igjen ved erverv av mer enn 40 % og 50 % av stemmene.

Etterfølgende tilbudsplikt
Dersom en aksjeeier tidligere har passert en av tilbudspliktsgrensene på en måte som ikke utløste tilbudsplikt (for eksempel ved arv eller ved etablering av konsolidert gruppe), utløses tilbudsplikt ved et hvert etterfølgende erverv.

Salg av aksjer
En aksjonær som erverver aksjer over tilbudspliktsgrensen kan unngå tilbudsplikt ved å selge de aksjene som overstiger tilbudspliktsgrensen innen fire uker etter ervervet.

Frivillig tilbud
Reglene om frivillig tilbud omfatter tilbud til flere om kjøp av aksjer som innebærer at tilbudsplikt utløses hvis tilbudet aksepteres av de som har fått det.

Norske tilbudsregler
Oslo Børs er tilbudsmyndighet for selskaper som er omfattet av de norske tilbudsreglene. De norske tilbudsreglene omfatter i utgangspunktet frivillig eller pliktig tilbud på aksjer i alle selskaper som er notert på Oslo Børs eller Oslo Axess.

Tilbud med delt lovvalg
For selskaper som har aksjer notert på Oslo Børs eller Oslo Axess, men som er hjemmehørende i en annen EØS-stat, gjelder særskilte regler om delt myndighet og lovvalg.
milk
23.03.2022 kl 22:38 4997

Beklager "rumik.. Hvor er substansen i dine/deres antagelser... Røkke kan ha pratet Hanwa trill rundt. Jeg skal nødig være negativ, men jeg føler å ha kjøpt en part i en moderne stall hvor alle venter på at hestene skal komme for å få mat.....
MorganKane
23.03.2022 kl 22:50 4869

Ingenting skjer før overtagelse i mai. MEN; Deretter kan ting gå raskt.

Spørsmålet er om de store gutta posisjonerer seg før det. Det tror jeg raskt kan skje. Hvis ikke ligger det penger på gaten fremover.
omac
23.03.2022 kl 22:51 4868

Det blir EOGF og AKH styret byttes ut. Så blir det GF hvor Hanwha ber om emisjonfullmakt for minimum 20kr aksjen. Hanwha får 50.1% av REc, vi får ML 2.0.
"Once implemented, Hanwha will implement a multi-phase, multi-billion-dollar expansion across the full solar energy supply chain."

Her vil penger bli kanalisert gjennom bl.a REC
nemi's
23.03.2022 kl 22:59 4780

Du har helt rett! Det er bekreftet at ML skal restartes. Det er heller ingenting nytt, for det har vært sagt i flere år. Og bare gjentatt enda en gang i dag av Hanwha. ML restart er priset inn i REC-kursen for lengst.

Det som derimot er nytt i dag, er at Aker har gitt opp Si-anodeproduksjon i ML. Det er også et faktum. Og derfor kommer REC til å synke videre nedover.
Småplukker
23.03.2022 kl 23:06 4741

Det er så latterlig. Men egentlig litt trist også, at du har så få argumenter at du kommer drassende med den helt åpenbart
feilaktige "ML restart er priset inn i kursen". Stakkars fyr.
Slettet bruker
23.03.2022 kl 23:16 4674

nemi´s: Det som er FAKTUM er at RECSI er nærmere en gjenåpning i dag enn selskapet var i går. ... Dernest er det et faktum at du argumenterer mot bedre vitende og derfor er uredelig. Dette fordi det er ingenting som tyder på at du er dum eller uvitende.
Redigert 24.03.2022 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2022 kl 02:20 4155

Har du noen gang tenkt på at Voelon kan være engasjert av hanwha?
Slettet bruker
24.03.2022 kl 05:59 3929

Blås i Nemi nicket. Her ser dere uttaleser fra Jum som jeg har vært inne på.
Jum gratulerer Røkke men sier at de burde ikke ha solgt nå når eventyret nettopp ha begynt. Akkurat det samme jeg har prøvd å si mange ganger dette er bare starten på noe veldig stort.

‘’ Ville ikke ha gitt slipp

Ulltveit-Moe sier han mener samarbeidet med Hanwha virker veldig fornuftig, men han hadde ikke gjort som Røkke i dag.

– Hvis jeg hadde sittet med aksjene i Rec Silicon fortsatt, så ville jeg ikke ha gitt slipp på samarbeidet med Hanwha.

– Hvorfor?

– Så lenge det er et dårlig forhold mellom USA og Kina, noe det virker som det vil fortsette å være, så blir USA et separat marked for solceller. Da trenger de USA silisium, og «Moses Lake» er det anlegget med lavest kostnader på dette feltet. Nå tror jeg at det Hanwha gjør, å få «Moses Lake» opp i produksjon, er riktig. Fabrikken har en kapasitet som USA trenger.’’

https://e24.no/boers-og-finans/i/Rrp43d/ulltveit-moe-om-roekkes-kjempegevinst-mitt-tap
Redigert 24.03.2022 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
manman01
24.03.2022 kl 06:48 3691

Fornøjelsen er helt på min side, Sa2ri - lidt skal jeg jo også bidrage med (:
Slettet bruker
24.03.2022 kl 07:20 3431

Jeg har forsøkt å fine ut hva som kreves for å ta et selskap av børs, eventuelt flytte selkspet til annen børs 8som f.eks NASDAQ eller Sør Korea), uten hell.
Er det styret eller må det Generalforsamling til for å gjøre dette?

Er jo her en viss fare for at HS vil ha hele produksjonen selv, og ikke har behov for oss småaksjonærer.
Er det mulig at de sender ut aksjonæbrev med info at selskapet flyttes til børsen i Sør Korea, og gir oss et skambud på aksjene våre slik at vi kan komme oss ut før de gjør dette?

Jeg er på upløyd mark her, men håper noen har klare svar.
Slettet bruker
24.03.2022 kl 07:26 3369

Det er vel bare en vinner her og det er Røkke som får 20kr aksjen, jeg tror ikke andre aksjonærer får så høy pris. Jeg tipper nedgang i dag og hvis Hanwha ønsker å overta selskapet så vil de først få kursen nedover.
omac
24.03.2022 kl 07:29 3360

Jeg tror du kun er intererssert i å spre fud og dra ting ut av r*ven
Slettet bruker
24.03.2022 kl 07:36 3287

Regner med at det var Stivpikken du svarte, og ikke meg? :)
Slettet bruker
24.03.2022 kl 07:43 3202

Litt fakta:
1. Hanwha Corp. og Hanwha Solution regnes som en eier, de er døtre i Hanwha Group.
2: Eierandelen er like under 1/3 av aksjene og de har dermed ikke tilbudsplikt.
3. Det er varslet oppstart av ML.
4. En emisjon ut over gjeldene fullmakt for styret krever behandling på generalforsamlingen, GF eller EGF.
5. Delisting, listing på annen børs krever behandling på GF eller EGF.

Litt synsing:

6. Markedet og traderne skjønte ca kl 13.30 i går at Hanwha ikke har tilbudsplikt på kurs 20,00 og kursen begynte å falle.
7. Det vil ikke skje noe før etter GF og etter godkjenning av anti-trust-søknaden til amerikanske myndigheter.
8. Etter GF og godkjenning vil det trolig komme en rettet emisjon som gir Hanwha flertall (minst 50,1% av aksjene i selskapet). Emisjonen vil bli massiv for å dekke kapitalbehovet som er nevnt i børsmeldingen.
9. Alt Hanwha gjør fremover er i egen interesse. De gir ikke ved dørene og de vil sikre seg RECSI uten å betale mer enn absolutt nødvendig.

Alt i alt er RECSI et dødt case fremover. Oppstart av ML ligger langt frem i tid og det vil ikke komme nyheter av betydning i overskuelig fremtid.
Redigert 24.03.2022 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
24.03.2022 kl 07:47 3152

Her er tydelig mange som vil inn i gjen på ett lavere nivå.
omac
24.03.2022 kl 07:50 3127

Det er varslet oppstart av ML og at dette krever svært mye kapital, "multi billion dollar".

Det er ikke det ML koster det men å bygge en fullverdig solarkjede som Hanwha planlegger. REC har penger til oppstart, de trenger ikke mer. Faktaene dine er feil
Redigert 24.03.2022 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
omac
24.03.2022 kl 07:51 3117

Ja, nå gjelder det å spre FUD, store stygge Hanwha har overtatt etter snille Røkke og det er skummelt
Slettet bruker
24.03.2022 kl 07:56 3063

Takk, Wrinkler.
Da er det å vente på agenda for EOGF, og se hvor mye de ber om til rettet emisjon. Vil den dra dem over 50% eierandel, så er signalet tydeligere hva intensjonen til HS er. Da vil de eie neste GF, og kan gjøre hva de vil med tanke på om hvor det skal være på børs, Sør Korea, eller fusjoneres inn i QCells (er jo også en mulighet her).
Slettet bruker
24.03.2022 kl 07:56 3077

Og enda flere som vil ut på et høyere nivå og som av grådighet ikke solgte i går i den tro at 20,00 var bankers.
omac
24.03.2022 kl 08:02 2959

Tydelig at du ikke vet hva du snakker om, negativt flertall kan blokkere endring i vedtekter. Med 50,1% kan de ikke bestemme alt
Slettet bruker
24.03.2022 kl 08:05 2907

Jeg er veldig godt kjent med allmennaksjelovens bestemmelser, så du trenger ikke bekymre deg for at jeg har for lite kunnskap.
Slettet bruker
24.03.2022 kl 08:06 2894

Rettet opp i. Tror likevel på en betydelig emisjon, men det er synsing.
Slettet bruker
24.03.2022 kl 08:09 2849

Håper du har rett, en emisjon til utvidelse er ikke å forakte👌
omac
24.03.2022 kl 08:13 2770

Kommer det en emisjon nå er det fordi REC skal utvide, det er ett enormt bull signal og jeg håper på det samme.
Slettet bruker
24.03.2022 kl 08:15 2743

Enig, han og flere til. Rart å se hvordan agendaer plutselig endres, og hvor mye rart som kastes ut i kraft av det.

Det er i det hele noe ubehagelig selvgodt, ignorant og "nasjonalistisk" over reaksjonen på Hanwas oppkjøp, og Røkkes exit. Finansavisen sin artikkel i går har jo nesten anstrøk av imperialistisk ånd, og hvor nå de hvite med kunnskap og penger har skjønt at her er det stopp, og de litt enklere og gule fra øst har blitt lurt på basaren. Litt satt på spissen, men samtidig etter et "typisk norsk å være god" -format, som er ubehagelig velkjent.

Oppsummert har vi fått ut en, denne gang, for passiv eier som ikke har hatt Rec som en kjernevirksomhet, og som har blitt erstattet av en tung bransjeaktør fra aller øverste hylle, som ikke kan få business oppe å gå fort nok.

Har aldri vært tryggere på min investering.
Null
24.03.2022 kl 08:18 2671

Det som er litt ok er vel at de eier 33,3 %
Det vil si at vi andre eier 66,6%
Så da er det vel slik at de må ha med seg endel ca 17,8% av oss andre for å gjøre noen vedtak og enkelte må de vel ha med seg 33,4% for å gjennomføre

Utover det så er jeg rolig, om de kjøpet 0,1% før det har gått 6mder, må de også tilby meg 20Kr per aksje.

OK
Jeg har nok tro på at vi kommer over 30 før jul ;)

God handledag, uke og sommer :)

EMISJON for oppstart av ML

Det blir ingen enmisjon for å starte ML, selskapet har de pengene som skal til for å starte ML stående fra tidligere, om jeg ikke tar helt feil så har de ca 2 millarder på bok, og et lån på omtrent 1 milliard så totale penger på bok minus gjeld er ce 1 milliard, det er nok til å få ML på drift ;)
Redigert 24.03.2022 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2022 kl 08:20 2520

Tror den var rettet mot meg, Wrinkler, men den tar jeg på strak arm:)

Jeg er jo super positiv til fundamentet for REC, men inntreden av ny eier som ikke har noen tilhørighet til Oslo Børs, og som sitter på en stor pengesekk, må gi en lov til å tenke utenfor boksen. Alt trenger ikke være super-bull for oss små aksjonærer:)
Hvis HS vil overta hele REC, så får de det til. Spørsmålet er hva blir veien for dem for å gjøre dette?

Aller helst ønsker jeg jo at de slår seg til ro med å være på Oslo Børs, slik at REC kan utvikles videre.
Sa2ri
24.03.2022 kl 08:28 2429

Som nevnt i går så skjer ting i rekkefølge her. SB 5849 er nå på guvernørens bord og er satt opp på agendaen til signering i dag (link på SB 5849-tråden).
Slettet bruker
24.03.2022 kl 08:35 2345

Wow, spennende. Kan være at ting går raskt nå! Snart har vi svaret på hva denne delstatslovgivningen betyr for selskapet, naboen osv..
Slettet bruker
24.03.2022 kl 08:35 2375

Ikke alle har ett snitt på 3 kroner vetu ;)
Nsxnsx
24.03.2022 kl 08:37 2361

Når man ser hvor norske småaksjærer sender kursen på gårsdagens nyhet....så kan du være 100% sikker på at de vil over på en annen børs. Antakelig så rask som praktisk mulig.
LukyStokwalker
24.03.2022 kl 08:38 2363

Bra. Det blir positive nyheter framover. Aker har vært en bremsekloss på utviklingen. Det har ikke kommet informasjon om veien videre siden de ble eier, riktignok ble det en fin signaleffekt og finansene til åpning ble skaffet. Men Røkkene har sittet på gjerde for lenge, Hamwha ble tydeligvis frustrert og tvang fram kjøpet. Nyheten igår er kun Bull.