RECSI - Er i spill!

Slettet bruker
RECSI 28.03.2022 kl 10:06 29212

Med Hanwahs siste trekk for å sikre seg aksjeposten til Aker Horizon, så vurderer jeg selskapet å være i spill. Jeg tror det nå bare er et tidsspørsmål før Hanwha legger inn bud på hele selskapet. Dette fordi RECSI passer som hånd i hanske i forhold til klimamålene i Parisavtalen og Hanwahs satsing på alternativ produksjonslinje med lavt karbonavtrykk i USA.

MINNER NOK EN GANG OM FØLGENDE: Rec Silicon sin patenterte FBR-teknolog bruker 90% mindre energi for å produsere 1 kilo høykvalitets polisilicone, sammenliknet med tradisjonell Siemens-teknologi. Sammenliknet med Siemens-teknologi, så medfører også FBR-teknologien lengre produksjonsintervall uten nødvendig vedlikehold av reaktorene, noe som øker effektiviteten og reduserer kostnadene. I tillegg er som kjent energien til anlegget i Moses Lake basert på vannkraft – ikke statssubsidiert kinesisk kullkraft. Til sammen så medfører dette at teknologien til Rec Silicon har verdens laveste karbonavtrykk, samtidig som den er verdens mest kostnadseffektive.

I disse tider med en global energikrise, hvor også prisen på kull har gått til himmels, så presser dette marginene til kinesiske panelprodusenter, som altså har over 90% av verdensmarkedet. I tiden som kommer er sannsynligheten derfor stor at vi vil se mye høyere priser på ferdige moduler fra Kina – noe som igjen kan gjøre det mindre attraktivt private husholdninger i eksempelvis Europa å installere solpanel på egne hustak. Dette er negativt.

Det skiller nå kun 1 aksje før Hanwah må komme med tilbud til samtlige aksjonærer. Jeg tror det vil skje relativt kort tid etter at man formelt har fått godkjent den siste transaksjonen fra Aker Horizont.

MITT RÅD: Hold på aksjene.


https://www.recsilicon.com/technology
Redigert 28.03.2022 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2022 kl 10:10 13242

Short spiller et farlig spill kommer bud på 20kr så er det game over for disse.
Leken med at kursen faller ved gode nyheter burde snart ta slutt.
Redigert 28.03.2022 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2022 kl 10:20 13074

Enig med deg at Hanwha med stor sannsynlighet vil sikre seg hele REC. Om det kommer et bud innen kort tid vil det kanskje bli på 20 kroner. Kommer de med et bud om et halvt år kan budet bli et helt annet og ligge på rundt aksjekursen. Hanwha kan derfor ha interesse av at kursen presses ned. Det ville i tilfelle kunne bli et ran av småaksjonærene.

Det beste man kan foreta seg nå er å bare holde på aksjene - som du også skriver.
Redigert 28.03.2022 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2022 kl 10:23 13000

Skal Hannah sikre seg Rec Silicon så blir budet neppe på 20 kroner, men betydelig høyere. Jeg tipper intervallet 35-45 kroner (i første omgang).
Nsxnsx
28.03.2022 kl 10:30 12896

Neida pr i dag er det jo flust av selgere på 15 -, så de trenger ikke by mer enn 16-17,- for å få tak i 50-80 %. Men de skal slite med å få de siste %ene under 100,- og der er jeg 👍😉
Slettet bruker
28.03.2022 kl 10:30 12881

Det hadde jo vært morsomt.... men om markedskursen er 15 kroner, hvorfor skulle de da tilby 40 kroner?
Redigert 28.03.2022 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2022 kl 10:33 12801

Dette påstås til stadighet, men hvilke aksjonærer vil faktisk godta et slikt tilbud? Tror dere topp 100 sier ja? Sier du selv ja? Tror du jeg sier ja? Jeg skjønner ikke helt hvorfor man mener et enormt antall aksjonærer visstnok bare skal takke ja til et skambud om et halvt år heller enn å evt. bare selge seg ut i dag. Det er ingen sjanse for at Hanwha nærmer seg 90% og kan tvangsinnløse de siste aksjonærene til priser rundt dagens kurs gitt det enorme potensiale til Rec. Det er ikke tilfeldig at Hanwha måtte betale kr 20 for Akers endel - det kalles en premie - og de vil måtte legge tilsvarende premie på bordet for å få de siste ~70% til å selge. De fleste vil jo rett og slett bare sitte dersom budet er dårlig...

Dersom Hanwha med stor sannsynlighet ville sikre seg hele Rec, så hadde det vel vært naturlig at de hadde utløst kjøpsplikten allerede nå. Å påstå noe annet må man gjerne, men den logiske tankerekken faller en smule sammen. Det er på ingen måte den mest nærliggende tanken selv om frykten åpenbart tar en del aksjonærer dit.
økon
28.03.2022 kl 10:34 12776

Kanskje det hadde vært mulig å sette sammen en ad hoc gruppe av småaksjonærer, «just in cases» et uvennlig tilbud kommer?
Nsxnsx
28.03.2022 kl 10:34 12778

Jeg skal eie Recsi så lenge ikke HS får så mye at de kan tvangsinnløse meg. Heve fete utbytter i mange år fremover 👍
Slettet bruker
28.03.2022 kl 10:37 12706

En slik gruppe burde absolutt mobiliseres dersom det blir aktuelt. Jeg har heller ikke tenkt selge. Denne skal mye lengre opp.
Slettet bruker
28.03.2022 kl 10:38 12675

Svaret er enkelt/ det er de samme aksjene som er i omløp.

Jeg har ikke nøyaktige tall, men vil tippe at rundt 50% av aksjene I tillegg til Hanwha sine ikke trades med (se topp 50 ). Det betyr i tilfelle at Hanwha vil kunne få kjøpt seg til 50% til en rimelig penge feks 20 kroner aksjen/ men fra 50% og opp blir det dyrere.

De som sitter long i denne aksjen, vet at de underliggende verdiene er langt høyere en både 40 og 50 kroner aksjen. Gitt momentet med solar i USA og RECsi sin unike teknologi, tror jeg nok de må bla opp over 100 kroner aksjen for å sikre seg alt.

Med det sagt, er det slett ikke sikkert Hanwha vil sikre seg hele RECsi. De har småaksjonærer med i andre selskaper, som forøvrig gjør gode penger :)
Slettet bruker
28.03.2022 kl 10:41 12616

Skjønner ikke hva som får deg til å kaste ut en slik tilfeldig påstand. Selv om Rec omsettes en del på børs, så er det snakk om maksimalt 2% av aksjene på de beste dagene med 10m omsatte aksjer. At aksjen trades frem og tilbake i intervaller får så være, men dersom du tror man kan skaffe 50-80% av (de resterende bør vel påpekes?) aksjene på denne måten uten at det påvirker aksjekursen, så er det vanskelig å omtale det som annet enn en smule naivt.

Godt mulig du bare mente at Hanwha ikke vil klare å skaffe seg de siste aksjene billig, men jeg forstår ikke poenget med resten av tullet du skriver.
omac
28.03.2022 kl 10:44 12552

Med mindre du er truseskvetter er REC ett veddemål med enorm oppside og begrenset nedside. Penger på bakken
Skalleknarp
28.03.2022 kl 10:44 12550

Det er jo bare å se på et praktisk eksempel fra i dag hvor Lunar Bank ønsker å kjøpe Instabank. Viiip kursen opp 50%.
Bør Børson j
28.03.2022 kl 10:48 12485

Hvis så skulle skje, så er uansett ikke mine aksjer ikke til salgs før om forhåpentligvis flere år.
Moses Lake åpner i løpet av 2023.
Det er jeg rimelig sikker på.
Er vel et ganske greit fåtall, som har investert i Rec, for å selge seg ut på i nærheten av 20 kr, uavhengig av hva dagens kurs skulle vært.
Dette uavhengig av om du har GAV på 5, 10 eller 15 kr.
Så akkurat det tar jeg med en knusende ro, hvis det skulle komme et bud.
Mange er redde for at det skal komme en emisjon og at Hanwha skal stjele hele selskapet.
Skulle en emisjon komme, for å f,eks bygge ut i ML, før SEMA går igjennom, så er jo dette bare helt sykt BULL og bør kunne påvirke kursen positivt uansett.
Det er jo en erklæring på åpning i seg selv.
Slettet bruker
28.03.2022 kl 10:52 12427

KAWAS: Fordi de store institusjonelle investorene, samt noen av oss småinvestorer, vet hvilke enorme underliggende verdier som ligger i Rec Silicon i form av unik teknologi og fysiske fabrikkanlegg. Tidspunkt for oppstart av Moses Lake har aldri været nærmere enn nå.

Det at Aker Horizon valgte å selge sin eierandel til Hanwah for kroner 20 pr aksje, skyldes ikke at aksjen ikke var verd mer, men at Aker Horizon post ikke passet inn i forhold til deres egne fokusområder og eierstrategi. Aker Horizon har fått en god gevinst på posten - og i ettertid har de dessuten vært klar på at eierposten kun var en "lyttepost". Vi bør med andre ord være glade for at Aker Horizon er ute av Rec Silicon - og at det nå har kommet på plass en stor aktør med klare ambisjoner for selskapet.

Med hensyn til oppstart at ML, så er det dessuten (nok en gang) grunn til å sitere hva styreleder i Rec Silicon (Kristian Røkke) sa i forbindelse med salget av aksjeposten til Hanwah. Jeg siterer:

“Today’s announcement is a major step in rebuilding the U.S. solar supply chain. Hanwha is a leading solar PV manufacturer globally, operating the largest module production plant in the U.S., while REC Silicon is the polysilicon producer with the lowest CO2 footprint worldwide. Hanwha has the right expertise to contribute to the successful reopening of Moses Lake,”

SÅ NOK EN GANG: Jeg tipper det første budet fra Hanwah vil ligge i intervallet 35-45 kroner - men tror de må betydelig høyere for å kapre hele selskapet.
Redigert 28.03.2022 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
28.03.2022 kl 10:56 12345

Basert på alle aksjer som kommer for salg bare vi går en krone eller to opp.....Men selvfølgelig håper jeg at de store massene holder stand. Men foreløpig så ser ryggen til aksjonærene rimelig veik ut 🤣🤣
Stabukk
28.03.2022 kl 10:57 12336

Rec si oppside ligg i ein stor sjanse for solide utbytte frå 2024/25. Tippar difor at Hanwha etter kvart vil har større eigarandel, men det kan og skje ved ein retta emi for å utvida ML, evt. «ML2». Litt fram i tid går det an å håpa at det skjer til kurs 30!
Slettet bruker
28.03.2022 kl 11:05 12241

Hadde litt tid i dag til og følge med på kursen. Har aldri sett maken til robot handling som det er nå. Sjelden syn selv på ose og en handel som stadig går ned på gode nyheter som ramler inn en etter 1.

Tro det eller ei 5kr under bud pris i tillegg.
Redigert 28.03.2022 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Null
28.03.2022 kl 11:09 12189

Jeg eier endel i RECsi
Jeg har eid de lenge, nå er prisen før spleis 1,5 kr
Jeg selger ikke mine akjser for hverken 15 kr eller 20 kr..... ,med det første.
De trenger 90% for å innløse meg, la oss kanskje gå sammen å sette på vent noen aksjer så vi har over 10% ;)
Så kan de kjøpe alle andre sine først, men da kommer det vel en emisjon som dropper oss under 10 ;)(
Slettet bruker
28.03.2022 kl 11:19 12065

Jeg gleder meg over at så mange signaliserer at de ikke har tenkt å akseptere et bud på 20 kroner eller lavere for den saks skyld. Vi vet at her er det store underliggende verdier og at vi er på full fart inn i en ny tidsepoke mht fornybar energi. Ukraina-krigen viser i tillegg med all tydelighet at ikke bare klimahensyn er viktig, men at geopolitiske hensyn blir stadig vikitigere. Energiavhengighet av regimer som Russland, Kina og Saudi-Arabia er risikofylt. Vi venter bare på lissepasningen fra Kongressen og vi står klar til å tuppe ballen i mål!

Slettet bruker
28.03.2022 kl 11:26 11979

Aldri vært nærmere målet og kursen er skutt andre veien . Er nesten så man ikke trur sine egne øyne.
Slettet bruker
28.03.2022 kl 11:30 11901

Tull. Hadde det vært så mange selgere på 15kroner så ville de kjøpt alt over børs.
Slettet bruker
28.03.2022 kl 11:41 11749

Reele selgere ser du ikke på 15 kr. Så dumme er knapt noen.
Slettet bruker
28.03.2022 kl 11:43 11724

Bud på 20 kroner tenker jeg ingen godtar, dette budet, om det kommer bud ,må betydelig opp, det vil være veldig utfordrende for Hanwha å få aksept. Dersom en ser på topp 50 lista, har plass nr 50, kun 0,15% av aksjene, topp 50 har ca 52,8% inkludert Hanwha sine aksjer, da er det enormt med små aksjonærer de må kontakte for å få aksept for et evt bud, og skal de kjøpe over bør på vanlig måte, vil det øke presset på rec aksjen ganske så voldsomt. Mei mening er at om Hanwha skal få aksept på et bud fra småaksjonærene må det være betydelig høyere enn 20. De vil muligens få napp om budet er på minimum 35 kroner, selv venter jeg på høyere kurser enn det
Slettet bruker
28.03.2022 kl 11:45 11694

Så mange truseskvettere her som tror at Hanwha ikke har gjort sin lekse , et selskap som som er verdt ca 200 milliarder usd .
Nå må dere gi dere . Rec sin reise begynner nå .

In 2020, Hanwha Life held assets worth around 117.22 billion U.S. dollars. A subsidiary of the South Korean conglomerate Hanwha Group, it made up the largest portion of the total assets held by the company, which amounted to around 197.44 billion U.S. dollars.

Hanwha ble kåret av forbes 2021

ON FORBES LISTS

World's Best Employers 2021
Redigert 28.03.2022 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
28.03.2022 kl 11:46 11660

Regner med at REC må inngå kontrakt med leveranser med HS og at dette blir gode markedspriser... Kan de skje at andre aktører enn HS er mer interressant da de betaler bedre for produktene enn det HS vil? Dette er vel kunne skape en case som gjør at det er aktuelt å sluke hele RECSI for HS - eller?
Slettet bruker
28.03.2022 kl 11:46 11642

Du går i den fellen at du tror disse 1-2% som trades representerer aksjonærmassen som helhet. Brorparten av denne handelen skjer jo som trades der målet er å tjene noen prosenter. I det øyeblikket tilbudet blir mindre enn etterspørselen fordi en aktør soper markedet for aksjer, så vil det slå ut positivt i prisen. Opprundet finnes det fortsatt 20k Rec-aksjonærer hos Nordnet. Det er ikke som om vi ser noen masseflukt. Fra toppnivået fra litt tilbake er det snakk om en ca 10% nedgang i aksjonærmassen. Her ser du et mer reelt tall på hvor mange som kaster håndkledet.

Som et eksempel har vi sett positiv kursutvikling ved et par anledninger der Voleon har dekket. Når disse kun sitter med et fåtall prosent short, og selv den typen handler slår ut i kursen, hva tror du skjer dersom man skulle handlet seriøse andeler av firmaet på denne måten?... Ledende spørsmål.
Nsxnsx
28.03.2022 kl 12:05 11489

Ingenting i Recsi overasker meg.....den faller jo stadig vekk på gode nyheter. Men én felle har jeg ikke gått i...for jeg har akkumulert i snart 2 år nå og solgt unna og pantet det meste annet for å gjøre akkurat det 😉👍
Stabukk
28.03.2022 kl 12:16 11386

Lykke til, Nsxnsx! Tenker også å bli sittande. Planen er å ta gevinst i løpet av året.
Ser for meg melding om gjenåpning av ML i løpet av juni. Er vi då fremdelen på dagens kurs, tippar eg ei melding vil løfta kursen ca. 25% til 20.
Då blir det vurdert å selja ca 1/3 av beholdninga. Men planar er også til for å revurderast!
Nsxnsx
28.03.2022 kl 12:26 11296

Takker og i like måte 👍 vår tur kommer 😉😉
SR99
28.03.2022 kl 12:47 11114

Hanwha har mest sannsynlig kommet til AH med ønske om å kjøpe aksjeposten i REC. AH var største aksjonær og en viktig aksjepost å sikre seg. Forhandlingene har ført til at kjøpesummen ble høyere en markedsprisen pr. i dag. Dersom Hanwha ønsker en større eierandel er det naturlig å følge samme pris som største aksjonær har solgt for. Markedet har heller ikke reagert opp til prisnivået AH solgte for. Tror det er rimelig at Hanwha går i dialog med flere av de største aksjonærene før de evnt. fremmer et bud. Foreløpig er det ingen indikasjoner på at de ønsker en større eierposisjon. Det er et vanskelig case å gå fra 1/3 eierskap til 90% for så å tvangsinnløse. Virker heller ikke som Hanwha prater ned selskapet i håp om å få kursen ned. Tror vi har fått en ny storaksjonær som uansett får selskapet opp å gå og som gir mer forutsigbarhet for investeringen fremover.
Slettet bruker
28.03.2022 kl 12:51 11065

Det som er fantastisk er at markedet ikke greier å se dette. De robot handler, shorter og trader over en lav sko.
Slettet bruker
28.03.2022 kl 12:59 10971

Ja om de skal legge inn bud må de betydelig høyere og selv 35 kr som du nevner blir alt for lite. Vi vet hvilket potensiale det er i denne fremover.
Slettet bruker
28.03.2022 kl 13:10 10889

Ingenting til salgs her.
Kjøpte mine første rec-aksjer i 2013, og har jevnt og trutt småtradet på store bevegelser for å pynte på snittet. Det er etterhvert så behagelig at jeg kunne solgt når som helst med god margin, men det er uaktuelt. Trenger ikke pengene, så blir jeg med videre for spenningen og opplevelsen. Aldri en kjedelig uke som Rec-aksjonær, og forrige uke var jo full av action. AKH til Hanwha, skatteinsentiver signert (SB 5849), svært tomtekjøp på gang og masse som rører på seg i ML. Så hvorfor i all verden hoppe av nå. Dette er jo kjempegøy å være med på dette. Hva blir neste børsmld. til morgenkaffen? Spenningen stiger for hver dag.

Så tell med mine aksjer i 10%-en som de ikke får tak i (hvis det blir et tema). Ikke store bidraget, men noen mill. ville det nå måttet koste en evt. kjøper.
Slettet bruker
28.03.2022 kl 13:55 10609

De fleste vil nok selge - hvis prisen er god nok ;)
W Heisenberg
28.03.2022 kl 14:12 10486

Likte tanken om å sikre de 10%! Det hadde vært kjekt om man hadde funnet en type løsning til det. Kan garantere mine 274947 stk som blir med videre👍
Null
28.03.2022 kl 14:16 10448

ALLE SELGER TIL RETT PRIS
Så er det opp til hver enkelt å finne den prisen, det var akkurat en nå som syntes 14,77 var rett pris.

For meg så er vi langt fra det jeg mener jeg må ha for å selge, min promille ::)

NULL
Stabukk
28.03.2022 kl 14:22 10381

Heller ikkje noko til salgs på dagens kurs!

Burde kanskje melda meg inn i «Klubben som ikkje kan forstå Rec sin lave kurs»? Eller «Klubben som ikkje forstår at Oslo Børs har korrekt børsverdi»?

Men kikka litt på Tomra sine tall for 2021 og gjorde følgande «kalkyle»:
Tomra hadde inntekter på 10,9 mrd. kr i fjor og «operating profit» (EBIT) på 1,55 mrd kr.
Kan Rec oppnå ca. 550 mill. kr i «operating» profit frå 2024? Tenker ca. 200 mill. kr frå Butte og 350 mill. frå Moses Lake. Forutsetningen er at råvareprisane held seg på eit bra nivå, men kanskje litt ned frå dagens.

Får Rec ein «operating profit» på ca. 1/3 av Tomra, bør vel også børsverdien vera 1/3? I så fall blir det 21,4 mrd. for Rec, ein kurs på ca. 52.

Sikkert eit nokså vilt reknestykke. Men husk også at SB1M og andre meiner kurs på 50-60 kr kan forsvarast ved høg kapasitetsutnytting av Moses Lake.
Potensialet er i alle fall bra, så eg høyrer til dei som vil unngå å selja på 20 kr!
PS: Rec hadde inntekter på ca. 2,36 mrd kr i 2017. (272,4MUSD).
Slettet bruker
28.03.2022 kl 14:50 10226

TT var tydelig på en ting før polyprisen dumpet skikkelig;
Det kommer en dump, men priser under 15 dollar/kg er ikke vedvarende, fordi det ikke er bærekraftig.

Prisen dumpet, slik han foreså - men fikk så en rekyl opp og har blitt handlet senest år på over 30 dollar/kg, slik han også predikerte.

ML i full produksjon vil ved 100% drift ha produksjonskost på ca 7,5 dollar kg. Salgspris på 15, gir overskudd på 7,5 x 18 millioner kg (kapasitet) 135 millioner dollar/ 1,2 milliarder nok.

Vedvarer dagens priser, som ikke er utenkelig, gitt enorm etterspørsel og handelskrig kan man vente en fortjeneste på 30 dollar/kg eller 540 millioner dollar ca 4,8 milliarder kroner.

Reelle tall ligger sannsynligvis midt i mellom, men uansett tall som viser hvilken type krutt som ligger i en gjenåpning ML.

Nsxnsx
28.03.2022 kl 15:58 9943

Var jo litt betegnende i dag når det gikk over 1 mill aksjer og det ikke påvirket kursen 😉🤣