Anbefaling Pnor..

Aldara
PNOR 30.03.2022 kl 08:52 14160

Sparebank 1 Markets jekker opp kursmålene for en lang rekke olje- og gassaksjer
Sparebank 1 Markets har ifølge TDN Direkt oppgradert Equinor til kjøp fra nøytral, og oppjusterer samtidig kursmålet på en lang rekke olje- og gasselskaper.
Meglerhusets anbefalinger og kursmål (tidligere kursmål i parentes)
Aker BP, kjøp, kursmål 450 (355)
BW Energy, kjøp, kursmål 38 (35)
DNO, nøytral, kursmål 14 (13)
Equinor, kjøp, kursmål 370 (280)
Noreco, kjøp, kursmål 400 (265)
Okea, kjøp, kursmål 42 (35)
Questerre Energy, nøytral, kursmål 3 (3)
Vår Energi, kjøp, kursmål 55 (-)
Panoro Energy, kjøp, kursmål 42 (38)
Petronor, nøytral, kursmål 1,6 (1,5)
tuja
06.04.2022 kl 11:27 2764

Når var datoen for oppgjør AJE, og utstedelse av aksjer til PEN-aksjonærene? Er litt nysgjerrig på hva de kommer til å gjøre med beholdningen hver enkelt får.
E Desperados
06.04.2022 kl 11:33 2741

Myndighetsgodkjennelsen var 27. januar. Det ble meldt at man forventet å sluttføre handelen innen 90 dager. Det blir isåfall senest 27. april. Oppgjørsform er ennå ikke kjent. Avtalen sier aksjer evt aksjer og cash, mens enkelte her har fått svar fra IR at kun cash også er en mulighet. Stemningen på PEN-forumet er at man ønsker seg cash da svært få der har noen interesse av aksjer i PNOR
tuja
06.04.2022 kl 11:46 2712

Ok. Takker for tilbakemelding.
nkamok
06.04.2022 kl 12:08 2660

Ja lige præcis - og hvorfor pokker skal PEN aktionærer trækkes med aktier, som de ikke er interesseret i at beholde, og heller ikke bare kan sælge uden tab. Jeg forventer en del salg, som desværre igen vil presse kursen = Cash is King 🤩
pelo
06.04.2022 kl 12:10 2644

Pressemeddelelse 30.12.20 :
NOR Energy AS ("NOR") has transferred 40,681,739 shares in PetroNor E&P ("PetroNor") as detailed
below. NOR is jointly owned by Gerhard Ludvigsen and Knut Søvold, both primary insiders in PetroNor.

40,681,739 sharesin PetroNor have been transferred to ENG Group Soparfi SA., a Luxemburg registered
company, where the transaction is settled at today’s share price (NOK 1.22 per share).
E Desperados
06.04.2022 kl 12:27 2616

Mtp at PNOR nå har penger til å betale cash (hvilket de ikke hadde når avtalen i sin tid ble inngått) håper jeg virkelig de prøver å få oppgjøret i cash. Det må da virkelig være vinn/vinn for begge parter. Om det plutselig skal selges 90M aksjer så vil jo kursen rasere og da taper både vi og PEN-aksjonærer.
Kvike11
06.04.2022 kl 13:08 2546

Hvorfor skulle de sælge deres aktier.
Du skulle i stedet for sælge dine aktier hvis du er nervøs for tab.
Hoved parten af alle aktionærer ved aktiekursen er alt for lav.
Økokrim må snart få lukket deres sag, inden de er aktionærer der forlanger det og sagsøger dem for skadevoldende virksomhed.
Økokrims fremgangsmåde i denne sag er ubegribelig og uforståelig for os andre, alt er jo mørkelagt og fyldt med røgslør, til trods for PNOR ikke er tiltalt eller involveret.
Ingen journalister eller netaviser kan skrive om hvor godt det går hos PNOR, da de har viden og kendskab til sagen.
Sådan kan økokrim skade os almindelige aktionærer.
Fluefiskeren
06.04.2022 kl 13:16 2517

Tror ikke dette er spesielt for denne saken. Jeg vil si det er Søvold som har skadet oss hvis det han er siktet for medfører riktighet. Heldigvis er ikke selskapet dratt inn direkte, men er redd det hefter med oss for alle de som ikke har satt seg inn i saken.
Fluefiskeren
06.04.2022 kl 13:19 2507

Tror ikke dette er spesielt for denne saken. Jeg vil si det er Søvold som har skadet oss hvis det han er siktet for medfører riktighet. Heldigvis er ikke selskapet dratt inn direkte, men er redd det hefter med oss for alle de som ikke har satt seg inn i saken. Dog forstår jeg ikke hvorfor journalister kan skrive om positive faktorer i PNOR. Det kan de hvis de vil.
pelo
06.04.2022 kl 13:52 2455

Hej FF, du skriver :

Heldigvis er ikke selskapet dratt inn direkte, men er redd det hefter med oss for alle de som ikke har satt seg inn i saken.

Her skriver du selvfølgelig ikke til mig - da jeg føler, at jeg har sat mig temmeligt godt ind i sagen - men derfor kan jeg vel godt for en enkelt gangs skyld erklære mig uenig med dig....😉
Fluefiskeren
06.04.2022 kl 14:12 2413

Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener, men tror du virkelig kursen ville vært 0,9 kroner nå etter den voldsomme prisoppgangen vi har hatt på olje uten den saken? Hvis ja så er vi uenige.
Peter Sellers
06.04.2022 kl 14:15 2396

@tuja, jeg er ganske så ny inne her på PNOR aksjen kjøpte meg inn i forrige uke og synes tallene var meget bra og Q1 vil vel bli enda bedre. Når det gjelder oppgjør AJE og utstedelse av aksjer til PEN-aksjonærene gjelder det da for de som var inne før Januar 2222 eller gjelder det alle? og hvilken betydning har det eventuelt for oss?
pelo
06.04.2022 kl 14:21 2371

Hej FF, jeg tolker det du skriver, som at du oplyser "de mindre vidende" om, at selskabet (og dermed os aktionærer) hæfter for denne sag, selv om vi ikke er direkte involveret pt.
Det er muligvis forkert opfattet af mig, men ellers er jeg uenig i denne vurdering.
Og ja - pt. har det en voldsom effekt på kursen. 😊
(Juridisk er jeg enig i, at skulle sagen blive rejst i Congo og Knut/Gerhard taber denne, så vil det få konsekvenser for vort ejerskab - men det tror jeg absolut ikke vil blive udfaldet).
Fluefiskeren
06.04.2022 kl 14:26 2354

Jeg vet ikke om vi snakker forbi hverandre, men det er tydelig at saken legges merke til i hvert fall. Fra i går.

PetroNor eyes potential advances in Congo and Nigeria

Issue 458 - 05 Apr 2022 - By James Gavin
With its redomiciling from Australia to Norway completed at end-February, PetroNor is now looking to increase production from its African assets. However, the investigation into former chief executive Knut Søvold continues, following his arrest in December over projects in Africa.

Det er så langt jeg får lest uten abonnement, men korrupsjonssaken er nevnt ser jeg. Også noe om Guinea-Bissau også ser jeg.


https://www.africa-energy.com/article/petronor-eyes-potential-advances-congo-and-nigeria
Peter Sellers
06.04.2022 kl 15:07 2280

@fluefiskeren kanskje du kan forklare meg denne saken?
jeg er ganske så ny inne her på PNOR aksjen kjøpte meg inn i forrige uke og synes tallene var meget bra og Q1 vil vel bli enda bedre. Når det gjelder oppgjør AJE og utstedelse av aksjer til PEN-aksjonærene gjelder det da for de som var inne før Januar 2222 eller gjelder det alle? og hvilken betydning har det eventuelt for oss?
E Desperados
06.04.2022 kl 15:15 2251

PNOR får PEN sin eierandel i AJE mens PEN får 10M$ enten i PNOR-aksjer (nye som utstedes), cash eller en blanding av de to. I tillegg skal PNOR betale litt royalty til PEN etterhvert som produksjonen er i gang. Vurderer avtalen som god for PNOR om det betales i aksjer og svært god om der betales i cash.
Peter Sellers
06.04.2022 kl 15:22 2229

takk så mye ED men gjelder avtalen for aksjonærer før 2022 eller alle pt?
Peter Sellers
06.04.2022 kl 15:25 2207

@E Desperados grunnen tll at jeg spør er fordi det ser ut for meg som at enkelte er negative til en slik avtale og oppgjørsform, dersom det blir i oppgjør i aksjer hvilken betydning vil det ha for oss?
E Desperados
06.04.2022 kl 15:26 2200

PNOR får PEN sin andel i AJE. Dette feltet skal bygges ut og vil generere inntekter (estimert 5000 boepd) fra Q3/4 2023) til PNOR som kommer alle aksjonærer til gode.

En del er negative til oppgjørsform da utstedelse av nye aksjer mest sannsynlig vil gjøre at PEN-aksjonærene vil selge ut disse relativt fort for å få cash istedenfor aksjer. Og salgspress er aldri positivt for en aksjekurs.
Redigert 06.04.2022 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Peter Sellers
06.04.2022 kl 15:34 2167

@ED takk det andre ser jeg med salgspress men uansett så ser jeg PNOR som svært lavt priset til tross for korrupsjonssaken som hefter og etter mitt skjønn bremser kursoppgang, men det løsner nok før eller siden, ha en fin dag videre :)))
Fluefiskeren
06.04.2022 kl 16:07 2093

Det er ikke satt noen dato. Du kan godt kjøpe aksjer i Panoro i dag og få utbytte i form av aksjer i PNOR. For PNOR betyr det jo at eksiterende aksjonærer blir utvannet litt hvis det utbetales i aksjer. Hvis det er i cash betyr det at petronor mister 10 mill USD av cashbeholdningen sin. Men (og dette er viktig selv om det knapt snakkes om det) det betyr at de da er eier av en prosentandel på OML 113 (Aje). Her er mye gass og kondensat i tillegg til olje. Over noen år vil Petronor få en pen økning i sitt produksjon av hydrokarboner. De 10 mill er fort inntjent. I hvert fall med de priser som er nå.


Petronor har fått dette billig. For noen år siden hadde Panoro en kjøper som ga 30 mill USD. Det var Lekoil,og de har generelt bare rotet med det meste. De greide ikke å hoste opp pengene så kjøpet ble ksnsellert og Panoro fikk 7 mill USD for tort og svie.

EDIT Jeg får vel legge til at mår gassproduksjonen kommer i gang om noen år skal Panoro ha en andel av gassinntektene begrenset oppad til 16,67 mill USD. 100 cent pr. 1000 kubikkfot gass.
Redigert 06.04.2022 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
512tr
06.04.2022 kl 16:18 2060

Tror oppgjøret blir i aksjer, skal PNOR få noe igjen for AJE overtakelsen må de investere og få produksjonen i gang, da trenger de alle kontantene de kan komme over.
Lovnadene om finansiering fra Abu Dhabi og kretsen rundt Petromal ble gitt før korrupsjonssaken eksploderte, det er høyst usikkert om de er så villige til å gi lån i dagens situasjon.
Peter Sellers
06.04.2022 kl 17:03 1974

@fluefiskeren vil det da være smartere og selge seg ut nå jeg har 0,95 inngang og heller vente til oppgjøret er gjort, tenker litt på om de gjør oppgjør i aksjer og vi blir vannet ut?? Når er det forventet oppgjør i saken, er det satt noen dato? vel 0,95 per aksje som jeg har betalt må jo være en billig inngang for selskapet leverte jo knall tall nå sist og tjener gode penger! forøvrig takk for at dere gir meg litt kjøtt på beinet her :))
Fluefiskeren
06.04.2022 kl 17:10 1951

Jeg råder aldri noen til noe som helst. Ingen vet jo markedets reaksjon. Min egen strategi er å selge før oppgjør omtrent så mange som jeg blir tildelt slik at jeg sitter igjen med samme eksponering som nå. Men jeg selger neppe på kurs under 1 krone.

Vet ikke når dette blir avgjort. Ved børsmelding ble det forventet at alt skulle være klart innen 90 dager. Det var 27. januar. Panoro lovte å oppdatere aksjonærene underveis, men det har vi ikke sett noe til ennå.
Peter Sellers
06.04.2022 kl 18:19 1869

takker så mye FF fint om dere som er litt mer tett på kan gi info når ting begynner å dra seg til, ha en fin kveld :))