Awilco og LNG-markedet mot 2025
Lynmann
31.03.2022 kl 23:09
90551
Konfirmanten fekk ikkje pengar i fjor, men noko mykje betre - aksjar i Awilco - til kurs 2,87. Delvis er det den innsiktsfulle delen av forumet å takka for dette. Første kjøp kom før sommaren på kr. 1,95. Mange takk!
Denne tråden er eit forsøk på å samla faktabasert informasjon. Respekt for profesjonelle analytikarar skal ein ha, men også dei tek feil. Heller ikkje analytikarar kan spå vinterværet i Asia. Når det gjeld den kortsiktige utviklinga i LNG-markedet, er FLEX LNG med sine 13 skip ein verdifull indikator. For den som pushar hardt på dagleg basis – aksjonærane i ALNG må vera dei mest nervøse på heile børsen - er det verdt å følgja med på korleis New York avsluttar dagen. www.barrons.com/market-data/stocks/flng
For oss vanlege folk, kjem ein langt gjennom å følgja Fearnley sine oppdateringar på vekesbasis.
Fearnleys Weekly Report (fearnpulse.com)
Det var den som løfta begge aksjar kl. 15.30 i dag. Under pågåande kontraktsforhandlingar for leiinga i Awilco, må det vera fantastisk å få stadfesta nivået på vel USD 100.000 pr dag!
Spørsmålet er: Kva forutsetningar må slå inn før ALNG når 10 kroner? Selskapet må vurderast til 1,3 milliardar kroner - dette for eit selskap med ei (tidlegare) problematisk milliardgjeld.
Fokus
20.03.2024 kl 21:48
6556
Ja, hva skal en skylde på her, utenom hukommelsen. Når en beregner Break even for 2023, så bygger jo dette på faktiske tall så det er berre å beklage.
Hadde selvsagt ikke printet ut rapp. for 4/23 på papir, så jeg hadde notert ned nøkkeltallene. Sum fraktinntekter - EBITDA, men her ble selvsagt driftsutgiftene redusert med ekstraord. inntekter på US$ 5 mill. (som jeg burde husket). Så riktig break even for 2023 er på ca: US$ 73.000.
Når det gjelder min tro på en god refinansiering, så bygges denne på historiske data og uttalelse fra selskapet.
Situasjonen før Russl inntog i Ukraina var:
Gjeld på våre skip var pr. 1/22 på US$ 221.850.000, og den kvt. vis rentekostn. var på US$ 2.408.000 (ca: 4,3%).
Gjeld på våre skip var pr. 4/23 på US$ 189.532.000, og den kvt. vis rentekostn. var på US$ 4.808.000 (ca: 10,1%).
Nedbet. har vært på US$ 18.750.000 i året, som tilsvarer at ca: 10 års løpetid gjenstår.
Selskapet skriver selv: «I desember signerte selskapet en terminliste for refinansiering av begge skipene til betydelig forbedrede vilkår, med lengre løpetid». Blir denne forlenget fra 10 år til 15 år, er nedbetalingen i samsvar med dagens avskrivning på US$ 3.150.000 i kvt., men uansett kan vi forvente en vesentlig reduksjon her som forbedrer likviditeten.
Refinansieringen er slik jeg leser det med et Asiatisk selskap, og der har vel ikke rentegaloppen nådd Vestlig nivå (Kina med negativ prisstigning i lengre tid, og Japan med sin første rentejustering opp på 17 år (fra -0,1 til +0,1)).
Selskapet skriver: «I desember signerte selskapet en terminliste for refinansiering av begge skipene til betydelig forbedrede vilkår, med …….., lavere margin og lengre profil. Denne refinansieringen vil redusere selskapets finanskostnader og cash break even betydelig.»
Her kan det være mulighetene til å halvere rentekostnadene, men skulle ikke det slå til, må vi forvente en vesentlig reduksjon.
Hva bygger jeg min optimisme på rundt utbytte for 3/24?, jeg har et «kan» med, men selskapet overrasket meg med kr 1,00 for kvt. 4/23 som var i overkant av mine forventninger, så da begynner en å gruble (hva er det selskapet ser som ikke jeg ser).
-Refinansieringen er på plass tidlig i 2/24?
-Cash beholdningen øker.
-3/24 har alt innt. På US$ 13 mill. på plass.
-Markedet går i bølger, og var like mørkt i -23 på samme tid.
-Markedet hever seg normalt på sensommeren/høsten.
-Krav om minimums likviditet før utbytte er oppfylt.
Ja, jeg er faktisk litt optimistisk.
Hadde selvsagt ikke printet ut rapp. for 4/23 på papir, så jeg hadde notert ned nøkkeltallene. Sum fraktinntekter - EBITDA, men her ble selvsagt driftsutgiftene redusert med ekstraord. inntekter på US$ 5 mill. (som jeg burde husket). Så riktig break even for 2023 er på ca: US$ 73.000.
Når det gjelder min tro på en god refinansiering, så bygges denne på historiske data og uttalelse fra selskapet.
Situasjonen før Russl inntog i Ukraina var:
Gjeld på våre skip var pr. 1/22 på US$ 221.850.000, og den kvt. vis rentekostn. var på US$ 2.408.000 (ca: 4,3%).
Gjeld på våre skip var pr. 4/23 på US$ 189.532.000, og den kvt. vis rentekostn. var på US$ 4.808.000 (ca: 10,1%).
Nedbet. har vært på US$ 18.750.000 i året, som tilsvarer at ca: 10 års løpetid gjenstår.
Selskapet skriver selv: «I desember signerte selskapet en terminliste for refinansiering av begge skipene til betydelig forbedrede vilkår, med lengre løpetid». Blir denne forlenget fra 10 år til 15 år, er nedbetalingen i samsvar med dagens avskrivning på US$ 3.150.000 i kvt., men uansett kan vi forvente en vesentlig reduksjon her som forbedrer likviditeten.
Refinansieringen er slik jeg leser det med et Asiatisk selskap, og der har vel ikke rentegaloppen nådd Vestlig nivå (Kina med negativ prisstigning i lengre tid, og Japan med sin første rentejustering opp på 17 år (fra -0,1 til +0,1)).
Selskapet skriver: «I desember signerte selskapet en terminliste for refinansiering av begge skipene til betydelig forbedrede vilkår, med …….., lavere margin og lengre profil. Denne refinansieringen vil redusere selskapets finanskostnader og cash break even betydelig.»
Her kan det være mulighetene til å halvere rentekostnadene, men skulle ikke det slå til, må vi forvente en vesentlig reduksjon.
Hva bygger jeg min optimisme på rundt utbytte for 3/24?, jeg har et «kan» med, men selskapet overrasket meg med kr 1,00 for kvt. 4/23 som var i overkant av mine forventninger, så da begynner en å gruble (hva er det selskapet ser som ikke jeg ser).
-Refinansieringen er på plass tidlig i 2/24?
-Cash beholdningen øker.
-3/24 har alt innt. På US$ 13 mill. på plass.
-Markedet går i bølger, og var like mørkt i -23 på samme tid.
-Markedet hever seg normalt på sensommeren/høsten.
-Krav om minimums likviditet før utbytte er oppfylt.
Ja, jeg er faktisk litt optimistisk.
The Godfather
22.03.2024 kl 12:58
6454
Fearnley morgenrapport
Gas
• LNG: Spot rates up slightly for modern tonnage / Arb slowly coming back to life
Coming out of another steady week, 1yr TCs is flat w/w, while there is a slight uptick in two stroke spot rates, rising 2% w/w to USD 53.5k/d. According to Fearnleys, there is some uncertainty on the cargo side on the back of concerns regarding a potential cyclone in Australia, unplanned maintenance in Norway’s Asta gas field, and some lower production in Nigeria.
However, there has been a slight revival of freight, with multiple requirements firming up in both basins for modern tonnage. There is fierce competition for cargoes in the East, and albeit cargoes have been traded within their respective basins, there is a small arbitrage that is emerging, leading charterers to seek flexibility to head Eastward, according to Fearnleys.
Gas
• LNG: Spot rates up slightly for modern tonnage / Arb slowly coming back to life
Coming out of another steady week, 1yr TCs is flat w/w, while there is a slight uptick in two stroke spot rates, rising 2% w/w to USD 53.5k/d. According to Fearnleys, there is some uncertainty on the cargo side on the back of concerns regarding a potential cyclone in Australia, unplanned maintenance in Norway’s Asta gas field, and some lower production in Nigeria.
However, there has been a slight revival of freight, with multiple requirements firming up in both basins for modern tonnage. There is fierce competition for cargoes in the East, and albeit cargoes have been traded within their respective basins, there is a small arbitrage that is emerging, leading charterers to seek flexibility to head Eastward, according to Fearnleys.
Lynmann
24.03.2024 kl 21:37
6431
Takk, bra med optimisme, men denne er vel pessimistisk:
"Så riktig break even for 2023 er på ca: US$ 73.000"?
Denne veke melde Fearnpulse dagsrate på usd 35k for våre båtar, East of Suez 155-165k CBM.
Halvparten av dagsraten for eit år sidan.
-Tysdag morgon køyrde nokon kursen opp til 7 kroner gjennom eit kjøp på 200.000 aksjar.
Tankar om det?
"Så riktig break even for 2023 er på ca: US$ 73.000"?
Denne veke melde Fearnpulse dagsrate på usd 35k for våre båtar, East of Suez 155-165k CBM.
Halvparten av dagsraten for eit år sidan.
-Tysdag morgon køyrde nokon kursen opp til 7 kroner gjennom eit kjøp på 200.000 aksjar.
Tankar om det?
Stigendekurs
25.03.2024 kl 15:18
6366
Hm, lurer på hvorfor amerikanerene kontraherer nye LNG skip, noe de vet vi ikke vet?
18.03.2024
Oslo (Infront TDN Direkt): Det amerikanske LNG-produsenten Venture Global LNG bygger en flåte på ni LNG-skip.
Det kom frem under en pressebriefing i helgen, ifølge flere medierapporter.
Seks av skipene har en lastekapasitet på 174.000 kubikkmeter, mens tre har kapasitet på 200.000 kubikkmeter. De første to skipene ventes levert senere i år.
18.03.2024
Oslo (Infront TDN Direkt): Det amerikanske LNG-produsenten Venture Global LNG bygger en flåte på ni LNG-skip.
Det kom frem under en pressebriefing i helgen, ifølge flere medierapporter.
Seks av skipene har en lastekapasitet på 174.000 kubikkmeter, mens tre har kapasitet på 200.000 kubikkmeter. De første to skipene ventes levert senere i år.
The Godfather
26.03.2024 kl 16:08
6356
BW LNG snaps up two of Stena Bulk’s three LNG carriers
Disse er sammenslignbare med ALNG sine
"BW LNG has bought two of Stena Bulk’s three LNG carriers after the Swedish owner launched a sale of its gas shipping business assets last year.
The Singapore and Oslo-based shipowner said it has acquired the two 174,000-cbm, tri-fuel diesel-electric vessels, which are now Singapore-flagged and renamed BW ENN Crystal Sky (ex-Stena Crystal Sky) and BW Clear Sky (ex-Stena Clear Sky, both built 2011)."
https://www.tradewindsnews.com/gas/bw-lng-snaps-up-two-of-stena-bulk-s-three-lng-carriers/2-1-1617744
Noen som kjenner til prisen?
Disse er sammenslignbare med ALNG sine
"BW LNG has bought two of Stena Bulk’s three LNG carriers after the Swedish owner launched a sale of its gas shipping business assets last year.
The Singapore and Oslo-based shipowner said it has acquired the two 174,000-cbm, tri-fuel diesel-electric vessels, which are now Singapore-flagged and renamed BW ENN Crystal Sky (ex-Stena Crystal Sky) and BW Clear Sky (ex-Stena Clear Sky, both built 2011)."
https://www.tradewindsnews.com/gas/bw-lng-snaps-up-two-of-stena-bulk-s-three-lng-carriers/2-1-1617744
Noen som kjenner til prisen?
Redigert 26.03.2024 kl 16:09
Du må logge inn for å svare
Stigendekurs
31.03.2024 kl 21:41
6264
Kan dette være grunnen.
https://www.finansavisen.no/energi/2024/03/31/8113536/hamstrer-skip-til-kraftig-opptrapping
https://www.finansavisen.no/energi/2024/03/31/8113536/hamstrer-skip-til-kraftig-opptrapping
The Godfather
04.04.2024 kl 08:50
6038
Fearnley morgenrapport
Gas
• LNG: Healthy activity, though, prompt availability remains high / Spot and term rates flattish
For the past week, rates have stabilised following the decline last week as the Easter week had limited impact on the activity level. A two stroke currently earns USD 49.8k/d in the spot market, with 1yr TC also flat w/w at USD 77k/d. Mainly, cargoes has arisen from market tenders across all basins, however, most of these opportunities is covered by portfolios with available capacity – keeping the prompt availability elevated, according to Fearnleys. Despite this, owners are unwilling to lock in large idle periods at current levels, and with most cargoes a couple weeks out, it makes negotiations difficult and protracted.
Gas
• LNG: Healthy activity, though, prompt availability remains high / Spot and term rates flattish
For the past week, rates have stabilised following the decline last week as the Easter week had limited impact on the activity level. A two stroke currently earns USD 49.8k/d in the spot market, with 1yr TC also flat w/w at USD 77k/d. Mainly, cargoes has arisen from market tenders across all basins, however, most of these opportunities is covered by portfolios with available capacity – keeping the prompt availability elevated, according to Fearnleys. Despite this, owners are unwilling to lock in large idle periods at current levels, and with most cargoes a couple weeks out, it makes negotiations difficult and protracted.
Fokus
08.04.2024 kl 00:15
5957
Da er vi kommet inn i 2. kvt., så nå blir det kanskje ikke så lenge før vi får et innblikk i den nye refinansierings avtalen for skipene våre?
Break even i 2023 låg på ca: US$ 73.000 pr. skip, og med selskapets posetive omtale om ny finansieringsplan, har jeg tro på at vi er et stykke under US$ 60.000. Med WilPride sin kontrakt som løper ut 2025, og som dekkes US$ 45.000 pr. skip, så ser det vel ikke så mørkt ut.
I tillegg har aksjekursen kommet tilbake på nivået rundt årsskifte, så her må det være flere med god tro på selskapet.
Break even i 2023 låg på ca: US$ 73.000 pr. skip, og med selskapets posetive omtale om ny finansieringsplan, har jeg tro på at vi er et stykke under US$ 60.000. Med WilPride sin kontrakt som løper ut 2025, og som dekkes US$ 45.000 pr. skip, så ser det vel ikke så mørkt ut.
I tillegg har aksjekursen kommet tilbake på nivået rundt årsskifte, så her må det være flere med god tro på selskapet.
The Godfather
18.04.2024 kl 09:21
5723
Norway’s Awilco LNG believes a shortage of gas carriers from 2026 will boost charter rates.
https://www.tradewindsnews.com/gas/awilco-lng-takes-long-view-as-2026-shows-fewer-lng-carriers-available/2-1-1628752
https://www.tradewindsnews.com/gas/awilco-lng-takes-long-view-as-2026-shows-fewer-lng-carriers-available/2-1-1628752
DividendYield
18.04.2024 kl 12:04
5824
Får ikke lest artikkelen
Men er ikke en ordrebok på 65% nok til å stagge sulten på flere skip, med flest leveringer i 25 og 26?
Men er ikke en ordrebok på 65% nok til å stagge sulten på flere skip, med flest leveringer i 25 og 26?
Sølvbuen
18.04.2024 kl 12:54
5808
Tilbudssiden er en faktor og like viktig er etterspørselssiden. Begge to vokser. Det bygges LNG anlegg i stort monn verden over, spesielt i Asia, India osv. Verden må ha energi og gass er fremtiden for mange land.
DividendYield
18.04.2024 kl 13:26
5803
Spørsmålet er om de vokser like mye, og slik jeg har forstått det ligger lng prosjektene lenger frem i tid
The Godfather
25.04.2024 kl 09:13
5712
Fearnley morgenrapport
Gas
• LNG: Activity picking up and spot/term increasing slightly, though, no clear change in sentiment
Activity is picking up and following a busy week with a handful of spot requirements, spot rates are up for older tonnage such as DFDE and Steam vessels (6% w/w), whilst two stroke spot rates are slightly down 1.5% w/w to USD 50k/d following release of sublet tonnage at lower levels w/w in the Atlantic. Term activity is also up on the back of a few cargo tenders are in the works as charterers seek to strengthen their portfolios over the winter, especially with modern tonnage. Consequently, 1yr TCs for two strokes rose slightly to USD 79k/d.
Gas
• LNG: Activity picking up and spot/term increasing slightly, though, no clear change in sentiment
Activity is picking up and following a busy week with a handful of spot requirements, spot rates are up for older tonnage such as DFDE and Steam vessels (6% w/w), whilst two stroke spot rates are slightly down 1.5% w/w to USD 50k/d following release of sublet tonnage at lower levels w/w in the Atlantic. Term activity is also up on the back of a few cargo tenders are in the works as charterers seek to strengthen their portfolios over the winter, especially with modern tonnage. Consequently, 1yr TCs for two strokes rose slightly to USD 79k/d.
Redigert 25.04.2024 kl 09:14
Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
26.04.2024 kl 17:14
5701
Aksjen er teknisk i flott trend opp om dagen. Fantastisk chart nå og lite eller ingen motstand på oversiden. Tidligere topper rundt 11 i sikte ?
Så var det en rar sluttauksjon idag. Lenge omsett NOK 7,50 i hle dag. Mot slutten ble den solgt ned til NOK 7,20 ? Noen her ønsket tydleig ikke at den lå så høyt ? Er det bud under oppseiling eller hva? Dette så virkelig litt mistenkelig ut. Jeg skal sjekke Shortregisteret senere i kveld.
Så var det en rar sluttauksjon idag. Lenge omsett NOK 7,50 i hle dag. Mot slutten ble den solgt ned til NOK 7,20 ? Noen her ønsket tydleig ikke at den lå så høyt ? Er det bud under oppseiling eller hva? Dette så virkelig litt mistenkelig ut. Jeg skal sjekke Shortregisteret senere i kveld.
Lynmann
06.05.2024 kl 00:33
5473
Begge båtar la ut nesten samtidig forrige veke frå gulfen mot Europa. WilForce på nest siste tur under noværande fantastiske kontrakt på usd 150k/dag.
Awilco seglar mot nok eit toppkvartal. Nesten usd 10M og kopi av Q4, minus forsikringsoppgjeret. Ved hjelp av gode bidragsytarar i kommentarfeltet her er alt dette kjent informasjon. Fokus har peika på den komande betydelege reduksjon i finanskostnader. Dei var på netto usd 17,7M i 2023. Skal Storheill overraska oss på generalforsamlinga om to veker? 17.mai-avtale i kraft med finanskostnader redusert med 30 prosent? I såfall får Awilco ein historisk topp i Q2 med usd 10.7 M netto! (I tillegg vart 0.5M forsikringsdollar utbetalt i første kvartal.)
Ein netto på det dobbelte av heile 2022 og ein tredjedel av det fantastiske 2023-resultatet, ser ein bort frå forsikringsoppgjeret på usd 5M. Nesten ei heil krone pr aksje, ikkje rart kursen har nådd 8 kroner igjen.
Sjølv er eg meir bekymra for markedet som møter WilForce etter sommaren på tross av break-even kjem betydeleg ned frå i overkant av usd 70k pr dag. I nokon grad også for WilPride som går ut av avtalen på usd 90k/dag i desember 2025.
4 punkt frå årsrapporten til Awilco:
www.awilcolng.no/investor#Financial%20Reports
1. The negative ton-mile effect of the shorter Europe trade is somewhat mitigated by a reduced number of transit slots through the Panama Canal as well as the attacks on merchant ships in the Red Sea leading to a complete halt in LNG carriers transiting the Suez Canal whereby all vessels now go the longer route around Africa. This effectively doubles the time used for a Qatar to Europe voyage and if the situation persists will increase demand for LNG vessels.
Kommentar: Qatar leverte vel 20 prosent av produksjonen til Europa i 2022. Belgia, Italia og UK. Ei dobling av distansen rundt Afrika kan auka fraktbehovet i storleiken 20 skip.
Ref. bibelen og figur side 17
GIIGNL-2023-Annual-Report-July20.pdf
2. The smaller-sized steam vessels are struggling to find employment as cargosizes have increased over the last years. EEXI regulations have forced these vessels to reduce speed and the introduction of the EU-ETS regulation will further penalize these vessels and eventually the CII regulations will inevitably push these vessels out of normal trade. This means that about 1/3rd of the LNGC fleet is forced into niche trades, infrastructure conversions or recycling.
-Kondemnering av skip auka frå eit til ni skip i fjor og skal vel vidare opp framover.
3. Towards the end of 2023 and so far in 2024 some independent owners have shown open positions as vessels fixed 1-3 years ago are being redelivered in competition with quite a few sublets from charterers who have had very good earnings in 2022/23 are showing availability for 2024 into 2025 when new LNG production is starting up, putting pressure on short-term charter rates. Current broker quotes are around USD 60,000-65,000 for a 1-year time charter for a TFDE vessel which is up from the lows seen in February 2024. Fewer vessels are available from 2026 and beyond leading to higher rates for longer-term fixtures.
-Som Dividend peikar på,
GLNmVzPaAAAcwGI.jpg (1170×733) (twimg.com)
var tilveksten av nye skip i fjor stor (31), og skal vesentleg opp i år (69) og 2025 (heile 108 skip). Heldigvis for oss med fokus på LNGC er verfta på etterskot med leveringane.
Dansk Skibskredit tok i fjor opp igjen sine analysar av LNG-markedet.
«Surplus capacity is expected to build up towards 2027»
www.skibskredit.dk/media/2362/shipping-market-review-november-2023.pdf
4. 2024, and particularly 2025 and 2026 are set to be record high with respect to deliveries, but only 21 out of the total orderbook of 286 vessels are charter-free according to Fearnley LNG. Limited new LNG production is expected until 2nd half of 2025 and 2026 so the high delivery during this time point to a challenging period going forward unless ton-miles increase.
-Sjølv om mange av skipsleveransane har binding til framtidig komande produksjon, vil dei i mellomtida leggja massivt press på ratane for såkalt frie skip. Truverdige CLCO har på Cool-tråden angitt den nye årskontrakten for Kool Husky til usd 60k pr dag.
USA leveransar.
Kortsiktig: Henholdsvis 25, 22, 21, 22 og 21 skip pr veke ut frå USA siste månad.
Nye prosjekt:
Lousiania med 20MT (Venture Global i Corpus Christi):
«The construction at the project site is expected to commence in 2023 and the facility is anticipated to come on stream in the second quarter of 2026.»
www.offshore-technology.com/projects/cp2-lng-export-terminal-louisiana-usa/
Svære Cheniere (ticker LNG) melde i mars progresjon framfor skjema for ekspansjonen i Corpus Christi. Ambisjonen er å byggja 7 produksjonslinjer a 1,5 MTPA.
The company also confirmed in its 2023 report that it that it expects to achieve first LNG production from the first train at the end of 2024.
Cheniere har store planar og vil også kjøpa skip. Merk at endelege investeringsbeslutningar ikkje kjem før i 2025 og 2026.
Bergesen har kjøpt to av Stena Bulk sine tre skip, bygd i 2007ish.
Også Qatar hamstrar skip, 19 nye, herav 12 som skal byggjast i Kina.
www.finansavisen.no/energi/2024/03/31/8113536/hamstrer-skip-til-kraftig-opptrapping
Gasslager i EU:
Fyllingsgrad er 64 prosent, 4 prosentpoeng over nivået for eit år sidan.
Prisar på veg ned:
Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands decreased 30 cents to a weekly average of $9.07/MMBtu. In the same week last year (week ending May 3, 2023), $12.32/MMBtu at TTF.
Avslutningsvis danskane om miljøperspektivet (ref. Biden administrasjonen):
«There is a grat risk that we have not done much to reduce greenhouse gas emissions if we are replacing domestically produced coal mined in China, with Permian-produced gas from Texas.»
Awilco seglar mot nok eit toppkvartal. Nesten usd 10M og kopi av Q4, minus forsikringsoppgjeret. Ved hjelp av gode bidragsytarar i kommentarfeltet her er alt dette kjent informasjon. Fokus har peika på den komande betydelege reduksjon i finanskostnader. Dei var på netto usd 17,7M i 2023. Skal Storheill overraska oss på generalforsamlinga om to veker? 17.mai-avtale i kraft med finanskostnader redusert med 30 prosent? I såfall får Awilco ein historisk topp i Q2 med usd 10.7 M netto! (I tillegg vart 0.5M forsikringsdollar utbetalt i første kvartal.)
Ein netto på det dobbelte av heile 2022 og ein tredjedel av det fantastiske 2023-resultatet, ser ein bort frå forsikringsoppgjeret på usd 5M. Nesten ei heil krone pr aksje, ikkje rart kursen har nådd 8 kroner igjen.
Sjølv er eg meir bekymra for markedet som møter WilForce etter sommaren på tross av break-even kjem betydeleg ned frå i overkant av usd 70k pr dag. I nokon grad også for WilPride som går ut av avtalen på usd 90k/dag i desember 2025.
4 punkt frå årsrapporten til Awilco:
www.awilcolng.no/investor#Financial%20Reports
1. The negative ton-mile effect of the shorter Europe trade is somewhat mitigated by a reduced number of transit slots through the Panama Canal as well as the attacks on merchant ships in the Red Sea leading to a complete halt in LNG carriers transiting the Suez Canal whereby all vessels now go the longer route around Africa. This effectively doubles the time used for a Qatar to Europe voyage and if the situation persists will increase demand for LNG vessels.
Kommentar: Qatar leverte vel 20 prosent av produksjonen til Europa i 2022. Belgia, Italia og UK. Ei dobling av distansen rundt Afrika kan auka fraktbehovet i storleiken 20 skip.
Ref. bibelen og figur side 17
GIIGNL-2023-Annual-Report-July20.pdf
2. The smaller-sized steam vessels are struggling to find employment as cargosizes have increased over the last years. EEXI regulations have forced these vessels to reduce speed and the introduction of the EU-ETS regulation will further penalize these vessels and eventually the CII regulations will inevitably push these vessels out of normal trade. This means that about 1/3rd of the LNGC fleet is forced into niche trades, infrastructure conversions or recycling.
-Kondemnering av skip auka frå eit til ni skip i fjor og skal vel vidare opp framover.
3. Towards the end of 2023 and so far in 2024 some independent owners have shown open positions as vessels fixed 1-3 years ago are being redelivered in competition with quite a few sublets from charterers who have had very good earnings in 2022/23 are showing availability for 2024 into 2025 when new LNG production is starting up, putting pressure on short-term charter rates. Current broker quotes are around USD 60,000-65,000 for a 1-year time charter for a TFDE vessel which is up from the lows seen in February 2024. Fewer vessels are available from 2026 and beyond leading to higher rates for longer-term fixtures.
-Som Dividend peikar på,
GLNmVzPaAAAcwGI.jpg (1170×733) (twimg.com)
var tilveksten av nye skip i fjor stor (31), og skal vesentleg opp i år (69) og 2025 (heile 108 skip). Heldigvis for oss med fokus på LNGC er verfta på etterskot med leveringane.
Dansk Skibskredit tok i fjor opp igjen sine analysar av LNG-markedet.
«Surplus capacity is expected to build up towards 2027»
www.skibskredit.dk/media/2362/shipping-market-review-november-2023.pdf
4. 2024, and particularly 2025 and 2026 are set to be record high with respect to deliveries, but only 21 out of the total orderbook of 286 vessels are charter-free according to Fearnley LNG. Limited new LNG production is expected until 2nd half of 2025 and 2026 so the high delivery during this time point to a challenging period going forward unless ton-miles increase.
-Sjølv om mange av skipsleveransane har binding til framtidig komande produksjon, vil dei i mellomtida leggja massivt press på ratane for såkalt frie skip. Truverdige CLCO har på Cool-tråden angitt den nye årskontrakten for Kool Husky til usd 60k pr dag.
USA leveransar.
Kortsiktig: Henholdsvis 25, 22, 21, 22 og 21 skip pr veke ut frå USA siste månad.
Nye prosjekt:
Lousiania med 20MT (Venture Global i Corpus Christi):
«The construction at the project site is expected to commence in 2023 and the facility is anticipated to come on stream in the second quarter of 2026.»
www.offshore-technology.com/projects/cp2-lng-export-terminal-louisiana-usa/
Svære Cheniere (ticker LNG) melde i mars progresjon framfor skjema for ekspansjonen i Corpus Christi. Ambisjonen er å byggja 7 produksjonslinjer a 1,5 MTPA.
The company also confirmed in its 2023 report that it that it expects to achieve first LNG production from the first train at the end of 2024.
Cheniere har store planar og vil også kjøpa skip. Merk at endelege investeringsbeslutningar ikkje kjem før i 2025 og 2026.
Bergesen har kjøpt to av Stena Bulk sine tre skip, bygd i 2007ish.
Også Qatar hamstrar skip, 19 nye, herav 12 som skal byggjast i Kina.
www.finansavisen.no/energi/2024/03/31/8113536/hamstrer-skip-til-kraftig-opptrapping
Gasslager i EU:
Fyllingsgrad er 64 prosent, 4 prosentpoeng over nivået for eit år sidan.
Prisar på veg ned:
Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands decreased 30 cents to a weekly average of $9.07/MMBtu. In the same week last year (week ending May 3, 2023), $12.32/MMBtu at TTF.
Avslutningsvis danskane om miljøperspektivet (ref. Biden administrasjonen):
«There is a grat risk that we have not done much to reduce greenhouse gas emissions if we are replacing domestically produced coal mined in China, with Permian-produced gas from Texas.»
Stigendekurs
06.05.2024 kl 15:18
5387
Ser Lynmann banker i bordet med negative langtidsnyheter, ikke noe nytt.
Ser vi på at det innvesteres i mye nybygg som nok har en høyere byggekost en disse 2 båtene tenker jeg vi har ett fortrinn.
Så får vi i løpet av Q2/24 kanskje innsyn i finansavtalen som skal være god.
Both WilForce and WilPride are financed through a sale-leaseback facility with maturity in January 2030 provided by CCB Financial
Leasing Co. Ltd. (CCBFL). In December 2023 the Company signed a Term Sheet for refinancing of both vessels which will reduce the Company’s
finance cost and cash break even substantially.Credit Approval was received in February 2024 and documentation is progressing as expected.
Closing of the refinancing is expected during second quarter 2024.
Egenkapitalen iht avtalen trenger ikke lengre være så høy som tidligere for å betale utbytte.
Ny avtale for Wilforce bør etter vært komme på plass, der har jeg god tro på ledelsen med Jon Skule Storheill.
Operations.
WilPride traded on a fixed rate contract that commenced in December 2022 for a minimum of 3 years. The charterer has the option to
extend the charter for two years at the same rate.
WilForce commenced an 18-month contract late January 2023.
14.05.2024 - Annual General Meeting ,23.05.2024 - Quarterly Report - Q1
Ser vi på at det innvesteres i mye nybygg som nok har en høyere byggekost en disse 2 båtene tenker jeg vi har ett fortrinn.
Så får vi i løpet av Q2/24 kanskje innsyn i finansavtalen som skal være god.
Both WilForce and WilPride are financed through a sale-leaseback facility with maturity in January 2030 provided by CCB Financial
Leasing Co. Ltd. (CCBFL). In December 2023 the Company signed a Term Sheet for refinancing of both vessels which will reduce the Company’s
finance cost and cash break even substantially.Credit Approval was received in February 2024 and documentation is progressing as expected.
Closing of the refinancing is expected during second quarter 2024.
Egenkapitalen iht avtalen trenger ikke lengre være så høy som tidligere for å betale utbytte.
Ny avtale for Wilforce bør etter vært komme på plass, der har jeg god tro på ledelsen med Jon Skule Storheill.
Operations.
WilPride traded on a fixed rate contract that commenced in December 2022 for a minimum of 3 years. The charterer has the option to
extend the charter for two years at the same rate.
WilForce commenced an 18-month contract late January 2023.
14.05.2024 - Annual General Meeting ,23.05.2024 - Quarterly Report - Q1
Braastad
10.05.2024 kl 07:05
5203
TradeWinds
China's CDB Leasing confirms Awilco LNG two-ship sale and leaseback deal.
Norwegian owner has the option to repurchase the vessels at the end of the lease for $44m.
10 May 2024 2:44 GMT UPDATED 10 May 2024 3:00 GMT
By Dale Wainwright in Singapore
China Development Bank Financial Leasing (CDB Leasing) has emerged as the buyer of two LNG carriers from Norway’s Awilco LNG.
The Hong Kong-listed lessor is paying a total of $200m for the 156,000-dwt tri-fuel diesel-electric WilForce and WilPride (both built 2013), according to a regulatory filing.
Awilco LNG has agreed to take the two ships back on lease for a total of 144 months, or 12 years, for total lease payments of $117.7m, according to CDB Leasing.
The company has the option to buy the vessels back upon expiration of the lease period for a price not exceeding $44m, the lessor added.
CDB Leasing assesses the ships as worth around $300m combined.
https://www.tradewindsnews.com/finance/chinas-cdb-leasing-confirms-awilco-lng-two-ship-sale-and-leaseback-deal/2-1-1641677
China's CDB Leasing confirms Awilco LNG two-ship sale and leaseback deal.
Norwegian owner has the option to repurchase the vessels at the end of the lease for $44m.
10 May 2024 2:44 GMT UPDATED 10 May 2024 3:00 GMT
By Dale Wainwright in Singapore
China Development Bank Financial Leasing (CDB Leasing) has emerged as the buyer of two LNG carriers from Norway’s Awilco LNG.
The Hong Kong-listed lessor is paying a total of $200m for the 156,000-dwt tri-fuel diesel-electric WilForce and WilPride (both built 2013), according to a regulatory filing.
Awilco LNG has agreed to take the two ships back on lease for a total of 144 months, or 12 years, for total lease payments of $117.7m, according to CDB Leasing.
The company has the option to buy the vessels back upon expiration of the lease period for a price not exceeding $44m, the lessor added.
CDB Leasing assesses the ships as worth around $300m combined.
https://www.tradewindsnews.com/finance/chinas-cdb-leasing-confirms-awilco-lng-two-ship-sale-and-leaseback-deal/2-1-1641677
The Godfather
10.05.2024 kl 08:25
5167
Oslo (Infront TDN Direkt): Awilco LNG har signert en sale/leaseback-avtale med China Development Bank Financial Leasing (CBD) for selskapets to LNG-skip "WilForce" og "WilPride", ifølge en melding fredag.
Den nye fasiliteten vil fullt ut erstatte selskapets nåværende sale/leaseback-fasilitet. Fasiliteten har en lenger amortiseringsprofil og lengre løpetid enn dagens fasilitet, og den flytende rentestrukturen har en lavere margin, noe som reduserer selskapets driftskostnader og kontant break even-nivå, sistnevnte med 10.000 dollar pr dag pr fartøy.
Selskapet vil kostnadsføre gjenværende balanseførte utgifter knyttet til den tidligere finansieringen i første kvartal 2024. Fasiliteten er ventet gjennomført ved levering av fartøyene til CDB sent i andre kvartal eller tidlig i tredje kvartal.
Den nye fasiliteten vil fullt ut erstatte selskapets nåværende sale/leaseback-fasilitet. Fasiliteten har en lenger amortiseringsprofil og lengre løpetid enn dagens fasilitet, og den flytende rentestrukturen har en lavere margin, noe som reduserer selskapets driftskostnader og kontant break even-nivå, sistnevnte med 10.000 dollar pr dag pr fartøy.
Selskapet vil kostnadsføre gjenværende balanseførte utgifter knyttet til den tidligere finansieringen i første kvartal 2024. Fasiliteten er ventet gjennomført ved levering av fartøyene til CDB sent i andre kvartal eller tidlig i tredje kvartal.
Fokus
12.05.2024 kl 21:33
5034
Ja, hva er riktig?, jeg får ikke alt til å stemme.
Litt info:
-Oslo, Norway Date: May 10, 2024. Awilco LNG ASA – Refinansiering signert. Med referanse til pressemeldingen datert 4. desember 2023, er Awilco LNG ASA (Selskapet) glade for å kunngjøre at dokumentasjonen for refinansiering av selskapets to 2013-bygde 156 000 cbm TFDE LNG-skip WilForce og WilPride i dag er signert. Salg/leaseback-fasiliteten er levert av China Development Bank Financial Leasing Co. Ltd. (CDB Leasing), et ledende leasinghus i Kina. Det nye anlegget vil muliggjøre full uttak av selskapets nåværende salgs-/tilbakeleiefasiliteter. Fasiliteten har en lengre amortiseringsprofil og lengre løpetid enn dagens fasilitet, og den flytende rentestrukturen har en lavere margin, noe som reduserer selskapets driftskostnader og cash break-even-nivå betydelig. Selskapet vil kostnadsføre gjenværende balanseførte utgifter knyttet til den tidligere finansieringen i første kvartal 2024. Dette kompenseres av USD 10 000 per dag per fartøy reduksjon i cash-break-even med den nye finansieringen….
-10. mai 2024 2:44 GMT OPPDATERT 10. mai 2024 3:00 GMT Av Dale Wainwright i Singapore. China Development Bank Financial Leasing (CDB Leasing) har dukket opp som kjøper av to LNG-skip fra norske Awilco LNG. Den Hong Kong-listede utleieren betaler totalt 200 millioner dollar for de 156 000 dwt tri-fuel dieselelektriske WilForce og WilPride (begge bygget i 2013), ifølge en regulatorisk innlevering. Awilco LNG har gått med på å ta de to skipene tilbake på leasing for totalt 144 måneder, eller 12 år, for totale leiebetalinger på 117,7 millioner dollar, ifølge CDB Leasing.
-Min tolkning av dei nye leasingvilkår:
*Beløpet økes fra ca: US$ 180 mill. Til US$ 200 mill. (+ US$ 20 mill.).
*Nedbetaling med US$ 117,7 mill. over 12 år (= US$ 9.808.333 hvert år). Fra dagens nedbetaling på US$ 18.750.000, blir dette en årlig reduksjon på US$ 8.941.667 / 365 dg. = US$ 24.498 / 2 = US$ 12.249 pr. Skip pr. Dag.
*I tillegg skulle denne refinansieringen også medføre lavere margin (rente). Dette bør vel også medføre ytterligere nedgang i break even for selskapet (1% nedgang i rentesats, som var tett opp mot 10%, gir US$ 2.000.000 i årlig red. (/ 365 = US$ 5.479, eller 2.749 pr. Skip).
*Det siste spørsmålet blir hvor økningen i finansieringen tar veien? (Refinansieringskostnader eller tilføring av cash?)).
Vel, jeg synes informasjonen fra AwilcoLNG er noe tynn denne gangen, og da kommer spørsmålet: HVORFOR???
Litt info:
-Oslo, Norway Date: May 10, 2024. Awilco LNG ASA – Refinansiering signert. Med referanse til pressemeldingen datert 4. desember 2023, er Awilco LNG ASA (Selskapet) glade for å kunngjøre at dokumentasjonen for refinansiering av selskapets to 2013-bygde 156 000 cbm TFDE LNG-skip WilForce og WilPride i dag er signert. Salg/leaseback-fasiliteten er levert av China Development Bank Financial Leasing Co. Ltd. (CDB Leasing), et ledende leasinghus i Kina. Det nye anlegget vil muliggjøre full uttak av selskapets nåværende salgs-/tilbakeleiefasiliteter. Fasiliteten har en lengre amortiseringsprofil og lengre løpetid enn dagens fasilitet, og den flytende rentestrukturen har en lavere margin, noe som reduserer selskapets driftskostnader og cash break-even-nivå betydelig. Selskapet vil kostnadsføre gjenværende balanseførte utgifter knyttet til den tidligere finansieringen i første kvartal 2024. Dette kompenseres av USD 10 000 per dag per fartøy reduksjon i cash-break-even med den nye finansieringen….
-10. mai 2024 2:44 GMT OPPDATERT 10. mai 2024 3:00 GMT Av Dale Wainwright i Singapore. China Development Bank Financial Leasing (CDB Leasing) har dukket opp som kjøper av to LNG-skip fra norske Awilco LNG. Den Hong Kong-listede utleieren betaler totalt 200 millioner dollar for de 156 000 dwt tri-fuel dieselelektriske WilForce og WilPride (begge bygget i 2013), ifølge en regulatorisk innlevering. Awilco LNG har gått med på å ta de to skipene tilbake på leasing for totalt 144 måneder, eller 12 år, for totale leiebetalinger på 117,7 millioner dollar, ifølge CDB Leasing.
-Min tolkning av dei nye leasingvilkår:
*Beløpet økes fra ca: US$ 180 mill. Til US$ 200 mill. (+ US$ 20 mill.).
*Nedbetaling med US$ 117,7 mill. over 12 år (= US$ 9.808.333 hvert år). Fra dagens nedbetaling på US$ 18.750.000, blir dette en årlig reduksjon på US$ 8.941.667 / 365 dg. = US$ 24.498 / 2 = US$ 12.249 pr. Skip pr. Dag.
*I tillegg skulle denne refinansieringen også medføre lavere margin (rente). Dette bør vel også medføre ytterligere nedgang i break even for selskapet (1% nedgang i rentesats, som var tett opp mot 10%, gir US$ 2.000.000 i årlig red. (/ 365 = US$ 5.479, eller 2.749 pr. Skip).
*Det siste spørsmålet blir hvor økningen i finansieringen tar veien? (Refinansieringskostnader eller tilføring av cash?)).
Vel, jeg synes informasjonen fra AwilcoLNG er noe tynn denne gangen, og da kommer spørsmålet: HVORFOR???
Sølvbuen
13.05.2024 kl 10:03
4987
Det var rett og slett en for lite utfyllende melding, som skaper spørsmål og usikkkerhet. Jeg forstår ikke hva selskapet oppnår med den nye finansieringen ellr hva som er så galt med opprinnelig finansiering. Fokuser heller på inntektsbringende tiltak og få betalt gjelden! Den nye gir mer lån og så tror jeg det er slik at de oppnår en lavere løpende belastning i bytte mot et større forskuddsbeløp? Står nevnt at skipene er satt til usd 300 mill mens hovedstol er usd 200 mill. Skipene selges til ny långiver/leasingsselskapet. Veldig uklart for meg hvordan dette påvirker ALNG sitt regnskap mht gevinst/kostnadsføringer/skatt. Videre får man da et krav mot leasingselskapet som påvirker finansiell risiko ? så har man om 12 år opsjon på tilbakekjøp til usd 44 mill. likevel virker det som at en bare skyver gjelden foran seg. Enklere bare å få dette betalt (emisjon ?) og så få et banklån med gunstigst mulig rente. min konklusjon er at jeg ble plutselig litt negativ på aksjen. Sier takk for meg denne gangen.
talund
14.05.2024 kl 16:14
4877
ALNGs refinansiering ser meget bra ut. Å få bedre rente med et normalt banklån kan man bare glemme.
The Godfather
16.05.2024 kl 08:01
4759
$10k/d per skip i reduserte kostnader er bull.
Redigert 16.05.2024 kl 22:57
Du må logge inn for å svare
CLCO
16.05.2024 kl 15:45
4731
The Godfather skrev $10k/d per skip i reduserte kostnader er bull.
Ja, hadde det vert så vell 😁 er spent på nettoresultatet førse kvartal for Cool company på onsdag, bør være over 26k$ .
For Alng sin del, er det nok nye fraktrater og hvor lang kontrakt de kommer inn på som er mest interesant fremover.
For Alng sin del, er det nok nye fraktrater og hvor lang kontrakt de kommer inn på som er mest interesant fremover.
Redigert 16.05.2024 kl 15:46
Du må logge inn for å svare
DividendYield
16.05.2024 kl 16:01
4738
The Godfather skrev $10k/d per skip i reduserte kostnader er bull.
Jeg går all in😎
The Godfather
23.05.2024 kl 11:35
4558
Fearnley
Awilco LNG
• EBITDA as expected, NOK 0.75/sh dividend above expectations – 38% annualised yield
ALNG delivered EBITDAadj. of USD 17.6m, largely in-line with CS and last quarter. No real surprises as both LNGCs are on fixed TCs with the fleet generating USD 120.6k/d in TCE for the quarter. EPS at USD 5c were slightly below expectations, though, the CF based dividend at NOK 0.75/sh were slightly above CS estimates (impressive 38% annualized yield).
Notably, in May, ALNG signed documentation for refinancing of both its vessels which will reduce the company’s CBE “substantially”. The refinancing is expected to close during 2q24. Notably, Under the existing financing, the Company is restricted from declaring or paying dividends if the consolidated cash position of the Group is lower than USD 20m. This restriction will no longer exist when the refinancing is completed. Cash holdings ended the quarter at USD 38.3m.
Awilco LNG
• EBITDA as expected, NOK 0.75/sh dividend above expectations – 38% annualised yield
ALNG delivered EBITDAadj. of USD 17.6m, largely in-line with CS and last quarter. No real surprises as both LNGCs are on fixed TCs with the fleet generating USD 120.6k/d in TCE for the quarter. EPS at USD 5c were slightly below expectations, though, the CF based dividend at NOK 0.75/sh were slightly above CS estimates (impressive 38% annualized yield).
Notably, in May, ALNG signed documentation for refinancing of both its vessels which will reduce the company’s CBE “substantially”. The refinancing is expected to close during 2q24. Notably, Under the existing financing, the Company is restricted from declaring or paying dividends if the consolidated cash position of the Group is lower than USD 20m. This restriction will no longer exist when the refinancing is completed. Cash holdings ended the quarter at USD 38.3m.
Aramis
31.05.2024 kl 16:06
4348
Ny analyse fra Pareto anslo kursmål til 8,50
Noen pumper nå for harde livet. Ingen grunn til denne stigningen. Jeg venter bare på dumpingen, og kom meg ut i dag med min største gevinst noensinne.
Sølvbuen
31.05.2024 kl 19:05
4304
I min erfaring slår alltid aksjer mye mer opp/ned enn man kan forestille seg på forhånd. Analytikere treffer ikke alltid og man må tenke selv også. Selskapet vil garantert levere to kvartaler til nå med omtrent samme kvartalsresultat som q1 omtrent. Videre kommer effekten av ny billigere finansiering inn ila sommeren. Det er sagt at CostBreakeven vil falle fra 70.000usd dagen til 60.000usd dagen. Mao q2 og q3 ser bra ut, kanskje bedre enn q1. Usikkerheten er q4 og årene videre frem , så får vi se hva rater og marked vil vise ut over høsten. Vi får se om markedet vil hente seg tilbake når vinteren nærmer seg. Det tror jeg er meget sansynlig. Pareto nevnte selv at implistt pris på båtene ut fra nåværende aksjekurs er 135.000usd/stk som er en god del lavere enn markedspris/megleranslag på slike båter nå. Mange kjøper slik tonnasje om dagen. kan utfallet bli salg av en eller begge båtene ? Jeg velger å se positivt på dette og sitter rolig i båten. Selger man nå mister man rett til utbytter som trolig blir ca NOK 0,75x3 dvs NOK 2,25 basert på q1-q3 . Da setter jeg q4 til null, tviler på det vil bli fasit. Vi får se - god helg !
Fokus
31.05.2024 kl 23:54
4295
Jeg er ikke sikker på at mottatt info fra ledelsen er utfyllende.
Iflg. årsrapp. er break even for 2024 beregnet til ca: US$ 71.000 med dagens finansieringsavtale.
Så sier selskapet: «Den nye fasiliteten vil fullt ut erstatte selskapets nåværende sale/leaseback-fasilitet. Fasiliteten har en lenger amortiseringsprofil og lengre løpetid enn dagens fasilitet, og den flytende rentestrukturen har en lavere margin, noe som reduserer selskapets driftskostnader og kontant break even-nivå, sistnevnte med 10.000 dollar pr dag pr fartøy.»
Dette rimer jo ikke, berre redusert break even på avdragsdelen utgjør US$ 12.249 pr. skip: (Nedbetaling med US$ 117,7 mill. over 12 år (= US$ 9.808.333 hvert år). Fra dagens nedbetaling på US$ 18.750.000, blir dette en årlig reduksjon på US$ 8.941.667 / 365 dg. = US$ 24.498 / 2 = US$ 12.249 pr. skip pr. dag).
Så jeg sitter igjen med den tolkning av gitt informasjon at US$ 10.000 gjelder redusert break even på grunn av reduserte renteutgifter (redusert med ca: 3,5% fra ca: 10%).
Ny break even kan da komme ned i: US$ 71.000 - 10.000 - 12.249 = US$ 47.751, og da skal det ikke mye rentenedgang til neste år, før WilForce med sin kontrakt på US$ 90.000 pr. dag dekker break even for begge skipene.
Opplåningen til US$ 200 mill. vil gi en styrking av cash beholdningen med US$ 15 mill +, (så blir utbytte større enn resultatet, kan vi lett komme i samme situasjon som FlexLNG og Cool som må dekke noe av sine utbytte fra cash beholdningen.
Jeg var overrasket over utbet. På kr 1,00 for 4/23, og jeg ble overrasket over kr 0,75 for 1/24, men kanskje har ledelsen en bedre oversikt enn oss aksjonærer?
Når det gjelder rapp. for 1/24, så ble det her utgiftsført va: US$ 2 mill. i «avviklingskostnader» ( ført som rentekostn.).
Til slutt, så ser jeg jo at FlexLNG kunngjør forlengelse av kontrakter, så markedet er vel ikke helt mørkt?
Er det noen som sitter på annen informasjon som vi kan korrigere ned med, slik at vi kommer mer på bølgelengde med analytikerene?
Gjerne positiv informasjon også.
Iflg. årsrapp. er break even for 2024 beregnet til ca: US$ 71.000 med dagens finansieringsavtale.
Så sier selskapet: «Den nye fasiliteten vil fullt ut erstatte selskapets nåværende sale/leaseback-fasilitet. Fasiliteten har en lenger amortiseringsprofil og lengre løpetid enn dagens fasilitet, og den flytende rentestrukturen har en lavere margin, noe som reduserer selskapets driftskostnader og kontant break even-nivå, sistnevnte med 10.000 dollar pr dag pr fartøy.»
Dette rimer jo ikke, berre redusert break even på avdragsdelen utgjør US$ 12.249 pr. skip: (Nedbetaling med US$ 117,7 mill. over 12 år (= US$ 9.808.333 hvert år). Fra dagens nedbetaling på US$ 18.750.000, blir dette en årlig reduksjon på US$ 8.941.667 / 365 dg. = US$ 24.498 / 2 = US$ 12.249 pr. skip pr. dag).
Så jeg sitter igjen med den tolkning av gitt informasjon at US$ 10.000 gjelder redusert break even på grunn av reduserte renteutgifter (redusert med ca: 3,5% fra ca: 10%).
Ny break even kan da komme ned i: US$ 71.000 - 10.000 - 12.249 = US$ 47.751, og da skal det ikke mye rentenedgang til neste år, før WilForce med sin kontrakt på US$ 90.000 pr. dag dekker break even for begge skipene.
Opplåningen til US$ 200 mill. vil gi en styrking av cash beholdningen med US$ 15 mill +, (så blir utbytte større enn resultatet, kan vi lett komme i samme situasjon som FlexLNG og Cool som må dekke noe av sine utbytte fra cash beholdningen.
Jeg var overrasket over utbet. På kr 1,00 for 4/23, og jeg ble overrasket over kr 0,75 for 1/24, men kanskje har ledelsen en bedre oversikt enn oss aksjonærer?
Når det gjelder rapp. for 1/24, så ble det her utgiftsført va: US$ 2 mill. i «avviklingskostnader» ( ført som rentekostn.).
Til slutt, så ser jeg jo at FlexLNG kunngjør forlengelse av kontrakter, så markedet er vel ikke helt mørkt?
Er det noen som sitter på annen informasjon som vi kan korrigere ned med, slik at vi kommer mer på bølgelengde med analytikerene?
Gjerne positiv informasjon også.
The Godfather
06.06.2024 kl 09:52
4023
Fearnley Morning Report
Gas
• LNG: LNG sector remains busy, spot up 4% w/w / Balanced vessel availability in East and West
Despite the fact that the industry is enjoying a brief slowdown due to Posidonia, LNG spot rates has continued their climb, and two stroke spot rates are up 4% to USD 54.5k/d as the LNG sector remains busy. According to Fearnleys, the spot market has been changing in the Atlantic with notable rises for deliveries into July. On the term side, there has also been an uptick in enquiries – and as there is a quite short list of tonnage available for multi-month charters through early ’25, term rates also tightened this week. The two stroke 1yr TC is up 1% w/w to USD 82k/d.
Vessel availability looks balanced between East-West on the back of a tight cargo arbitrage according to Fearnleys, with heatwaves, maintenance, and congestion likely having a positive impact on rates going forward.
Gas
• LNG: LNG sector remains busy, spot up 4% w/w / Balanced vessel availability in East and West
Despite the fact that the industry is enjoying a brief slowdown due to Posidonia, LNG spot rates has continued their climb, and two stroke spot rates are up 4% to USD 54.5k/d as the LNG sector remains busy. According to Fearnleys, the spot market has been changing in the Atlantic with notable rises for deliveries into July. On the term side, there has also been an uptick in enquiries – and as there is a quite short list of tonnage available for multi-month charters through early ’25, term rates also tightened this week. The two stroke 1yr TC is up 1% w/w to USD 82k/d.
Vessel availability looks balanced between East-West on the back of a tight cargo arbitrage according to Fearnleys, with heatwaves, maintenance, and congestion likely having a positive impact on rates going forward.
Grunnpilar
09.06.2024 kl 14:36
4027
Global demand øker mer enn supply. Kan se selv her i linken under.
https://globallnghub.com/lng-demand-growth-4-cagr-forecast-to-2035.html
https://globallnghub.com/lng-demand-growth-4-cagr-forecast-to-2035.html
Stigendekurs
09.06.2024 kl 20:58
3967
Jeg synes og ledelsen tåkelegger mer enn de klargjør, og har samme spm. hva er grunnen. Kan det være at de må vente til avtalen er signert?
Ellers er jeg spent på om de klarer å holde Wilforce som går av kontrakt i juli i drift og ikke som forrige gang de skulle inngå kontrakt da det varte og rakk før de
klarte å få fast fisk. Det er kanskje en av grunnene til forsiktige analytikere.
Ellers var jeg ikke klar over dette til info. for de som ikke vet.
--------
Awilco is a wholly owned subsidiary and the hub for marine investments of the Awilhelmsen Group.
Integrated Wind Solutions
Integrated Wind Solutions (ticker: IWS.OL) is a fully integrated offshore wind service provider aiming to integrate service operation vessels with engineering and manpower services in the wind farm’s construction and operations phase. Awilco owns 39.4% of Integrated Wind Solutions.Visit website
Awilco LNG
Awilco LNG (ticker: ALNG.OL) is a Norwegian-based fully integrated pure-play LNG transportation provider, owning and operating LNG vessels intended for international trade. Awilco owns 38.6% of Awilco LNG.
Awilco Drilling
Awilco Drilling (ticker: AWDR.OL) is a North Sea drilling contractor. Awilco owns 54% of Awilco Drilling.
Ellers er jeg spent på om de klarer å holde Wilforce som går av kontrakt i juli i drift og ikke som forrige gang de skulle inngå kontrakt da det varte og rakk før de
klarte å få fast fisk. Det er kanskje en av grunnene til forsiktige analytikere.
Ellers var jeg ikke klar over dette til info. for de som ikke vet.
--------
Awilco is a wholly owned subsidiary and the hub for marine investments of the Awilhelmsen Group.
Integrated Wind Solutions
Integrated Wind Solutions (ticker: IWS.OL) is a fully integrated offshore wind service provider aiming to integrate service operation vessels with engineering and manpower services in the wind farm’s construction and operations phase. Awilco owns 39.4% of Integrated Wind Solutions.Visit website
Awilco LNG
Awilco LNG (ticker: ALNG.OL) is a Norwegian-based fully integrated pure-play LNG transportation provider, owning and operating LNG vessels intended for international trade. Awilco owns 38.6% of Awilco LNG.
Awilco Drilling
Awilco Drilling (ticker: AWDR.OL) is a North Sea drilling contractor. Awilco owns 54% of Awilco Drilling.
Gull i pungen
11.06.2024 kl 11:45
3874
Kristian Falnes kjøper seg opp i ALNG
11.06.2024
BØRS: OVERSIKT OVER AKSJONÆRENDRINGER BLANT UTVALGTE INVESTORER
Oslo (Infront TDN Direkt): Aksjonærendringer blant utvalgte investorer på Oslo Børs.
Endringene i aksjonærlistene med data hentet fra Infront og Euronext VPS vises i hovedsak tre dager etter at hendelsen har oppstått, såkalt T+2 dager. Endringene kan stamme fra ordinært kjøp eller salg, men også fra andre typer transaksjoner eller hendelser.
Aksje Navn Endring Ny beholdning Prosent
AFISH SELACO AS -2.465 11.627 0,0
ALNG KRISTIAN FALNES AS NY 150.000 0,1
AYFIE DICHESBUEN AS Gått ut av listen
AYFIE DATUM AS -46.170 404.781 2,2
BELCO TIGERSTADEN MARINE AS 25.000 475.000 0,2
11.06.2024
BØRS: OVERSIKT OVER AKSJONÆRENDRINGER BLANT UTVALGTE INVESTORER
Oslo (Infront TDN Direkt): Aksjonærendringer blant utvalgte investorer på Oslo Børs.
Endringene i aksjonærlistene med data hentet fra Infront og Euronext VPS vises i hovedsak tre dager etter at hendelsen har oppstått, såkalt T+2 dager. Endringene kan stamme fra ordinært kjøp eller salg, men også fra andre typer transaksjoner eller hendelser.
Aksje Navn Endring Ny beholdning Prosent
AFISH SELACO AS -2.465 11.627 0,0
ALNG KRISTIAN FALNES AS NY 150.000 0,1
AYFIE DICHESBUEN AS Gått ut av listen
AYFIE DATUM AS -46.170 404.781 2,2
BELCO TIGERSTADEN MARINE AS 25.000 475.000 0,2
Lynmann
11.06.2024 kl 14:03
3902
Analysen er grei nok Pilar, men den er 4 år gamal. Det har skjedd ein del etter den tid, som påvirka markedet på mellomlang sikt. Noko dagens prisnivå på usd 40k/dag er ein illustrasjon av. Me fekk pandemi og krigen til Puta samt eksplosjonen ved Freeport juni 2022; svært negativt for Awilco. Etter to milde sesongar med fulle gasslager i EU (72 prosent), kva fører denne vinteren med seg?
Eit nytt godt kvartalsresultat ventar for selskapet, opp mot fantastiske usd 10M, kanskje litt over om dei har gjort seg nytte av den nye finaniseringsavtalen på slutten av dette kvartal.
Resultatet skulle ha vore opp mot usd 10 M i Q1 også, men som påpeikt av Fokus:
"Når det gjelder rapp. for 1/24, så ble det her utgiftsført US$ 2 mill. i «avviklingskostnader» ( ført som rentekostn.).
Båtane: Både WilForce og WilPride la ut frå gulfen sundag. WilForce frå Freeport med 12 timars forsprang med kurs Finland, faktisk. Marine Traffic melder ankomst 25. juni, som betyr sluttdato for den eventyrlege kontrakten på usd 150k/dag. Dermed er det mogeleg å gjera ganske nøyaktige best-case anslag på nettoen i Q3. Det vert spennande å sjå kvar WilForce går om to veker.
Storheill ringde meg og sa at han ville benytta sjansen til å ta båten til Oslo havn for framsyning.
Med lunchinvitasjon ombord til Dividend, Fokus, Gudfar og meg.
Freeport er i full drift igjen etter problem på vårparten.
Kun 5 båtar gjekk ut i april, godt under halvparten av normalen.
Ellers er det verdt å notera ein viss oppgang for prisen på LNG levert Europa:
"Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands increased 14 cents to a weekly average of $11.00/MMBtu. In the same week last year (week ending June 7, 2023), the prices were $9.25/MMBtu in East Asia and $7.95/MMBtu at TTF."
Eit nytt godt kvartalsresultat ventar for selskapet, opp mot fantastiske usd 10M, kanskje litt over om dei har gjort seg nytte av den nye finaniseringsavtalen på slutten av dette kvartal.
Resultatet skulle ha vore opp mot usd 10 M i Q1 også, men som påpeikt av Fokus:
"Når det gjelder rapp. for 1/24, så ble det her utgiftsført US$ 2 mill. i «avviklingskostnader» ( ført som rentekostn.).
Båtane: Både WilForce og WilPride la ut frå gulfen sundag. WilForce frå Freeport med 12 timars forsprang med kurs Finland, faktisk. Marine Traffic melder ankomst 25. juni, som betyr sluttdato for den eventyrlege kontrakten på usd 150k/dag. Dermed er det mogeleg å gjera ganske nøyaktige best-case anslag på nettoen i Q3. Det vert spennande å sjå kvar WilForce går om to veker.
Storheill ringde meg og sa at han ville benytta sjansen til å ta båten til Oslo havn for framsyning.
Med lunchinvitasjon ombord til Dividend, Fokus, Gudfar og meg.
Freeport er i full drift igjen etter problem på vårparten.
Kun 5 båtar gjekk ut i april, godt under halvparten av normalen.
Ellers er det verdt å notera ein viss oppgang for prisen på LNG levert Europa:
"Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands increased 14 cents to a weekly average of $11.00/MMBtu. In the same week last year (week ending June 7, 2023), the prices were $9.25/MMBtu in East Asia and $7.95/MMBtu at TTF."
Grunnpilar
11.06.2024 kl 17:28
3927
Takk for utfyllende svar, ser Frederik Ness i SEB går ut med høyere kursanbefalinger på noen av LNG konkurrentene pga et strammere LPG-marked enn ventet. Det kan jo kanskje gi ALNG litt bedre forutsetninger, når de tegner nye avtaler ?
Redigert 11.06.2024 kl 17:29
Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
12.06.2024 kl 20:28
3819
Fikk Dere med dere denne store nyheten, jeg mener et LNG forbud mot Russisk import i EU, vil bidra og legge press på LNG ratene på de Rutene som går ifra andre produserende land og til EU, da 18 milliarder kubikkmeter LNG vil kreve mye av kapasiteten til LNG flåten, da det pr. 2022 var "LNG tankers had a cumulative storage capacity of 108.7 million cubic meters worldwide. Hva tenker Dere ?
Kilde:
https://www.finansavisen.no/energi/2024/06/11/8141492/eu-vil-forby-russisk-gassimport
Kilde:
https://www.finansavisen.no/energi/2024/06/11/8141492/eu-vil-forby-russisk-gassimport
The Godfather
14.06.2024 kl 09:20
3697
Fearnley Morning Report
Awilco LNG (Not rated)
• Completes refinancing of WilForce and WilPride
Yesterday, ALNG closed the refinancing of a 12-year sale/leaseback facility with CDB Financial Leasing (CDBL). The vessels are financed with a gross consideration of USD 100m and are chartered back on a bareboat basis to wholly owned subsidiaries for a period up to 12 years. The facility bears a longer amortization profile than the current facility, a longer tenor and a lower margin.
Altogether, the refi reduces ALNG’s cash break-even by appx. USD 10k/d, leaving the cash break-even in the low USD 60k/d. As we have it, there are no meaningful covenants on the new facility, vs. a minimum cash covenant of USD 10m and a minimum USD 20m cash covenant to be able to pay dividends under the current facility.
Awilco LNG (Not rated)
• Completes refinancing of WilForce and WilPride
Yesterday, ALNG closed the refinancing of a 12-year sale/leaseback facility with CDB Financial Leasing (CDBL). The vessels are financed with a gross consideration of USD 100m and are chartered back on a bareboat basis to wholly owned subsidiaries for a period up to 12 years. The facility bears a longer amortization profile than the current facility, a longer tenor and a lower margin.
Altogether, the refi reduces ALNG’s cash break-even by appx. USD 10k/d, leaving the cash break-even in the low USD 60k/d. As we have it, there are no meaningful covenants on the new facility, vs. a minimum cash covenant of USD 10m and a minimum USD 20m cash covenant to be able to pay dividends under the current facility.
Redigert 14.06.2024 kl 09:21
Du må logge inn for å svare