Awilco og LNG-markedet mot 2025

Lynmann
31.03.2022 kl 23:09 92609


Konfirmanten fekk ikkje pengar i fjor, men noko mykje betre - aksjar i Awilco - til kurs 2,87. Delvis er det den innsiktsfulle delen av forumet å takka for dette. Første kjøp kom før sommaren på kr. 1,95. Mange takk!

Denne tråden er eit forsøk på å samla faktabasert informasjon. Respekt for profesjonelle analytikarar skal ein ha, men også dei tek feil. Heller ikkje analytikarar kan spå vinterværet i Asia. Når det gjeld den kortsiktige utviklinga i LNG-markedet, er FLEX LNG med sine 13 skip ein verdifull indikator. For den som pushar hardt på dagleg basis – aksjonærane i ALNG må vera dei mest nervøse på heile børsen - er det verdt å følgja med på korleis New York avsluttar dagen. www.barrons.com/market-data/stocks/flng

For oss vanlege folk, kjem ein langt gjennom å følgja Fearnley sine oppdateringar på vekesbasis.
Fearnleys Weekly Report (fearnpulse.com)

Det var den som løfta begge aksjar kl. 15.30 i dag. Under pågåande kontraktsforhandlingar for leiinga i Awilco, må det vera fantastisk å få stadfesta nivået på vel USD 100.000 pr dag!
Spørsmålet er: Kva forutsetningar må slå inn før ALNG når 10 kroner? Selskapet må vurderast til 1,3 milliardar kroner - dette for eit selskap med ei (tidlegare) problematisk milliardgjeld.
ErikNordnet
29.01.2024 kl 01:11 5594

Hei, hvordan tror dere Joe Bidens forslag om stans av LNG eksport fra USA kan påvirke fraktratene for disse ship? Hvordan tror dere gasprisen kan påvirkes?
Lynmann
31.01.2024 kl 12:02 5435

Til det siste: Selskapet har til vurdering opsjonen på refinansiering av to båtar. Det kan dei trygt gjera ettersom det rullar ein ein million kroner på konto, kvar dag, enn så lenge. Refinansiering vil sjølvsagt redusera finanskostnadane.

Båtane har kontraktar som utgår ca. 1.august 2024 og 1.desember 2025, i eit marked der ratane går ned. Forventa vekst i den globale eksport av LNG går marginalt opp, mens det kjem til 10 prosent fleire båtar i år, ca. 60 LNGC. Så vil konflikten i Midt-Austen gi vekst i tonn-mil, noko som kan påvirka ratane positivt på kort sikt. Qatar er potensielt påvirka, ettersom dei leverte ca. 25 prosent av produksjonen til Europa i fjor. Rettare sagt i 2022. Etterkvart er det tydeleg at overkapasiteten på skip vil forverra seg også i 2025. Først i 2.halvår forventar amerikanske EIA vekst i produksjon og eksport frå USA.
Erik:
"Hei, hvordan tror dere Joe Bidens forslag om stans av LNG eksport fra USA kan påvirke fraktratene for disse ship? Hvordan tror dere gasprisen kan påvirkes?"
Joe Biden har ikkje stoppa eksporten, men det kan skje i 2027 med det planlagte Louisiania CP-2 prosjektet. Etter mitt ringe syn, bruk heller energien på komande to år og allerede overkapasitet av skip!
Stigendekurs
31.01.2024 kl 14:13 5417

Vil ledelsen prioritere utbytte i februar eller vil de som tidligere i 22 å holde igjen og se det ann. (aksjekjøp)
27 nov 23 0,35 ,30 aug 23 0,25 ,31 mai 23 0,50, 23 feb 23 0,50.
Det burde ligge til rette for en god inntjening og utbytte hvis ikke det er noen skjulte kostnader/sprell vi ikke vet om.
Aramis
16.02.2024 kl 19:03 5045

Hva slags gruoppvekkende meldinger er det aksjonærene venter fra ALng, siden de sender kursen ned mot 7 kroner?
Stigendekurs
21.02.2024 kl 15:30 4866

Det er usikkerhet rundt fremtidige rater som kanskje er det noen tar høyde for, de har jo gått ned, men tviler på at de går så mye lengre ned ref. LPG ratene.
Om 4. kvartal så sier ledelsen (sagt i 3.kvartal):
Both vessels are back on their fixed rate contracts, and we expect fourth quarter earnings to be in line with second quarter.
Det bør igjen si at earnings for 2023 blir på $ 0,26 , så da er jeg spent på hvor mye de er nødt til å gi i utbytte.
Lynmann
25.02.2024 kl 22:44 4717

Q4 presentasjonen vert forutsigbar med eit nettoresultat identisk med Q2; usd 11M.
Med 9 mill i Q1 og 3,3 mill i Q3 (EU-kontroll) saman med eit forsikringsoppgjer på 4,9 mill tilført rekneskapet for Q4, endar 2023 med ein fantastisk netto på usd 39M. Fordelt på 131 millionar aksjar og ein dollarkurs på kr. 10,50 har me ein P/E på utrulege 2,2 på aksjekurs 7,01.

Bankkontoen auka med over ein million kroner kvar dag i 2023, eit godt utgangspunkt for utbetaling av eit solid utbyte. Fokuset onsdag er retta mot nivået. Mens oss småfolk ynskjer max utbyte, må hovedaksjonæren ta fleire hensyn. Uten kontrakt for halve flåten over sommaren, vil eit konservativt (og fornuftig) styre ta hensyn til eit langvarig, dårleg marked.

Operativt
landa i går den snart kontraktslause WilForce ei last i Japan. Via Panama. Båten skal returnera til Freeport, men ser ut til å ta den lange veien rundt Afrika.

Fearnpulse
melde denne veke årsratar på usd 54.000 pr dag. Det positive er at ein elendig rate har vore stabil siste tre veker. Den tapsbringande raten for «East of Suez» har gått opp 2k til 45k pr dag.
WilPride surra rundt i Karibien ein liten månad før den fekk last i Trinidad. Gjekk så ein kort tur til Colombia og la seg utenpå ein FSRU; Høegh Grace. Deretter gjekk båten rett nord til Cove Point sør for Washington DC. Det morsomme med Cove Point er at Warren Buffet / Berkshire hadde ein 25 prosent andel i anlegget.
www.reuters.com/markets/deals/dominion-energy-sells-remaining-stake-cove-point-lng-facility-35-bln-2023-07-10/
I fjor sommar kjøpte storkapitalen ein 50 prosent andel frå eit firma som hadde ein ticker med ein -1- enkelt bokstav. Finnest det slike firma på NYSE?; Ja, 'D'! Dominion Energy.

WilPride returnerte 20. februar tilbake til Milford Haven på ein 8 dagars overfart.

Fyllingsgraden på gass i EU
er på 64 prosent, mot 62,7 prosent for eit år sidan.

Gasspris
Kva retning går gassprisane?
Frå denne tråden i fjor sommar:
«For oss som ser på kontrakten til Awilco som går ut i august neste år, er utviklinga for future Q3/2024 interessant å notera: pt. 51,15 Euro pr MWh.»
8 mndr seinare er denne prisen halvert. Den nederlandske TTL prisen for gass levert i Q3/2024 er no å få kjøpt på 24.15 Euro pr MWh. Det er interessant å registrera at future «winter 2027» er på kun 27 Euro. Ein veldig komfortabel pris for Europa; vel 30 øre pr kWh.
På eit tidspunkt både Qatar og USA kjem til å auka produksjonen betydeleg.
På eit tidspunkt våre båtar vil få fleire oppdrag, men til kva ratar?
www.theice.com/products/27996665/Dutch-TTF-Gas-Futures/data?marketId=5586285

EIA:
Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands fell 51 cents to a weekly average of $7.75/MMBtu. In the same week last year (week ending February 22, 2023), the prices were $15.34/MMBtu in East Asia and $15.64/MMBtu at TTF.
Fokus
26.02.2024 kl 00:49 4705

Når ein ser ordrene som ligger inne dag etter dag og som presser kursene nedover, så er det ikke lett å ikke tenke på shorting og shortingsalg for å presse kursene nedover. Om det er det som skjer er selvsagt vanskelegt å dokumentere , men når en ser samme sum aksjer for både salg og kjøp dag etter dag blir en mistenksom. Så spørsmålet blir, hvem har aksjer til disposisjon for shortingsalg og hva vil dei? Er det et salg på gang?
For 1 år siden ble Golar Seal 2013 solgt for US$ 184.3 mill. (www.finansavisen.no › shipping › 2023/02/20 20. feb. 2023 · Lars Kjøllesdal COOL Mandag morgen ble det kjent at gassrederiet Cool Company har solgt det 2013-bygde skipet «Golar Seal» for 184,3 millioner dollar).
For AwilcoLNG ville et slikt salg medføre at selskapet var gjeldfritt og vi eiere hadde reddet pensjonen :-), og desto flere som hopper av desto mer for dei som er igjen. Tror personlig at her skjer det noe som ikke alle har informasjon om (men det er jo noe som heter konspirasjonsteori også…).
Hadde Fredriksen eller Røkke vært inne her hadde tvilen min vært vekke, noe er på gang.
Aramis
27.02.2024 kl 16:38 4589

Sluttkurs 7 kroner dagen før Q4-tallene. "Markedet" tror tydeligvis på et ganske katastrofalt resultat.
Redigert 27.02.2024 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Joppen
27.02.2024 kl 18:00 4560

Lite interesse for aksjen før resultat, men ved en god og positivt overraskende rapport så kan kursen hoppe oppover.
Spent på utbytte denne gang, blir det 0,5 eller et nytt på 0,35.
De har fått erstatning etter kollisjonen på 4 mill USD, det vil pynte på resultatet.
Begge båtene har jobbet for fullt i Q4.

Lynmann
28.02.2024 kl 08:20 4562

Årsresultat usd 38,2 M. Awilco utbetalar i april ei heil krone.

«Awilco LNG achieved the best ever quarterly net result of USD 14.9 million and
earnings per share of USD 0.11 in the fourth quarter, up from a net result of
USD 3.3 million and USD 0.03 per share in the third quarter 2023. The result for
the year 2023 ended at an all-time high of USD 38.2 million and USD 0.29 per
share»
The Godfather
28.02.2024 kl 08:25 4572

Helt fantastisk utbytte!
The Godfather
28.02.2024 kl 09:02 4544

Summary

The Company report a profit for the quarter of USD 14.9 million and an all-time high annual result of USD 38.3 million
Finally settled the 2019 insurance claim related to WilForce of USD 5.0 million.
Announced refinancing of both vessels which will significantly reduce cost and cash break even once completed in first half 2024
Secured employment until third quarter 2024 with an average rate of USD 121,500 pd
The Board of Directors approved a dividend of NOK 1.00 per share, payable on or about April 3, 2024

Mid- and long-term demand for LNG transportation remains strong

¤ Disruptions in trade patterns will increase ton-mile until resolved
¤ High delivery pace from shipyards in 2024 and 2025 limiting rate improvement but commercial and environmental phase-out of older and
smaller steam vessels reduce tonnage surplus
¤ LNG volumes are set to grow massively during this decade with several FIDs recently taken as gas is due to replace coal

Awilco LNG
WilForce open in third quarter 2024
WilPride fixed until December 2025 + 2 year option
Redigert 28.02.2024 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Braastad
28.02.2024 kl 09:24 4605

Legger spesielt merke til linje 3;

..."significantly reduce cost and cash break even" 👍
Aramis
28.02.2024 kl 12:19 4590

Og lang nese til alle som har solgt seg ut ned til under 7 kroner. Selskapets beste resultat ever, og 1 kr. i utbytte, mens folk har diskutert om det ble o,35 eller 50 øre.
Med dagens utbytte vil jeg, som har sittet long, ha betalt ned hele kostprisen, så fremtidig kurs og utbytte blir ren fortjeneste.
Fokus
04.03.2024 kl 00:13 4378

Ifølge regnskapet 4/23, jobbes det med en ny refinansieringsplan.
«I desember signerte selskapet en terminliste for refinansiering av begge skipene til betydelig forbedrede vilkår, med lengre løpetid, lavere margin og lengre profil. Denne refinansieringen vil redusere selskapets finanskostnader og cash break even betydelig. Kredittgodkjenning ble mottatt i februar 2024 og dokumentasjonen går som forventet. Avslutning av refinansieringen forventes i løpet av andre kvartal 2024»
Med dagens rentekostnader og avdragsplan ligger vel break even i 2023 på ca: US$ 68.000 pr. skip. Med signalene rundt refinansieringen kan jo dette redusere break even ned til under US$ 55.000 pr. skip (avdr.plan lik avskriving og rentesats tilbake fra dagens nesten 10% til satser andre veldrevne selskaper har (gjelden har tross alt blitt nedbetalt med ca: US$ 18-19.000.000 hvert år siden forrige refinansiering)), og med over 40% egenkapital bør selskapet være en attraktiv kunde.
gandhi-21
06.03.2024 kl 19:43 4256

i kvartalsrapporten q4 skriver de "With both vessels on fixed rate contracts through first half 2024 we can expect earnings to be in line with first half 2023. "
Resultatet for første halvår 2023 var på USD 0.15 per share. Og med tanke på lavere kostnader samt at de betaler ut nesten alt i utbytte så lurer jeg på hvorfor vi ser den negative utviklingen på OSB. Vi kan vente oss en tilbakebetaling på 30%+ frem til slutten av sommeren.
Fokus
15.03.2024 kl 02:06 3960

The Godfather skrev Helt fantastisk utbytte!
….men kursen uteblir, så hva skal en si om shorterene som holder kursen kunstig lavt?
Antar at mye av omsetningene går blant disse, men det blir lett noen småsparere som kanskje kaster kortene, når en ser kursen falle.
Men dette er jo et valg Oslo Børs har tatt, så får heller selskaper se langt etter penger fra småsparere som har brent seg pga. denne muligheten shortere har for å påvirke kursene.
Idag er siste dag for omsetning inklusiv utbytte for kvt. 4/23 på kr. 1,00 (12,5% avkastning for kvt.).
I tillegg tar en vel ikke for hardt i når en forventer nye utbytter på kr 0,50 for kvt. 1/24 og 2/24. Med ny refinansiering i løpet av 2/24, kan en vel nesten også forvente et tilsvarende utbytte for kvt. 3/24, og da er en med kr 2,50 på 1 år oppe i 25% avkastning.
Det kommer mange nye skip i år og dei neste årene, men det er skip til US$ 260 mill., mens våre skip har vel idag en belåning på 1/3, så en bør være konkurransedyktig.
Med et selskap som idag sitter på cash på US$ 27 mill. ser vel ikke horisonten så mørk ut?
Lynmann
19.03.2024 kl 15:36 3773

Takk for dine betraktningar, Fokus.
Kva legg du til grunn for;
1. "Med dagens rentekostnader og avdragsplan ligger vel break even i 2023 på ca: US$ 68.000 pr. skip."
og
2. "kan vel nesten også forvente et tilsvarende utbytte for kvt. 3/24"
Det er flott med refinansiering, uten at eg har hatt mot til å rekna på den kvartalsvise fordel.
Utgangspunktet for utbyte i 3. kvartal er jo
-utsikter til frakt for kun ein av båtane, i utgangspunktet.
-oppnår WilForce ny frakt så har ratane dumpa ned på nivå usd 38k pr dag
Kva ville du og eg ha gjort mht utbyte i 3. kvartal- uten fast fisk for WilForce?
WilPride fylte i Corpus Christi i går og er på veg til Italia, seglande inn usd 90k pr dag ut neste år.
WilForce nærmar seg Sør-Afrika på veg til Freeport. Går turen igjen til Japan, -kan- dette vera siste tur på himmelske ratar, usd 150k pr dag.

Shell LNG outlook 2024 er forlengst ute. Det er alltid interessant å sjå kva dei ser fram til 2040.
Samt kva kritikarane seier om rapporten.
https://ieefa.org/resources/shells-latest-lng-outlook-underestimates-barriers-demand-growth-asia

På kort sikt er ratane bekymringsfullt låge. Europa har godt fylte lager og gassprisane eit år fram i tid droppar nedover.
Mens rekordmange båtar er på veg ut i markedet (det spelar mindre rolle kven som eig desse båtane), er der berre eit lite teikn å oppdriva i positiv retning: Byggjing av eit anlegg i USA ligg framfor skjema.
Gull i pungen
19.03.2024 kl 22:26 3740

Bloomberg: Leif Höegh & Co. vurderer å selge Höegh LNG

Morgan Stanley Infrastructure Partners (MSIP) og Oslo-baserte Leif Höegh & Co. vurderer salg av Höegh LNG, melder kilde.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-03-18/hoegh-lng-owners-said-to-explore-sale-of-gas-infrastructure-firm

ALNG neste?

Redigert 19.03.2024 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
Stigendekurs
19.03.2024 kl 22:49 3768

Jeg håper ledelsen ikke gjør som forrige gang og venter lenge og lenger enn langt før de inngår en avtale for WilForce som er open in third quarter 2024.
Fearnleys oversikt viser at 1 Year T/C 155-165k TFDE $54,000, som vel kanskje dekker utgifter.
Usikker, men det kan se ut som utgiftene i 4 kvartal var på ca.50.000 US Day. Kanskje noen kan bekrefte det.
Hvis det er korrekt vil de som er med fortsatt ha ett bein å gnage på.

Gull i pungen: Tror du det blir noe til oss ved ett salg?
Fokus
20.03.2024 kl 21:48 6729

Ja, hva skal en skylde på her, utenom hukommelsen. Når en beregner Break even for 2023, så bygger jo dette på faktiske tall så det er berre å beklage.
Hadde selvsagt ikke printet ut rapp. for 4/23 på papir, så jeg hadde notert ned nøkkeltallene. Sum fraktinntekter - EBITDA, men her ble selvsagt driftsutgiftene redusert med ekstraord. inntekter på US$ 5 mill. (som jeg burde husket). Så riktig break even for 2023 er på ca: US$ 73.000.

Når det gjelder min tro på en god refinansiering, så bygges denne på historiske data og uttalelse fra selskapet.

Situasjonen før Russl inntog i Ukraina var:
Gjeld på våre skip var pr. 1/22 på US$ 221.850.000, og den kvt. vis rentekostn. var på US$ 2.408.000 (ca: 4,3%).
Gjeld på våre skip var pr. 4/23 på US$ 189.532.000, og den kvt. vis rentekostn. var på US$ 4.808.000 (ca: 10,1%).
Nedbet. har vært på US$ 18.750.000 i året, som tilsvarer at ca: 10 års løpetid gjenstår.

Selskapet skriver selv: «I desember signerte selskapet en terminliste for refinansiering av begge skipene til betydelig forbedrede vilkår, med lengre løpetid». Blir denne forlenget fra 10 år til 15 år, er nedbetalingen i samsvar med dagens avskrivning på US$ 3.150.000 i kvt., men uansett kan vi forvente en vesentlig reduksjon her som forbedrer likviditeten.
Refinansieringen er slik jeg leser det med et Asiatisk selskap, og der har vel ikke rentegaloppen nådd Vestlig nivå (Kina med negativ prisstigning i lengre tid, og Japan med sin første rentejustering opp på 17 år (fra -0,1 til +0,1)).
Selskapet skriver: «I desember signerte selskapet en terminliste for refinansiering av begge skipene til betydelig forbedrede vilkår, med …….., lavere margin og lengre profil. Denne refinansieringen vil redusere selskapets finanskostnader og cash break even betydelig.»
Her kan det være mulighetene til å halvere rentekostnadene, men skulle ikke det slå til, må vi forvente en vesentlig reduksjon.

Hva bygger jeg min optimisme på rundt utbytte for 3/24?, jeg har et «kan» med, men selskapet overrasket meg med kr 1,00 for kvt. 4/23 som var i overkant av mine forventninger, så da begynner en å gruble (hva er det selskapet ser som ikke jeg ser).
-Refinansieringen er på plass tidlig i 2/24?
-Cash beholdningen øker.
-3/24 har alt innt. På US$ 13 mill. på plass.
-Markedet går i bølger, og var like mørkt i -23 på samme tid.
-Markedet hever seg normalt på sensommeren/høsten.
-Krav om minimums likviditet før utbytte er oppfylt.

Ja, jeg er faktisk litt optimistisk.
The Godfather
22.03.2024 kl 12:58 6627

Fearnley morgenrapport

Gas

• LNG: Spot rates up slightly for modern tonnage / Arb slowly coming back to life

Coming out of another steady week, 1yr TCs is flat w/w, while there is a slight uptick in two stroke spot rates, rising 2% w/w to USD 53.5k/d. According to Fearnleys, there is some uncertainty on the cargo side on the back of concerns regarding a potential cyclone in Australia, unplanned maintenance in Norway’s Asta gas field, and some lower production in Nigeria.


However, there has been a slight revival of freight, with multiple requirements firming up in both basins for modern tonnage. There is fierce competition for cargoes in the East, and albeit cargoes have been traded within their respective basins, there is a small arbitrage that is emerging, leading charterers to seek flexibility to head Eastward, according to Fearnleys.
Lynmann
24.03.2024 kl 21:37 6604

Takk, bra med optimisme, men denne er vel pessimistisk:
"Så riktig break even for 2023 er på ca: US$ 73.000"?
Denne veke melde Fearnpulse dagsrate på usd 35k for våre båtar, East of Suez 155-165k CBM.
Halvparten av dagsraten for eit år sidan.

-Tysdag morgon køyrde nokon kursen opp til 7 kroner gjennom eit kjøp på 200.000 aksjar.
Tankar om det?
Stigendekurs
25.03.2024 kl 15:18 6538

Hm, lurer på hvorfor amerikanerene kontraherer nye LNG skip, noe de vet vi ikke vet?

18.03.2024
Oslo (Infront TDN Direkt): Det amerikanske LNG-produsenten Venture Global LNG bygger en flåte på ni LNG-skip.
Det kom frem under en pressebriefing i helgen, ifølge flere medierapporter.
Seks av skipene har en lastekapasitet på 174.000 kubikkmeter, mens tre har kapasitet på 200.000 kubikkmeter. De første to skipene ventes levert senere i år.
The Godfather
26.03.2024 kl 16:08 6528

BW LNG snaps up two of Stena Bulk’s three LNG carriers

Disse er sammenslignbare med ALNG sine

"BW LNG has bought two of Stena Bulk’s three LNG carriers after the Swedish owner launched a sale of its gas shipping business assets last year.

The Singapore and Oslo-based shipowner said it has acquired the two 174,000-cbm, tri-fuel diesel-electric vessels, which are now Singapore-flagged and renamed BW ENN Crystal Sky (ex-Stena Crystal Sky) and BW Clear Sky (ex-Stena Clear Sky, both built 2011)."

https://www.tradewindsnews.com/gas/bw-lng-snaps-up-two-of-stena-bulk-s-three-lng-carriers/2-1-1617744

Noen som kjenner til prisen?



Redigert 26.03.2024 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
The Godfather
04.04.2024 kl 08:50 6210

Fearnley morgenrapport

Gas

• LNG: Healthy activity, though, prompt availability remains high / Spot and term rates flattish

For the past week, rates have stabilised following the decline last week as the Easter week had limited impact on the activity level. A two stroke currently earns USD 49.8k/d in the spot market, with 1yr TC also flat w/w at USD 77k/d. Mainly, cargoes has arisen from market tenders across all basins, however, most of these opportunities is covered by portfolios with available capacity – keeping the prompt availability elevated, according to Fearnleys. Despite this, owners are unwilling to lock in large idle periods at current levels, and with most cargoes a couple weeks out, it makes negotiations difficult and protracted.
Fokus
08.04.2024 kl 00:15 6129

Da er vi kommet inn i 2. kvt., så nå blir det kanskje ikke så lenge før vi får et innblikk i den nye refinansierings avtalen for skipene våre?
Break even i 2023 låg på ca: US$ 73.000 pr. skip, og med selskapets posetive omtale om ny finansieringsplan, har jeg tro på at vi er et stykke under US$ 60.000. Med WilPride sin kontrakt som løper ut 2025, og som dekkes US$ 45.000 pr. skip, så ser det vel ikke så mørkt ut.
I tillegg har aksjekursen kommet tilbake på nivået rundt årsskifte, så her må det være flere med god tro på selskapet.
The Godfather
18.04.2024 kl 09:21 5895

Norway’s Awilco LNG believes a shortage of gas carriers from 2026 will boost charter rates.

https://www.tradewindsnews.com/gas/awilco-lng-takes-long-view-as-2026-shows-fewer-lng-carriers-available/2-1-1628752
DividendYield
18.04.2024 kl 12:04 5996

Får ikke lest artikkelen

Men er ikke en ordrebok på 65% nok til å stagge sulten på flere skip, med flest leveringer i 25 og 26?
Sølvbuen
18.04.2024 kl 12:54 5980

Tilbudssiden er en faktor og like viktig er etterspørselssiden. Begge to vokser. Det bygges LNG anlegg i stort monn verden over, spesielt i Asia, India osv. Verden må ha energi og gass er fremtiden for mange land.
DividendYield
18.04.2024 kl 13:26 5975

Spørsmålet er om de vokser like mye, og slik jeg har forstått det ligger lng prosjektene lenger frem i tid
The Godfather
25.04.2024 kl 09:13 5884

Fearnley morgenrapport

Gas

• LNG: Activity picking up and spot/term increasing slightly, though, no clear change in sentiment

Activity is picking up and following a busy week with a handful of spot requirements, spot rates are up for older tonnage such as DFDE and Steam vessels (6% w/w), whilst two stroke spot rates are slightly down 1.5% w/w to USD 50k/d following release of sublet tonnage at lower levels w/w in the Atlantic. Term activity is also up on the back of a few cargo tenders are in the works as charterers seek to strengthen their portfolios over the winter, especially with modern tonnage. Consequently, 1yr TCs for two strokes rose slightly to USD 79k/d.


Redigert 25.04.2024 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
26.04.2024 kl 17:14 5873

Aksjen er teknisk i flott trend opp om dagen. Fantastisk chart nå og lite eller ingen motstand på oversiden. Tidligere topper rundt 11 i sikte ?

Så var det en rar sluttauksjon idag. Lenge omsett NOK 7,50 i hle dag. Mot slutten ble den solgt ned til NOK 7,20 ? Noen her ønsket tydleig ikke at den lå så høyt ? Er det bud under oppseiling eller hva? Dette så virkelig litt mistenkelig ut. Jeg skal sjekke Shortregisteret senere i kveld.
Lynmann
06.05.2024 kl 00:33 5645

Begge båtar la ut nesten samtidig forrige veke frå gulfen mot Europa. WilForce på nest siste tur under noværande fantastiske kontrakt på usd 150k/dag.

Awilco seglar mot nok eit toppkvartal. Nesten usd 10M og kopi av Q4, minus forsikringsoppgjeret. Ved hjelp av gode bidragsytarar i kommentarfeltet her er alt dette kjent informasjon. Fokus har peika på den komande betydelege reduksjon i finanskostnader. Dei var på netto usd 17,7M i 2023. Skal Storheill overraska oss på generalforsamlinga om to veker? 17.mai-avtale i kraft med finanskostnader redusert med 30 prosent? I såfall får Awilco ein historisk topp i Q2 med usd 10.7 M netto! (I tillegg vart 0.5M forsikringsdollar utbetalt i første kvartal.)

Ein netto på det dobbelte av heile 2022 og ein tredjedel av det fantastiske 2023-resultatet, ser ein bort frå forsikringsoppgjeret på usd 5M. Nesten ei heil krone pr aksje, ikkje rart kursen har nådd 8 kroner igjen.

Sjølv er eg meir bekymra for markedet som møter WilForce etter sommaren på tross av break-even kjem betydeleg ned frå i overkant av usd 70k pr dag. I nokon grad også for WilPride som går ut av avtalen på usd 90k/dag i desember 2025.

4 punkt frå årsrapporten til Awilco:
www.awilcolng.no/investor#Financial%20Reports

1. The negative ton-mile effect of the shorter Europe trade is somewhat mitigated by a reduced number of transit slots through the Panama Canal as well as the attacks on merchant ships in the Red Sea leading to a complete halt in LNG carriers transiting the Suez Canal whereby all vessels now go the longer route around Africa. This effectively doubles the time used for a Qatar to Europe voyage and if the situation persists will increase demand for LNG vessels.

Kommentar: Qatar leverte vel 20 prosent av produksjonen til Europa i 2022. Belgia, Italia og UK. Ei dobling av distansen rundt Afrika kan auka fraktbehovet i storleiken 20 skip.
Ref. bibelen og figur side 17
GIIGNL-2023-Annual-Report-July20.pdf

2. The smaller-sized steam vessels are struggling to find employment as cargosizes have increased over the last years. EEXI regulations have forced these vessels to reduce speed and the introduction of the EU-ETS regulation will further penalize these vessels and eventually the CII regulations will inevitably push these vessels out of normal trade. This means that about 1/3rd of the LNGC fleet is forced into niche trades, infrastructure conversions or recycling.

-Kondemnering av skip auka frå eit til ni skip i fjor og skal vel vidare opp framover.

3. Towards the end of 2023 and so far in 2024 some independent owners have shown open positions as vessels fixed 1-3 years ago are being redelivered in competition with quite a few sublets from charterers who have had very good earnings in 2022/23 are showing availability for 2024 into 2025 when new LNG production is starting up, putting pressure on short-term charter rates. Current broker quotes are around USD 60,000-65,000 for a 1-year time charter for a TFDE vessel which is up from the lows seen in February 2024. Fewer vessels are available from 2026 and beyond leading to higher rates for longer-term fixtures.

-Som Dividend peikar på,
GLNmVzPaAAAcwGI.jpg (1170×733) (twimg.com)
var tilveksten av nye skip i fjor stor (31), og skal vesentleg opp i år (69) og 2025 (heile 108 skip). Heldigvis for oss med fokus på LNGC er verfta på etterskot med leveringane.
Dansk Skibskredit tok i fjor opp igjen sine analysar av LNG-markedet.
«Surplus capacity is expected to build up towards 2027»
www.skibskredit.dk/media/2362/shipping-market-review-november-2023.pdf

4. 2024, and particularly 2025 and 2026 are set to be record high with respect to deliveries, but only 21 out of the total orderbook of 286 vessels are charter-free according to Fearnley LNG. Limited new LNG production is expected until 2nd half of 2025 and 2026 so the high delivery during this time point to a challenging period going forward unless ton-miles increase.

-Sjølv om mange av skipsleveransane har binding til framtidig komande produksjon, vil dei i mellomtida leggja massivt press på ratane for såkalt frie skip. Truverdige CLCO har på Cool-tråden angitt den nye årskontrakten for Kool Husky til usd 60k pr dag.

USA leveransar.
Kortsiktig: Henholdsvis 25, 22, 21, 22 og 21 skip pr veke ut frå USA siste månad.
Nye prosjekt:
Lousiania med 20MT (Venture Global i Corpus Christi):
«The construction at the project site is expected to commence in 2023 and the facility is anticipated to come on stream in the second quarter of 2026.»
www.offshore-technology.com/projects/cp2-lng-export-terminal-louisiana-usa/

Svære Cheniere (ticker LNG) melde i mars progresjon framfor skjema for ekspansjonen i Corpus Christi. Ambisjonen er å byggja 7 produksjonslinjer a 1,5 MTPA.
The company also confirmed in its 2023 report that it that it expects to achieve first LNG production from the first train at the end of 2024.

Cheniere har store planar og vil også kjøpa skip. Merk at endelege investeringsbeslutningar ikkje kjem før i 2025 og 2026.
Bergesen har kjøpt to av Stena Bulk sine tre skip, bygd i 2007ish.

Også Qatar hamstrar skip, 19 nye, herav 12 som skal byggjast i Kina.
www.finansavisen.no/energi/2024/03/31/8113536/hamstrer-skip-til-kraftig-opptrapping

Gasslager i EU:
Fyllingsgrad er 64 prosent, 4 prosentpoeng over nivået for eit år sidan.
Prisar på veg ned:
Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands decreased 30 cents to a weekly average of $9.07/MMBtu. In the same week last year (week ending May 3, 2023), $12.32/MMBtu at TTF.

Avslutningsvis danskane om miljøperspektivet (ref. Biden administrasjonen):
«There is a grat risk that we have not done much to reduce greenhouse gas emissions if we are replacing domestically produced coal mined in China, with Permian-produced gas from Texas.»
Stigendekurs
06.05.2024 kl 15:18 5559

Ser Lynmann banker i bordet med negative langtidsnyheter, ikke noe nytt.

Ser vi på at det innvesteres i mye nybygg som nok har en høyere byggekost en disse 2 båtene tenker jeg vi har ett fortrinn.

Så får vi i løpet av Q2/24 kanskje innsyn i finansavtalen som skal være god.
Both WilForce and WilPride are financed through a sale-leaseback facility with maturity in January 2030 provided by CCB Financial
Leasing Co. Ltd. (CCBFL). In December 2023 the Company signed a Term Sheet for refinancing of both vessels which will reduce the Company’s
finance cost and cash break even substantially.Credit Approval was received in February 2024 and documentation is progressing as expected.
Closing of the refinancing is expected during second quarter 2024.

Egenkapitalen iht avtalen trenger ikke lengre være så høy som tidligere for å betale utbytte.

Ny avtale for Wilforce bør etter vært komme på plass, der har jeg god tro på ledelsen med Jon Skule Storheill.
Operations.
WilPride traded on a fixed rate contract that commenced in December 2022 for a minimum of 3 years. The charterer has the option to
extend the charter for two years at the same rate.
WilForce commenced an 18-month contract late January 2023.

14.05.2024 - Annual General Meeting ,23.05.2024 - Quarterly Report - Q1


Braastad
10.05.2024 kl 07:05 5375

TradeWinds

China's CDB Leasing confirms Awilco LNG two-ship sale and leaseback deal.

Norwegian owner has the option to repurchase the vessels at the end of the lease for $44m.

10 May 2024 2:44 GMT UPDATED 10 May 2024 3:00 GMT
By Dale Wainwright in Singapore

China Development Bank Financial Leasing (CDB Leasing) has emerged as the buyer of two LNG carriers from Norway’s Awilco LNG.

The Hong Kong-listed lessor is paying a total of $200m for the 156,000-dwt tri-fuel diesel-electric WilForce and WilPride (both built 2013), according to a regulatory filing.

Awilco LNG has agreed to take the two ships back on lease for a total of 144 months, or 12 years, for total lease payments of $117.7m, according to CDB Leasing.

The company has the option to buy the vessels back upon expiration of the lease period for a price not exceeding $44m, the lessor added.

CDB Leasing assesses the ships as worth around $300m combined.

https://www.tradewindsnews.com/finance/chinas-cdb-leasing-confirms-awilco-lng-two-ship-sale-and-leaseback-deal/2-1-1641677
The Godfather
10.05.2024 kl 08:25 5339

Oslo (Infront TDN Direkt): Awilco LNG har signert en sale/leaseback-avtale med China Development Bank Financial Leasing (CBD) for selskapets to LNG-skip "WilForce" og "WilPride", ifølge en melding fredag.

Den nye fasiliteten vil fullt ut erstatte selskapets nåværende sale/leaseback-fasilitet. Fasiliteten har en lenger amortiseringsprofil og lengre løpetid enn dagens fasilitet, og den flytende rentestrukturen har en lavere margin, noe som reduserer selskapets driftskostnader og kontant break even-nivå, sistnevnte med 10.000 dollar pr dag pr fartøy.

Selskapet vil kostnadsføre gjenværende balanseførte utgifter knyttet til den tidligere finansieringen i første kvartal 2024. Fasiliteten er ventet gjennomført ved levering av fartøyene til CDB sent i andre kvartal eller tidlig i tredje kvartal.

Fokus
12.05.2024 kl 21:33 5206

Ja, hva er riktig?, jeg får ikke alt til å stemme.
Litt info:
-Oslo, Norway Date: May 10, 2024. Awilco LNG ASA – Refinansiering signert. Med referanse til pressemeldingen datert 4. desember 2023, er Awilco LNG ASA (Selskapet) glade for å kunngjøre at dokumentasjonen for refinansiering av selskapets to 2013-bygde 156 000 cbm TFDE LNG-skip WilForce og WilPride i dag er signert. Salg/leaseback-fasiliteten er levert av China Development Bank Financial Leasing Co. Ltd. (CDB Leasing), et ledende leasinghus i Kina. Det nye anlegget vil muliggjøre full uttak av selskapets nåværende salgs-/tilbakeleiefasiliteter. Fasiliteten har en lengre amortiseringsprofil og lengre løpetid enn dagens fasilitet, og den flytende rentestrukturen har en lavere margin, noe som reduserer selskapets driftskostnader og cash break-even-nivå betydelig. Selskapet vil kostnadsføre gjenværende balanseførte utgifter knyttet til den tidligere finansieringen i første kvartal 2024. Dette kompenseres av USD 10 000 per dag per fartøy reduksjon i cash-break-even med den nye finansieringen….
-10. mai 2024 2:44 GMT OPPDATERT 10. mai 2024 3:00 GMT Av Dale Wainwright i Singapore. China Development Bank Financial Leasing (CDB Leasing) har dukket opp som kjøper av to LNG-skip fra norske Awilco LNG. Den Hong Kong-listede utleieren betaler totalt 200 millioner dollar for de 156 000 dwt tri-fuel dieselelektriske WilForce og WilPride (begge bygget i 2013), ifølge en regulatorisk innlevering. Awilco LNG har gått med på å ta de to skipene tilbake på leasing for totalt 144 måneder, eller 12 år, for totale leiebetalinger på 117,7 millioner dollar, ifølge CDB Leasing.

-Min tolkning av dei nye leasingvilkår:
*Beløpet økes fra ca: US$ 180 mill. Til US$ 200 mill. (+ US$ 20 mill.).
*Nedbetaling med US$ 117,7 mill. over 12 år (= US$ 9.808.333 hvert år). Fra dagens nedbetaling på US$ 18.750.000, blir dette en årlig reduksjon på US$ 8.941.667 / 365 dg. = US$ 24.498 / 2 = US$ 12.249 pr. Skip pr. Dag.
*I tillegg skulle denne refinansieringen også medføre lavere margin (rente). Dette bør vel også medføre ytterligere nedgang i break even for selskapet (1% nedgang i rentesats, som var tett opp mot 10%, gir US$ 2.000.000 i årlig red. (/ 365 = US$ 5.479, eller 2.749 pr. Skip).
*Det siste spørsmålet blir hvor økningen i finansieringen tar veien? (Refinansieringskostnader eller tilføring av cash?)).
Vel, jeg synes informasjonen fra AwilcoLNG er noe tynn denne gangen, og da kommer spørsmålet: HVORFOR???
Sølvbuen
13.05.2024 kl 10:03 5159

Det var rett og slett en for lite utfyllende melding, som skaper spørsmål og usikkkerhet. Jeg forstår ikke hva selskapet oppnår med den nye finansieringen ellr hva som er så galt med opprinnelig finansiering. Fokuser heller på inntektsbringende tiltak og få betalt gjelden! Den nye gir mer lån og så tror jeg det er slik at de oppnår en lavere løpende belastning i bytte mot et større forskuddsbeløp? Står nevnt at skipene er satt til usd 300 mill mens hovedstol er usd 200 mill. Skipene selges til ny långiver/leasingsselskapet. Veldig uklart for meg hvordan dette påvirker ALNG sitt regnskap mht gevinst/kostnadsføringer/skatt. Videre får man da et krav mot leasingselskapet som påvirker finansiell risiko ? så har man om 12 år opsjon på tilbakekjøp til usd 44 mill. likevel virker det som at en bare skyver gjelden foran seg. Enklere bare å få dette betalt (emisjon ?) og så få et banklån med gunstigst mulig rente. min konklusjon er at jeg ble plutselig litt negativ på aksjen. Sier takk for meg denne gangen.
DividendYield
14.05.2024 kl 14:51 5058

Virker som om investorene likte avtalen
talund
14.05.2024 kl 16:14 5050

ALNGs refinansiering ser meget bra ut. Å få bedre rente med et normalt banklån kan man bare glemme.
The Godfather
16.05.2024 kl 08:01 4932

$10k/d per skip i reduserte kostnader er bull.


Redigert 16.05.2024 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
CLCO
16.05.2024 kl 15:45 4904

Ja, hadde det vert så vell 😁 er spent på nettoresultatet førse kvartal for Cool company på onsdag, bør være over 26k$ .
For Alng sin del, er det nok nye fraktrater og hvor lang kontrakt de kommer inn på som er mest interesant fremover.
Redigert 16.05.2024 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
The Godfather
16.05.2024 kl 23:03 4905

Sorry, det hadde sneket seg inn en 0 for mye.
Braastad
23.05.2024 kl 10:11 4704

Juicy utbytte!
The Godfather
23.05.2024 kl 11:35 4731

Fearnley

Awilco LNG

• EBITDA as expected, NOK 0.75/sh dividend above expectations – 38% annualised yield

ALNG delivered EBITDAadj. of USD 17.6m, largely in-line with CS and last quarter. No real surprises as both LNGCs are on fixed TCs with the fleet generating USD 120.6k/d in TCE for the quarter. EPS at USD 5c were slightly below expectations, though, the CF based dividend at NOK 0.75/sh were slightly above CS estimates (impressive 38% annualized yield).


Notably, in May, ALNG signed documentation for refinancing of both its vessels which will reduce the company’s CBE “substantially”. The refinancing is expected to close during 2q24. Notably, Under the existing financing, the Company is restricted from declaring or paying dividends if the consolidated cash position of the Group is lower than USD 20m. This restriction will no longer exist when the refinancing is completed. Cash holdings ended the quarter at USD 38.3m.
Aramis
31.05.2024 kl 16:06 4521


Ny analyse fra Pareto anslo kursmål til 8,50
Noen pumper nå for harde livet. Ingen grunn til denne stigningen. Jeg venter bare på dumpingen, og kom meg ut i dag med min største gevinst noensinne.