Awilco og LNG-markedet mot 2025

Lynmann
31.03.2022 kl 23:09 78292


Konfirmanten fekk ikkje pengar i fjor, men noko mykje betre - aksjar i Awilco - til kurs 2,87. Delvis er det den innsiktsfulle delen av forumet å takka for dette. Første kjøp kom før sommaren på kr. 1,95. Mange takk!

Denne tråden er eit forsøk på å samla faktabasert informasjon. Respekt for profesjonelle analytikarar skal ein ha, men også dei tek feil. Heller ikkje analytikarar kan spå vinterværet i Asia. Når det gjeld den kortsiktige utviklinga i LNG-markedet, er FLEX LNG med sine 13 skip ein verdifull indikator. For den som pushar hardt på dagleg basis – aksjonærane i ALNG må vera dei mest nervøse på heile børsen - er det verdt å følgja med på korleis New York avsluttar dagen. www.barrons.com/market-data/stocks/flng

For oss vanlege folk, kjem ein langt gjennom å følgja Fearnley sine oppdateringar på vekesbasis.
Fearnleys Weekly Report (fearnpulse.com)

Det var den som løfta begge aksjar kl. 15.30 i dag. Under pågåande kontraktsforhandlingar for leiinga i Awilco, må det vera fantastisk å få stadfesta nivået på vel USD 100.000 pr dag!
Spørsmålet er: Kva forutsetningar må slå inn før ALNG når 10 kroner? Selskapet må vurderast til 1,3 milliardar kroner - dette for eit selskap med ei (tidlegare) problematisk milliardgjeld.
DividendYield
27.08.2024 kl 19:08 137

Takk for nok et godt innlegg med et dypdykk i LNG markedet. Setter pris på innlegg som ikke nødvendigvis er positive, men der en bruker andre kilder enn den historiske kursutviklingen.

Noe av det mest spennende innen shipping er den kommende bølgen av skip innen LNG, samtidig flommer det over av LNG produksjon, spesielt i USA. Om en timer dette riktig tror jeg det er mulig å gjøre gode penger. I mellomtiden får en håpe på fortsatt rause utbytter i ALNG om en velger å sitte på aksjene.

Håper du fortsetter å oppdatere oss om hva som rører seg innen LNG!
Lynmann
27.08.2024 kl 12:53 198

"Jeg sitter god i båten og hanker inn skattefritt utbytte hele tiden, bare å kjøpe."

Ei klarare kjøpsanbefaling er det vel ikkje mogeleg å koma med..
Sjølv legg eg ikkje skjul på at siste halvanna år har eg advart sterkt mot overkapasiteten i LNGC markedet.
Det er ikkje det same som ei anbefaling om kjøp eller salg, kun meint som informasjon som bakgrunn for betre beslutningar. På lik linje med andre nyttige opplysningar som vert lagt inn her. Likevel og som andre har påpeikt så er kursutviklinga for ALNG lite forutsigbar. Uansett er det greit å få med seg at stengjer eksempelvis Freeport uventa ned for ei veke, påvirkar 4 tapte leveransar umiddelbart markedet.

Dagsratar for våre båtar forrige veke (Fearnley for 155-165k CBM):
East of Suez: $65,000: uendra
West of Suez: $45,000 ned $5,000
1 Year T/C $60,500 ned $500

Slik var det særdeles hyggjeleg at Awilco skaffa ei viktig last til Portugal med WilForce - etter 6 vekers venting.
Båten gjekk ut i går frå Cheniere sitt store anlegg i Sabine Pass (som skipa ut rekordmange 8 laster forrige veke).
www.eia.gov/naturalgas/weekly/archivenew_ngwu/2024/08_22/

Sjølv med ratar på usd 50k pr dag, forbetrar dette eit svakare Q3 med ein million dollar for eit tre vekers oppdrag.
Ellers interessant å registrera nok ein LNGC gå gjennom Suezkanalen i dag.
Fyllingsgraden i EU er på 91,6 prosent. Som tilsvarar nivået for eit år sidan, eit lagar på ca. 1000 lass LNG.
https://agsi.gie.eu/

Verre er det for 40 millionar innbyggjarar i Ukraina.
Ikkje berre er fyllingsgraden redusert frå 30 til 23 prosent. Lagringskapasiteten er også mindre, 72 TWh mot 96 for eit år sidan.
Når det gjeld gassreservar går Ukraina vinteren i møte med ca. 15 gonger årsforbruket til Drammen.
Gull i pungen
27.08.2024 kl 08:34 265

Kristian Falnes kjøper

27.08.2024 06:26:37
BØRS: OVERSIKT OVER AKSJONÆRENDRINGER BLANT UTVALGTE INVESTORER

Oslo (Infront TDN Direkt): Aksjonærendringer blant utvalgte investorer på Oslo Børs.

Aksje Navn Endring Ny beholdning Prosent

AFISH SELACO AS -468 7.052 0,0

AGLX APOLLO ASSET LIMITED NY 250.000 0,3

AGLX UFI AS 24.500 597.887 0,6

ALNG KRISTIAN FALNES AS NY 150.000 0,1

BELCO TIGERSTADEN MARINE AS 33.774 825.000 0,3



Redigert 27.08.2024 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Jørgen
23.08.2024 kl 02:56 419

Du hopper bukk nå vel ? Glemmer du utbyttene betalt ut ? For 1h2024 er dette alene NOK 1 ikkje sant. En annen ting som virker sansynlig med aksjen er oppkjøpsmuligheten jeg tenker er ganske åpenbar? Jeg er ikke så bekymret her faktisk !
Aramis
23.08.2024 kl 02:38 422

Forsto du ikke hva jeg skrev?
Det er ikke få som har kjøpt ganske så store poster på kurser langt oppe på 8-tallet. De, sammen med alle som har sittet på aksjene sine på kurs opp imot 8,50, har selvfølgelig tapt stort på de siste dagenes kursfall - en nedgang jeg mener folk burde ha skjønt ville komme for lenge siden.

Paretos kursmål er i mine øyne noe for høyt - i alle fall på kort sikt. Kursen var nede i 6,51 tidligere i år med langt bedre utsikter og høyere kursmål.

Redigert 23.08.2024 kl 02:47 Du må logge inn for å svare
DividendYield
22.08.2024 kl 20:58 486

Hva mener du med at mange har tapt penger?

Pareto har kommet med nytt kursmål i forbindelse med Q2 resultat, 7,75.

Men de er kanskje ikke like til å regne som abramis, eller like dyktige til å forutse markedsutviklingen?
Aramis
22.08.2024 kl 15:49 547

Endelig ser markedet ut til å ta inn over seg hva som egentlig burde vært klart for de fleste i lang tid.
Jeg godter meg ikke over andres tap og over å kunne si: "hva var det jeg sa?" men jeg har lenge stilt spørsmål ved pumpingen av kursen opp til nivåer det ikke har vært grunn for med tanke på ALNGs kontraktsituasjon og inntjening. Mange har tapt penger, og jeg tror vi skal et godt stykke ned på sekstallet før dette snur, med mindre det meldes om nye kontrakter for WIlforce.
Redigert 22.08.2024 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
The Godfather
21.08.2024 kl 08:54 705

Oslo (Infront TDN Direkt): Awilco LNG fikk en ebitda på 19 millioner dollar i andre kvartal 2024, mot 18 millioner i første kvartal 2024.

Det opplyses i selskapets kvartalsrapport onsdag.

Nettoresultatet var 9 millioner dollar. Netto fraktinntekter var 23 millioner dollar i kvartalet, mot 22 millioner dollar i første kvartal 2024.

Selskapet vil utbetale et utbytte på 0,25 kroner pr aksje for andre kvartal, som vil bli betalt ut i september.
DividendYield
13.08.2024 kl 21:09 908

Du finner svar på mange av spørsmålene dine ved å lese gjennom denne tråden. Også lurt å lese gjennom neste kvartalsrapporten. Husker ikke dato nå, men ikke lenge til
Meatskull
13.08.2024 kl 17:42 981

Hei hei folkens. En kompis som tipser om denne aksjen nå. Men ser ut som den muligens er priset noe «stivt» nå? Hvor bra var egentlig den reffinansiereings avtalen på begge skipene? Det fremgår av en melding torsdag.


Skipene er finansiert med et bruttovederlag på 100 millioner dollar hver. Fasiliteten har en lavere margin, som til sammen reduserer selskapets driftskostnader og kontant break even-nivåer med om lag 10.000 dollar pr dag pr fartøy, opplyses det.

Noen som kan utdype hva dette betyr på en måte som er enkelt og forstå? :) Virker jo veldig bra med 10K usd reduserte drifts kostander per skip per dag? Hva er haken med dette? Hva menes med bruttovederlag på 100mill usd per skip?

Noen som har nøyaktig tall på hvor mye gjeld selskapet har nå?

Eller andre ting som er kjekt og vite? Noen triggere fremover? Hvor ofte ventes det utbytter fremover?

Alt av svar og info settes pris på :)

Redigert 13.08.2024 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
The Godfather
12.08.2024 kl 15:40 1095

DNB Markets

Shipping freight rate update

LNG: TFDE rates were reported at USD67.7k/day, up 2% on USD66.3k/day compared to last quote.
Stigendekurs
09.08.2024 kl 13:19 1247

Tja, om det er så klar kjøpsanbefaling kan jo diskuteres, men hvis det er meningen, så tenker jeg at dine innlegg vil virke som en mye større salgsanbefaling.
Innsikt i hvordan kurser i aksjemarkedet går er det vel bare vår herre hvis han fins som vet.
Ellers som tidligere nevnt, ledelsen i selskapet bør snart informere hva som skjer fremover med Wilforce.
Vi nærmer oss høst og erfaringsvis er vel det en tid hvor ratene øker.
Ellers siden det var nevnt i forrige innlegg : Ny info i dag kan være max 3 dager gammel.
Aksje Navn Endring Ny beholdning Prosent
ALNG KRISTIAN FALNES AS Ny 150.000 0,1
Og ja jeg sitter fortsatt trygt i båten, men det er klart jeg følger med på hva ledelsen gjør.

Aramis
07.08.2024 kl 13:19 1394

Flott summering, Lynmann
Børsenn er aldri rasjonell. Etter 1. kvartal, med to kvartaler med garanterte kjempeinntekter, sendte markedet kursen ned til en bunn på 6,51. Nå, med stor usikkerhet fremover og den ene båten i spotmarkedet, burde selvfølgelig kursen - om man skulle tenke logisk - ha havnet minst på samme nivå som i april. Hvorfor man er mer optimistiske nå enn i april, må gudene vite. Men vi vet at logisk er det siste børsen er.
Vi får heller ikke glemme siste oppdatering av aksjonærlisten den 31. juli:

ALNG KRISTIAN FALNES AS Gått ut av listen


Lynmann
03.08.2024 kl 17:02 1657

Det er dristig av Stigendekurs å koma med så klar kjøpsanbefaling av aksjen vår. Slik innsikt i framtida har ikkje eg, sjølv om både Q2 og Q3 er ganske så forutsigbare.

Q2 vert strålande for Awilco igjen med ein ny netto på nivå Usd 10M.
Q3 er også meir eller mindre i boks. Bidraget frå WilForce er redusert med usd 90k pr dag, samanlikna med Q2. Til frådrag kjem den gunstigare finansieringsavtalen. I beste fall vert resultatet for Q3 redusert med 7 millionar dollar. I verste fall går WilForce uten oppdrag i september med nye 2 1/2 mill barbert bort. Ein netto på ein mill for ALNG i Q3 bør ikkje vera så urealistisk.

Fordi Freeport har igjen skapt problem for Awilco. Henholdsvis 3, 0, 2 og 4 båtar har gått ut siste 4 veker.
Som tidlegare omtalt gjekk det berre ut 5 båtar i april. For ein månad sidan måtte så Freeport stengja ned på grunn av tornado Beryl.

www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/lng/070824-freeport-lng-shuts-down-as-hurricane-beryl-hits-texas-gulf-coast#article0

6-7 leveransar har gått tapt og forstyrrar sjølvsagt avtalt leveringsprogram. WilForce ligg på vent på tredje veke. Heldigvis betalt, ca. usd 60k pr dag etter gjeldande markedsprisar. WilPride som skulle gå frå Finland til gulfen havna i Argentina via Spania.

Så vert det spennande for Mr. CLCO å sjå om Kool Blizzard - no i retning Australia?- oppnår ny kontrakt i dagens svake marked.
Svakt marked?
Fearnpulse: (alle ratar uendra frå forrige veke, men lågare enn same veke i fjor)
East of Suez for båtar type 155-165k CBM: $58,000 pr dag
West of Suez 155-165k CBM $54,000
1 Year T/C 155-165k TFDE $61,000
Merk at årsraten er nesten 50.000 under same veke i fjor.
Kvifor?
Det burde framgå av tidlegare innlegg.

Lagersituasjonen i Europa: Det "renn over", som på same tid i fjor: 85 prosent fyllingsgrad midt i sommar-Europa.
https://agsi.gie.eu/

Prisen på gass i Europa er i moderat vekst, 1 1/2 dollar over nivået ved inngangen til sommaren.
"Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands increased 43 cents to a weekly average of $10.70/MMBtu. In the same week last year (week ending August 2, 2023), the prices were $10.91/MMBtu in East Asia and $8.92/MMBtu at TTF."

www.eia.gov/naturalgas/weekly/archivenew_ngwu/2024/08_01/

Ellers har det med uroen i Midt-Austen vore overraskande å sjå Global Sealine gå gjennom Suezkanalen; eit anna LNG skip gjekk gjennom veka før.
Panamakanalen er heller ikkje mykje benytta for vår sektor.
Verken nye miljørestriksjonar for gamle skip, russiske oppkjøp av gamle skip eller dei lengre seglingsdistansar utenom kanalane ser ut til å løfta ratane. Men kva skjer i eit marked der gamle skip kjem i hendene på Puta i staden for å gå til hogging, slik me alle har forventa?
Dermed ikkje sagt at dagens grå himmel er blå i morgon!

Sommarlektyre om miljøperspektiv og boil-off ratar til den langsiktige og opensinna Dividend:
www.youtube.com/watch?v=9KAUYI_eX24

ps. I dag gjekk den moderne, greske LNGC 'Asterix I' gjennom Suez. Normalisering på gang i eit uroleg område?
www.capitalgas.gr/our-fleet/lng-carrier/7-asterix-i
Redigert 04.08.2024 kl 19:12 Du må logge inn for å svare
Stigendekurs
26.07.2024 kl 15:15 1907

Awilco stiger og hylekoret skriker for at de ikke får kjøpt billig, noe de har holdt på med en stund når aksjen går opp, stille når den synker.
Det er stor omsetning i dag så det er mulig noe er på gang.
Det er nok på tide at vi får info om hva som skjer på kontraktsiden men har god tro på at ledelsen får dette og i havn, samme som den nye finansavtalen,
som gjør at det økonomiske er bedre ivaretatt.
Jeg sitter god i båten og hanker inn skattefritt utbytte hele tiden, bare å kjøpe.
DividendYield
26.07.2024 kl 14:00 1941

Det er ikke noe statisk prosess dette her, skjer noe i nyhetsbilde hele tiden. Vil tro det er det som har løftet kursen i det siste. Kanskje vi får en oppdatering av Lynmann etter hvert?
Aramis
26.07.2024 kl 13:12 1964

ALNG opplever kraftig reduserte inntekter. Likevel stiger kursen. Dette er første gang kursen stiger etter utbytte. It does not make any sense.
Sist det ble betalt utbytte falt kursen kraftig, enda utsiktene var topp. Etter utbyttet denne gangen, stiger kursen ende utsiktene er labre.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som skjer.
The Godfather
15.07.2024 kl 12:42 2329

Fearnleys

Shipping Weekly

Key Market Developments


LNG: Spot market firming up, with Eastern freight rates catching up to the West / Blended spot (two stroke) up 11% w/w to USD 77.5k/d

Lynmann
07.07.2024 kl 06:13 2616

Du har rett, Wilforce fekk ein ny tur og gjekk umiddelbart tilbake til Freeport. Ved vendereis låg ratane på usd 60k/dag. Frå første dag i Q3 tikkar det inn usd 90k mindre pr dag samanlikna med foregåande 6 fantastiske kvartal og kursstigning er heilt ulogisk.

Det var sjølvsagt Wilpride som gjekk til Finland.
Sølvbuen
02.07.2024 kl 12:30 2837

Hva med VEK (verdijustert egenkapital ) i aksjen ved salg av en båt evt begge ? Når man nå går i spotmarkedet med en båt, betyr vel det at båten er tilgjenglig hvis en kjøper betaler en god nok pris for båten ?
Aramis
02.07.2024 kl 11:46 2858

Jeg ser ingen føler seg kallet til å forklare kursoppgangen i ALNG, trass i analyser som viser kraftig inntektsfall.
Analyser gjengitt på Tradingview sier SELG, og kursmål på et års sikt er 7, 22 !
Se selv:
https://www.tradingview.com/symbols/OSL-ALNG/

Du finner analysen og prognosen i nedre halvdel av margen til høyre.
Redigert 02.07.2024 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Aramis
28.06.2024 kl 12:55 3010

"WilForce frå Freeport med 12 timars forsprang med kurs Finland, faktisk. Marine Traffic melder ankomst 25. juni, som betyr sluttdato for den eventyrlege kontrakten på usd 150k/dag."

Dette betyr vel at Wilforce nå opererer i spotmarkedet. Har den fått nye oppdrag? Hvis ikke, blir det ikke mange penger i kassa til ALNG.
Den eneste prognosen jeg har sett med tanke på høsten, er et dramatisk inntektsfall for ALNG.
Derfor lurer jeg fortsatt på hvorfor kursen stiger-
Kan du forklare?
DividendYield
24.06.2024 kl 18:02 3224

Du bør ikke tro på alt du leser på nettet.

Les heller Lynmanns innlegg, der får du balanserte innlegg med pros & cons
Aramis
24.06.2024 kl 11:58 3294

Jeg undrer meg en smule over den høye kursen gitt prognosene for resten av året.
Se den antatte utviklingen her:

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-alspur?id=alspur
CLCO
17.06.2024 kl 13:23 3550

Spot charter rates for the global liquefied natural gas (LNG) carrier fleet and European prices increased this week compared to the week before.

“”Freight rates in both the Atlantic and Pacific basins have experienced sharp increases this week, with the Spark30S Atlantic rate increasing by $7,250 to $64,250 per day, and the Spark25S Pacific rate increasing by $2,750 to $48,000 per day,” Qasim Afghan,” Spark’s commercial analyst told LNG Prime on Friday.
Redigert 17.06.2024 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
17.06.2024 kl 10:33 3608

DNB Markets

Shipping freight rate update

LNG: TFDE rates were reported at USD48.7k/day, up 6% on USD45.9k/day compared to last quote.
The Godfather
14.06.2024 kl 09:20 2297

Fearnley Morning Report

Awilco LNG (Not rated)

• Completes refinancing of WilForce and WilPride

Yesterday, ALNG closed the refinancing of a 12-year sale/leaseback facility with CDB Financial Leasing (CDBL). The vessels are financed with a gross consideration of USD 100m and are chartered back on a bareboat basis to wholly owned subsidiaries for a period up to 12 years. The facility bears a longer amortization profile than the current facility, a longer tenor and a lower margin.


Altogether, the refi reduces ALNG’s cash break-even by appx. USD 10k/d, leaving the cash break-even in the low USD 60k/d. As we have it, there are no meaningful covenants on the new facility, vs. a minimum cash covenant of USD 10m and a minimum USD 20m cash covenant to be able to pay dividends under the current facility.


Redigert 14.06.2024 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
12.06.2024 kl 20:28 2456

Fikk Dere med dere denne store nyheten, jeg mener et LNG forbud mot Russisk import i EU, vil bidra og legge press på LNG ratene på de Rutene som går ifra andre produserende land og til EU, da 18 milliarder kubikkmeter LNG vil kreve mye av kapasiteten til LNG flåten, da det pr. 2022 var "LNG tankers had a cumulative storage capacity of 108.7 million cubic meters worldwide. Hva tenker Dere ?

Kilde:
https://www.finansavisen.no/energi/2024/06/11/8141492/eu-vil-forby-russisk-gassimport
Grunnpilar
11.06.2024 kl 17:28 2633

Takk for utfyllende svar, ser Frederik Ness i SEB går ut med høyere kursanbefalinger på noen av LNG konkurrentene pga et strammere LPG-marked enn ventet. Det kan jo kanskje gi ALNG litt bedre forutsetninger, når de tegner nye avtaler ?
Redigert 11.06.2024 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Lynmann
11.06.2024 kl 14:03 2696

Analysen er grei nok Pilar, men den er 4 år gamal. Det har skjedd ein del etter den tid, som påvirka markedet på mellomlang sikt. Noko dagens prisnivå på usd 40k/dag er ein illustrasjon av. Me fekk pandemi og krigen til Puta samt eksplosjonen ved Freeport juni 2022; svært negativt for Awilco. Etter to milde sesongar med fulle gasslager i EU (72 prosent), kva fører denne vinteren med seg?

Eit nytt godt kvartalsresultat ventar for selskapet, opp mot fantastiske usd 10M, kanskje litt over om dei har gjort seg nytte av den nye finaniseringsavtalen på slutten av dette kvartal.

Resultatet skulle ha vore opp mot usd 10 M i Q1 også, men som påpeikt av Fokus:
"Når det gjelder rapp. for 1/24, så ble det her utgiftsført US$ 2 mill. i «avviklingskostnader» ( ført som rentekostn.).

Båtane: Både WilForce og WilPride la ut frå gulfen sundag. WilForce frå Freeport med 12 timars forsprang med kurs Finland, faktisk. Marine Traffic melder ankomst 25. juni, som betyr sluttdato for den eventyrlege kontrakten på usd 150k/dag. Dermed er det mogeleg å gjera ganske nøyaktige best-case anslag på nettoen i Q3. Det vert spennande å sjå kvar WilForce går om to veker.

Storheill ringde meg og sa at han ville benytta sjansen til å ta båten til Oslo havn for framsyning.
Med lunchinvitasjon ombord til Dividend, Fokus, Gudfar og meg.

Freeport er i full drift igjen etter problem på vårparten.
Kun 5 båtar gjekk ut i april, godt under halvparten av normalen.

Ellers er det verdt å notera ein viss oppgang for prisen på LNG levert Europa:
"Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands increased 14 cents to a weekly average of $11.00/MMBtu. In the same week last year (week ending June 7, 2023), the prices were $9.25/MMBtu in East Asia and $7.95/MMBtu at TTF."
Gull i pungen
11.06.2024 kl 11:45 2740

Kristian Falnes kjøper seg opp i ALNG

11.06.2024
BØRS: OVERSIKT OVER AKSJONÆRENDRINGER BLANT UTVALGTE INVESTORER

Oslo (Infront TDN Direkt): Aksjonærendringer blant utvalgte investorer på Oslo Børs.


Endringene i aksjonærlistene med data hentet fra Infront og Euronext VPS vises i hovedsak tre dager etter at hendelsen har oppstått, såkalt T+2 dager. Endringene kan stamme fra ordinært kjøp eller salg, men også fra andre typer transaksjoner eller hendelser.


Aksje Navn Endring Ny beholdning Prosent

AFISH SELACO AS -2.465 11.627 0,0

ALNG KRISTIAN FALNES AS NY 150.000 0,1

AYFIE DICHESBUEN AS Gått ut av listen

AYFIE DATUM AS -46.170 404.781 2,2

BELCO TIGERSTADEN MARINE AS 25.000 475.000 0,2
Stigendekurs
09.06.2024 kl 20:58 2878

Jeg synes og ledelsen tåkelegger mer enn de klargjør, og har samme spm. hva er grunnen. Kan det være at de må vente til avtalen er signert?
Ellers er jeg spent på om de klarer å holde Wilforce som går av kontrakt i juli i drift og ikke som forrige gang de skulle inngå kontrakt da det varte og rakk før de
klarte å få fast fisk. Det er kanskje en av grunnene til forsiktige analytikere.
Ellers var jeg ikke klar over dette til info. for de som ikke vet.
--------
Awilco is a wholly owned subsidiary and the hub for marine investments of the Awilhelmsen Group.
Integrated Wind Solutions
Integrated Wind Solutions (ticker: IWS.OL) is a fully integrated offshore wind service provider aiming to integrate service operation vessels with engineering and manpower services in the wind farm’s construction and operations phase. Awilco owns 39.4% of Integrated Wind Solutions.Visit website
Awilco LNG
Awilco LNG (ticker: ALNG.OL) is a Norwegian-based fully integrated pure-play LNG transportation provider, owning and operating LNG vessels intended for international trade. Awilco owns 38.6% of Awilco LNG.
Awilco Drilling
Awilco Drilling (ticker: AWDR.OL) is a North Sea drilling contractor. Awilco owns 54% of Awilco Drilling.
The Godfather
06.06.2024 kl 09:52 3153

Fearnley Morning Report

Gas

• LNG: LNG sector remains busy, spot up 4% w/w / Balanced vessel availability in East and West

Despite the fact that the industry is enjoying a brief slowdown due to Posidonia, LNG spot rates has continued their climb, and two stroke spot rates are up 4% to USD 54.5k/d as the LNG sector remains busy. According to Fearnleys, the spot market has been changing in the Atlantic with notable rises for deliveries into July. On the term side, there has also been an uptick in enquiries – and as there is a quite short list of tonnage available for multi-month charters through early ’25, term rates also tightened this week. The two stroke 1yr TC is up 1% w/w to USD 82k/d.


Vessel availability looks balanced between East-West on the back of a tight cargo arbitrage according to Fearnleys, with heatwaves, maintenance, and congestion likely having a positive impact on rates going forward.
Fokus
31.05.2024 kl 23:54 3487

Jeg er ikke sikker på at mottatt info fra ledelsen er utfyllende.
Iflg. årsrapp. er break even for 2024 beregnet til ca: US$ 71.000 med dagens finansieringsavtale.
Så sier selskapet: «Den nye fasiliteten vil fullt ut erstatte selskapets nåværende sale/leaseback-fasilitet. Fasiliteten har en lenger amortiseringsprofil og lengre løpetid enn dagens fasilitet, og den flytende rentestrukturen har en lavere margin, noe som reduserer selskapets driftskostnader og kontant break even-nivå, sistnevnte med 10.000 dollar pr dag pr fartøy.»
Dette rimer jo ikke, berre redusert break even på avdragsdelen utgjør US$ 12.249 pr. skip: (Nedbetaling med US$ 117,7 mill. over 12 år (= US$ 9.808.333 hvert år). Fra dagens nedbetaling på US$ 18.750.000, blir dette en årlig reduksjon på US$ 8.941.667 / 365 dg. = US$ 24.498 / 2 = US$ 12.249 pr. skip pr. dag).
Så jeg sitter igjen med den tolkning av gitt informasjon at US$ 10.000 gjelder redusert break even på grunn av reduserte renteutgifter (redusert med ca: 3,5% fra ca: 10%).
Ny break even kan da komme ned i: US$ 71.000 - 10.000 - 12.249 = US$ 47.751, og da skal det ikke mye rentenedgang til neste år, før WilForce med sin kontrakt på US$ 90.000 pr. dag dekker break even for begge skipene.
Opplåningen til US$ 200 mill. vil gi en styrking av cash beholdningen med US$ 15 mill +, (så blir utbytte større enn resultatet, kan vi lett komme i samme situasjon som FlexLNG og Cool som må dekke noe av sine utbytte fra cash beholdningen.
Jeg var overrasket over utbet. På kr 1,00 for 4/23, og jeg ble overrasket over kr 0,75 for 1/24, men kanskje har ledelsen en bedre oversikt enn oss aksjonærer?
Når det gjelder rapp. for 1/24, så ble det her utgiftsført va: US$ 2 mill. i «avviklingskostnader» ( ført som rentekostn.).
Til slutt, så ser jeg jo at FlexLNG kunngjør forlengelse av kontrakter, så markedet er vel ikke helt mørkt?
Er det noen som sitter på annen informasjon som vi kan korrigere ned med, slik at vi kommer mer på bølgelengde med analytikerene?
Gjerne positiv informasjon også.
Sølvbuen
31.05.2024 kl 19:05 3547

I min erfaring slår alltid aksjer mye mer opp/ned enn man kan forestille seg på forhånd. Analytikere treffer ikke alltid og man må tenke selv også. Selskapet vil garantert levere to kvartaler til nå med omtrent samme kvartalsresultat som q1 omtrent. Videre kommer effekten av ny billigere finansiering inn ila sommeren. Det er sagt at CostBreakeven vil falle fra 70.000usd dagen til 60.000usd dagen. Mao q2 og q3 ser bra ut, kanskje bedre enn q1. Usikkerheten er q4 og årene videre frem , så får vi se hva rater og marked vil vise ut over høsten. Vi får se om markedet vil hente seg tilbake når vinteren nærmer seg. Det tror jeg er meget sansynlig. Pareto nevnte selv at implistt pris på båtene ut fra nåværende aksjekurs er 135.000usd/stk som er en god del lavere enn markedspris/megleranslag på slike båter nå. Mange kjøper slik tonnasje om dagen. kan utfallet bli salg av en eller begge båtene ? Jeg velger å se positivt på dette og sitter rolig i båten. Selger man nå mister man rett til utbytter som trolig blir ca NOK 0,75x3 dvs NOK 2,25 basert på q1-q3 . Da setter jeg q4 til null, tviler på det vil bli fasit. Vi får se - god helg !
Aramis
31.05.2024 kl 16:06 3606


Ny analyse fra Pareto anslo kursmål til 8,50
Noen pumper nå for harde livet. Ingen grunn til denne stigningen. Jeg venter bare på dumpingen, og kom meg ut i dag med min største gevinst noensinne.

The Godfather
23.05.2024 kl 11:35 3890

Fearnley

Awilco LNG

• EBITDA as expected, NOK 0.75/sh dividend above expectations – 38% annualised yield

ALNG delivered EBITDAadj. of USD 17.6m, largely in-line with CS and last quarter. No real surprises as both LNGCs are on fixed TCs with the fleet generating USD 120.6k/d in TCE for the quarter. EPS at USD 5c were slightly below expectations, though, the CF based dividend at NOK 0.75/sh were slightly above CS estimates (impressive 38% annualized yield).


Notably, in May, ALNG signed documentation for refinancing of both its vessels which will reduce the company’s CBE “substantially”. The refinancing is expected to close during 2q24. Notably, Under the existing financing, the Company is restricted from declaring or paying dividends if the consolidated cash position of the Group is lower than USD 20m. This restriction will no longer exist when the refinancing is completed. Cash holdings ended the quarter at USD 38.3m.
Braastad
23.05.2024 kl 10:11 3930

Juicy utbytte!
The Godfather
16.05.2024 kl 23:03 4182

Sorry, det hadde sneket seg inn en 0 for mye.