Awilco og LNG-markedet mot 2025

Lynmann
31.03.2022 kl 23:09 92611


Konfirmanten fekk ikkje pengar i fjor, men noko mykje betre - aksjar i Awilco - til kurs 2,87. Delvis er det den innsiktsfulle delen av forumet å takka for dette. Første kjøp kom før sommaren på kr. 1,95. Mange takk!

Denne tråden er eit forsøk på å samla faktabasert informasjon. Respekt for profesjonelle analytikarar skal ein ha, men også dei tek feil. Heller ikkje analytikarar kan spå vinterværet i Asia. Når det gjeld den kortsiktige utviklinga i LNG-markedet, er FLEX LNG med sine 13 skip ein verdifull indikator. For den som pushar hardt på dagleg basis – aksjonærane i ALNG må vera dei mest nervøse på heile børsen - er det verdt å følgja med på korleis New York avsluttar dagen. www.barrons.com/market-data/stocks/flng

For oss vanlege folk, kjem ein langt gjennom å følgja Fearnley sine oppdateringar på vekesbasis.
Fearnleys Weekly Report (fearnpulse.com)

Det var den som løfta begge aksjar kl. 15.30 i dag. Under pågåande kontraktsforhandlingar for leiinga i Awilco, må det vera fantastisk å få stadfesta nivået på vel USD 100.000 pr dag!
Spørsmålet er: Kva forutsetningar må slå inn før ALNG når 10 kroner? Selskapet må vurderast til 1,3 milliardar kroner - dette for eit selskap med ei (tidlegare) problematisk milliardgjeld.
Aramis
14.11.2024 kl 02:45 2147

Så er pumpinga begynt foran fremleggelsen av resultatet for Q3, akkurat som foran presentasjonen ab Q2.
Etterpå vil markedet reagere med skuffelse og sende kursen ned til langt under kursen fratrukket utbytte.
Begriper ikke hvem som kjøper på dagens kurs, men det gjorde jeg heller ikke da kursen ble pumpet opp til 8,75 foran forrige resultatfremleggelse, selv om utviklingen mot dagens nivå lå i kortene. Jeg benyttet pumpingen før Q2 til å selge, og angrer selvfølgelig ikke på det.
Gull i pungen
14.11.2024 kl 08:42 2083

..With lack of visibility of earnings in the short-term the Board decided not to declare a dividend for third quarter 2024. ☹️


Gull i pungen
14.11.2024 kl 09:08 2056

Oslo (Infront TDN Direkt): Awilco LNG fikk en ebitda på 7,3 millioner dollar i tredje kvartal 2024, mot 18,8 millioner dollar i andre kvartal 2024.

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport torsdag.

Nettoresultatet ble -0,3 millioner dollar etter fraktinntekter på 12 millioner dollar i kvartalet.

"WilForce handles for tiden i et utfordrende marked preget av svært lave rater og perioder med inaktivitet. På grunn av manglende kortsiktig inntjeningsvisibilitet har styret besluttet å ikke utbetale utbytte for tredje kvartal 2024", skriver selskapet.
Aramis
14.11.2024 kl 12:04 1964

Resultatet og guidingen er mistrøstig. resultatet var kanskje dårligere enn ventet, men jeg begriper ikke at folk ikke så dette komme. Iblant kan det lønne seg å bruke sunn fornuft i stedet for å høre på all verdens "eksperter".

CLCO
14.11.2024 kl 15:00 1886

Lynmann 🫣 Kool Blizzard er på 1ytc til 65k$ dagen, går ikkje lenger på variabel TC rate..
Ellers har jeg brukt dagen til å vekte meg ned i Clco med 50% så langt i dag til kurs 119.9 solgt 11 000 aksjer.
Jeg ligger ute med 4000 til for salg for samme kurs, får se om de går i sluttauksjonen, går de før, så legger jeg ut 5000 til for salg.
Utbyttet blir nok 0,41 for 3 kvartal, men 2025 og 2026 blir det redusert, de får ikkje inn lange kontrakter nå, i dagens marked, det er kjøpers marked i 2 år nå.
ALNG er vel greit priset nå, med tanke på at om 5 kvartal, så er kanskje begge på spot i begynnelsen av 2026.
Nei, vi får følge med, men selge oss ut og øke egenkapitalen andre steder, så får vi se på gassfrakt igjen en gang i 2026
Vampyren
21.11.2024 kl 09:32 1668

Cool Company har lagt frem elendige tall for tredje kvartal på morgenkvisten.

Selskapet sier de ser utfordrende vintermarked i år.

Utbytte pr aksje ble redusert til 0,15 dollar pr aksje 😱, fra 0,41 dollar pr aksje.




Redigert 21.11.2024 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Aramis
06.12.2024 kl 13:19 1346

– Aldri sett det verre
Elendigheten fortsetter for full styrke i LNG-markedet.
– Spotmarkedet er særdeles svakt med rater på rundt 20.000 dollar dagen for moderne tonnasje i vintersesongen, om du er heldig nok til i hele tatt å få sluttet skipet dit. Det har vi aldri sett før og forklaringen er enkel. Det er for mange skip, sier adm. direktør Øystein Kalleklev i Flex LNG.

Jeg hadde ikke våget å kjøpe ALNG nå, selv på disse nivåene.

Aramis
09.12.2024 kl 12:00 1242

Deler litt av en artikkel i E24 i går:

Joakim Hannisdal:
– Spotratene i LNG har falt til «all time lows» i det som vanligvis skal være et sterkt sesongmarked. Et av problemene er prisene på gass, der det ikke er noe særlig incentiver til å flytte gassen lange distanser. Det er ikke mer attraktivt å flytte til Asia enn Europa, som vi har sett foregående år der pris-«spreaden» mellom Europa og Asia har vært så høy at skipene har gått til Asia på lange seilingsdistanser. Det har man ikke sett i år.

– I tillegg har det vært levert en del skip, samt at flåten har blitt mer effektiv. Det kommer heller ikke særlig nye eksportterminaler på flere år, i tillegg til at det kan bli en del forsinkelse på terminalene som er planlagt. Nye skip pleier å komme når de er lovet, mens prosjektene, spesielt i steder som Afrika og Midtøsten, kan bli forsinket.

Hannisdahl mener det derfor «ser svært utfordrende ut for LNG-shipping i flere år fremover, med en lang vedvarende lavsyklus».

– Vi så både Awilco LNG og Cool Company som klare shortkandidater før kvartalsrapportene, fordi de ikke burde kunne opprettholde utbyttene sine. Vi mener selskapene har gjort helt riktig i å kutte, men det kom overraskende på markedet. Og hvis dette vedvarer, så står de fleste LNG-rederiers utbyttekapasitet i fare, sier han.
The Godfather
13.12.2024 kl 09:22 1098

Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities nedjusterer kursmålet på Awilco LNG til 4 kroner fra 6 kroner og gjentar en holdanbefaling.

Det fremgår av en analyse fra meglerhuset fredag.

Pareto skriver at 2026 kan bli et make-or-break-år for selskapet med begge skip åpne, og skriver at med en verdsettelse på 22 prosent av selskapsverdien (EV) nærmer Awilco LNG seg "opsjonsstatus".

Meglerhuset ser også 2025 som utfordrende for Awilco LNG, men ser et break-even-resultat takket være kontrakten til "WilPride".
Aramis
07.01.2025 kl 10:59 567

Ingen grunn til at denne aksjen skulle stige, så det vi har sett de siste dagene kan ikke ha vært annet enn shortinndekning.
Vanskelig å skjønne folk som kjøper på dette nivået, gitt de håpløse fremtidsutsiktene.
Lynmann
27.01.2025 kl 00:11 230


Med trådtittel «LNG-markedet mot 2025» er det kanskje på tide å avslutta; mission accomplished. Tråden er prega av litt for lange innlegg. Spesielt frå enkelte aktørar si side..
Før kursen på Awilco rasa ved framleggjing av Q3, var det her spådd eit fall i kvartalsresultatet frå usd 10 mill til ein mill. Likevel overraska nullresultatet samtlege analytikarar. Dagen før gjekk kursen opp frå 5,73 til 6,40. 19. desember: kr. 3,68. Håpar dette ikkje kom like overraskande for dei trufaste lesarane av denne tråden. Det burde det ikkje. Heller ikkje bør eit minus på ca. usd 3 mill for siste kvartal 2024 overraska.

Markedet for våre båtar er rimeleg forutsigbart komande to år.
Dette kan USA tilby i 2025 og 2026 etter at rekordmange 29 båtar gjekk ut forrige veke:
Plaquemines ved New Orleans er i drift og har levert to første lass. Tredje trinn av det like store anlegg i Corpus Cristi er under oppstart. Dette er to store anlegg på 10 mtpa. Til samanlikning leverar anlegget på Melkøya ca 4 millionar tonn pr år. Dei to nyaste anlegg i USA har kome i drift kun 2 ½ år etter investeringsbeslutninig. Så kjem Plaquemines fase 2 i drift i andre halvår. USA ekspanderar kapasiteten med 30 mtpa i år.

30.12: "Today, Venture Global (VG) announced the successful loading and departure of the first liquefied natural gas (LNG) cargo produced from the company’s Plaquemines LNG facility. The inaugural commissioning cargo was loaded onto the Venture Global Bayou – one vessel in VG’s fleet of nine new, state-of-the-art LNG ships – and is being shipped to ENBW in Germany, marking over 60 LNG cargos sent from Venture Global into Germany since 2022."

Med den amerikanske målestokk vil produksjonen i USA inklusiv dei tre nyaste anlegg vera på 15.4 Bcf/d. Så kjem der til ny kapasitet i 2026 kun ved det nye anlegget ved Golden Pass, eit anlegg på storleik Plaquemines.
U.S.liquefactioncapacity_2024_Q4.xlsx

«We estimate nominal LNG export capacity will expand to 21.2 Bcf/d by 2028 once three other U.S. LNG export projects currently under construction—Golden Pass LNG, Rio Grande LNG, and Port Arthur LNG—are completed.
www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=64224

Kva betyr dette for overkapasiteten på skip?
Ved utgangen av 2026 er det behov for ein ekstra årskapasitet på ca. 500 turar, noko ca. 50 båtar i skytteltrafikk til Europa håndterar. Det skal skrotast mange eldre skip komande to år før balansen i markedet er gjenoppretta.
Men kven kunne spå denne utviklinga i ratar frå usd 60/dag i haust?

Dagsratane for våre båtar med ratane for 10 veker sidan i parantes:
East of Suez: $ 9k (42k)
West of Suez: $ 4k (40k)
1 Year T/C $22k (55k)
(Fearnley for 155-165k CBM)
No vil nok Storheill sikra seg betre ratar enn markedet generelt, men usd 4000 er heilt crazy.

Observasjon av fem båtar og litt meir synsing:
• WilForce har stort sett vore i drift gjennom 4. kvartal på fallande ratar. Etter forrige leveranse til Tyrkia og sist til Italia, er det spennande å sjå om båten etter stopp i Spania umiddelbart set kursen mot gulfen igjen.

• WilPride går på skinner.. på veg til Corpus Christi i Texas frå Spania og sikrar fine usd 90k kvar dag til desember.

• Everest Energy. Frå forrige innlegg: «Forrige observasjon på Marine Traffic var utenfor Kola i juni. Så gjekk den gjennom Beringstredet og lossa i Kina. No raskt tilbake i Russland og Artic LNG 2.»
Skipet har gått frå Murmansk og har sidan sist skifta navn til Metagas Everest. På Marine Traffic er no samtlege foto med det gamle navnet fjerna. Skipet la kursen nedover langs norskekysten, har no gått gjennom Gibraltar og oppgitt destinasjon iflg. Marine Traffic er Egypt. Suezkanalen og Kina neste?

• Ein visuell observasjon: Gaslog Windsor på veg frå England til Sabine Pass. Var så heldig å få observert skipet i sjøen utenfor Bahamas. Imponerande 4 år gamalt skip på 300 meter. Elegante båtar dette som fraktar energi tilsvarande årsforbruket til Drammen.

• Det ser ut som om flunkande nye Kool Tiger har fått levert første last til Tyrkia og er på veg over Atlanteren. Kostbar båt for Cool.

Lagersituasjonen i Europa:
56 prosent fyllingsgrad mot 72 prosent for eit år sidan. 185 TWh mindre.
Ukraina: kritiske 12 prosent mot 20 for eit år sidan.
https://agsi.gie.eu/

Gassprisen er opp 10 prosent samanlikna med for ein månad sidan.
«Natural gas futures for delivery at the Title Transfer Facility (TTF) in the Netherlands decreased 55 cents to a weekly average of $14.00/MMBtu. In the same week last year (week ending January 17, 2024), the prices were $10.51/MMBtu in East Asia and $9.62/MMBtu at TTF.»
www.eia.gov/naturalgas/weekly/archivenew_ngwu/2024/08_01/

Merk EIA sitt syn på utviklinga av gassprisen i USA mot 2026:
Natural gas prices. The Henry Hub spot price generally rises over the next two years in our forecast. We expect the spot price of natural gas at Henry Hub to average $3.10 per million British thermal units (MMBtu) in 2025 and $4.00/MMBtu in 2026, up from an historically low average of around $2.20/MMBtu in 2024. We expect wholesale natural gas prices to increase because growth in demand—led by liquefied natural gas exports—outpaces production growth and keeps inventories during the next two years at or below their previous five-year averages during most of the forecast period.
Short-Term Energy Outlook - U.S. Energy Information Administration (EIA)

Gudfar og Aramis: Med 500 lesarar på slutten av 2024 får me halda liv i tråden gjennom 2025. For Dividend og spesielt interesserte, ein epistel frå Rystad til slutt:

The European Union (EU) targets a ban on Russian fuel imports by 2027. However, nearly half of Russia's pipeline gas supplies to Europe and Moldova are still passing through Ukraine, totaling 13.7 billion cubic meters (Bcm) in 2023. As the EU discusses the possibility of involving Azerbaijan in a future transit deal, the current five-year gas transit agreement between Russia and Ukraine is set to expire by the end of 2024, leading to concerns about the future flow of these gas volumes. Rystad Energy predicts that Russia's gas will need to be rerouted to Europe through alternative paths, requiring an additional 7.2 Bcm per year of liquefied natural gas (LNG) to replace the gas transiting Ukraine. Supply disruptions may occur sooner than initially expected, as indicated by the Austrian company OMV’s market warning in May.
Slovakia, Austria and Moldova are the European nations most dependent on transit volumes, importing about 3.2 Bcm, 5.7 Bcmand 2.0 Bcm, respectively, in 2023. Last year, Russian gas passing through Ukraine supplied EU countries via entry points in Slovakia and Moldova. Moldova is adjusting its supply while having agreed with Ukraine on a continuous flow of Russian gas until the end of 2025, largely supplied to the pro-Russia separatist region of Transnistria. In 2023, the country imported 74% of its gas through Ukraine and, for the first time, received gas from Romania and the south through reverse flows via the Trans-Balkan pipeline. Italy's energy company Eni and Hungary also imported Russian gas through Ukraine, while Slovenia and Croatia have been smaller takers of Russian gas via Ukraine.
Halting Russian gas pipeline flows via Ukraine would significantly impact countries relying on these volumes. For example, when the transit extension expires after 2025, Moldova would need to reroute its 2 Bcm supplied via Ukraine, possibly through reverse flows of the Trans-Balkan pipeline. To reach Moldova, Russian gas could use the Isaccea entry point between Romania and Ukraine, but a transit agreement for the short 25-kilometer distance through Ukraine would be required. The Trans-Balkan pipeline has been operated in reverse flow since the end of 2022, with 0.54 Bcm of gas entering Moldova via Ukraine from Romania through the Isaccea entry point in 2023. Additionally, gas from the Southern Gas Corridor in Azerbaijan, as well as from Turkish and Greek LNG import terminals, can reach Moldova via the south. When the Russia-Ukraine transit agreement ceases, the only alternative supply routes for Central and East European countries would be the Balkan Stream and the Horgos entry point between Serbia and Hungary.
www.rystadenergy.com/news/end-of-ukraine-gas-transit-lng-and-pipeline