Awilco og LNG-markedet mot 2025
Lynmann
31.03.2022 kl 23:09
87268
Konfirmanten fekk ikkje pengar i fjor, men noko mykje betre - aksjar i Awilco - til kurs 2,87. Delvis er det den innsiktsfulle delen av forumet å takka for dette. Første kjøp kom før sommaren på kr. 1,95. Mange takk!
Denne tråden er eit forsøk på å samla faktabasert informasjon. Respekt for profesjonelle analytikarar skal ein ha, men også dei tek feil. Heller ikkje analytikarar kan spå vinterværet i Asia. Når det gjeld den kortsiktige utviklinga i LNG-markedet, er FLEX LNG med sine 13 skip ein verdifull indikator. For den som pushar hardt på dagleg basis – aksjonærane i ALNG må vera dei mest nervøse på heile børsen - er det verdt å følgja med på korleis New York avsluttar dagen. www.barrons.com/market-data/stocks/flng
For oss vanlege folk, kjem ein langt gjennom å følgja Fearnley sine oppdateringar på vekesbasis.
Fearnleys Weekly Report (fearnpulse.com)
Det var den som løfta begge aksjar kl. 15.30 i dag. Under pågåande kontraktsforhandlingar for leiinga i Awilco, må det vera fantastisk å få stadfesta nivået på vel USD 100.000 pr dag!
Spørsmålet er: Kva forutsetningar må slå inn før ALNG når 10 kroner? Selskapet må vurderast til 1,3 milliardar kroner - dette for eit selskap med ei (tidlegare) problematisk milliardgjeld.
Gull i pungen
17.06.2024 kl 10:33
6240
DNB Markets
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD48.7k/day, up 6% on USD45.9k/day compared to last quote.
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD48.7k/day, up 6% on USD45.9k/day compared to last quote.
CLCO
17.06.2024 kl 13:23
6181
Spot charter rates for the global liquefied natural gas (LNG) carrier fleet and European prices increased this week compared to the week before.
“”Freight rates in both the Atlantic and Pacific basins have experienced sharp increases this week, with the Spark30S Atlantic rate increasing by $7,250 to $64,250 per day, and the Spark25S Pacific rate increasing by $2,750 to $48,000 per day,” Qasim Afghan,” Spark’s commercial analyst told LNG Prime on Friday.
“”Freight rates in both the Atlantic and Pacific basins have experienced sharp increases this week, with the Spark30S Atlantic rate increasing by $7,250 to $64,250 per day, and the Spark25S Pacific rate increasing by $2,750 to $48,000 per day,” Qasim Afghan,” Spark’s commercial analyst told LNG Prime on Friday.
Redigert 17.06.2024 kl 13:24
Du må logge inn for å svare
Aramis
24.06.2024 kl 11:58
5925
Jeg undrer meg en smule over den høye kursen gitt prognosene for resten av året.
Se den antatte utviklingen her:
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-alspur?id=alspur
Se den antatte utviklingen her:
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-alspur?id=alspur
DividendYield
24.06.2024 kl 18:02
5855
Du bør ikke tro på alt du leser på nettet.
Les heller Lynmanns innlegg, der får du balanserte innlegg med pros & cons
Les heller Lynmanns innlegg, der får du balanserte innlegg med pros & cons
Aramis
28.06.2024 kl 12:55
5640
"WilForce frå Freeport med 12 timars forsprang med kurs Finland, faktisk. Marine Traffic melder ankomst 25. juni, som betyr sluttdato for den eventyrlege kontrakten på usd 150k/dag."
Dette betyr vel at Wilforce nå opererer i spotmarkedet. Har den fått nye oppdrag? Hvis ikke, blir det ikke mange penger i kassa til ALNG.
Den eneste prognosen jeg har sett med tanke på høsten, er et dramatisk inntektsfall for ALNG.
Derfor lurer jeg fortsatt på hvorfor kursen stiger-
Kan du forklare?
Dette betyr vel at Wilforce nå opererer i spotmarkedet. Har den fått nye oppdrag? Hvis ikke, blir det ikke mange penger i kassa til ALNG.
Den eneste prognosen jeg har sett med tanke på høsten, er et dramatisk inntektsfall for ALNG.
Derfor lurer jeg fortsatt på hvorfor kursen stiger-
Kan du forklare?
Aramis
02.07.2024 kl 11:46
5487
Jeg ser ingen føler seg kallet til å forklare kursoppgangen i ALNG, trass i analyser som viser kraftig inntektsfall.
Analyser gjengitt på Tradingview sier SELG, og kursmål på et års sikt er 7, 22 !
Se selv:
https://www.tradingview.com/symbols/OSL-ALNG/
Du finner analysen og prognosen i nedre halvdel av margen til høyre.
Analyser gjengitt på Tradingview sier SELG, og kursmål på et års sikt er 7, 22 !
Se selv:
https://www.tradingview.com/symbols/OSL-ALNG/
Du finner analysen og prognosen i nedre halvdel av margen til høyre.
Redigert 02.07.2024 kl 11:48
Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
02.07.2024 kl 12:30
5466
Hva med VEK (verdijustert egenkapital ) i aksjen ved salg av en båt evt begge ? Når man nå går i spotmarkedet med en båt, betyr vel det at båten er tilgjenglig hvis en kjøper betaler en god nok pris for båten ?
Lynmann
07.07.2024 kl 06:13
5245
Du har rett, Wilforce fekk ein ny tur og gjekk umiddelbart tilbake til Freeport. Ved vendereis låg ratane på usd 60k/dag. Frå første dag i Q3 tikkar det inn usd 90k mindre pr dag samanlikna med foregåande 6 fantastiske kvartal og kursstigning er heilt ulogisk.
Det var sjølvsagt Wilpride som gjekk til Finland.
Det var sjølvsagt Wilpride som gjekk til Finland.
The Godfather
15.07.2024 kl 12:42
4958
Fearnleys
Shipping Weekly
Key Market Developments
LNG: Spot market firming up, with Eastern freight rates catching up to the West / Blended spot (two stroke) up 11% w/w to USD 77.5k/d
Shipping Weekly
Key Market Developments
LNG: Spot market firming up, with Eastern freight rates catching up to the West / Blended spot (two stroke) up 11% w/w to USD 77.5k/d
Aramis
26.07.2024 kl 13:12
4593
ALNG opplever kraftig reduserte inntekter. Likevel stiger kursen. Dette er første gang kursen stiger etter utbytte. It does not make any sense.
Sist det ble betalt utbytte falt kursen kraftig, enda utsiktene var topp. Etter utbyttet denne gangen, stiger kursen ende utsiktene er labre.
Jeg skjønner fortsatt ikke hva som skjer.
Sist det ble betalt utbytte falt kursen kraftig, enda utsiktene var topp. Etter utbyttet denne gangen, stiger kursen ende utsiktene er labre.
Jeg skjønner fortsatt ikke hva som skjer.
DividendYield
26.07.2024 kl 14:00
4573
Det er ikke noe statisk prosess dette her, skjer noe i nyhetsbilde hele tiden. Vil tro det er det som har løftet kursen i det siste. Kanskje vi får en oppdatering av Lynmann etter hvert?
Stigendekurs
26.07.2024 kl 15:15
4538
Awilco stiger og hylekoret skriker for at de ikke får kjøpt billig, noe de har holdt på med en stund når aksjen går opp, stille når den synker.
Det er stor omsetning i dag så det er mulig noe er på gang.
Det er nok på tide at vi får info om hva som skjer på kontraktsiden men har god tro på at ledelsen får dette og i havn, samme som den nye finansavtalen,
som gjør at det økonomiske er bedre ivaretatt.
Jeg sitter god i båten og hanker inn skattefritt utbytte hele tiden, bare å kjøpe.
Det er stor omsetning i dag så det er mulig noe er på gang.
Det er nok på tide at vi får info om hva som skjer på kontraktsiden men har god tro på at ledelsen får dette og i havn, samme som den nye finansavtalen,
som gjør at det økonomiske er bedre ivaretatt.
Jeg sitter god i båten og hanker inn skattefritt utbytte hele tiden, bare å kjøpe.
Lynmann
03.08.2024 kl 17:02
4287
Det er dristig av Stigendekurs å koma med så klar kjøpsanbefaling av aksjen vår. Slik innsikt i framtida har ikkje eg, sjølv om både Q2 og Q3 er ganske så forutsigbare.
Q2 vert strålande for Awilco igjen med ein ny netto på nivå Usd 10M.
Q3 er også meir eller mindre i boks. Bidraget frå WilForce er redusert med usd 90k pr dag, samanlikna med Q2. Til frådrag kjem den gunstigare finansieringsavtalen. I beste fall vert resultatet for Q3 redusert med 7 millionar dollar. I verste fall går WilForce uten oppdrag i september med nye 2 1/2 mill barbert bort. Ein netto på ein mill for ALNG i Q3 bør ikkje vera så urealistisk.
Fordi Freeport har igjen skapt problem for Awilco. Henholdsvis 3, 0, 2 og 4 båtar har gått ut siste 4 veker.
Som tidlegare omtalt gjekk det berre ut 5 båtar i april. For ein månad sidan måtte så Freeport stengja ned på grunn av tornado Beryl.
www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/lng/070824-freeport-lng-shuts-down-as-hurricane-beryl-hits-texas-gulf-coast#article0
6-7 leveransar har gått tapt og forstyrrar sjølvsagt avtalt leveringsprogram. WilForce ligg på vent på tredje veke. Heldigvis betalt, ca. usd 60k pr dag etter gjeldande markedsprisar. WilPride som skulle gå frå Finland til gulfen havna i Argentina via Spania.
Så vert det spennande for Mr. CLCO å sjå om Kool Blizzard - no i retning Australia?- oppnår ny kontrakt i dagens svake marked.
Svakt marked?
Fearnpulse: (alle ratar uendra frå forrige veke, men lågare enn same veke i fjor)
East of Suez for båtar type 155-165k CBM: $58,000 pr dag
West of Suez 155-165k CBM $54,000
1 Year T/C 155-165k TFDE $61,000
Merk at årsraten er nesten 50.000 under same veke i fjor.
Kvifor?
Det burde framgå av tidlegare innlegg.
Lagersituasjonen i Europa: Det "renn over", som på same tid i fjor: 85 prosent fyllingsgrad midt i sommar-Europa.
https://agsi.gie.eu/
Prisen på gass i Europa er i moderat vekst, 1 1/2 dollar over nivået ved inngangen til sommaren.
"Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands increased 43 cents to a weekly average of $10.70/MMBtu. In the same week last year (week ending August 2, 2023), the prices were $10.91/MMBtu in East Asia and $8.92/MMBtu at TTF."
www.eia.gov/naturalgas/weekly/archivenew_ngwu/2024/08_01/
Ellers har det med uroen i Midt-Austen vore overraskande å sjå Global Sealine gå gjennom Suezkanalen; eit anna LNG skip gjekk gjennom veka før.
Panamakanalen er heller ikkje mykje benytta for vår sektor.
Verken nye miljørestriksjonar for gamle skip, russiske oppkjøp av gamle skip eller dei lengre seglingsdistansar utenom kanalane ser ut til å løfta ratane. Men kva skjer i eit marked der gamle skip kjem i hendene på Puta i staden for å gå til hogging, slik me alle har forventa?
Dermed ikkje sagt at dagens grå himmel er blå i morgon!
Sommarlektyre om miljøperspektiv og boil-off ratar til den langsiktige og opensinna Dividend:
www.youtube.com/watch?v=9KAUYI_eX24
ps. I dag gjekk den moderne, greske LNGC 'Asterix I' gjennom Suez. Normalisering på gang i eit uroleg område?
www.capitalgas.gr/our-fleet/lng-carrier/7-asterix-i
Q2 vert strålande for Awilco igjen med ein ny netto på nivå Usd 10M.
Q3 er også meir eller mindre i boks. Bidraget frå WilForce er redusert med usd 90k pr dag, samanlikna med Q2. Til frådrag kjem den gunstigare finansieringsavtalen. I beste fall vert resultatet for Q3 redusert med 7 millionar dollar. I verste fall går WilForce uten oppdrag i september med nye 2 1/2 mill barbert bort. Ein netto på ein mill for ALNG i Q3 bør ikkje vera så urealistisk.
Fordi Freeport har igjen skapt problem for Awilco. Henholdsvis 3, 0, 2 og 4 båtar har gått ut siste 4 veker.
Som tidlegare omtalt gjekk det berre ut 5 båtar i april. For ein månad sidan måtte så Freeport stengja ned på grunn av tornado Beryl.
www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/lng/070824-freeport-lng-shuts-down-as-hurricane-beryl-hits-texas-gulf-coast#article0
6-7 leveransar har gått tapt og forstyrrar sjølvsagt avtalt leveringsprogram. WilForce ligg på vent på tredje veke. Heldigvis betalt, ca. usd 60k pr dag etter gjeldande markedsprisar. WilPride som skulle gå frå Finland til gulfen havna i Argentina via Spania.
Så vert det spennande for Mr. CLCO å sjå om Kool Blizzard - no i retning Australia?- oppnår ny kontrakt i dagens svake marked.
Svakt marked?
Fearnpulse: (alle ratar uendra frå forrige veke, men lågare enn same veke i fjor)
East of Suez for båtar type 155-165k CBM: $58,000 pr dag
West of Suez 155-165k CBM $54,000
1 Year T/C 155-165k TFDE $61,000
Merk at årsraten er nesten 50.000 under same veke i fjor.
Kvifor?
Det burde framgå av tidlegare innlegg.
Lagersituasjonen i Europa: Det "renn over", som på same tid i fjor: 85 prosent fyllingsgrad midt i sommar-Europa.
https://agsi.gie.eu/
Prisen på gass i Europa er i moderat vekst, 1 1/2 dollar over nivået ved inngangen til sommaren.
"Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands increased 43 cents to a weekly average of $10.70/MMBtu. In the same week last year (week ending August 2, 2023), the prices were $10.91/MMBtu in East Asia and $8.92/MMBtu at TTF."
www.eia.gov/naturalgas/weekly/archivenew_ngwu/2024/08_01/
Ellers har det med uroen i Midt-Austen vore overraskande å sjå Global Sealine gå gjennom Suezkanalen; eit anna LNG skip gjekk gjennom veka før.
Panamakanalen er heller ikkje mykje benytta for vår sektor.
Verken nye miljørestriksjonar for gamle skip, russiske oppkjøp av gamle skip eller dei lengre seglingsdistansar utenom kanalane ser ut til å løfta ratane. Men kva skjer i eit marked der gamle skip kjem i hendene på Puta i staden for å gå til hogging, slik me alle har forventa?
Dermed ikkje sagt at dagens grå himmel er blå i morgon!
Sommarlektyre om miljøperspektiv og boil-off ratar til den langsiktige og opensinna Dividend:
www.youtube.com/watch?v=9KAUYI_eX24
ps. I dag gjekk den moderne, greske LNGC 'Asterix I' gjennom Suez. Normalisering på gang i eit uroleg område?
www.capitalgas.gr/our-fleet/lng-carrier/7-asterix-i
Redigert 04.08.2024 kl 19:12
Du må logge inn for å svare
Aramis
07.08.2024 kl 13:19
4024
Flott summering, Lynmann
Børsenn er aldri rasjonell. Etter 1. kvartal, med to kvartaler med garanterte kjempeinntekter, sendte markedet kursen ned til en bunn på 6,51. Nå, med stor usikkerhet fremover og den ene båten i spotmarkedet, burde selvfølgelig kursen - om man skulle tenke logisk - ha havnet minst på samme nivå som i april. Hvorfor man er mer optimistiske nå enn i april, må gudene vite. Men vi vet at logisk er det siste børsen er.
Vi får heller ikke glemme siste oppdatering av aksjonærlisten den 31. juli:
ALNG KRISTIAN FALNES AS Gått ut av listen
Børsenn er aldri rasjonell. Etter 1. kvartal, med to kvartaler med garanterte kjempeinntekter, sendte markedet kursen ned til en bunn på 6,51. Nå, med stor usikkerhet fremover og den ene båten i spotmarkedet, burde selvfølgelig kursen - om man skulle tenke logisk - ha havnet minst på samme nivå som i april. Hvorfor man er mer optimistiske nå enn i april, må gudene vite. Men vi vet at logisk er det siste børsen er.
Vi får heller ikke glemme siste oppdatering av aksjonærlisten den 31. juli:
ALNG KRISTIAN FALNES AS Gått ut av listen
Stigendekurs
09.08.2024 kl 13:19
3877
Tja, om det er så klar kjøpsanbefaling kan jo diskuteres, men hvis det er meningen, så tenker jeg at dine innlegg vil virke som en mye større salgsanbefaling.
Innsikt i hvordan kurser i aksjemarkedet går er det vel bare vår herre hvis han fins som vet.
Ellers som tidligere nevnt, ledelsen i selskapet bør snart informere hva som skjer fremover med Wilforce.
Vi nærmer oss høst og erfaringsvis er vel det en tid hvor ratene øker.
Ellers siden det var nevnt i forrige innlegg : Ny info i dag kan være max 3 dager gammel.
Aksje Navn Endring Ny beholdning Prosent
ALNG KRISTIAN FALNES AS Ny 150.000 0,1
Og ja jeg sitter fortsatt trygt i båten, men det er klart jeg følger med på hva ledelsen gjør.
Innsikt i hvordan kurser i aksjemarkedet går er det vel bare vår herre hvis han fins som vet.
Ellers som tidligere nevnt, ledelsen i selskapet bør snart informere hva som skjer fremover med Wilforce.
Vi nærmer oss høst og erfaringsvis er vel det en tid hvor ratene øker.
Ellers siden det var nevnt i forrige innlegg : Ny info i dag kan være max 3 dager gammel.
Aksje Navn Endring Ny beholdning Prosent
ALNG KRISTIAN FALNES AS Ny 150.000 0,1
Og ja jeg sitter fortsatt trygt i båten, men det er klart jeg følger med på hva ledelsen gjør.
The Godfather
12.08.2024 kl 15:40
3725
DNB Markets
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD67.7k/day, up 2% on USD66.3k/day compared to last quote.
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD67.7k/day, up 2% on USD66.3k/day compared to last quote.
Meatskull
13.08.2024 kl 17:42
3612
Hei hei folkens. En kompis som tipser om denne aksjen nå. Men ser ut som den muligens er priset noe «stivt» nå? Hvor bra var egentlig den reffinansiereings avtalen på begge skipene? Det fremgår av en melding torsdag.
Skipene er finansiert med et bruttovederlag på 100 millioner dollar hver. Fasiliteten har en lavere margin, som til sammen reduserer selskapets driftskostnader og kontant break even-nivåer med om lag 10.000 dollar pr dag pr fartøy, opplyses det.
Noen som kan utdype hva dette betyr på en måte som er enkelt og forstå? :) Virker jo veldig bra med 10K usd reduserte drifts kostander per skip per dag? Hva er haken med dette? Hva menes med bruttovederlag på 100mill usd per skip?
Noen som har nøyaktig tall på hvor mye gjeld selskapet har nå?
Eller andre ting som er kjekt og vite? Noen triggere fremover? Hvor ofte ventes det utbytter fremover?
Alt av svar og info settes pris på :)
Skipene er finansiert med et bruttovederlag på 100 millioner dollar hver. Fasiliteten har en lavere margin, som til sammen reduserer selskapets driftskostnader og kontant break even-nivåer med om lag 10.000 dollar pr dag pr fartøy, opplyses det.
Noen som kan utdype hva dette betyr på en måte som er enkelt og forstå? :) Virker jo veldig bra med 10K usd reduserte drifts kostander per skip per dag? Hva er haken med dette? Hva menes med bruttovederlag på 100mill usd per skip?
Noen som har nøyaktig tall på hvor mye gjeld selskapet har nå?
Eller andre ting som er kjekt og vite? Noen triggere fremover? Hvor ofte ventes det utbytter fremover?
Alt av svar og info settes pris på :)
Redigert 13.08.2024 kl 17:45
Du må logge inn for å svare
DividendYield
13.08.2024 kl 21:09
3539
Du finner svar på mange av spørsmålene dine ved å lese gjennom denne tråden. Også lurt å lese gjennom neste kvartalsrapporten. Husker ikke dato nå, men ikke lenge til
The Godfather
21.08.2024 kl 08:54
3338
Oslo (Infront TDN Direkt): Awilco LNG fikk en ebitda på 19 millioner dollar i andre kvartal 2024, mot 18 millioner i første kvartal 2024.
Det opplyses i selskapets kvartalsrapport onsdag.
Nettoresultatet var 9 millioner dollar. Netto fraktinntekter var 23 millioner dollar i kvartalet, mot 22 millioner dollar i første kvartal 2024.
Selskapet vil utbetale et utbytte på 0,25 kroner pr aksje for andre kvartal, som vil bli betalt ut i september.
Det opplyses i selskapets kvartalsrapport onsdag.
Nettoresultatet var 9 millioner dollar. Netto fraktinntekter var 23 millioner dollar i kvartalet, mot 22 millioner dollar i første kvartal 2024.
Selskapet vil utbetale et utbytte på 0,25 kroner pr aksje for andre kvartal, som vil bli betalt ut i september.
Aramis
22.08.2024 kl 15:49
3179
Endelig ser markedet ut til å ta inn over seg hva som egentlig burde vært klart for de fleste i lang tid.
Jeg godter meg ikke over andres tap og over å kunne si: "hva var det jeg sa?" men jeg har lenge stilt spørsmål ved pumpingen av kursen opp til nivåer det ikke har vært grunn for med tanke på ALNGs kontraktsituasjon og inntjening. Mange har tapt penger, og jeg tror vi skal et godt stykke ned på sekstallet før dette snur, med mindre det meldes om nye kontrakter for WIlforce.
Jeg godter meg ikke over andres tap og over å kunne si: "hva var det jeg sa?" men jeg har lenge stilt spørsmål ved pumpingen av kursen opp til nivåer det ikke har vært grunn for med tanke på ALNGs kontraktsituasjon og inntjening. Mange har tapt penger, og jeg tror vi skal et godt stykke ned på sekstallet før dette snur, med mindre det meldes om nye kontrakter for WIlforce.
Redigert 22.08.2024 kl 15:54
Du må logge inn for å svare
DividendYield
22.08.2024 kl 20:58
3117
Hva mener du med at mange har tapt penger?
Pareto har kommet med nytt kursmål i forbindelse med Q2 resultat, 7,75.
Men de er kanskje ikke like til å regne som abramis, eller like dyktige til å forutse markedsutviklingen?
Pareto har kommet med nytt kursmål i forbindelse med Q2 resultat, 7,75.
Men de er kanskje ikke like til å regne som abramis, eller like dyktige til å forutse markedsutviklingen?
Aramis
23.08.2024 kl 02:38
3054
Forsto du ikke hva jeg skrev?
Det er ikke få som har kjøpt ganske så store poster på kurser langt oppe på 8-tallet. De, sammen med alle som har sittet på aksjene sine på kurs opp imot 8,50, har selvfølgelig tapt stort på de siste dagenes kursfall - en nedgang jeg mener folk burde ha skjønt ville komme for lenge siden.
Paretos kursmål er i mine øyne noe for høyt - i alle fall på kort sikt. Kursen var nede i 6,51 tidligere i år med langt bedre utsikter og høyere kursmål.
Det er ikke få som har kjøpt ganske så store poster på kurser langt oppe på 8-tallet. De, sammen med alle som har sittet på aksjene sine på kurs opp imot 8,50, har selvfølgelig tapt stort på de siste dagenes kursfall - en nedgang jeg mener folk burde ha skjønt ville komme for lenge siden.
Paretos kursmål er i mine øyne noe for høyt - i alle fall på kort sikt. Kursen var nede i 6,51 tidligere i år med langt bedre utsikter og høyere kursmål.
Redigert 23.08.2024 kl 02:47
Du må logge inn for å svare
Jørgen
23.08.2024 kl 02:56
3051
Du hopper bukk nå vel ? Glemmer du utbyttene betalt ut ? For 1h2024 er dette alene NOK 1 ikkje sant. En annen ting som virker sansynlig med aksjen er oppkjøpsmuligheten jeg tenker er ganske åpenbar? Jeg er ikke så bekymret her faktisk !
Gull i pungen
27.08.2024 kl 08:34
2897
Kristian Falnes kjøper
27.08.2024 06:26:37
BØRS: OVERSIKT OVER AKSJONÆRENDRINGER BLANT UTVALGTE INVESTORER
Oslo (Infront TDN Direkt): Aksjonærendringer blant utvalgte investorer på Oslo Børs.
Aksje Navn Endring Ny beholdning Prosent
AFISH SELACO AS -468 7.052 0,0
AGLX APOLLO ASSET LIMITED NY 250.000 0,3
AGLX UFI AS 24.500 597.887 0,6
ALNG KRISTIAN FALNES AS NY 150.000 0,1
BELCO TIGERSTADEN MARINE AS 33.774 825.000 0,3
27.08.2024 06:26:37
BØRS: OVERSIKT OVER AKSJONÆRENDRINGER BLANT UTVALGTE INVESTORER
Oslo (Infront TDN Direkt): Aksjonærendringer blant utvalgte investorer på Oslo Børs.
Aksje Navn Endring Ny beholdning Prosent
AFISH SELACO AS -468 7.052 0,0
AGLX APOLLO ASSET LIMITED NY 250.000 0,3
AGLX UFI AS 24.500 597.887 0,6
ALNG KRISTIAN FALNES AS NY 150.000 0,1
BELCO TIGERSTADEN MARINE AS 33.774 825.000 0,3
Redigert 27.08.2024 kl 08:35
Du må logge inn for å svare
Lynmann
27.08.2024 kl 12:53
2830
"Jeg sitter god i båten og hanker inn skattefritt utbytte hele tiden, bare å kjøpe."
Ei klarare kjøpsanbefaling er det vel ikkje mogeleg å koma med..
Sjølv legg eg ikkje skjul på at siste halvanna år har eg advart sterkt mot overkapasiteten i LNGC markedet.
Det er ikkje det same som ei anbefaling om kjøp eller salg, kun meint som informasjon som bakgrunn for betre beslutningar. På lik linje med andre nyttige opplysningar som vert lagt inn her. Likevel og som andre har påpeikt så er kursutviklinga for ALNG lite forutsigbar. Uansett er det greit å få med seg at stengjer eksempelvis Freeport uventa ned for ei veke, påvirkar 4 tapte leveransar umiddelbart markedet.
Dagsratar for våre båtar forrige veke (Fearnley for 155-165k CBM):
East of Suez: $65,000: uendra
West of Suez: $45,000 ned $5,000
1 Year T/C $60,500 ned $500
Slik var det særdeles hyggjeleg at Awilco skaffa ei viktig last til Portugal med WilForce - etter 6 vekers venting.
Båten gjekk ut i går frå Cheniere sitt store anlegg i Sabine Pass (som skipa ut rekordmange 8 laster forrige veke).
www.eia.gov/naturalgas/weekly/archivenew_ngwu/2024/08_22/
Sjølv med ratar på usd 50k pr dag, forbetrar dette eit svakare Q3 med ein million dollar for eit tre vekers oppdrag.
Ellers interessant å registrera nok ein LNGC gå gjennom Suezkanalen i dag.
Fyllingsgraden i EU er på 91,6 prosent. Som tilsvarar nivået for eit år sidan, eit lagar på ca. 1000 lass LNG.
https://agsi.gie.eu/
Verre er det for 40 millionar innbyggjarar i Ukraina.
Ikkje berre er fyllingsgraden redusert frå 30 til 23 prosent. Lagringskapasiteten er også mindre, 72 TWh mot 96 for eit år sidan.
Når det gjeld gassreservar går Ukraina vinteren i møte med ca. 15 gonger årsforbruket til Drammen.
Ei klarare kjøpsanbefaling er det vel ikkje mogeleg å koma med..
Sjølv legg eg ikkje skjul på at siste halvanna år har eg advart sterkt mot overkapasiteten i LNGC markedet.
Det er ikkje det same som ei anbefaling om kjøp eller salg, kun meint som informasjon som bakgrunn for betre beslutningar. På lik linje med andre nyttige opplysningar som vert lagt inn her. Likevel og som andre har påpeikt så er kursutviklinga for ALNG lite forutsigbar. Uansett er det greit å få med seg at stengjer eksempelvis Freeport uventa ned for ei veke, påvirkar 4 tapte leveransar umiddelbart markedet.
Dagsratar for våre båtar forrige veke (Fearnley for 155-165k CBM):
East of Suez: $65,000: uendra
West of Suez: $45,000 ned $5,000
1 Year T/C $60,500 ned $500
Slik var det særdeles hyggjeleg at Awilco skaffa ei viktig last til Portugal med WilForce - etter 6 vekers venting.
Båten gjekk ut i går frå Cheniere sitt store anlegg i Sabine Pass (som skipa ut rekordmange 8 laster forrige veke).
www.eia.gov/naturalgas/weekly/archivenew_ngwu/2024/08_22/
Sjølv med ratar på usd 50k pr dag, forbetrar dette eit svakare Q3 med ein million dollar for eit tre vekers oppdrag.
Ellers interessant å registrera nok ein LNGC gå gjennom Suezkanalen i dag.
Fyllingsgraden i EU er på 91,6 prosent. Som tilsvarar nivået for eit år sidan, eit lagar på ca. 1000 lass LNG.
https://agsi.gie.eu/
Verre er det for 40 millionar innbyggjarar i Ukraina.
Ikkje berre er fyllingsgraden redusert frå 30 til 23 prosent. Lagringskapasiteten er også mindre, 72 TWh mot 96 for eit år sidan.
Når det gjeld gassreservar går Ukraina vinteren i møte med ca. 15 gonger årsforbruket til Drammen.
DividendYield
27.08.2024 kl 19:08
2769
Takk for nok et godt innlegg med et dypdykk i LNG markedet. Setter pris på innlegg som ikke nødvendigvis er positive, men der en bruker andre kilder enn den historiske kursutviklingen.
Noe av det mest spennende innen shipping er den kommende bølgen av skip innen LNG, samtidig flommer det over av LNG produksjon, spesielt i USA. Om en timer dette riktig tror jeg det er mulig å gjøre gode penger. I mellomtiden får en håpe på fortsatt rause utbytter i ALNG om en velger å sitte på aksjene.
Håper du fortsetter å oppdatere oss om hva som rører seg innen LNG!
Noe av det mest spennende innen shipping er den kommende bølgen av skip innen LNG, samtidig flommer det over av LNG produksjon, spesielt i USA. Om en timer dette riktig tror jeg det er mulig å gjøre gode penger. I mellomtiden får en håpe på fortsatt rause utbytter i ALNG om en velger å sitte på aksjene.
Håper du fortsetter å oppdatere oss om hva som rører seg innen LNG!
Gull i pungen
02.09.2024 kl 09:28
2603
DNB Markets
Morgenrapp.
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD57.8k/day, down 1% on USD58.3k/day compared to last quote.
Morgenrapp.
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD57.8k/day, down 1% on USD58.3k/day compared to last quote.
Gull i pungen
04.09.2024 kl 09:11
2497
DNB Markets
Morgenrapp.
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD57.3k/day, down 1% on USD57.8k/day compared to last quote.
Morgenrapp.
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD57.3k/day, down 1% on USD57.8k/day compared to last quote.
Lynmann
07.09.2024 kl 21:15
2339
Sjølv takk, Dividend; det er jo ganske typisk at (oss) småaksjonærar er negative til alle som kjem med kritikk mot eigen aksje. "Det kan påvirka kursen negativt!"
-Som om dei store aksjonærane gadd kasta bort tid på all slags talentlaus synsing som vert framlagt i våre fora. Så her er litt meir synsing for den langsiktige.
Fire båtar:
• WilForce jaktande nye oppdrag kom fram til Portugal i dag.
• Flex køyrde Volunteer gjennom Suez i går, på veg frå Nigeria til Asia, fullasta. Er båten forsikra?
Samtidig er WilPride på veg frå Gulfen til India, den lengre vei rundt Sør-Afrika. WilPride er sikra usd 90k pr dag komande 5 kvartal.
• Kool Blizzard har fått nok ein tur og er veg frå Kina til Australia for påfyll.
Ratane for våre skip er usd 60k pr dag i "Stillehavsbassenget", men kun usd 45k for turar rundt Atlanteren, uendra frå forrige veke iflg. Fearnpulse og Gullpung.
Argus Summer white paper om risiko for prissjokk:
-unplanned halts in gas or LNG production — or a halt to Russian gas transit through Ukraine at the end of 2024 — could still send prices sharply higher. Only from late 2025 and into 2026, when major additions to global LNG production are due to come on stream in the US and Qatar, can the market have any real confidence in its ability to shrug off disruptions without strong price volatility.
For gas-intensive industry in Europe and Asia-Pacific, this poses a significant challenge.
Eksisterande overkapasitet på LNGC kan løysa seg etter 2026, med mange ukjende variablar.
Stena selde sitt siste LNGC i april til asiatisk kjøpar:
The tanker market was strong in the first half of the year, but the sale of LNG carriers reduced earnings in Stena’s shipping business.
https://shippingwatch.com/carriers/article17407445.ece
Shell fekk lågare inntekt i 2.kvartal:
-årsagen til de faldende resultater i forhold til første kvartal skal findes i lavere LNG-handel og optimeringsmarginer samt lavere raffineringsmarginer og lavere marginer fra handel og optimering af råolie og olieprodukter og lavere mængder fra Integrated Gas og Upstream.
https://energiwatch.dk/Energinyt/Olie___Gas/article17317704.ece
Det store biletet er likevel at verfta klarer ikkje møta redarane sine bestillingar av nye skip:
• Eastern Pacific Shipping has 120 vessels on order. In the midst of a hectic order boom, Singapore-based EPS has expanded its orderbook by 50 percent since April, the company confirms.
https://shippingwatch.com/carriers/article17389447.ece
• Arabian gas carrier expands fleet to over 100 vessels. Nakilat, which specializes in LNG carriers, has added 45 vessels to its fleet in the past six months, which can be felt on its bottom line.
https://shippingwatch.com/carriers/article17333697.ece
• Singapore-listed Yangzijiang Shipbuilding orderbook at 224 vessels. Yangzijiang secured a total of 79 new orders worth USD 8.5bln during the first half year, including 12 gas carriers, 18 LNG dual-fuel vessels and 17 methanol dual-fuel vessels.
https://shippingwatch.com/carriers/article17347983.ece
• South Korean shipyards have been the main source of LNG ships, but shipyards in the country are now so overbooked that they are unable to meet demand. "Increasing demand for LNG carriers has shifted orders from South Korea to Chinese shipyards with less experience in LNG carriers."
https://shippingwatch.com/regulation/article17411099.ece
Er miljøaspektet mindre hot enn for 3-4 år sidan?
Former Maersk exec warned strongly against LNG three years ago. In 2021, Maersk’s then EVP warned unequivocally against investing in ships powered by liquefied natural gas. Now the shipping giant is doing precisely that.
Mærsks nye flåde mangler grøn metanol nu og her og presses over på gas. Rederiet vil bygge nye skibe, der kan sejle på flydende naturgas. Det har Mærsk ellers afvist tidligere, men mener ikke, at kunderne vil protestere.
https://energywatch.com/EnergyNews/Renewables/article17348035.ece
Frå den norske klovneregjering:
Det norske udenrigsministerium forudser investeringer i havvind vil blive ramt under en Trump-administration
Fremtiden for amerikansk havvind, hvor også danske selskaber har været meget aktive, ser ikke lyserød ud, såfremt Trump vinder valget, spår det norske udenrigsministerium.
https://policywatch.dk/article17312563.ece
Klovnen i Kreml:
1. Russia may now be building a shadow fleet for gas. Since Western sanctions were introduced in response to the invasion of Ukraine, Russia has exported oil through a shadow fleet. Moscow might now be bulding a similar fleet for gas exports. https://energywatch.com/EnergyNews/Oil___Gas/article17244329.ece
2. Russisk LNG til EU -i betydelege mengder- er framleis legalt, men ikkje vidareeksportert. Ettersom EU får meir kontroll på energibalansen, kan eit framtidig forbod mot import via LNGC koma. Truleg ikkje før USA er i gang med betydeleg større eksport i 2025/2026.
-Kva vil effekten vera for våre skip? (Billegare) russisk gass vil finna veien til Kina og Asia, samtidig som også Qatar aukar eksporten betydeleg. Det vil vera nok LNGC til å ivareta den auka produksjon. Tilbod / etterspørsel kan pressa prisen på gass (og energi) ned, men kva vil effekten vera for ratane til våre skip? Utbyte og aksjekursar? Ikkje veit eg.
3. EU tightens grip on 27 Russian tankers in latest sanctions package. The sanctioned ships include tankers owned by the state-owned Russian tanker carrier Sovcomflot. https://shippingwatch.com/carriers/article17226504.ece
4. 24.juni: The EU bans new investments in pipelines and installations capable of transporting Russian liquefied natural gas (LNG). This is part of the 14th sanctions package against Russia, the EU’s foreign affairs chief, Josep Borrell, says in a press release.
”Our sanctions have already significantly weakened the Russian economy and prevented Putin from carrying out his plans to destroy Ukraine,” Borrell says in the release.
https://energywatch.com/EnergyNews/Oil___Gas/article17224157.ece
5. Seglingsveier:
Houthi attacks boost appeal of Russia’s Arctic sea route.
The shipping route, which traverses waters off the Siberian tundra, is typically only used during summer months when ice conditions are less severe.
https://shippingwatch.com/carriers/Tanker/article17304857.ece
6. USA sender nye sanktioner afsted mod russisk LNG og syv skibe. Nye stramninger og sanktioner mod russiske selskaber rammer LNG-projekter og bygning af syv gasskibe, meddeler det amerikanske finansministerium.
https://shippingwatch.dk/miljo_og_politik/article17198234.ece
Shell er langsiktige og har eit forhold til gassmarkedet inn i 2050. Det er jo ikkje lenger fram enn tilbake til tusenårsskiftet:
The oil and gas major has acquired the company Pavilion Energy, which mainly trades in gas.
https://energywatch.com/EnergyNews/Oil___Gas/article17207154.ece
IEA om global energi:
Global coal demand is expected to remain largely unchanged in both 2024 and 2025 as surging electricity demand in some major economies offsets the impacts of a gradual recovery in hydropower and the rapid expansion of solar and wind, according to our latest update on coal market trends worldwide.
The world’s use of coal rose by 2.6% in 2023 to reach an all-time high, driven by strong growth in China and India, the two largest coal consumers globally, our Coal Mid-Year Update finds. While coal demand grew in both the electricity and industrial sectors, the main driver was the use of coal to fill the gap created by low hydropower output and rapidly rising electricity demand.
In China, which accounts for more than half of global coal consumption, electricity generation from renewables is significantly slowing down the growth in coal use in 2024. But strong growth in China’s electricity demand makes a decline in the country’s coal consumption unlikely this year. Meanwhile, in India, coal demand growth is set to decelerate in the second half of 2024 as weather conditions return to seasonal averages.
Om Kina og India til slutt:
-For dette sommarhalvår var prognosen ein vekst mellom 4 og 6 prosent for importert LNG til Kina. 2 til 3 milliardar m3, tilsvarande 12 - 20 turar med våre LNGC. Kan dette vera ei delforklaring på dei høgare ratar East of Suez?
Argus media: State-owned CNPC’s economic and technology research institute ETRI expects overall demand to rise by 6pc to 416bn m³ in 2024 from 392bn m³ a year earlier.
Argus refererar også India, som har ein import av LNG på ca. tredjeparten av nivået som Kina importerar. Det er verdt å notera seg at for den store indiske produksjonen av kunstgjødsel har andelen LNG over seinare år auka frå snaue 60 prosent til vel 80 prosent. LNG er konkurransedyktig på pris!
-Som om dei store aksjonærane gadd kasta bort tid på all slags talentlaus synsing som vert framlagt i våre fora. Så her er litt meir synsing for den langsiktige.
Fire båtar:
• WilForce jaktande nye oppdrag kom fram til Portugal i dag.
• Flex køyrde Volunteer gjennom Suez i går, på veg frå Nigeria til Asia, fullasta. Er båten forsikra?
Samtidig er WilPride på veg frå Gulfen til India, den lengre vei rundt Sør-Afrika. WilPride er sikra usd 90k pr dag komande 5 kvartal.
• Kool Blizzard har fått nok ein tur og er veg frå Kina til Australia for påfyll.
Ratane for våre skip er usd 60k pr dag i "Stillehavsbassenget", men kun usd 45k for turar rundt Atlanteren, uendra frå forrige veke iflg. Fearnpulse og Gullpung.
Argus Summer white paper om risiko for prissjokk:
-unplanned halts in gas or LNG production — or a halt to Russian gas transit through Ukraine at the end of 2024 — could still send prices sharply higher. Only from late 2025 and into 2026, when major additions to global LNG production are due to come on stream in the US and Qatar, can the market have any real confidence in its ability to shrug off disruptions without strong price volatility.
For gas-intensive industry in Europe and Asia-Pacific, this poses a significant challenge.
Eksisterande overkapasitet på LNGC kan løysa seg etter 2026, med mange ukjende variablar.
Stena selde sitt siste LNGC i april til asiatisk kjøpar:
The tanker market was strong in the first half of the year, but the sale of LNG carriers reduced earnings in Stena’s shipping business.
https://shippingwatch.com/carriers/article17407445.ece
Shell fekk lågare inntekt i 2.kvartal:
-årsagen til de faldende resultater i forhold til første kvartal skal findes i lavere LNG-handel og optimeringsmarginer samt lavere raffineringsmarginer og lavere marginer fra handel og optimering af råolie og olieprodukter og lavere mængder fra Integrated Gas og Upstream.
https://energiwatch.dk/Energinyt/Olie___Gas/article17317704.ece
Det store biletet er likevel at verfta klarer ikkje møta redarane sine bestillingar av nye skip:
• Eastern Pacific Shipping has 120 vessels on order. In the midst of a hectic order boom, Singapore-based EPS has expanded its orderbook by 50 percent since April, the company confirms.
https://shippingwatch.com/carriers/article17389447.ece
• Arabian gas carrier expands fleet to over 100 vessels. Nakilat, which specializes in LNG carriers, has added 45 vessels to its fleet in the past six months, which can be felt on its bottom line.
https://shippingwatch.com/carriers/article17333697.ece
• Singapore-listed Yangzijiang Shipbuilding orderbook at 224 vessels. Yangzijiang secured a total of 79 new orders worth USD 8.5bln during the first half year, including 12 gas carriers, 18 LNG dual-fuel vessels and 17 methanol dual-fuel vessels.
https://shippingwatch.com/carriers/article17347983.ece
• South Korean shipyards have been the main source of LNG ships, but shipyards in the country are now so overbooked that they are unable to meet demand. "Increasing demand for LNG carriers has shifted orders from South Korea to Chinese shipyards with less experience in LNG carriers."
https://shippingwatch.com/regulation/article17411099.ece
Er miljøaspektet mindre hot enn for 3-4 år sidan?
Former Maersk exec warned strongly against LNG three years ago. In 2021, Maersk’s then EVP warned unequivocally against investing in ships powered by liquefied natural gas. Now the shipping giant is doing precisely that.
Mærsks nye flåde mangler grøn metanol nu og her og presses over på gas. Rederiet vil bygge nye skibe, der kan sejle på flydende naturgas. Det har Mærsk ellers afvist tidligere, men mener ikke, at kunderne vil protestere.
https://energywatch.com/EnergyNews/Renewables/article17348035.ece
Frå den norske klovneregjering:
Det norske udenrigsministerium forudser investeringer i havvind vil blive ramt under en Trump-administration
Fremtiden for amerikansk havvind, hvor også danske selskaber har været meget aktive, ser ikke lyserød ud, såfremt Trump vinder valget, spår det norske udenrigsministerium.
https://policywatch.dk/article17312563.ece
Klovnen i Kreml:
1. Russia may now be building a shadow fleet for gas. Since Western sanctions were introduced in response to the invasion of Ukraine, Russia has exported oil through a shadow fleet. Moscow might now be bulding a similar fleet for gas exports. https://energywatch.com/EnergyNews/Oil___Gas/article17244329.ece
2. Russisk LNG til EU -i betydelege mengder- er framleis legalt, men ikkje vidareeksportert. Ettersom EU får meir kontroll på energibalansen, kan eit framtidig forbod mot import via LNGC koma. Truleg ikkje før USA er i gang med betydeleg større eksport i 2025/2026.
-Kva vil effekten vera for våre skip? (Billegare) russisk gass vil finna veien til Kina og Asia, samtidig som også Qatar aukar eksporten betydeleg. Det vil vera nok LNGC til å ivareta den auka produksjon. Tilbod / etterspørsel kan pressa prisen på gass (og energi) ned, men kva vil effekten vera for ratane til våre skip? Utbyte og aksjekursar? Ikkje veit eg.
3. EU tightens grip on 27 Russian tankers in latest sanctions package. The sanctioned ships include tankers owned by the state-owned Russian tanker carrier Sovcomflot. https://shippingwatch.com/carriers/article17226504.ece
4. 24.juni: The EU bans new investments in pipelines and installations capable of transporting Russian liquefied natural gas (LNG). This is part of the 14th sanctions package against Russia, the EU’s foreign affairs chief, Josep Borrell, says in a press release.
”Our sanctions have already significantly weakened the Russian economy and prevented Putin from carrying out his plans to destroy Ukraine,” Borrell says in the release.
https://energywatch.com/EnergyNews/Oil___Gas/article17224157.ece
5. Seglingsveier:
Houthi attacks boost appeal of Russia’s Arctic sea route.
The shipping route, which traverses waters off the Siberian tundra, is typically only used during summer months when ice conditions are less severe.
https://shippingwatch.com/carriers/Tanker/article17304857.ece
6. USA sender nye sanktioner afsted mod russisk LNG og syv skibe. Nye stramninger og sanktioner mod russiske selskaber rammer LNG-projekter og bygning af syv gasskibe, meddeler det amerikanske finansministerium.
https://shippingwatch.dk/miljo_og_politik/article17198234.ece
Shell er langsiktige og har eit forhold til gassmarkedet inn i 2050. Det er jo ikkje lenger fram enn tilbake til tusenårsskiftet:
The oil and gas major has acquired the company Pavilion Energy, which mainly trades in gas.
https://energywatch.com/EnergyNews/Oil___Gas/article17207154.ece
IEA om global energi:
Global coal demand is expected to remain largely unchanged in both 2024 and 2025 as surging electricity demand in some major economies offsets the impacts of a gradual recovery in hydropower and the rapid expansion of solar and wind, according to our latest update on coal market trends worldwide.
The world’s use of coal rose by 2.6% in 2023 to reach an all-time high, driven by strong growth in China and India, the two largest coal consumers globally, our Coal Mid-Year Update finds. While coal demand grew in both the electricity and industrial sectors, the main driver was the use of coal to fill the gap created by low hydropower output and rapidly rising electricity demand.
In China, which accounts for more than half of global coal consumption, electricity generation from renewables is significantly slowing down the growth in coal use in 2024. But strong growth in China’s electricity demand makes a decline in the country’s coal consumption unlikely this year. Meanwhile, in India, coal demand growth is set to decelerate in the second half of 2024 as weather conditions return to seasonal averages.
Om Kina og India til slutt:
-For dette sommarhalvår var prognosen ein vekst mellom 4 og 6 prosent for importert LNG til Kina. 2 til 3 milliardar m3, tilsvarande 12 - 20 turar med våre LNGC. Kan dette vera ei delforklaring på dei høgare ratar East of Suez?
Argus media: State-owned CNPC’s economic and technology research institute ETRI expects overall demand to rise by 6pc to 416bn m³ in 2024 from 392bn m³ a year earlier.
Argus refererar også India, som har ein import av LNG på ca. tredjeparten av nivået som Kina importerar. Det er verdt å notera seg at for den store indiske produksjonen av kunstgjødsel har andelen LNG over seinare år auka frå snaue 60 prosent til vel 80 prosent. LNG er konkurransedyktig på pris!
The Godfather
09.09.2024 kl 08:34
2171
Oslo (Infront TDN Direkt): Undergrunns gasslagre i Kina er fylt til randen etter at landet startet tidlige forberedelser til vintersesongen. Dette kan også være et signal på dempet konsum seneste måneder på grunn av svekket kinesisk økonomi, melder Bloomberg News søndag.
Hvis vinteren blir mild kan lagerbyggingen få implikasjoner for gassimporten, spesielt spotkjøp av LNG, påpeker Bloomberg. Sjøbåren LNG står for rundt 60 prosent av Kinas gass, hvorav det meste er sikret på langsiktige LNG-kontrakter fra store prosjekter.
Ellers melder Bloomberg søndag at det sanksjonerte russiske LNG-eksportanlegget Arctic LNG 2 har sendt en skipning med LNG til Asia for første gang. Skipet som benyttes, "Everest Energy", ble bygget i 2003 og er også sanksjonert av USA. Den endelige destinasjonen for "Everest Energy" er ikke kjent, og skipet kan komme til å levere gassen til Koryak-lagringsstedet i Kamchatka eller til en importterminal i Asia, ifølge Bloomberg.
Hvis vinteren blir mild kan lagerbyggingen få implikasjoner for gassimporten, spesielt spotkjøp av LNG, påpeker Bloomberg. Sjøbåren LNG står for rundt 60 prosent av Kinas gass, hvorav det meste er sikret på langsiktige LNG-kontrakter fra store prosjekter.
Ellers melder Bloomberg søndag at det sanksjonerte russiske LNG-eksportanlegget Arctic LNG 2 har sendt en skipning med LNG til Asia for første gang. Skipet som benyttes, "Everest Energy", ble bygget i 2003 og er også sanksjonert av USA. Den endelige destinasjonen for "Everest Energy" er ikke kjent, og skipet kan komme til å levere gassen til Koryak-lagringsstedet i Kamchatka eller til en importterminal i Asia, ifølge Bloomberg.
Gull i pungen
09.09.2024 kl 10:22
2130
DNB Markets I Morgenrapp.
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD55.7k/day, down 3% on USD57.3k/day compared to last quote.
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD55.7k/day, down 3% on USD57.3k/day compared to last quote.
Redigert 09.09.2024 kl 10:23
Du må logge inn for å svare
The Godfather
12.09.2024 kl 09:07
1986
Fearnley
Shipping Morning Report
Gas
• LNG: Week sentiment persists / Spot and term rates softening
Spot and TC rates for MEGI/TFDE dropped 6/5% and 8/6% w/w on the back of a continued weak LNG market. According to Fearnleys, the spot market is negatively impacted by a high availability of prompt tonnage and unrewarding margins for shipping, with bearish fundamentals persisting through the space. Work for longer term employment is however more active, though the spread between owners and charterers on rates and periods clearly remain. There are expectations of an upturn for the winter market, though Fearnleys notes it is unlikely that it will match the peaks of the last years.
Shipping Morning Report
Gas
• LNG: Week sentiment persists / Spot and term rates softening
Spot and TC rates for MEGI/TFDE dropped 6/5% and 8/6% w/w on the back of a continued weak LNG market. According to Fearnleys, the spot market is negatively impacted by a high availability of prompt tonnage and unrewarding margins for shipping, with bearish fundamentals persisting through the space. Work for longer term employment is however more active, though the spread between owners and charterers on rates and periods clearly remain. There are expectations of an upturn for the winter market, though Fearnleys notes it is unlikely that it will match the peaks of the last years.
DividendYield
18.09.2024 kl 12:24
1809
Sterk utvikling de siste dagene. Er det noe bevegelse angående kontrakter eller skyldes det økende rater generelt?
Kanskje abramis vet noe, hen pleier jo å kunne forutse kursutviklingen før oss andre levende.
Kanskje abramis vet noe, hen pleier jo å kunne forutse kursutviklingen før oss andre levende.
Lynmann
06.10.2024 kl 19:15
1427
380 visningar, ikkje verst Dividend!
Litt om seks båtar og meir synsing:
• WilForce kom fram til Portugal i dag og har demed fullført to leveransar til Sines på rekordtid, med gledeleg aktivitet gjennom heile Q3.
• WilPride på veg frå Gulfen til India, den lengre vei rundt Sør-Afrika.
• Flex køyrde Volunteer gjennom Suez for ei god veke sidan, på veg frå Nigeria til Asia, fullasta. Er no trygt framme i gulfen for påfyll.
• Kool Blizzard fekk nok ein tur til Kina frå Australia og kom til Singapore i dag.
• Bergesen kjøpte BW Clear Sky frå Stena og køyrde båten gjennom Suez i går på veg frå Jordan.
• Interessant med Everest Energy:
Forrige observasjon på Marine Traffic var utenfor Kola i juni. Etter fylling gjekk den gjennom Beringstredet og lossa i Kina. No raskt tilbake i Russland til Artic LNG 2.
Ein enkelt observasjon, men del av eit større bilete:
Sanksjonar frå EU og USA har gjort det umogeleg for Putin å gjennomføra dei store planane Novatek hadde for utvikling av to sentrale LNG-anlegg. I Murmansk samt ekspansjon av det store anlegget på Yamalhalvøya. For LNG2-anlegget har Putin opplevd at eit kinesisk firma trekte seg ut, i frykt for amerikanske sanksjonar. Gro Holm i NRK gjorde forrige veke glimrande greie for andre implikasjonar for Russland. Ekspansjonen i LNG var sentral for ambisjonen om å utvikla nord-aust passasjen som ny handelsrute til Kina. Vidare ynskjer Puta via gode økonomiske incentiv å befolka nordlege område. Infrastruktur for gass i røyr på Kola er viktig for den sivile side med alle slags ringvirkningar for regionen. Russland er ramma av dei økonomiske sanksjonane, men har diverre masse å gå på både militært og økonomisk.
Elendige dagsratar for våre båtar (Fearnley for 155-165k CBM):
East of Suez: $42,000: uendra
West of Suez: $40,000 ned $2,000
1 Year T/C $55,000 ned $2000
Lagersituasjonen i Europa er god: 94 prosent fyllingsgrad inn i vinteren mot 96,5 prosent for eit år sidan. 15 TWh nedgang, tilsvarande 15 lass. Ukraina: 26 prosent mot 38 for eit år sidan.
https://agsi.gie.eu/
Prisen på gass i Europa er eit par dollar over nivået ved utgangen av sommaren.
EIA: "Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands increased $1.04/MMBtu to a weekly average of $12.58/MMBtu. In the same week last year (week ending October 4, 2023), the prices were $14.44/MMBtu in East Asia and $12.11/MMBtu at TTF."
Eksporten frå USA var i rute i september med henholdsvis 25, 23, 27, 22, og 25 båtar pr. veke.
Vessels departing U.S. ports: Twenty-five LNG vessels (seven from Sabine Pass, five from Freeport, four each from Cameron and Corpus Christi, three from Calcasieu Pass, and two from Elba Island) with a combined LNG-carrying capacity of 94 Bcf departed the United States between September 26 and October 2, according to shipping data provided by Bloomberg Finance, L.P.
www.eia.gov/naturalgas/weekly/archivenew_ngwu/2024/08_01/
Til slutt denne uforutsigbare kursen på ALNG som fleire har vore inne på.
Med den fantastiske raten for WilForce på USD 150k pr dag og med ein netto pr kvartal på 9-10 millionar dollar i godt over eit år, burde kursen ha passert 10 kroner. Det skjedde aldri.
Q2 for ALNG enda ein million dollar under estimerte USD 10M. På tross av 6 vekers venting utenfor Freeport i sommar, kan me rekna med at Storheill sikra usd 60k i starten av Q3 og eit snitt på 55k for resten av kvartalet. USD 90-95 lågare rate for WilForce gjennom Q3 samanlikna med Q2, bør dermed gi ein netto for Q3 på nivå ein million dollar.
For to år sidan var kursen i underkant av 7 kroner, no litt over. Imponerande stabilt og med ein P/E på låge 2,7. Den 14.november kjem markedet sin reaksjon på den framtidige P/E, med Q3 som retningsgivar. Heldigvis køyrer WilPride inn stabile USD 90k pr dag gjennom heile 2025.
Litt om seks båtar og meir synsing:
• WilForce kom fram til Portugal i dag og har demed fullført to leveransar til Sines på rekordtid, med gledeleg aktivitet gjennom heile Q3.
• WilPride på veg frå Gulfen til India, den lengre vei rundt Sør-Afrika.
• Flex køyrde Volunteer gjennom Suez for ei god veke sidan, på veg frå Nigeria til Asia, fullasta. Er no trygt framme i gulfen for påfyll.
• Kool Blizzard fekk nok ein tur til Kina frå Australia og kom til Singapore i dag.
• Bergesen kjøpte BW Clear Sky frå Stena og køyrde båten gjennom Suez i går på veg frå Jordan.
• Interessant med Everest Energy:
Forrige observasjon på Marine Traffic var utenfor Kola i juni. Etter fylling gjekk den gjennom Beringstredet og lossa i Kina. No raskt tilbake i Russland til Artic LNG 2.
Ein enkelt observasjon, men del av eit større bilete:
Sanksjonar frå EU og USA har gjort det umogeleg for Putin å gjennomføra dei store planane Novatek hadde for utvikling av to sentrale LNG-anlegg. I Murmansk samt ekspansjon av det store anlegget på Yamalhalvøya. For LNG2-anlegget har Putin opplevd at eit kinesisk firma trekte seg ut, i frykt for amerikanske sanksjonar. Gro Holm i NRK gjorde forrige veke glimrande greie for andre implikasjonar for Russland. Ekspansjonen i LNG var sentral for ambisjonen om å utvikla nord-aust passasjen som ny handelsrute til Kina. Vidare ynskjer Puta via gode økonomiske incentiv å befolka nordlege område. Infrastruktur for gass i røyr på Kola er viktig for den sivile side med alle slags ringvirkningar for regionen. Russland er ramma av dei økonomiske sanksjonane, men har diverre masse å gå på både militært og økonomisk.
Elendige dagsratar for våre båtar (Fearnley for 155-165k CBM):
East of Suez: $42,000: uendra
West of Suez: $40,000 ned $2,000
1 Year T/C $55,000 ned $2000
Lagersituasjonen i Europa er god: 94 prosent fyllingsgrad inn i vinteren mot 96,5 prosent for eit år sidan. 15 TWh nedgang, tilsvarande 15 lass. Ukraina: 26 prosent mot 38 for eit år sidan.
https://agsi.gie.eu/
Prisen på gass i Europa er eit par dollar over nivået ved utgangen av sommaren.
EIA: "Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands increased $1.04/MMBtu to a weekly average of $12.58/MMBtu. In the same week last year (week ending October 4, 2023), the prices were $14.44/MMBtu in East Asia and $12.11/MMBtu at TTF."
Eksporten frå USA var i rute i september med henholdsvis 25, 23, 27, 22, og 25 båtar pr. veke.
Vessels departing U.S. ports: Twenty-five LNG vessels (seven from Sabine Pass, five from Freeport, four each from Cameron and Corpus Christi, three from Calcasieu Pass, and two from Elba Island) with a combined LNG-carrying capacity of 94 Bcf departed the United States between September 26 and October 2, according to shipping data provided by Bloomberg Finance, L.P.
www.eia.gov/naturalgas/weekly/archivenew_ngwu/2024/08_01/
Til slutt denne uforutsigbare kursen på ALNG som fleire har vore inne på.
Med den fantastiske raten for WilForce på USD 150k pr dag og med ein netto pr kvartal på 9-10 millionar dollar i godt over eit år, burde kursen ha passert 10 kroner. Det skjedde aldri.
Q2 for ALNG enda ein million dollar under estimerte USD 10M. På tross av 6 vekers venting utenfor Freeport i sommar, kan me rekna med at Storheill sikra usd 60k i starten av Q3 og eit snitt på 55k for resten av kvartalet. USD 90-95 lågare rate for WilForce gjennom Q3 samanlikna med Q2, bør dermed gi ein netto for Q3 på nivå ein million dollar.
For to år sidan var kursen i underkant av 7 kroner, no litt over. Imponerande stabilt og med ein P/E på låge 2,7. Den 14.november kjem markedet sin reaksjon på den framtidige P/E, med Q3 som retningsgivar. Heldigvis køyrer WilPride inn stabile USD 90k pr dag gjennom heile 2025.
Gull i pungen
07.10.2024 kl 09:03
1317
DNB Markets I Morgenrapp.
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD45.4k/day, down 8% on USD49.4k/day compared to last quote.
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD45.4k/day, down 8% on USD49.4k/day compared to last quote.
DividendYield
09.10.2024 kl 16:11
1191
Flott Lynmann, det skal bli spennende å følge markedsutviklingen og kommende presentasjoner. Det skjer hele tiden ting i LNG.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/09/8188341/equinors-storste-oljetransportor-solgte-gasstanker-til-hoy-pris-inngar-na-i-russisk-skyggeflate
-Awilhelmsen-gruppens børsnoterte gassrederi Awilco LNG har takket nei til tilbud om salg der skip kan mistenkes å bli satt inn i trafikk for Russland. Det samme gjelder gassrederiene Golar LNG og CoolCo.
Awilco LNGs skip har isklasse og er derfor spesielt interessante blant andre for russiske LNG-avskipere som trenger slik tonnasje for å hente LNG fra flere terminaler om vinteren.
Vi har fått flere henvendelser fra ukjente aktører som ønsker å leie eller kjøpe skip fra oss og som har tilbudt langt over normal markedspris, sier Awilco LNGs adm. direktør Jon Skule Storheill til Finansavisen.
Noen har vært åpne om hva skipene skal brukes til, andre har vært mer vage. Til tross for at dette i øyeblikket ikke er sanksjonert har vi valgt ikke å gjøre forretninger hvor skipene kan ende opp i russisk trade – sanksjonert eller ei - selv om det er en vanskelig avgjørelse på grunn av pengene som er involvert, sier Storheill.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/09/8188341/equinors-storste-oljetransportor-solgte-gasstanker-til-hoy-pris-inngar-na-i-russisk-skyggeflate
-Awilhelmsen-gruppens børsnoterte gassrederi Awilco LNG har takket nei til tilbud om salg der skip kan mistenkes å bli satt inn i trafikk for Russland. Det samme gjelder gassrederiene Golar LNG og CoolCo.
Awilco LNGs skip har isklasse og er derfor spesielt interessante blant andre for russiske LNG-avskipere som trenger slik tonnasje for å hente LNG fra flere terminaler om vinteren.
Vi har fått flere henvendelser fra ukjente aktører som ønsker å leie eller kjøpe skip fra oss og som har tilbudt langt over normal markedspris, sier Awilco LNGs adm. direktør Jon Skule Storheill til Finansavisen.
Noen har vært åpne om hva skipene skal brukes til, andre har vært mer vage. Til tross for at dette i øyeblikket ikke er sanksjonert har vi valgt ikke å gjøre forretninger hvor skipene kan ende opp i russisk trade – sanksjonert eller ei - selv om det er en vanskelig avgjørelse på grunn av pengene som er involvert, sier Storheill.
Stigendekurs
14.10.2024 kl 16:42
991
Uten å ha belegg for verken det ene eller det andre må det være svært fristende å selge en eller begge båtene og doble verdien av selskapet.
Selv om ratene fremover trolig vil øke virker det som selskapet (ref. andre mer utfyllende innspill på forumet) kanskje sliter med Wilforce.
Umulig å vite da ledelsen er svært knapp med info. Selv om det er halv bedriften.
Noen som har tanker rundt dette med salg?
14.11.2024 - Quarterly Report - Q3
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/09/8188341/equinors-storste-oljetransportor-solgte-gasstanker-til-hoy-pris-inngar-na-i-russisk-skyggeflate
Fikk godt betalt.
LNG-tankeren, 17 år gamle «Neo Energy» med en lastekapasitet på 150.000 kubikkmeter flytende naturgass, ble iflølge VesselsValue solgt til selskapet Nur Global Shipping i Dubai for 80 millioner dollar og skiftet deretter navn til «New Energy».
Den nettbaserte verdivurderingstjenesten mente skipet hadde en markedsverdi i underkant av 70 millioner dollar. I dag anslås skipet å være verdt 64,8 millioner dollar.
I høst dukket fartøyet opp utenfor norskekysten med avslått identifikasjonssystem. Både Sjøfartsdirektoratet og Kystverket er bekymret over denne trafikken (se egen sak).
Holder ikke avtalen
Adm. direktør Karl Fredrik Staubo i Golar LNG sier at rederiet har avslått flere forespørsler om å få kjøpe selskapets ene gjenværende LNG-skip.
– Vi har mottatt interesse for å kjøpe fra mindre rederier som ikke har tidligere historikk innenfor LNG, og i enkelte tilfeller interessenter som heller ikke har noen eksisterende shippingvirksomhet.
– Disse selskapene tilfredsstiller som regel alle formelle krav til en motpart, inklusive finansieringsbevis og sanksjonsrestriksjoner. De skriver også under på at skipene ikke skal brukes i noen form for sanksjonert virksomhet. Flere rederier har derfor valgt å selge til denne type kjøpere, for deretter å se skipene bli benyttet i skyggeflåten.
Selv om ratene fremover trolig vil øke virker det som selskapet (ref. andre mer utfyllende innspill på forumet) kanskje sliter med Wilforce.
Umulig å vite da ledelsen er svært knapp med info. Selv om det er halv bedriften.
Noen som har tanker rundt dette med salg?
14.11.2024 - Quarterly Report - Q3
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/09/8188341/equinors-storste-oljetransportor-solgte-gasstanker-til-hoy-pris-inngar-na-i-russisk-skyggeflate
Fikk godt betalt.
LNG-tankeren, 17 år gamle «Neo Energy» med en lastekapasitet på 150.000 kubikkmeter flytende naturgass, ble iflølge VesselsValue solgt til selskapet Nur Global Shipping i Dubai for 80 millioner dollar og skiftet deretter navn til «New Energy».
Den nettbaserte verdivurderingstjenesten mente skipet hadde en markedsverdi i underkant av 70 millioner dollar. I dag anslås skipet å være verdt 64,8 millioner dollar.
I høst dukket fartøyet opp utenfor norskekysten med avslått identifikasjonssystem. Både Sjøfartsdirektoratet og Kystverket er bekymret over denne trafikken (se egen sak).
Holder ikke avtalen
Adm. direktør Karl Fredrik Staubo i Golar LNG sier at rederiet har avslått flere forespørsler om å få kjøpe selskapets ene gjenværende LNG-skip.
– Vi har mottatt interesse for å kjøpe fra mindre rederier som ikke har tidligere historikk innenfor LNG, og i enkelte tilfeller interessenter som heller ikke har noen eksisterende shippingvirksomhet.
– Disse selskapene tilfredsstiller som regel alle formelle krav til en motpart, inklusive finansieringsbevis og sanksjonsrestriksjoner. De skriver også under på at skipene ikke skal brukes i noen form for sanksjonert virksomhet. Flere rederier har derfor valgt å selge til denne type kjøpere, for deretter å se skipene bli benyttet i skyggeflåten.
The Godfather
21.10.2024 kl 14:00
808
Fearnley - Morning Report
Gas
• LNG: Spot rates continue to be under pressure / Two stroke spot rates down 22% w/w
Contrary to normal seasonality, LNG spot rates continue to slide on the back of ample vessel availability especially in the Atlantic basin despite a high number of firm requirements, according to Fearnleys. Two stroke spot rates are down 22% w/w to USD 41k/d, while 1yr TCs also slide 11% to USD 62.5k/d for the two stroke type vessels. In terms of number of spot fixtures, 2024 looks to be a record year, though mostly driven by first half fixtures as activity has eased off somewhat over the summer.
According to Fearnleys, there is fierce competition for all available cargoes, and there are now rumours of sub-fixtures below all-time lows for two strokes. Looking ahead, there will likely be high vessel availability the coming 12-24 months on the back of a good number of sub-let tonnage available, and with delays on two LNG projects initially expected to deliver cargoes at the start of 2025, we expect the market to be under pressure until 2027 before firming on higher liquefaction volumes coming onstream.
Gas
• LNG: Spot rates continue to be under pressure / Two stroke spot rates down 22% w/w
Contrary to normal seasonality, LNG spot rates continue to slide on the back of ample vessel availability especially in the Atlantic basin despite a high number of firm requirements, according to Fearnleys. Two stroke spot rates are down 22% w/w to USD 41k/d, while 1yr TCs also slide 11% to USD 62.5k/d for the two stroke type vessels. In terms of number of spot fixtures, 2024 looks to be a record year, though mostly driven by first half fixtures as activity has eased off somewhat over the summer.
According to Fearnleys, there is fierce competition for all available cargoes, and there are now rumours of sub-fixtures below all-time lows for two strokes. Looking ahead, there will likely be high vessel availability the coming 12-24 months on the back of a good number of sub-let tonnage available, and with delays on two LNG projects initially expected to deliver cargoes at the start of 2025, we expect the market to be under pressure until 2027 before firming on higher liquefaction volumes coming onstream.
Lynmann
27.10.2024 kl 19:15
562
I samsvar med dei høgst urovekkjande ratane som Gudfar refererte og endring av ratane for tre veker sidan, samt ratane eit år tilbake i tid i parantes:
East of Suez: $30,000 / dag, ned $12,000 (usd 145,000 pr dag)
West of Suez: $17,500 ned $22,500 (usd 145,000 pr dag)
1 Year T/C $37,000 ned $18,000 (usd 83,000 pr dag)
(Fearnley 155-165k CBM).
Lagersituasjonen i Europa: 95,6 prosent fyllingsgrad mot ca. 98 prosent for eit år sidan. Ukraina som Norge burde hjelpa mykje meir med krigsprofitten vår: 27 prosent (eit prosentpoeng opp samanlikna med for tre veker sidan, men ned frå 39 prosent for eit år sidan.
https://agsi.gie.eu/
Prisen på gass i Europa er ca. 2 dollar over nivået for tre veker sidan, men meir enn 5 dollar dårlegare enn for eit år sidan. Med låge prisar er det ingen grunn til å hyra våre ledige båtar med tanke på spekulasjon.
«Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands decreased 4 cents to a weekly average of $12.75/MMBtu. In the same week last year (week ending October 25, 2023), the prices were $18.21/MMBtu in East Asia and $15.65/MMBtu at TTF.»
www.eia.gov/naturalgas/weekly/archivenew_ngwu/2024/08_01/
Status for seks båtar:
• WilForce er uten oppdrag etter siste tur til Portugal. Q4 med svært dårleg resultat for ALNG er dermed ikkje til å unngå. WilPride hadde effektiv leveranse til India og er på veg tilbake til Texas via Sør-Afrika. Sikre usd 90k pr dag trillar inn.
• Er litt usikker på forrige tur til Flex Volunteer, men båten nærmar seg Suez igjen med status ‘For order’ iflg. Marine Traffic.
• Kool Blizzard kom fullasta til Sør-Korea i dag.
• BW Clear Sky gjekk fullasta frå Gulfen denne veke med status ‘For order’.
• Marine Traffic har registrert Everest Energy tilbake i Russland og Artic LNG 2 den 7. oktober så den dukkar snart opp i Kina igjen.
For å tilfredsstilla Dividend sitt behov for større innsikt, er det resterande nokon utdrag frå Argus Global LNG — Winter 2024-25 Preview.
Introduksjonen:
Global LNG production keeps rising, and Europe is entering its third winter in a row with brimming underground storage. Like last winter, a weak economy coupled with stronger nuclear and renewable generation could keep gas demand in check in key markets across Europe and Asia. But the global LNG market may yet face a tough test of its resilience in winter 2024-25. Global gas and LNG prices are higher than they were a year earlier, and LNG is again more expensive than oil in Asia. Cold, still weather could easily trigger a demand rebound that outstrips the rise in production, which would require a substantial stockdraw and set the global gas market up for a challenging summer 2025 restocking campaign.
Rapporten vart utgitt i september.
Som sagt innledningsvis, har prisen på gass i Europa utvikla seg 5 dollar svakare enn for eit år sidan.
Nokon forhold til frå vinterrapporten til Argus, om været og ei endring frå årsskiftet vedr. russisk gass i røyr:
The possibility of a rebound in LNG import demand in the Atlantic and Pacific basins this winter may set the stage for stronger competition for marginal spot LNG cargoes. But unlike during the 2022 energy crisis, key markets in these areas have regained some flexibility tools that were not equally available at the time. Should the coming winter bring much colder weather in Asia and Europe, the focus may shift to which market proves more flexible. Unless it experiences a third record-mild winter in a row, Europe could see a rebound in residential gas demand this winter, even if households and businesses retain the energy saving habits adopted in 2022, as they did last winter. An increase in residential gas use may be partly offset by lower power sector gas burn, should the steady rise in generation from renewable sources continue, while a significant rebound in industrial gas use would be unlikely this winter, particularly in the event of cold weather supporting gas prices, as gas-intensive industries remain in a precarious position. A rebound in gas consumption could be exacerbated in the second half of the winter by the potential — indeed likely — halt to Russian gas supplies through Ukraine from 1 January. Should that happen, Europe may have to replace around 2.68bn m³, based on the volumes it received through that route in the first quarter of this year — albeit a portion of that may find an alternative way to some European markets through the limited spare capacity available on the Turkish Stream pipeline. Demand growth in China may outstrip the country’s expected ramp-up in upstream production as well as the scheduled increase in Russian pipeline flows, which would require an increase in seaborne gas supplies. But the country’s largest importers may have taken a long position ahead of the winter, and any incremental demand may hinge on price levels. Similarly, some incremental demand may stem from South Korea — where lower nuclear availability may bolster the call on gas-fired generators — as well as from India.
Argus underbyggjer ubalansen me lenge har snakka om i LNGC-markedet: Litt høgare LNG produksjon mens vekst i den globale flåte er større. Få rapportar om skroting av gamle skip og mindre bruk av skip til lagring / spekulasjon:
Strong fleet growth to outweigh LNG output increase.
The present wave of substantial fleet growth in the global LNG market, which is scheduled to quicken further this winter, is set to far outstrip an anticipated increase in liquefaction. A total of 54 LNG carriers are set to have joined the global fleet over the year to 1 October, more than twice the 25 carriers that came on the water a year earlier, with the trend in recent years of minimal scrappage broadly continuing to yield a sharp net growth in the fleet. Another 18 carriers are scheduled for delivery in the fourth quarter and a further 26 in the first quarter of next year — totalling 44 new vessels, excluding Arc7 ice-class carriers on order for Russia’s 19.8mn t/yr Arctic LNG 2 project. This would represent a larger increase compared with a year earlier, when 12 and 10 new carriers were delivered in the first and second halves of the winter, respectively. That said, there remains scope for some deliveries to be delayed beyond winter.
Global LNG exports could rise by 5.3mn t this winter compared with winter 2023-24, equating to 12-13 additional monthly loadings, although most LNG supply growth is set to come in the second half of winter, when additional monthly loadings from a year earlier could be closer to 18-19, and just 4-5 in the first half of the season. Even if all of these additional loadings required a round trip delivery of 2-3 months, the fleet additions ahead of winter — supported by further newbuild deliveries throughout the season — would be more than enough to absorb this increase in freight demand. Most of the growth in loadings this winter is set to come from three terminals. The first — Indonesia’s 11.5mn t/yr Tangguh LNG — is set to have short delivery routes. Its supply growth is to come from its third train, three-quarters of which is contracted to domestic utility PLN, keeping its deliveries mostly within southeast Asia, as well as northeast Asia. But the other two terminals driving growth — the 27.2mn t/ yr Plaquemines LNG and 11.5mn t/yr Corpus Christi stage 3 projects — are both on the US Gulf coast and would probably sell at least most of their commissioning cargoes on a spot basis, suggesting that delivery journey lengths could vary substantially depending on whether the interbasin arbitrage is open.
Limited floating storage to weigh on early winter demand
Floating storage has been a common sight during the fourth quarters of the past couple of years, helping to provide the shoulder season flexibility in the global market that was previously the role of onshore gas storage in Europe. But a shallow des and gas price contango — prompt discounts to forward values — throughout the first half of winter this year suggests little scope for a recurrence of multi-month floating storage. Some delayed deliveries are likely to still take place, pushing discharges from one pricing period into the next. But inter-month spreads have remained not nearly wide enough to support a greater degree of floating storage, at least for those firms using shipping from the market — either for the delivery itself or to backfill their fleets — even with rates for the period holding much lower than in previous years. Without floating storage, and most supply growth coming in the first quarter of 2025, the peak freight demand period this winter could shift to the second half of winter from its traditional place in the first half. But the greatest variable for LNG freight demand this winter — with weak floating storage support and loading demand outweighed by new carriers — is set to be the inter-basin arbitrage for US loadings throughout the season. Limited scope for European winter demand rebound European gas consumption may be higher than a year earlier this winter, if temperatures are in line with seasonal averages. But the continued deployment of renewables and recent additions to the French nuclear fleet may dent power sector gas burn, while a recent rebound in gas prices could threaten the nascent recovery in industrial gas use.
GEN-Insight-paper-Global-LNG-Winter-2024-Preview.pdf (argusmedia.com)
East of Suez: $30,000 / dag, ned $12,000 (usd 145,000 pr dag)
West of Suez: $17,500 ned $22,500 (usd 145,000 pr dag)
1 Year T/C $37,000 ned $18,000 (usd 83,000 pr dag)
(Fearnley 155-165k CBM).
Lagersituasjonen i Europa: 95,6 prosent fyllingsgrad mot ca. 98 prosent for eit år sidan. Ukraina som Norge burde hjelpa mykje meir med krigsprofitten vår: 27 prosent (eit prosentpoeng opp samanlikna med for tre veker sidan, men ned frå 39 prosent for eit år sidan.
https://agsi.gie.eu/
Prisen på gass i Europa er ca. 2 dollar over nivået for tre veker sidan, men meir enn 5 dollar dårlegare enn for eit år sidan. Med låge prisar er det ingen grunn til å hyra våre ledige båtar med tanke på spekulasjon.
«Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands decreased 4 cents to a weekly average of $12.75/MMBtu. In the same week last year (week ending October 25, 2023), the prices were $18.21/MMBtu in East Asia and $15.65/MMBtu at TTF.»
www.eia.gov/naturalgas/weekly/archivenew_ngwu/2024/08_01/
Status for seks båtar:
• WilForce er uten oppdrag etter siste tur til Portugal. Q4 med svært dårleg resultat for ALNG er dermed ikkje til å unngå. WilPride hadde effektiv leveranse til India og er på veg tilbake til Texas via Sør-Afrika. Sikre usd 90k pr dag trillar inn.
• Er litt usikker på forrige tur til Flex Volunteer, men båten nærmar seg Suez igjen med status ‘For order’ iflg. Marine Traffic.
• Kool Blizzard kom fullasta til Sør-Korea i dag.
• BW Clear Sky gjekk fullasta frå Gulfen denne veke med status ‘For order’.
• Marine Traffic har registrert Everest Energy tilbake i Russland og Artic LNG 2 den 7. oktober så den dukkar snart opp i Kina igjen.
For å tilfredsstilla Dividend sitt behov for større innsikt, er det resterande nokon utdrag frå Argus Global LNG — Winter 2024-25 Preview.
Introduksjonen:
Global LNG production keeps rising, and Europe is entering its third winter in a row with brimming underground storage. Like last winter, a weak economy coupled with stronger nuclear and renewable generation could keep gas demand in check in key markets across Europe and Asia. But the global LNG market may yet face a tough test of its resilience in winter 2024-25. Global gas and LNG prices are higher than they were a year earlier, and LNG is again more expensive than oil in Asia. Cold, still weather could easily trigger a demand rebound that outstrips the rise in production, which would require a substantial stockdraw and set the global gas market up for a challenging summer 2025 restocking campaign.
Rapporten vart utgitt i september.
Som sagt innledningsvis, har prisen på gass i Europa utvikla seg 5 dollar svakare enn for eit år sidan.
Nokon forhold til frå vinterrapporten til Argus, om været og ei endring frå årsskiftet vedr. russisk gass i røyr:
The possibility of a rebound in LNG import demand in the Atlantic and Pacific basins this winter may set the stage for stronger competition for marginal spot LNG cargoes. But unlike during the 2022 energy crisis, key markets in these areas have regained some flexibility tools that were not equally available at the time. Should the coming winter bring much colder weather in Asia and Europe, the focus may shift to which market proves more flexible. Unless it experiences a third record-mild winter in a row, Europe could see a rebound in residential gas demand this winter, even if households and businesses retain the energy saving habits adopted in 2022, as they did last winter. An increase in residential gas use may be partly offset by lower power sector gas burn, should the steady rise in generation from renewable sources continue, while a significant rebound in industrial gas use would be unlikely this winter, particularly in the event of cold weather supporting gas prices, as gas-intensive industries remain in a precarious position. A rebound in gas consumption could be exacerbated in the second half of the winter by the potential — indeed likely — halt to Russian gas supplies through Ukraine from 1 January. Should that happen, Europe may have to replace around 2.68bn m³, based on the volumes it received through that route in the first quarter of this year — albeit a portion of that may find an alternative way to some European markets through the limited spare capacity available on the Turkish Stream pipeline. Demand growth in China may outstrip the country’s expected ramp-up in upstream production as well as the scheduled increase in Russian pipeline flows, which would require an increase in seaborne gas supplies. But the country’s largest importers may have taken a long position ahead of the winter, and any incremental demand may hinge on price levels. Similarly, some incremental demand may stem from South Korea — where lower nuclear availability may bolster the call on gas-fired generators — as well as from India.
Argus underbyggjer ubalansen me lenge har snakka om i LNGC-markedet: Litt høgare LNG produksjon mens vekst i den globale flåte er større. Få rapportar om skroting av gamle skip og mindre bruk av skip til lagring / spekulasjon:
Strong fleet growth to outweigh LNG output increase.
The present wave of substantial fleet growth in the global LNG market, which is scheduled to quicken further this winter, is set to far outstrip an anticipated increase in liquefaction. A total of 54 LNG carriers are set to have joined the global fleet over the year to 1 October, more than twice the 25 carriers that came on the water a year earlier, with the trend in recent years of minimal scrappage broadly continuing to yield a sharp net growth in the fleet. Another 18 carriers are scheduled for delivery in the fourth quarter and a further 26 in the first quarter of next year — totalling 44 new vessels, excluding Arc7 ice-class carriers on order for Russia’s 19.8mn t/yr Arctic LNG 2 project. This would represent a larger increase compared with a year earlier, when 12 and 10 new carriers were delivered in the first and second halves of the winter, respectively. That said, there remains scope for some deliveries to be delayed beyond winter.
Global LNG exports could rise by 5.3mn t this winter compared with winter 2023-24, equating to 12-13 additional monthly loadings, although most LNG supply growth is set to come in the second half of winter, when additional monthly loadings from a year earlier could be closer to 18-19, and just 4-5 in the first half of the season. Even if all of these additional loadings required a round trip delivery of 2-3 months, the fleet additions ahead of winter — supported by further newbuild deliveries throughout the season — would be more than enough to absorb this increase in freight demand. Most of the growth in loadings this winter is set to come from three terminals. The first — Indonesia’s 11.5mn t/yr Tangguh LNG — is set to have short delivery routes. Its supply growth is to come from its third train, three-quarters of which is contracted to domestic utility PLN, keeping its deliveries mostly within southeast Asia, as well as northeast Asia. But the other two terminals driving growth — the 27.2mn t/ yr Plaquemines LNG and 11.5mn t/yr Corpus Christi stage 3 projects — are both on the US Gulf coast and would probably sell at least most of their commissioning cargoes on a spot basis, suggesting that delivery journey lengths could vary substantially depending on whether the interbasin arbitrage is open.
Limited floating storage to weigh on early winter demand
Floating storage has been a common sight during the fourth quarters of the past couple of years, helping to provide the shoulder season flexibility in the global market that was previously the role of onshore gas storage in Europe. But a shallow des and gas price contango — prompt discounts to forward values — throughout the first half of winter this year suggests little scope for a recurrence of multi-month floating storage. Some delayed deliveries are likely to still take place, pushing discharges from one pricing period into the next. But inter-month spreads have remained not nearly wide enough to support a greater degree of floating storage, at least for those firms using shipping from the market — either for the delivery itself or to backfill their fleets — even with rates for the period holding much lower than in previous years. Without floating storage, and most supply growth coming in the first quarter of 2025, the peak freight demand period this winter could shift to the second half of winter from its traditional place in the first half. But the greatest variable for LNG freight demand this winter — with weak floating storage support and loading demand outweighed by new carriers — is set to be the inter-basin arbitrage for US loadings throughout the season. Limited scope for European winter demand rebound European gas consumption may be higher than a year earlier this winter, if temperatures are in line with seasonal averages. But the continued deployment of renewables and recent additions to the French nuclear fleet may dent power sector gas burn, while a recent rebound in gas prices could threaten the nascent recovery in industrial gas use.
GEN-Insight-paper-Global-LNG-Winter-2024-Preview.pdf (argusmedia.com)