Fan ikke vits med ELbil

mercedesglk
ELBIL 25.03.2022 kl 19:42 13436

Hvorfor pokker skal man kjøre ELbil i Norge når kanoner og granater og bombing av olje tanker som spyr ut mere dritt enn om vi 5 mill mennesker i Norge kjører ELbil i 1000 år.
Nei dette er ikke ok. Ingen andre i verden bryr seg en dritt.
Sitter i en storby nå ( ikke i Norge nei, for der finnes ikke storbyer), ikke EN eneste flkkings ELbil å se, har vert her nå i 2 døgn,0 EL biler🤷🏼‍♂️🤣🤣🤣
Få V8 tilbake😎
Slettet bruker
17.01.2024 kl 19:28 2621

Jeg er alltid for at et system skal være rettferdig ellers er det ikke vits å ha system. Da blir det slik at folk mister respekt for det meste om ting ikke fungerer i praksis. Vektskatt er supert og da bør det gjelde for alle biler, samme med bompenger osv osv. Slitasje av vei er stikkordet her angående vekt. OG miljøslitasjeavgift for dekk på tunge biler.
Thesistulling
17.01.2024 kl 22:55 2533

Lekt deg på vinterføre med noen av dem da?
Hentet inn en kontra?
Slettet bruker
17.01.2024 kl 23:11 2506

Ikke spør om det, for ueffent spørsmål. Hvorfor er Elbiler oftere i ulykker enn fossilbiler

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/03/19/195562517/elbiler-krasjer-langt-oftere-enn-andre-biler?nr=1

Er det bilene ? Sjåføren ? Ellerbegge deler ? Ingen tvil om at forsikringen på elbiler, er for lav

Nå erkjenner buss selskap at det er feil på Elbussene året rundt. Da økes billettprisene snart. For såkalt MILJØET. Hva belastes miljøet med av ekstra deler, ekstrabusser og arbeidet. Før var det farlig med gamle batterier. Nå er det tydeligvis helt ok.

https://www.vg.no/nyheter/i/4o9zMV/ruter-har-problemer-med-elbussene-byraadet-krever-svar-fra-kollektivselskapet?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=dre-65a84f48773618520cdb6be4
Redigert 18.01.2024 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
rockpus
18.01.2024 kl 09:24 2401

Jeg bruker ikke bil som leketøy. Når jeg vurderer en bils egenskaper, tenker jeg på fremkommelighet. Bilene jeg nevnte var blant de beste jeg har eid på vinterføre. Og jeg har eid svært mange ulike typer bil i mitt liv. At elbiler ofte havner i grøften, og sliter mer dekk, skyldes antagelig at eierne ikke behersker de store krefter mange av disse bilene har.
Tradinator
18.01.2024 kl 09:41 2371

Sinnet mot Elbiler er noe av det mest hvite menn som pusher 50 jeg vet. Bilene kjører helt enkelt kjørt fra bensin og diesel på nesten alle parametere. Rekkevidde kortet er jo bare surr å bruke, når bilene går over 500 km. Hvor langt kjører mann på et strekk egentlig? Har du kjørt 30 mil tipper jeg det går fint med en halvtimes rast og lading. Når jeg setter meg i en bensin bil nå får jeg litt sånn retro følelser. Hyggelig det, men føles udatert på et vis.
Thesistulling
18.01.2024 kl 10:26 2333

Tja, det var slik jeg lærte å kjøre bil på vinterføre for snart 40 år siden.
Aldri vært skyld i noen uhell, aldri mistet kontrollen.
Tar det som min trafikksikkerhetsmessige plikt det å lære å kontrollere bilen min på vinterføre.
Det er ikke snakk om å "leke" seg, det er snakk om å være forberedt på det uventede, noe man tydelig ser mangler i dagens trafikkbilde.

Forøvrig er jeg ikke negativt innstilt til el-bil, det er bare det at det finnes ikke noe alternativ til en Landcruiser 100.

Redigert 18.01.2024 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2024 kl 12:18 2296

Stakar liten synes du det er ekkelt at elbiler er oftere i ulykker. jaja, livet er ubehagelig noen ganger!
Du kan lage en egen statistikk som du henger opp på rommet hjemme så får du det bedre.

Et lite tips slik at du kan få det bedre. Sjekk vogntog og sommerdekk som er med i ulykker på vinterføre det er stort sett Fossile trailere.
Redigert 18.01.2024 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
rockpus
18.01.2024 kl 13:03 2248

Det er 48 år siden jeg tok lappen, så håper jo at jeg har lært litt. Også om vinterkjøring. ,-)
Slettet bruker
18.01.2024 kl 13:11 2238

Grattis jeg har heller ikke vært involvert i ulykker, men har hatt flaks et par ganger(har hatt skrens). Men det er stooor forskjell mellom landsdelene/distrikter på glattføre/farefulle veier. Mange som ikke takler akselerasjonen på ELbil, det ser jeg nesten daglig i trafikken. Blir flere farlige situasjoner av slikt når en presser til det ytterste for at det 99.95 % sjanse for at det lar seg gjøre. Så all ære til deg da er du trolig ikke en av dem. Det mest undøvendige i verden er å ta sjanse i trafikken eller la seg stresse der. Jeg hater virkelig folk som ligger oppi ræva på deg. Det er de minst intelligente sjårførene som finnes.
Redigert 18.01.2024 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
18.01.2024 kl 13:33 2214

Svarte da, nå fikk du siste ordet.....
😡

Neida, tipper vi er enige om det meste, ha en fin dag.
Tradinator
18.01.2024 kl 14:13 2178

Sinnet.... :-) Jeg trenger ikke tips, lever fint med Elbil, den gjør jobben mer enn godt nok til mitt behov, så får de som har lyst kjøre bensin. Med min kalkulator er det lite lønnsomt, og det gjør ikke noe fra eller til med min bruk av bil. Da velger jeg el syv dager i uka og det har vært helt problemfritt.
Slettet bruker
18.01.2024 kl 14:15 2167

Ingen vits å bli så såret , vonbråten og hissig for tilgjengelige data/statistikk. Du nekter å forholde deg til noe som helst og det enkleste er alltid å spille uskyldig og såret. Ja, livet kan noen ganger være voldsomt. Og verst er det for falske mennnesker. Surna du av trailere med sommerdekk ? den var for å få deg i godt humør.
Redigert 18.01.2024 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2024 kl 17:13 2120

Mye informasjon om Elbiler blir ikke fortalt til deg som kunde, så viktig å sette seg inn i alt om en har det.

Ble forgiftet av elbilen sin
John Martin Johansen 09.02.2023 02:08

Roy-Terje Rasmussen fra Ålgård merket en stank i garasjen.Få dager senere ble han dårlig i magen, kastet opp og fikk problemer med å puste, skriver Gjesdalbuen. Jeg trodde at det var et dødt dyr. Jeg lå og snuste i alle åpninger i garasjen og tenkte: «Hvor ligger denne døde musa?», sier han.
Etter at sønnen hans fortalte om den sterke lukten, gikk Rasmussen ut for å lete.

– Det kjentes ut som at stanken kom fra bilen. Da jeg gikk inn luktet det bare verre, så jeg løftet opp panseret og kikket på batteriet, forteller han, og legger til:

– Jeg fikk trillet ut bilen før jeg kasta opp. Jeg måtte bare få den ut fort, for den kunne ikke stå i garasjen og lukte. Det luktet til slutt dødt dyr i både første og andre etasje.

Rasmussen ble veldig dårlig, og fortsatte å kaste opp og hadde diaré hele natten, ifølge Gjesdalbuen .

– Jeg snakket med en sykepleier som sa at jeg måtte ringe Giftinformasjonen. Jeg fikk også time hos legen og måtte muligens på sykehuset, sier han.

Etter å ha vært i kontakt med både Giftinformasjonen og legevakt, fikk han endelig vite hva som var galt. Rasmussen hadde pustet inn den giftige gassen hydrogensulfid.

Han fikk i ettertid vite at den giftige gassen kom fra batteriet i bilen. Det hadde kortsluttet og tatt fyr innvendig. Han var heldig som kun pustet inn små mengder av gassen. De sa at det kan være dødelig, hvis konsentrasjonen er sterk nok, forteller han.Tesla opplyser at dette ikke er et kjent problem, og at hydrogensulfidforgiftning fra elbil er svært uvanlig. Det har imidlertid forekommet.

Nå etterlyser Rasmussen informasjon fra Tesla om den mulige faren.

– Hadde jeg bare visst det med én gang, hadde jeg kjørt bilen rett ut. Men jeg lå og snuste i garasjen i en halvtime og prøvde å finne ut hva som luktet, sier han til Gjesdalbuen. Rasmussen beskriver opplevelsen som skummel, og foreslår at et eget skriv legges i bilene. Å kaste opp i mange dager og å ha diaré i to uker er ikke noe å anbefale. Folk må være obs på dette, avslutter Rasmussen .

https://www.document.no/2023/02/09/ble-forgiftet-av-elbilen-sin/
Redigert 18.01.2024 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
rockpus
18.01.2024 kl 17:32 2087

Ja, slik gass fra batteriet til en elbil kan nok være like farlig som kullosforgiftning fra en fossilbil. Vi utsettes for farer over alt, men spesielt i lukket rom i tilfeller som dette.
Osvaldsen
18.01.2024 kl 17:45 2064

https://www.nettavisen.no/eldreomsorg/elbil/byradet-i-oslo/krever-oppvask-etter-elbil-trobbel-det-er-uholdbart/s/5-95-1585809

Litt rart at alle de som kommenterer på forum og har elbil aldri har noen problemer, bare alle andre mdx elbil. Tenker det er en måte å prøve å overbevise seg selv på i forsøket på å overbevise andre?

Osvaldsen
rockpus
18.01.2024 kl 18:36 2028

Jeg har opplevd problemer med både elbil og fossilbil. Det finnes ingen alternativ som garanterer deg et problemfritt liv.
Fluefiskeren
18.01.2024 kl 18:53 2001

H2S er veldig lett å lukte i lave konsentrasjoner. Lukter råtne egg. CO-gass derimot er luktløs og derfor veldig farlig. Har vært årsak til mange dødsfall.
Redigert 18.01.2024 kl 18:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2024 kl 19:22 1970

79 % flere feil på elbil. Er viktig å holde verksteder igang. Så det er meget positivt.
Ladbare hybrider kommer verst ut 146 % flere feil. Sammenlignet med biler med forbrenningsmotor, har elbilene altså 79 prosent flere innrapporterte feil.

https://www.tv2.no/broom/ny-rapport-79-prosent-flere-feil-pa-elbiler/16272838/
Redigert 18.01.2024 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
18.01.2024 kl 19:35 1944

Så du tenker H2S er bedre siden den kan luktes? Luktesansen lammes alt etter konsentrasjon så da hjelper det lite at den lukter råtne egg.

Osvaldsen
Fluefiskeren
18.01.2024 kl 20:01 1923

Selvfølelig er den det. Bruk hodet. Hvorfor setter man til luktestoffer (svovelforbindelser) til propan? Selvsagt for å bli oppmerksom på eventuelle lekkasjer. Propan er luktfri i seg selv.
Redigert 18.01.2024 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
18.01.2024 kl 20:16 1899

Det hjelper ikke at H2S lukter når du ikke kan lukte den. Blir konsentrasjonen for "høy" lukter du den ikke, luktesansen blir "blendet"/lammet. Da kjenner du ingen H2S lukt.

Osvaldsen
Fluefiskeren
18.01.2024 kl 20:24 1880

Når man lukter den trekker man seg selvsagt tilbake. Er det virkelig nødvendig å vrenge og vri på dette? Du kan jo prøve å få gassindustrien å slutte med å sette til et luktestoff til propan og butan. Tror ikke du får gjenhør.
Osvaldsen
18.01.2024 kl 20:34 1863

Det er ikke meningen å vri å vende på det prøver bare å forklare. Den laveste konsentrasjon luktesansen kan oppfatte er noe som 0,005%. Kommer konsentrasjon av H2S opp i 0,015-0,025% kan du ikke lukte den for da er konsentrasjon for høy for luktesansen. Husker ikke alle disse %'ene så er bare sånn ca. Så om du går inn i et område med for høy konsentrasjon av H2S kjenner du nødvendigvis ikke lukten. Det kan ikke sammenlignes med lukter som er tilsatt da de er tilsatt for at du skal lukte de og ikke kverke luktesansen....

Osvaldsen
Fluefiskeren
18.01.2024 kl 20:56 1835

Jeg skal gi deg rett i at veldig høye konsentrasjoner ikke er lett å lukte, men i tilfelle her luktet han det jo som bare det. Han skulle selvsagt bare trukket seg tilbake, men jeg forstår at det ikke var så lett for en ulærd å vite hva det var. Har man luktet gassen en gang så kjenner man den igjen. Veldig karakteristisk. Har stiftet bekjentskap på laboratoriet noen ganger.
Redigert 18.01.2024 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2024 kl 21:59 1789

Dette er da ikke noe dramatisk, folk har spart bompenger og drivsstoff i flere år så dette jevner seg nok ut. Selv om de burde hatt økning i effektwatt da de tar altfor mye og store deler av strømnettet. Kan tenkes at Strømselskapene tar de største strømforbrukerne etterhvert, det er uholdbart i en tid vi mangler energi. Bra at Tesla setter ned prisene slik at hvermansen som vil kan kjøpe bilene. Når Elbilene blir så billige at vi må kutte ned enda mer kostnader for barna som jobber i miljøfarlige gruver i Afrika må kutte lønna enda mer, da er markedet i balanse og miljøet har vunnet.

"Uholdbart verdifall for brukte elbiler
En ny undersøkelse viser at nye elbiler kan miste opptil halvparten av verdien i løpet av tre år, med et verdifall som er over 40 prosent høyere enn bensinbiler. "

https://www.finansavisen.no/teknologi/2024/01/18/8084709/uholdbart-verdifall-for-brukte-elbiler
Redigert 18.01.2024 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
rockpus
18.01.2024 kl 22:21 1752

Her er nok en svært viktig årsak til at elbiler har hatt mer feil:

"Det understrekes også at flere feil er relatert til «voksesmerter», og ulike software-feil."

Svært mange bilprodusenter har hatt umodent software system. Disse bilene er jo som en stor datamaskin. Samtidig ser vi nå at flere merker som hadde mye trøbbel med dette, nå får stadig bedre systemer. Hele bransjen er relativt ny, og vi har mye å lære. Alt fra gruvedrift til resirkulering av batterier.
Piggvar 2
26.01.2024 kl 14:54 1532

Aldri hatt problemer med el biler. De som aldri har hatt eller er svært til negative el bil snakker om noe som de ikke vet noe om .
Kommer aldri i livet gå tilbake til en fossilbil igjen.
Har kjørt el bil i et par år nå - aldri hatt et eneste problem. Mye billigere verkstedutgifter,- da det ikke er så mye som gå galt som kontra en fossilbil som er mer komplisert byggget opp av tusenvis deler.
Suveren på vinterføre.

Men det er stor forskjellig på busser som går på el og kjører med helårsdekk i Oslo på en skikkelig vinterstid med kulde og masse snø.
En må nesten være fullstendig idiot hvis en trur det skal gå bra!
Er en overrasket over de problemene som oppstår som det gjør på en vintersdag med disse el bussene - har en ikke greie på hva en driver med.
Redigert 27.01.2024 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
nopetter
01.02.2024 kl 10:47 1288

merkelig at sverige og finland IKKE har slike problemer, grunnen var at de ikke skulle redde verden med å innføre rene elbusser uten webastoer, eller muligheter for å bruke kjettinger. tror dem nå fikk seg en lærepenge. det eneste de kan gjøre på kort sikt er å leie diesel eller gassbusser fra sverige eller finland. det politikerne i oslo ennå ikke har skjønt er at de nye fossile motorene er rent brennende de slipper ut kun vanndamp og co2. men det er vel her problemet deres ligger
Redigert 01.02.2024 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
Bove
01.02.2024 kl 11:00 1256

Ser du skriver: Mye billigere verkstedsutgifter. Ja da har ikke du vært på verksted med din bil ennå. Blir du påkjørt eller kjører du på ett eller annet trenger ikke være av den store sorten, ja da skal det ikke mye til før at din bil blir kondemnert. Selv en forholdsvis liten skade kan føre til kondemnasjon, da det blir for DYRT å reparere skaden. Forsikringsselskapene vet at reparasjonene på Elbiler blir alt for dyr å reparere, derfor blir de fleste med "små" skader kondemnert. Ta deg en tur rundt på bilopphuggeriene så kan du se de små skadene som en ikke skulle tro at dem blir kondemnert for. Reparasjoner på Elbiler er for dyrt.

bove
Slettet bruker
01.02.2024 kl 11:28 1219

Burde vært straffemiljøavgift på slike biler, ikke holdbart at de er verst på ulykkesstatistikken. Og det at de kondemneres så ofte er da Fan ikke miljøpolitikk ? Men i idiotlandet Norge kan alt vrenges til å bli miljø om politikerne mener det. Den dagen de lykkes med sikre hydrogenbiler da har vi fått til noe som kan monne.
Redigert 01.02.2024 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2024 kl 13:33 817

Skal en tro forbrukkerådet er det FAN ikke vits med Tesla allefall.

– Klageandelen er høy, og det er tydelig at mange forbrukere opplever utfordringer med Tesla, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet og fortsetter:

– De tre merkene som havner på klagetoppen har alle hatt vekst i bilbestanden, noe som kan tyde på at det er litt for mange barnesykdommer på de nyere bilmodellene.

https://www.mn24.no/nyheter/i/XbPB67/tesla-paa-klagetoppen-i-norge
Redigert 22.02.2024 kl 13:34 Du må logge inn for å svare