RECSI – hva vet vi og hva skjer videre?

Sa2ri
RECSI 24.03.2022 kl 21:31 194072

Etter at RECSI annonserte at Hanwha Solutions (HS), sammen med Hanwha Corporation (HC) skal kjøpe AKH sin aksjepost (70.104.276 aksjer) vil disse to selskapene (HS/HC) sitte med 140.208.552 aksjer. Selskapet har totalt 420,625,659 aksjer etter siste kapitalutvidelse (19. januar 2022). Godkjenningen fra myndighetene i USA er kun en proforma sak slik det var sist gang.

Mange trodde, meg inkludert, at denne transaksjonen resulterte i at HS/HC fikk negativ kontroll og at dette derfor utløste buplikt (meldingen fra TDN/Oslo Børs var ikke helt krystallklar kan man trygt si) – det gjorde det ikke da HS/HC mangler 1 fattig aksje på et slikt scenarie (budplikt). Dårlig av meg å ikke sjekke dette spesielt, noe jeg burde ha gjort når RECSI gjorde den rettede emisjonen mot HS i slutten av 2021. Dette er en av grunnene til at markedet ikke tar bølgen og kjøper aksjer med begge hender pga. denne transaksjonen.

Så er det en del andre faktorer – kjente og bekreftede, men også «kjente» og ikke bekreftede – som (potensielt kan) påvirker veien videre. En del av disse ser det ikke ut til at markedet ønsker å forholde seg til, eller ikke mener at vil bli en realitet. Hva er det så vi vet som er bekreftet, og hva er det vi «vet» (har gravd frem) som ikke er bekreftet, men som har stor sannsynlighet og/eller mulig påvirkning på kursen dersom (når) de blir en realitet?

At HS/HC har en plan med sin investering, er nok alle enige i – de kjøper ikke aksjer for ca. 350 MUSD uten å ha en plan. Hva denne planen er – se det er det litt verre å vite/si så mye om. Litt har vi fått vite via prosessen knyttet til SB 5849, og da spesielt i forbindelse med de høringene som er holdt. Representanten for DOC var eksempelvis ganske klar på at de «jobbet med en konkret sak og da etableringen av en større panelprodusent». Som en del av dette er det argumentert at det vil bli etablert 1500 nye jobber, og ca.5000 nye indirekte jobber i Moses Lake området. Dette er også langt på vei bekreftet av lokale aktører/myndigheter, og har der fått kallenavnet «Project Riser».

«Hannover said the new legislation would benefit “Project Riser,” the code name for a major new investment officials with the Port and the Grant County Economic Development Council have been focusing on for the last few months. While he gave no details on “Project Riser,” in an email to the Columbia Basin Herald, Hannover did refer to it as “a new solar manufacturing facility.”»

https://columbiabasinherald.com/news/2022/mar/23/bill-passage-sets-stage-local-silicon-manufacturin/

Hva «Project Riser» inneholder rent konkret kan man bare spekulere i akkurat nå. HS er derimot (etter min mening) en av aktørene, en annen kan være Group14. Hvorvidt det settes opp et JV som en del av dette, og da med enda flere aktører, se det kan også være en mulighet. Tiden vil vise hva dette blir og hvordan det vil påvirke RECSI, men at det underbygger caset er det liten tvil om. Dette er ikke et ML2 (tror jeg) som enkelte spekulerer i.

Minner i denne forbindelse om det som er gravd frem vedrørende REC sine planer for ekspansjon (på agendaen i Moses Lake sitt kommunestyre) som vi i dag fikk bekreftet av lokalavisen:

«In a letter to the Moses Lake City Council sent Monday, Sutton wrote that REC has acquired “new investors and partners seeking to build out manufacturing for the solar supply chain in the United States,” and is looking “at building co-located manufacturing sites” on REC property.»

https://columbiabasinherald.com/news/2022/mar/24/rec-asks-annexation/

Litt merkelig at selskapet selv ikke har kommentert noe av dette til markedet, spesielt på siste kvartalspresentasjon. At de har planer om å bruke tomten de eide tidligere når de nå ser ut til å kjøpe denne tilbake for å ekspandere, er svært interessant og med all sannsynlighet en del av «Project Riser».

HS sin «plan» har derimot lenge vært kjent og kommunisert til markedet – de ønsker å starte ML raskt i form av en «jump start». Hvorvidt det har vært uenighet internt i styret i RECSI vedrørende timingen på dette (oppstart av ML) er en hypotese som kan se ut til å underbygge at HS kjøpte AKH sin aksjepost og med det tar større kontroll på denne prosessen.

At SB 5849 ble vedtatt og lå til signering er en annen faktor da dette gir forutsigbarhet for de som skal investere i området. Denne er nå signert og blir lov fra og med 1. juli 2022 (https://app.leg.wa.gov/billsummary?BillNumber=5849&Year=2021&Initiative=false). At ML blir startet opp igjen ser det nå ut til å være liten tvil om – hvilket omfang er det litt mer problematisk å anslå, men 50% kan være den mest sannsynlige basert på SB 5849 og uten SEMA på plass.

SEMA er derimot «i bevegelse» igjen og da mye på grunn av krigen i Ukraina. Denne delen av BBB vil med all sannsynlighet bli vedtatt og iverksatt i løpet av våren. Med denne vil RECSI og HS ha grunnlag for ytterligere investeringer for å etablere en solarkjede i USA:
https://www.hanwhasolutions.com/ko/cs/news/view?idx=636&ref=%2Fko%2Fcs%2Fnews%2Flist

Etter at SB 5849 nå er signert kan det ramle inn meldinger om både det ene og det andre – hvilken dag som helst. Det første som med all sannsynlighet kommer er melding om EGF. Hvorfor det er så viktig for HS å velge nytt syre før ordinær GF er noe man også kan spekulere i da det ikke er så lenge til GF (11. mai). Jeg tipper det vil komme positive meldinger ganske raskt etter EGF, og da med all sannsynlighet melding om ny og permanent CEO, samt åpning av ML.

Dette innlegget ble lengre enn først tenkt, men det kan godt hende jeg også har glemt en masse – fyll derfor gjerne på dersom du/dere har mer å komme med som kan være nyttig å samle i denne tråden. Håper vi kan holde oss til saken og ikke utvide også denne tråden til personangrep og annet usaklig tull.
Redigert 20.09.2023 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Jemo
27.05.2022 kl 19:11 7714

Godt skrevet Sa2ri👍

Om du ikke hører noe håper jeg du blir med her, kanskje mulig å stille spørsmål til dem:
You are invited to the meeting detailed below.
If you have any questions, please don't hesitate to contact us.

Virtual group presentation - REC Silicon Q1 Virtual Roadshow - 27 & 30 May 2022
When: 30.05.2022 (16:00)-(16:45) (UTC+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna (GMT+02.00)

Virtual group presentation - REC Silicon Q1 Virtual Roadshow - 27 & 30 May 2022
With: James May (CEO), Douglas J. Moore (CFO) & Nils Ove Kjerstad (IR)

With kind regards

Pareto Events
PARETO SECURITIES AS
Sa2ri
27.05.2022 kl 19:30 7655

Som nevnt tidligere i dag vil analytikerne med all sannsynlighet oppjustere sine estimater etter dagens Q-fremleggelse. Det stemte ganske bra og PAS er ute med en oppgradert analyse som har et høyere kursmål enn tidligere (synes personlig de er litt forsiktige). De skriver følgende:

"Totally unjustified share price reaction
REC Silicon announced that it will reopen Moses Lake, with 100% capacity by late 2024, and that proposals for full offtake are on the table. It stated however that further funding is needed to get production up to 100%, which was unexpected. Despite lifting capex and working capital estimates, pushing full utilization out in time and include a 10% equity issue, we see future values of NOK 48/sh. Accordingly, we are surprised the share traded down 4% today. We lift our TP to NOK 33 (30) as the risk for future production and offtake were substantially lowered in our view. Buy reiterated.

The news we’ve all been waiting for
Moses Lake will be restarted in Q4’23 (100% capacity in Q4’24) after production was curtailed in 2019. Although a 2023 restart has been communicated previously, it was comforting to get an actual timeline and more importantly info stating that 100% of the full production volume has offtake offers on the table from Hanwha (contracts for both polysilicon and silane gas). The comment on additional capital requirements (undisclosed amount) was a little surprising given the USD 204m current cash at hand. The increase in expansion scope (50% to 100%) and changes in customer requirements was stated as reasons for the capital requirements.

Short term estimates down – more comfort on long term estimates
We were too aggressive in the timing for the restart and have adjusted our estimates according to company targets (though it is working to accelerate). Resultingly, 2023-24E is down significantly. Oppositely, we gained confidence in our long-term estimates with comments on full offtake proposals from Hanwha, also keeping the establishment of Sila Nanotechnologies and Group14 at Moses Lake (that both could take meaningful additional volumes) and the overall positive outlook for non-Chinese solar in mind. This could suggest that production expansion is likely down the road. We have now significantly lifted capex, opex and working capital (and believe that we are somewhat overshooting). In connection with the last capital raise (in Oct’20) USD 60m was stated as the requirement to restart at 50%. We have now included USD 225m for full restart (85m working capital, 100m capex, 40m opex), which then reflect increased silane gas loading capacity, increased raw material and employee costs and upgrades for mono quality. Other running costs comes in addition. To account for this, we have included a USD ~82m capital raise (10% of issued share count at current share price). Current solar polysilicon prices are at USD ~33/kg but we expect this to come down as more production come on-stream. We currently estimate long-term prices of USD 16-17/kg and foresee a 2025 Group EBITDA of USD 230m (98% utilization, with further upside potential should prices remain strong).

Unjustified share price reaction – TP up to NOK 33 (30), BUY
While today’s news seemed as right as rain, the market sent the share down ~4%, with the possible capital increase as the likely explanation. In our view, the decline is totally unjustified. Despite a dilution of 10%, the significantly reduced production and offtake risk more than offset this in our view. Assuming 10x EV/EBITDA (which might be low for a company exposed to renewable megatrends) the fair equity value on a fully diluted basis is NOK 48/sh in 2025. Discounted back to present value (8% WACC), this suggest NOK 38/sh today. We set our TP to NOK 33 (30) to account for size and timing uncertainties regarding the potential equity raise. In our view, the share looks very attractive at current levels and a re-pricing is warranted following the supportive long-term news provided at Q1. Buy reiterated.

Analyst(s):
Gard Aarvik
Kari Eide Hartvedt"
Slettet bruker
27.05.2022 kl 21:10 7368

Dagen i dag var et merkelig skue.

De som er long kan uansett legge beina på bordet og glede seg over at RECsi starter opp og når full kapasitet allerede i 2024.

Det blir sikkert spekulasjoner rundt tomten de omregulerer, SEMA osv - og det er helt på sin plass.
Men, usikkerheten er tatt helt ut - og kursen kommer.

Det forundrer meg veldig om ikke Voleon utnyttet forvirrelsen som fulgte av May sitt noe ugjennomtenkte ordvalg til å dekke inn en del short.

For, det var tidenes kvartalsrapport for RECsi.

Når får folket helgen til å la dette bull-scenarioet som utspiller synke inn - Mandag tar den fart og stenger godt over 20.

God helg!
Redigert 27.05.2022 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
28.05.2022 kl 17:11 7024

Spørsmålene jeg har sendt til selskapet kan hvem som helst som deltar på PAS sin gjennomgang med selskapet stille, dette da spørsmålene er tilgjengelig. Det er helt sikkert andre spørsmål man også kan stille - bare å kjøre på, for det er mulig i denne type settinger å få litt mer kjøtt på beinet enn hva man får på en ordinær Q-fremleggelse.
Sa2ri
28.05.2022 kl 17:39 6939

Lokalavisen følger opp:

"MOSES LAKE — REC Silicon is going to resume production of solar-grade polysilicon at its facility in Moses Lake, company CEO James May said during a conference call late Thursday to review the company’s first-quarter 2022 financial results.

“We are going to restart in Moses Lake,” May said..."

https://columbiabasinherald.com/news/2022/may/27/rec-silicon-reopen-moses-lake-plant/
Slettet bruker
28.05.2022 kl 17:53 6898

Nok en gang Sa2ri, takk for ditt initiativ med denne henvendelsen til selskapet. Du skriver godt, også på engelsk. Om din kritikk av CEO, som jeg er helt enig i, får REC til å innta en defensiv holdning får vi se.

La meg bare legge til et par poenger.
- at lokaliseringsvalget til Sila ble tatt uten noen som helst forutgående kommunikasjon med REC er besynderlig og står ikke til troende
- at 100% av ML sin produksjon skal selges til Hanwha er underlig. REC bør sørge for at deres produksjon blir solgt slik at profitt maksimeres. Med et batterimarked som fra 2024 vil skrike etter silisium oder synes det merkelig at Hanwha allerede nå blir lovet 100% offtake.
- fra punktet over, ser man for seg en prosess med kapasitetsutvidelse for å betjene behovet for anoder?
- Aker gikk inn med kapital for å sørge for oppstart i ML. Hanwha har sprøytet inn mer, og som du helt riktig poengterer, hva er grunnen til at 60 musd nå ikke er nok, men at man med en kontantbeholdning på over 2 mrd nok trenger mer for å starte opp? Økte priser kan langt på nær forsvare dette. En grundig forklaring er påkrevet.

Igjen, takk for din aktivitet basert på fakta og faglige overveininger istedet for hallelujahaussing.
At Hanwha inne i REC er positivt tenker jeg men 67% av REC eies av andre. Det må ingen glemme.
Redigert 28.05.2022 kl 18:18 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
28.05.2022 kl 21:05 6670

Takk for hyggelig tilbakemelding(er) fra deg og andre. Jeg tror ikke henvendelser fra aksjonærer resulterer i en defensiv holdning - tvert i mot. Selskapet har hatt en lei tendens til å være litt "sirumpa" og ikke spesielt proaktive i forhold til markedet. HS/HC ser ut til å ha en helt annen taktikk, så gjenstår det å se om dette er noe de forlanger av ledelsen fremover - mer aktiv kommunikasjon med markedet. Jeg tror det er veien å gå i dagens samfunn da alle bør få informasjon på et så tidlig tidspunkt som mulig, og da selvfølgelig informasjon som er verifiserbar og kursdrivende.

De poengene du tar opp er svært vesentlige, men jeg vil tro at dersom det hadde vært noe mer konkret (sluttede avtaler) så hadde dette vært børsmeldt - det er det ikke.

Jeg er helt enig med din vurdering av SilaN/G14 prosessen - der tror jeg nok det er mye som har foregått bak lukkede dører som vi får vite etter hvert. De kan ikke si så mye mer nå, også fordi det ødelegger forhandlingsposisjonen deres opp mot HS/SilaN/G14/andre.

Når det gjelder offtake fra ML opp mot HS/HC og at dette skal bli 100% så er nok dette ikke helt reellt, og i hvert fall ikke til reduserte priser slik jeg ser enkelte hevder på andre tråder - da ville konkurransemyndighetene i USA satt ned foten og transaksjonen med HS/HC ville stått i fare for å bli gjennomført. Den prosessen er godkjent og da må vi gå ut fra at de har redegjort for denne type problemstillinger som en del av denne prosessen. Selskapet, og aksjonærene, er tjent med at det er konkurranse og at de som ønsker produktene RECSI produserer/leverer, selges til en pris som alle kan gå god for. Det er naturlig at HS/HC/andre som garanterer for oppstart av ML får en rabatt, men denne kan ikke være evigvarende.

Utvidelse kan godt komme, og det er nok en av grunnene til at RECSI ønsker en omregulering av tomten de har en opsjon på kjøpe tilbake. Hva en slik utvidelse eventuelt skal brukes til får vi vite den dagen dette meldes til markedet - spekulasjoner (og gravearbeid) i mellomtiden kan derimot avdekke hva dette kan bli.

Poenget med at 60 MUSD ikke er nok slik de har skissert tidligere er nok en grunn til at jeg mener ledelsen i selskapet farer med usannheter. De har kommunisert dette til markedet i forbindelse med en kapitalinnhenting, og nå er dette (i tillegg til det de ellers har på bok - 204 MUSD totalt) ikke nok for å få i gang igjen ML - det rimer dårlig og er ikke veldig tillitsvekkende.

Et annet moment som ikke ble adressert på presentasjonen denne gangen var Butte og hvordan den delen går. Husk at de har vært spesielt opptatt av dette tidligere, og det var de ikke denne gangen. I tillegg er det interessant å merke seg at Yulin, som de fortsatt har skrevet ned til null, ikke nevnes i det hele tatt. Jeg vil tro at Yulin spesielt har hatt en viss produksjon som RECSI burde si noe om da dette også er en trigger av ulike grunner. De kan beholde denne asseten og forsøke å dra noe ut av dette, og de kan selge sin andel til Kineserne. Sistnevnte vil resultere i en styrking av selskapets EK, som igjen kan gå til å betjene en del av oppstartskostnadene vi p.t. ikke vet en døyt om. Mulig det var det CEO mente med sin kommentar om styrking av EK som en del av kapitalutvidelsen han, og selskapet for øvrig (presentasjonen), håndterte svært klønete.

Vi går spennende tider i møte, men jeg mener at selskapet er bedre tjent med å få inn en ny CEO som har den nødvendige kompetansen, og nettverk/markedsposisjon, til å ta selskapet videre til et nytt nivå - da kan dette bli veldig bra. Endrer de ikke ledelsen (les: May må ut av CEO-stolen, og det raskt) så er det en viss fare for at en del profilerte/større investorer ikke ønsker å se så nøye på selskapet før det etableres en ledelse, og en etterrettelighet som de finner tilfredsstillende. Det er også noe som må på plass for å hente penger, i hvert fall fra solide investorer - ikke bjellesauer som Spettet og co som selger seg ut fortere enn svint - dersom det blir aktuelt etter hvert.
Redigert 28.05.2022 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2022 kl 21:29 6756

Spenstig mail! Spent på om de kommer med noe svar på denne, men dette er spørsmål de bør ta på alvor. Dette lurer nok ikke bare vi småaksjonærer på, men også de store fiskene blant Topp 20. Hvordan er det mulig å ødelegge en så bull nyhet? Trodde vi var ferdige med slikt etter JUM solgte seg ut.
Sa2ri
28.05.2022 kl 21:42 6973

Det er nok mange som lurer på det jeg har spurt om, inklusive analytikere, noe jeg også har fått bekreftet. Selskapet har et forklaringsproblem de er nødt til å gjøre noe med. Fikk som nevnt tidligere, et svar på denne henvendelsen, og har redegjort litt mer til vedkommende rundt dette, så får vi se hva som kommer ut av dette - dersom det kommer et svar vil jeg (med all sannsynlighet) formidle dette. Selskapet bør, derimot, selv ta tak i den usikkerhet som nå råder og komme med en oppklarende børsmelding til markedet - det er nok det beste og noe alle er tjent med.

De som har vært med en stund husker JUM sine krumspring i media som (nesten) utelukkende resulterte i at kursen falt, noe som sikkert var helt motsatt av hva han trodde skulle skje. Slik bør det ikke bli igjen.

Ut i fra hva HS har kommunisert så langt, og da ikke rent konkret som innsider/eier av en betydelig eierandel i RECSI, så ser det ut til at de har en mer aggressiv/proaktiv holdning til hvordan de skal "pleie" markedet - det tror jeg er smart da det legger grunnlag for mye av det de ønsker å få til både som aksjonær i RECSI, og med etableringen av en ny solarkjede i USA/utenfor Kina.
MorganKane
29.05.2022 kl 10:14 6633

Sa2ri,

Her er jeg enig med deg. Butte ble nesten ikke nevnt. Til tross for Ebitda på nesten 11 Mill USD og et kort fortalt fantastisk kvartal (husk at dette er Q1 og som James nevnte ble det kraftig sesongmessig nedgang da). Alt for lite fokus ble satt på fremtiden her. Han sa riktignok at q2 blir betydelig sterkere, men de er er vi jo nesten i mål og han burde tatt seg tid til å fortelle mer om videre fremover. Etter min mening vil det renne inn penger fremover, spesielt fra og med q1 2023 (opp mot 20-25 Mill USD per q hvis også logistikk/COVID problemene slutter), dvs. etter at oppgraderingene i butte er ferdige.

Det var for øvrig den korteste presentasjonen. Ever. For RECSI etter hva jeg kan huske. I den forbindelse var det også rart at man ikke tok seg tid til å si to ord om Yulin.
Redigert 29.05.2022 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2022 kl 10:37 6578

11 millioner us i et dårlig kvartal.

20-25 millioner US per Q er realistisk. Etter nye priser og utvidelser, samt økt behov i markedet - kan og bør inntjening bli betydelig høyere. En ide får vi allerede i juli.

Isolerer man Butte fra konsernet, bør 80-100 dollar i overskudd, fort gi en verdi på 13 milliarder - hvis man tar 90 millioner dollar x dollar kurs x 15 (etter som det er snittet på børs ref kilde her inne). For bransjen er snittet i USA 22 x.

ML, som er utsolgt fra 2024 kommer i tillegg - og vil bidra med en mye større inntjening.

Mitt poeng er:
Butte alene forsvarer etter mitt syn dagens kurs. Når Butte faktisk viser inntjening på 100 millioner dollar/år - så forsvarer Butte alene en oppgang på 50% og mer fra dagens kurs.

Ikke så rart: skal man bygge en fabrikk tilsvarende Butte må man betale betydelig mer enn 50% av dagens prising for hele selskapet.

Sagt med andre ord: jeg tror ikke markedet tok innover seg hvor sinnsykt store nyheter selskapet meldte fredag.

Etter Pareto sitt syn bør man få en 70% økning på kort sikt.

Etter mitt syn er 70% oppgang lite. Full produksjon på begge fabrikker i 2024 er en ting. Teknologien og kunnskapen RECsi besitter er like verdifull.

Det kan nok hende Group 14 / Sila Nano med deres tunge investorer som Porsche, BMW og Daimler blar opp for å løse tilførsel av Silan…

Hvis ikke et annet energiselskap med nå&og fortid i olje skulle bla opp, slik Equinor gjorde i Scatec.

Redigert 29.05.2022 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2022 kl 12:05 6442

Derfor forstår jeg ikke hvorfor presentasjonen endte så kort. Makan til uinspirerende CEO. Sikkert flere enn meg som ble provosert. Det er tross alt mye de kunne informert om. Man sitter igjen som ett stort spørsmålstegn og har flere spm enn svar etter den tendensiøse presentasjonen.
fattigstakkar
29.05.2022 kl 12:38 6382

Vi står i en perfekt storm nå. Alternativ energi vil rulles ut mye raskere enn vi trodde for tre måneder siden fordi Vesten ikke vil være avhengig av russisk olje og gass. Fra før hadde USA og Vesten også begynt å forstå at man ikke måtte gjøre seg for avhengig av Kina etter forsyningsproblemer under pandemien. Nå har man i tillegg sett hvor galt det kan gå når man er avhengig av Russland når det gjelder energi, og vil ikke oppleve at Kina bruker det samme pressmiddelet på andre områder. En full verdikjede for solarproduksjon utenfor Kina ville kommet uansett, men det kommer raskere nå. Hele produksjonen i ML vil tas unna av Hanwha og det er ikke mye annen ledig kapasitet utenfor Kina. Med høye stålpriser og høye priser på alle andre innsatsfaktorer blir det ikke billigere å bygge nye fabrikker ala ML. Vi ser jo allerede at oppgradering av ML sannsynligvis blir dyrere enn tidligere anslått. De gir en pekepinn på hva det vil koste å bygge ut ytterligere kapasitet av REC eller andre. Det er bare et tidsspørsmål før anskaffelseskostnaden til ML er priset inn. I tillegg kommer batterier som heller ikke har tilstrekkelig leveranser av silangass når Hanwha tar alt som produseres i ML. Om to år tror jeg 50 kr vil være en lav pris for REC om ikke noe helt ekstraordinært skjer i mellomtiden.

I 2024 vil ML gå for full produksjon med solide overskudd og begrenset gjeld. Enten vil overskuddene brukes til å finansiere ekspansjon, som gir enda større oppside på sikt, eller REC vil være i en økonomisk posisjon til å betale solide utbytter år etter år.
Sa2ri
29.05.2022 kl 14:30 6043

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Dette var et merkelig svar. Mener du at RECSI skal være gjeldfritt? Det er lite som indikerer at det er den beste løsningen - å ikke ha gjeld. Lånet på 110 MUSD har i dag en ågerrente og dette kan de enkelt refinansiere til en rente som er betydelig lavere enn det de betaler i dag. Beløpet kan også justeres dersom de ønsker det, og da tærer jo ikke dette på den kapitalen de p.t. har tilgjengelig (204 MUSD).

Det er mulig du mener jeg er tonedøv, blind og ikke følger med på utviklingen i verden, men også jeg har fått med meg at materialkostnadene øker - over en lav sko, og på alle områder. Det resulterer selvfølgelig i at kostnadene med oppstart blir noe dyrere, men at dette skal bli såvidt mye dyrere slik at de må hente ekstra kapital, se det har jeg (og mange andre) vanskelig for å skjønne. Dette er noe selskapet håndterte svært klønete på fredag, og noe de fortest mulig bør rydde opp i.

Når det gjelder usannheter, så er det mange eksempler på dette. Du kan jo lete litt i noen gamle kvartalsrapporter og/eller presentasjoner angående Yulin, og se hva selskapet har sagt om denne fabrikken og avklaringer vedrørende videre drift/eierandel. De overholdt ikke noe av det de proklamerte, og har fortsatt til gode å komme med en god redegjørelse om Yulin og veien videre. Hvis ikke måten dette er håndtert på faller inn i kategorien usannheter, ja da vet ikke jeg.
Redigert 29.05.2022 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
29.05.2022 kl 15:22 5941

Synes det var påtagelig at Butte ikke ble nevnt i det hele tatt. Tidligere har de jo hatt med seg en person fra Butte som har redegjort for status.- det hadde de ikke denne gangen.

Jeg er enig med deg i at dette var en spesiell fremleggelse. Ingen kameraer på personene, kun en PP-presentasjon, og avslutningen, ja den kan man jo diskutere helt på eget grunnlag for det var en merkelig greie. I det hele og store en fremleggelse som resulterte i flere spørsmål enn svar, og slik bør det ikke være.
Redigert 29.05.2022 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2022 kl 15:26 5927

Helt riktig at vi ble lovet for et år siden en avklaring på Yulin, det ble sagt at en avklaring skulle tas i august i fjor om jeg ikke husker feil. Denne avklaringen kom aldri, ei heller hvorfor en avklaring ikke kom. Betydlige beløp ble lagt inn i Yulin, teknologioverføring inklusiv. Selv det regnskapsmessig er nedskrevet i null er dette noe de snarest må ta tak i. Dersom et salg til kineserne hadde vært mulig kunne dette, faktisk ha løst kapitalbehovet i ML langt på vei.

Også riktig, lånet på 110 musd er vel nesten opp mot 15 % (husker ikke eksakt i farten), men en refinansiering i den helt nye situasjonen vi har nå i forhold til når lånet ble tatt opp, kunne gi en innsparing av renteutgifter kanskje opp i mot 10 musd.

En redegjørelse av kapitalbehovet er nødvendig. Økte priser kan umulig fullt ut forklare dette. Regnet de kardinalt feil på dette når de opplyste om et behov på 60 musd for å starte opp? Med TT i førersetet finner jeg det merkelig at Røkke skulle ha gått inn med så mye penger om regnestykket ikke holdt mål. En redegjørelse av mulige finansieringsløsninger på kapitalbehov er også ønskelig. Emisjon er slettes ikke den eneste muligheten.
Slettet bruker
29.05.2022 kl 15:33 5924

Med den store markedsandelen Butte har, kapasitetsutbyggingen som de foretar og en knallsterk etterspørsel (for tiden hemmet av ettervirkninger av corona og Kina - som alle andre), er det svært pussig å ikke omtale Butte. Nei, vi trenger en CEO av et annet kaliber. Med to "gullegg" i ML og Butte har vi et potensial som må tas vare på av kompetente ledere. Og, fraværet av info omkring anodebiten var også merkelig gitt all den informasjonen den siste tiden som er tilgjengelig for alle.
Slettet bruker
29.05.2022 kl 16:06 6069

https://www.powerelectronicsnews.com/new-battery-technologies-meet-demand-for-electrification-and-sustainability/

At alle silisiumanodeprodusentene i USA velger seg Moses Lake er vel litt underlig siden Hanwha skal ha hele RECs produksjon.... linken over om6aler OneD og deres SINANODE. Hvor mange er det nå som har valgt ML? 4, 5? May sa nok ikke alt han kunne ha sagt, istedet sa han det han ikke burde ha sagt:)
Slettet bruker
29.05.2022 kl 16:07 6130

11.5% rente, på min kalkulator blir det godt over $12 millioner i årlige renter.
Slettet bruker
29.05.2022 kl 16:14 6132

penger det også...
Sa2ri
29.05.2022 kl 17:06 5967

Mye har skjedd siden denne tråden ble opprettet, og mange har delt informasjon de har gravd frem på ulike måter og via ulike medier/portaler. Kudos til alle dere som har delt det dere har funnet så langt - det resulterte i at mange kunne kjøpe billige aksjer og med dette har kunnet posisjonere seg for fremtidig vekst, som det helt klart ser ut til at vi nå får. Tråden inneholder masse bra informasjon, og det er kanskje på tide å oppsummer litt igjen - hva vet vi nå?

SilaN har kjøpt naboeiendommen til RECSI, og de har i løpet av de siste par årene samarbeidet med REC om bruk av silan i sine batterier - dette ble bekreftet av CEO på fredagens Q-fremleggelse selv om han ikke gikk i dybden på dette. Det er overveiende sannsynlig at SilaN ønsker å tappe silangas direkte fra REC sitt anlegg, og kjøpet av naboeiendommen er derfor ikke helt uvesentlig - det er en stor trigger som, den dagen et samarbeid annonseres, vil resultere i at kursen drar videre nordover. At det ikke har vært samtaler mellom partene i forbindelse med SilaN sitt kjøp av denne eiendommen, slik CEO meddelte på fredag, står ikke til troende.

Group14 er også i ferd med å posisjonerer seg i forhold til RECSI, og da med støtte fra Porsche:
https://group14.technology/en/news/porsche-ag-takes-the-lead-in-group14s-400m-raise-to-accelerate-global-production-of-lithium-silicon-battery-materials

Dette gjør de ikke uten at det har vært samtaler med REC om mulig tilgang til silangass. Også de har hatt et samarbeid med REC en god stund, noe som ble publisert samtidig med at REC annonserte samarbeidet med VioletPower (et samarbeid som nå er avsluttet): https://www.recsilicon.com/media/newsroom/newshandler/?type=globenewswire&feed=https%3a%2f%2fwww.globenewswire.com%2fnews-release%2f2020%2f10%2f13%2f2107180%2f0%2fen%2fREC-Silicon-Group14-Technologies-and-REC-Silicon-Announce-U-S-Advanced-Silicon-Anode-Production-Facility-to-Meet-Demand-for-Electrification-of-Everything-Decade.html%3fprint%3d1

Hvorfor skulle G14 ønske å lokalisere sin produksjon nært opp til REC dersom de ikke skal få leveranse av silangass fra REC? Spørsmål til dette ble også avfeid av CEO med at REC ikke hadde vært konsultert i denne prosessen - heller ikke dette står til troende da REC vitterlig har skrevet en samarbeidsavtale med G14 (ref. linken over).

Så har vi Hanwha (HS) med sine to selskaper (HS/HC) som har garantert for at de tar all produksjonen til REC når fabrikken er oppe og går igjen. REC annonserte derfor på fredag at de starter opp produksjonen av ML med 50% produksjon ila 2Q24, og 100% produksjon ila 4Q24. Slik jeg oppfattet det er ikke avtalen helt ferdig, men HS/HC vil ta sin del av både polysilisium og silangass. Det er derimot ikke slik at HS/HC vil kunne "tappe" selskapet til sterkt rabatterte priser - de vil med all sannsynlighet få dekket behovet til en liten rabatt, da de er garantister for gjenåpningen. HS er en sterk aktør som ser ut til å mene alvor med sin investering i RECSI. De er også betydelig mer fremoverlente enn det vi har sett fra REC de siste årene, og det lover bra for fremtidig flyt av informasjon.

Når det er sagt, så vil det også være nødvendig for RECSI å selge til andre aktører som etablerer seg i området - noe annet vil være uklokt sett opp mot den støtten de har fått fra lokalsamfunnet og Guvernøren spesielt. SB 5849 er en viktig faktor i denne sammenhengen.

Til slutt er det verdt å nevne den utrolig klønete annonseringen av et mulig behov for ekstra kapital av selskapet, og CEO spesielt. Som nevnt tidligere er det ikke normalt å komme med denne type informasjon dersom man ikke kan underbygge behovet, beskrive hva man trenger penger til, hvor mye, og hvordan dette skal stables på beina. Markedet, aksjonærer og analytikere satt alle igjen som spørsmålstegn etter 1Q22-fremleggelsen nettopp på grunn av dette, noe som igjen sørget for at kursen opptrådte helt irrasjonelt sett i forhold til informasjonen man hadde fått, og som alle har ventet på - gjenåpning av ML. Selskapet har derfor behov for å rydde opp i dette, og å ansette en permanent CEO som har den nødvendige kunnskap og internasjonale pondus RECSI trenger for å vokse fremover. Det er heller ikke helt opplagt at de 204 MUSD de har på bok ikke er tilstrekkelig til å dekke det behovet knyttet til oppstart - dersom det ligger noe mer i oppstarten av ML må selskapet redegjøre for dette på en god måte slik at alle får nødvendig informasjon på samme tidspunkt. Hva dette eventuelt kan være, se det kan man spekulere i fremover og da både ML2 og andre muligheter som enkelte har skissert. Det kan godt hende det er noe i dette, men da skal man (også her) holde helt kjeft frem til alt er klart og kan annonseres.

Mulig jeg har glemt noe da det har vært formidlet ekstremt mye informasjon over en viss tid, men dette (mener jeg) er de viktigste punktene akkurat nå. Dersom andre har noe konkret å legge til er dere hjertelig velkommen til det.
Redigert 29.05.2022 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2022 kl 17:08 5985

Synes dette er et av de bedre trådene på Hegnar, sammen med nyhetstråden til Manman og Flyers. Takk for flott bidrag her, Sa2ri, samt ryddighet rundt hvem som faktisk kan delta i tråden. Stor takk til alle som deltar i denne tråden også. Veldig viktig at vi har noen form for struktur, blir fort veldig rotete og uoversiktlig på Hegnar.

Jeg delte mine meninger rundt Q-presentasjonen i helgen og jeg støtter det flere av dere skriver her. En ny CEO må komme inn fortløpende. James May er ikke ment til å ha en slik rolle og har nå, to Q-presentasjoner på rad vist at han ikke duger til jobben (se på de siste to q-rapportene, de korteste i sin historie) som CEO. Jeg håper også at tiltaket du tok, Sa2ri rundt å kommunisere til styret vil lønne seg og at vi får en oppdatering fortløpende av dem. Alt for mye rot under presentasjonen, under det som egentlig skulle være en historisk øyeblikk for oss aksjonærer. Jeg mener personlig at det er helt essensielt at Hanwha kommer inn på banen og vinner tilliten til aksjonærer. Det er nødvendig at de viser oss at med dem som storeiere, så beveger vi oss mot en ny epoke, hvor selskapet konstant skal kommunisere med sine aksjonærer.

Med det sagt, så tror jeg fremdeles at James May rotet alt til, som gjorde at budskapet kom helt annerledes frem. Slik som jeg har tolket presentasjonen, så må REC gjøre endringer, pga. ønsker av kunder (oppgraderinger og endringer i ML), samt trappe opp til full oppstart hurtigere enn planlagt. Dette gjør at kostnadene øker.

Mener personlig at May prøvde å være bull og snakket positivt rundt fremtiden, men siden han er så inkompetent til å snakke til markedet, så kom han heller frem som arrogant og usikker. Tror også at dette nettopp ble godkjent av styret, så det kan godt hende at alt har gått litt fort frem i forhold til Q1 (styret ville nok komme med informasjon så fort som mulig) som også skapte økt forvirring. Det var så mange "potensielle" scenario og vanskelig å utdype seg før alt er klart, men da skulle de ha ventet. Jeg forventer en oppklaring av REC eller Hanwha fortløpende.

Tror at markedet overreagerte på fredag og sendte kursen ned fremfor opp, kun pga. uttalelsene til James May og det psykologiske 20kr nivået. Fasit får vi i morgen.
Slettet bruker
29.05.2022 kl 17:17 5929

Hanwha har uttalt større ambisjoner på vegne av RECsi. Reåpning er bare starten. Dette følger av pressemelding i forbindelse med nytt styre:

Hanwha’s ambition is to assist REC to reopen the Moses Lake factory from 2023. In addition, as a well-positioned supplier for silane gas, REC anticipates various investment opportunities with support from Hanwha.

Siste setning sier alt. RECsi blir hjørnesteinen.

Og, Hanwha leverer på alt de har sagt til nå- og mere til!

Lykke til med å selge på 20-tallet. Jeg har ikke én aksje til salgs under 80 kroner.

Den som selger nå, skal stå!

Redigert 29.05.2022 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2022 kl 18:34 5605

Takker igjen Sa2ri og Uchi. ++.
Sa2ri
29.05.2022 kl 21:37 5178

Fra en utsendelse fra ARC nå i ettermiddag:

"RECSI (Buy, NOK 26): Targeting Moses Lake restart in Q4’23
RECSI on Friday reported revenue of USD 34.6m (-13% vs. ARCe) down 20% QoQ, driven by lower polysilicon sales (strong seasonality pattern with sales skewed towards H2). Butte EBITDA of USD 10.7m (+21% vs. ARCe), up from USD 9.3m in Q4, due to more favourable production mix (higher margin products). Cash position spot on our estimate, the increase in cash a result of the USD 110m placement from Hanwha. RECSI on Friday announced plans to restart Moses Lake, with polysilicon and silane offtake to Hanwha. The target is to reach first production in Q4 2023 and ramp-up to full utilization one year later. RECSI says additional capital could be required to fund the restart (as the utilization scope has increased to 100%). On the back of the news, RECSI should in our view immediately reprice to somewhere in the 25-30 NOK/sh range."
Sa2ri
30.05.2022 kl 08:06 4557

ARC v/Daniel Stenslet har kommet med en oppdatert analyse på RECSI i dag, en analyse som er svært interessant og hvor de øker kursmålet til 30,-. Han skriver blant annet følgende:

"The trigger we have been waiting for Target NOK 30.00
We increase our TP to NOK 30 (26) on the back of RECSI’s announced ambition of restarting Moses Lake in Q4’23. The fact that Hanwha expressed an interest in securing all capacity already at this point was earlier than we had anticipated, and massively decreases utilization risk in addition to increasing RECSI’s bargaining position in other discussions. Our TP of NOK 30 is based on what we find to be a conservative DCF-analysis risked by 20%."

Resten av analysen beholder jeg for meg selv denne gangen.
Redigert 30.05.2022 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
manman01
30.05.2022 kl 08:13 4506

Hehe, jeg kan heldigvis nøjes. Tak Sa2ri (:
Slettet bruker
30.05.2022 kl 08:17 4464

Takk for info Sa2ri og at du deler det du gjør her. Enig med Uchi, utviklet seg til å bli en veldig bra tråd dette.

Både Pareto og Arc har vært optimistiske i sitt syn på aksjen en stund nå, men jeg syns også de er realistiske og ikke regner inn urealistiske forventninger i sine analyser. Hadde vært ålreit, forsåvidt også fortjent, at vi som har sittet en stund nå kan få litt oppgang og etablere oss godt over 20kr.

Jeg ble tatt veldig på sengen om at Hanwha snakker om off-take på hele kapasiteten i ML, jeg er spent på videre kommunikasjon fra selskapet. Håper de kommuniserer mer fremover slik som CEO antydet, men at det skjer på ryddig vis og at de kan ha eierne litt i bakhodet.
Slettet bruker
30.05.2022 kl 08:41 4298

Jeg ble også overrasket over dette. Er det mulig at Hanwha/REC smeller opp waferproduksjon i ML på den tomten REC snuser på? Hvor lang tid vil dette ta i tilfelle og til hvilken kostnad? Det som jeg ikke får til å rime er at anodeprodusentene nå etablerer seg i ML og de er avhengige av REC. I såfall må vel REC utvide gitt at Hanwha spiser opp produksjonen ved eksisterende kapasitet. Eller videreselger Hanwha til SilaN og G14? - noe som virker som noe urent trav... Her tipper jeg det foreligger det mye innsideinformasjon som kan foklare at vi ikke har sett noen innsidehandler etter åpningsmeldingen.
Uansett, situasjon er bull så det holder.
Slettet bruker
30.05.2022 kl 09:00 4113

Det at Rec sier at Hanwha kan ta hele produksjonen er jo et utmerket forhandlingskort når SilaN og G14 kommer og ber om silan-gass. Rec ønsker jo konkurranse for å få en best mulig avtale/pris.
Slettet bruker
30.05.2022 kl 09:34 3953

Mange takk for deling, til deg og andre!

Resten av analysen behøver jeg ikke, dersom man har fulgt med en stund og lest diverse andre analyser er det lett å forstå at det er helt enormt når Hanwha nå skal ta hele kaka, tidligere enn først antatt.

Det er spesielt to ting jeg bemerker meg nå, som hinter til en utrolig lys tid i møte:
1. Det at Hanwha nå sikrer hele kapasiteten selv er et sterkt tegn på at de har tro på betydelige polysil-behov i årene som kommer, og tar grep for å sørge for å ikke falle bakpå når etterspørselen stiger. Det betyr et enda blåere "blue-sky"-scenario i årene som kommer for REC, fordi vi vet at det ikke finnes noen andre réelle alternativer i US/Europe-markedet, når det kommer til silangass (for silan-baserte batteri- og halvlederprodusenter, noe jeg forresten begynner å tro at Hanwha sikter seg inn på fremover).

2. Ved spørsmål om priser og avtaler la James vekt på at avtalene ville baseres på langsiktige konkurransedyktige markedspriser, kombinert med betydelige "up-front"-summer.

Det, for meg, tegner et bilde av at de verken kommer til å selge produktene sine for lommerusk, eller at de kommer til å ha problemer med etterspørsel og kunder i årene som kommer, mest sannsynlig det motsatte.

Derfor tenker jeg også at kursmål om 40-50,- per aksje ved 100% produksjon svært sannsynlig vil bomme langt under reell verdi om 2-3 år.
Fra 2025 og utover ser det også helt vilt lyst ut for selskapet nå.
Redigert 30.05.2022 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
30.05.2022 kl 09:58 3835

Basert på en polypris på USD 22 har ARC følgende EBITDA estimat for 2025 og 2026:

2025 = 218 MUSD (estimert) - Butte: 45 MUSD, ML: 195 MUSD og SG&A: -22 MUSD
2026 = 221 MUSD (estimert) - Butte: 48 MUSD, ML: 195 MUSD og SG&A: -22 MUSD

Da er det bare å regne på disse tallene. Minner om at de bruker en EV/EBITDA på 7.1x som ikke er spesielt agressivt.

manman01
30.05.2022 kl 10:00 3892

Så fik FA den med også (:

Pareto høyner i REC
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/05/30/7874308/pareto-hoyner-i-rec?internal_source=sistenytt
MAY 30, 2022
“..
Pareto Securities høyner kursmålet på REC Silicon til 33 kroner pr. aksje, fra 30 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fra meglerhuset fredag.
«Til tross for å løfte investerings- og arbeidskapitalestimatene, flytte full utnyttelse ut i tid og inkludere en emisjon på 10 prosent, ser vi fremtidige verdier på 48 kroner aksjen. Derfor er vi overrasket over at aksjen handlet ned fire prosent i dag», skrev meglerhuset.
..”
Sa2ri
30.05.2022 kl 10:03 3864

Innkalling til GF akkurat sluppet, hvor de foreslår at fullmakten de hadde vedrørende eventuelle kapitalutvidelser videreføres:

"Styret gis fullmakt til å øke aksjekapitalen med inntil NOK 84 125 000 gjennom én eller flere aksjekapitalutvidelser."

Ellers endrer de valgkomiteen, hvilket ikke var unaturlig, men ellers er det ikke noen bomber i denne innkallingen.

https://newsweb.oslobors.no/message/563597
Slettet bruker
30.05.2022 kl 10:14 3820

Styret ble på ordinær generalforsamling i 2021 gitt
fullmakt til å forhøye Selskapets aksjekapital.
Denne fullmakten bortfaller ved avholdelse av den
ordinære generalforsamlingen for 2022. Styret
anser det hensiktsmessig å fortsatt ha anledning til
å kunne utstede aksjer i situasjoner der dette anses
å være i Selskapets og aksjonærenes beste
interesse, og foreslår derfor at generalforsamlingen
utsteder en ny fullmakt til utstedelse nye aksjer.
Styrets forslag til vedtak:

"Styret gis fullmakt til å øke aksjekapitalen med
inntil NOK 84 125 000 gjennom én eller flere
aksjekapitalutvidelser.

Fullmakten kan anvendes for følgende formål
(i) gjennomføring av investeringer, oppkjøp eller
andre selskapsformål;
(ii) for bruk for incentivprogrammer for ansatte

Pris og tegningsvilkår fastsettes av styret ved hver
utstedelse under hensyn til Selskapets behov og
aksjenes markedsverdi på det aktuelle tidspunkt.
Aksjer vil kunne utstedes mot kontantvederlag eller
vederlag i form av andre aktiva (tingsinnskudd),
herunder ved fusjon.

Eksisterende aksjonærers fortrinnsrett til å tegne
aksjer vil kunne bli fraveket av styret i forbindelse
med utøvelse av fullmakten. Denne fullmakt utløper på datoen for den ordinære
generalforsamlingen i 2023, men skal i alle tilfelle
utløpe senest 15 måneder fra datoen for denne
generalforsamlingen.

Styret gis samtidig fullmakt til å foreta nødvendige
vedtektsendringer ved utøvelse av fullmakten.
Denne fullmakt erstatter alle tidligere fullmakter til
å øke aksjekapitalen.”

Da kan vi legge død alle teoriene om utvanning av aksjonærer. Blir det tatt en emisjon, så blir det for vekst, akkurat som sist. Håper dette skaper litt mer trygghet i markedet. Nesten litt morsomt at vi fortsatt vaker på disse nivåene, men sånn er da REC.