RECSI – hva vet vi og hva skjer videre?

Sa2ri
RECSI 24.03.2022 kl 21:31 201165

Etter at RECSI annonserte at Hanwha Solutions (HS), sammen med Hanwha Corporation (HC) skal kjøpe AKH sin aksjepost (70.104.276 aksjer) vil disse to selskapene (HS/HC) sitte med 140.208.552 aksjer. Selskapet har totalt 420,625,659 aksjer etter siste kapitalutvidelse (19. januar 2022). Godkjenningen fra myndighetene i USA er kun en proforma sak slik det var sist gang.

Mange trodde, meg inkludert, at denne transaksjonen resulterte i at HS/HC fikk negativ kontroll og at dette derfor utløste buplikt (meldingen fra TDN/Oslo Børs var ikke helt krystallklar kan man trygt si) – det gjorde det ikke da HS/HC mangler 1 fattig aksje på et slikt scenarie (budplikt). Dårlig av meg å ikke sjekke dette spesielt, noe jeg burde ha gjort når RECSI gjorde den rettede emisjonen mot HS i slutten av 2021. Dette er en av grunnene til at markedet ikke tar bølgen og kjøper aksjer med begge hender pga. denne transaksjonen.

Så er det en del andre faktorer – kjente og bekreftede, men også «kjente» og ikke bekreftede – som (potensielt kan) påvirker veien videre. En del av disse ser det ikke ut til at markedet ønsker å forholde seg til, eller ikke mener at vil bli en realitet. Hva er det så vi vet som er bekreftet, og hva er det vi «vet» (har gravd frem) som ikke er bekreftet, men som har stor sannsynlighet og/eller mulig påvirkning på kursen dersom (når) de blir en realitet?

At HS/HC har en plan med sin investering, er nok alle enige i – de kjøper ikke aksjer for ca. 350 MUSD uten å ha en plan. Hva denne planen er – se det er det litt verre å vite/si så mye om. Litt har vi fått vite via prosessen knyttet til SB 5849, og da spesielt i forbindelse med de høringene som er holdt. Representanten for DOC var eksempelvis ganske klar på at de «jobbet med en konkret sak og da etableringen av en større panelprodusent». Som en del av dette er det argumentert at det vil bli etablert 1500 nye jobber, og ca.5000 nye indirekte jobber i Moses Lake området. Dette er også langt på vei bekreftet av lokale aktører/myndigheter, og har der fått kallenavnet «Project Riser».

«Hannover said the new legislation would benefit “Project Riser,” the code name for a major new investment officials with the Port and the Grant County Economic Development Council have been focusing on for the last few months. While he gave no details on “Project Riser,” in an email to the Columbia Basin Herald, Hannover did refer to it as “a new solar manufacturing facility.”»

https://columbiabasinherald.com/news/2022/mar/23/bill-passage-sets-stage-local-silicon-manufacturin/

Hva «Project Riser» inneholder rent konkret kan man bare spekulere i akkurat nå. HS er derimot (etter min mening) en av aktørene, en annen kan være Group14. Hvorvidt det settes opp et JV som en del av dette, og da med enda flere aktører, se det kan også være en mulighet. Tiden vil vise hva dette blir og hvordan det vil påvirke RECSI, men at det underbygger caset er det liten tvil om. Dette er ikke et ML2 (tror jeg) som enkelte spekulerer i.

Minner i denne forbindelse om det som er gravd frem vedrørende REC sine planer for ekspansjon (på agendaen i Moses Lake sitt kommunestyre) som vi i dag fikk bekreftet av lokalavisen:

«In a letter to the Moses Lake City Council sent Monday, Sutton wrote that REC has acquired “new investors and partners seeking to build out manufacturing for the solar supply chain in the United States,” and is looking “at building co-located manufacturing sites” on REC property.»

https://columbiabasinherald.com/news/2022/mar/24/rec-asks-annexation/

Litt merkelig at selskapet selv ikke har kommentert noe av dette til markedet, spesielt på siste kvartalspresentasjon. At de har planer om å bruke tomten de eide tidligere når de nå ser ut til å kjøpe denne tilbake for å ekspandere, er svært interessant og med all sannsynlighet en del av «Project Riser».

HS sin «plan» har derimot lenge vært kjent og kommunisert til markedet – de ønsker å starte ML raskt i form av en «jump start». Hvorvidt det har vært uenighet internt i styret i RECSI vedrørende timingen på dette (oppstart av ML) er en hypotese som kan se ut til å underbygge at HS kjøpte AKH sin aksjepost og med det tar større kontroll på denne prosessen.

At SB 5849 ble vedtatt og lå til signering er en annen faktor da dette gir forutsigbarhet for de som skal investere i området. Denne er nå signert og blir lov fra og med 1. juli 2022 (https://app.leg.wa.gov/billsummary?BillNumber=5849&Year=2021&Initiative=false). At ML blir startet opp igjen ser det nå ut til å være liten tvil om – hvilket omfang er det litt mer problematisk å anslå, men 50% kan være den mest sannsynlige basert på SB 5849 og uten SEMA på plass.

SEMA er derimot «i bevegelse» igjen og da mye på grunn av krigen i Ukraina. Denne delen av BBB vil med all sannsynlighet bli vedtatt og iverksatt i løpet av våren. Med denne vil RECSI og HS ha grunnlag for ytterligere investeringer for å etablere en solarkjede i USA:
https://www.hanwhasolutions.com/ko/cs/news/view?idx=636&ref=%2Fko%2Fcs%2Fnews%2Flist

Etter at SB 5849 nå er signert kan det ramle inn meldinger om både det ene og det andre – hvilken dag som helst. Det første som med all sannsynlighet kommer er melding om EGF. Hvorfor det er så viktig for HS å velge nytt syre før ordinær GF er noe man også kan spekulere i da det ikke er så lenge til GF (11. mai). Jeg tipper det vil komme positive meldinger ganske raskt etter EGF, og da med all sannsynlighet melding om ny og permanent CEO, samt åpning av ML.

Dette innlegget ble lengre enn først tenkt, men det kan godt hende jeg også har glemt en masse – fyll derfor gjerne på dersom du/dere har mer å komme med som kan være nyttig å samle i denne tråden. Håper vi kan holde oss til saken og ikke utvide også denne tråden til personangrep og annet usaklig tull.
Redigert 20.09.2023 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
01.04.2022 kl 23:44 9220

Bare hyggelig. Fakta er ofte noe som blir uteglemt i tråder vedrørende RECSi - det ser ut til at vi greier å forholde oss til faktum enn så lenge i denne tråden, og det er positivt det også.
ECCO
01.04.2022 kl 23:31 9303

Kursen er likegyldig, så lenge du har troen i det lengre løp. Klart man vil se mange prosent opp, men for min del er det viktigste å kunne se langt og dermed ikke bli mentalt påvirket av svingningene!
Sa2ri
01.04.2022 kl 23:30 9181

Det som forundrer meg litt er at alt vi/dere graver opp av info ikke fanges opp av de som følger aksjen (les analytikerne) og at det som tilsynelatende er i ferd med å skje ikke er en del av de analysene som kommer. Kanskje ikke så lett å kvantifisere fremtiden, men det er jo en av faktorene vekstaksjer verdsettes etter. RECSI er vel en slik aksje hvis jeg ikke tar helt feil.

Dersom bare litt av det som er publisert de siste dagene slår til, så er fremtiden ganske så positiv.

Det som kom på slutten av dagen i dag er nok en «curvball» men da med et positivt fortegn😁
Slettet bruker
01.04.2022 kl 23:29 9148

Fallhøyden stor? Tja noe særlig verre fallhøyde enn å ligge 5kr under der en av de største går inn er veldig unormalt. Hadde vært mer normalt om den lå 5kr over . Uansett falllhøyde eller oppgang markedet må snart begynne og prise denne på reele verdier og potensiale. Det er jaggu på tide mye nærmer seg med stormskritt.
Redigert 01.04.2022 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
omac
01.04.2022 kl 23:22 9186

Alt ser bra ut og da blir jeg nervøs, vær forberedt på ruglete farvann noen uker til. Rec har ikke børsmeldt noe så den kan gå begge veier. Ikke bli for selvsikker for da er fallhøyden stor
Redigert 01.04.2022 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
ECCO
01.04.2022 kl 23:13 9174

Takk for at du delte dine meninger om AKH sitt salg Sa2ri. Sjeldent jeg blir overbevist når jeg er skeptisk, men det du sa ga mening. etter 3 år i aksjen, snitt på 5.7 lastet jeg opp med flere på 14 tallet. Sjarmør etappen er startet etter noen lange år !
Slettet bruker
01.04.2022 kl 22:50 9316

Har sagt det lenge det beste kommer til slutt. Har vært lite info fra selskapet og den ene etter den andre brikken faller nå på plass.
Kan vi endelig se slutten på den shorting/traiding som har preget aksjen over lengre tid. Markedet må begynne og prise denne mye høyere på det vi vet og på potensiale som kan være enda større enn vi noen gang har håpet på.
Slettet bruker
01.04.2022 kl 22:42 9323

Jeg syns det var dårlig gjort av Voleon å ikke shorte mer igår.
Redigert 01.04.2022 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2022 kl 22:02 9430

Jeg skal si noe da jeg er ferdig kjøpt så det holder fra før😊
Slettet bruker
01.04.2022 kl 22:01 9422

🤣👍

Skal ikke si noe jeg 🤑
Sa2ri
01.04.2022 kl 21:21 9477

Det betyr kort og godt at de som ikke er inne i aksjen nå må løpe etter kursen, kanskje allerede kommende mandag. Dette bekrefter langt på vei at det som er lagt ut er legitimt, så får hver enkelt vurdere dette etter beste evne 😳
Redigert 01.04.2022 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2022 kl 20:54 5425

https://twitter.com/Court_Rich/status/1509951664056197120

Hva skal dette bety mon tro?
Sa2ri
01.04.2022 kl 20:00 5682

Vi har fått mange indikatorer på at HS ønsker å være ledende i etableringen av en amerikansk verdikjede innenfor sol, men ikke noe som så langt "bekrefter" en tilsvarende satsing i Europa. Når det er sagt, det er nok ikke uten grunn at de kjøper seg opp også her, så det er bare å spekulere/grave videre :-)
Slettet bruker
01.04.2022 kl 19:55 5713

Kan dette også ha vært en forsnakkelse?

Basert på det som kommer frem her, skal Hanwha investere mye i EU:

https://www.koreatimes.co.kr/www/biz/2022/03/126_325356.html?fl
Citibank Korea announced that it signed a syndicated loan agreement with Hanwha EU Energy Solutions on Feb. 25, to support Hanwha's business in Europe. Hanwha EU Energy Solutions is the European subsidiary of Hanwha Solutions.

As the sole coordinator, Citibank Korea, signed the 430 million euro syndicated loan facility based on the overseas investment insurance of Korea Trade Insurance Corporation (K-SURE). Hanwha Solutions will fund its renewable energy investments in Europe, including France, Spain and Portugal, and gain momentum for additional business expansion through the agreement, according to the bank.

Og ikke minst denne:
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/03/30/7844092/rec-kjoper-fyller-lommeboken

+denne:
https://renewablesnow.com/news/update-hanwha-plans-multi-billion-dollar-investment-in-us-solar-industry-778300/

Slettet bruker
01.04.2022 kl 18:31 5923

Project Riser kan absolutt være neste 'bombe'. Det er også noe uklart hva betyr at det er Hanwha Corp. som er kjøper av 1/3-del av aksjene fra AKH, med denne begrunnelsen:
We will target the high value-added special gas market in South Korea, Asia, and North America based on accumulated trade capabilities and REC Silicon's stable gas production capabilities," an unnamed Hanwha Corp. official said in a statement on March 23.
Slettet bruker
01.04.2022 kl 18:27 5953

Dette er kanskje den største bull-meldingen vi har fått på lang lang tid. Aldri i livet om det er noe aprilsnarr. Så useriøse er de ikke. Utrolig spennende!!
Slettet bruker
01.04.2022 kl 18:23 5943

En dårlig spøk isåfall, for det har jeg ansett som veldig sannsynlig. Og Hanwha Solutions har jo nylig gått ut og sagt at de skal investere i EU & US👍

Bra funn!!
Sa2ri
01.04.2022 kl 18:12 5991

Det har du rett i - mange "curvballs" her som de færreste har sett for seg. Når det er sagt, så er "Project Riser" et interessant spor som jeg håper "noen" greier å grave frem litt mer informasjon om, for det kan være det "neste store".
Slettet bruker
01.04.2022 kl 18:03 5786

Hva vi vet, og hva vi ikke vet kunne også være trådtittelen. Skummet gjennom børsmld. fra Røkkes kjøpte JUMs aksjer og fram til i dag, og det er påfallende at absolutt alt er kommet overraskende på alle. Analytikere, investorer, media og forum-gravere (som jo er langt foran de andre). For hvem snakket om Røkke som hovedaksjonær, partnerskap med Violet Power og Group14, milliard-emisjon, Kjell Inge Røkke inn som styreformann, exit VP, exit skattekrav, Nordea forlik, Rec inn i AKH, Hanwhas inntreden 1, Hanwhas inntreden 2 og exit AKH/Røkke? Jeg har i alle fall ikke fått med meg at noen har sett dette i glasskula. Og nå spekuleres det videre om hva som blir det neste, men det sannsynlige - hvis altså historien gjenntar seg, er at det neste som kommer er noe ingen av oss har tenkt på.

God helg.
omac
01.04.2022 kl 17:27 5562

Shit. Dette er Bull som faen, ml2 og 3 blir bygget de neste årene
Sa2ri
01.04.2022 kl 17:18 5560

"The International Energy Agency (IEA) released ten important points for reducing the EU’s reliance on Russian natural gas.

Point 4: Accelerate the deployment of renewables.

Alliance members Meyer Burger Technology AG, Solarge and REC Silicon among others have announced capacity expansion plans in the EU for 2022-2023. Sourcing better solar will drive more EU solar manufacturing and will help the EU meet its energy independence goals as well as stay on track with meeting its emission reduction targets."

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6915661397947252736/

Uklart om dette er en aprilspøk, eller om det er fakta da sitatet ikke fremkommer i selve rapporten de har linket til i innlegget.
Redigert 01.04.2022 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2022 kl 15:55 5750

Ser meget bra ut fremover!
Sa2ri
01.04.2022 kl 15:46 5803

Det er ganske bra drag i aksjen i dag og det ser ut til at vi skal legge bak oss det psykologiske 15,- nivået på close. Kanskje får vi også close på HOD (og HOW), som (dersom det skjer) er svært positivt for veien videre.
Sa2ri
01.04.2022 kl 07:42 6116

Fra Twitter:

"Group14 Technologies
@Group14Tech
Amazing to see policy supporting the electrification of everything: @justcalma of @verge reports, President Biden plans to invoke DPA to accelerate EV battery production. Moves like this will allow our industry to continue to build up U.S. manufacturing."

https://www.theverge.com/2022/3/31/22996690/joe-biden-defense-production-act-ev-batteries
Slettet bruker
31.03.2022 kl 19:08 6500

Av Manman i REC nyheter tråden. Tenkte det er bedre å diskutere dette her. Les gjerne innlegget først:

"UItra Low-Carbon Solar Alliance

Finlay Colville gives a great overview of current issues facing the solar supply chain. As solar shipments and projects are delayed, solar buyers are starting to see the benefits of geographically diversifying the solar supply chain.

The US is seeing manufacturing expansion across the supply chain. We can currently meet US polysilicon demand with local supply, and it will be increased by Q CELLS’s recent investments in REC Silicon. GMI and Sinova Global are manufacturing silicon metal domestically, while Ubiquity Solar Inc. plans to open a cell facility in New York this year. The current module capacity of 8GW could double by 2024, with announcements from several companies in the GW range. And Q CELLS intends to invest in US manufacturing across the full supply chain. With the investments we have recently seen, new domestic ingot and wafer facilities are also likely in our future.

The Clean Energy Buyers Institute’s resources on embodied carbon in solar manufacturing demonstrate the importance of buyers demanding ultra low-carbon panels, and The Global Electronics Council upcoming EPEAT PV ecolabel with embodied carbon criteria will simplify specifying better solar."
https://www.pv-tech.org/why-has-module-selection-for-us-solar-projects-become-a-risky-and-complicated-affair/
https://www.linkedin.com/posts/ultra-low-carbon-solar-alliance_why-has-module-selection-for-us-solar-projects-activity-6915305462603087872-Dfms?utm_source=linkedin_share&utm_medium=member_desktop_web

Nok en gang blir det bekreftet hva Hanwha Solutions er på vei til å gjøre i USA. Flere av oss har sagt det gjentatte ganger, men jeg får bare gjenta meg selv;

Store verdikjeder er på vei til å bli bygd innenfor fornybart i USA. HS har allerede startet med sine investeringer og klargjør seg for fremtiden. Det vil komme flere investeringer innenfor fornybart, spesielt når politiske incentiver er på plass på nasjonalt nivå og det vil være et kappløp om å være best og først. Hanwha Solutions gjør seg klare.

Og vi har disse som den største eieren i REC. Vi vet av et veldig godt innlegg med flott detektiv arbeid utført av SørlieInvest at nabotomten har flere kjøpere og det kun er snakk om antall dager før det blir offisielt. Les gjerne innlegget selv:

"Sendte Mail for noen dager siden til eiendomsmegleren som har med nabobygget å gjøre. Ikke fått noe svar ettersom han sikkert skjønte at jeg var en aksjonær og ikke kunne si så mye. Sendte en ny Mail med min andre mailadresse, (har to mailer, en privat og en til jobb) og utga meg for å være interessert i bygget og ønsket mer informasjon. Fikk dette som svar:

«This Building is Under Contract slated to close in the next forty days.»

Mark"

"Jeg svarte tilbake for 5min siden, og spurte om kjøpet var 100% sikkert, hvis ikke så kunne jeg være interessert i å snakke mer om bygget. FIKK DETTE SOM SVAR!:

«I would say 95% sure. Till Closing you never know. I also have a backup offer in place also.»

Mark

Her er det altså et BACK UP tilbud! Her står selskaper på rekke og rad for å etablere seg sammen med REC"

Så med Hanwha Solutions på førersetet, en fremoverlent eier som legger handling bak sine ord og jobber i rekordtempo føler jeg meg trygg på at innen kort tid vil markedsverdien til selskapet endres og det flere av oss har ventet flere år på vil skje. Gjenåpnings melding.

Til slutt ser vi også at vestlige land våkner opp for hver eneste dag som går. EU forstår alvoret. Det gjør nok USA også. Synd å si det, men covid pandemien samt krigen i Ukraina forsterker ikke bare gjenåpning for ML, men at fornybart blir tatt enda mer alvorlig og pengene legges inn i det, noe som igjen vil føre til ytterligere fabrikker og vekst for oss.

Av vår beste, manman;

"EU will do 'whatever it takes' to rebuild solar energy manufacturing in Europe
https://www.reuters.com/business/sustainable-business/eu-will-do-whatever-it-takes-bring-solar-energy-manufacturing-back-europe-2022-03-31/
MARCH 31, 2022"

Likevel handles aksjen til 14,63kr. Jeg prøver å utnytte muligheten så mye jeg kan ved å akkumulere. Kall meg gjerne godtroende eller naiv - og stol på meg, jeg handler ikke basert på følelser, men alt peker på at tiden vi har ventet på er rett rundt svingen. Jeg gleder meg! :)
Stabukk
31.03.2022 kl 10:44 6672

Både nyttig og kjekt å ha MorganKane med i debatten igjen. Usikkerheten vil nok, sannsynligvis, vedvara ei stund til. Mai kan bli avgjerande for å løfta kursen.

Eg skal tipsa FA om saka som lokalavisa i ML nyleg hadde. Den kan jo vera grunnlag for ei sak, i alle fall når Rec får svar frå kommunen om tilleggstomten. Om Rec sjølv lagar meldiong på dette, veit vi jo ikkje. Svaret blir nok positivt, eit nytt signal om kundar nok for ei vellykka gjenåpning av fabrikken i 2023.
Sa2ri
31.03.2022 kl 10:07 6714

"...FA har gitt Mr. G en helt latterlig plattform......" Her er vi helt enig og man kan jo ikke annet enn lure på hva som er bakteppet for dette.

Når det gjelder ML så tror jeg mye av usikkerheten forsvinner før sommeren, kanskje allerede i slutten av april (avklaring av transaksjonen fra amerikanske myndigheter) eller medio mai (etter GF og en eventuell EGF) da mye vil være på plass allerede da. De som ikke er inne nå må nok løpe litt etter kursen dersom de skal ha litt volum - det må nok våre venner i Voleon også ganske snart. Vi ser ut til å legge bak oss den psykologiske grensen 15,- i dag, og det lover bra for veien videre for RECSI.
MorganKane
31.03.2022 kl 09:54 6684

Håper du har rett, men FA har gitt Mr. G en helt latterlig plattform og til tider har det vært liten journalistisk integritet. Vel, det er litt syn om saken i hvertfall, men nok om det. Håper du har rett.

Enig i at et bud ikke kommer med det første. Men det må komme før alt faller på plass. Hvis de ønsker RECSI til røverpris må de by mens det fortsatt er "usikkerhet" rundt ML (i det korte bildet). Jeg tror at mye av usikkerheten forsvinner i løpet av sommeren (kanskje før?). Dvs jeg tror de må by i løpet av april/mai. Hvis ikke går 20 kroners toget for dem. For godt. Som du selv har nevnt; jeg tror ting kan skje meget raskt etter at transaksjonen de har gående nå har gått igjennom.

omac
31.03.2022 kl 09:42 6668

Jeg synes ikke FA er så negativ, de skrev jo artikkel for noen år siden når vi var like optimister om at REC kunne få monsterkunde(batteri). Husk de skal selge aviser og kjedelige vinklinger selger ikke, og ikke kan de skrive om alle ryktene heller. Om de har vært negativ til ML åpning så har de jo hatt rett lenge.
Sa2ri
31.03.2022 kl 09:39 6655

Tror heller FA er positiv fordi en viss KIR er ute av aksjen - det virker som det er noe greier der - men hvis din tese er riktig så er de virkelig ute å kjøre (på mange måter) og da slik at et visst tilsyn bør se på saken.

Når det gjelder bud så tror jeg ikke det kommer med det første, men, den som lever får se.
MorganKane
31.03.2022 kl 09:18 6694

Tja,

Skal ikke se bort ifra at FA tilsynelatende er positiv fordi en viss Mr. G er inne igjen en stakket stund. Ingenting forundrer meg lenger. FA har ingen historikk å presentere RECSI på en nøytral og god måte. Tviler på at de begynner nå. Det er i hvertfall mitt syn på saken.

Når det er sagt; ett fett, på sikt skal RECSI oppover. Uansett om visse folk blir nervøse og selger seg ut med noen øres gevinst for deretter å snakke skit om aksjen igjen. Jeg ser fortsatt ingen praktisk mulighet til at Hsnwha kan by mindre enn 20 hvis de først ønsker å by på aksjen. Og jeg tror de kommer til å by.
Sa2ri
31.03.2022 kl 09:08 6672

Slettet bruker skrev God graving
Takk skal du ha - bare hyggelig å kunne bidra. Det ser ut til at alt folk nå greier å grave frem av opplysninger kan være med å heve kursen, og det er bra. Når til og med FA begynner å få en mer positiv holdning til aksjen så kan det se ut til at sentimentet er i ferd med å snu :-)
Sa2ri
30.03.2022 kl 22:10 6940

Kom tilfeldig over denne som jeg ikke kan se er delt noen andre steder:

"The last few years have revealed the vulnerabilities in the global solar supply chain, and the uncertainties continue to pile up, like the WRO and the AD/CVD petitions. Building a domestic supply chain would be great, but meaningful climate legislation and the extension of the ITC remain in political limbo. Even one of the bigger PV providers with a U.S. facility, LG Solar, is exiting the industry.

“Our commitment to the U.S. is more serious than ever before,” said Justin Lee, CEO of Q CELLS. “We plan to make investments to secure capabilities across the entire solar supply chain, with the goal of supplying our partners with Made-in-America products that will help the U.S. regain its leadership in clean energy solutions.”

Polysilicon plans
For starters, Hanwha has become the largest shareholder of REC Silicon, a U.S. manufacturer of polysilicon, the key raw material used to produce solar panels that is the subject of forced labor controversies tied to the WRO.

Following its initial $160 million acquisition to acquire a 16.67 percent stake in REC Silicon in January 2022, Hanwha will now become the largest shareholder of REC Silicon by acquiring an additional 4.67 percent stake from Aker Horizons. The deal is valued at around $44 million.

REC Silicon operates two polysilicon manufacturing facilities in the US: Moses Lake, Washington and Butte, Montana. Their combined annual production capacity totals 18,000 metric tons (MT), including 16,000 MT of granular, solar grade polysilicon at Moses Lake, and 2,000 MT of electronic grade polysilicon at Butte.

Using hydropower-based clean energy, REC Silicon produces low-carbon polysilicon without emitting greenhouse gases. A cleaner polysilicon could be a bigger deal when buyers start to scrutinize carbon footprints of the full PV system, as we’ve reported previously.

“We imagine a Moses Lake factory brought back to life with local workers clocking in and operating the plant,” said a Hanwha spokesperson, referring to the currently idle REC factory, which is planned to reopen in 2023. “Together with our module factory in Georgia and new planned investments, we will fulfill our pledge to create quality clean energy manufacturing jobs across the United States.”

Q CELLS’s Georgia-based factory can already produce 1.7 GW of solar modules per year, accounting for nearly 20 percent of total module production capacity in the United States."

https://solarbuildermag.com/news/hanwha-explains-plans-for-fully-u-s-based-solar-supply-chain/
Redigert 30.03.2022 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2022 kl 20:10 7241

Er jo ikke utenkelig at andre og ser på rec sine muligheter og kommer med et bud . Spennende fremtid . Kursen kan doble seg kjappere enn vi trur .
Slettet bruker
30.03.2022 kl 19:43 7352

Veldig fin vinkling på artikkelen til REC, fra de utdragene jeg har lest. Det er viktig at det psykologiske elementet beveger seg vekk fra salget til AKH og heller tenker på kjøpet til HS og hva de er på vei til. Vi må slutte å tro at andre er ulver, bare fordi de er ifra utlandet og at de skal rane oss, spesielt når historikken er tilgjengelig og tilsier noe annet. Det er et faktum at HS har flere selskaper med delt eierskap med småaksjonærer. Hvorfor skal de ødelegge sitt rykte? Det er ikke slik forretning foregår på større skala.

Vi har fått perfekte storeiere som vil skape til merverdi og vekst for våre aksjer i fremtiden ved å bruke sin kompetanse, nettverk og erfaring til å være med på å bygge opp fornybare verdikjeder i USA som direkte vil påvirke veksten til REC og HS sine andre selskaper. Det er ganske vanvittig hvor underpriset aksjekurs er per dags dato i forhold til hvor vi egentlig er på vei til. Vi snakker om Q Cells som kunder som kan sikre gradvis gjenåpning av ML. Hanwha har sagt det selv, flere ganger. De er ute etter kapasiteten til REC. SEMA vil bli godkjent til slutt, noe som vil føre til at investeringene i fornybart virkelig starter, ergo enda mer vekst for REC og potensielle kunder. Årsaken til at jeg sier at jeg tror på flere fabrikker i fremtiden. Jeg synes det er fascinerende å tenke på hvor vi er på vei til i løpet av de neste årene!

Når det gjelder om HS vil kjøpe opp REC (til 51%) så er det vanskelig å tolke. Hanwha kunne ha lagt inn bud dersom de ønsket det fra dag 1, men samtidig blir jo jeg nysgjerrig på om de vil ønske ytterligere eierskap i fremtiden for å kapitulere på REC sine unike fordeler og fremtidig vekst. Håper også at nye styret deler litt informasjon med oss om deres visjon på fremtiden gjennom REC direkte. Det hadde vært en forandring REC trenger :)

Slettet bruker
30.03.2022 kl 19:27 7285

Personlig så tror jeg det kommer bud på rec ila noen uker …