RECSI – hva vet vi og hva skjer videre?

Sa2ri
RECSI 24.03.2022 kl 21:31 201166

Etter at RECSI annonserte at Hanwha Solutions (HS), sammen med Hanwha Corporation (HC) skal kjøpe AKH sin aksjepost (70.104.276 aksjer) vil disse to selskapene (HS/HC) sitte med 140.208.552 aksjer. Selskapet har totalt 420,625,659 aksjer etter siste kapitalutvidelse (19. januar 2022). Godkjenningen fra myndighetene i USA er kun en proforma sak slik det var sist gang.

Mange trodde, meg inkludert, at denne transaksjonen resulterte i at HS/HC fikk negativ kontroll og at dette derfor utløste buplikt (meldingen fra TDN/Oslo Børs var ikke helt krystallklar kan man trygt si) – det gjorde det ikke da HS/HC mangler 1 fattig aksje på et slikt scenarie (budplikt). Dårlig av meg å ikke sjekke dette spesielt, noe jeg burde ha gjort når RECSI gjorde den rettede emisjonen mot HS i slutten av 2021. Dette er en av grunnene til at markedet ikke tar bølgen og kjøper aksjer med begge hender pga. denne transaksjonen.

Så er det en del andre faktorer – kjente og bekreftede, men også «kjente» og ikke bekreftede – som (potensielt kan) påvirker veien videre. En del av disse ser det ikke ut til at markedet ønsker å forholde seg til, eller ikke mener at vil bli en realitet. Hva er det så vi vet som er bekreftet, og hva er det vi «vet» (har gravd frem) som ikke er bekreftet, men som har stor sannsynlighet og/eller mulig påvirkning på kursen dersom (når) de blir en realitet?

At HS/HC har en plan med sin investering, er nok alle enige i – de kjøper ikke aksjer for ca. 350 MUSD uten å ha en plan. Hva denne planen er – se det er det litt verre å vite/si så mye om. Litt har vi fått vite via prosessen knyttet til SB 5849, og da spesielt i forbindelse med de høringene som er holdt. Representanten for DOC var eksempelvis ganske klar på at de «jobbet med en konkret sak og da etableringen av en større panelprodusent». Som en del av dette er det argumentert at det vil bli etablert 1500 nye jobber, og ca.5000 nye indirekte jobber i Moses Lake området. Dette er også langt på vei bekreftet av lokale aktører/myndigheter, og har der fått kallenavnet «Project Riser».

«Hannover said the new legislation would benefit “Project Riser,” the code name for a major new investment officials with the Port and the Grant County Economic Development Council have been focusing on for the last few months. While he gave no details on “Project Riser,” in an email to the Columbia Basin Herald, Hannover did refer to it as “a new solar manufacturing facility.”»

https://columbiabasinherald.com/news/2022/mar/23/bill-passage-sets-stage-local-silicon-manufacturin/

Hva «Project Riser» inneholder rent konkret kan man bare spekulere i akkurat nå. HS er derimot (etter min mening) en av aktørene, en annen kan være Group14. Hvorvidt det settes opp et JV som en del av dette, og da med enda flere aktører, se det kan også være en mulighet. Tiden vil vise hva dette blir og hvordan det vil påvirke RECSI, men at det underbygger caset er det liten tvil om. Dette er ikke et ML2 (tror jeg) som enkelte spekulerer i.

Minner i denne forbindelse om det som er gravd frem vedrørende REC sine planer for ekspansjon (på agendaen i Moses Lake sitt kommunestyre) som vi i dag fikk bekreftet av lokalavisen:

«In a letter to the Moses Lake City Council sent Monday, Sutton wrote that REC has acquired “new investors and partners seeking to build out manufacturing for the solar supply chain in the United States,” and is looking “at building co-located manufacturing sites” on REC property.»

https://columbiabasinherald.com/news/2022/mar/24/rec-asks-annexation/

Litt merkelig at selskapet selv ikke har kommentert noe av dette til markedet, spesielt på siste kvartalspresentasjon. At de har planer om å bruke tomten de eide tidligere når de nå ser ut til å kjøpe denne tilbake for å ekspandere, er svært interessant og med all sannsynlighet en del av «Project Riser».

HS sin «plan» har derimot lenge vært kjent og kommunisert til markedet – de ønsker å starte ML raskt i form av en «jump start». Hvorvidt det har vært uenighet internt i styret i RECSI vedrørende timingen på dette (oppstart av ML) er en hypotese som kan se ut til å underbygge at HS kjøpte AKH sin aksjepost og med det tar større kontroll på denne prosessen.

At SB 5849 ble vedtatt og lå til signering er en annen faktor da dette gir forutsigbarhet for de som skal investere i området. Denne er nå signert og blir lov fra og med 1. juli 2022 (https://app.leg.wa.gov/billsummary?BillNumber=5849&Year=2021&Initiative=false). At ML blir startet opp igjen ser det nå ut til å være liten tvil om – hvilket omfang er det litt mer problematisk å anslå, men 50% kan være den mest sannsynlige basert på SB 5849 og uten SEMA på plass.

SEMA er derimot «i bevegelse» igjen og da mye på grunn av krigen i Ukraina. Denne delen av BBB vil med all sannsynlighet bli vedtatt og iverksatt i løpet av våren. Med denne vil RECSI og HS ha grunnlag for ytterligere investeringer for å etablere en solarkjede i USA:
https://www.hanwhasolutions.com/ko/cs/news/view?idx=636&ref=%2Fko%2Fcs%2Fnews%2Flist

Etter at SB 5849 nå er signert kan det ramle inn meldinger om både det ene og det andre – hvilken dag som helst. Det første som med all sannsynlighet kommer er melding om EGF. Hvorfor det er så viktig for HS å velge nytt syre før ordinær GF er noe man også kan spekulere i da det ikke er så lenge til GF (11. mai). Jeg tipper det vil komme positive meldinger ganske raskt etter EGF, og da med all sannsynlighet melding om ny og permanent CEO, samt åpning av ML.

Dette innlegget ble lengre enn først tenkt, men det kan godt hende jeg også har glemt en masse – fyll derfor gjerne på dersom du/dere har mer å komme med som kan være nyttig å samle i denne tråden. Håper vi kan holde oss til saken og ikke utvide også denne tråden til personangrep og annet usaklig tull.
Redigert 20.09.2023 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2022 kl 18:58 12334

Jeg svarte, bare tok det ikke med fordi jeg tenkte det ikke var relevant:

Uansett, den mest relevante delen av svaret mitt på hans spørsmål:

"I'll have to see.

(...)

Anyway, would love to meet there if I go."

Redigert 07.05.2022 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.05.2022 kl 17:41 12468

Gråbein. Han stilte et spørsmål da. Hvis ikk du svarte på det så er det er derfor han ikke svarer...
Slettet bruker
07.05.2022 kl 16:33 12815

Da Sila bekreftet tomtekjøpet meldte jeg litt med Craig Weich, Vice President, Business Development hos Sila:

Onsdag 4. mai:

"Congratulations on Moses Lake facility!

Hi!

Just want to congratulate you all on landing the Moses Lake facility! Had a feeling all allong that would be the location.

Cheers!"


Svaret fra Mr. Weich:

"Hello,

Thank you! Hope to see you later in the year perhaps at AABC Europe?

Thanks,
Craig"

Jeg:

"By the way, will your factory be ready to receive silane as soon as REC re-opens their factory? Or will it take longer to renevate and ready your facilities?"

Ikke noe svar.

Merk: Som jeg ser det, er ikke svar også et svar ;)
Småplukker
07.05.2022 kl 16:26 12934

Enig. Og det som er tydelig også i den grønne næringen, er at størrelsen betyr noe. Med en stor eier, med økonomiske muskler og samarbeidspartnere, går det kjappere å få opp fabrkker, det går kjappere å skalere opp produksjonen. Ergo skal vi være meget fornøyde med at Rec solgte til Hanwha. Er min spådom.
Slettet bruker
07.05.2022 kl 15:25 13264

😊 Hanwha vil åpne allerede i 2023, så de har nok planer om å ta en del av kapasitet selv.

Og så kan vi bare spekulere i hvorfor RECsi får hastet igjennom omregulering (fra landbruk til industri) av en stort eiendom vis a vis fabrikken i ML de har opsjon på å kjøpe…

Som skrevet tidligere: vi kan slappe av. RECsi har klart det!
Den som selger, må stå//
Redigert 07.05.2022 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2022 kl 14:02 13332

Minner om denne paneldebatten i nærmeste fremtid, med Sila, Enevate, Stellantis m.fl.

https://www.advancedautobat.com/aabc-europe/automotive-batteries
Redigert 07.05.2022 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.05.2022 kl 13:31 13256

Sila snakker om oppstart i 2024/2025 med en produksjonskapasitet på 10 GWH. Gitt mellom 100 og 50 KWH per batteripakke tilsvarer dette 100-200 000 biler. Dette er ingenting og vil likevel (i følge Arctic) kreve nesten 2000 tonn Silan gass (ca 7% av kapasiteten ved ML).

I intervjuet over, som Sa2ri henviser til, prater G14 om produksjon til 600 000 biler. Som en start. Betydelig mer enn Sila.Gitt samme tetthet av silangass som Sila, og gitt at Arctic har regnet riktig, så betyr dette ytterligere 6 000 -12000 tonn av silangass, tilsvarende 21-42% av kapasiteten.

Lykke til ved å stå utenfor.
Redigert 07.05.2022 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.05.2022 kl 12:41 13260

Vel,

Mulig at Arctic fortsatt ikke ser det som mer sannsynlig enn 70%, men det er rimelig åpenbart at både Sila og G14 vurderer det anderledes. De hadde ikke investert milliarder hvis de ikke visste garantert at de vil få kjøpt silan. Dette har med kostnader å gjøre. Og for meg er det åpenbart at både Sila og G14 vil betale det det koster. Og ML, om så med kun 7% produksjon (skulle gjerne sett regnestykket her bak det tallet), er det billigste stedet å produsere (i tillegg til Yulin). Punktum!

Hvorfor er jeg så sikker på dette? Mener å huske at G14 m/samarbeidspartnere spyttet inn flere hundre millioner USD for en silanpeosuksjonsenhet på 2000 tonn i Sør-Korea. Altså, under 10% av ML og 4-5 ganger kapitalkostnadene. Driftskostnadene vil bli relativt like, spesielt hvis ML kjører for 7% og kun produksjon av Silan (og ikke polysil). Og RECSI vil kreve normale driftsmarginer. Minst. For meg er det helt innlysende at ML vil komme i drift igjen på grunn av dette alene. Og det vil skje i god tid før Sila og G14 trenger silan i de kvanta som de gjør. At de bygger ut for flere milliarder kroner før avtale er inngått beviser at de vil betale det som det koster. Ergo; ML vil garantert komme i drift.

Når det er sagt vil ikke driftsresultater i 100 millioners USD klassen komme før betydelig mer enn 7% av kapasiteten blir solgt. Poenget er at ML nå garantert ikke blir et evig tapssluk. Det vil gi å i pluss. Og de vil få utnyttet skattefordelene. Og på sikt så vil batteridelen ta større og større prosentandeler. Garantert.
Sa2ri
06.05.2022 kl 21:18 13617

"Group14 Technologies
@Group14Tech
Did you catch CEO @RickLuebbe on @Cheddar with @KenBuffa discussing Group14’s $400M Series C round led by @Porsche? Don’t miss out! Learn how silicon battery technology is pushing EV adoption forward and accelerating the electrification of everything"

https://cheddar.com/media/lithium-silicon-battery-company-group14-powers-up-with-400-million-series-c-led-by-porsche
Slettet bruker
04.05.2022 kl 22:34 14350

… Vent til RECsi børsmelder avtaler og oppstart.
Da går analysen fra 70% til 100%, og kursmålet mer dobles til 60.
Sa2ri
04.05.2022 kl 22:31 14365

Her er samme svaret som du fikk i går 0942:
"I går kl 09:42
SB1M kommer med en oppdatering ifbm kvartalstallene."

Fint om vi kan unngå å repetere denne type informasjon på denne tråden da den, enn så lenge, er relativt ubesudlet av spam og annet tullball.
Stabukk
04.05.2022 kl 22:17 14490

Har SB1Markets oppdatert sin analyse, eller ligg deira kursmål framleis på 17 kr? Mulig dette er opplyst om og har gått meg hus forbi.
For tida mykje ny info å holda styr på om Rec. Framtidige utsikter er uansett så lyse at for min del er posten låst ned inntil vidare.
Slettet bruker
04.05.2022 kl 22:07 6864

Virker som de legger seg godt innenfor på den trygge siden. På den måten kan de si at de anså åpning som realistisk, men fortsatt beskytte seg selv gitt at ting tar tid. Straks melding kommer, så blir kursmål oppdatert igjen.
Slettet bruker
04.05.2022 kl 21:59 6965

Meget svak analyse i mine øyne. Virket som analysen bare ble gjort i en fei. Utrolig merkelig.
omac
04.05.2022 kl 21:56 6915

De trår varsomt, nevner ikke REC med ett ord, har vel fått munnkurv

"Luebbe said he likes the location because there’s lots of land, a good labor pool and access to clean, affordable hydro-power.
"
Redigert 04.05.2022 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
FMI
04.05.2022 kl 21:56 6899

Synes 70 % er lavt - her har jo to selskaper lagt opp til investering over dagens totale børsverdi for REC som er totalt avhengig av at ML gjenåpner, da vil jeg vel tro det er nærmere 90-95 % sannsynlig med gjenåpning. Sila har jo kjøpt nabotomta!
Sa2ri
04.05.2022 kl 21:51 6896

Hvis det er analysen du henviser til så har ARC tatt høyde for dette:

"Group14’s statement undoubtedly refers to a co-located plant in Moses Lake, reliant on silane gas volumes from RECSI."
omac
04.05.2022 kl 21:47 6943

hvorfor har de ikke fått med seg at G14 har sagt de skal til ML og heller spekulerer?

"The new funding will help build a manufacturing facility in Eastern Washington’s Moses Lake that should come online in the second half of next year. Group14 already has a facility in that area that’s working on engineering and R&D. Luebbe said he likes the location because there’s lots of land, a good labor pool and access to clean, affordable hydro-power.

“It’s kind of an ideal location and, frankly, not just for us,” Luebbe said. “I think Moses Lake is going to be a center of battery ecosystems.”"
Sa2ri
04.05.2022 kl 21:40 7018

ARC kom med en oppdatering nå i kveld og der er det ikke mye nytt som vi ikke vet allerede. De skriver blant annet følgende:

"REC Silicon ASA
Recommendation: Buy · Target Price: NOK 26.0 · Current Share Price: NOK 16.7

Group14 has completed $400m capital raise

Yday, Sila Nano announced purchase of factory building in Moses Lake
Today, Group14 announced to have completed a $400m capital raise…
…aimed at establishing a large-scale battery materials factory in the US
…reliant on a silane gas from Moses Lake to reach necessary scale

Sila Nano – preparing for upscaling
Sila Nanotechnologies, an early-stage silicon anode company last year valued at $3.3bn in a $590m capital raise, yesterday announced to have purchased an idle facility with more than 600,000 ft2 of space located in Moses Lake, adjacent to RECSI’s Moses Lake plant. Production lines at the facility are intended to start-up in the second half of 2024, with full start of production underway in the first half of 2025. Sila’s initial roll-out plan (10 GWh of cells when used as a full graphite replacement) would require ~7% of RECSI’s Moses Lake capacity from late 2024/ early 2025, and the ambition is to grow significantly from that base.

Group14 – financing secured
Group14 Technologies, another early-stage silicon anode company that in Oct-20 announced a partnership with RECSI, today declared to have raised $400m in Series C funding led by Porsche AG with participation also from e.g. OMERS Capital Markets, Decarbonization Partners, Riverstone Holdings LLC, Vsquared Ventures and Moore Strategic Ventures. In order for Group14 to deliver products to customers including Porsche subsidiary Cellforce Group, the company plans to “break ground on its second commercial-scale battery materials factory in the US coming online in 2023”. Group14’s statement undoubtedly refers to a co-located plant in Moses Lake, reliant on silane gas volumes from RECSI.

Only 40% chance of reopening reflected in the share price
Two well-funded battery materials companies now need to secure offtake from RECSI’s Moses Lake plant to deliver on their business plans. Although it could be sensible to not rush a Moses Lake reopening decision before a subsidy package a la the SEMA act has been concluded, it is nevertheless very positive to see two prospective customers with increasing utilization potential with time being firmed up. Our current TP of NOK 26 assigns a 70% probability to a reopening scenario.
Arctic Securities AS
Daniel Stenslet"

Skuffende at de ikke kommer med noe med mer substans, men som nevnt allerede så er det forståelig at de venter til det kommer en melding fra selskapet og/eller noe konkret på 2Q22-fremleggelsen. De opprettholder kursmål 26 p.t. - et kursmål jeg tror vil endre seg relativt snart. Men, differansen mellom ARC sin tese om kun 70% sjanse for gjenåpning av ML, og at aksjekursen i dag kun reflekterer 40% sjanse for en gjenåpning, se det bør være en arbitrasje de fleste burde handle på (men det er opp til hver og en - ingen råd gitt i så henseende).
Slettet bruker
04.05.2022 kl 21:18 7071

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Blir bare tull når du mener at alle tror at den skal gå til himmels med engang.
Vi vet at ting tar tid.
Det man snakker om her inne er mer enn realistisk kurs som feks Arctic og Pareto prater om mellom 26 og 30 på det vi vet i dag.
Kursen vil nok gå adskillig mer om 3 år som du nevner. Da ville jeg tro vi kan havne på tresifret etterhvert .
Men saken per i dag er at kursen er unormalt lav på det vi vet og nyheter som renner inn. Etter mine beregninger burde den helt klart ligge mellom 25 og 30 i på det vi vet i dag, og da tar jeg ikke akkurat i voldsomt .

Snakk om møllkuler i Ml tyder på at du vet lite om hva du prater om og gidder ikke diskutere tull.
Hva oppstart av Ml koster har de vel sagt allerede hva koster og de har masse cash så hva er problemet?
Slettet bruker
04.05.2022 kl 20:55 7196

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
RECsi har årlig brukt flere hundre millioner på å vedlikeholde ML med tanke på restart, så møllkuler er mildt sagt lite treffende.

Når både Group 14 og Sila skal bygge milliard- anlegg basert på produksjon fra ML - så tror jeg de har regnet på risikoen. At det kan komme noe oppstartstrøbbel skal man aldri ta helt bort, men det er noe annet.
Stonks_
04.05.2022 kl 20:51 7208

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
innenfor shipping så har man kaldt og varmt opplag, ved kaldt opplag så driter man i alt vedlikehold og bare lar alt gå til helvete så og si. Ved varmt opplag så kjører man motorer og systemer, samtidg som man holder på med vedlikehold for at skipet skal kunne rask mobeliseres igjen for nye oppdrag. Så langt jeg har forstått det så er Ml i varmt opplag, ting holdes vedlike og ting står ikke bare å ruster som det ville gjort i kaldt opplag

Så den risikoen du snakker om er ikke så veldig stor, det tar dem litt tid og mobilisere men utenom det så tror jeg at det skal gå rimelig greit for dem
Redigert 04.05.2022 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
04.05.2022 kl 20:50 7154

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
tall for gjenåpning av Moses Lake er guidet tidligere, inklusive eventuell oppgradering av reaktorene med “segmentet carbide liner”.

Det har og blitt foretatt kontinuerlig vedlikehold.

Når det gjelder silisium pris, så mu du gjerne finne en med bransjekunnskap som sier at prisene ikke vil være lukrative i 2023-2024 for et selskap som er plassert utenfor Kina og som har cash/cost som REC Silicon.

Du må gjerne i all godhets navn skrive noen flere poster med risiko skrevet med caps lock ;)
Redigert 04.05.2022 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
04.05.2022 kl 19:11 7469

Compilation20 skrev Innlegget er slettet
De analytikerne som følger selskapet har nå fått noe å tenke på. Masse ny informasjon som det kan være vanskelig å kvantifisere verdien av for RECSi. At de må justere kursmålene sine er det nok liten tvil om da potensialet er blitt så mye større enn hva de har kommunisert tidligere. At både SilaN og G14 nå ser ut til å bygge tett opptil RECSI sin fabrikk skjer ikke uten en grunn - hva dette betyr er det som nevnt kanskje vanskeligere å fastslå. Disse nye analysene vil være med på å sette fart i RECSI, så blir det spennende å se om noen av dem tør å komme med noe før selskapet selv har sagt noe om veien videre på 1Q22-fremleggelsen.

Det er godt mulig RECSI venter med å annonsere noe før kjøpet til HS har gått gjennom - at det foreligger avtaler mellom RECSI og SilaN og G14, se det trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne. Det blir derfor interessant å se hva som blir meldt vedrørende dette, men og hvilke avtaler RECSI har fått til med HS samt hvilke planer de (HS) har i forhold til videre utvikling og/eller ekspansjon i ML.

Godkjenningen av SB 5849 var en nøkkel i dette spillet, og nå når dene er vedtatt (og blir lov fra og med 1. juli) så er mye av usikkerheten SilaN og G14 eventuelt måtte ha hatt om lokalisering i ML redusert betraktelig. Det er nok også en av årsakene til at HS ser på muligheter i dette området, som nå ser ut til å bli en "grønn hub" for svært mye fornybar satsing.
Redigert 04.05.2022 kl 19:14 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.05.2022 kl 18:40 7375

Bak betalingsmur, men ser at REC er nevnt i teksten som begrunnelse for hvorfor ML er valgt.
https://www.bizjournals.com/seattle/news/2022/05/04/group14-raises-400m-series-c.html
Redigert 04.05.2022 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
04.05.2022 kl 18:20 7406

"MAY 04, 2022
Porsche AG Takes the Lead in Group14 Technologies $400M Raise to Accelerate Global Production of Lithium-Silicon Battery Materials

Group14 Technologies and Porsche - $400M Raise to Accelerate Global Production of Lithium-Silicon Battery Materials

WOODINVILLE, Wash., May 4, 2022 -- Group14 Technologies, a global manufacturer and supplier of advanced silicon-carbon technology for lithium-silicon batteries, today announced it has raised $400 million in Series C funding led by Porsche AG with participation from OMERS Capital Markets, Decarbonization Partners, Riverstone Holdings LLC, Vsquared Ventures, Moore Strategic Ventures, and other large institutional investors. To deliver to customers including Porsche subsidiary Cellforce Group, Group14 plans to break ground on its second commercial-scale BAM factory in the U.S. to stay ahead of demand from markets reliant on high-performing batteries.

To meet fast-approaching targets worldwide for vehicle electrification and EV adoption, Group14’s next-generation materials help lithium-silicon batteries deliver 50% higher performance than traditional lithium-ion batteries, eliminating range and charge anxiety. As automakers pledge to electrify fleets, OEMs are turning to lithium-silicon technologies, which are fully compatible with existing manufacturing facilities and processes, over other industry alternatives to bring premier performance and reach cost-parity with internal combustion engines.

For more than 70 years, Porsche AG has been committed to creating unique and sustainable sports cars. An industry leader in performance, Porsche has expanded its automotive offerings into electric vehicles, marrying a legacy of iconic vehicles with today’s new clean energy standards. “Despite all global challenges, we are driving forward on our future projects consistently including digitalization and electrification,” said Lutz Meschke, deputy chairman and member of the executive board of Finance and IT at Porsche AG. “Our investment in Group14 is an important step for Porsche's M&A activities. We have been actively investing in ambitious companies since 2016 and through our venture capital unit Porsche Ventures, we have gained a deep understanding of the venture capital world and are excited to lead this round.”

Cellforce Group is set to produce high-performance lithium-silicon battery cells in South Germany beginning in 2024 to be installed in electrically powered Porsche models. “The battery cells are the combustion chamber of the future. We are investing in the development of new high-performance cells with Cellforce and in the production of battery modules,” said Meschke. “As a result, Porsche has decided to partner with Group14 Technologies.”

Joining Porsche AG is a combination of domestic and international financial and strategic investors including OMERS Capital Markets, Decarbonization Partners, Riverstone Holdings LLC, Vsquared Ventures, Moore Strategic Ventures, and other large institutional investors whose expertise help to herald the next frontier of automotive performance and sustainability.

In the past 12 months, Group14 has launched a commercial-scale Battery Active Materials factory in the U.S. and broken ground on a joint venture factory with SK Group in South Korea – both to continue its mission to deliver on the electrification of everything from EVs and aviation to consumer electronics and more. To meet rising energy storage demand globally, Group14 is poised to accelerate delivery of its mass-market, drop-in ready technology, SCC55™, which is capable of turning any gigafactory into a 1.5GW facility overnight. Already validated in EV-scale batteries and for extreme fast charging applications, Group14’s technology helps leapfrog significant barriers to high-performing battery applications.

Group14 co-founder & CEO Rick Luebbe adds, “Group14 is well-positioned to elevate all batteries by enabling the transformational performance of silicon in today’s lithium-ion and tomorrow’s solid-state applications. We have been laser-focused on scaling our factories to deliver commercial quantities to customers in a mission to eradicate charge anxiety as fast as possible. With incredible support from a consortium of strategic and institutional investors led by Porsche that believe in our vision and roadmap, we can continue to advance the batteries that breathe life into the electrification of everything.”

Citi and Nomura Greentech acted as joint placement agents on this transaction.

About Group14 Technologies

Founded to enable the coming electrification of everything, Group14’s breakthrough technology for silicon batteries elevates the performance for all applications to accelerate the global transition to an all-electric future. Group14 currently operates a commercial-scale Battery Active Materials factory in Washington state with two forthcoming factories: one in South Korea as part of a joint venture with SK Group (coming online in 2022) and a second U.S. factory (coming online in 2023). To date, Group14 has raised $441 million in financing from Porsche AG, OMERS Capital Markets, Decarbonization Partners, Riverstone Holdings LLC, Vsquared Ventures, Moore Strategic Ventures, Amperex Technology Limited (ATL), BASF, Cabot Corporation, Showa Denko, OVP Venture Partners and SK materials, and is advised by Citi and Nomura Greentech.

About Porsche AG

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, with headquarters in Stuttgart (Germany), is one of the most profitable car makers in the world. In 2021, Porsche delivered more than 300,000 vehicles of the 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan, Panamera and Taycan models to customers worldwide. Thereby, Porsche’s operating profit amounted to 5.3 billion euros. The sports car manufacturer employs 37,000 people. Porsche is committed to innovation, many of the technologies have their origins in motorsport. In 2030, Porsche aims to be CO2-neutral on the balance sheet across the entire value chain and the life cycle of the newly sold vehicles.

About OMERS Capital Markets and OMERS

OMERS Capital Markets is the capital markets investment division of OMERS, one of Canada’s largest defined benefit pension plans. Capital Markets’ diverse programs, flexible investment strategies and specialized teams, including across public equities, private credit, and structured investments, enable it to pursue opportunities that don’t fit into traditional categories. Through its global Capital Solutions team, it identifies and executes on complex opportunities across a number of themes, including decarbonization, clean-tech and life sciences. Founded in 1962, OMERS manages $121 billion in net assets as of December 31, 2021. OMERS has employees in Toronto and other major cities across North America, the U.K., Continental Europe, Asia and Australia.

About Decarbonization Partners

Decarbonization Partners is a partnership between Temasek and BlackRock focused on late-stage venture capital and early growth private equity investing in next-generation companies that provide solutions and technologies to help accelerate global efforts to achieve a net zero global economy by 2050. Decarbonization Partners combines Temasek and BlackRock’s expertise in sourcing and underwriting private investments, portfolio and risk management, and sustainable technology and analytics. Decarbonization Partners looks to invest in a wide range of companies that have proven technology but need capital to scale. The partnership targets multiple sectors, including: Energy, Mobility, Manufacturing & Materials, and the Built Environment. The partnership reflects BlackRock and Temasek’s shared commitment to help build more sustainable and resilient portfolios, while also contributing to consistent, long-term financial returns that benefit their clients and stakeholders.

About Riverstone Holdings LLC

Founded in 2000 by David Leuschen and Pierre Lapeyre, Riverstone Holdings LLC is an asset management firm that invests in the private markets primarily within energy, power and infrastructure. Since inception, the Firm has raised $43 billion of capital to invest across the capital structure and in all major components of the industry’s value chain. Riverstone’s low-carbon investment franchise began 16 years ago, and has invested more than $6.6 billion in the renewable infrastructure and decarbonization categories since inception. During this time, the Firm has established industry leading, scaled companies. Within the last two years alone, Riverstone has raised more than $3 billion for over a dozen transactions involving differentiated companies that are decarbonizing critical industries.

About Vsquared Ventures

Based in Europe’s deep tech hub Munich, Vsquared Ventures is backing entrepreneurs and startups that solve some of today’s and tomorrow's most pressing problems by engineering seemingly impossible breakthrough solutions. Vsquared Ventures identifies and funds tech-driven companies with the potential to become global leaders in the biggest existing markets or create entirely new industries. Vsquared’s portfolio includes companies such as Isar Aerospace, IQM Quantum Computing, Zama.ai, Customcells, and Group14. By forming alliances with key players from industry, science, finance, and the global startup ecosystem, Vsquared Ventures enables founders to push for game-changing innovations for a better future.

About Moore Strategic Ventures

Moore Strategic Ventures, LLC is the privately held investment company for Louis M. Bacon, Founder and CEO of Moore Capital Management, LP."

https://group14.technology/en/news/porsche-ag-takes-the-lead-in-group14s-400m-raise-to-accelerate-global-production-of-lithium-silicon-battery-materials
Slettet bruker
04.05.2022 kl 17:28 7515

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Tror nok det blir bra fra 2023🙂
Slettet bruker
03.05.2022 kl 20:10 8463

Kan jeg bestille?
Slettet bruker
03.05.2022 kl 17:58 8458

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Hvordan vet du at det er 3 år til ML går med overskudd? Kjenner du til avtalene, Hanwha/Rec - SilaN/ Rec osv???
Bob Macahan
03.05.2022 kl 17:48 8523

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Tyckte det var på tiden att trycka up en t-shirt

https://ibb.co/SJ2rXcx
Slettet bruker
03.05.2022 kl 17:37 8619

… Sila skal levere til Daimler og BMW. Det er ikke småtteri vi er vitne til👏
Slettet bruker
03.05.2022 kl 17:36 8231

RECsi i Moses Lake har los på sin egen nabotomt.

Hanwha har fått fart på skuta/ de sier rett ut at de skal starte ML og støtte RECsi i nye markeder.

Vel, vel. Smaker om å få dollar til prisen av cent. Kjøpe nå, og vente 18 måneder - da tror jeg pensjonen sikres🪴