REC Silicon: Veien til gjenåpning er bekreftet med Hanwha

Slettet bruker
RECSI 24.03.2022 kl 11:36 27440

Hei,

I går fikk vi store nyheter, Aker Horizons selger seg helt ut av REC Silicon til 20kr per aksje til Hanwha Solutions. Med dette eier nå Hanwha 33.3% av aksjene i selskapet og er de eneste storeierne i selskapet. Markedet reagerte med å sende aksjekurs opp til 18.3kr, men en dag senere er aksjekurs på nærmere 14kr.

Jeg ser at det er flere ulike og delte meninger om hvordan dette påvirker fundamentet og fremtiden til REC Silicon. Først og fremst er det utelukkende positivt at Hanwha bekrefter 20kr som rettferdig pris for andre gang på 4 måneder. Begge gangene byr de langt over markedspris, men begge gangene har oppgangen vært kortvarig. Det som er overraskende er hvorfor markedet reagerer slikt, siden det er sjeldent at storeiere betaler over markedspris. Som oftest får de store rabatter. Vi kan se på emisjonen NEL utførte senest i går, som lo nesten 10% under markedspris. Hanwha betaler 33% og 23% over markedsprisen.

Aker Horizons er nå helt ute av REC Silicon og erstattes med Hanwha Solutions. Hva betyr dette i praksis?
For oss aksjonærer er dette helt fantastiske nyheter. Aker Horizons driver med mye forskjellig innenfor fornybart, har fått mye juling siden i fjor og har tapt store deler av markedsverdien sin. De hadde ingen spesifikk kompetanse innenfor segmentet til REC Silicon, bortsett fra nettverket deres. Aker har fokusert på flere ulike områder og har kun eid en liten bit av REC Silicon sammenlignet med eierskapet de har i sine andre selskaper. De har trengt kapital sårt og salg av REC Silicon samt Mainstream har vært løsningen deres. Så ja, takk til Aker Horizons for innsatsen deres, men dette er ingen tap for oss aksjonærer. I to år har de forrige eierne vært stille, holdt kort tett inntil brystet, vært nølende med å uttale seg, Hanwha Solutions derimot er en helt annen sak.

Her får vi eiere som er eksperter innenfor segmentet til REC Silicon. De har et stort andel av markedet på både verdensbasis og i USA. Dette er eiere med kompetanse og som har investert store beløper de siste månedene for å gjøre seg klar for den grønne fremtiden i vestlige stater. Dette er offensive eiere som deler kommunikasjon med markedet (noe de forrige eierne aldri gjorde). Senest i går fikk vi en bekreftelse av Hanwha om at ML skal gjenåpnes i 2023 og at de skal investere milliarder i den fornybare satsningen deres. De håper på støtte av politikere, ettersom de virkelig ser mulighetene med å bygge egne verdikjeder. Med inngangen til Hanwha, er den første storkunden til ML (Q-Cells) allerede sikret. I dag får vi vite dette av Chuck Sutton i REC Silicon:

"MOSES LAKE — REC Silicon is asking the city to add 163 acres to the city’s urban growth area for future potential expansion.

According to REC Silicon Vice President for FBR Sales Chuck Sutton, REC used to own the land — located immediately to the north and west of REC’s production facility on Road N Northeast — but has optioned to buy it if the company can get it into the UGA.


“It gives us the flexibility for expansion,” Sutton said.

In a letter to the Moses Lake City Council sent Monday, Sutton wrote that REC has acquired “new investors and partners seeking to build out manufacturing for the solar supply chain in the United States,” and is looking “at building co-located manufacturing sites” on REC property."

Med andre ord så vet vi nå at det er Hanwha som prøver å kjøpe nabo tomten. Vi vet også at BILL 5849 er på bordet til guvernøren i Washington og vil bli signert ila. dagen. Med andre ord; mega bull.

Men hvorfor har da aksjekurs falt fra toppen på 18.3kr (som fremdeles er langt under det Hanwha selv betalte) til 14kr i løpet av 24 timer? Fordi norske aksjonærer er en gjeng med sauer som bare følger media og trend. Det er mangel på selvstendige tanker og forskning. Mange selger seg ut kun pga. navnet Røkke uten å innse hva dette egentlig betyr for selskapet. Andre selger seg ut fordi de er traumatisert av historikken til markedsverdien eller forsøker å trade og shorte for å gi psykologisk påvirke aksjonærer som ikke vet bedre.

Det at aksjekurs handles til 14kr (nesten en hel måneds oppgang har blitt fjernet på positive nyheter) forteller veldig mye om aksjonærer i dette selskapet. Det er dessverre individer som ikke klarer å tenke lengre enn nesa. Det som er positivt, er at Hanwha er fremoverlent. De deler kommunikasjon med markedet og de legger handling bak sine ord. Vi vet at et nytt styre stemmes inn i mai og jeg antar at vi bør også få en ny CEO ila. den tid. Med andre ord vil selskapet være helt annerledes i løpet av kort tid og REC vil være klare og robuste til å takle denne nye tidsepoken de befinner seg i.

Kjære venner. Aldri selg denne aksjen til disse usle verdiene. Hanwha må følge norsk og internasjonal lovverk og har ingen mulighet til å manipulere kursen ned som flere her hevder. De har heller ingen intensjoner om å lure ut aksjonærer. Kjøper de flere aksjer, så må de gi bud på 20kr + per aksje, noe som kan bli en reell mulighet de neste månedene. Det er også stor sannsynlighet for at hovedkvartalet flyttes til USA og at børsen fjernes fra Oslo Børs og heller noteres på Nasdaq. Dette vil være ekstremt gode nyheter, fordi de er mye flinkere til å sette priser som rettferdiggjør fremtidig vekst i USA kontra Norge. Vi snakker om 40-50 milliarder i markedsverdi med ML gjenåpnet, men det store bildet er fremdeles så mye større.

Vi vet at Hanwha vil investere ytterligere milliarder. Politikken er i vår favør og vi har fått til fremgang. Vi vet at nabotomten til REC vil gå til Hanwha og vi vet også at ML 2.0 kan bli en reell mulighet for å møte etterspørselen i markedet de neste årene. Selv om aksjekurs er like jo-jo og useriøst som alltid, så bør vi REC aksjonærer feire. Ting går akkurat som de skal. Det er kun snakk om litt mer tid før tradere må begynne å trade på intervaler mellom 35 - 40kr, fremfor 15 - 17kr.

Kjipt når markedet reagerer annerledes, men jeg benyttet anledningen til å fylle på ytterligere. Jeg er ikke en sau som følger Røkke, eller norsk finansmedia (de har jo vridd dette om til å få Hanwha til å virke som tapere som gjorde kjøpet) og klarer å sette puslebitene sammen selv. Det er flere her som baisser ned nå og kommer med falske påstander eller påstander kun for å påvirke oss andre negativt. Ikke la dem påvirke deg. Se vekk fra aksjekurs og se alt selskapet er på vei til å implementere og still deg selv et spørsmål;

Vil du gå glipp av denne veksten og verdiene som blir skapt kun fordi aksjekurs er så enkelt å herje med og volatilt? Fordi vi har aksjonærer som ikke tenker lengre enn nesa og ikke vet hva de investerer i? Fordi tradere og shorts kan leke med aksjekurs og det er frustrerende? Ikke jeg. Fall 10%. til, sier nå jeg. Ingen påvirkning på meg. Mine aksjer får du ikke under 100kr.

Så hold roen. Minn deg selv på hvorfor du investerte og alltid tenk på fundamentet istedenfor å dømme et selskap basert på markedsverdi. Selg, kjøp, trade, short - det er helt opp til deg, men ikke gå glipp av et av de beste vekst casene på børsen pga. frustrasjon eller følelser.

Ønsker alle en fin dag videre! Oppdaterer tråden med mer informasjon når jeg har anledning.
fersk1
25.03.2022 kl 14:15 9673

Hva skjer hvis det blir tilfellet for oss aksjonærer? må vi foreta oss noe,eller blir vi bare automatisk med over?
Sa2ri
25.03.2022 kl 14:28 9594

Hvis det blir en notering også på Nasdaq så endrer ikke dette noe for de som har aksjer på OSE. Aksjene på Nasadq vil bli notert under et annet ISIN enn de som er notert på OSE.
Slettet bruker
25.03.2022 kl 14:44 9472

ja, hvordan funker det? La oss si sluttkursen en dag i Oslo er 17, mens den slutter på 18 på Nasdaq. Hva er åpningskursen i Oslo dagen etter? Har ingen erfaring med dette...
Skalleknarp
25.03.2022 kl 14:45 9506

Dette er jo så lavt hengende frukt at de allerede ligger på bakken.......Lyser i mørket osv. Bare man får dato for oppstrat - kommer i gang så vil det nok materalisere seg... kraftigt !!! (håper jeg).
Slettet bruker
25.03.2022 kl 14:52 9499

Manman la ut denne på annen tråd i dag:

https://renewablesnow.com/news/update-2-rec-silicon-expects-decision-on-moses-lake-restart-by-end-2022-778438/

Da er det bare å legge aksjene enda lenger inn i skuffen, og smøre litt tålmodighets-lotion på hjernen, slik at vi holder ut et år til...
Sa2ri
25.03.2022 kl 14:56 9600

Aksjene følger normalt hverandre - bare å sjekke ut EQNR, FRO eller GOGL som alle er notert begge steder. De gir en god indikator på hvordan dette fungerer (kurs OSE vs. USA)
Skalleknarp
25.03.2022 kl 15:20 9583

Enig - likte speielt godt denne setningen som etterhvert vil gi kursen et kraaaaaftig løft når det enedelig bekreftes - iverksettes: "Hanwha Solutions then said it plans to make a multi-billion-dollar investment across the full solar value chain in the US" Er blitt svært så vant med venting i RECSI, så det går bra. Vi får bare fortsatt bruke slagordet til KIR selv om han har solgt seg ut - "en tålmodog jeger er en god jeger"... Så ja, skuffen med RECSI aksjer er lukket og låst inntil videre.
fersk1
25.03.2022 kl 15:32 9532

Det jeg tenkte på var hvis de blir avnotert på ose,og flytter til evt. nasdaq. Det er vel kanskje ikke et sannsynlig scenario?
Redigert 25.03.2022 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
25.03.2022 kl 15:35 9537

Da vil alle aksjonærer få beskjed om hvordan de skal forholde seg og hvordan dette eventuelt blir. Det er ingen eksakt fasit på en slik potensiell mulighet. Jeg vil anbefale deg, og alle andre, å lese dere opp på selskapets kvartalspresentasjoner (ref. navnet ditt - fersk1) - det kan være nyttig. I tillegg finnes det mye god informasjon på Oslo Børs sine sider.
Marketwatch
25.03.2022 kl 15:53 9679

Tror Rec tar en Freyr og noterer seg på Nasdaq. Deres virksomhet er per dato i USA, Hanwha sier de skal satse stor i USA, etter at Røkke nå er ute, er tilknytningen til Norge enda mindre. Ellers ser det ut til at det kan bli lite fart i aksjen et par måneder fremover.
Sa2ri
25.03.2022 kl 16:03 9640

Der tror jeg du tar feil, i hvert fall dersom du mener notering kun på Nasdaq. Husk at det er mange i Norge som er aksjonærer i RECSI i dag og mange følger denne aksjen. At det kan bli en sekundærnotering på Nasdaq er derimot ikke utenkelig, men jeg tror dette er den mest nærliggende utgangen på et slikt tenkt scenario dersom HS etter hvert mener de trenger tilgang til markedsplassen i USA.
Slettet bruker
25.03.2022 kl 16:12 9588

Jumpstarte my ass. Herregud så talentløs informasjon. Hvis SEMA blir vedtatt så kommer de jo til å fyre opp anlegget før slutten av året. Eller kanskje det ikke er nok med SEMA heller. Man kan jo bli paranoid av mindre. Eller er dette også en måte å trøtte ut allerede ett slitent aksjonær korps? Og så slenger de ut ett jalla tilbud før ML er åpnet.
Hvis de starte anlegget så tar det også flere måneder før anlegget er igang har jeg forstått
Slettet bruker
25.03.2022 kl 16:18 9548

Tålmodighet gjelder nå, noen betraktninger før ørkenvandringen framover. God helg

Jens Ulltveit Moe, E24.no 24 mars:
– Hvis jeg hadde sittet med aksjene i Rec Silicon fortsatt, så ville jeg ikke ha gitt slipp på samarbeidet med Hanwha.

– Hvorfor?

– Så lenge det er et dårlig forhold mellom USA og Kina, noe det virker som det vil fortsette å være, så blir USA et separat marked for solceller. Da trenger de USA silisium, og «Moses Lake» er det anlegget med lavest kostnader på dette feltet. Nå tror jeg at det Hanwha gjør, å få «Moses Lake» opp i produksjon, er riktig. Fabrikken har en kapasitet som USA trenger.
Redigert 25.03.2022 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2022 kl 16:24 9535

Og om de kommer med bud på 12 kroner tror du kursen går til 6 kroner? My God du er faen meg full av mye piss. Om 2 mnd er vi over 20 kroner. Vent og se
Slettet bruker
27.03.2022 kl 16:49 8747

Det som kanskje også er greit å påpeke her er at Aker Horizons og Røkke familien har gjort en god jobb med REC Silicon. De har ordnet mye for selskapet og brukt kompetansen sin til å rydde opp. De har faktisk gjort veldig mye og sørget for at REC kan fokusere på fremtiden. De eneste to andre variablene som påvirker casen bortsett fra ML gjenåpning er Yulin situasjonen samt gjeld på ca. 1 milliarder NOK med høy rente. Resten ryddet de opp i. Korriger meg gjerne om jeg husker feil.

Som nevnt tidligere har Aker gjort sitt for selskapet. De har kompetanse innenfor fornybart, men ikke innenfor REC Silicon sitt segment. Der kommer Hanwha Solutions inn derimot og kjøper over selskapet for 20kr fra Aker for å ta selskapet til en ny epoke. HS har så mye kompetanse innenfor REC sitt segment. De er verdensledende og har 20% av markedet i USA. De kommer til å bli kunder av REC og det er kun snakk om tid før ML annonserer at de har nok kundegrunnlag til å forsvare en gjenåpning med begrenset kapasitet. De andre kundene vil komme fortløpende fra 2023 og utover. Hvis vi klarer å tenke enda lenger frem til 2024 - 2026, så snakker vi magisk i forhold til hvor langt utviklingen vil ha kommet og hvor stort etterspørselen av produktene til REC kommer til å bli. I løpet av den tid tror jeg at det vil bli høyaktuelt med flere fabrikker for å møte etterspørselen og da kan det godt være mulig med emisjon (som vil øke markedsverdien til selskapet).

Når vi først er inne på temaet. Ser at ulike individer lurer på om HS bare kan ta en emisjon ut av det blå for å utvanne og lure oss småaksjonærer. Heldigvis er det ikke slikt det fungerer. Det finnes lovverk som bestemmer alt og dette styres av hva som blir bestemt av styret i blant annet generalforsamling eller EGF og må stemmes over av alle aksjonærer. Vi kommer aldri til å stemme ja, med mindre årsaken til emisjon tydelig blir klargjort (akkurat som sist). Det er først etter at vi gir styret fullmakt til å utføre en emisjon at de får lov til det - og da kun til de formål som det ble stemt for.

Ærlig talt, ingenting å innrømme at kursen har gått helt i mot det mange av oss her har trodd. Ting har tatt tid. Aksjekurs har vært styrt av blant annet tradere og til tider shorts, men mest av alt av det negative psykologiske momentet. Folk er dritt lei, aksjekurs er stressende og selv noen langsiktige investorer vurder å kaste håndkleet fordi stress momentet med at alt alltid skal gå dårlig, uansett hva blir for mye.

Jeg skjønner personlig ikke hvordan vi er på 14.66kr etter nyhetene vi fikk. Jeg var helt sikker på om at vi skal være på 21-22kr til nå og at reisen til 30kr skal begynne. Det har jeg derimot vært lenge. Aksjekursen til REC gjør deg gal, spesielt om du følger med konstant, men sannheten er at hvis vi ignorerer kurs og markedsverdi og innser hvor vi befinner oss akkurat nå, så innser vi at fremtiden aldri har vært klarere. Alt fra nye eiere til lokalpolitikk i vår favør og nå vil det bli fremskritt med SEMA. Jeg gleder meg til tiden fremover og vil personlig fortsette å akkumulere og legge aksjer i skuffen. Aldri i livet om jeg selger til disse usle verdiene eller 20kr, fordi REC er på vei til å bli en maskin. De neste månedene blir ekstremt spennende!

God søndag! :)
Føre var
28.03.2022 kl 09:49 8131

Rec er vel i spill, på en måte:)
Mossegutt
15.04.2022 kl 02:09 7421

Vi nærmer oss 😎

📣Our Moses Lake plant is now hiring a Project Engineering Administrator to join our team!


https://www.linkedin.com/posts/rec-silicon_brightfuture-careers-workhere-activity-6920506537044058112-685P?utm_source=linkedin_share&utm_medium=ios_app
Slettet bruker
15.04.2022 kl 20:19 6825

Postet på rec silicon investor på fb noen minutter siden

Fra Xtrainvestor:

Kjent blant kjennere men Pareto ute med notat i dag om REC- Dette.
The Senate Bill 5849 (proposed by Warnick), which determines that the current 43% business and occupation tax cut for manufacturers of solar panels and components is extended from 2027 to 2032, has now been passed (both Senate and House). In addition, the bill allow for the construction or improvement of existing industrial buildings. It is said that the legislation is tied to a potential investment in the works in Moses Lake that would allow REC Silicon, to restart polysilicon production. The company has previously stated that this is one of the things that had to get in place in order for the company to restart. All-in-all we see this as positive as the company should edge closer to restarting production at Moses Lake. We currently include a restart in Q2’23.
Redigert 15.04.2022 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
BIF78
15.04.2022 kl 20:24 6801

👍tror der kommer til at ske rigtig mange spændende ting efter 2. maj
Stabukk
15.04.2022 kl 21:43 6609

Staten Washington sine forlenga skattekutt for solar trer i kraft frå juli og er vel godt nok for Hanwha til å sei «go» for ML. Er nokså sikker på Pareto si vurdering av at produksjonen startar før neste sommar. Vi kan berre avventa snarlig melding om dette frå nytt Rec-styre som er på plass 2. mai. Rec er og ute og annonserer etter prosjektingeniør. Tvilar markedet framleis på positive meldingar i mai og juni? SEMA-incentiv frå føderale vedtak får berre komma i neste omgang. Som sagt tidlegare: Hanwha og «nye» Rec tar ikkje sjansen på å missa potensielle kundar. Hold på aksjane eller akkumuler!
Slettet bruker
16.04.2022 kl 11:20 5915

😂 Skal du begynne å poste innlegg skrevet av Helge Leikanger? … Virkelig?

Vi kan være uenige i mye, men klimaskeptikere er jeg ferdig med å ta på alvor,

Du kan kose deg med denne, bybonden… samme forfatter, samme surr:
https://derimot.no/klima-uten-co2-dor-alt-liv-pa-jorden/
Stabukk
16.04.2022 kl 11:49 5815

Er det ikkje best å halda seg til klimaavtalen frå Glasgow, som 196 land blei enige om?
USA og alle andre land held seg til den og satsar stort på fornybar energi, blant anna sol. Der REC-råvarer trengst. Punktum!
Slettet bruker
16.04.2022 kl 11:57 5775

Ekspertisen har lenge vært klar i sin tilbamelding: Dagens produksjon av sjeldne jordarter vil knapt rekke til å elektrifisere bilparken i Storbritannia. Dette er en problemstilling man har vært kjent med lenge - og den er absolutt ikke kontroversiell, slik enkelte haussere på dette forum prøver å gi inntrykk av.

Slettet bruker
16.04.2022 kl 12:30 5656

Takker for svar, må innrømme jeg ble en smule svett når jeg leste denne i og med jeg har så og si satset det jeg er kar om på at RECSI skal lykkes.

Bybonden...
Slettet bruker
16.04.2022 kl 13:03 5563

Bybonden: - Og hvorfor mener du dette har relevans for RECSI ??
MorganKane
16.04.2022 kl 14:47 5344

Helt enig,

Men poenget til de som har greie på det, blant annet undertegnede, er at batterier er i en rivende utvikling. Både når det gjelder effektivitet og når det gjelder bruk av sjeldne jordarter. Bare se på økningen av bruk av silisium i batterier (i form av silan gass som kommer).

Disse kommentarene var kanskje aktuelle på 1980 tallet. Da batteriene var en brøkdel så effektive. Og hadde en helt annen sammensetning. Og dette er typisk argumentasjon for egentlig alle skeptikere av alle mulige slags. De tror utviklingen står stille og bare ganger opp "dagens teknologi" (i dette tilfellet 1980 tallet) til hva man trenger 50 år frem i tid. Også får man svar deretter.

https://www.greenbiz.com/article/myth-and-reality-alternatives-rare-minerals-ev-batteries
Slettet bruker
16.04.2022 kl 16:51 5060

Godt skrevet.
REC har flere ganger estimert at en oppstart av ML vil ta 10-12 måneder. Skal de starte opp i Q2 2023, så stemmer estimatet ditt om børsmelding rundt mai juni.
Slettet bruker
16.04.2022 kl 17:25 4911

10-12mnd. er kun et estimat som det sikkert er mulig å komprimere hvis ønskelig. Kina bygde korona-sykehus på 10 dager, så mye er mulig. Det er vel heller ikke slik at alle forberedelser ligger brakk til børsmeldingen sende ut. Avgjørelsen om re-start er i praksis tatt og annonsert av største eier. De får nå totalkontroll i Rec-styret, så det vil være mer enn merkelig hvis ikke Hanwha / Q-cells annonsering av 'jumpstart' følges opp med bekreftelse fra REC så snart nytt styre er valgt.
Intravenøsiu
16.04.2022 kl 18:29 4712

Innlegget er slettet
https://www.tu.no/artikler/brannvesenet-har-kontroll-pa-brannen-pa-sola/482394

Brann startet av dieselbil.

Denne debatten er like interessant som "Peak Oil" teorien var på tidlig 2000 tall.
Slettet bruker
16.04.2022 kl 18:33 4700

Innlegget er slettet
Elbil (batteribil) er bare en katastrofe. Men gøy med en hype, som varer 5-10 år til maks..
Slettet bruker
16.04.2022 kl 18:44 4656

Ja, akkurat som det derre Internettet, det går nok over 😅
manman01
16.04.2022 kl 18:53 4612

Hahaha
Stabukk
16.04.2022 kl 19:31 4487

Vil tru Hanwha har fagfolk frå sin tidlegare silisiumfabrikk i Korea som også kan bidra i oppstarten av ML.
«Jumpstart» betyr kanskje 7-8 mnd. dersom styret har kundar som er klar til å ta imot.
Husk også at REC varsla at dei ville be om forskudds-betaling. Er det på plass, blir sjølvsagt alt gjort for å levera i henhold til avtale.
Slettet bruker
16.04.2022 kl 20:07 4375

Haha, hva er likheten mellom disse to??
Slettet bruker
16.04.2022 kl 21:17 4157

He he, nei ikke annet enn dette med elbil som «en hype» da, som trolig kommer til å gå over snart. Var jo opptil flere som mente det samme om internett i sin tid😉
Slettet bruker
16.04.2022 kl 21:24 4125

Ah, skjønner...