Quantafuel announces PoC.....Esbjerg fullfinansiert

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.08.2022 kl 13:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Bulldog
QFUEL 28.03.2022 kl 07:05 285979

Quantafuel ASA | Quantafuel announces Proof of Concept for its Skive chemical recycling plant
Today, Quantafuel announces Proof of Concept for its Skive chemical recycling plant after more than seven days of continuous operation at a level corresponding to an annual capacity of 16,000 tonnes of plastic waste infeed. “This represents a major milestone for chemical recycling, Quantafuel and our future growth,” says Quantafuel’s CEO Lars Rosenløv.

Recently, we communicated that Quantafuel is ready to move forward with a next generation of larger-scale Plastic-to-Liquid plants. Today’s announcement reinforces this.
https://newsweb.oslobors.no/message/557707


16. mai ABG Sundal Collier KJØP anbefaling kursmål NOK 30

24. mai: Quantafuel and Eurazeo announce joint venture for sorting facility in Denmark https://newsweb.oslobors.no/message/563213

Martin Sichelkow, Eurazeo’s Managing Director of the Infrastructure team, added:

"We are proud to be part of it and hope it is the start of a longer and wider collaboration with Quantafuel.”

ABOUT EURAZEO
Eurazeo is a leading global investment company, with a diversified portfolio of €32 billion in assets under management


VI VENTER PÅ: Oppstart linje 3, Skive, end Q2. KUN DAGER edit: Startet 30. juni
Redigert 19.07.2022 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Bulldog
14.05.2022 kl 16:45 5716

Forholder meg til guidingen på 6-8k tonn. Ledelsen mener at anlegget er optimalisert og driftssikkert.
Da går de over i neste fase: Hva kan vi mate anlegget med?
https://geminor.no/2022/05/norsk-avfallsplast-blir-virgin-grade-olje/

Dette er en viktig jobb og noe fremtidige partnere også vil spørre om.
oivindl
14.05.2022 kl 16:53 5708

"ditt første kritiske innlegg kom i går - mao, 1+1 blir gjerne 2"
-Rischioso

Det fine med matematikk, også i sin enkleste form, er at den er standardisert. La oss anvende din matematikk og logikk på deg selv.
«Når det kommer til kursutviklingen så virker bunnen å være rundt (+/-) 30»
-Rischioso

Slo vel ikke helt til, men du lastet nok opp så det holdt.

«det er flust med reelle triggere i loopen og de vil komme fortløpende fremover sammen med økt aksjekurs nye analyser og forhøyede kursmål»
-Rischioso

Ved den uttalelsen stod kursen i 21, ned nesten 50% siden den gang, heller ingen fullklaff. Men du fyllte nok på enda litt.

Da sitter du på et gigantisk papirtap.
Her har jeg ikke tatt med den omfattende backtradingen din, hvor det ser ut til at du har lykkes noe bedre.

rischioso
14.05.2022 kl 17:03 5701

Nei, jeg misforstod ikke - vi snakket nok bare litt forbi hverandre - det er riktig som du sier at vår teknologi virker å klare og håndtere skitten plast langt bedre enn andre teknologier, MEN det er fortsatt skitten plast som er risken for komplikasjoner og av samme grunn er det både en genistrek og en nødvendighet å etablere en egen sorteringsplant med en kapasitet mange ganger større enn designvolumet til Skive (160k/t vs 20k/t) så man alltid vil ha nok ferdigsortert plast sortert etter egne krav og som da fjerner denne risken for nedetid.
rischioso
14.05.2022 kl 17:15 5685

Koselig at du er opptatt av ting du ikke har fasit på - ja, de fleste som har vært aksjonærer en stund i dette caset sitter vel alle i en minus i dette caset isolert sett, deg inkludert - ikke behov for kompliserte matematiske utregninger for å finne ut av det når kursen har gått fra 84 til 11 hvor selv de med dyskalkuli skjønner det, MEN så er det jo slik at mange - meg selv inkludert også er investert andre plasser hvor det ikke har gått fult så galt og noen plasser riktig godt og det er summen av alle investeringer som er avgjørende og det er her du svimer rundt i blinde - her oxo, men for all del, skal ikke ta i fra deg gleden du har med å tro at papirtapet er stort så du får bare fortsette å svime rundt i den troen og nyte hva det enn gir deg .. ;)
Redigert 14.05.2022 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
Olin
14.05.2022 kl 17:39 5646

IT-Investor: Skal jeg kommentere det, eller holder at jeg ber deg tenke deg om før du kommenterer. Jeg har meget god peiling for å si det sånn :)
oivindl
14.05.2022 kl 17:54 5613

"skal ikke ta i fra deg gleden du har med å tro at papirtapet er stort.."

Jeg tror da ingenting om ditt papirtap.
Dette var kun basert på din egen logikk, den har jeg aldri trodd på.
Men fint at du bekrefter at den er ubrukelig.
IT-Investor
14.05.2022 kl 19:34 5508

Står deg fritt å fantasere slik du ønsker.

Som Quantafuel aksjonær siden før selskapet ble OTC listet, følger jeg med, fikk med meg og skjønner hva som faktisk ble guidet. Problemet er at etter at Quantafuel gikk på børs i februar 2020 (for 27 måneder siden) har selskapet av alt det de har guidet, ikke levert noe annet enn PoC 3 måneder på overtid. Som aksjonær, håper jeg at Quantafuel fremover leverer på sin guiding, men etter enda et skuffende kvartal, ble tvilen sterkere.

Alle kan prate, love og guide, faktisk levere det de guider kan vesentlig færre. Quantafuel må fortsatt bevise at de kan levere som guidet.
Redigert 14.05.2022 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
spurswild
14.05.2022 kl 19:42 5522

Caset er jo ikke koblet til avfallsbransjen. Hadde det vært det hadde det jo vært andre kurser på selskapet. Da måtte de "faktisk" tjent penger. Avfallsbransjen er jo enkel. Se på resultatet til Geminor. Ser du noe merkelig der? Eller er kontantstrømmen relativt stabil? Caset dere ønsker er jo at Skrive og andre slike plasser skal skape mer avkasting....Det at de sier "neste" generasjon" anlegg. Hva sier det deg? Mener de at teknologien på Skrive er god nok? Selv mener jeg det er åpenbart at de ikke har lykkes enda. Ellers hadde de selvsagt ikke trengt å følge opp skive slik de gjør...
Herman*
14.05.2022 kl 21:03 5441

For å sette dette i perspektiv: Norge måtte velge mellom F-35 og Jas Gripen for noen år siden. Gripen var billigere å kjøpe, billigere å drifte, og hadde vært på vingene i mange år via tidligere varianter. F-35 slet med en masse barnesykdommer og kostnadsoverskridelser som resulterte i mye misnøye her og over dammen. Norge valgte allikevel F-35 fordi det er et 5 generasjonsfly med helt overlegne egenskaper som stealth, sensorteknologi (situational awareness). De fleste andre Nato land samt Finland kom til samme konklusjon. Når f eks Pryme fyrer opp sitt anlegg mot slutten av året, bruker de gammel og utprøvd teknologi. De laster reaktorene fulle med hummer og kanari og får ut en enkel pyrolyseolje som de får solgt med en grei gevinst i dagens marked. De kommer ikke til å bruke mange år på å få anlegget i gang, vel og bra. Dette er dog gammel teknologi. De har ikke sortert plasten i stor grad, og Sluttproduktet vil ha varierende kvalitet. De kan heller ikke produsere flere typer sluttprodukter. Alt dette er vel og bra da oljeselskapene er happy med å raffinere oljen og delta i den sirkulære økonomien. Men hva med om 5-10 når f eks Qfuel kan tilby en velintegrert verdikjede og et bredt spekter av kvaliteter med fabrikker over hele verden. Vil de ikke da ha et en totalløsning som etterhvert blir totalt overlegen? Blir det ikke litt som eksemplene med jagerflyene? Er ikke teknisk ekspert, men forsøker etter beste evne å danne meg et bildet av dette markedet.
Olin
14.05.2022 kl 21:10 5490

Jeg jobber i avfallsbransjen, så jo, der tar du feil kamerat
Olin
14.05.2022 kl 21:15 5476

Trenger ikke å bevise det. Du trenger ikke tro på det som blir kommentert, men forhold deg til fakta. Dere har mange meninger, men sjelden er det med henvisning til relevante eksempler. Anbefaler dere å lese dere opp på hva Quantafuel driver med. Dere har som sagt så lite kunnskap om dette og jeg nettopp laget en profil for å komme med litt relevant informasjon til dere, men noen av dere kjemper imot, og vil ikke akseptere fakta informasjon :) Kan dere feks fortelle meg hva som har vært problemene ved Skive fabrikken?
spurswild
14.05.2022 kl 21:22 5495

For å sette det i perspektiv så du sier.... Vi kjøpte ikke F-35 fordi det var det billigste eller det beste flyet.... Det har vel mange rapporter allerede vist. Grunnen til at vi valgte det, selv om det var åpen konkurranse og tilbudet var det dårligste. Ble F.35 valgt grunnet Nato (Usa). Grip var bedre. Det er selvsagt ønskelig at alle i alliansen har de samme flyene eller annet. Så kan vi like det eller ikke... De vil jo først få en overlegen teknologi når den fungerer... Det andre er jo at olje ikke er et knapphetsgode, selv om det for tiden er det nå. Er nok olje som bli produseres hvis du ønsker. Dette betyr jo da at enten må du ha subsidier, eller så må de kunne produserer dette på en lønnsom måte. Hvis du ser på energikrisen nå og tenker deg litt om. Skal vi skattebetalere fortsette å betale for dette? Hvis ja, når tror du den strikken ryker? Det er åpenbart at Europa har satt seg i en veldig dårlig stilling. Omstillingen de ønsker, samsvarer dessverre ikke med de realitetene som de ønsket. Selskapet må begynne å tjene penger, ellers vil det gå under. Slik er den enkle økonomien jeg lever etter. Mener du at presentasjonen var positiv? Forklar uansett...
Olin
14.05.2022 kl 21:26 5499

Pryme er ikke materialgjenvinning, og blir ikke godkjent som materialgjenvinning. Krav fra både kommuner og næring blir og er at de skal oppnå materialgjenvinning. Dette er bransjen godt igang med allerede. Jo du har rett, at QFUEL kan tilby kjemisk behandling av plast , der oljen har en ferdig og gitt spesifikasjon, og kan brukes direkte inn i ny plast produksjon. Kvaliteten som produseres ved Skive er meget god, og den kvaliteten som produseres i Kristiansund er også meget god. Bransjen har gitt gode tilbakemeldinger og etterspør oljen samt granulatene.

Tenker at folk må begynne å stole mer på selskapet, slik som avfallsbransjen allerede gjør. Hver dag går det plastlass fra flere europeiske land med varer som skal til Skive, Aalborg eller Kristiansund. Samtidig lurer journalister og analytikere på om dette kommer til å fungere. Saken er at QFUEL er forbi dette stadiet. De vet det fungerer, nå dreier det seg om utrulling jf presentasjonen
Herman*
14.05.2022 kl 21:32 5517

Finland er ikke med i Nato, men de valgte allikevel Amerikanske fly. Du tar helt feil når du sier at Gripen er bedre. Det er slutt på den tradisjonelle dogfighten, med F35 skjer alt «beyond visual range». Simuleringer viste at Gripen og alle andre fjerde generasjons fly ble eliminert av F-35. Når f-35 nå går opp mot andre fly i god Top Gun stil, gjør de rent bord sammen med F-22. motstanderne er eliminert uten å ha sett flyene verken på radar eller med det blåtte øyet. Det er slutt på tiden når en vurderte fly primært etter hvor raskt de flyr eller hvor godt de manuvrerer. Nå er det flyvende PCer som gjelder…
spurswild
14.05.2022 kl 21:44 5587

niks. De er både dyre i drift og dårligere, hvis du skal sette de opp mot hvilke fly norge får/skulle få på det tidspunktet. Det har skjedd mange oppgraderinger innen F-35 siden vi valgte flyene.... Så er det også slik at Usa sjelden gir den beste teknologien til allierte... De liker å ligge foran. Tros alt er Tyrkia i alliansen. Selv om det ikke alt virker slik. Luftvern fra andre enn Russland.. Likevel er jo dette ikke en diskusjon om fly, men Qfuel... Så fortell hvordan du mener presentasjonen var og hvordan du mener at tingen burde se ut for meg?
spurswild
14.05.2022 kl 21:45 5586

Der gikk den igjennom. Feil i teksten i første ord
Herman*
14.05.2022 kl 22:35 5532

Har brukt mange timer på å lese meg opp på F-35 osv, men vi får la det ligge. Når det gjelder presentasjonen, har jeg jo skrevet mange innlegg om den. Fremtiden virker lovende, men de klarte ikke å komme opp med noen nyheter utover at ny rekord er 30 dager sammenhengende drift. De vi trenger nå er konkrete resultater: Bevis på at de øker produksjonen måned for måned. Hadde april vært ekstremt god så hadde de nevnt det. Vi må se at de får den 3.linjen i gang, å høre de si at dette skal skje i juni betyr lite i et firma som sjelden leverer. Vi må se at de klarer å sikre seg en god finansiering på Esbjerg. Så må vi også se flere MOU med globale oljeselskaper, samt konkret fremdrift i Dubai. Med andre ord så var presentasjonen fantastisk for de som er fast i troen, men den var ikke god nok til at tvilerne kaster seg over kjøpsknappen. Den største tabben de gjorde var å late som nedgraderingen av produksjonsvolum skyldes at de plutselig har funnet ut at de skal kjøre en rekke tester gjennom året. 12000 tonn var ekstremt overoptimistisk og det er vel flere av oss som tidlig hevdet at det var nærmest umulig ut fra deres opprinnelige plan om å sette i gang en ny linje per kvartal. At de vil kjøre disse testene har de vel visst om hele tiden vil jeg tro. Ellers er jeg ikke så opphengt i produksjonsvolumet i 2022, men at de avslutter året på full kapasitet. Frem til da bør vi få månedlige produksjonstall som bør dokumentere god fremdrift. Hvis Qfuel blir verdens ledende aktør innen kjemisk resirkulering, er det klart at en market cap på både 30 og 50 milliarder er innen rekkevidde. Det er dog en god del år frem i tid.
spurswild
14.05.2022 kl 22:48 5538

Takk. Håper at du får rett, selv om jeg er skeptisk. Ønsker at alle tjener penger selvsagt, eller taper penger hvis de vet risikoen for investeringen de deltok i og tok feil. Slik er jo det å investere. Lykke til. Har ikke selv aksjer her, men kjenner caset ok.
Slettet bruker
14.05.2022 kl 22:53 5511

Spennede spørsmål det der, er forøvrig noe jeg lenge har tenkt over.
At plast er her for å bli, ja det er nok slik, men at plast vil øke i omfang det tror jeg ikke noe på, spørsmålet blir nok eller hvor mye som vil bli erstattet med alternativer, omstillingen har så vidt begynt.
Hvor mye plast som vil bli erstattet er det ingen som vet, er uansett ikke tema nå, men på sikt er det definitivt et viktig tema for plast gjenvinning selskapene.
Herman*
14.05.2022 kl 23:10 5491

Du må ikke glemme at verden er mye mer enn Europa og USA. Når halve befolkningen kjører elbiler, det bygges ut havvind i stor skala, og det jobbes med måter å redusere plastbruken, kan vi bli forledet til å tro at det er det samme miljøfokuset i resten av verden også.Ut fra det jeg har sett av analyser, er plastbruken globalt forventet å stige betydelig i en del år fremover.
rischioso
15.05.2022 kl 05:45 5299

Når alt kommer til alt handler det jo verken om kost, fart eller rekkevidde, men om å vinne for det hjelper jo lite med noe høyere fart og noe bedre rekkevidde om motstanderen er nærmest usynlig - mao, kostnaden blir desidert størst gjennom tap - det være seg i luften eller på børsen ....;)

But which plane can win in a fight? The Gripen has high performance, but the F-35 can see it easily. The F-35, on the other hand, is much harder for the Gripen to see. Fighter pilots have a saying, “Lose the sight, lose the fight.” That means the Gripen, as impressive as it is, would come out second-best in a fight with the F-35.

https://www.wearethemighty.com/mighty-tactical/f-35-and-cheaper-gripen-faceoff/#:~:text=The%20Gripen%20has%20high%20performance%2C%20but%20the%20F-35,out%20second-best%20in%20a%20fight%20with%20the%20F-35.
Redigert 15.05.2022 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Strategi
15.05.2022 kl 07:05 5248

Problemet med anlegget i Skive er ettersom jeg har forstått det matingen av plast frem mot kammeret, det som er problemet et opphopning av plast i rørføringene og dette kunne løses ved å sette inn flere pumper for å sikre flyt.
Problemet ble nå løst manuelt, hvilket var tidkrevende.
På fremtidige anlegg blir dette enkelt løst ved design.
Dersom dette er riktig oppfattet er neste spørsmål som følger;
Blir dette løst på sikt når det gjelder anlegg 1 og 2 og hva med 3 og 4 .?
Redigert 15.05.2022 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.05.2022 kl 13:07 5067

Alt løses jo nå ved Skiveanlegget før man ekspanderer - Skive er å anse som et pilot anlegg hvor all prøving, feiling og det meste av modifiseringer nå er gjort. Så gjenstår noen teknikaliteter rundt matingen og generelle finjusteringer før vi er der vi ønsker å være for å kunne produsere nær optimalt. Blueprinten formes undervegs as we go hvor målet er å få Skive til å fungere optimalt slik at man har et fix ferdig std design å tilby hvor det eneste som vil variere etter kundens ønske vil være kapasitet og sluttprodukter - det er dette som omtales som den nye generasjon PtL (Plast to Liquid) utviklet i samarbeid med Saipem og BASF som er enklere, mer stabil og med integrert multiple fail-safe på kritiske komponenter.

Når det er sagt så vil nøkkelen til optimal oppetid være plastsorteringen og av samme grunn starter man allerede nå i Q2 byggingen av State of the Art sorteringsanlegget i Esbjerg. Det vil få en kapasitet på hele 160k/t som vil mer enn nok dekke både Skive (20k/t) og neste plant som er planlagt i fase 2 (Esbjerg). Det er ingen som sorterer plasten bedre enn den som selv skal bruke den og gjennom det så minimaliseres nedetiden knyttet til utfordringen rundt kvaliteten på plasten til et minimum.
Redigert 15.05.2022 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2022 kl 21:28 4842

Nå håper jeg bunnen er satt, og det snart snur. De som har vært, og fremdeles er langsiktige i aksjen har måttet tåle mye, og det er vel strengt tatt de alsjonærene selskapet ønsker og trenger. Helt utrolig å tenke på at aksjen har vært oppe i en ATH intradag på 87.30, og at selskapet den gang ikke var i nærheten av der de er i dag og nå fås til 12 kroner. Dette er et godt eksempel på et skrekkeksempel når det gjelder investeringer..

Nå er det langt på overtid å levere og gjøre aksjonærene tilfreds igjen.
hatitchi
15.05.2022 kl 22:07 4848

Nå var det et helt annet sentiment i markedet når den i Jan 21 stod i 87 kr. Siden den tid har det ikke skjedd stort om man ser på hva selskapet guidet. ARKK er ned 72 % siden toppen i Jan 21, så regner med selskapsspesifikk er noe på rundt 10-30 %. Er vel on par med Svinndal-aksjene.
Redigert 15.05.2022 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.05.2022 kl 22:43 4800

RE - Siden den tid har det ikke skjedd stort om man ser på hva selskapet guidet.

* Den gang ble det jo ikke guidet stort mer enn PoC og full prod - PoC har vi nådd, stabilitet over tid har vi nettopp fått bekreftet noe som igjen åpner for ekspansjon. Full prod er estimert i 2H.Teknologien har blitt betydelig oppgradert. Ingen konkrete partnere utover BASF/Lego og Vitol. Ikke noe Sunderland. Ikke dagens betydelige eierandel i Geminor. Ingen MoU'er, Ingen tomt for sorteringsanlegget i Esbjerg, Kristiansund var kun mekanisk. Så og påstå at det nærmest ikke har skjedd noe hører jo ikke hjemme noen plass ...
Redigert 15.05.2022 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
IT-Investor
15.05.2022 kl 23:08 4873

Fra BM "Quantafuel announces Proof of Concept for its Skive chemical recycling plant" (https://newsweb.oslobors.no/message/557707)
«The achieved PoC equals more than seven days of continuous production with an uptime above 90% at 16,000 tonnes of annual capacity, with an overall oil yield of 68%.»

Fra 2022-Q1 rapporten (https://d1kc1xo119v43s.cloudfront.net/1652417878/qfuel-q122-report.pdf)
side 3)
«As a result, recorded figures for Q1 2022 are 1,358 running hours and 648 tonnes of plastics infeed.»
side 9)
«Operating revenue of NOK 10.2 million in Q1 2022 includes revenue from our plants in Skive (NOK 2.4 million) and Kristiansund (NOK 2.9 million), and NOK 4 million relating to the Avinor project. »


I 2022-Q1 prosesserte Skive 648 tonn plastavfall, hvorav ca 68% ble til olje = 440 tonn olje levert til BASF.
Quantafuel har sagt at de får opptil USD 80 per tonn plastavfall. Halvparten, USD 40, for 648 tonn = USD 25 920 = NOK 230.000
(USD/NOK = 8,84) https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/valutakurser/?tab=currency&id=USD

Fikk Skive i 2022-Q1 ikke betalt for plastavfallet, fikk de for oljen betalt NOK 2.400.000 = NOK 5.455/tonn ≈ USD 617/tonn.
For nafta er spotprisen USD 918/tonn og for diesel USD 1.036/tonn (https://tradingeconomics.com/commodities) 1 metric tonn = 264,17 gallons.

Så prisen Quantafuel har fått per tonn olje er drøyt halvparten av markedsprisen, og de USD 1.000 Quantafuel oppgav senest på side 16 i
2021-Q4 presentasjonen: (https://d1kc1xo119v43s.cloudfront.net/1646031223/qfuel-q421-presentation.pdf)

Tipper at analytikerne som følger Quantafuel, ikke vil se nådig på at Quantafuel får så dårlig betalt for produktene sine.
Redigert 15.05.2022 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
hatitchi
15.05.2022 kl 23:09 4799

Fremskrittene du henviser til er setbacks. "Teknologien har blitt betydelig oppgradert" - siden den ikke var i stand til å oppnå PoC (og mest sannsynlig stabil drift).

Ifølge presentasjon i jan 21 skulle Esbjerg ha "first production" i 2022, så at de skaffet seg en tomt i Esbjerg er vel alt annet enn uventet. De la også opp til at Skive skulle ha en årlig kapasitet på 20k tonn i året, så det var vel forventet at det skulle produseres for full pupp i Skive i 2022. Fasiten ble 6-8k tonn. Quantafuel var en boble for ett år siden.

"Ingen partnere utover BASF/Lego og Vitol" - Lego har ikke noe annet enn et eierskap i selskapet, og Vitol har vel forsvunnet ut av planene til selskapet?

Geminor-investeringen fant sted i jan 21, så der bommer du.

Et selskap som har sunket som en sten sammen med QFUEL er Atlantic Sapphire. De må hente 0,7 - 1 mrd i ny kapital i nær fremtid, og har ikke en nevneverdig kontantstrøm fra driften i dag. Det er vel omtrent som QFUEL om de får ræva i gir.

hatitchi
15.05.2022 kl 23:17 4797

Vet du når QFUEL inntektsfører oljen? Det er såpass lavt volum at en tankbil som ikke er levert, eller olje som fortsatt ligger i tanken (men likevel inngår i de 440 tonnene), kan gjøre et markant utslag. Bildet blir nok klarere i de neste kvartalene, men analytikerne tar vel worst case.
Redigert 15.05.2022 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
IT-Investor
15.05.2022 kl 23:27 4794

Skulle Quantafuel ha fått USD 1000/tonn olje, mens mitt regnestykke viser USD 617, kan de kun ha levert 61,7% av oljen produsert. Det høres veldig usannsynlig ut. Ifølge Google maps tar det knapt 11 timer med bil fra Skive GreenLab til BASF i Ludwigshafen.

Er ikke regnskapsekspert, så jeg vet ikke om salg skal inntektsføres når varen blir levert til kunden eller når den er betalt av kunden.
Redigert 15.05.2022 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
IT-Investor
15.05.2022 kl 23:38 4790

Nafta veier ≈740g/liter (https://www.aqua-calc.com/page/density-table/substance/petroleum-blank-naphtha)
Diesel veier ≈850g/liter (https://www.aqua-calc.com/page/density-table/substance/diesel)

Antas at de i Skive produserte oljeproduktene fordeler seg 50/50 mellom diesel og nafta gir
1 tonn olje = 1.000.000g / ((740g/l + 850g/l) / 2) = 1258 liter oljeprodukter.
Så 440 tonn olje = 553 520 liter olje. Den største tankbilen observert i GreenLab tok 35.000 liter.

38,3% av 553 520 liter olje = 212.000 liter olje = drøyt 6 tankbiler. Skal varer først inntektsføres når de er betalt av kunden, og Quantafuel pr 31.03.2022 ikke hadde fått betalt for de siste 6 tankbilene med olje, har de fått betalt ca USD 1000/tonn olje.
Redigert 15.05.2022 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
hatitchi
15.05.2022 kl 23:50 4826

Tankbiler som er ankommet BASF skal normalt være inntektsført. Tankbiler som er på vei er også normalt inntektsført, mens olje som fortsatt er i Skive og under QFUEL sin kontroll skal ikke inntektsføres.

Rent regnskapsmessig er jeg også usikker på om inntekten de får ved å motta plast regnes som inntekt, eller føres til fradrag i posten cost of goods sold. Basert på Q1-rapporten er det mye som tyder på at det er luft, men da tar man ikke høyde for at det er 50 % drift i ca. 1 mnd og mye ekspertise i sving som skaper støy.
IT-Investor
15.05.2022 kl 23:53 4853

Ifølge VISMA, som er Norges største regnskapsfører: (https://www.visma.no/eaccounting/regnskapsordbok/o/opptjeningsprinsippet/)
«I praksis betyr dette at inntekten føres i resultatregnskapet når varen eller tjenesten ansees som levert, selv om det ikke betales kontant med en gang.»
IT-Investor
15.05.2022 kl 23:58 4879

Er vel naturlig å anta at Quantafuel ønsket størst mulig inntekter i 2022-Q1?
Og derfor i Q1 har levert all olje produsert i Skive til BASF, slik at regnestykket mitt som viser at de har fått betalt USD 617/tonn maksimalt er et par prosent feil.