Tråden er privat, og bare inviterte kan svare

Bcs - veien til 10 gangeren / for de seriøse

tekna
BCS 23.03.2022 kl 20:23 26532

Lei av tullet på forumet. Lager derfor en tråd og inviterer deg til informasjonsutveksling og diskusjon på ett fornuftig nivå. Her kan alle som oppfører seg smakelig bli med:)
Redigert 09.04.2022 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
20.04.2022 kl 20:36 5150

Joda, ikke uenig i det. Men dette er også en oppdatering som kan komme når tid som helst.
Enda en faktor er eventuell støtte fra myndighetene. Finner det merkelig at dagens regjering og det fokus den skal ha på distriktspolitikk, Nord-Norge, det grønne skiftet og erstatning for oljeindustrien, ikke skulle støtte et selskap som BCS. Et selskap som tydeligvis er i ferd med å skape høyteknologiske arbeidsplasser i distrikts-Norge, bærer kimen i seg til å bli en betydelig ny norsk industri og som produserer et produkt som vil bli et nytt eksportprodukt samt bidra til at verden kan nå klimamålene. Men jeg antar at våre politikere gjerne ønsker å se at det ikke bare er et drømmeslott men noe som kan realiseres før de åpner lommeboken. Samtidig vet vi at ledelsen i BCS har hatt flere møter med toppolitikere. Så her kan det også komme gode nyheter når tid som helst.

Ingen tvil o,m at Sagmo har mange jern i ilden og at det ligger mye spennende i pipelinene hans denne våren.
nopetter
20.04.2022 kl 21:56 5040

Tiotech er et lite selskap som ikke vil ha noen betydning på BCS for de får til noen produksjon som kan være flere år fram i tid. Beyonder kan det bli noe av men noe snarlig tviler jeg på, batteri satsing og blanding og testing viser seg å ta svært lang tid før de klarer å opprette produksjon, de er ogsåi en tidligfasei utviklingen.

https://www.tu.no/artikler/europa-lokker-pa-norsk-batterifabrikk/517430

Panasonic har nå på gang et pilotprosjekt i Japan der de bruker hydrogen til å lage elektrisitet i store lithium-ion batteri oppbevaring pakker Som dere vet så bruker nå Ford, LG, Tesla, Panasonic m.fl. CNF i disse batteriene og de er langt i utviklingen og i snarlig produksjon. Det er her hele nøkkelen for BCS vil være innen 6 mnd tid.

Det man kan lure på hvem BCS produserer for i denne fabrikken I Rådalen som nå er stengt ut denne måneden. Tviler på at dette kun er for salg over nettet. Det har ikke kommet mer rykter om sagmo sin reise til Tyskland og hva de har på gang med Inhabata.

https://www.pv-magazine.com/2022/04/19/panasonic-combines-fuel-cells-batteries-pv-to-power-factory-in-japan/
Redigert 20.04.2022 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
21.04.2022 kl 09:58 4779

Jeg er blitt fortalt at en viss person, uten å nevne nikk, forsøker å få leserne til å tro at jeg driver og forskyver på tiden når ting skal skje i BCS.

Vel, for det første sitter jeg ikke i ledelsen i BCS og har således ingen tilgang til inside info. Følgelig vet jeg like lite/ mye som dere andre.

Når det gjelder avtakeravtaler har jeg i hele år ment at en avtakeravtale med en større internasjonal lune neppe kan forventes før i andre halvår 2022. Og da Sagmo i sitt intervju i økonominyhetene fremholdt at han skulle ned igjen til Tyskland i April for å se om det var rom for å inngå avtale, ble jeg meget overrasket. For noe slikt hadde jeg ikke forventet. Men når selveste CEO uttaler dette så blir det vanskelig å hevde at dette bare er tøv. CEO vet forhåpentligvis mer enn meg om hva stoda er. Men når det hittil ikke er kommet noen melding om avtakeravtale så er jeg ikke overrasket. Jeg blir mer overrasket dersom den virkelig materialiserer seg i første halvår.

Men det er ikke første gang denne personen forsøker å påklistre meg meninger jeg ikke har. Det vil han trolig fortsette med, men slike folk gidder jeg ikke diskutere med. Når man må ned på et slikt lavmål for å hevde seg selv, da er det like greit å blokkere dem. For et blir umulig å diskutere med personer som har samme forhold til sannhet og mennesker som det Putin og hans krets fremviser.

Ha en riktig god dag! Den tålmodige aksjonær i BCS vil få rikelig betalt. Men de store pengene kommer ikke i inneværende år, samtidig som man bør være seg bevisst at det å sette seg på sidelinjen en times tid kan koste deg dyrt.

Ha en riktig god dag! Og tro ikke alt som skrives om meg.
al-tei
21.04.2022 kl 12:17 4674

Ikke noe nytt/oppdateringer/info på dagens generalforsamling.
Men Sagmo var tilstede, så da er han ikke i Tyskland i dag ihvertfall.
nopetter
21.04.2022 kl 14:45 4596

til orientering så står det her at BCS vil ta dette opp ( eller orientere som de skriver) med deres forsikringsselskap, så får de ta saken videre med denne leverandøren hvis de finner ut at det kan bli en regress sak

Oslo (Infront TDN Direkt): Bergen Carbon Solutions oppdaget 8. april at et filter i luftventilasjonssystemet ved testsenteret på Flesland var feilmontert, ifølge en melding lørdag.
Bortsett fra tapte inntekter i om lag to produksjonsuker og kostnader knyttet til inspeksjon, analyser og sanering, forventer ikke selskapet ytterligere økonomiske konsekvenser. Foreløpig estimerer selskapet den økonomiske konsekvensen til mindre enn tre millioner kroner før eventuell forsikringsdekning og tredjepartserstatning.

Installasjonen er utført av en ekstern tredjepartsleverandør og en uavhengig ekspert konkluderte etter en inspeksjon at den eksterne leverandøren var ansvarlig for problemstillingen.

Feil i installasjonen førte til at potensielt farlige partikler og støv kom inn i luften i produksjonshallen. Seks produksjonsarbeidere og to mekanikere som potensielt ble utsatt for støvet ble sendt hjem samme dag. Selskapet vil varsle Arbeidstilsynet om forholdet og har også informert sitt forsikringsselskap.

Bergen Carbon Solutions forventer å gjenoppta produksjonen i slutten av april eller første uke i mai.

-Vi har nulltoleranse for saker som kan påvirke helsen og sikkerheten til våre ansatte. Dette var forårsaket av en menneskelig feil fra en ekstern leverandør og var ikke relatert til noe av vårt utstyr, teknologi eller driftsprosedyrer. Uavhengig av saken hadde vi planlagt en produksjonspause i påskeferien. Når desinfiseringen er fullført, forventer vi raskt å komme tilbake til full produksjon, kommenterer administrerende direktør Jan Børge Sagmo.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Londonmannen
21.04.2022 kl 18:21 4492

Den saken er ester under the bridge og ikke noe man får gjort noe med. Tapet blir minimalt og det viktigste her er at slike ting ikke skjer igjen.

Klikken tikker og går mot bygging av første fabrikk og starten på noe som har komen i seg til å bli et norsk industrieventyr.
nopetter
21.04.2022 kl 18:28 4481

Rent kursmessig er saken ikke under the bridge det jeg ville pressisere var at BCS vil få forsikringsdekning og tredjepartserstatning av leverandøren i et erstatningsoppgjør slik det blir beskrevet i denne artikkelen.
Londonmannen
22.04.2022 kl 13:27 4246

Nei, tydelig det at noen har latt seg påvirke/skremme av denne hendelsen. Men er man så lettskremt burde man kanskje finne seg noe annet å sette pengene i enn aksjemarkedet.

Men uansett kursutvikling, i dag er BCS enda en dag nærmere fabrikkproduksjon. Og tar jeg ikke mye feil er det all grunn til å tro at markedet vil prise dette inn i god tid før produksjonen starter. Mulig det må til en avtakeravtale i andre halvår for å utløse interessen.
in2deep
22.04.2022 kl 14:52 4176

BCS er et gledelig innslag på en nitrist børsdag...
Men vi trenger et løft og close over 50 nå, så blir det bra!
Londonmannen
22.04.2022 kl 14:59 4153

Joda, alltid hyggeligst når det lyser grønne tall på skjermen. Men enn så lenge er vel aksjekursen mest interessant for traderne. Den virkelig store oppruren kan nok det drøye enda en stund til vi ser. Men det er ingen som vet eksakt når den kommer. Derfor sitter jeg stille i båten. I løpet av 2022 vil/må det skje noe på kurskoden, såfremt selskapet evner å holde seg til skissert tidslinje.

Men vi nærmer oss dag for dag….
Londonmannen
22.04.2022 kl 15:40 4556

Ja timingen til BCS kunne neppe vært bedre. Noen mener en horisont på et par år er lang tid, men her vil det skje mye positivt i løpet av denne perioden og investorene vil nok prise BCS opp i god tid før de to fabrikkene er i full produksjon ved utgangen av 2024. Er man smart utnytter man tiden med lav aksjekurs å akkumulere maksimalt med BCS aksjer.
nopetter
22.04.2022 kl 21:10 4435

Mitsubishi venter en 4x vekst i Sør, Nord Amerika, Asia og Europa de neste årene i batteri energy storage konseptet

We’re getting a tremendous amount of growth in the US but we’re starting to see it in Latin America where we’ve just secured large orders. In Europe, we’re bidding on a number of opportunities now in the UK, Germany and Italy, and we’re starting to see the same thing in Southeast Asia and Japan.

So we’re looking at the next decade really being the decade of energy storage with tremendously high growth. In 2022, we’re going to deploy 2x what we did last year and we think the market will also be 2x what it was last year, and in 2023 we’re expecting it will be 4x.

https://www.energy-storage.news/getting-ahead-of-the-market-mitsubishi-power-americas-on-li-ion-long-duration-and-green-hydrogen-storage/
Redigert 22.04.2022 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
22.04.2022 kl 22:41 4361

Det kan virke som at det vi har sett hittil kun er toppen av et gigantisk isfjell. I den grad CNF blir en del som tilsettes anodegrafitt så kan BCS stå foran en monstervekst fra det tidspunkt dette virkelig begynner å rulle.

Skjønner godt hvorfor SP sitter med en stor eierandel i BCS.
nopetter
23.04.2022 kl 20:28 4163

Her er grunnen til 1000 poengs krakket på Dowen

Den amerikanske sentralbanksjefen Jerome Powell uttalte torsdag at aggressive renteøkninger er sannsynlig allerede neste måned for å få ned inflasjonen. Inflasjonen ligger på rundt 8,5 prosent for tiden, i følge CNBC.
Londonmannen
24.04.2022 kl 09:08 4021

Det er nok også det fundamentale i BCS som gjør at T20 sitter stille i båten og ikke lar seg affisere av kursutviklingen i set korte bildet. Det jobbes godt og på flere fronter i BCS. Spaden stikkes snart i jorden for bygging av første fabrikk og det er søkt etter en mengde nye medarbeidere til produksjon i Mosjøen. I første omgang skal personellet trenes opp på testsenteret på Flesland. I løpet av sommeren tidglig høst, om ikke før, vil den/de første avtakeravtaler signeres.

Ser man på det fundamentale så kan det synes merkelig at kursen fortsatt ligger der den ligger. Og med en annen geopolitisk situasjon ville trolig mye sett annerledes ut. Men akkurat den får ledelsen i BCS gjort lite med. De gjør det eneste rette de kan gjøre i dagens situasjon; fortsette sitt arbeid frem mot opstart av fabrikkproduksjon i 2023 og utvide denne utover i 2023/24 slik at selskapet ved utgangen av 2024 kan nå selskapets målsetting om produksjon og salg av 400 tonn CNF PR år. I tillegg vil man på det tidspunkt være i full sving med å etablere ytterligere produksjonskapasitet.

Så her er mye positivt å se frem mot for oss som har tålmodigheten.
Londonmannen
26.04.2022 kl 11:54 3605

Det er vel ikke lenge til back-traderne melder at de har kjøpt på 43,90. Og ikke nok med det men solgte på 47-48-tallet. ;-))
Slettet bruker
29.04.2022 kl 23:23 3133

En gang i fremtiden vil BCS bli regelrett forplantet i det og dets vekst. Uten unntak.
Redigert 29.04.2022 kl 23:23 Du må logge inn for å svare
nopetter
30.04.2022 kl 17:17 3018

Dette sier Tesla om batteri satsingen i storage segmentene. Kort fortalt så sier at etterspørselen er så stor at de ikke klarer å demme opp for etterspørselen innen energi lagring pga råvare krisen I markedet. Dvs at BCS vil ha store problemer med å produsere nok CNF og anode grafitt allerede i dag, og det bare til Panasonic sine leverings forpliktelser til Tesla. Også kommer etterspørselen til annen Industri og elbil markedet på toppen av dette

Demand for battery storage “remains significantly above capacity,” the company said, with growth limited by ongoing supply chain challenges, which for batteries have been hugely exacerbated – although not entirely caused by – the pandemic.


I klartekst betyr dette at de må montere inn LFP batteriene på modell Y som i utgangspunktet skulle ha 4680-type cylindrical cells batteri fra Panasonic. LFP batteriene var i utgangspunktet ment for modell 3 serien

Tesla is now using the same battery chemistry, lithium iron phosphate (LFP) for about half of its range of vehicles as it does for BESS. Diversifying battery chemistries will be critical to the company’s long-term growth, to match products to use cases better and to expand supplier base, Tesla said.

https://www.energy-storage.news/tesla-energy-storage-demand-remains-significantly-above-production-capacity/
Redigert 30.04.2022 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
nopetter
02.05.2022 kl 15:38 2509

her er mer info om grafitt i batterier og til andre industri bruksområder

What is Spherical Graphite (SpG)
Spherical graphite (SpG), also known as battery-grade graphite, is the product that is consumed as an anode in lithium-ion batteries. Flake graphite concentrate is processed into ultra-high-purity (>99.95% C) with particle sizes ranging from 10 micron to 25 micron.

These are then used as a battery anode material. It is it’s special electrical conductivity that makes spherical graphite a critical component in anode manufacture. Graphite represents just under 50% of battery minerals in a lithium-ion battery.

The spheronisation process decreases the surface area to allow more graphite into a smaller volume. This creates a smaller, denser, more efficient anode product for the battery. It also increases the rate at which the cell can be charged and discharged.

With the expected growth in demand for lithium-ion batteries for markets such as electric vehicles, demand for spherical graphite is also expected to increase at a rapid pace.

https://www.ecograf.com.au/graphite/
Redigert 02.05.2022 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
nopetter
03.05.2022 kl 11:27 2285

Som jeg skrev i går så venter Tesla på at Panasonic skal produsere den nye 4680-type cylindrical battery cells derfor må de nå bruke den billigere versjonen LFP på 50% av sine biler.


During Tesla’s Q1 earning calls last week, Tesla announced a data point which would seem odd to most people few years ago.

Approximately half of all the vehicles Tesla produced around the world were built with lithium iron phosphate (LFP) batteries.
tekna
03.05.2022 kl 11:54 2236

Virker som det eneste sim teller nå er the real deal. Etter nedsalget ved krigens start, klarte den ikke å løfte seg. Heller ikke på gårsdagens melding. Men caset er i min bok derisket.
nopetter
03.05.2022 kl 12:05 2204

markedet er over nervøst, det er bare se på yara de leverte tidenes resultat aksjen er opp 1,2%. FED har rente møte idag og i morgen, alle forventer er hopp på 0,25-0,5% på torsdag de har et mål ar renten skal være på 3% til neste år. da får vi se hva som skjer, garantert at NB følger etter
Redigert 03.05.2022 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
nopetter
04.05.2022 kl 15:09 1987

Til dere som tvilte på at en 4680-type cylindrical cells batteri bruker 25 kg anode grafitt per batteri så er dette svært lite ift det som brukes i LFP 4170 typen (som brukes idag )bruker 66 kg grafitt per batteri. Det går ca 185 kg med mineraler i et vanlig elbil batteri
https://www.mining.com/web/the-key-minerals-in-an-ev-battery/

Redigert 04.05.2022 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
nopetter
06.05.2022 kl 09:25 1752

CATL påstår de kan produsere 4680-type cylindrical cells batteri med 13% høyere kapasitet enn Panasonic og Tesla. Tror ikke Musk går på den

https://www.notebookcheck.net/Tesla-s-touted-4680-battery-faces-a-formidable-competitor-as-CATL-s-superior-cell-nears-release.617390.0.html

Porche mener å klare å produsere et helt ny konsept med silicon-litium batterie i blandet carbon i 2024

https://cleantechnica.com/2022/05/09/more-bad-news-for-fossil-fuels-silicon-lithium-ev-batteries-deliver-next-level-performance/
Redigert 10.05.2022 kl 00:24 Du må logge inn for å svare