Ny giv i Scatec

MrStock
SCATEC 28.03.2022 kl 08:37 4677

Raymond Carlsen går av og Terje Pilskog tar over. Kan dette medføre en ny giv i en aksje med en noe skadeskutt aksjekurs?
Ryzen_invest
28.03.2022 kl 09:46 4589

Er lov å håpe på litt oppsving. Synes scatec har fått ufortjent mye juling. Når freden kommer i europa, og EU pluss flere legger om energi politikken sin, så vil scatec få seg et oppsving. Er også overbevist om at selskapet vil bli kjøpt opp av energi gigant.
MrStock
28.03.2022 kl 09:51 4570

Ja, selskapet driver med overskudd og vokser. Solbransjen, som ikke er like kontroversiell som vindkraft, har fremdeles stort potensiale til å bli en betydelig del av fremtidens fornybare energikilder. Selv om nøkkeltallene fremdeles indikerer høy prising, bør oppsiden være større enn nedsiden i denne aksjen. Spesielt med tanke på mulige oppkjøp.
Redigert 28.03.2022 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Ryzen_invest
28.03.2022 kl 09:54 4560

Utdrag fra TDN;
Hva gjelder Scatecs portefølje i Ukraina kan den nye sjefen opplyse at disse pr nå fortsatt står uskadd.
–Eiendelene våre i Ukraina står fortsatt uskadd og genererer energi til Ukraina. Hva som skjer fremover, vet vi jo ikke.
Samtidig er Pilskog tydelig på at den geopolitiske situasjonen kan bidra til å presse frem satsing på fornybar energi, og åpner dører for Scatec som selskap:
–Med den geopolitiske situasjonen vi har og det som skjer i olje- og gassmarkedene ser vi for oss at fornybar energi bare står sterkere i tiden fremover. Også fornybar energi inn i hydrogen- og ammoniakkprosjekter vil stå sentralt fremover, så totalt sett ser vi at dette åpner opp for store nye muligheter for oss som selskap
Bullen
28.03.2022 kl 10:00 4538

Har ikke mye peiling på Scatec, men regner med at solcellepaneler blir dyrere som alt annet innen energi. Kjøper Scatec disse panelene fra Kina?
citius
28.03.2022 kl 10:16 4500

Man bør absolutt lese siste Q4 rapporten

https://scatec.com/investor/events-presentations/

Bred portefølje og sterk vekst, utbytte kommer mm

Underskuddet på energi i verden vil gi selskapet kraftig drahjelp fremover

OG, dette er en oppkjøpskandidat som kan bli tatt
Minst 180 kroner
Redigert 28.03.2022 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
MrStock
28.03.2022 kl 10:16 4500

Jeg vet ikke hvor solcellepanelene kommer fra. Men Scatec har jo aktivitet over hele verden, så jeg regner med de har gode innkjøpsrutiner. Dessuten vil prisen på solceller neppe stige mer enn energien de produserer.
The Observer
28.03.2022 kl 20:11 4344

Oslo, 28 March 2022: Reference is made to today’s stock exchange announcement that Terje Pilskog has been appointed CEO of Scatec ASA.
In accordance with the terms of the share-based programme for leading employees and reflective of the increase in his base salary, he has been granted an additional 10,000 options. Each share option gives the right to subscribe for and be allotted one share in Scatec ASA.
The strike price of the options is set to NOK 134.53 per share based on the volume weighted average share price over the ten last trading days preceding the grant date of 28 March 2022. The options will lapse if not exercised by 1 January 2026. The option grant is divided into three tranches whereby 1/3 vests each year over three years, with the first tranche vesting 1 January 2023.
citius
28.03.2022 kl 22:30 4235


Bra trøkk i USA

First Solar :-)

https://finance.yahoo.com/quote/FSLR?p=FSLR

sjekk volumet !!
wielkikrol
29.03.2022 kl 12:39 4019

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg ikke skal kjøpe denne ?
MrStock
29.03.2022 kl 13:13 3976

Ikke enkelt å gi et godt svar på det. Det må være det er en del som prøver å komme ut når kursen stiger litt. Men til syvende og sist er det selskapets vekst og resultater som teller. Har du tro på det, er det bare å kaste seg på.
Redigert 29.03.2022 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
MrStock
29.03.2022 kl 13:45 3927

28.03.2022 13:25:04
SCATC: Vi er veldig trygge på det vi gjør nå fra styrets side -Andersen
Oslo (Infront TDN Direkt): Det at Scatec har valgt å gå med en intern kandidat understreker nettopp at strategien til selskapet ligger fast.
Det sier styreleder i Scatec, John Andersen, til TDN Direkt mandag, etter at det ble kjent at konsernsjef Raymond Carlsen fratrer og Terje Pilskog tar over hans rolle.

-Det at vi har valgt å gå med en intern kandidat understreker nettopp at strategien vår ligger fast. Terje har vært sentral i utviklingen av vekststrategien Scatec har i dag, så for markedet bør dette oppfattes som en videreføring av strategien vi allerede har presentert, sier Andersen og utdyper:

-Vi er veldig trygge på det vi gjør nå fra styrets side.


Om Raymonds fratredelse sier Andersen:
-Dette er udramatisk i den forstand at Raymond har ledet selskapet i 13 år og fyller 67 år den 15. april. Vi har etablert en klar strategi for selskapet - og var egentlig forberedt på at Raymond ikke kom til å stå med selskapet frem til 2025. Dermed ble dette et godt tidspunkt å sette inn Terje og hans team.
Andersen mener Pilskog nå får en god rullebane til å realisere de vekstmålene som Scatec la frem under kapitalmarkedsdagen for et år siden. For Pilskog blir det på kort sikt viktig å fokusere på å levere på prosjektene som pr nå ligger i selskapets ordrereserve.

-Under Raymonds ledelse har vi bygget opp selskapet til å bli robust - og med en god plattform. Det viktigste for oss på kort sikt blir å levere på prosjektene som ligger i backlog. Vi må nå investeringsbeslutning på disse prosjektene slik at vi får begynt å bygge. Vi har som Raymond kommuniserte på presentasjonen for fjerde kvartal et mål om å få til dette i løpet av året, og det står jeg fast ved, sier Pilskog til TDN Direkt.

Hva gjelder Scatecs portefølje i Ukraina kan den nye sjefen opplyse at disse pr nå fortsatt står uskadd.


-Eiendelene våre i Ukraina står fortsatt uskadd og genererer energi til Ukraina. Hva som skjer fremover, vet vi jo ikke.

Samtidig er Pilskog tydelig på at den geopolitiske situasjonen kan bidra til å presse frem satsing på fornybar energi, og åpner dører for Scatec som selskap:
-Med den geopolitiske situasjonen vi har og det som skjer i olje- og gassmarkedene ser vi for oss at fornybar energi bare står sterkere i tiden fremover. Også fornybar energi inn i hydrogen- og ammoniakkprosjekter vil stå sentralt fremover, så totalt sett ser vi at dette åpner opp for store nye muligheter for oss som selskap.

Mari Nøvik mn@tdndirekt.com


Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 71
Slettet bruker
29.03.2022 kl 17:33 3810

På 3 års sikt er denne en god bet. Med equinor som største aksjonær(13%) er selskapet i trygge hender. Mye FUD(fear, uncertainty, doubt) mtp kostnader, Ukraina, bytte av sjef osv, pluss at ESG aksjer ikke er på moten om dagen. Følgende shortposisjon: SCATC 2231186 1,40. Hvis du er kortsiktig, ville jeg ventet på en litt lavere inngang, langsiktig spiller det ingen rolle.
wielkikrol
29.03.2022 kl 17:45 3792

Takk for svar til begge. Har denne på listen. Venter litt til. Mye usikkerhet for øyeblikket. Lykke til alle. Hadde en liten tur innom i høst, kasta korta relativt tidlig og kom ut i 0. Flaks.
citius
30.03.2022 kl 11:36 3507



13. 2022-02-14 2022-03-29 (ongoing) 1.4 121.70 127.70 Blackrock Investment Management (uk) Limited -13.39M

Ser de har ført på "end price" her på 127,70

Shorten til Blackrock stoppet ut???????????

Rask stigning kan ventes
citius
30.03.2022 kl 11:47 3490



Eierforhold Scatec

https://scatec.com/investor/the-share/

Equinor

https://www.equinor.com/no/investors/our-shareholders.html#our-shareholders


Skulle nesten tro at det var en sammenheng her.....................................??
fjettis
30.03.2022 kl 17:13 3348

Blir oppkjøp nå
Slettet bruker
30.03.2022 kl 17:53 3311

De tre største norske eiere har negativ kontroll i selskapet, så om de fusjonerer eller blir kjøpt opp, så er det vanskelig med et fiendtlig oppkjøp. Det blir uansett spekulasjoner.
Mye viktigere det som skjer i ledelsen og på makrofronten, og det ser bedre ut totalt sett.
Jeg tror også at vinden har snudd for grønn sektor, og at de kommer til å se lysere tider, dog en større selektivitet. Forhåpentlig blir disse skrivebordsselskaper skviset ut.. Så liker jeg konseptet og forretningsmodellen i SCATEC.
Det blir neppe oppkjøp nå, som noen uten begrunnelse påstår.
Redigert 30.03.2022 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Klausre
30.03.2022 kl 18:12 3289

Ny i SCATEC her. Solgte meg ut av AKH, og er ferdig med disse «luftslottene» som ikke har noe substans ift. å tjene penger. Jeg har i det siste vinklet alle mine investeringer inn mot selskaper med utbytte. Da vurderer jeg det slik at utbytte gir en form for nedsidebegresning.

Basert på 2021 tallene er det forslått ca. 2% utbytte, og kursen er på et fornuftig nivå nå (vurdert av meg selv). Ikke all verden med 2% - (politikk om min. 25% av resultat) men det forteller jo tydelig at selskapet tjener penger. Det tiltrekker meg.
Redigert 30.03.2022 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2022 kl 18:31 3266

Jeg investerer kun grønt, og helst i Norge, velvitende om at slike begrensninger gir også større begrensninger på avkastningsmuligheter, samt har økt risiko. Da er det veldig begrenset hva jeg kan investere i. SCATC er da en av få forholdsvis trygge selskaper, som var alt for dyre, men som er grei priset nå, mener jeg.
https://e24.no/boers-og-finans/i/dn2ol1/analytiker-smaa-selskaper-som-aker-offshore-wind-har-ikke-en-sjanse

Dette har jeg påpekt i andre sammenhenger: Det skjedde innenfor oljeindustrien, og vil skje i grønn sektor. Totalenenterprise er nok fremtiden ( underleverandører kan da skvises, slik som Statoil har bedrevet lenge i Norge). Innenfor transport er nok utviklingen mer differensiert.
tommy00
31.03.2022 kl 23:23 2785

Utenriksminister Huitfeldt har i dag vært i Egypt og møtt myndighetene der, sammen med Scatec og Norfund. Blir trolig et av verdens kjerneområder for produksjonn av Hydrogen og amoniakk og Scatec er godt strategisk plassert for å spille en hovedrolle i dene utviklingen, godt hjulpet av norske finansielle muskler:
Torsdag har utenriksministeren vært i Egypt og møtt landets statsminister og utenriksminister. På møtene har også administrerende direktør i fornybarselskapet Scatec, Raymond Carlsen og administrerende direktør i Norfund, Tellef Thorleifsson, deltatt.

Det har resultert i to avtaler mellom Egypt og selskapene.

Konkurransefortrinn
Scatec, som har vært i Egypt siden 2015, skal utvikle grønt hydrogen som råstoff for ammoniakkproduksjon i landet. Sammen med Norfund jobber de med flere prosjekter for fornybar energi i Afrika.

– Vi ser fram til å fortsette samarbeidet og trappe opp investeringene våre med det nye klimainvesteringsfondet som ble opprettet av den norske regjeringen og annonsert under COP26, sier Thorleifsson i en uttalelse på Linkdin.

https://www.vl.no/nyheter/2022/03/31/huitfeldt-om-egypt-samarbeid-jeg-tror-ikke-pa-samtaleboikott/
Puffin1
01.04.2022 kl 07:47 2643

Fornybaraksjen Scatec har blitt kraftig barbert det siste året, men det er en positiv undertone i aksjen nå viser denne tekniske analysen.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2022/04/01/7844915/teknisk-analyse-av-scatec-en-positiv-undertone-i-aksjen-na?internal_source=sistenytt
MrStock
04.04.2022 kl 10:03 2282

Ja, det skjer mye interessant i selskapet nå. Det virker som de har en plan og mulighetene for å lykkes i et marked med økt fokus på det grønn skifte, er gode. Aksjekursen er i et spennede farvann nå. Brytes den negative trenden?
Geirarne
29.04.2022 kl 14:44 1815

Det er salg i Scatec nå.
Neste uke går den oppover.

Equinor kjøper hele til slutt.
tommy00
30.04.2022 kl 19:38 1607

etter krigen i ukraina startet har kostnaden for å produsere blått og grått hydrogen (og amoniakk) eksplodert, og det er nå nesten tre ganger dyrere med slikt hydrogen enn grønt hydrogen! Dette er gode nyheter for Scatecs ambisiøse planer for storskala produksjon i flere land i midtøsten. Rystad energi er verdensledende på energianalyser: https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/cheap-secure-and-renewable-europe-bets-on-green-hydrogen-to-fix-energy-woes/
fjettis
30.04.2022 kl 20:35 1550

Ex day nå 2.5.22
Med Nasdaq ned 4% på fredag så ser vi sikkert 110kr på mandag