ODFJELL Technology - New kid in town

Lokken
OTL 24.03.2022 kl 23:53 76865

Hva kan vi forvente oss av markedsverdi på ODFJELL TECHNOLOGY? Spin-off fra Odfjell Drilling som noteres mandag 28.3 (eller tirsdag). Både energy og well services har vist sterk fremgang i 2021 og utsiktene ser veldig lovende ut.
Redigert 06.05.2022 kl 06:50 Du må logge inn for å svare
Matros
24.08.2022 kl 15:41 3550

Dette resultatet satte meg rett og slett helt ut - har dere sett makan.

Sterk vekst både i inntekter og EBITDA. Justerer man overskuddet for valutaeffekter, var overskuddet omtrent 60 mill. Det innebærer en anualisert "run rate" på overskuddet på 240 mill. Da er selskapet verdsatt til PE 4, og neste år trolig på PE 3.

Ser man på avkastningen på egenkapitalen gir dette en egenkapitalavkastning på 38 pst. Ingen andre offshore selskaper globalt kan vise til tilsvarende lønnsomhet. Avkastningen på totalkapitalen er også "mind blowing".

Ordrebøkene er rekordstore, og alt peker i retning av videre vekst fremover, det tror selskapet også.

Aksjen er en absolutt "no - brainer opp til kr. 50. Med litt hjelp av vindmøller og videre syklisk oppsving kan man se 100 lappen om ikke alt for lenge.


Matros
24.08.2022 kl 15:41 3545

Dette resultatet satte meg rett og slett helt ut - har dere sett makan.

Sterk vekst både i inntekter og EBITDA. Justerer man overskuddet for valutaeffekter, var overskuddet omtrent 60 mill. Det innebærer en anualisert "run rate" på overskuddet på 240 mill. Da er selskapet verdsatt til PE 4, og neste år trolig på PE 3.

Ser man på avkastningen på egenkapitalen gir dette en egenkapitalavkastning på 38 pst. Ingen andre offshore selskaper globalt kan vise til tilsvarende lønnsomhet. Avkastningen på totalkapitalen er også "mind blowing".

Ordrebøkene er rekordstore, og alt peker i retning av videre vekst fremover, det tror selskapet også.

Aksjen er en absolutt "no - brainer opp til kr. 50. Med litt hjelp av vindmøller og videre syklisk oppsving kan man se 100 lappen om ikke alt for lenge.


Fenriken
24.08.2022 kl 15:23 3508

Selskapet presenterte nettopp Q2 tallene og naturligvis ble det spørsmål om dette var et spesielt godt kvartal. Til det sier selskapet at
1) marginforbedring er primært fra den nye kontraktsporteføljen. Det var et godt kvartal, men ikke noe ekstraordinært godt kvartal.
2) Q2 performance er hva selskapet forventer og jobber mot å oppnå

Dermed sier vel egentlig selskapet at man kan anta tilsvarende leveransen fremover hvis alt går som det skal. Dermed ser vel dette selskapet svært attraktivt priset ut?
Aksjerus
24.08.2022 kl 15:00 3507

Link til Q2-rapporten: https://www.odfjelltechnology.com/wp-content/uploads/2022/08/otl-report-for-the-2nd-quarter-of-2022-opti-1.pdf

Veldig gode resultater! Mye av overskuddet har gått til å betale ned skatt, men likevel ligger vi an til en EPS på rett under 5kr/aksjen, ca 20%! Når kan vi forvente at skatten er nedbetalt og utbyttene kommer?
gogl mannen
24.08.2022 kl 10:56 3505

Utrolig bra, og utrolig lavt priset. Med denne lave prisingen risikerer selskapet å bli kjøpt opp, hvem kan eventuelt være interesert i denne pærlen?
Snofall
24.08.2022 kl 08:43 3561

Formidabelt. Viser bare hva god og skikkelig ledelse betyr. Lavt priset er vel en understatment. Regner med at flere får øynene opp for denne perlen.
Blir overrasket om ikke flere meglerhus enn Danske Bank tar opp dekning på dette selskapet snart.
El Tigergutt
24.08.2022 kl 08:41 3538

Ja denne kan bli virkelig spennandes utover. Her kommer også inntekter fra managment av jack up riggen West Linus i løpet av høsten og kommer det i tillegg nyhende om Kontrakter på Odfjell Oceanwind så kan det ta fullstendig av.
Highlights Q2:

- Operating revenue of NOK 992 million
- EBITDA of NOK 170 million
- EBIT of NOK 103 million
- Net profit of NOK 7 million
Lokken
24.08.2022 kl 08:28 3555

Q2 idag: Fantastisk utvikling, sjekk tallene. Et teknologiselskap å satse på. Lavt priset, vokser raskt og spennende markeder på lang sikt.
gogl mannen
22.08.2022 kl 18:34 3663

Hører løsningen til OTL er i vinden på dagsnytt 18 i dag. Perfekte kompromiss løsning for politikere som ønsker elektrifisering av plattformer uten kabler fra land. Hvordan de skal løse strøm på vindstille dager ble ikke nevnt;)
Matros
18.08.2022 kl 08:31 3792

Er det gjort avsetninger i regnskapet for en eventuell skattekostnad ?
El Tigergutt
18.08.2022 kl 07:27 3821

Tipper nokolunde likt som Q1 eller svakt betre.
Aksjerus
18.08.2022 kl 01:30 3876

Hvilke forventninger er det til Q2-rapporten neste uke?
Spartan
31.07.2022 kl 22:25 4255

Selskapet trenger å levere gode tall noen kvartaler, få noen oppslag i finansavisen, rett og slett bli «kjent». De må også klargjøre utbyttefilosofien sin, aller mest betale ett saftig ett. Samt få avklart skatteproblenstillingen de er i. Per nå er det ikke rare omsetningen, den vil ta seg opp og gi kursoppgang så snart folk får øynene opp for den.
bobleplast
31.07.2022 kl 08:52 4394

Er det bare jeg som ikke skjønner helt her. Sitter å ser på q1 presentasjonen (ikke presentasjonen kalt "q1 Report"). Under drilling operations står det revenue på 120m i q1 opp solid fra 84 i q121. Backlog for 22 og 23 er på hhv 1383 og 1276 millioner som rundt regnet tilsvarer 300mill per kvartal. Eller er det bare en feil og tilsvarer hele selskapets backlog?
El Tigergutt
29.07.2022 kl 20:05 4514

Her kommer også inntekter fra drift av west linus seinere i høst. Kommer Mira og Bollsta i drift så blir det inntekter der for ows og engineering.
At denne står i 22-23 kr. er heilt utrolig
Severin
29.07.2022 kl 17:03 4481

Glemt perle!
1 kvartal:net profit 92 mill., revenue: 836 mill. Cash: 428 mill. Selskapet forventer forbedringer i 2 kvartal. OTL er verdsatt til bare 900 mill. på Oslo Børs! Utrolig!!!
Spennende tider før 2.kvartal’s tall slippes i august.
Matros
19.07.2022 kl 19:48 4611

Her er det bare å akkumulere. Selskaper burde stått i 40, og kan lett stige over 60 om 12 måneder. De guidet i q1 at alle virksomhetsområder ser forbedringer. Når det går bra i oilservice, blir det alltid mye bedre enn hva man trodde. Denne aksjen er en fullstendig no brainer. Stor oppside, moderat risiko og topp ledelse.
Ruter8
19.07.2022 kl 17:16 4658

Q2 er sånn ca 6 uker unna. Q1med ebitda på 118 mil var en fin vekst fra q1 -21. Noen tanker om vi har i vente? Om en skal legge dagnes kurs på 19.80 så er det ikke mye å glede se over..
Redigert 19.07.2022 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
Long shot
08.07.2022 kl 15:57 4827

Ja, jeg har nok vært litt optimistisk i tallene. En ting jeg er litt usikker på er skatt, hva burde man legge til grunn her? 22%? Her la jeg til grunn raten på den egentlige skatten for Q1 (MNOK 6) sett ift. til res. før skatt. Den er muligens litt lav...
For Q2 har jeg lagt til grunn at inntektsveksten fra Q1 fortsetter inn i Q2 for alle segmentene. EBITDA-margin for segmentene Engineering og Drilling øker, mens for Well services opprettholdes fra forrige måned. Jeg ender da opp med en total inntekt på MNOK 865, med en EBITDA på 133 (margin på 15,3%) og bunnlinje 35 (OBS, jeg korrigerte opp rentekostnaden til 25 MNOK, opp fra 11 MNOK i Q1-rapporten, siden rentekostnaden ikke påløp fullt ut for kvartalet). Da havner vi faktisk likt ;)
Etter korreksjonen og ved å si at Q1 hadde "normal" rentekostnad og ved eksludere bort engangskostnaden ved fisjonen på MNOK 9, kommer jeg nå frem til en normalisert EPS 3,9 for året. Det gir en P/E på 5,5.
Redigert 12.07.2022 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Buddydeniro
08.07.2022 kl 15:27 2792

Høres kanskje litt høy ut, jeg endte opp litt lavere enn deg for året med en EPS for 2022 på kr 4,12. Hiver ut estimat for Q2 på bordet her; inntekt på MNOK 850, EBITDA 124 og bunnlinje på 35. Så får vi en indikasjon på om en er helt på jordet nå snart;)
Har det kommet noen dekning fra meglerhusene på denne - noen som vet hva konsensus/kursmål som er satt?
Ellers hadde jeg håpet på bedre og mer tydelig kommunikasjon fra ledelsen rundt plan utbytte og gjeldsgrad fremover (samme i ODL). Begge selskaper tjener mye penger, sterk kontantstrøm og ok gjeldsgrad - bedre visibilitet hva all cashen skal brukes til kan ikke være negativt...
Long shot
07.07.2022 kl 13:37 2893

De har ikke uttalt seg noe om hva som er optimal gjeld, men i mitt estimat vil nettogjeld nærme seg 1,2 i gjeldsmultippel ift. forventet ebitda for 2022, gitt at de betaler ned gjeld i 2022. Det er mulig at selskapet vil satse på nye markedsområder, men tanken er vel at selskapet ikke skal være preget av kapitaltunge investeringer, så her burde det være muligheter for å dele ut cash….

Dersom vi ser for oss scenarioet at selskapet deler 20% av overskuddet i utbyttet, samt at selskapet fortsetter sin kvartalsvise vekst og forbedring i Ebitda-margin, kommer jeg frem til følgende tall:
EBITDA på 582 MNOK og EPS på ca. 5,9 for 2022. Leverer selskapet ut 20% i utbytte, vil utbytte per aksje endte på i underkant 1,2. En utbytteyield på 6% ift dagens aksjekurs. Dette forutsetter selvfølgelig at verden ikke går i en resesjon og at OTL sitt marked fortsetter den positive utviklingen.
Her kan man leke litt med tall, ved å øke utbyttegraden til 40%. Da ender man plutselig opp med 12%.
Selskapet vil sikkert konkret si noe om utbytte og gjeldsgrad i fremtidige kvartalspresentasjoner.
Graastein
04.07.2022 kl 11:59 3052

Har, etterhvert, kjøpt meg opp her, slik at det er en av de største postene i dag. Noen som vet hva som er fremtidsutsiktene med hensyn til utbytte? Selskapet tjener jo enormt med penger.
NHH78
16.06.2022 kl 08:56 3411

https://www.odfjelltechnology.com/odfjell-technology-secures-new-five-year-contract-from-national-oil-company/

Kan ikke se at denne er meldt inn!?

Men gode kjøpsmuligheter på dagens kurser.. ikke lenge siden CEO kjøpte på rundt 28..
Aksjerus
13.06.2022 kl 14:34 3555

Plutselig kjøp av 10k aksjer 7% over markedspris? Noen som vet bakgrunnen for det?
Long shot
09.06.2022 kl 20:43 3854

Stadig salgspress for aksjen. Kan fort bli dratt ned til 22-23 når interessen er så laber.
Er det noen som har aksjonæroversikter som viser hvem som selger seg ned? Vurderer å kjøpe mer, men er ikke vits før ev. aktørene er ferdige.
El Tigergutt
08.06.2022 kl 12:48 4018

Det blir vel engineering og klasse avdelingen til OTL som blir å gjøre riggene klare (NOL riggene). Det er vel også klasse avdelingen til OTL som skal gjennomføre/lede heile klassinga av West Hercules når den kommer tilbake fra Canada såvidt eg har forstått.
Når NOL riggene går på kontrakt så er det vel well service i OTL som får alle integrerte tjenestene ombord + engineering alt av oppgraderinger. HVAC avdelinga kommer det nok også til å drysse litt oppdrag på i OTL.
gogl mannen
08.06.2022 kl 12:40 3999

NOL riggene + West Hercules som ODL fikk management på i Mai?
Pettersons
08.06.2022 kl 12:34 3996

Angående vekst ,så vil det vel komme betydelig med arbeid om NOL riggene blir kontrahert , enig ? Men det har vel ryktes en evighet at de er nær kontrakt :)
Redigert 08.06.2022 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
Buddydeniro
08.06.2022 kl 10:51 4022

Ok da tok jeg nok feil mtp engangseffekter i Q1 tall og dette nivået er representativt fremover. Noe som er positivt!
Vi lander vel uasnett på samme konklusjon; PE på 6-tallet høres attraktivt ut. Hvis en kan legge på noe vekst i tillegg (som vel ligger i kortene) så begynner aksjen å se veldig billig ut.
Mulig en må tenke mer langsiktig for at både multiplene og inntjeningen skal slå ut i høyere prising da det kanskje ikke er noen åpenbare triggere på kort sikt (som jeg kjenner til i hvertfall); dette er jo ikke som rigg da en kontrakt gir store utslag, tror ikke det kommer utbytte med det første pga gjeldsgraden, lavt volum i aksjen, konservativ hovedaksjonær etc...
Men, igjen med litt is i magen + vekst + forbedret gjeldsgrad (hvis en ikke betaler utbytte så vil en ha mulighet til å redusere gjeld betydelig) så kan dette bli veldig bra på litt sikt. Som nevnt, synes aksjen allerede nå virker billig....
Long shot
07.06.2022 kl 20:29 4142

Det stemmer, under note 4 så var det en positiv valutabevegelse på MNOK 10. Den veies nesten opp av engangskostnaden på MNOK 9 som gikk med til rådgiverne ifb.splitten.
Buddydeniro
07.06.2022 kl 18:27 4236

Enig med deg ned til EBITDA, der run rate faktisk er litt lavere enn Q4 (men solid vekst mot Q1 21). Ellers er det som du sier brønntjenester som driver mye av veksten, noe som må være positivt da må være dette segmentet som har klart størst potensiale med potensielt høy vekst høy margin.
Det jeg reagerte litt på er finanskost der gjeld på mrd + burde tilsi rentekostnader på ca MNOK 20 i kvartalet. Antar det ligger noe valuta eller andre type gevinster her som trekker i positiv retning? Mulig det også står beskrevet fra selskapet hvis en leser nøyere gjennom rapport enn jeg har.
Long shot
07.06.2022 kl 15:25 4306

Takk for tilbakemelding, ja jeg kommer også frem til en kurs på 38 ved en multippel på 6, men ser ikke ut til at markedet har den samme oppfatningen. Skulle trodd det kom flere meglerhus på banen, det kunne skapt litt mer oppmerksomhet rundt aksjen, spesielt når ledelsen ønsker å vokse i nye markedsområder.

Når du mener tallene har engangseffekter ifb. fisjon, hvilke tall mener du da? For well services kan jeg være enig. Det er en stund siden de har levert marginer på over 30%. Senest var vel i 2020. Allikevel har marginen trendet bedre i det siste, og en margin på rett i underkant av 30 % burde vi forvente fremover.
Når det gjelder segmentene Engineering og Drilling, rapporterte ikke Odfjell Drilling tilsvarende segmenter i Q4 2021. Det eneste segmentet de hadde var "Energy", og hvis jeg summerer segmentene Engineering og Drilling og sammenligner EBITDA-marginen i Q4 rapporten, havner marginen i Q1 noe lavere enn Q4. For de segmentene virker det ikke som at marginen er preget av engangseffekter, med forbehold om at det ikke er noen sesongsmessig variasjoner på marginen for Q1 vs. Q4.
Jeg eier selv aksjen, men synes det er nyttig å høre andres vurderinger av aksjen.
Buddydeniro
07.06.2022 kl 13:05 4353

Stemmer, P/E etter skatt basert på Q1 rapport vil ligge på midt på 6 tallet et sted. Ellers var Q1 tall veldig bra ift tidligere kvartal (rapportert under ODL samlet), så mulig det ligger noen engangs-effekter fra fisjonen eller regnskapsteknisk som drar opp tall første kvartal? Dermed usikker på om en vil se en betydelig vekst i inntekt/margin de neste kvartalene selv om selskapet melder om vekst i markedet.
Spm du stiller i forhold til hva er fornuftig prising av denne type selskap har jeg også tenkt på; det er ikke lett å finne sammenlignbare selskaper. Av utenlandske selskaper er gjerne type Franks og Weatherford de som treffer nærmest, men dette er selskaper i en helt annen størrelse og finansiell situasjon. På Oslo børs er vel Archer mer sammenligbart operasjonelt, men helt annen finansiell posision. Som referanse er Archer handlet på EBITDA multippel på 6x ca. Med en EBITDA multippel på 6x snakker vi om en aksjekurs på 38kr+ for OTL...
Summa summarum høres OTL`s PE på 6-tallet uansett veldig attraktivt ut.
Long shot
07.06.2022 kl 12:15 4379

Jeg ser noen nevner P/E på 5 i forhold til Q1 rapporten. Jeg antar det er før skatt?
For å nå P/E på 5 for 2022-tallene, må jeg legge til grunn noe inntektsvekst og marginvekst for de resterende kvartalene.

Spørsmålet er også hva er riktig P/E å prise et slikt offshore selskap. Det er et lite selskap hvor man må legge til grunn en viss likviditetsrabatt. Har vi noen sammenlignbare selskaper i tilsvarende situasjon hvor selskapet tjener greit med penger? Slik jeg ser det er dette en trygg investering, men selskapet er kanskje ikke så lavt priset, dersom man sammenligner med tilsvarende offshore-selskaper.