Awilco og LNG-markedet mot 2025

Lynmann
31.03.2022 kl 23:09 75870


Konfirmanten fekk ikkje pengar i fjor, men noko mykje betre - aksjar i Awilco - til kurs 2,87. Delvis er det den innsiktsfulle delen av forumet å takka for dette. Første kjøp kom før sommaren på kr. 1,95. Mange takk!

Denne tråden er eit forsøk på å samla faktabasert informasjon. Respekt for profesjonelle analytikarar skal ein ha, men også dei tek feil. Heller ikkje analytikarar kan spå vinterværet i Asia. Når det gjeld den kortsiktige utviklinga i LNG-markedet, er FLEX LNG med sine 13 skip ein verdifull indikator. For den som pushar hardt på dagleg basis – aksjonærane i ALNG må vera dei mest nervøse på heile børsen - er det verdt å følgja med på korleis New York avsluttar dagen. www.barrons.com/market-data/stocks/flng

For oss vanlege folk, kjem ein langt gjennom å følgja Fearnley sine oppdateringar på vekesbasis.
Fearnleys Weekly Report (fearnpulse.com)

Det var den som løfta begge aksjar kl. 15.30 i dag. Under pågåande kontraktsforhandlingar for leiinga i Awilco, må det vera fantastisk å få stadfesta nivået på vel USD 100.000 pr dag!
Spørsmålet er: Kva forutsetningar må slå inn før ALNG når 10 kroner? Selskapet må vurderast til 1,3 milliardar kroner - dette for eit selskap med ei (tidlegare) problematisk milliardgjeld.
Gull i pungen
17.06.2024 kl 10:33 3156

DNB Markets

Shipping freight rate update

LNG: TFDE rates were reported at USD48.7k/day, up 6% on USD45.9k/day compared to last quote.
CLCO
17.06.2024 kl 13:23 3098

Spot charter rates for the global liquefied natural gas (LNG) carrier fleet and European prices increased this week compared to the week before.

“”Freight rates in both the Atlantic and Pacific basins have experienced sharp increases this week, with the Spark30S Atlantic rate increasing by $7,250 to $64,250 per day, and the Spark25S Pacific rate increasing by $2,750 to $48,000 per day,” Qasim Afghan,” Spark’s commercial analyst told LNG Prime on Friday.
Redigert 17.06.2024 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
Aramis
24.06.2024 kl 11:58 2842

Jeg undrer meg en smule over den høye kursen gitt prognosene for resten av året.
Se den antatte utviklingen her:

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-alspur?id=alspur
DividendYield
24.06.2024 kl 18:02 2772

Du bør ikke tro på alt du leser på nettet.

Les heller Lynmanns innlegg, der får du balanserte innlegg med pros & cons
Aramis
28.06.2024 kl 12:55 2558

"WilForce frå Freeport med 12 timars forsprang med kurs Finland, faktisk. Marine Traffic melder ankomst 25. juni, som betyr sluttdato for den eventyrlege kontrakten på usd 150k/dag."

Dette betyr vel at Wilforce nå opererer i spotmarkedet. Har den fått nye oppdrag? Hvis ikke, blir det ikke mange penger i kassa til ALNG.
Den eneste prognosen jeg har sett med tanke på høsten, er et dramatisk inntektsfall for ALNG.
Derfor lurer jeg fortsatt på hvorfor kursen stiger-
Kan du forklare?
Aramis
02.07.2024 kl 11:46 2406

Jeg ser ingen føler seg kallet til å forklare kursoppgangen i ALNG, trass i analyser som viser kraftig inntektsfall.
Analyser gjengitt på Tradingview sier SELG, og kursmål på et års sikt er 7, 22 !
Se selv:
https://www.tradingview.com/symbols/OSL-ALNG/

Du finner analysen og prognosen i nedre halvdel av margen til høyre.
Redigert 02.07.2024 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
02.07.2024 kl 12:30 2385

Hva med VEK (verdijustert egenkapital ) i aksjen ved salg av en båt evt begge ? Når man nå går i spotmarkedet med en båt, betyr vel det at båten er tilgjenglig hvis en kjøper betaler en god nok pris for båten ?
Lynmann
07.07.2024 kl 06:13 2164

Du har rett, Wilforce fekk ein ny tur og gjekk umiddelbart tilbake til Freeport. Ved vendereis låg ratane på usd 60k/dag. Frå første dag i Q3 tikkar det inn usd 90k mindre pr dag samanlikna med foregåande 6 fantastiske kvartal og kursstigning er heilt ulogisk.

Det var sjølvsagt Wilpride som gjekk til Finland.
The Godfather
15.07.2024 kl 12:42 1877

Fearnleys

Shipping Weekly

Key Market Developments


LNG: Spot market firming up, with Eastern freight rates catching up to the West / Blended spot (two stroke) up 11% w/w to USD 77.5k/d

Aramis
26.07.2024 kl 13:12 1513

ALNG opplever kraftig reduserte inntekter. Likevel stiger kursen. Dette er første gang kursen stiger etter utbytte. It does not make any sense.
Sist det ble betalt utbytte falt kursen kraftig, enda utsiktene var topp. Etter utbyttet denne gangen, stiger kursen ende utsiktene er labre.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som skjer.
DividendYield
26.07.2024 kl 14:00 1490

Det er ikke noe statisk prosess dette her, skjer noe i nyhetsbilde hele tiden. Vil tro det er det som har løftet kursen i det siste. Kanskje vi får en oppdatering av Lynmann etter hvert?
Stigendekurs
26.07.2024 kl 15:15 1456

Awilco stiger og hylekoret skriker for at de ikke får kjøpt billig, noe de har holdt på med en stund når aksjen går opp, stille når den synker.
Det er stor omsetning i dag så det er mulig noe er på gang.
Det er nok på tide at vi får info om hva som skjer på kontraktsiden men har god tro på at ledelsen får dette og i havn, samme som den nye finansavtalen,
som gjør at det økonomiske er bedre ivaretatt.
Jeg sitter god i båten og hanker inn skattefritt utbytte hele tiden, bare å kjøpe.
Lynmann
03.08.2024 kl 17:02 1206

Det er dristig av Stigendekurs å koma med så klar kjøpsanbefaling av aksjen vår. Slik innsikt i framtida har ikkje eg, sjølv om både Q2 og Q3 er ganske så forutsigbare.

Q2 vert strålande for Awilco igjen med ein ny netto på nivå Usd 10M.
Q3 er også meir eller mindre i boks. Bidraget frå WilForce er redusert med usd 90k pr dag, samanlikna med Q2. Til frådrag kjem den gunstigare finansieringsavtalen. I beste fall vert resultatet for Q3 redusert med 7 millionar dollar. I verste fall går WilForce uten oppdrag i september med nye 2 1/2 mill barbert bort. Ein netto på ein mill for ALNG i Q3 bør ikkje vera så urealistisk.

Fordi Freeport har igjen skapt problem for Awilco. Henholdsvis 3, 0, 2 og 4 båtar har gått ut siste 4 veker.
Som tidlegare omtalt gjekk det berre ut 5 båtar i april. For ein månad sidan måtte så Freeport stengja ned på grunn av tornado Beryl.

www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/lng/070824-freeport-lng-shuts-down-as-hurricane-beryl-hits-texas-gulf-coast#article0

6-7 leveransar har gått tapt og forstyrrar sjølvsagt avtalt leveringsprogram. WilForce ligg på vent på tredje veke. Heldigvis betalt, ca. usd 60k pr dag etter gjeldande markedsprisar. WilPride som skulle gå frå Finland til gulfen havna i Argentina via Spania.

Så vert det spennande for Mr. CLCO å sjå om Kool Blizzard - no i retning Australia?- oppnår ny kontrakt i dagens svake marked.
Svakt marked?
Fearnpulse: (alle ratar uendra frå forrige veke, men lågare enn same veke i fjor)
East of Suez for båtar type 155-165k CBM: $58,000 pr dag
West of Suez 155-165k CBM $54,000
1 Year T/C 155-165k TFDE $61,000
Merk at årsraten er nesten 50.000 under same veke i fjor.
Kvifor?
Det burde framgå av tidlegare innlegg.

Lagersituasjonen i Europa: Det "renn over", som på same tid i fjor: 85 prosent fyllingsgrad midt i sommar-Europa.
https://agsi.gie.eu/

Prisen på gass i Europa er i moderat vekst, 1 1/2 dollar over nivået ved inngangen til sommaren.
"Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands increased 43 cents to a weekly average of $10.70/MMBtu. In the same week last year (week ending August 2, 2023), the prices were $10.91/MMBtu in East Asia and $8.92/MMBtu at TTF."

www.eia.gov/naturalgas/weekly/archivenew_ngwu/2024/08_01/

Ellers har det med uroen i Midt-Austen vore overraskande å sjå Global Sealine gå gjennom Suezkanalen; eit anna LNG skip gjekk gjennom veka før.
Panamakanalen er heller ikkje mykje benytta for vår sektor.
Verken nye miljørestriksjonar for gamle skip, russiske oppkjøp av gamle skip eller dei lengre seglingsdistansar utenom kanalane ser ut til å løfta ratane. Men kva skjer i eit marked der gamle skip kjem i hendene på Puta i staden for å gå til hogging, slik me alle har forventa?
Dermed ikkje sagt at dagens grå himmel er blå i morgon!

Sommarlektyre om miljøperspektiv og boil-off ratar til den langsiktige og opensinna Dividend:
www.youtube.com/watch?v=9KAUYI_eX24

ps. I dag gjekk den moderne, greske LNGC 'Asterix I' gjennom Suez. Normalisering på gang i eit uroleg område?
www.capitalgas.gr/our-fleet/lng-carrier/7-asterix-i
Redigert 04.08.2024 kl 19:12 Du må logge inn for å svare
Aramis
07.08.2024 kl 13:19 943

Flott summering, Lynmann
Børsenn er aldri rasjonell. Etter 1. kvartal, med to kvartaler med garanterte kjempeinntekter, sendte markedet kursen ned til en bunn på 6,51. Nå, med stor usikkerhet fremover og den ene båten i spotmarkedet, burde selvfølgelig kursen - om man skulle tenke logisk - ha havnet minst på samme nivå som i april. Hvorfor man er mer optimistiske nå enn i april, må gudene vite. Men vi vet at logisk er det siste børsen er.
Vi får heller ikke glemme siste oppdatering av aksjonærlisten den 31. juli:

ALNG KRISTIAN FALNES AS Gått ut av listen


Stigendekurs
09.08.2024 kl 13:19 797

Tja, om det er så klar kjøpsanbefaling kan jo diskuteres, men hvis det er meningen, så tenker jeg at dine innlegg vil virke som en mye større salgsanbefaling.
Innsikt i hvordan kurser i aksjemarkedet går er det vel bare vår herre hvis han fins som vet.
Ellers som tidligere nevnt, ledelsen i selskapet bør snart informere hva som skjer fremover med Wilforce.
Vi nærmer oss høst og erfaringsvis er vel det en tid hvor ratene øker.
Ellers siden det var nevnt i forrige innlegg : Ny info i dag kan være max 3 dager gammel.
Aksje Navn Endring Ny beholdning Prosent
ALNG KRISTIAN FALNES AS Ny 150.000 0,1
Og ja jeg sitter fortsatt trygt i båten, men det er klart jeg følger med på hva ledelsen gjør.

The Godfather
12.08.2024 kl 15:40 645

DNB Markets

Shipping freight rate update

LNG: TFDE rates were reported at USD67.7k/day, up 2% on USD66.3k/day compared to last quote.
Meatskull
13.08.2024 kl 17:42 531

Hei hei folkens. En kompis som tipser om denne aksjen nå. Men ser ut som den muligens er priset noe «stivt» nå? Hvor bra var egentlig den reffinansiereings avtalen på begge skipene? Det fremgår av en melding torsdag.


Skipene er finansiert med et bruttovederlag på 100 millioner dollar hver. Fasiliteten har en lavere margin, som til sammen reduserer selskapets driftskostnader og kontant break even-nivåer med om lag 10.000 dollar pr dag pr fartøy, opplyses det.

Noen som kan utdype hva dette betyr på en måte som er enkelt og forstå? :) Virker jo veldig bra med 10K usd reduserte drifts kostander per skip per dag? Hva er haken med dette? Hva menes med bruttovederlag på 100mill usd per skip?

Noen som har nøyaktig tall på hvor mye gjeld selskapet har nå?

Eller andre ting som er kjekt og vite? Noen triggere fremover? Hvor ofte ventes det utbytter fremover?

Alt av svar og info settes pris på :)

Redigert 13.08.2024 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
DividendYield
13.08.2024 kl 21:09 459

Du finner svar på mange av spørsmålene dine ved å lese gjennom denne tråden. Også lurt å lese gjennom neste kvartalsrapporten. Husker ikke dato nå, men ikke lenge til
The Godfather
I går kl 08:54 256

Oslo (Infront TDN Direkt): Awilco LNG fikk en ebitda på 19 millioner dollar i andre kvartal 2024, mot 18 millioner i første kvartal 2024.

Det opplyses i selskapets kvartalsrapport onsdag.

Nettoresultatet var 9 millioner dollar. Netto fraktinntekter var 23 millioner dollar i kvartalet, mot 22 millioner dollar i første kvartal 2024.

Selskapet vil utbetale et utbytte på 0,25 kroner pr aksje for andre kvartal, som vil bli betalt ut i september.
Aramis
I dag kl 15:49 98

Endelig ser markedet ut til å ta inn over seg hva som egentlig burde vært klart for de fleste i lang tid.
Jeg godter meg ikke over andres tap og over å kunne si: "hva var det jeg sa?" men jeg har lenge stilt spørsmål ved pumpingen av kursen opp til nivåer det ikke har vært grunn for med tanke på ALNGs kontraktsituasjon og inntjening. Mange har tapt penger, og jeg tror vi skal et godt stykke ned på sekstallet før dette snur, med mindre det meldes om nye kontrakter for WIlforce.
Redigert i dag kl 15:54 Du må logge inn for å svare
DividendYield
I dag kl 20:58 37

Hva mener du med at mange har tapt penger?

Pareto har kommet med nytt kursmål i forbindelse med Q2 resultat, 7,75.

Men de er kanskje ikke like til å regne som abramis, eller like dyktige til å forutse markedsutviklingen?