Fan ikke vits med ELbil

mercedesglk
ELBIL 25.03.2022 kl 19:42 12572

Hvorfor pokker skal man kjøre ELbil i Norge når kanoner og granater og bombing av olje tanker som spyr ut mere dritt enn om vi 5 mill mennesker i Norge kjører ELbil i 1000 år.
Nei dette er ikke ok. Ingen andre i verden bryr seg en dritt.
Sitter i en storby nå ( ikke i Norge nei, for der finnes ikke storbyer), ikke EN eneste flkkings ELbil å se, har vert her nå i 2 døgn,0 EL biler🤷🏼‍♂️🤣🤣🤣
Få V8 tilbake😎
Sjoa
06.01.2024 kl 14:36 4330

Elbuss
El-varianten koster 50 prosent mer og takler ikke kulda: – Umulig

Ler meg skakk:)

https://www.nettavisen.no/okonomi/el-varianten-koster-50-prosent-mer-og-takler-ikke-kulda-umulig/s/5-95-1557412
Marketwatch
06.01.2024 kl 19:42 4157

Og med den innsatsen tror du at du redder kloden?
Forøvrig har jeg hørt at dekkslitasjen på elbil er omtrent dobbel så stor som på en fossilbil i samme størrelse, men vet ikke om dette er riktig.
Redigert 06.01.2024 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Sjoa
06.01.2024 kl 19:50 4139

I motsetning til andre idoter som ikke kan legge sammen 2+2 og få forbruk så JA han er bedre enn de fleste her på kloden. Jeg orker personlig ikke bry meg lengre for politikere og pk korpset er så bortreist at jeg gidder ikke engasjere meg mer. Det går til helvete på 1 klasse med alle "gode gjerninger" de kappes om å spy ut.
Tradinator
06.01.2024 kl 21:29 4079

Lykkelig eier av EL bil. Lang rekkevidde og null problem i minus 20 grader. Varm på et blunk også👍 Hvorfor kjøre fossil bil i 2024? Steinalder.
Tm3P
07.01.2024 kl 10:37 3892

El-bil er bare en del av løsningen som jeg vil tro er ganske ubrukelig når den ekstra strømmen den krever må bli produsert av kullkraftverk.
Funker i Norge, men i resten av verden så hjelper det bare for å få folk til å føle seg bra.

Det er på strømproduksjon siden vi må ha en skikkelig utvikling.
The Observer
07.01.2024 kl 11:28 3852

Det er et paradoks når bedrifter som skaper arbeidsplasser blir neket mer strøm, mens man kopler flere og flere el-biler på nettet.
Fluefiskeren
07.01.2024 kl 11:34 3827

De bruker mindre strøm enn du tror. I 2022 utgjorde det 0,8 % av det totale strømforbruket i Norge.

https://www.e-tv.no/sa-mye-strom-av-det-totale-forbruket-tapper-el-bilene/128664
Gullhaugen
07.01.2024 kl 11:36 3823

Fortsetter dette el kjøret så kollapser snart infrastrukturen fra 50-60 tallet. Norge er et uland på alt av infrastruktur.Vi er inne i et el narrativ som kan kollapse snart. Først må infrastruktur på plass men i Norge gjør vi motsatt. Vi bygger en el høyblokk på leirgrunn. Politikerne burde ikke satt til å råde over landets infrastruktur men et annet kompetent organ som har myndighet og budsjett til å banke igjennom disse prosjektene.
nopetter
07.01.2024 kl 12:02 3761

Problemet er at batteriene ikke er videre utviklet etter at li ion kom på markedet. Batteri produsentene har lovet gull og grønne skoger med faststoff batterier tilsatt nye produkter. Bla skulle BCS levere til japanerne Panasonic via en ny fabrikk i Mosjøen eller Høyanger dette er vel utsatt for n,te
gang. Det eneste som er skjedd er at bilene er blitt mye tyngere opptil 30% der de måtte øke volumet på batteriene ergo går dette utover dekk, forstilling og diverse chassis problem
Sjoa
07.01.2024 kl 15:17 3677

Her er broren din ler meg skakk og mange andre :

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/nyheter/elbil-fikk-totalstopp-i-kulda-dette-er-forklaringen/ar-AA1mzJhI?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=fd192f00d43844baae3e4308699c61dc&ei=117

https://www.nrk.no/rogaland/sprengkulde-gir-flatt-startbatteri-for-elbiler-og-rekord-for-naf-og-viking-1.15369416

https://www.mn24.no/nyheter/i/BW808v/naf-halvering-av-rekkevidden-paa-elbil-i-streng-kulde

Netsen 1 av 10 stanser i kulda og det er kun snakk om batteriproblemer, på topen kommer annet vedlikehold.

https://www.ringblad.no/nyheter/elbil/motor/nesten-en-av-ti-elbiler-stopper-i-kulda/s/5-45-332400

samt miljøsvineriet med mer dekkslitasje som ødelegger veiene etc. etc.

Hvor lang tid tar det før myndigheter sier ELbiler er miljøfiendtlige ? Blir akkurat det samme som Dieselbilen, når de skal ha sine avgifter og en snur argumetene igjen. Jeg tipper 2030.

Redigert 07.01.2024 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
07.01.2024 kl 15:32 3647

Du får høre med NAF eller Viking om de har opplevd oppdrag med å starte en fossilbil i flere titalls kuldegrader.
Sjoa
07.01.2024 kl 16:33 3588

Nå har jeg ringt og de sier det et nesten ikke eksisterende problem, kun bilanafabeter som ikke vet at et lite batteri normalt må byttes hvert 5 år.
Og det er ikke problem med kjørelengden heller, et gammelt flatt batteri kan du starte med sleping eller nedoverbakke. Ganske mye enklere å forholde seg til.
De fleste som har litt omløp og "gammelbil"havner ikke i batterisituasjoner på vinteren. Kjenner absolutt flere elbil eiere som er misfornøyd enn de med "gammeldagse" biler. Bør innføres batterisyre avgift på elbilene, det er faenskap for miljøet og for hvorfor er granulat på fotballbaner et helvete når det er ok å slite dekkene 30 % fortere enn hos fossilbiler ?

https://www.tu.no/artikler/miljoproblemet-elbileierne-ikke-snakker-om/510191
Redigert 07.01.2024 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
mimer
07.01.2024 kl 16:46 3564


At kuldegradene også reduserer rekkevidden er vi vant til, men når 232 kilometer på gjettometeret i EL6 blir til 69 etter 80 kilometers kjøring i en drøss kuldegrader, betyr det nesten halvert rekkevidde. Noe tilsvarende erfarte vi i Xpeng G9 i nærmere minus 20, men en halvering i forhold til rekkeviddevisningen og mer enn en halvering i forhold til WLTP-tallene er uansett for mye. Selv om vi kjørte mye på motorvei som spiser ekstra mye strøm.



https://www.finansavisen.no/motor/2024/01/05/8066445/test-av-kina-elbilene-xpeng-g9-og-nio-el6-med-rekkevidde-og-pris
Osvaldsen
07.01.2024 kl 20:38 3456

Det er vel ikke noe mer spesielt med ditt batteri enn med andre sitt? I følge Statens vegvesen er rekkevidden din redusert med 40% i -20grader....

Osvaldsen
Redigert 07.01.2024 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
tinker
07.01.2024 kl 23:12 3343

Angående forurensing som mange her nevner. Ja, jeg vet at alle monner drar (jfr musa som pissa i havet). Men når det samtidig leses at man har funnet ut at 15-16 av de største containerskipene i verden forurenser mer enn hele verdens bilpark i løpet av ett år (!) så blir perspektivet litt snudd. Det var antydet at ett skip av disse gigantene kan tilsvare 50 mill biler.hvor mange av dem som går på verdenshavene vet ikke jeg, men de er mange. Disse skipene er det som frakter julegavene du kjøpte og mye av det du forbrukte i løpet av året. Da vet jeg ikke helt helt hva min evt.elbil og 10000 km/år betyr for å redde verden. Må kanskje tenke litt bredere?
Tradinator
08.01.2024 kl 00:02 3298

Stemmer det, kun drøyt 400 km i minus 18. Da varer det ca 14 dager før jeg fyller strøm hjemme igjen. Kjempeproblematisk… Ikke vær så gammeldagse da folkens. Knuser jo fossil biler på nesten alt og batteriene blir snart enda bedre. Hvor ofte er det 25 minus da? Sist gang i 1941? Starter på et blunk, og er varm på sekunder.
fjellape
08.01.2024 kl 00:23 3272

Tviler på at en containerbåt har utstlipp som 50 mill biler.
For noen år sida gjorde jeg overslag på at den norske skipsflåten har 9 ganger så stort utslipp som privatbilene her i landet, hvis jeg husker talla rett.
Dvs at at flåten har like mye utslipp som i størrelsesorden 20 milloner biler, og det kan være mange kontainerskip i den flåten.
tinker
08.01.2024 kl 00:34 3247

Påstanden er nok som du sier ikke helt riktig nei. Har sjekket på faktisk.no og der er oppsummering:

Oppsummert slipper containerskipet i vårt regnestykke ut dette årlig:

Like mye SOx som omlag 100 millioner biler
Like mye NOx som omlag 3 millioner biler
Like mye CO2 som omlag 56 000 biler
Er det da riktig at ett containerskip har et utslipp som tilsvarer 50 millioner biler?

Når det gjelder svovel er det dekning for å si at et containerskip forurenser like mye som 50 millioner biler. Faktisk kunne man tatt enda hardere i og sagt 100 millioner, altså det dobbelte.
Når det gjelder NOx er påstanden feil.
Når det gjelder CO2 er påstanden feil.

Tankevekkende allikevel kanskje.
Osvaldsen
08.01.2024 kl 17:21 3047

https://www.nettavisen.no/okonomi/kaos-i-sprengkulda-aldri-opplevd-noe-lignende/s/5-95-1564253

Denne var jo litt gøy, siste avsnitt. Også fra fagfolk da, gitt.
Med elbil er det så mye elektronikk, så når bilen blir for kald får man problemer med elektronikken, ikke bare batteriet. Jeg har alltid sagt at det beste som har skjedd vår bransje er piggfrie vinterdekk og elbil, for vi har fått mye mer å gjøre.

Osvaldsen
Sjoa
08.01.2024 kl 19:03 2970

En ting er sikkert jeg er dritalie ELBILER som stenger tunneler her i området. Kan de ikke miste lappen om de skaper så farlige situasjoner ? Legger de ut på kjøretur uten nok batterikapasitet er det til fare for andre trafikanter. Veien er pinadø sperret her nesten hver uke på grunn av elbiler som er gått tom eller annen defekt.
De og trailerbeist på sommerdekk slipper altfor lett unna. På tide å ta kraftig oppgør med slike slendrianer.
Redigert 08.01.2024 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
dårligtid
08.01.2024 kl 19:56 2903

Du virker så smart i denne meldingen..
Sjoa
08.01.2024 kl 21:05 2840

Ja ,idioter med dårligtid bør få på pukkelen, der de er en fare for andre i trafikken. Du og de virker ikke smart i det hele tatt. Eller i beste fall driter i andre som opplever farlige situasjoner på grunn av dette. Når folk ikke kan planlegge bør de heller ikke ha lappen. Bør også ta svina med nedisete ruter og dårlig lys fordi at de må spare på strømmen. Hvorfor skal de få kjøre videre når de ikke engang har baklyset på ? Drithakkelei idiotene. En skal være synlig i trafikken og ikke til hinder på grunn av elendig planlegging. Ikke bare jeg som er lei idiotene. Her er flere uting med møkka. De statistikkene som løgnhalsene kommer med som er pk-dreid kan de stappe opp i rassen, ser selv hvilke biler som stopper her i området og det er søppelelbiler. Jeg hater dritten, de er oftere involvert i uhell på grunn av elendige sjåfører får en tro om det ikke er elbilens feil. Da bør de betale mer i forsikring også.

https://www.forskning.no/ny-bil-og-trafikk/stadig-storre-og-tyngre-biler-kan-gjore-trafikken-farligere/295541

https://www.tv2.no/broom/up-advarer-ikke-gjor-disse-idiotiske-tingene-i-vinter-trafikken/9590548/

https://www.document.no/2021/12/08/stromtomme-elbiler-i-trafikk-kaos-ved-tvedestrand-rode-kors-klar-til-a-hjelpe-bilister/

Tesla eiere er mye oftere i ulykker enn andre. På tide å slutte med silkehansker for biltullingene. Burde ikke få lov å forsikre bil etter 2 uhell på 5 år der du selv har skylden. bør og ta fra de lappen da.
"undersøkelse som danske Politiken har gjort, viser at elbiler er involvert i 20 prosent flere uhell enn andre typer. For Tesla er tallet enda høyere - hele 50 prosent. "

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354
Redigert 08.01.2024 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Sjoa
09.01.2024 kl 07:22 2681

Selskapene som ikke kan kjøre rutene bør få kraftige bøter, det er en grunn til at de har fått rutene. Klarer de ikke holde driften oppe må det straffes. Dårlig planleggeing og idioti unnskyldes ikke ellers i samfunnet når plikter og lover skal følges! Det er kollektiv sinnsykdom på gang, alt med elkjøretøy unnskyldes.

200 bussavganger innstilt i Oslo
Ruter har fremdeles trøbbel med sine el-busser i vinterkulda.

https://www.dagbladet.no/nyheter/200-bussavganger-innstilt-i-oslo/80788735
Redigert 09.01.2024 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
09.01.2024 kl 08:44 2610

Vil tro de får bøter for forsinkelser og innstillinger, men ikke godt å si siden dette er batteribusser. Da er det sikkert med i anbudet at de ikke kan gå uansett vær og temperatur.
Det begynner å dannes et godt bilde av hva "det grønne skiftet" er. Skal man få ned trafikk og forurensning må det lages biler og busser som ikke starter hele året og vips så har man fått ned trafikk og forurensning på et blunk ;) Blir nok enda bedre til neste vinter, da skal hele bussparken være elektrisk.

Osvaldsen
OZZY
09.01.2024 kl 09:06 2583

Busser og lastebiler må over på grønn hydrogen. at batteribiler får dårligere effekt i kulde er ikke noe nytt å må tas hensyntil.
Sjoa
11.01.2024 kl 17:22 2266

Du var heldig med den dagen, ja.
Oslo kommune er i ferd med å bli miljøkriminell. Hvem bør de betale bøter til for dette ? Det bør koste så det svir allefall det er sikkert.

"Må leie inn dieselbiler
Oslo kommune er pålagt å bruke elbiler, men disse streiker i kulda. Dermed blir funksjonshemmede og eldre sittende uten hjelp. - Jeg må leie inn dieselbil, sier avdelingssjef Tove Skillingstad til Dagbladet."

https://www.dagbladet.no/nyheter/ma-leie-inn-dieselbiler/80798287

Er for enkelt å bare si det ikke virker ? Men som kommuner flest kan de ikke verken planlegge eller ha økonomisk styring, er bare å kreve mer skatt.
Regner det med det legges ekstra på nå om de må betale mer i bomringen for dieselbiler og når de får miljøstraffeskatt for dette uhorvelige avviket.
Nei, vet du hva når funkjsonhemmede og eldre hater planeten så mye at de vil bruke dieselbiler er det vel på tide å ta fra dem trygda.
Redigert 11.01.2024 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
11.01.2024 kl 17:29 2249

Leste akkurat samme artikkel. Tragisk hele greiene! Liv kommer til å gå tapt pga idioti! Da er man vel like langt?

Osvaldsen
Sjoa
11.01.2024 kl 17:38 2223

Si ikke det om det kan tenkes at politikerne vrir dette til at det kan spare miljøet så kan det tenkes at det er helt ok for vanlige folk og bidra slik med et dødsfall eller to innimellom.

Men dog en god nyhet. Politiet har begynt å ta idiotene jeg irriterer meg over som stenger tunneler osv. Fordi at de ikke gidder lade . 12000 kroner i bot. Burde og mistet lappen for 6 mnd. her umiddelbart. 2 gang strengere straff.

https://dinside.dagbladet.no/motor/droppet-dette-ble-anmeldt/80795955
Redigert 11.01.2024 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Sjoa
16.01.2024 kl 11:14 1929

Nå begynner ELBIL taxiene å sutre :
"– Men vi opplever ladingen som et problem. Det er ganske heftig, sier Anne Karlsen Hove. Hun er nestleder i Norges Taxiforbund, og kjører selv drosje for Oslo Taxi.

Hove forteller at i overkant av en tredjedel av drosjene til Oslo Taxi hittil er elektriske. Men en fulloppladet bil holder ikke en hel arbeidsdag. Og med kun 14 egne ladestasjoner, går dermed mye av tiden til å stå i kø ved ladestasjonene.

Én time i kø
Selv kjører Hove en Mercedes-Benz EQB. Med ladestasjon hjemme starter hun gjerne arbeidsdagen med fullt batteri. Likevel må hun ta lunsjpausen til bruk – for å lade bilen. Marit Kristine Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, skriver i en e-post til VG at drosjenæringen selv burde ha forberedt seg på at disse utfordringene kunne oppstått."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xgnadp/taxinaeringen-fortviler-i-sprengkulden-det-er-ganske-heftig?
Redigert 16.01.2024 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Tradinator
16.01.2024 kl 12:38 1874

Absolutt ikke, men, lader hver 14 dag i garasjen og typisk helgetur er 30 mil og det klarer jeg med god margin, om det så er 10 minus. Da er bensin bare bortkastede penger for meg.
Stigendekurs
16.01.2024 kl 14:12 1837

Elbil/Buss vinter og batteri er noe alle som har elbil vet at en har halv kjørelengde under 0"C.
Men det som jeg savner med elbil når jeg kjører i snø kaos er at jeg følte meg tryggere med Diesel/Bensin bil,
Det var og mer artig å "leke" seg.
Elbiler er slede på hjul. Enig?
Tigerberget
16.01.2024 kl 15:00 1870

Sykt digg med elbil i disse dager med temperaturer ned mot -30.
Varm bil som alltid starter uten bekymringer, og en overlegen 4x4.
Aldri mer fossil kjerre. Selv med 30 år bak rattet i en bensin eller dieselbil så er det ingenting som slår en strømrakett.
0-100 på under 4 sek....og jeg som synes min gamle BMW i ungdommen med 0-100 på 8,3 sek var rask... :D hahahaha
Sjoa
17.01.2024 kl 14:51 1780

Mulig han er splitter pine gal ? Telsa eier som oppfordrer folk til å selge bilen hahaaahooo :)
Det er dere som har elbil på grunn av akselerasjon som ofte er farlig i trafikken. Dere får pustebesvær om dere må ligge bak en bil i 100 meter.

https://tv.vg.no/video/283384/vinterfore-tesla-far-problemer-pa-glatta-i-snovaeret

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/elbil-tr%C3%B8bbel-for-sykepleierne-trenger-biler-som-kan-kj%C3%B8re/ar-AA1n3ZXC?ocid=msedgdhp&pc=HCTS&cvid=be9d1abd619348a082ea28e335bc7197&ei=11

Voldsom til klaging om disse elbilene er så fantastiske ?
Redigert 17.01.2024 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
rockpus
17.01.2024 kl 15:47 1719

"Elbiler er slede på hjul. Enig?"

Det er jo ikke hvilket medium som driver bilen som er det av gjørende for kjøreegenskaper!
Thesistulling
17.01.2024 kl 17:21 1655

Tjaaaaa.........
Indirekte så har det jo det, frem til batteriene blir LITT lettere.....
😉
Tror ikke jeg vil ha firehjulssladd med en elbil, 4wd eller ei, blir for tungt, for mye masse i bevegelse.
rockpus
17.01.2024 kl 18:17 1604

Jeg har hatt elbil fra Jaguar, Porsche og nå BMW. Noen av de best kjørende biler jeg noen sinne har hatt.
Sjoa
17.01.2024 kl 18:52 1561

Du har jo aldri vinter, knapt nok minusgrader. Da får du si at bilen egner seg til sommerføre. Der mener jeg europere burde kjøre elbil og ikke vi langt oppe i nord. Må være mer klimavennlig å ha slike biler i varme land. Bør dog innføres vektskatt på elbiler, da de sliter veidekket hurtigere på grunn av tyngden. Både bildekk og veiene slites fortere. Granulat på fotballbaner er livsfarlig, men ikke 30 % mer slitasje på dekk til elbiler. Idiotlandet over alle, AS Norge fornekter seg ikke her heller. Er en grunn til at de fleste veier i Norge nå stort sett er sporete .
Redigert 17.01.2024 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
hatitchi
17.01.2024 kl 19:13 1530

Ja, det er elbilene som bør ha en vektskatt.

Som kjent sliter en elbil på 2 000 kg mye mer på veien enn en fossilbil til 2 000 kg.
For øvrig så ble det i 2023 innført vektavgift for elbiler. For 2024 er avgiften 13 kr/kg på vekten over 500 kg. Fossilbiler sliter visst ikke noe som helst, selv om en kjører i en Land Cruiser på to tonn med piggdekk.