Fan ikke vits med ELbil

mercedesglk
ELBIL 25.03.2022 kl 19:42 13896

Hvorfor pokker skal man kjøre ELbil i Norge når kanoner og granater og bombing av olje tanker som spyr ut mere dritt enn om vi 5 mill mennesker i Norge kjører ELbil i 1000 år.
Nei dette er ikke ok. Ingen andre i verden bryr seg en dritt.
Sitter i en storby nå ( ikke i Norge nei, for der finnes ikke storbyer), ikke EN eneste flkkings ELbil å se, har vert her nå i 2 døgn,0 EL biler🤷🏼‍♂️🤣🤣🤣
Få V8 tilbake😎
Fluefiskeren
07.01.2024 kl 15:32 4220

Du får høre med NAF eller Viking om de har opplevd oppdrag med å starte en fossilbil i flere titalls kuldegrader.
Slettet bruker
07.01.2024 kl 16:33 4161

Nå har jeg ringt og de sier det et nesten ikke eksisterende problem, kun bilanafabeter som ikke vet at et lite batteri normalt må byttes hvert 5 år.
Og det er ikke problem med kjørelengden heller, et gammelt flatt batteri kan du starte med sleping eller nedoverbakke. Ganske mye enklere å forholde seg til.
De fleste som har litt omløp og "gammelbil"havner ikke i batterisituasjoner på vinteren. Kjenner absolutt flere elbil eiere som er misfornøyd enn de med "gammeldagse" biler. Bør innføres batterisyre avgift på elbilene, det er faenskap for miljøet og for hvorfor er granulat på fotballbaner et helvete når det er ok å slite dekkene 30 % fortere enn hos fossilbiler ?

https://www.tu.no/artikler/miljoproblemet-elbileierne-ikke-snakker-om/510191
Redigert 07.01.2024 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
mimer
07.01.2024 kl 16:46 4137


At kuldegradene også reduserer rekkevidden er vi vant til, men når 232 kilometer på gjettometeret i EL6 blir til 69 etter 80 kilometers kjøring i en drøss kuldegrader, betyr det nesten halvert rekkevidde. Noe tilsvarende erfarte vi i Xpeng G9 i nærmere minus 20, men en halvering i forhold til rekkeviddevisningen og mer enn en halvering i forhold til WLTP-tallene er uansett for mye. Selv om vi kjørte mye på motorvei som spiser ekstra mye strøm.



https://www.finansavisen.no/motor/2024/01/05/8066445/test-av-kina-elbilene-xpeng-g9-og-nio-el6-med-rekkevidde-og-pris
Osvaldsen
07.01.2024 kl 20:38 4028

Det er vel ikke noe mer spesielt med ditt batteri enn med andre sitt? I følge Statens vegvesen er rekkevidden din redusert med 40% i -20grader....

Osvaldsen
Redigert 07.01.2024 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
tinker
07.01.2024 kl 23:12 3915

Angående forurensing som mange her nevner. Ja, jeg vet at alle monner drar (jfr musa som pissa i havet). Men når det samtidig leses at man har funnet ut at 15-16 av de største containerskipene i verden forurenser mer enn hele verdens bilpark i løpet av ett år (!) så blir perspektivet litt snudd. Det var antydet at ett skip av disse gigantene kan tilsvare 50 mill biler.hvor mange av dem som går på verdenshavene vet ikke jeg, men de er mange. Disse skipene er det som frakter julegavene du kjøpte og mye av det du forbrukte i løpet av året. Da vet jeg ikke helt helt hva min evt.elbil og 10000 km/år betyr for å redde verden. Må kanskje tenke litt bredere?
Tradinator
08.01.2024 kl 00:02 3870

Stemmer det, kun drøyt 400 km i minus 18. Da varer det ca 14 dager før jeg fyller strøm hjemme igjen. Kjempeproblematisk… Ikke vær så gammeldagse da folkens. Knuser jo fossil biler på nesten alt og batteriene blir snart enda bedre. Hvor ofte er det 25 minus da? Sist gang i 1941? Starter på et blunk, og er varm på sekunder.
fjellape
08.01.2024 kl 00:23 3844

Tviler på at en containerbåt har utstlipp som 50 mill biler.
For noen år sida gjorde jeg overslag på at den norske skipsflåten har 9 ganger så stort utslipp som privatbilene her i landet, hvis jeg husker talla rett.
Dvs at at flåten har like mye utslipp som i størrelsesorden 20 milloner biler, og det kan være mange kontainerskip i den flåten.
tinker
08.01.2024 kl 00:34 3819

Påstanden er nok som du sier ikke helt riktig nei. Har sjekket på faktisk.no og der er oppsummering:

Oppsummert slipper containerskipet i vårt regnestykke ut dette årlig:

Like mye SOx som omlag 100 millioner biler
Like mye NOx som omlag 3 millioner biler
Like mye CO2 som omlag 56 000 biler
Er det da riktig at ett containerskip har et utslipp som tilsvarer 50 millioner biler?

Når det gjelder svovel er det dekning for å si at et containerskip forurenser like mye som 50 millioner biler. Faktisk kunne man tatt enda hardere i og sagt 100 millioner, altså det dobbelte.
Når det gjelder NOx er påstanden feil.
Når det gjelder CO2 er påstanden feil.

Tankevekkende allikevel kanskje.
Osvaldsen
08.01.2024 kl 17:21 3619

https://www.nettavisen.no/okonomi/kaos-i-sprengkulda-aldri-opplevd-noe-lignende/s/5-95-1564253

Denne var jo litt gøy, siste avsnitt. Også fra fagfolk da, gitt.
Med elbil er det så mye elektronikk, så når bilen blir for kald får man problemer med elektronikken, ikke bare batteriet. Jeg har alltid sagt at det beste som har skjedd vår bransje er piggfrie vinterdekk og elbil, for vi har fått mye mer å gjøre.

Osvaldsen
Slettet bruker
08.01.2024 kl 19:03 3541

En ting er sikkert jeg er dritalie ELBILER som stenger tunneler her i området. Kan de ikke miste lappen om de skaper så farlige situasjoner ? Legger de ut på kjøretur uten nok batterikapasitet er det til fare for andre trafikanter. Veien er pinadø sperret her nesten hver uke på grunn av elbiler som er gått tom eller annen defekt.
De og trailerbeist på sommerdekk slipper altfor lett unna. På tide å ta kraftig oppgør med slike slendrianer.
Redigert 08.01.2024 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
dårligtid
08.01.2024 kl 19:56 3474

Du virker så smart i denne meldingen..
Slettet bruker
08.01.2024 kl 21:05 3411

Ja ,idioter med dårligtid bør få på pukkelen, der de er en fare for andre i trafikken. Du og de virker ikke smart i det hele tatt. Eller i beste fall driter i andre som opplever farlige situasjoner på grunn av dette. Når folk ikke kan planlegge bør de heller ikke ha lappen. Bør også ta svina med nedisete ruter og dårlig lys fordi at de må spare på strømmen. Hvorfor skal de få kjøre videre når de ikke engang har baklyset på ? Drithakkelei idiotene. En skal være synlig i trafikken og ikke til hinder på grunn av elendig planlegging. Ikke bare jeg som er lei idiotene. Her er flere uting med møkka. De statistikkene som løgnhalsene kommer med som er pk-dreid kan de stappe opp i rassen, ser selv hvilke biler som stopper her i området og det er søppelelbiler. Jeg hater dritten, de er oftere involvert i uhell på grunn av elendige sjåfører får en tro om det ikke er elbilens feil. Da bør de betale mer i forsikring også.

https://www.forskning.no/ny-bil-og-trafikk/stadig-storre-og-tyngre-biler-kan-gjore-trafikken-farligere/295541

https://www.tv2.no/broom/up-advarer-ikke-gjor-disse-idiotiske-tingene-i-vinter-trafikken/9590548/

https://www.document.no/2021/12/08/stromtomme-elbiler-i-trafikk-kaos-ved-tvedestrand-rode-kors-klar-til-a-hjelpe-bilister/

Tesla eiere er mye oftere i ulykker enn andre. På tide å slutte med silkehansker for biltullingene. Burde ikke få lov å forsikre bil etter 2 uhell på 5 år der du selv har skylden. bør og ta fra de lappen da.
"undersøkelse som danske Politiken har gjort, viser at elbiler er involvert i 20 prosent flere uhell enn andre typer. For Tesla er tallet enda høyere - hele 50 prosent. "

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354
Redigert 08.01.2024 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2024 kl 07:22 3252

Selskapene som ikke kan kjøre rutene bør få kraftige bøter, det er en grunn til at de har fått rutene. Klarer de ikke holde driften oppe må det straffes. Dårlig planleggeing og idioti unnskyldes ikke ellers i samfunnet når plikter og lover skal følges! Det er kollektiv sinnsykdom på gang, alt med elkjøretøy unnskyldes.

200 bussavganger innstilt i Oslo
Ruter har fremdeles trøbbel med sine el-busser i vinterkulda.

https://www.dagbladet.no/nyheter/200-bussavganger-innstilt-i-oslo/80788735
Redigert 09.01.2024 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
09.01.2024 kl 08:44 3183

Vil tro de får bøter for forsinkelser og innstillinger, men ikke godt å si siden dette er batteribusser. Da er det sikkert med i anbudet at de ikke kan gå uansett vær og temperatur.
Det begynner å dannes et godt bilde av hva "det grønne skiftet" er. Skal man få ned trafikk og forurensning må det lages biler og busser som ikke starter hele året og vips så har man fått ned trafikk og forurensning på et blunk ;) Blir nok enda bedre til neste vinter, da skal hele bussparken være elektrisk.

Osvaldsen
Slettet bruker
09.01.2024 kl 09:06 3156

Busser og lastebiler må over på grønn hydrogen. at batteribiler får dårligere effekt i kulde er ikke noe nytt å må tas hensyntil.
Slettet bruker
11.01.2024 kl 17:22 2839

Du var heldig med den dagen, ja.
Oslo kommune er i ferd med å bli miljøkriminell. Hvem bør de betale bøter til for dette ? Det bør koste så det svir allefall det er sikkert.

"Må leie inn dieselbiler
Oslo kommune er pålagt å bruke elbiler, men disse streiker i kulda. Dermed blir funksjonshemmede og eldre sittende uten hjelp. - Jeg må leie inn dieselbil, sier avdelingssjef Tove Skillingstad til Dagbladet."

https://www.dagbladet.no/nyheter/ma-leie-inn-dieselbiler/80798287

Er for enkelt å bare si det ikke virker ? Men som kommuner flest kan de ikke verken planlegge eller ha økonomisk styring, er bare å kreve mer skatt.
Regner det med det legges ekstra på nå om de må betale mer i bomringen for dieselbiler og når de får miljøstraffeskatt for dette uhorvelige avviket.
Nei, vet du hva når funkjsonhemmede og eldre hater planeten så mye at de vil bruke dieselbiler er det vel på tide å ta fra dem trygda.
Redigert 11.01.2024 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
11.01.2024 kl 17:29 2822

Leste akkurat samme artikkel. Tragisk hele greiene! Liv kommer til å gå tapt pga idioti! Da er man vel like langt?

Osvaldsen
Slettet bruker
11.01.2024 kl 17:38 2796

Si ikke det om det kan tenkes at politikerne vrir dette til at det kan spare miljøet så kan det tenkes at det er helt ok for vanlige folk og bidra slik med et dødsfall eller to innimellom.

Men dog en god nyhet. Politiet har begynt å ta idiotene jeg irriterer meg over som stenger tunneler osv. Fordi at de ikke gidder lade . 12000 kroner i bot. Burde og mistet lappen for 6 mnd. her umiddelbart. 2 gang strengere straff.

https://dinside.dagbladet.no/motor/droppet-dette-ble-anmeldt/80795955
Redigert 11.01.2024 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2024 kl 11:14 2502

Nå begynner ELBIL taxiene å sutre :
"– Men vi opplever ladingen som et problem. Det er ganske heftig, sier Anne Karlsen Hove. Hun er nestleder i Norges Taxiforbund, og kjører selv drosje for Oslo Taxi.

Hove forteller at i overkant av en tredjedel av drosjene til Oslo Taxi hittil er elektriske. Men en fulloppladet bil holder ikke en hel arbeidsdag. Og med kun 14 egne ladestasjoner, går dermed mye av tiden til å stå i kø ved ladestasjonene.

Én time i kø
Selv kjører Hove en Mercedes-Benz EQB. Med ladestasjon hjemme starter hun gjerne arbeidsdagen med fullt batteri. Likevel må hun ta lunsjpausen til bruk – for å lade bilen. Marit Kristine Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, skriver i en e-post til VG at drosjenæringen selv burde ha forberedt seg på at disse utfordringene kunne oppstått."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xgnadp/taxinaeringen-fortviler-i-sprengkulden-det-er-ganske-heftig?
Redigert 16.01.2024 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Tradinator
16.01.2024 kl 12:38 2447

Absolutt ikke, men, lader hver 14 dag i garasjen og typisk helgetur er 30 mil og det klarer jeg med god margin, om det så er 10 minus. Da er bensin bare bortkastede penger for meg.
Stigendekurs
16.01.2024 kl 14:12 2410

Elbil/Buss vinter og batteri er noe alle som har elbil vet at en har halv kjørelengde under 0"C.
Men det som jeg savner med elbil når jeg kjører i snø kaos er at jeg følte meg tryggere med Diesel/Bensin bil,
Det var og mer artig å "leke" seg.
Elbiler er slede på hjul. Enig?
Tigerberget
16.01.2024 kl 15:00 2483

Sykt digg med elbil i disse dager med temperaturer ned mot -30.
Varm bil som alltid starter uten bekymringer, og en overlegen 4x4.
Aldri mer fossil kjerre. Selv med 30 år bak rattet i en bensin eller dieselbil så er det ingenting som slår en strømrakett.
0-100 på under 4 sek....og jeg som synes min gamle BMW i ungdommen med 0-100 på 8,3 sek var rask... :D hahahaha
Slettet bruker
17.01.2024 kl 14:51 2393

Mulig han er splitter pine gal ? Telsa eier som oppfordrer folk til å selge bilen hahaaahooo :)
Det er dere som har elbil på grunn av akselerasjon som ofte er farlig i trafikken. Dere får pustebesvær om dere må ligge bak en bil i 100 meter.

https://tv.vg.no/video/283384/vinterfore-tesla-far-problemer-pa-glatta-i-snovaeret

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/elbil-tr%C3%B8bbel-for-sykepleierne-trenger-biler-som-kan-kj%C3%B8re/ar-AA1n3ZXC?ocid=msedgdhp&pc=HCTS&cvid=be9d1abd619348a082ea28e335bc7197&ei=11

Voldsom til klaging om disse elbilene er så fantastiske ?
Redigert 17.01.2024 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
rockpus
17.01.2024 kl 15:47 2332

"Elbiler er slede på hjul. Enig?"

Det er jo ikke hvilket medium som driver bilen som er det av gjørende for kjøreegenskaper!
Thesistulling
17.01.2024 kl 17:21 2268

Tjaaaaa.........
Indirekte så har det jo det, frem til batteriene blir LITT lettere.....
😉
Tror ikke jeg vil ha firehjulssladd med en elbil, 4wd eller ei, blir for tungt, for mye masse i bevegelse.
rockpus
17.01.2024 kl 18:17 2217

Jeg har hatt elbil fra Jaguar, Porsche og nå BMW. Noen av de best kjørende biler jeg noen sinne har hatt.
Slettet bruker
17.01.2024 kl 18:52 2174

Du har jo aldri vinter, knapt nok minusgrader. Da får du si at bilen egner seg til sommerføre. Der mener jeg europere burde kjøre elbil og ikke vi langt oppe i nord. Må være mer klimavennlig å ha slike biler i varme land. Bør dog innføres vektskatt på elbiler, da de sliter veidekket hurtigere på grunn av tyngden. Både bildekk og veiene slites fortere. Granulat på fotballbaner er livsfarlig, men ikke 30 % mer slitasje på dekk til elbiler. Idiotlandet over alle, AS Norge fornekter seg ikke her heller. Er en grunn til at de fleste veier i Norge nå stort sett er sporete .
Redigert 17.01.2024 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
hatitchi
17.01.2024 kl 19:13 2143

Ja, det er elbilene som bør ha en vektskatt.

Som kjent sliter en elbil på 2 000 kg mye mer på veien enn en fossilbil til 2 000 kg.
For øvrig så ble det i 2023 innført vektavgift for elbiler. For 2024 er avgiften 13 kr/kg på vekten over 500 kg. Fossilbiler sliter visst ikke noe som helst, selv om en kjører i en Land Cruiser på to tonn med piggdekk.
Slettet bruker
17.01.2024 kl 19:28 2799

Jeg er alltid for at et system skal være rettferdig ellers er det ikke vits å ha system. Da blir det slik at folk mister respekt for det meste om ting ikke fungerer i praksis. Vektskatt er supert og da bør det gjelde for alle biler, samme med bompenger osv osv. Slitasje av vei er stikkordet her angående vekt. OG miljøslitasjeavgift for dekk på tunge biler.
Thesistulling
17.01.2024 kl 22:55 2711

Lekt deg på vinterføre med noen av dem da?
Hentet inn en kontra?
Slettet bruker
17.01.2024 kl 23:11 2684

Ikke spør om det, for ueffent spørsmål. Hvorfor er Elbiler oftere i ulykker enn fossilbiler

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/03/19/195562517/elbiler-krasjer-langt-oftere-enn-andre-biler?nr=1


Er det bilene ? Sjåføren ? Ellerbegge deler ? Ingen tvil om at forsikringen på elbiler, er for lav

Nå erkjenner buss selskap at det er feil på Elbussene året rundt. Da økes billettprisene snart. For såkalt MILJØET. Hva belastes miljøet med av ekstra deler, ekstrabusser og arbeidet. Før var det farlig med gamle batterier. Nå er det tydeligvis helt ok.

https://www.vg.no/nyheter/i/4o9zMV/ruter-har-problemer-med-elbussene-byraadet-krever-svar-fra-kollektivselskapet?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=dre-65a84f48773618520cdb6be4
Redigert 18.01.2024 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
rockpus
18.01.2024 kl 09:24 2579

Jeg bruker ikke bil som leketøy. Når jeg vurderer en bils egenskaper, tenker jeg på fremkommelighet. Bilene jeg nevnte var blant de beste jeg har eid på vinterføre. Og jeg har eid svært mange ulike typer bil i mitt liv. At elbiler ofte havner i grøften, og sliter mer dekk, skyldes antagelig at eierne ikke behersker de store krefter mange av disse bilene har.
Tradinator
18.01.2024 kl 09:41 2548

Sinnet mot Elbiler er noe av det mest hvite menn som pusher 50 jeg vet. Bilene kjører helt enkelt kjørt fra bensin og diesel på nesten alle parametere. Rekkevidde kortet er jo bare surr å bruke, når bilene går over 500 km. Hvor langt kjører mann på et strekk egentlig? Har du kjørt 30 mil tipper jeg det går fint med en halvtimes rast og lading. Når jeg setter meg i en bensin bil nå får jeg litt sånn retro følelser. Hyggelig det, men føles udatert på et vis.
Thesistulling
18.01.2024 kl 10:26 2510

Tja, det var slik jeg lærte å kjøre bil på vinterføre for snart 40 år siden.
Aldri vært skyld i noen uhell, aldri mistet kontrollen.
Tar det som min trafikksikkerhetsmessige plikt det å lære å kontrollere bilen min på vinterføre.
Det er ikke snakk om å "leke" seg, det er snakk om å være forberedt på det uventede, noe man tydelig ser mangler i dagens trafikkbilde.

Forøvrig er jeg ikke negativt innstilt til el-bil, det er bare det at det finnes ikke noe alternativ til en Landcruiser 100.



Redigert 18.01.2024 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2024 kl 12:18 2473

Stakar liten synes du det er ekkelt at elbiler er oftere i ulykker. jaja, livet er ubehagelig noen ganger!
Du kan lage en egen statistikk som du henger opp på rommet hjemme så får du det bedre.


Et lite tips slik at du kan få det bedre. Sjekk vogntog og sommerdekk som er med i ulykker på vinterføre det er stort sett Fossile trailere.
Redigert 18.01.2024 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
rockpus
18.01.2024 kl 13:03 2425

Det er 48 år siden jeg tok lappen, så håper jo at jeg har lært litt. Også om vinterkjøring. ,-)
Slettet bruker
18.01.2024 kl 13:11 2415

Grattis jeg har heller ikke vært involvert i ulykker, men har hatt flaks et par ganger(har hatt skrens). Men det er stooor forskjell mellom landsdelene/distrikter på glattføre/farefulle veier. Mange som ikke takler akselerasjonen på ELbil, det ser jeg nesten daglig i trafikken. Blir flere farlige situasjoner av slikt når en presser til det ytterste for at det 99.95 % sjanse for at det lar seg gjøre. Så all ære til deg da er du trolig ikke en av dem. Det mest undøvendige i verden er å ta sjanse i trafikken eller la seg stresse der. Jeg hater virkelig folk som ligger oppi ræva på deg. Det er de minst intelligente sjårførene som finnes.
Redigert 18.01.2024 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
18.01.2024 kl 13:33 2391

Svarte da, nå fikk du siste ordet.....
😡

Neida, tipper vi er enige om det meste, ha en fin dag.
Tradinator
18.01.2024 kl 14:13 2355

Sinnet.... :-) Jeg trenger ikke tips, lever fint med Elbil, den gjør jobben mer enn godt nok til mitt behov, så får de som har lyst kjøre bensin. Med min kalkulator er det lite lønnsomt, og det gjør ikke noe fra eller til med min bruk av bil. Da velger jeg el syv dager i uka og det har vært helt problemfritt.
Slettet bruker
18.01.2024 kl 14:15 2344

Ingen vits å bli så såret , vonbråten og hissig for tilgjengelige data/statistikk. Du nekter å forholde deg til noe som helst og det enkleste er alltid å spille uskyldig og såret. Ja, livet kan noen ganger være voldsomt. Og verst er det for falske mennnesker. Surna du av trailere med sommerdekk ? den var for å få deg i godt humør.
Redigert 18.01.2024 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2024 kl 17:13 2297

Mye informasjon om Elbiler blir ikke fortalt til deg som kunde, så viktig å sette seg inn i alt om en har det.

Ble forgiftet av elbilen sin
John Martin Johansen 09.02.2023 02:08

Roy-Terje Rasmussen fra Ålgård merket en stank i garasjen.Få dager senere ble han dårlig i magen, kastet opp og fikk problemer med å puste, skriver Gjesdalbuen. Jeg trodde at det var et dødt dyr. Jeg lå og snuste i alle åpninger i garasjen og tenkte: «Hvor ligger denne døde musa?», sier han.
Etter at sønnen hans fortalte om den sterke lukten, gikk Rasmussen ut for å lete.

– Det kjentes ut som at stanken kom fra bilen. Da jeg gikk inn luktet det bare verre, så jeg løftet opp panseret og kikket på batteriet, forteller han, og legger til:

– Jeg fikk trillet ut bilen før jeg kasta opp. Jeg måtte bare få den ut fort, for den kunne ikke stå i garasjen og lukte. Det luktet til slutt dødt dyr i både første og andre etasje.

Rasmussen ble veldig dårlig, og fortsatte å kaste opp og hadde diaré hele natten, ifølge Gjesdalbuen .

– Jeg snakket med en sykepleier som sa at jeg måtte ringe Giftinformasjonen. Jeg fikk også time hos legen og måtte muligens på sykehuset, sier han.

Etter å ha vært i kontakt med både Giftinformasjonen og legevakt, fikk han endelig vite hva som var galt. Rasmussen hadde pustet inn den giftige gassen hydrogensulfid.

Han fikk i ettertid vite at den giftige gassen kom fra batteriet i bilen. Det hadde kortsluttet og tatt fyr innvendig. Han var heldig som kun pustet inn små mengder av gassen. De sa at det kan være dødelig, hvis konsentrasjonen er sterk nok, forteller han.Tesla opplyser at dette ikke er et kjent problem, og at hydrogensulfidforgiftning fra elbil er svært uvanlig. Det har imidlertid forekommet.

Nå etterlyser Rasmussen informasjon fra Tesla om den mulige faren.

– Hadde jeg bare visst det med én gang, hadde jeg kjørt bilen rett ut. Men jeg lå og snuste i garasjen i en halvtime og prøvde å finne ut hva som luktet, sier han til Gjesdalbuen. Rasmussen beskriver opplevelsen som skummel, og foreslår at et eget skriv legges i bilene. Å kaste opp i mange dager og å ha diaré i to uker er ikke noe å anbefale. Folk må være obs på dette, avslutter Rasmussen .

https://www.document.no/2023/02/09/ble-forgiftet-av-elbilen-sin/
Redigert 18.01.2024 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
rockpus
18.01.2024 kl 17:32 2264

Ja, slik gass fra batteriet til en elbil kan nok være like farlig som kullosforgiftning fra en fossilbil. Vi utsettes for farer over alt, men spesielt i lukket rom i tilfeller som dette.
Osvaldsen
18.01.2024 kl 17:45 2241

https://www.nettavisen.no/eldreomsorg/elbil/byradet-i-oslo/krever-oppvask-etter-elbil-trobbel-det-er-uholdbart/s/5-95-1585809

Litt rart at alle de som kommenterer på forum og har elbil aldri har noen problemer, bare alle andre mdx elbil. Tenker det er en måte å prøve å overbevise seg selv på i forsøket på å overbevise andre?

Osvaldsen
rockpus
18.01.2024 kl 18:36 2205

Jeg har opplevd problemer med både elbil og fossilbil. Det finnes ingen alternativ som garanterer deg et problemfritt liv.
Fluefiskeren
18.01.2024 kl 18:53 2178

H2S er veldig lett å lukte i lave konsentrasjoner. Lukter råtne egg. CO-gass derimot er luktløs og derfor veldig farlig. Har vært årsak til mange dødsfall.
Redigert 18.01.2024 kl 18:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2024 kl 19:22 2147

79 % flere feil på elbil. Er viktig å holde verksteder igang. Så det er meget positivt.
Ladbare hybrider kommer verst ut 146 % flere feil. Sammenlignet med biler med forbrenningsmotor, har elbilene altså 79 prosent flere innrapporterte feil.


https://www.tv2.no/broom/ny-rapport-79-prosent-flere-feil-pa-elbiler/16272838/
Redigert 18.01.2024 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
18.01.2024 kl 19:35 2121

Så du tenker H2S er bedre siden den kan luktes? Luktesansen lammes alt etter konsentrasjon så da hjelper det lite at den lukter råtne egg.

Osvaldsen
Fluefiskeren
18.01.2024 kl 20:01 2100

Selvfølelig er den det. Bruk hodet. Hvorfor setter man til luktestoffer (svovelforbindelser) til propan? Selvsagt for å bli oppmerksom på eventuelle lekkasjer. Propan er luktfri i seg selv.
Redigert 18.01.2024 kl 20:02 Du må logge inn for å svare