RECSI uke 14

Null
RECSI 04.04.2022 kl 06:54 60974

Var en spennende uke med mye som skjedde i uke 13.

De som graver fant nye ny informasjon, om ting som rører seg rundt oppstart av ML.
Det er også endel fine ting som holder på å utvikle seg med tanke på politiske besluttinger.

Kan vel også være bra å ta sine posisjoner inn mot den stille påskeuken, der OSE er stengt lengre enn andre makredsplasser.

Personlig så føler jeg vel at vi bunnet ut på 14 tordag og at veien nå er stbilt oppover mot 20 i første omgang.

blir en flott uke dette også med påske start til helgen.

Uke 12 startet på 14,66 og endte på 15.10 så kursen gikk ikke så mye.
Satgser på 16 i løpet av denne uken for min del....

Den nye hovedeieren er positiv og ønsker en oppstart i 2023, så nå er det er positivt.


NULL
Slettet bruker
07.04.2022 kl 14:14 5593

Vi kan jo leke litt med tall på ML ved full kapasitet:

Polysilicon ved ML: 20.000 MT
Cash cost Poly: 15 USD per kg (veldig konservativt - tar høyde for litt høyere kostnader i en oppstartfase)
Markedspris Poly: 30 USD per kg

Netto 15 usd per kg, skulle vel bli EBITDA pr år: 300musd bare Poly, så kommer Silan i tillegg. Noen som har noen tall her?

Kom gjerne med kommentarer på om jeg regner riktig?
Slettet bruker
07.04.2022 kl 14:19 5543

Ditt regnestykke høres forøvrig riktig ut det, men er det ikke 18000 MT kapasitet på poly i ML? Og 2000 MT i Butte, totalt 20000 MT.

En annen faktor er at om de benytter ML 100% til Poly, så er det ikke noe kapasitet til silan. Slik jeg har forstått. Mulig jeg har misforstått, men tror ikke det.

Et scenario er jo 9000MT poly 50% og 12500MT silangass 50%.

Om resultatet etter fratrekk av produksjons/cash cost er ren netto på bunnlinja eller Ebitda ble jeg usikker på nå, det er jo en forskjell der. Må lese de analysene fra husene tror jeg. Husker ikke nå i farten, og det er litt fjernt for meg enda å tenke på disse tingene. Selv om det er litt gøy :P
Redigert 07.04.2022 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
07.04.2022 kl 14:51 5389

Når man først holder på å regne - lag et regnestykke på dette worldwide så tror jeg det blir behov og god avsetning for produktene til RECSI. Regner med - forutsetter at de omstiller seg etter behovet. https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/04/07/7848660/2.400-solcelleanlegg-ble-koblet-til-stromnettet-i-norge-i-fjor?internal_source=sistenytt
Stabukk
07.04.2022 kl 15:22 5254

Enig med både uchi, jokke og Skalleknarp! Steg ein for nytt styre blir å "levera" god kommunikasjon, om blant anna avtalar for gjenåpning av ML.
Positiv psykologi blir ofte undervurdert i meglarhusa sine analysar. Her er eg sikker på at Hanwha vil bidra til at Rec også "leverer" bedre enn för.
Slettet bruker
07.04.2022 kl 16:48 5017

Kan dette bli naboen til RECSI?

Graphite One Signs MOU with Experienced Lithium-Ion Battery Anode Producer for Design, Construction and Operation of US Based Anode Facility

GRAPHITE ONE INC. (GPH: TSX‐V; GPHOF: OTCQB) continues to develop its Graphite One Project (the “Project”), whereby the Company could potentially become an American producer of high-grade anode materials that is integrated with a domestic graphite resource.

The Project is proposed as a vertically integrated enterprise to mine, process, and manufacture high grade anode materials primarily for the lithium‐ion electric vehicle battery market.

As set forth in the Company’s Preliminary Economic Assessment, potential graphite mineralization mined from the Company’s Graphite Creek Property, is expected to be processed into concentrate at a graphite processing plant.

The proposed processing plant would be located on the Graphite Creek Property situated on the Seward Peninsula about 60 kilometers north of Nome, Alaska.

Graphite anodes and other value‐added graphite products would be manufactured from the concentrate and other materials at the Company’s proposed advanced graphite materials manufacturing facility expected to be located in Washington State.

The Company intends to make a production decision on the Project once a feasibility study is completed.

https://batteriesnews.com/graphite-one-lithium-ion-battery-anode-producer-construction-us-anode-facility/
Slettet bruker
07.04.2022 kl 17:44 4821

Er det noen som vet hvor lenge Rec har opsjon på Yulin og hva de må betale for å oppnå 50%?

Ser ut som denne opsjonen gikk ut i januar 2021?
Redigert 07.04.2022 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
manman01
07.04.2022 kl 18:22 4733

Store ambitioner, og store planer.


Q CELLS rebrands itself Qcells as it signifies shift to new business model
https://www.pv-tech.org/q-cells-rebrands-itself-qcells-as-it-signifies-shift-to-new-business-model/
APRIL 7, 2022
"
Q CELLS has rebranded itself as Qcells and has adopted a new logo and brand platform as its strives to move from being a PV module maker to a clean energy solutions provider.

Announced this week (5 April), Qcells plans to apply the new brand identity to all its facilities, products, packaging, website, social media and sports marketing campaigns within the first half of this year.

Qcells said the brand (pictured above) supported its efforts to “expand its business portfolio throughout solar cells and modules and energy storage system, as well as solar power plants and energy distribution.”

The rebrand comes shortly after Qcells owner, Korean chemicals company Hanwha Solutions, announced an “ambitious plan” to revitalise US solar manufacturing by increasing its stake in polysilicon producer REC Silicon and restarting production at Moses Lake polysilicon factory in Washington.

Speaking at the time, Hanwha Solutions said the acquisition was “prelude to Hanwha’s larger ambition of rebuilding the full US solar supply chain”.

...
"
Redigert 07.04.2022 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2022 kl 18:26 4715

Dette blir stort 👍
Småplukker
07.04.2022 kl 18:36 4687

Lov å håpe på kurs over 15 kr til nyttår?

Har begynt å senke forventningene en smule ;-)
Slettet bruker
07.04.2022 kl 18:43 4654

Hanwa - "vi har penger i bøtter og spann, og har en schvæææær plan for ML og Usa!"

Markedet - "meh.."
Slettet bruker
07.04.2022 kl 18:54 4588

😂 Nå er det bare å glede seg. Vi vet vel av erfaring at ingen ting skjer i RECsi før børsmelding.

Det som er fint nå, er at vi allerede vet en hel del om Hanwha sine planer. Vi vet også at skatteloven i Washington state er signert, og at salget av fabrikken til RECsi snart går igjennom.

Ingen ting av dette er børsmeldt/ men snart så bekrefter Hanwha oppstart og RECsi sine avtaler.

Da skal nok 20 milliarders-anlegget i Moses Lake få skinne, og hele selskapet prises på nytt⚠️

Nå er jeg mest glad for at risikoen i aksjen i det vesentlige er tatt bort. Og, så håper jeg på at RECsi tar flyttebilen over og noterer seg i USA.
Onmyway
07.04.2022 kl 19:07 4532

Markedet: Show, don’ tell.

Jeg skylder mange av dere her inne mye for å grave frem all denne informasjonen. Hadde ikke sittet så trygt i REC uten!! Dette har tatt lengre tid enn jeg trodde, men med alle de bitene av puslespillet vi sitter med nå, er det bare å glede seg.
Slettet bruker
07.04.2022 kl 19:07 4654

Mye kan tyde på at HS kommer til kjøre på, og venter ikke på BBB.
Vil tro at vi vil snart få første stikk, at nabotomta er solt, og så kommer set mer og mer etter hvert.

Denne rebrandingen gjør de ikke uten at planen er klar. "Taima og terettelagt!"
Slettet bruker
07.04.2022 kl 19:40 4516

Fantastiske nyheter du deler Manman, takk som alltid! :)

Enda en gang viser Hanwha handling bak sine ord. Altså, hvordan kan man ikke være fornøyd med slike eiere? Så proaktive, fremoverlente, aggressive og de putter pengene der munnen er. Det beste av alt er at de har ca 20 - 25% markedsandel i USA, er verdensledende og har så mye kompetanse som vil gagne REC positivt. Jeg elsker det!

Denne buen bare spennes mer og mer for hver dag, men før eller senere vil REC selv bekrefte alle nyhetene som har blitt gravet frem og diskutert og da kommer det til å smelle. I mellomtiden er det bare å fortsette å akkumulere. Det er snakk om noen uker før Hanwha offisielt tar over aksjene. Ting kommer til å gå fort etter det, basert på Hanwhas historikk. Vilter beskriver det godt.

Jeg sier det igjen;

Om noen uker er Hanwha inne som storeiere.
Om noen uker får vi ny styremedlemmer og styreleder.
Om noen uker blir nabobygget til REC kjøpt opp og tanken er å ha fabrikken klar til produksjon innen Q3 2023.
Når det nye styret er på plass, vil de nok ansette en ny CEO som kan være med på å ta REC til nye høyder selskapet aldri tidligere har nådd. Vi aksjonærer burde juble.

Hanwha vil sette i gang med og uten SEMA, men hvis SEMA blir implementert, vil de investere enda mer i US verdikjeder. Forhåpentligvis blir SEMA banket gjennom i sommerferien (Manchin vil ha dette gjennom før ferien) og dette vil sørge for at REC vil få nok kundemasse til 100% kapasitet og utvidelser/nye fabrikker til Q2/Q3 2024.

Markedet derimot er ikke villig til å prise noe av dette inn. Fremmedfrykt og amatør journalistikk har påvirket mange individer. Marker mine ord, innen kort tid vil folk angre på om at de ikke kjøpte på 20kr, så det å kunne kjøpe til 14kr eller forhåpentligvis enda lavere, ser jeg på som en gavepakke!

Vår tid kommer. Når vår tid kommer vil det være livs endrende og gjøre opp for flere år med frustrasjon. Det er jeg helt overbevist om. REC kommer til å 3-4x også stabilisere seg på et nytt nivå, men det skjer ikke før REC Silicon selv bekrefter Hanwha sine planer og vi får en konkret plan på veien videre.
curvike
07.04.2022 kl 21:05 4289

Status på naboeiendom til Rec.
Endret fra "pending feasibility" til bare "pending".
Det nærmer seg "sold"

https://www.cbmoseslake.com/p/79/1697175
Slettet bruker
07.04.2022 kl 21:15 4388

🤣👍
Viktig med forventningstyring 👏
Jeg er fornøyd med 20,- til nyttår faktisk. Egentlig ikke så farlig med 16 heller.
Så lenge HS/QCells satser like hardt som de har gjort det siste året så blir dette fantastisk!
omac
07.04.2022 kl 21:18 4416

Om så er tilfelle er forskjellen denne, da er den nok solgt snart
Pending Feasibility – Contract from buyer has been accepted. The seller is awaiting satisfaction of the buyer’s feasibility study. Similar to Pending Inspection, but most frequently used for land purchases that include lengthy and detailed feasibility studies.

Pending – Contract from buyer has been accepted. The inspection contingency has been satisfied and the transaction is proceeding towards closing.

Småplukker
07.04.2022 kl 21:29 4453

Innrøm at det HADDE vært litt morsomt om det var USAs største pølsekiosk som skulle inn i lokalene? Om ikke annet for
å se Nemi skrive 5 sekunder etter: Som jeg har sagt hele tiden. Pølser.
Slettet bruker
07.04.2022 kl 21:30 4453

Høres nesten ut som det bare mangler et bankoppgjør og signatur på endelig kontrakt.

Nå er det bare å krysse fingrene for at det ikke er en ny rekepillefabrikk, for Stillehavsreker.
Slettet bruker
07.04.2022 kl 21:35 4423

Jeg har lett litt i gamle tråder igjen for å prøve å oppsummere spekulasjoner for min egen del.

Det er vel ikke så utenkelig at det nå er snakk om HS og G14 (nevnte "backup offer" ) som er budgivere på tomten over gata, og at Rec har måttet se på hvordan de skal klare å spille på lag med begge to i årene som kommer?

Min tanke er at Rec har funnet ut at de blir nødt til å utvide tomta for å blant annet få til en "ko-lokalisert" fabrikk med G14, hvis HS/QCells nå kjøper opp fabrikken over gata?

Ref:
Woodinville, WA & Moses Lake, WA (October 13, 2020) – Today Group14 Technologies (Group14), a global provider of silicon-carbon composite materials for global lithium-ion (Li-ion) markets, and REC Silicon ASA (REC Silicon), the leading producer of advanced silicon materials, announced the two are partnering to develop a full-scale, co-located commercial production facility at REC Silicon’s Moses Lake plant.

https://www.globenewswire.com/news-release/2020/10/13/2107180/0/en/rec-silicon-group14-technologies-and-rec-silicon-announce-u-s-advanced-silicon-anode-production-facility-to-meet-demand-for-electrification-of-everything-decade.html

Gleder meg til alle brikkene faller på plass :)
Slettet bruker
07.04.2022 kl 21:39 4392

Ikke sikkert du tar helt feil. Jeg har tidligere spekulert i at AKH kan gå inn i en JV med G14, hvor Rec blir leverandør. G14 sin modell bygger helt tydelig på at de gjerne inngår JV for å bygge fabrikk, se til Sør-Korea hvor gjorde nettopp dette med SK Materials.

AKH har nok ikke kapital enda for å dra igang et så stort prosjekt, det har Hanwha. Vetta fasikken jeg, men her er det helt klart masse som kan skje. For et spennende case Rec egentlig er.

Edit: Snakker om AKH i fortid her, de er jo nå ute. Og jeg tror Hanwha nå vil vise muskler.
Redigert 07.04.2022 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2022 kl 21:45 4336

Når du sier det, så nevnes jo faktisk energy storage som en del av nye "QCells".

Er det mulig med et JV mellom G14 og Hanwha/QCells her?
Jeg synes det høres litt rart og usannsynlig ut, men ikke vet jeg hvis QCells har planer om å "utvikle seg som selskap".

Slå gjerne hull på teorien den som kan.
Slettet bruker
07.04.2022 kl 21:53 4605

Nettopp derfor ser jeg på dette selskapet som det mest spennende caset på Oslo børs per i dag.
Masse kan skje som vi vet + det kan skje større ting enn vi selv har tenkt på. Det er en grunn for at Hanwha ville betale seg inn her mens vi hører og ser at det er store planer i USA og EU . Mange brikker vil falle på plass veldig snart det er jeg liten tvil om.
MySpace
07.04.2022 kl 22:51 4350

Pølsekiosk hadde vært morsomt, men rekefabrikk hadde vært morsommere.
MySpace
07.04.2022 kl 23:04 4266

I dagens artikkel i PVtech står det:

"Qcells said the brand (pictured above) supported its efforts to “expand its business portfolio throughout solar cells and modules and energy storage system, as well as solar power plants and energy distribution.”

Tenker at Qcells and Hanwha skal gjøre flere oppkjøp i Nord-Amerika fremover hvis de skal realisere den visjonen. Blir interessant å se hvordan de tenker eierskap i andre selskaper de kjøper opp. Det betyr også at de trenger kapital til å kjøpe opp eller kjøpe seg inn i andre selskaper. Det kan hende at det holder for dem å ha en majoritetsstake i REC bare så lenge de kan gønne på med ML-åpning og sikre tilgang til råvarer. QCells vil uansett være den største kunden.
Slettet bruker
08.04.2022 kl 08:44 3738

Hadde vært morsomt med melding etter børsslutt i dag.
solfylt
08.04.2022 kl 09:10 3563

Sånn ved 18-tiden passer fint 😀
Slettet bruker
08.04.2022 kl 09:21 3500

Stått i pending feasibility. Endret til Pending om du leser hva han skriver.
Slettet bruker
08.04.2022 kl 09:23 3482

Pending Inspection – Contract from buyer has been accepted. The seller is awaiting satisfaction of the buyer’s inspection contingency.
Pending Backup Requested – Contract from buyer has been accepted, but seller is encouraging other buyers to submit a backup offer in case the first buyer doesn’t complete the transaction.
Pending Feasibility – Contract from buyer has been accepted. The seller is awaiting satisfaction of the buyer’s feasibility study. Similar to Pending Inspection, but most frequently used for land purchases that include lengthy and detailed feasibility studies.
Pending Short Sale – Contract from buyer has been accepted. The seller is awaiting short sale approval from their lienholders.
Pending – Contract from buyer has been accepted. The inspection contingency has been satisfied and the transaction is proceeding towards closing.

https://www.findwell.com/real-estate-dictionary/definition/pending/
Redigert 08.04.2022 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
omac
08.04.2022 kl 09:29 3429

cbmoseslake er de som har listingen. Om de har endret status er nok det mer riktig enn remax og de andre som scraper den originale. Prøvde å sjekke wayback machine men den hadde ikke lagret den siden så jeg får ikke verifisert det så foreløpig står det på curvike sitt ord.
Slettet bruker
08.04.2022 kl 09:34 3414

Remax var litt tidlig ute der altså :)
Men da forholder vi oss til cbmoseslake om det er riktig.
Redigert 08.04.2022 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 09:34 3535

Uansett Kontrakt fra kjøper er akseptert og transaksjonen er i ferd med å avsluttes Blir spennende å se utfallet her.
Redigert 08.04.2022 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 09:35 3549

Nå håper jeg virkelig at kjøpet går gjennom fortløpende og at meldingene begynner å renne inn før vi til og med forventet det selv. Hanwha imponerer. Tror ikke billigsalget varer så lenge til, men har ikke mer krutt å laste opp for i dag, så får bare avvente. Ønsker alle en god fredag!
omac
08.04.2022 kl 09:43 3526

Hanwha gønner på, ingenting så langt har indikert at de er annet enn veldig offensiv. Det er ett vindu her nå å handle under 20 før en utløsende melding kommer, hvor stort vinduet er blir spennende
Redigert 08.04.2022 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
curvike
08.04.2022 kl 10:01 3437

cbmoseslake.com er primary broker.( Coldwell Banker). Listing Courtesy of: Coldwell Banker Tomlinson R& H.
De andre meglerne som har eiendommen listet nevner i sin annonse at Coldwell Banker er primary agent ( listing provided courtesy of : Coldwell Banker f.eks)
Vil tro at det er primary broker som har den riktige status på naboeiendommen til Rec.
Slettet bruker
08.04.2022 kl 10:07 3416

Jeg har ikke noe å kjøpe for som monner. Jeg har derfor sagt opp avtalen jeg har med meg selv, så belåner kontoen 20% for å kjøpe litt på disse nivåene.

Nedsiden er så liten i forhold til sannsynligheten for den større oppsiden.



Slettet bruker
08.04.2022 kl 10:16 3407

Jeg har bare følget med på Remax sin side, og den har vært "pending" i ukesvis, så det har da virket som de har kjørt alt "pending" under en kam.
Hvis cbmoseslake er den primære og de har gått fra "pending feasibility " til "pending" nå nylig, så er det jo spennende å se om det skjer noe snart.

Når var det HS formelt overtar aksjene sine?
Vil tro vi får vite noe rimelig snart etter overtakelsen.

REC har jo utvidelsen av tomten sin også, så her er det mye som kan skje det neste året:)