Quantafuel announces PoC.....Esbjerg fullfinansiert

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
14.08.2022 kl 13:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Bulldog
QFUEL 28.03.2022 kl 07:05 286217

Quantafuel ASA | Quantafuel announces Proof of Concept for its Skive chemical recycling plant
Today, Quantafuel announces Proof of Concept for its Skive chemical recycling plant after more than seven days of continuous operation at a level corresponding to an annual capacity of 16,000 tonnes of plastic waste infeed. “This represents a major milestone for chemical recycling, Quantafuel and our future growth,” says Quantafuel’s CEO Lars Rosenløv.

Recently, we communicated that Quantafuel is ready to move forward with a next generation of larger-scale Plastic-to-Liquid plants. Today’s announcement reinforces this.
https://newsweb.oslobors.no/message/557707


16. mai ABG Sundal Collier KJØP anbefaling kursmål NOK 30

24. mai: Quantafuel and Eurazeo announce joint venture for sorting facility in Denmark https://newsweb.oslobors.no/message/563213

Martin Sichelkow, Eurazeo’s Managing Director of the Infrastructure team, added:

"We are proud to be part of it and hope it is the start of a longer and wider collaboration with Quantafuel.”

ABOUT EURAZEO
Eurazeo is a leading global investment company, with a diversified portfolio of €32 billion in assets under management


VI VENTER PÅ: Oppstart linje 3, Skive, end Q2. KUN DAGER edit: Startet 30. juni
Redigert 19.07.2022 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
04.08.2022 kl 22:26 2770

Hvorfor skal jeg sette meg inn i teknologien og regnskapet? Dette er d jo proffer som gjør (les ledelsen). At du,jeg og andre tror, synser og surrer rundt på et forum er jo bare underholdende. Det er faktisk ikke noe som blir skrevet her inne som er nyttig. Det som selskapet selv legger frem er det eneste som teller. Aksjekursen bryr ikke selskapet seg om i det hele tatt da den lever sitt eget liv. De tenker kun på å bygge et solid selskap for fremtiden og det er de mer en langt nok på vei til å klare. Flere av verdens største selskap vil være med ikke bare som partnere og putte inn hundrevis av millioner, men som langsiktige aksjonærer. Hadde du og andre vært så gode på Quantafuels teknologi og regnskap hadde dere ikke sittet her inne 24/7 og spammet ned forumet. Enkelte her inne har snart 25.000 innlegg og det sier det aller meste. Selv kommer jeg aldri mer til å kommentere enkelte troll her inne, det begynner nå. Vil oppfordre alle andre til det samme og kun legge ut nyheter som er int I å lese om. Lykke til kjære medaksjonærer, dette vil bli enormt bra fremover.
oivindl
04.08.2022 kl 22:27 2766

Markedet har nok alltid rett, men bare i ett forhold.
På sett og vis er det bare en floskel som ikke er spesielt matnyttig, og bruk av begrepet "alltid" kan gi inntrykk av at markedet også har rett i andre forhold.
Jeg har forøvrig ikke noe imot kritiske spørsmål og kommentarer, basert på kunnskap og refleksjon.
Slettet bruker
04.08.2022 kl 22:29 2774

kan du ikke bare komme med svar og argumenter. Har nu fremlagt god nok hvad jer ser QF står imod for problemer og hvorfor jeg ikke ser kursopgang uden gode nyheder. Det eneste hvad det kommer fra dig: kurs 15,- før frokost. 16 lige om lidt
Slettet bruker
04.08.2022 kl 22:39 2758

Det underbygger bare min formoding om du hauser max uden kendskab til hverken teknologi nor til nøjagtig indholdet af udmeldeser. Du skaber dig bare din egen QF verden.
Store partner er ikke garant til stabilitet. Bare tænk hvor den konservative Softbank har kørt millioner i sænk indenfor de sidste år.
Aktienselskab som er ligeglad med aktiekursen? Sikke en sludder.
Redigert 04.08.2022 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
rischioso
04.08.2022 kl 22:50 2745

Når man først er inne på kurs så er det greit å kjenne til at det er kommet 3 ferske analyser med kursmål på og nær 1-sifret

(1) 11nok (Fearnley)
(2) 10nok (Arctic)
(3) 9nok (Nordea)

Og med disse analyser i minnet og en kommende ørkenvandring hvor usikkerheten vil fortsette å råde så er sannsynligheten fortsatt høy for at vi vil se 1-siffret kurs før året er omme ...
Herman*
04.08.2022 kl 23:23 2706

Volume: Bare en liten del av det Skive produserer er naphta. Trodde det var rundt 30%, men her er jeg åpen for å bli korrigert.

Riskoker: De har jobbet med prosjektet i Dubai i lang tid, og BASF kjenner Qfuel og deres teknologi meget godt. Jeg tror ikke de setter i gang en FEED uten at de er rimelig sikker på at dette blir noe av. Så kan det selvsagt dukke opp en «black swan», men å avskrive BASF er nok meget prematurt for å si det mildt. For øvrig vet du at jeg er ganske skeptisk til Qfuel, og har redusert min post betydelig i påvente av svar på en del spørsmål.
rischioso
04.08.2022 kl 23:35 2701

RE - Jeg tror ikke de setter i gang en FEED uten at de er rimelig sikker på at dette blir noe av.

* Det finnes jo ingen logikk i den påstanden for FEED prosessen kjøres jo nettopp for å finne ut av om det blir noe av eller ikke - mao, ingenting er avklart pr nå så aldri lurt å skulle forskuttere noe som helst eller ta noe for gitt før ting er avklart - og akkurat det gjenstår og se og av samme grunn vil det ta 6-12mdr før en endelig avgjørelse tas ...
Rule
05.08.2022 kl 01:17 2661

Var det kurs 70 Nordea havde inden. Deres opdatering der gik fra 70 til 10-20 stykker gik på at POC ikke var opnåd m.v. Mener de stadig smed 70 NOK som long term.
Rule
05.08.2022 kl 01:21 2683

Helt enig. Alt for meget tull. Så bliver mangel på PoC påpeget som det helt store problem. Så bliver samarbejde med BASF påpeget. Så bliver manglende finansiering påpeget. Alt bliver jo gjort til skamme en-efter-en. Hæ hlæ. Jeg er super til freds med en fornuftig post til lav snit i Qfuel. Den skal jeg beholde længe. :-)
rischioso
05.08.2022 kl 01:52 2715

Nei, det stemmer ikke at det finnes analyser med egne kursmål for kort og lang term - ei heller stemmer det at de kom i påvente av PoC.

Siste Arctic analysen med kursmål 10nok er i fra april, siste Fearnley analysen med kursmål 11nok er i fra mai og siste Nordea analysen med kursmål 9nok er også i fra mai - mao, alle tre analysene kom etter PoC som ble meldt i mars.
Redigert 05.08.2022 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Volume
05.08.2022 kl 06:45 2713

Jo risc Rule har rett. Nordea skrev kurs 11 og 70 avhengig av POC og, så vidt jeg husker, større finansiell partner eller noe slikt.
Volume
05.08.2022 kl 06:49 2724

Donkost. Her tar du feil. Det var jeg som skrev 14 etter lunsj og 15 før lunsj dagen etter. Jeg fikk rett begge ganger. Tatt rett ut i fra krystallkula. Så hva er feil med å skrive slikt?
Slettet bruker
05.08.2022 kl 07:22 2691

Det har du ret, beklager.
Redigert 05.08.2022 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Volume
05.08.2022 kl 07:59 2789

Det er ikke helt slik som du sier. Dette finner du i kapittel 2.1 i norwaste.no. Her står det at det er de enkelte land i EU som kan avgjøre om pyrolyseolje skal inkluderes i CO2regnskapet.
Slettet bruker
05.08.2022 kl 08:54 2721

Lovgivning halter tilbage, kemisk recycling er heller endnu ikke godkendt som recycling i Tyskland og nogle af EU lande, det sammen gælder skat på virgin plast som også de enkelte lande håndtere forskelligt.
DK er færende i grøn lovgivning og EU har fulgt DK i mange områder.
Hvorfor skulle diesel ikke CO2 beskattes? produktion af fuel fra plast følger ikke den cirkulære tankegang
Bulldog
05.08.2022 kl 08:57 2729

Nå er planen fremover:

Skive Linje 4 inn i løpet av høsten og samtlige fire linjer går på selvprodusert gass
Esbjerg Betong arbeidene begynner
Sunderland Venter på godkjennelse byggeplan
Dubai Melding i går

Mye som skjer
Strategi
05.08.2022 kl 09:03 2796

Da får vi se hva dagen bringer.
Det vi ser er at short på short Nordic ikke er oppdatert på over en uke, total short 1.81%
Tviler på at dette er riktig og at det må ha vært bevegelser, men som kjent melder ikke selskapene inn ihht. reglementet.
Ser vi på gårds dagens handel kom ny melding overraskende på mange og kursen dro rett over 15.-
For meg så det ut som om det var satt en stor del short mindre enn 0.5 % sannsynligvis hos Nordnet.
Det er stor aktivitet på FA fora og det jobbes døgnet rundt for å prate kursen ned.
At gårdedagens melding skal tolkes som negativ er jo ganske pussig, meldingen viser at selskapet bygger fremtiden i raskt tempo og at de har fokus.
Meldingen i seg selv er et sterkt signal om at teknologien og anlegget i Skive fungerer som en sterk modell for videre ekspansjon med de forbedringer som er gjort/ gjøres etter igangkjøring og POC.
Fremtidige anlegg oppskalert som eksempelvis Dubai vil naturlig nok bli bygges med en del modifikasjoner fra læringskurven.
Kurs 14- 15 har etter min mening ingen relevans til verdien av Quantafuel etter siste måneders utvikling og fremganger, selskapet leverer bra og har sterkt fokus.
Innen svært kort tid får vi beskjed ang. siste del av godkjenning Sunderland som ventes å gå igjennom, da vil en evt. partner også bli annonsert sannsynligvis BASF eller Eurazeo.

Tror kursen kommer til å stå godt i tiden fremover og ser ikke bort ifra at 14 kr. holder.

Bulldog
05.08.2022 kl 09:07 2810

Shorter kan også sees her https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010785967 Så det stemmer nok.
Short inndekning bruker merkelig nok å samsvare med Bøhn salg.
Strategi
05.08.2022 kl 09:22 2843

Det så ut til at det var en stor ubalanse i short i går hvor mye short ble solgt rundt 14.
Kanskje litt vel mye?
All skrålingen om at kursen skal ned er dårlig fundamentert om man tenker "litt " igjennom det.
Vi snakker om kurser rundt 14 her, ikke 30.-
Volume
05.08.2022 kl 10:17 2801

CO2 -beskatning eller ikke CO2 -beskatning bør ikke være så interessant når myndighetskrav nå sier at all diesel til transport skal ha 20% innblanding av biodiesel.
I dag å produseres denne av treflis, palmeolje, korn og sikkert mye annet. I Norge er palmeolje fy fy, naturlig nok, da den fører til ødeleggelser av regnskoger.
Nå heves røster også mot å bruke korn til biodiesel produsert av korn da dette nå er mangelvare. Så hva har vi da? Jo - foreløpig i små mengder, pyrolyseolje fra plast og brukte bildekk bla.
Redigert 05.08.2022 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
05.08.2022 kl 10:47 2848

2k nye på kr 13,50. Jeg er happy med det.

04.08.2022 14:47:29
QFUEL: AVTALEN ER ET STORT OG VIKTIG STEG I RIKTIG RETNING -ROSENLØV
Oslo (Infront TDN Direkt): Tidligere i dag ble det kjent at Quantafuel entrer en ny fase i utviklingen av et "plastikk-til-væske"-prosessanlegg i Dubai, med partnere Dubal Holding og BASF.


Konsernsjef Lars Rosenløv sier til TDN Direkt at det har vært svært positivt å få inn BASF som ny partner i prosjektet, og at selskapet har gode forutsetninger for å ta del i prosjektet:


-Vi er veldig fornøyde med partnerskapet. Quantafuel og våre partnere har store ambisjoner når det kommer til sirkulærøkonomi og CO2-reduksjon, og da spiller jo så klart disse prosjektene en viktig rolle. På grunn av denne viktigheten er vi veldig glade for at vi har de samarbeidspartnerne vi har, og sammen får ting til å skje. Denne avtalen er et stort og viktig steg i riktig retning for Quantafuel.


Videre sier Rosenløv, som det fremgår av børsmeldingen, at det nå er besluttet å innføre et front-end engineering and design (FEED)-stadie, som vil holde prosjektet frem til en endelig investeringsbeslutning.

-Vi tar en ting av gangen, og ser på det som en fornuftig måte å jobbe på, sier han.
YNWA250505
05.08.2022 kl 10:53 2845

søt liten sperre på 13,50 som jeg begynte å plukke litt på så får vi se om noen andre ønsker å bidra. Volum at verden må stoppe å bruke korn til å produsere biodiesel er helt logisk. Les bare her: Er det riktig at rike land har krav om innblanding av korn i bensin og diesel når 46 millioner mennesker står i fare for å sulte? Spørsmålet ble nylig stilt i en kronikk i Aftenposten av professor Ole Gjølberg og to kollegaer ved NMBU.

Bakteppet er krig, energikrise og faren for hungersnød i land som ikke har råd til å betale høye matpriser. I kronikken kommer det frem at USA anslagsvis bruker 30–40 prosent av sin totale produksjon av mais til å produsere fem prosent av bensinforbruket.

Norge har som mange andre vestlige land krav om innblanding av biodrivstoff i fossil bensin og diesel. For veitrafikken er kravet 24,5 prosent, i luftfarten er det 0,5 prosent.

Fra første juli hadde Miljødirektoratet foreslått å innføre krav om 6 eller 10 prosent biodrivstoff for traktorer og anleggsmaskiner. Dette er nå midlertidig utsatt.

Biodrivstoff er ingen ensartet betegnelse. Mens konvensjonelt biodrivstoff lages av råstoff som kunne vært brukt som mat eller dyrefôr, lages avansert biodrivstoff av råvarer som ikke kan bli mat, som restråstoff fra skogen. Og mens tilgangen på konvensjonelt biodrivstoff er god, er situasjonen stikk motsatt for avansert biodrivstoff.

Professor Gjølberg skriver at Norge importerte 168 millioner liter konvensjonelt biodrivstoff i 2020. Omregnet til hvete tilsvarer dette rundt 430 000 tonn. Til sammenligning var den totale norske hveteproduksjonen 255 000 tonn i fjor. I tillegg til å legge beslag på svært mye matjord gir konvensjonell biodiesel også større risiko for utslipp gjennom avskoging og at karbonlager forsvinner.

Landbrukets klimaplan legger til grunn at innblanding av biodrivstoff kun skal skje ved bruk av avansert biodrivstoff, men på spørsmål fra Bondebladet svarer regjeringa at de ikke vil redusere kravet, av hensyn til klima. Selvsagt er klimaarbeidet viktig, men det er forkastelig å putte mat på tanken i en situasjon der titalls millioner mennesker står i fare for å sulte. Her må regjeringa snu.
Strategi
05.08.2022 kl 12:24 2773

Bra.

Vi får se hvordan dette går utover dagen, shorterne er i utakt med egen strategi og det virker som om det er litt forvirring om retningen her.

Man kan kanskje si de har kommet litt på "hæla".
Redigert 05.08.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2022 kl 14:46 2713

Det er heller ikke pointen. EU green deal siger at kemisk recycling kun gælder som circulær når ny plast bliver produceret, men gælder ikke for plast til fuel. Det er selfølgeligt op til de enkelte lande at implementere det i national lovgivning.
QF levere alle produkter (light/med/heavy fractiond) til BASF fordi nu sådan består mulighed til grøn premium og sener forhåbentligt modregning mod plast afgiften.
Volume
05.08.2022 kl 14:53 2726

Ok. Takk for svar. Men det er ikke til hinder for at pyrolyseolje kan blandes inn i vanlig diesel?
Slettet bruker
05.08.2022 kl 16:06 2683

Hindring er at PTL har en virkningsgrad på <80%, og så bliver diesel bare fyret af i biler. Så ville det være mere økologisk/effektiv at smide plast direkte ind i affaldforbrændningsanlægget og lave fjernvarme og strøm ud af det. Og derfor ville det ikke få politisk opbakning.
Redigert 05.08.2022 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2022 kl 16:15 2754

Og hvad har den roman med QF at gøre?
QF ville ikke komme med på festen med advanceret biodrivstof, selvom aftalen blev lavet med avinor 3 år siden. Det hat Neste gjort, også Verbio og andre.
At mad bliver til drivstof. Det er en store andel af korn som slet ikke kan bruges til fødevarer, men rigtig er det heller ikke.
Best ville være med vi alle ville spise mindre kød, fordi den er den mega synder og smider færre mad ud.
Redigert 05.08.2022 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
05.08.2022 kl 16:24 2795

Hva har mindre kjøttforbruk med Quantafuel å gjøre!
Slettet bruker
05.08.2022 kl 17:14 2872

ved ikke men hvad har biofuel med QF at gøre siden de ikke producere nogen
Volume
05.08.2022 kl 17:40 2858

Avtalen med Avinor har da medført at inntekter fra Avinor var den største inntekten i Q1. Eller betyr ikke dette noe som helst?
Slettet bruker
05.08.2022 kl 17:52 2853

Avinor projectet har lagt i skuffen i tre år og spørgsmålet er hvorfor. Indtægter Q1 stammer fra nogle forskningsmidler. Oprindelig var planen biomass til fuel, det er ikke kendt pm det er ændret.
De fleste overser desuden sammenarbejde med Equinor som har givet nogle millioner undervejs.
Men kommunikation findes ikke så meget vedr. begge
Bulldog
05.08.2022 kl 18:17 2835

....at aksjonærene i Quantafuel kan gå fra knekkebrød til biff etter hvert.

Bare vi ikke kommer hit: https://www.youtube.com/watch?v=GxRnenQYG7I

Merkelig at admin slettet en link som ligger åpen og som på youtube allerede er godkjent. Er Monty Python for hardt?
Redigert 05.08.2022 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Strategi
05.08.2022 kl 19:08 2823

Vi går for biff.
God helg, da tar jeg en ukes ferie i fjellet men har jo med telefon så jeg får fulgt litt sporadisk med.
Dårlig dag i dag for oss som er inne i aksjen, men... etter regn kommer sol.
rischioso
05.08.2022 kl 20:39 2776

Tror heller vi kan se frem i mot et "what went wrong" møte hvor selskapets styre må svare på en del ubesvarte spørsmål og som mest sannsynlig vil utarte seg slik:

https://www.youtube.com/watch?v=hSFWgKl-O-A
YNWA250505
05.08.2022 kl 20:55 2767

Nei jeg bare så du skrev om at folk burde spise mindre kjøtt. Så lurte på om dette senkede kjøttforbruket vil få utover kursen til Quantafuel
YNWA250505
05.08.2022 kl 20:57 2780

Dårlig og dårlig, selv fikk jeg ned snittet mitt ytterligere
rischioso
05.08.2022 kl 21:09 2784

Det får du nok muligheten til å gjøre også fremover ... ;)
Bulldog
05.08.2022 kl 21:11 2785

Du skriver mye rart, rischioso - men bakom har du god humor. Det har jeg merket meg før. Fint det video klippet .)
rischioso
05.08.2022 kl 21:25 2774

Hyggelig at du satt pris på humoren - en god latter forlenger livet sies det og er det noe Qfuel aksjonærene trenger i disse usikre tider så er det akkurat det ...:)

God helg!