RECSI – hva vet vi og hva skjer videre?

Sa2ri
RECSI 24.03.2022 kl 21:31 193466

Etter at RECSI annonserte at Hanwha Solutions (HS), sammen med Hanwha Corporation (HC) skal kjøpe AKH sin aksjepost (70.104.276 aksjer) vil disse to selskapene (HS/HC) sitte med 140.208.552 aksjer. Selskapet har totalt 420,625,659 aksjer etter siste kapitalutvidelse (19. januar 2022). Godkjenningen fra myndighetene i USA er kun en proforma sak slik det var sist gang.

Mange trodde, meg inkludert, at denne transaksjonen resulterte i at HS/HC fikk negativ kontroll og at dette derfor utløste buplikt (meldingen fra TDN/Oslo Børs var ikke helt krystallklar kan man trygt si) – det gjorde det ikke da HS/HC mangler 1 fattig aksje på et slikt scenarie (budplikt). Dårlig av meg å ikke sjekke dette spesielt, noe jeg burde ha gjort når RECSI gjorde den rettede emisjonen mot HS i slutten av 2021. Dette er en av grunnene til at markedet ikke tar bølgen og kjøper aksjer med begge hender pga. denne transaksjonen.

Så er det en del andre faktorer – kjente og bekreftede, men også «kjente» og ikke bekreftede – som (potensielt kan) påvirker veien videre. En del av disse ser det ikke ut til at markedet ønsker å forholde seg til, eller ikke mener at vil bli en realitet. Hva er det så vi vet som er bekreftet, og hva er det vi «vet» (har gravd frem) som ikke er bekreftet, men som har stor sannsynlighet og/eller mulig påvirkning på kursen dersom (når) de blir en realitet?

At HS/HC har en plan med sin investering, er nok alle enige i – de kjøper ikke aksjer for ca. 350 MUSD uten å ha en plan. Hva denne planen er – se det er det litt verre å vite/si så mye om. Litt har vi fått vite via prosessen knyttet til SB 5849, og da spesielt i forbindelse med de høringene som er holdt. Representanten for DOC var eksempelvis ganske klar på at de «jobbet med en konkret sak og da etableringen av en større panelprodusent». Som en del av dette er det argumentert at det vil bli etablert 1500 nye jobber, og ca.5000 nye indirekte jobber i Moses Lake området. Dette er også langt på vei bekreftet av lokale aktører/myndigheter, og har der fått kallenavnet «Project Riser».

«Hannover said the new legislation would benefit “Project Riser,” the code name for a major new investment officials with the Port and the Grant County Economic Development Council have been focusing on for the last few months. While he gave no details on “Project Riser,” in an email to the Columbia Basin Herald, Hannover did refer to it as “a new solar manufacturing facility.”»

https://columbiabasinherald.com/news/2022/mar/23/bill-passage-sets-stage-local-silicon-manufacturin/

Hva «Project Riser» inneholder rent konkret kan man bare spekulere i akkurat nå. HS er derimot (etter min mening) en av aktørene, en annen kan være Group14. Hvorvidt det settes opp et JV som en del av dette, og da med enda flere aktører, se det kan også være en mulighet. Tiden vil vise hva dette blir og hvordan det vil påvirke RECSI, men at det underbygger caset er det liten tvil om. Dette er ikke et ML2 (tror jeg) som enkelte spekulerer i.

Minner i denne forbindelse om det som er gravd frem vedrørende REC sine planer for ekspansjon (på agendaen i Moses Lake sitt kommunestyre) som vi i dag fikk bekreftet av lokalavisen:

«In a letter to the Moses Lake City Council sent Monday, Sutton wrote that REC has acquired “new investors and partners seeking to build out manufacturing for the solar supply chain in the United States,” and is looking “at building co-located manufacturing sites” on REC property.»

https://columbiabasinherald.com/news/2022/mar/24/rec-asks-annexation/

Litt merkelig at selskapet selv ikke har kommentert noe av dette til markedet, spesielt på siste kvartalspresentasjon. At de har planer om å bruke tomten de eide tidligere når de nå ser ut til å kjøpe denne tilbake for å ekspandere, er svært interessant og med all sannsynlighet en del av «Project Riser».

HS sin «plan» har derimot lenge vært kjent og kommunisert til markedet – de ønsker å starte ML raskt i form av en «jump start». Hvorvidt det har vært uenighet internt i styret i RECSI vedrørende timingen på dette (oppstart av ML) er en hypotese som kan se ut til å underbygge at HS kjøpte AKH sin aksjepost og med det tar større kontroll på denne prosessen.

At SB 5849 ble vedtatt og lå til signering er en annen faktor da dette gir forutsigbarhet for de som skal investere i området. Denne er nå signert og blir lov fra og med 1. juli 2022 (https://app.leg.wa.gov/billsummary?BillNumber=5849&Year=2021&Initiative=false). At ML blir startet opp igjen ser det nå ut til å være liten tvil om – hvilket omfang er det litt mer problematisk å anslå, men 50% kan være den mest sannsynlige basert på SB 5849 og uten SEMA på plass.

SEMA er derimot «i bevegelse» igjen og da mye på grunn av krigen i Ukraina. Denne delen av BBB vil med all sannsynlighet bli vedtatt og iverksatt i løpet av våren. Med denne vil RECSI og HS ha grunnlag for ytterligere investeringer for å etablere en solarkjede i USA:
https://www.hanwhasolutions.com/ko/cs/news/view?idx=636&ref=%2Fko%2Fcs%2Fnews%2Flist

Etter at SB 5849 nå er signert kan det ramle inn meldinger om både det ene og det andre – hvilken dag som helst. Det første som med all sannsynlighet kommer er melding om EGF. Hvorfor det er så viktig for HS å velge nytt syre før ordinær GF er noe man også kan spekulere i da det ikke er så lenge til GF (11. mai). Jeg tipper det vil komme positive meldinger ganske raskt etter EGF, og da med all sannsynlighet melding om ny og permanent CEO, samt åpning av ML.

Dette innlegget ble lengre enn først tenkt, men det kan godt hende jeg også har glemt en masse – fyll derfor gjerne på dersom du/dere har mer å komme med som kan være nyttig å samle i denne tråden. Håper vi kan holde oss til saken og ikke utvide også denne tråden til personangrep og annet usaklig tull.
Redigert 20.09.2023 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2022 kl 12:44 5338

Kommer muligens noe interessant senere i dag:

https://thehill.com/policy/energy-environment/3566765-biden-to-make-announcements-on-extreme-heat-offshore-wind/

Ikke sikkert han kommer inn på det vil helst høre i dag, men dette er kanskje den første av flere presidentordrer som kommer.
Sa2ri
20.07.2022 kl 13:38 5171

Det vil overraske meg mye dersom ikke Biden sier noe om hva han har tenkt å gjøre nå når Manchin ikke vil støtte den delen av pakken som Biden gjerne vil ha vedtatt. Han har vært på reise, har behov for å vise handlekraft, og trenger noe å slå i bordet med frem mot mellomvalget - prosessen/valgkampanjene og forberedelsene til mellomvalget starter like over ferien og hvis jeg ikke tar helt feil tar politikerne i USA ferie fra og med 4/5 august.
Redigert 20.07.2022 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
21.07.2022 kl 09:08 4758

Det ble ikke erklært klima "emergency" i går, men det som ble lagt frem vitner om at det kommer "noe" og det ganske raskt:

"Biden stops short of formal climate declaration

President Biden labeled climate change an “emergency” on Wednesday but stopped short of declaring a national emergency following pressure from climate advocates.

In a speech at a former coal plant in Somerset, Mass., Biden also pledged to take action to combat the threat of climate change after congressional action stalled.

So what’s on the table? “As president, I have a responsibility to act with urgency and resolve when our nation faces clear and present danger. And that is what climate change is about,” Biden said. “This is an emergency.”

“As president, I’ll use my executive powers to combat the climate crisis in the absence of congressional action,” he added.

Biden delivered the speech less than a week after opposition from Sen. Joe Manchin (D-W.Va.) derailed his sweeping climate proposal that had been stalled on Capitol Hill for months.
The collapse of those negotiations has led to the renewed focus on executive climate action.

Looking outward: In his speech, Biden explicitly blamed Republican lawmakers, rather than Manchin, for the lack of action on Capitol Hill.

“Not a single Republican in Congress stepped up to support my climate plan,” Biden said.

He did not directly acknowledge Manchin’s decision to walk away from the talks.

Democrats had tried to pass Biden’s climate and social policy vision with a simple majority through a process known as budget reconciliation, which would allow them to sidestep the GOP filibuster. But doing so meant garnering support from all 50 Senate Democrats, including Manchin.

Biden delivered the speech at the Brayton Point Power Station in Somerset, a coal-fired power plant that is being transformed into an offshore wind manufacturing facility."

https://thehill.com/policy/energy-environment/overnights/3568245-energy-environment-biden-calls-climate-an-emergency-vows-action/
Slettet bruker
21.07.2022 kl 09:27 4691

Ja, Biden & co har nok hele tiden tatt i betraktning at kongressen ikke ville levere, så jeg regner med at man hele tiden har tatt høyde for at en plan B ville bli nødvendig. Jeg tipper at de ikke setter seg ned med blanke ark, men at de parallellt med utviklingen i senatet har skrevet utkast til presidentordrer. Jeg tipper at når dette kommer, og da med innhold som vi forventer, da smeller meldingen om oppstart i ML og avtale med Hanwha inn samt konkret informasjon om Project Riser. Hva skal man si, innen et par uker? Mulig at REC og Hanwha også gjerne vil ha formalitetene lokalt på plass først, selv om vi vel vet med nesten 100% sikkerhet at dette er kun en formalitet.

Da kan tallknusere begynne å regne hjem kurser.
Redigert 21.07.2022 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
21.07.2022 kl 09:39 4625

Det som er litt rart, men som kanskje kommer, er at han ikke erklærte klima "emergency", for dette ville gitt han utvidede fullmakter når de nå skal legge frem ulike presidentordre. Mulig dette derfor også er en måte å presse Manchin på, men det blir kun spekulasjoner.

Helt enig i at det kan komme noe i løpet av kort tid - og da gjerne før kongressen og senatet avslutter sesjonen for denne gang. Når de kommer tilbake er det valgkamp og mellomvalget som er fokus - det å legge frem noen presidentordre like før/i det de tar ferie er nok derfor et strategisk valg de vurderer akkurat nå sammen med en mulig erklæring om klima emergency.
Redigert 21.07.2022 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2022 kl 09:44 4593

Jeg lurer også på hvorfor Production Defence Act ble forandret.
Håper på noe konkret i forbindelse med dette også nå snart.
Slettet bruker
21.07.2022 kl 09:59 4901

Det er mulig at han gir Manchin en last minute sjanse til å samle demokratene, men da må Manchin reagere kjapt.
Hvis ikke tipper jeg at det kan gå i retning av en emergency declaration. Siden man driver og tipper, så tipper jeg at det blir lettere for demokratiske kandidater å profilere seg på noe sårt tiltrengt bred appell hos mange (spesielt unge) velgere og som er markant forskjellig fra deres republikanske motstandere i valgkampen. Så det er klart politiske motiver for at man kommer med noe nå før de tar sommerferie. Man kan også legge merke til at Biden vektlegger at klimasatsningen også i stor grad er en jobbplan. Så her skal to fluer slås i en smekk.
Sa2ri
21.07.2022 kl 10:12 4862

Det siste du nevner er noe av det viktigste - en "job plan" - det betyr at det skal veeeeldig mye til for å endre det som nå blir lagt frem dersom det blir et presidentskifte i 2024.
Slettet bruker
21.07.2022 kl 10:13 4886

Innen 1-2 uker bør jo Biden erklære nødssituasjon og da vil han få langt større mandat å rutte med. Som dere sier, så kan dette være siste mulighet for Manchin til å bli med på laget, ellers vil partiet gå videre uten han. Mener de tar ferie 04. august? Jeg tror at EO er det vi trenger fremover. Ting har tatt alt for langt tid og det haster for US. Godt å se Biden på ballen her. Er flere potensielle triggere som kan slå gjennom ila. tiden fremover. Tror vi har noen spennende måneder i vente, rent fundamentalt.

Project Riser i august
Q2 med forhåpentligvis oppdateringer til oss. Oppdatering rundt Butte og reforhandlet avtaler?
Biden setter i gang executive orders og får fortgang på fornybar investering i US, som mange har ventet utrolig lenge på.
Oppdatering fra Sørlie rundt nabotomta rundt 24. juli.
Hvis teknologi selskaper fortsetter å levere som de har gjort hittil på Q2 rapporter, så vil også makros og Nasdaq bli optimistisk fremfor pessimistisk.

Er det noe annet jeg kanskje glemmer i farten?

Teller personlig ned dagene til Q2 og håper at James viser engasjementet han viste meg under vårt møte. Jeg er også nysgjerrig på om Hanwha vil finne en CEO med litt mer tyngde og at James går tilbake som CFO, fordi dette kan bli veldig stort eller om vi bare skal anta at han er fast CEO fremover, med mindre annen beskjed blir gitt, slik som Nils formidlet til meg?
Redigert 21.07.2022 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
nemi's
21.07.2022 kl 10:47 4749

Du har villedet leserne her inne. Det kommer slettes ingen kontrakt slik du forespeiler dem. Q2 blir derimot en non-event, slik det alltid er i REC.

Du skrev for to dager siden at SEMA solar bill ikke spiller noen rolle for REC, fordi Hanwha uansett tenker sende polysil fra ML "til sine andre fabrikker i Asia". Disse fabrikkene finnes slettes ikke! Hanwha har en liten wafer-fabrikk som JV med 1366 Tech i Malaysia, og de sourcer polysil fra OCI i samme land. Ellers kjøper Hanwha kinesisk produsert wafer. Og slik wafer vil være underlagt 57% tariff i Kina med US-made polysil. Hadde det ikke vært slik jeg skriver, så kunne REC for lengst ha solgt sin polysil i Kina, eller Malaysia, og til Hanwha eller andre.

Som jeg derimot har forklart dere, er REC's styre sin beslutning om å restarte ML kun basert på at REC skal levere FBR til US-made wafer i Hanwha's US-made panelproduksjon hos Q Cells i Georgia. Og denne wafer'en skal produseres i det nye 2BUSD anlegget i ML, som Hanwha skal (del)eie.

Styrets beslutning om å restarte ML er derfor slettes ikke basert på å shippe polysil til Asia, for deretter å reeksporteres til US via kinesisk wafer. Slik du hevder. Det er derimot en forutsetning for REC at wafer-fabrikken i ML er operativ nok sent i 2023, til at REC kan få offtake slik CEO forklarer. Verken CEO, eller styret, har noe i nærheten av noen garanti for at REC kan få solgt 16.000MT FBR i ML i 2024, slik CEO vagt har omtalt. Dette er slettes ikke i REC's hender.

REC har ingen kontroll over utviklingen her. De kun håper. Det er opp til Hanwha å gjøre gigantinvesteringene både i polysil og wafer i ML. Og som CEO sier, Hanwha sliter med å kunne garantere offtake av hele ML's FBR-kapasitet. Og i tillegg skal Hanwha (del) finansiere wafer-fabrikken. Anlegget til Wafer-fabrikken kommer til å ta flere år å bygge, og teknologisk og finansielle partnere er ikke presentert. Det eneste som er sikkert er at de skal smelte FBR produsert i de inntil 12 reaktorene hos REC.

Ingen spade er i jorda til 2BUSD-anlegget i ML. Alt er helt i det blå. Det eneste som er realistisk her, er at REC kommer så smått i 2H-23 til å produsere FBR på lav kapasitetsutnyttelse, og mens dere i lang tid fremover kommer til å bli presentert med en endeløs saga med forklaringer om hva og hvorfor rundt forsinket fremdrift hos kjøperne av FBR i ML. I et US med høy inflasjon, og hvor uendelige beløp trengs for investeringer i teknologi og materialer i ML i flere år fremover.

Ingenting er i REC's hender. Alt er i Hanwha's hender. Og det er derfor May sier : "Hanwha is our priority".

Hanwha har verken prosjektering, eller finansiering i ML. Derfor kommer det heller ingen kontrakt, slik du hevder. Når den kommer, vil den dessuten være så avgrenset på garantert kapasitet at markedet kommer til å kræsje REC-aksjen.

Derfor kommer REC til å si minst mulig ved Q2.
Redigert 21.07.2022 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2022 kl 11:02 4832

Jeg har absolutt som et scenario at waferfabrikk i ML er noe som kan drøye, som gjør at ML ikke vil rekke tidsplanen de nevnte på Q1. Det som er fint er at både G14 og SilaN kan få levert litt silangass også. Det vil bli flere muligheter i ML i årene som kommer ☺️
Slettet bruker
21.07.2022 kl 11:05 5014

Villedet leserne her inne? Hehe, Nemi`s. Minner enda en gang på om at du anbefalte alle om å være short når kursen stod mellom 2-3 NOK. Før det så anbefalte du alle om å kjøpe REC - og at de som ikke gjør det er dumme. De som hørte på deg må være ruinert per dags dato. Du bommet på veien ned og på veien opp også har du frekkhet nok til å vise deg her, komme med propaganda og tar æren hver gang kursen går ned, men så forsvinner du ved oppganger. Morsomt hvordan du har endret perspektiv gjennom årene og at du bare ikke klarer å gå videre med livet. Hvorfor bruke så mange timer på noe du ikke eier? Jeg prøver bare å forstå deg bedre.

Jeg velger heller å tro på CEO, enn deg. Styret i REC er hovedsakelig Hanwha ledere, de har tatt en avgjørelse om å gjenåpne ML i 2023, og du sier at det ikke er noen kunder? Hanwha ledere har lagt frem denne tidslinjen. Vi har fått en tidslinje med full produksjon innen 2024 og andre aktører investerer milliarder av kroner for å bygge ved siden av REC. Og du sier enda en gang at det ikke er noen kunder? Det ligger et tilbud på bordet som tar hele off-taken, 16.000MT for poly og resten for silan. Når CEO sier til meg under et privat møte at de ikke er avhengig av SEMA lengre og vil gå videre, så trumfer det nok både dine og mine ord. Tilbudet på Hanwha er der allerede. Skal G14 eller Sila eller noen andre ha, så må de komme hardt på bordet.

Minner igjen om at du nektet at Sila hadde pilot prosjekt med REC. For ca. en måned siden var deres egne ord "Vi må enten kjøpe fra REC eller bygge vårt eget". Argumentene du kommer med holer ikke mål i mitt syn og du legger på ord som aldri har blitt sagt. Propaganda, kaller jeg det. Når har CEO sagt at han ikke har noen garanti for at REC er i full drift til 2024? Nå gikk jeg raskt gjennom referat en gang til. La meg bare minne deg om hans sanne ord;

"Først og fremst; det er ingen spørsmål OM anlegget i Moses Lake skal gjenåpnes. Anlegget SKAL gjenåpnes. Tidslinjene som er gitt er hva vi forholder oss til akkurat nå, (fordi REC er ikke ferdig med forhandlingene). Jeg kan ikke putte REC i et ulempe ved å oppdatere markedet under forhandlingene som pågår". Mine aktiviteter akkurat nå er spesifikt rettet mot å skape prosjekt-tidslinjer, sluttføre prosjekter og å sikre at REC leverer i forhold til tidslinjen jeg snakket om på Q1 (gjenåpning 2023, full drift 2024)."

Jeg sier det igjen. SEMA er ikke nødvendig for ML gjenåpning. Denne er sikret pga. Hanwha. Det jeg tror derimot, er at SEMA / Biden EO vil føre til langt mer vekst og utvidelser, fremfor kun ML. Da vil det være så mange kunder.

Minner også igjen om at CEO nevnte at alle de store aktørene har forstått at det å selge fra Kina til vesten ikke vil være aktuelt og derfor etablerer de seg i andre asiatiske land. Det er ingen straffetoll om REC selger til disse - til markedsvilkår.

Du pleide å si at REC er kun god som et pølsebod. Nå er en av verdens største innenfor segmentet eiere av REC og det KUN for å sikre seg tilgangen til REC og de har ingen kunder? Søtt.
nemi's
21.07.2022 kl 11:19 5310

Helt håpløst innlegg fra deg. Igjen. Bare personnangrep, og påfunne statements om "Da vil det være så mange kunder", "... de store aktørene etablerer seg i andre asiatiske land".

Nettopp denne mangelsen du har til å redegjøre og forklare, gjør innleggene dine verdiløse.

Du kan ikke referere en eneste av alle disse kundene, eller anleggene deres i noe asiatisk land. Enda mindre wafer-kapasitet, eller når de ev. skal signere avtaler med REC. Det samme du skriver, kunne vært skrevet i 2012.
Slettet bruker
21.07.2022 kl 11:39 5520

Jeg bare legger frem fakta, ingen person angrep. Din historikk er din historikk. Min historikk er min historikk. Sånn er det bare. Ikke kall det person angrep kun fordi du har dårlig CV (historikk) å vise til.

G14
OneD
Sila Nanotechnologies

Her har du tre aktører som etablerer seg i Moses Lake nå. To av disse har gått ut offentlig og sagt at de trenger produktene til REC. G14 sa at de trenger mye silan. Sila sa at de må ha fra REC eller bygge selv. MOU med G14 gjelder ikke lengre og har gått ut. REC stiller med svake kort sier du?

Her er liten referat av samtalen mellom meg og CEO:

Spørsmål: Tidligere har REC uttalt at SEMA er avgjørende for å bygge en domestic supply-chain i US, men det virker som om dere allerede er på vei til å inngå avtaler, selv uten SEMA. Er REC fremdeles avhengig av SEMA? James svarer;

"Nei, det er vi ikke. Det er en verdens satsning på å skape en supply chain utenfor Kina. Hvis man ser på selskaper som bygger fabrikker i Thailand, Vietnam, Malaysia. Dette er kinesiske selskaper og de har innsett at de må ut fra Kina for å kunne levere til det vestlige markedet. Hvis SEMA går gjennom, så er det flott, veldig flott, fordi da kan US bygge egen verdikjede, men våre planer er ikke påvirket av SEMA lengre".

Et annet avsnitt som er verdt å legge merke til er denne:

"When I enter into an agreement with Hanwha, this will limit our options going forward, so these guys have got to come to the table and hit hard. These guys are going to the press and saying that REC needs to come to us, no no no no. I have silane. They have a very good need for silane. They need to come and talk to me. The negotiating stance has changed substantially".

Ingen kunder? CEO lyver til oss? Kom igjen, Nesevis. Fortsette med propaganda som du gjorde for flere år tilbake. Kursen har gått opp 15x siden ditt forrige kursmål og du har frekkhet til å late som om du kan alt og at dine ord trumfer CEO sine ord.

Alle dine innlegg er håpløse, forresten. De har ingen verdi i seg fordi du vender om realiteten til å få det til å passe i forhold til egen agenda. Du har tatt grundig feil og jeg tror at du vil ta enda mer feil fremover. Jeg bare håper at du ikke forsvinner som du alltid gjør. Du pleier å ta æren for nedganger? Ta også skyld for oppganger da fremfor å forsvinne? Fortsett å lev i fortiden, mens REC fokuserer på fremtiden. Innen kort tid vet mye vi mer og da vil ikke løgnene dine fungere lengre. Jeg har seriøst null tillit til alt du skriver og vil aldri høre på anbefalinger fra deg. Før så pleide jeg å ta hensyn til dine meninger, men så innså jeg at du bare snur om realiteten - og ettersom du kjenner til selskapet og bransjen, så virker det du sier genuint, men det er egentlig livsfarlig.

Hanwha kjøper REC for 3 milliarder NOK uten å ha en konkret plan? Alt vi har sett utviklet seg i det siste - er ikke en del av deres plan? De har sagt at de skal investere flere milliarder USD i fornybar satsningen deres, hvor REC kun er en av de første investeringene. Alt REC trenger er 20 USD + i salgspris og vi snakker om milliardoverskudd på årlig basis. Markedsprisen er nærmere 37 til 42 USD. Spar meg med at det ikke finnes kunder. La oss avslutte debatten her og ikke forsøple denne tråden.

Redigert:

Jeg mener personlig at jeg ikke kommer med person angrep, legger bare frem fakta og gir bare han tilbake litt av sin egen medisin, men beklager hvis det blir tolket slik. Formålet mitt er ikke å forsøple tråden, men at alle nye som leser får med seg begge sider av saken. Ber om at du fjerner mine tilganger til denne tråden. Vil fortsette å lese, men ikke delta og ødelegge tråden din, da jeg mener at dette er et av de bedre trådene vi har hatt på lenge på forumet. Takk!
Redigert 21.07.2022 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Småplukker
21.07.2022 kl 11:45 5613

Hver gang noen tar Nemis med buksa nede, hopper han til annet tema fremfor å svare. En stakkarslig ippførsel som gir null troverdighet
Sa2ri
21.07.2022 kl 11:51 5928

Som nevnt tidligere - hold dere til det tråden handler om og argumenter for dine synspunkter være seg for eller mot det andre mener, men uten personangrep! Klarer du ikke det, og det gjelder alle, så kastes du ut pronto!

Denne tråden har for mye bra informasjon til at noen få skal ødelegge innholdet med sprøyt - la oss fortsette slik.
Redigert 21.07.2022 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
21.07.2022 kl 12:13 5974

"REC har ingen kontroll over utviklingen her. De kun håper. Det er opp til Hanwha å gjøre gigantinvesteringene både i polysil og wafer i ML."

Dette stemmer ikke helt da vi nettopp fikk innsikt i hvem som holder i "Project Riser", og det er ingen andre enn RECSI. Hva, og hvordan dette skal realiseres, det er en helt annen skål, men å hevde at REC ikke har kontroll over utviklingen av dette er et grovt "understatement". At HS/HC og andre (G14/SilaN/OneD ++) kanskje blir med i dette samarbeidet er slett ikke usansynlig - at REC sitter med i denne båten, og med all sannsynlighet har minst en hånd på rattet, se det er ganske trolig. Hvorfor skulle de ellers være så "hands on" i forhold til "Project Riser" og etableringen av "noe" på nabotomten?

Edit:
Når det gjelder avtalen med HS/HC så er denne under forhandling p.t., og avtalen kan bli meldt når som helst. At det pågår forhandlinger er bekreftet av selskapet slik det fremkommer av tidligere poster i denne tråden.
Redigert 21.07.2022 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Småplukker
21.07.2022 kl 12:26 5989

Beklager hvis det oppfattes som personangrep. Men mener at når Nemis aldri svarer på direkte spørsmål, som om det ikke stemmer at han mente Sila aldri hadde noe pilotprosjekt med Rec - men som vi nå vet de hadde - så er det meget irriterende. Og viser manglende respekt mot dem som stiller han tydelige spørsmål. Hvis ikke vi kan besvare andres spørsmål, kun komme med nye påstander, så mister forumet sin verdi. Mener jeg
Sa2ri
21.07.2022 kl 12:35 5995

Det var ikke din kommentar jeg refererte til - følte derimot at det var på sin plass å minne alle om at vi skal holde oss til tema. Denne tråden inneholder mye bra informasjon og slengbemerkninger/one-liners/personangrep er ikke greit. Alle har selvfølgelig mulighet til å svare ut det andre kommer med av påstander, og slik bør det også være - det jeg ikke synes er greit på denne tråden (og andre) er når man kommer med personkarakteristikker av den/de man argumenterer mot - det bør vi unngå. Da blir kvaliteten på diskusjonene bedre, og tilliten til de som kommer med ytringer større - det gagner alle da vi kan lære noe av de som er enige, og uenige med vårt eget standpunkt.

Så, det er lov å være uenig med nemi's og andre, og man kan ytre det man mener om vedkommende sine innlegg være seg om dette er mine innlegg eller andre som bidrar på denne tråden :-)
Redigert 21.07.2022 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
21.07.2022 kl 12:36 6267

"What would declaring a national climate emergency do?
BY RACHEL FRAZIN - 07/21/22 6:00 AM ET

The White House has said that such a move won’t come this week, but is still on the table.

Experts told The Hill that declaring a national emergency could open up additional avenues to fight climate change, but also comes with political risks.

Mark Nevitt, a professor at Emory University’s law school, described the declaration as a “skeleton key” that “unlocks the door” to other powers.

“It’s not a silver bullet. It could create a backlash,” he added. “The question is, does it outweigh the political risk?”

The declaration would empower Biden to use the Defense Production Act, which could provide loans that could bolster clean energy deployment, and the International Economic Emergency Protection Act, which Nevitt said could prohibit the imports of “harmful climate products,” such as chemical compounds that warm the planet and illegally harvested timber from the Amazon.

Nevitt also said that Biden could deploy military construction powers to build renewable energy projects near military bases or other energy security projects.

Elizabeth Goitein, senior co-director of the Brennan Center for Justice’s Liberty & National Security Program, said a climate emergency could enable the Biden administration to take actions like halting crude oil exports and suspending offshore oil leases. However, she noted, the government would have to compensate companies that are leaseholders.

She also said that statutes that give the president emergency power over transportation and some financial transactions from overseas could be interpreted creatively.

“I’ve heard people advocate that the president use this power to essentially lock any buying or selling of fossil fuels,” she said.

Whatever steps Biden potentially decides to take, declaring climate change an emergency could also be symbolically important, publicly conveying the magnitude of the problem.

Nevitt said it could give the president some political leverage with Sen. Joe Manchin (D-W.Va.), who recently backed away from congressional climate talks over concerns about the inflationary impact of additional government spending.

However, Goitein said she was concerned about the precedent of using an emergency declaration in lieu of tackling the climate crisis through Congress.

“My concern is that declaring a national emergency to address climate change would do little to address the actual problem, but would essentially validate the use of emergency powers to address long-standing policy problems,” she said.

In 2019, then-President Trump used an emergency declaration to divert funding for his border wall after he was unable to get the funds through congress.

“One of the main critiques that people including myself levied against that emergency declaration is that Trump did it for the express purpose of getting around Congress,” Goitein said.

“In this case, President Biden, if he were to declare a climate emergency, would be using it to get around Congress, and specifically to get around Joe Manchin, that’s not what these powers are for.”

Still, Goitein said she would back the declaration if she thought it was substantial enough to meet the challenge at hand, “because I’m a mother and I’m more worried about my children having a…habitable planet.”

But, she added, “Nobody thinks that the powers available…are sufficient to address the problem of climate change.”

Calls for an emergency declaration have been growing from lawmakers and activists alike, who have fumed at Manchin for halting the climate talks. On Wednesday, Biden called climate change an emergency, but stopped short of an official declaration.

Earlier that day, nine senators wrote a letter to President Biden calling for both the declaration of a climate emergency, and additional actions at the regulatory level.

“Declaring the climate crisis a national emergency under the [National Emergencies Act] NEA would unlock powers to rebuild a better economy with significant, concrete actions,” they wrote.

“Under the NEA, you could redirect spending to build out renewable energy systems on military bases, implement large-scale clean transportation solutions and finance distributed energy projects to boost climate resiliency.”

The idea has already met some backlash from conservatives and industry groups. Several oil industry organizations raised concerns about some of the policies that could be done in tandem with a national emergency, and how they would impact energy supplies.

“We are troubled by reports that certain groups have urged your administration to declare a climate emergency for the purpose of advancing false climate solutions, such as banning crude exports or halting new domestic oil and gas development on federal lands and waters,” wrote the industry groups in a letter to Biden on Wednesday.

“This action stands in stark contrast to your administration’s clear recognition of the need for greater global supply of oil and natural gas.”"

https://thehill.com/policy/energy-environment/3568048-what-would-declaring-a-national-climate-emergency-do/
nemi's
21.07.2022 kl 12:41 6255

Det er feil, det du skriver. Ref. "... og det er ingen andre enn RECSI".

REC refererer eksplisitt sitt "sister company" i sin søknad (ref. s. 45). Og det er helt rett som jeg skriver, at disse teknologiske og finansielle investeringene er helt utenfor REC's kontroll. Rimelig opplagt, også fordi REC slettes ikke nevner at de skal bruke ytterligere kapitalinnhenting til dette formålet. REC's søknad beskriver presis ingot- og waferproduksjon. Og slettes ikke "noe", slik slik du mener å vite.

Det er helt utrolig at du får deg til å spekulere i at Sila og G14 skal investere i solar wafer-produksjon. Av alle ting. Begge disse produsentene allerede har fått tilgang til regulert tomteareal i ML. Du finner arealet til G14's søknad i samme dokumentet fra mars.
nemi's
21.07.2022 kl 12:57 6194

Hvis jeg har skrevet at Sila ikke har hatt et pilotprosjekt med REC, så er det i så fall helt korrekt. Sila har kjøpt mindre mengder silangass i markedet, av REC og andre. Og nå skal de kjøpe mye mer til fabrikken sin i ML.

Vis gjerne hvilke referanser du har til noe pilotprosjekt mellom Sila og REC, fra den ene eller andre parten. Fortell hva REC sier om Sila, og omvendt. Det er jo du som kommer med påstander her. Og nå har du kommet med en påstand du selv kan forsøke å bevise. Kom igjen, da. Forklar oss dette "pilotprosjektet" som du nå hevder at har foregått.
Redigert 21.07.2022 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
21.07.2022 kl 12:57 6243

"....også fordi REC slettes ikke nevner at de skal bruke ytterligere kapitalinnhenting til dette formålet."

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese det jeg skrev, så ser du at jeg ikke refererer til nettopp dette, og det av veldig enkle grunner. Dersom RECSI skulle sagt noe om kapitalinnhenting i dokumentet til saken i ML hadde dette i beste fall vært en diger blemme da denne type informasjon er meldepliktig. Det er ikke rimelig å anta at selskapet går ut med mer informasjon om "Project Riser" enn det de kan slippe akkurat nå. Hvem som er deltagere i "sister company", se det får vi nok tidsnok vite. At HS/HC er en av deltagerne er rimelig sikkert - hvorvidt "batterigutta" er med også er noe du og vi andre må vente på å få bekreftet/avkreftet. Inntil da er det fritt frem å spekulere i hvem, hva og hvordan dette prosjektet skal realiseres, og hva det vil bety for RECSI - at det kan bety vesentlige inntekter er rimelig sikkert, og noe jeg regner med at du også ser.

REC sitter i førersetet for dette prosjektet om du liker det eller ikke - og det gjør de nok fordi de andre deltagerne ikke skal synliggjøres, samt at RECSI allerede er en solid aktør i lokalsamfunnet og med dette en (potensielt) stor bidragsyter til nye arbeidsplasser. Hadde de ikke vært i førersetet ville søknaden kommet fra noen andre, og vært utformet på en annen måte. Minner også om at det er REC som sitter på muligheten til å kjøpe tilbake (realisere) denne tomten og bruke den til noe annet enn det den er regulert til i dag.
Slettet bruker
21.07.2022 kl 13:20 6189

Samlokalisering med en ny waferfabrikk med en direkte transport via sannsynligvis en rørløsning for å unngå unødig pakking og transport ble nevnt som et hovedargument for den tomten som nå søkes omregulert. De samme argumentene, kanskje sogar sterkere, ble ved minst et par anledninger nevnt av TT i kvartalspresentasjoner vedrørende leveranser til anodeprodusenter. Og, det kan da ikke herske den minste tvil om at dette er hovedgrunnen til at SilaN etablerer sin store fabrikk over gata til REC. Og det er sikkert en stor fordel at leverenser til både wafer- og anodeproduksjon kunne dra nytte av ett system. Derfor er det skjellig grunn til mistanke om at et slikt søsterselskap ivaretar interessene til alle parter. Noe annet ville jeg se som lite effektivt. Mitt tips går derfor i retning at REC, Hanwha og SilaN er parter i et slikt nytt selskap. Og her er det kapitalsterke interesser bak. Hva andre anodeprodusenter om G14, OneD, Amprius etc. vil jeg ikke spekulere i, men et par av disse er vel også lokalisert i samme området om jeg ikke tar feil.

Jeg kan ikke begripe at store bilprodusenter som Mercedes og BMW spytter inn kapital inn i batteriutviklere i flere $100 millioners-klassen dersom det er betydelig tvil om at produskjonsmulighetene kan sannsynliggjøres.

Vi vet mye mer om kort tid om dette og om Bidens konkrete meldinger.
Redigert 21.07.2022 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
nemi's
21.07.2022 kl 13:28 6169

Selvfølgelig er kapitalinnhentingen meldepliktig. Og selvfølgelig er det ikke søknaden dette handler om, men hva CEO allerede har informert markedet om, og som jeg skrev: "....også fordi REC slettes ikke nevner at de skal bruke ytterligere kapitalinnhenting til dette formålet."

Og det er helt korrekt, som jeg forklarer - REC har slettes ikke fortalt verden, senest ved Q1, at de skal investere i ingot- og waferproduksjon. Det er du som ønsker å tro noe annet også kan være i spill, og som REC skal kunne eie. Men du klarer ikke å sette ord på noe av, så derfor ender du opp med banale formuleringer i anførselstegn som "noe mer", og "batterigutta".

Hvis Sila, G14 eller Hanwha får bygget fabrikker der REC's silangass eller FBR skal tilføres, så vil REC måtte ta halvparten av kostnadene med forsyningslinjene fra sitt eget anlegg i ML. REC redegjorde for dette høsten 2020, der (det nå ikke lenger gjeldende) partnerskapet med G14 forpliktet REC til å betale for halvparten av infrastrukturen til de påtenkte rørsysteme til G14's lokasjon. Det er realistisk, og opplagt av nevnte grunner. I tillegg til REC's allerede meldte behov for mer kapital for å kunne restarte alle FBR.reaktorene, når det ev. blir aktuelt.

Ja, jeg vurderer at du har helt rett i dine vurderinger om hvorfor REC har søkt om dette arealet. Og jeg hevder at de 2BUSD til prosjektering, samt teknologiske og finansielle investeringer til refererte ingot- og wafer-produksjon i ML ikke er REC's planer. Og det må jeg få lov til, fordi i din HO-verden du sier du selv at det fritt frem å spekulere. For det gjør du jo selv, på banalt vis.
Sa2ri
21.07.2022 kl 13:53 6052

Du lever i den villfarelsen at selskapet hele tiden har informert markedet/investorene om hva de planlegger og/eller kommer til å gjøre - det er ikke slik det fungerer og det vet du godt. Selskapet har ikke informert om mer enn de kan stå for, og de kommer med informasjon til markedet om dette prosjektet når alt er klart og de kan melde noe - ikke før.

Hvilke(n) avtale de gjør med ulike aktører som ønsker produktene REC produserer vil også bli meldt når disse er klare - det er helt normal prosedyre. At du videre påstår en eventuell utvidelse i ML ikke er en del av REC sine planer vitner om at du ikke har lest det selskapet faktisk skriver i søknaden.

Når det gjelder andre sine/mine spekulasjoner og at disse er banale så får dette stå for din regning - det er, derimot, en så håpløs kommentar at jeg avstår fra å debattere dette videre.
drapper12
21.07.2022 kl 13:54 6059

takk for tilgang!

"Hvis Sila, G14 eller Hanwha får bygget fabrikker der REC's silangass eller FBR skal tilføres, så vil REC måtte ta halvparten av kostnadene med forsyningslinjene fra sitt eget anlegg i ML. REC redegjorde for dette høsten 2020, der (det nå ikke lenger gjeldende) partnerskapet med G14 forpliktet REC til å betale for halvparten av infrastrukturen til de påtenkte rørsysteme til G14's lokasjon. Det er realistisk, og opplagt av nevnte grunner."

hvorfor bruker du informasjon fra 2020 som ikke gjelder lengre? May nevnte at situasjonen er helt annerledes nå. de krever store forskuddsbetalinger. før hadde de ikke kunder så de måtte strekke seg for å gjenåpne ml men nå har hw/hc forandret alt og det er derfor de går hardt på forhandlingsbordet.

jeg syntes også det er helt greit at din historikk blir nevnt uten at det tolkes som personangrep når du kommer med usann informasjon! forhold deg til relevant info ikke utgått info!
drapper12
21.07.2022 kl 14:27 5942

kan du vennligst svare på spørsmål du blir stilt av for eksempel uchi oppe istedenfor å bytte tema???? hvorfor bruker du utdatert informasjon fremfor informasjon som er relevant i dag for å fremlegge argumenter???
nemi's
21.07.2022 kl 14:40 5933

Jeg spekulerer bare, akkurat slik du begeistret sier at du gjør på HO. Men i motsetning til deg forsøker jeg å sannsynliggjøre og argumentere om hvorfor.

Og jeg spekulerer i at REC ikke skal utvide sin virksomhet til også å omhandle ingot- og waferproduksjon. Og det er helt korrekt som du sier - det er fordi CEO ikke har nevnt dette enda. Og min spekulasjon er også at han heller ikke kommer til å nevne dette, og som jeg forklarer både av hensyn til REC's teknologiske og finansielle begrensinger. I tillegg til at REC skal finansiere sin egen påtenkte og utvidede polysil-produsjon. Det er altså slik jeg ser det. Jeg spekulerer i dette, fordi TT lenge har sagt at å produsere polysil er hva REC kan, og fokuserer på. May har fortsatt ikke sagt noe annet i 2022. REC hadde GET på Taiwan som eneste FBR-kunde i 2019 da TT sa at det ikke var aktuelt for å investere i wafer-produksjon på Taiwan, da ville de heller stenge ned ML. Og TT har sagt at det ikke har vært aktuelt for REC å investere i anodeprodusenter, eller "batterigutta" som du kaller dem. Og for øvrig presenterte heller ikke REC en investeringsplan i fremtidig wafer-produksjon sammen med Violet Power i 2020.

Så REC ledelsens tidligere og nåværende uttalelser + prioriterte fremtidige FBR-B oppgraderinger i ML + manglende industriell og teknologisk ingot/wafer kompetanse er årsaken til mine spekuleringer.

Og for øvrig har Uchi i dag begeistret forklart dere at REC uansett kan sende polysil'en sin til wafer-fabrikker andre steder i verden. REC har bare ikke valgt å gjøre det ennå. Bør absolutt ikke være grunn for REC i å investere i enda en wafer-fabrikk i ML da.

Du oppmuntrer til spekulasjon her inne, men har ikke brydd deg om å forklare hvorfor du tror på ytterligere investeringer fra REC i denne båten du omtalte REC nå sitter i. Men gjør gjerne det. Det bør være svært interessant å spekulere i her på HO hvis prosjektering og byggekost skulle vise seg å bli 2BUSD, og REC skal betale for sin andel for dette anlegget.
Redigert 21.07.2022 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2022 kl 15:07 5868

Jeg fikk plutselig en Mail fra eiendomsmegler i går kveld. Her er samtalen våres

Brent Wolters: Hello *******,
Are you available to discuss the Wheeler Rd property tonight?

If so call me direct at ******
Thanks,
Brent.

Da svarer jeg tilbake og spør om eiendommen er tilbake på markedet, ettersom han ønsker å ta en prat. Fikk akkurat dette svaret tilbake:

Brent Wolters: No. But we are now accepting back up offers. The current buyer keeps asking for extensions and he pays for them. But our seller is getting impatient.

Brent
Sa2ri
21.07.2022 kl 16:35 5687

Du, i likhet med andre, kan spekulere så mye dere vil - at du derimot begrunner spekulasjonene dine med tidligere CEO (TT) sin argumentasjon, en mann som forlot selskapet i fjor høst og som har vært død i over 6 mnd nå, er ganske spesielt. Mye har skjedd siden den gang, og det TT forfektet/redegjorde for på kvartalspresentasjonene, tør jeg påstå ikke gjelder lengre.

Selskapet har ny CEO, og ikke minst - et nytt styre. Hvilke tanker de har for fremtiden, og hvordan de tenker å realisere disse, det får vi vite etter hvert. Du påberoper deg fasit, og da på en bombastisk og svært nedlatende måte - det kler deg ikke, og så vidt jeg vet (selv om du hevder å ha fått papirene vedrørende "Project Riser" som nå er publisert allerede i mars) så sitter ikke du ved styrets bord, ei heller i ledelsen i REC, og du har derfor like begrenset innsyn i forhandlinger, planer og annet som alle andre.
Sa2ri
21.07.2022 kl 17:50 5709

For de som ønsker å spekulere i hva som kan skje, på hvilket tidspunkt osv, så finner dere kalenderen til senatet her:

https://www.senate.gov/legislative/resources/pdf/2022_calendar.pdf

Som nevnt allerede er 5. aug siste dag før de tar ferie, og de er ikke tilbake igjen før 6. sept og da er det valgkamp det handler om.
nemi's
21.07.2022 kl 18:40 5654

Nei, jeg påberoper meg ikke noen bombastisk fasit. Jeg skriver jo at jeg spekulerer. Du synes å ha god tro på at nytt REC-styre og CEO gjør at en eller flere wafer-produsenter nå er villige til trylle frem milliarder til investeringer i ML. Jeg, som eneste her inne gjør et forsøk på å sannsynliggjøre mine spekulasjoner, også rundt kostnadssiden. Du kaller det nedlatende, men jeg synes det vitner om at du føler deg utrygg når du skal argumentere mot meg og mine spekulasjoner. Men det er det ingen grunn til, for du skriver jo også at det er fritt frem å spekulere her inne. Se her - her ser du hvordan det tilsynelatende er i virkeligheten for investeringsklimaet til semi wafer investeringer i Bidens US. Og selskapene hevder de har gode formål, akkurat som REC. Jeg spekulerer også derfor i at det ikke er så helt greit i ML heller. Egentlig. Og jeg sannsynliggjør. Du må gjerne sannsynliggjøre det motsatte.

JULY 4, 2022
https://techstory.in/chip-makers-are-refusing-to-build-new-semiconductor-plants-in-the-u-s/
Sa2ri
21.07.2022 kl 19:20 5801

Det er åpenbart «noen» som ikke ønsker at det skal graves frem informasjon som kan resultere i et mer positivt syn på aksjen RECSI (ref et innlegg på en annen tråd for ikke lenge siden). Dersom dette er standarden vi skal ha på diskusjonene fremover, så er det nok flere som er fristet til å ta en lengre pause fra forumet. Ikke veldig motiverende, spør du meg. Kanskje det er greit med en ferie fra både jobb og forum akkurat nå?!
Intravenøsiu
21.07.2022 kl 19:20 5911

For det første: dette er ikke en wafer fabrikk.

Skal du spekulere så er det fordelaktig for god analyse å vite forskjellen på produksjon av ingot/wafer og semiconducter chips, dette er to forskjellige trinn i verdikjeden og i tillegg så kan er det forskjell på safer produksjon for sol og semi (ne overlapp i produksjonsutstyr).

For det andre så kan man utifra en nyere artikkel se at dette utspillet fra Global wafers var for å sette press på politikerene, de har nå vedtatt å bygge denne fabrikken, så man kan se fullstendig bort ifra informasjonen i artikkelen du linker til.

https://www.thomasnet.com/insights/semiconductor-technology-company-to-create-1-500-jobs-in-texas-with-expansion/
Slettet bruker
21.07.2022 kl 19:28 5888

Jeg forstår godt at du tar det opp. Det er kanskje mange som er slitne i ferien og lar det gå utover forumet istedenfor å snakke litt med kona, jeg vet ikke.

På generell basis vil jeg si på vegne av meg selv, at jeg setter utrolig pris på bidraget til alle, med unntak av noen få som sprer galle.

Så om noen andre nå vurderer å forlate forumet, prøv å husk at for den ene brukeren som får deg i dårlig humør, så er det sikkert 25 andre som setter stor pris på deg!

Håper ikke du tar helt avskjed Sa2ri 😅

Når det er sagt, syns også det er veldig flott at Nemi’s er på forumet og argumenterer litt i utfyllende innlegg, ikke bare sleivspark i korte innlegg. Så er det opp til oss andre å svare på argumentene, saklig.

Redigert 21.07.2022 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
manman01
21.07.2022 kl 19:37 5943

Forummet er virkelig i en deprimerende tilstand for tiden, på trods af fantastiske initiativer, oplæg, og gravning fra mange herinde

De rådne æbler fordærver virkelig hele kurven.

Stå på, vennerne.
nemi's
21.07.2022 kl 20:17 6184

Du sporer av. Det er semiconductor silicon wafer som brukes for å produsere microchips. Du vet jo egentlig det. REC selger jo semigrade polysil til Danmark og Kina i stort monn, og noen prosent polysil fra Butte til US også.

Senatet har dessuten også allerede signert en svært nedskalert semiconductor bill på 50BUSD. Mens opprinnelig chipmaking bill vedtatt i senatet i 2021 var på 250BUSD.

Mikrochips produsentene har hatt en kamp siste årene for å få sin sak hørt, og som jeg refererer. Også REC har deltatt med opprop i den kampen, av hensyn til EG-produksjonen sin.

Og det er poenget. Meg bekjent foreligger det ingen signert solar bill som dessuten har gjort at noen solar wafer-produsenter har meldt sin ankomst i US. Ikke heller en nedskalert bill. Det finnes ikke nok penger til alle gode formål, sier Manchin.
Redigert 21.07.2022 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2022 kl 20:54 6048

Er shorterne egentlig mer aktive på Forumet enn først antatt ? Rart med så mange rare følelsesladete innlegg fra brukere jeg aldri har sett tidligere …
Bør Børson j
21.07.2022 kl 21:10 6014

Nemis!
Spørsmålet er stilt før, men kan ikke se at du har svart på det.
Eier du aksjer i Rec?
Hvis nei, hvorfor er du så opptatt av å diskutere her inne?