Vurdering av bud fra Lunar

rogerg
INSTA 01.04.2022 kl 11:23 4284

Det blir nei fra min side. Hadde budet kommet etter Q1 hadde det vært høyere. Det verste som kan skje er at aksjene blir tvangsinnløst, du mottar likevel samme oppgjør som de andre, men får oppgjøret senere. Jeg mener flere burde tenke som meg! Jeg er ydmyk i forhold til de som allerede har takket ja og Lunar er en bra match med Instabank, men jeg har vært med siden 2016 og mener fortsatt at budet minimum burde vært 10-15% høyere.

Q1 presentasjon kommer allerede 5. mai. Akseptfrist kan forlenges helt ut i juni iht. informasjonen som er gitt. Husk at Instabank dekkes av få analytikere, det gjør også noe med aksjekursen. (Pareto har hatt kursmål på 2,8, Sparebank 1 på 2,9) Budet har en premie i forhold til disse på snaut 20%.

Det er lett å selge når det endelig kommer et bud etter lang tid som aksjonær. Men for meg framstår dette ikke som attraktivt. Jeg er storaksjonær i Instabank, et sted mellom 20-30 største. Min oppfordring til alle som er usikre er å holde igjen.

Risikoen som aksjonær er liten. Det verste som skjer er at Instabank ikke selges, da vil vi definitivt få en høyere pris senere. (I et 1-2 års perspektiv vesentlig høyere, gitt guidingen til selskapet) Vi vet også at det leveres i Instabank, her føler jeg meg trygg.

Alternativtet er at Lunar høyner sitt bud og det er jo tross alt mer sannsynlig og nærliggende. Lykke til med beslutningen alle sammen!
Redigert 01.04.2022 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
MrLarsen
01.04.2022 kl 17:31 4195

Hva er begrunnelsen for at Instabank er verdt mer? Budet tilsvarer ca. P/B på 2, som er omtrent det samme som NOFI ble solgt for.

BRA og KOMP er priset til 0,7-0,8 P/B. Disse er også verdt P/B 2, så da aksepterer jeg budet fra Lunar, og kjøper BRA og KOMP i stedet. Førstnevnte har tjent MNOK 400 siden Y2017. KOMP har nok lært av tapene i fjor, og kommer sterkt tilbake.
rogerg
01.04.2022 kl 22:30 4138

For meg blir det å sammenligne med BRA og KOMP helt feil. Selv om de er i samme sektor, veldig forskjellige banker. BRA, KOMP vokser ikke i øyeblikket og sliter med fallende ROE. Instabank er i helt andre enden av skalaen.

P/B verdsettelsen er også ganske underordnet for et vekstselskap av Instabank sitt kaliber. En premierabatt basert på en historisk aksjekurs 6 mnd bak i tid, passer også dårlig til et selskap som vokser så mye. Den eneste fornuftige verdsettelsen er å se framover, minimum 12 mnd horisont.
Tilbake på Q4 presentasjonen guidet Instabank ca. 115-120 mill (2022) og ca. 230 mill i 2024. Med en slik vekst liggende foran seg i generering av bunnlinjen er det utfordrende å treffe riktig i verdsettelsen. Men dersom vi legger et 12 mnd perspektiv til grunn og antar at inntjeningen etter skatt 12 mnd fram i tid er ca. 170 mil, prises Instabank med foreliggende bud til en P/E 7,2. (1229/170). Det er vel ikke spesielt sprekt og vi har ikke hensyntatt den videre veksten i selskapet. Fortsetter veksten i samme tempo til og med 2026, har Lunar nedbetalt kjøpesummen i løpet av 5 år. (Forutsetter 30% årlig vekst)
Vi har heller ikke tatt hensyn til X-faktoren i selskapet, dvs. fintech og ledelsen. En pris pr. aksje på kr 4,5 priser selskapet til 1,5 mrd og 5 kr pr. aksje til 1,66 mrd. Dersom vi legger 170 mill i inntjening til grunn for å ta høyde for at det er et betydelig vekstselskap, tilsvarer dette P/E på 8,8 og 9,8. En P/E prising på 10 (170 mill i inntjening) tilsvarer en aksjekurs på ca. 5,12 kr.

Min påstand som jeg har forsøkt å belyse er at budet ikke tar hensyn til veksten i selskapet og X-faktoren. (Vi har heller ikke hensyntatt at Lunar sannsynligvis kan drive Instabank videre med helt andre kapitalkrav. Dersom banken blir en en del av Lunar)

Dette i sum bør få flere enn meg til å sitte stille i båten! Det er også selvsagt en grunn til at akseptfristen er satt såpass tight. Alle vet at Q1 blir bra og at den stigende trenden til Instabank bare fortsetter.
Redigert 01.04.2022 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
Kitchen
02.04.2022 kl 00:06 4106

Toget er nok gått. Styret anbefaler og alle toppaksjonærer aksepterer. De er på over 70% aksept før det ble offentlig kjent.
Ser ikke noe håp for at de ikke oppnår 90%. Det eneste måtte være om det dukker opp en ny budgiver ut av det blå, men det er lite trolig.
Jeg kommer i alle fall til å selge mine aksjer om det ikke dukker opp et konkurrerende bud.

Mulig jeg benytter anledningen til å flytte mer over til Komp eller Bra, hører Faldnes kjøper seg opp i Komp og det er antagelig et godt tegn.

Er enig i at Instabank i mindre og mindre grad kan sammenlignes med Komp og Bra. Insta var i ferd med å bli mer og mer en boliglånsbank for kunder med betalingsutfordringer mens de to andre fortsatt er rene forbruksbanker. Selv om Insta i det siste har hatt mye bedre vekst innen boliglån er det ikke nødvendigvis slik at det blir flatt fremover for Komp og Bra. Markedet i norden kan normalisere seg og gi en moderat vekst og det finnes muligheter for vekst i å ta med konseptet med til Europa.
Tradinator
02.04.2022 kl 09:45 4043

Jeg solgte og tok budet. Hadde håpet Insta skulle få leve litt lenger, men pengene er reinvestert i Observe. Den handles enormt gunstig og har superpotensiale.
Hartepool
02.04.2022 kl 20:51 3974

Enig med rogerg i det meste.
Men …løpet er desverre kjørt.
Samtlige aksjoner av 20 på topp har signert.
Men hadde gjerne sett eventyret fortsette med Berg ved roret.
Hvem vet,kanskje han bruker tiden godt og tenker ut noe « supersmart « … som i Marius Muller sangen « du trenger bare ringe å si hei,vi kommer alltid løpende til deg «…..han trenger bare ringe instaaksjonærene , så er finansiering av et nytt Berg-eventyr på plass.
Redigert 02.04.2022 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
rogerg
03.04.2022 kl 21:22 3828

Jeg håper flere har reflektert over budet fra Lunar i helga. Husk at det er fra 70% - 90% det må jobbes for å få aksept, dersom ikke budet er eksepsjonelt! Jeg håper jeg har belyst at det er det ikke! Husk at vi som ikke aksepterer gjør en jobb for alle aksjonærene, dersom ikke 90% oppnås. Hvordan er reglene, må akseptprosent oppgis når fristen er ute?
Kitchen
03.04.2022 kl 22:19 3785

Når fristen går ut må de varsle hvor mye de har oppnådd.
Hvis de ikke oppnår 90% kan de forlenge tilbudsperioden opptil flere ganger, slik som Nordax gjorde når de kjøpte Nofi
De kan også i teorien senke akseptgrensen sin ned til det de oppnår og la stakkarene som ikke selger sitte igjen som minoritetsaksjonærer.
Men de vil nok i så fall gjenta tilbudet til de stabeisene som fortsatt sitter med aksjer. De fleste vil nok da innse at løpet er kjørt og selge.

Tipper på 95% aksept, der de fleste som ikke takker ja er passive aksjonærer som ikke gidder eller glemmer å svare.
Men for all del, lykke til med opprøret :)
MrLarsen
04.04.2022 kl 13:19 3671

Jeg er enig i noe av det du skriver rogerg, men jeg tror ikke på veksttallene som forespeiles. Jeg tror prisingen av Instabank er fair. Som i bransjen for usikrede lån, er det veldig mange konkurrenter til Instabank. Bl.a Bank2, Kraft Bank, Mybank, og utallige av de store bankene, tilbyr refinansieringslån med pant i bolig. Som sagt har jeg takket ja til budet, og kjøper mer i Bra og Komp. Litt mer i førstnevnte.

Hvorfor?

Brabank:
- veldig lavt priset, både P/B og P/E.
- banken fortsetter å tjene penger, kvartal på kvartal.
-> man må ikke glemme at resultatet av fusjonen mellom Easybank og Brabank kan ta noe tid. Likevel har ledelsen fra Easybank(som jo leder den nye banken), allerede vist at de ligger langt foran det som presentert før fusjonen.
- Det er solgt portefølje på MNOK 781 i 2021. Dette er primært misligholdte lån fra «gamle» Brabank. Dog nøytral resultateffekt! Det er opplagt at dette påvirker ROE, men som forespeilet i fusjonsprospektet.
- > ROE i 2021 er likevel mye høyere enn forespeilet i fusjonsprospektet - 10,7% vs. 8,7%.
- Resultat etter skatt er nesten MNOK 30 høyere enn det som var forespeilet i fusjonsprospektet. Tar man med fremførbart underskudd, er det formidabelt.
- Det er allerede tatt ut MNOK 85 i fusjonssynergier.
- Spania gir store muligheter. Kapitalkravene er halvparten av Norge, så der kan det forventes minst 25% ROE.
- Norge har åpnet opp etter Covid-19, og vi ser allerede at nordmenn økte usikret gjeld i mars med MRD 1,5. Brabank har sikkert en del av denne økningen.
- MNOK 300 i utlånsvekst i Finland i Q421, som fortsetter i 2022.
- Forventet resultat for 2022 ihht. prospektet er på MNOK 211. Det er ingen grunn til at dette ikke skal oppnås.
- Utbytte rett rundt hjørnet på kr 0,67 pr. aksje, og økende i årene fremover.

Komplett Bank gikk på en blemme i høst, med tapsbringende salg av NPL på MNOK 700, men de kommer helt sikkert tilbake. De hadde vekst år til år, vekst i Q4 i Finland og Norge. Litt tilbake i Sverige. Total vekst i 2021 på 1,8%.
baltuz
05.04.2022 kl 07:19 3544

Alt ser bra ut for INSTA men det er selvfølgelig usikkerhet med fremtiden. Jeg har også vært med siden 2016 og hadde planer å bare sitte videre og ventet en gradvis verdiøkning år over år.

Prisen er likevell bra, og det er slik det fungerer med bud. En kan ikke regne med å få betalt ubegrenset for fremtidig inntjening. Fremtiden er som vi vet langt mer usikker enn som så.

Det skal ikke mere til enn et boligprisfall med litt variget før alle forutsetninger endrer seg for INSTA boliglånkonsept .

rogerg
05.04.2022 kl 09:57 3490

Utfra tilbakemeldinger, kan det se ut som jeg er ganske alene med mine analyser og argumenter. Jeg får ta med det i betrakningen de neste dagene.
MrLarsen
05.04.2022 kl 10:40 3465

Det er helt sikkert flere som er enig med deg, men investorer som har vært med lenge, er trøtte og lei. Og da er en exit kjærkommen, til en ok pris. Det er neppe uten grunn at Lunar kjøper Instabank nå, til en god pris for aksjonærene ift. hva Intabank har vært omsatt for det siste året, men for Lunar, et knallkjøp ift. å måtte starte opp noe eget.

Det går også rykter(og presiserer rykter) om at det har vært interessenter som ville kjøpe Brabank, vel vitende om at aksjonærene var trøtte og lei.
baltuz
05.04.2022 kl 11:58 3438

Ja dette er en risiko særlig i selskaper hvor det er lav likviditet i handelen på børs.

Riktignok en annen bransje men Høegh Lng ble tvangoppkjøpt i fjor høst av hovedeier og tatt av børs. Der var riktignok hovedeier så stor at han kunne gjøre det alene, men det er en fare med å sitte long når kursen har gått ned og ligger nede over tid.
Kitchen
05.04.2022 kl 12:06 3429

Noe mer du kan fortelle om de ryktene du sikter til. Har du kilder eller kan peke på en retning hvor dette kom fra?
Er dette en pågående interesse eller noe som har avtatt nå?
MrLarsen
05.04.2022 kl 16:51 3372

Bare rykter. Det var visstnok for ca. 7-8 måneder siden, da kursen var ca. kr 8,50. Hadde det vært forelagt et reelt bud, hadde det kommet børsmelding. Det er selskapet pliktig til. Men det er ingenting i veien for at styret får henvendelser fra interessenter som sonderer.
McCartney
05.04.2022 kl 17:42 3344

Jeg signerte salgspapirene idag. Glemte å spørre når penga kommer på konto..... kan vel ikke være langt unna tenker jeg.
Det ble uansett en god deal for meg 👍
MrLarsen
05.04.2022 kl 17:52 3338

👌
baltuz
05.04.2022 kl 18:09 3323

pengene kommer nok ikke før i slutten av mai. Det skal godkjennes av finanstilsynet først om jeg forstår det riktig.
Kitchen
12.04.2022 kl 10:56 2980

Fristen for aksept gikk ut i går og de oppnådde hele 97%. Oppgjøret kommer i løpet av våren etter nødvendige formaliteter er på plass.
De som ikke solgte vil så til slutt bli tvangsinnløst og får sitt oppgjør på sensommer/høst.
PeterTorman
14.04.2022 kl 00:38 2893

Kredittkort blir mer og mer aktuell som et alternativ til forbrukslån og andre usikrede lån. Nå kan man også bruke kredittkort-rammen man får av bankene som penger man kan betale utover å "dra kortet".
Kilde: https://beste-kredittkort.no/
McCartney
14.04.2022 kl 18:52 2804

Instabank ble min beste investering i 2022 så langt.
Jeg kjøpte enda fler aksjer før fristen gikk ut. Det var jo penger på gata, kjøpte på 3.70 og fikk solgt på 3.75 uten risiko. 👍💰
cptghost
10.05.2022 kl 13:16 2515

"I 2022 har flere begynt og bevege seg fra forbrukslån og smålån over til kredittkort med høyere kredittgrense, og lavere renter" Kilde: https://www.kredittkortlisten.no
Instabank kjører også sin egen variant av kredittkort som kan være noe som kan drøftes i dette tilfellet.
McCartney
25.05.2022 kl 21:49 2263

Hahaa!
Finanstilsynet godkjente ikke første versjon av salget til Lunar.
Da kan det bli interessant å se hvis det dykker opp en annen interessert kjøper før Lunar event får OK i neste runde.
Nå er det nye muligheter, og selvsagt nye risikomomenter.
Tror uansett at dette er positivt for oss aksjonærer i løpet av dette året. Dipper kursen, så kjøper jeg mer.👍
McCartney
30.05.2022 kl 09:54 2097

OK, da har de sikret seg mine aksjer. Borte er de fra min VPS. Får seg hvilken dag penga kommer, og hva jeg skal finne på med de.....?.💰💰
McCartney
30.05.2022 kl 17:12 2036

Hmm, nå på ettermiddagen poppet plutselig Insta bank aksjene inn igjen på min VPS konto, men nå med inngangsverdi 0 kr......
Synes dette roter til hele bildet hos meg nå.
Noen andre som opplevde det samme idag? Og hva er egentlig status her nå?.
baltuz
18.06.2022 kl 20:51 1789

Det ser ut som en avklaring drar ut. Er det noen som har en formening om dette. Er det risiko for at det ikke går i orden ned Finanstilsynet?
rogerg
20.06.2022 kl 14:11 1687

Tja, det kan vel være en risiko for det. Vi bør vel få en avklaring på dette i løpet av juli måned?