RECSI uke 14

Null
RECSI 04.04.2022 kl 06:54 62614

Var en spennende uke med mye som skjedde i uke 13.

De som graver fant nye ny informasjon, om ting som rører seg rundt oppstart av ML.
Det er også endel fine ting som holder på å utvikle seg med tanke på politiske besluttinger.

Kan vel også være bra å ta sine posisjoner inn mot den stille påskeuken, der OSE er stengt lengre enn andre makredsplasser.

Personlig så føler jeg vel at vi bunnet ut på 14 tordag og at veien nå er stbilt oppover mot 20 i første omgang.

blir en flott uke dette også med påske start til helgen.

Uke 12 startet på 14,66 og endte på 15.10 så kursen gikk ikke så mye.
Satgser på 16 i løpet av denne uken for min del....

Den nye hovedeieren er positiv og ønsker en oppstart i 2023, så nå er det er positivt.


NULL
Intravenøsiu
10.04.2022 kl 22:37 2818

Forøvrig interessant at det i denne prosessen går direkte fra triklorosilan til wafer.

I Moses lake så er det tre trinn, først lages triklorosilan (flytende ved romtemperatur), deretter videreforedles dette til monosilangass SiH4, som videre gjøres om til polysilisium i reaktorer.

Alle disse tre innsatsfaktorene er det marked for.

Den delen av anlegget som brukes til monosilangass (størstedelen av det fysiske anlegget) alene hadde en verdi på 10 mrd i 2021, fullt anlegg med reaktorer 16 Mrd.

Registrerer at en forumbruker som har så lite innsikt at det er null betegnelse av noe teknisk, og null bransjekunnskap kommer med løse påstander, men det er heller ikke uvanlig :D
Redigert 10.04.2022 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
omac
10.04.2022 kl 22:35 2766

Dette var trygt og veldokumentert, leste du det i noe du skrev selv kanskje. Hvis ikke kan du bruke google og finne denne saken til oss, jeg vet den ikke er der for jeg har fulgt REC tett i lang tid
StephanDerrick
10.04.2022 kl 22:29 2812

Anslaget om at REC bare er verdt roughly 5 kroner uten Moses Lake kommer fra en av analytikerne som følger REC silicon (hvem/hvilket meglerhus husker jeg ikke i farten da dette ligger noen måneder tilbake i tid) og har også blitt omtalt i norsk finanspresse.
Intravenøsiu
10.04.2022 kl 22:17 2854

"“Right now, other regions to a certain extent are stuck with a legacy product in PERC, and they want to extend it,” said Oxford PV CEO Frank Averdung. “In Europe, current manufacturing capacity is marginal, and you don’t have this legacy product. And for us, if we want the highest efficiency, we need the best performing bottom cell, and that of course is HJT.”

Polysilicon and beyond
With its recent disruptions, price increases, and concerns over forced labor, polysilicon’s supply chain offers a demonstration of the need for localized production from start to finish. While established players like Wacker and Elkem have the capacity to supply much of the polysilicon that will be needed by European manufacturers in the years to come, others are looking at ways to shake this up, and dramatically reduce costs in the process.

German startup Nexwafe is developing a technology that promises to replace the processes of polysilicon production, namely ingot pulling and sawing, with just a single step by creating silicon wafers directly from chlorosilane gas. The process promises, according to its creators, to cut the cost of wafer production in half, and to produce more uniform, high quality wafers than is possible with current technology. In late 2021 the company raised €39 million in investments and is planning to scale up a 500MW capacity plant at its site in Bitterfeld-Wolfen, Germany by early 2024.


Nextwafe har likheter med Cubic PV, interesant at et Europeisk selskap har lignende teknologi.
Redigert 10.04.2022 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
10.04.2022 kl 22:13 2872

DN har lagt ut denne artikkelen nå kl 21.38 som underbygger veldig mye av det jeg har skrevet tidligere i dag:

Paul Harper mener dagens situasjon minner om fjerde kvartal 2018 – da falt Oslo Børs 17 prosent
https://www.dn.no/bors/dn-aksjer/oslo-bors/wall-street/paul-harper-mener-dagens-situasjon-minner-om-fjerde-kvartal-2018-da-falt-oslo-bors-17-prosent/2-1-1200371

"DNB Markets-strategen ser tegn til at investorene posisjonerer seg mer defensivt, noe som kan tyde på frykt for nedgang i både økonomien og aksjemarkedet."

"Ifølge Harper er det klare indikasjoner på en aggressiv tilnærming til både renteøkninger og kvantitative innstramninger, en kombinasjon som kan gå hardt utover aksjemarkedene.

Sist det skjedde var høsten 2018, da hovedindeksen på Oslo Børs falt 17 prosent i løpet av fjerde kvartal.
Aksjestrategen mener det er lite sannsynlig at Norge denne gangen vil slippe unna."

Faller OSE 17% vil REC nok falle betydelig mer. Da er vi fort nede på emisjonsnivået på 10,80 som vi hadde høsten 2020.
Stabukk
10.04.2022 kl 21:39 3043

Takk, Vilter. Huska 400 mill. feil i farten. (Ikkje meininga å snakka kursen ned…).
Ser fram til nytt offensivt styre med positive meldingar og planar.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 20:54 3205

Hei Derrick, du utrykker deg som var du en kunnskapsbasert bidragsyter her inne, og du skriver at REC uten ML er verdt omslag 5 kroner. Kan du være snill å dele med oss andre det regnestykket du bruker for å komme frem til dette tallet? Ville satt stor pris på det. På forhånd takk.
Intravenøsiu
10.04.2022 kl 20:51 3219

Fullstendig skivebom, hovedutgiften er til karbid anlegg i reaktorer, Rec har nesten 2Mrd på bok.

Godt mulig du skremmer noen småaksjonærer med noen tusen aksjer med tullet ditt, men vi som har lest kvartals og årsrapporter har fått med oss estimerte kostnader ved oppstart gjennomskuer glatt agendaen din.

Redigert 10.04.2022 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2022 kl 20:46 3257

140 000 000 aksjer til 20
Kroner per stk. 2,8 milliarder.

Det er noen her inne som bruker mye tid på å snakke aksjen ned i dag. Sånn ca hele tiden:) Får du/dere betalt for det eller bare ingen å leke med?
Slettet bruker
10.04.2022 kl 20:39 3297

Istedet for omtrentlige antagelser der kun negativ utvikling anses som sannsynlig kan du ikke kvantifisere/tallfeste nedsiden i Rec som du etterlyser? Eller er det slik at du ikke er i stand til det ei sannsynliggjøre en mulig oppside kvantitativt. Jeg betviler du kan noe som helst og ser gjerne du holder deg unna med din vikarierende agenda. Dette blir fordummende, og med alle de oppegående deltagerne her må du forstå at du ganske enkelt gir et inntrykk av å ikke være helt der "fremme" for å si det høflig.
omac
10.04.2022 kl 20:39 3281

Alt er skummelt, ML kan og treffes en meteor. Vi er alle klar over oppside og nedside og ikke minst det grønne skiftet og energifrigjøringen fra Russland. Når vi legger sammen alt dette så kommer vi til at oppsiden er betydelig større enn nedsiden og har derfor ervervet aksjer.

For all del, det er bare å legge frem fryktscenarioer, jeg kan sikkert komme opp med flere titalls på 5 minutter for alle selskapene i verden, verden er usikker.
Redigert 10.04.2022 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
10.04.2022 kl 20:34 3060

En oppstart av ML uten BBB/Sema i bunn vil være en veldig mye mer risikofyllt affære for REC.
I et slikt scenario skal man også i større grad frykte at det "styres mot" et emisjonsbehov som vil vanne ut minoritetsaksjonærene.
Stabukk
10.04.2022 kl 20:22 3134

Nettopp, Småplukker! Hanwha har ikkje brukt ca 2,4 mrd kr for å bli største Rec-eigar utan ein plan om restart av ML. Har sjølv tenkt å gløyma det kortsiktige bildet og ser fram til at det blir lagt stein på stein dette og neste år. Og har vi gløymt kva pris Hanwha betalte per aksje?
Småplukker
10.04.2022 kl 18:57 3346

Poenget Derrick (noen som husker han mer kjente tyske detektiven med samme navn?) ikke later til å se, er at Hanwha TRENGER IKKE Sema for å sette igang fabrikken i ML.
De er store nok til å trenge en god del av det som produseres selv, og har garantert gjort avtaler med andre i USA om levering. I tillegg kommer det europeiske markedet, som nok trenger en ML2 startet opp. Klarer ikke se hvordan dette ikke går veien.
Hadde du vært like dyktig sporhund som din tyske navnebror hadde du sett det også, Stephan Derrick, hehe.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 18:52 3334

Så du tror oppriktig på at Hanwha kjøpte for X-antall hundre millioner kr for å ha litt ekstra skrapmetall liggende i tilfelle de kunne få bruk for det i andre prosjekter?
StephanDerrick
10.04.2022 kl 17:55 3516

Dersom du mener at kraftige renteøkninger og QT-operasjoner er tynne argumenter kan du ikke ha operert lenge i aksjemarkedet.

Confirmation BIAS gjelder nok i større grad de som allerede sitter i en aksje og ikke minst de som sitter med et kanskje større tap.
Jeg har ingen problemer med å se oppsidepotensialet dersom ML-åpner igjen. Det er stort sett gjennomgående denne siden som dekkes på forumet og som man ønsker å dekke. Minst like viktig er det å belyse nedsiderisikoen og utviklingen i denne, slik at eksisterende og potensielle investorer i REC skal evne å i størst mulig grad å ta kvalifiserte og riktige valg til glede for lommeboka.
StephanDerrick
10.04.2022 kl 17:37 3603

Enig i at riktig kurs er langt over 20 dersom ML åpner igjen fundamentert i gunstige føringer fra politisk hold i USA.
Men dersom ML ikke åpner igjen er REC verdt noe slikt som 5 kroner. Det er nettopp derfor kursen ligger der den nå ligger. Dagens kurs reflekterer det store utfallsrommet.

Frykten min er ikke bare det makromessige som jeg allerede har beskrevet knyttet til FED ( renter og QT-operasjoner). Men like mye hva Biden kan få til eller snarere ikke få til. Senhøstes er det mellomvalg. Amerikanerne sliter allerede med stigende renter (viktig boligrente passerte nettopp 5%), skyhøye drivstoffpriser og andre inflatoriske problemer. Da er det stadig mindre og mindre sansynlig at Biden vil få til noen politiske miljøpakker som vil være til gunst for REC silicon.

Slik jeg ser det er utfallsrommet for stort og risikoen for stor i REC mtp det kortsiktige til mellomlange bildet.

mars 2022: BBB plan is dead
https://www.forbes.com/advisor/personal-finance/build-back-better-plan-dead/

Slettet bruker
10.04.2022 kl 16:30 3813

Her gjentas mye opp og opp igjen, som resten av trådene har vært siste par årene.

Husk at om folk ikke skriver 900 og 70 linjer pr innlegg, så vet de fleste alt av info her (om man har vært inne noen mnd/år).

Hadde vært fint om man kunne slutte med disse ytterpunktene, da dette virker som desperate trade verktøy.

De fleste som sitter, vet at det er profit eller griseprofit her, men at man ikke kan enes om å bruke energien på å kartlegge mulige trekk fra Koreanerne og hva som kan skje, er meg helt utrolig! Tyder på at de fleste her sitter med småpenger og skriver at de har så så mye, legger vel på en null mest trolig. Har du noen millioner inne i et case, så vil man belyse og avdekke senarioer før de skjer.

Jeg driter i om du er short, langsiktig eller trader. For jeg har min egen agenda som alle andre, og selger ikke på 20kr, sikkert ikke på 40 heller (om det skjer før jeg fyller 70 og mann min er 100).

Flere hevder seg erfaringer i hytt og gevær, så hva vil man gjøre om vi blir plukket av OSLO? Jo vi sitter på til USA, MEN hva gjør vi om det skal av alt av børs, og innlemmes i ett av de to de har kjøpt med... Jo som jeg ser det, så må man sørge for 10% (15% helst), så kan man gjøre ting. Husk at de kan også skape ett non profit system (vet det ikke er rett eller legalt), som gavner allerede eid poster..

Jeg kjøper når kan frigjør andre midler hele veien, og det vil jeg gjøre alt under 20kr, kanskje enda 5kr om neste børsdager viser seg å komme med helt nytt info, som en xfaktor. Det er kun xfaktorene som sørger for fart, og det har jeg spådd par ganger tidligere siste tiden (30mnd).

Jeg er realist, med troen på caset, så får vi håpe det kan diskuteres på et normalt nivå og ikke dette nivået som RECSI trådene faller i hele veien!

Jeg har brukt denne blokker knappen godt og fått unna de værste short/trader skallene, det anbefales!

manman01
10.04.2022 kl 16:25 3843

Confirmation bias gælder begge veje, og du jagter tydeligvis nyheder i den anden ende (: Intet er sikkert, og meget kan ske. Lad folk gøre deres egne meninger, og stop med at fremvise dine egne som den sikre skæbne når argumenterne er så tynde (:

God søndag (:
MorganKane
10.04.2022 kl 16:06 3917

Dette er ikke noe kupping av styret. Aker har solgt seg ut. De har derfor ingen Interesse av å fortsatt være involvert i driften. Da MÅ Habwha ta over. At det skulle skje var 100% sikkert. De som så på dette som negativt solgte seg dermed ut for 3 uker siden eller når det var (når Habwha kjøpe seg opp). Det er ingen store som systematisk har redusert postene sine. At noen av de ser det som negativt er derfor feil.

Eneste forskjellen er at dette skjer nå en god stund raskere enn man trodde. Slik jeg ser det har nok de fleste trodd at Hanwha først ønsket å offisielt å ta over Røkke sine aksjer før disse forslagene om styreendringer ble lagt frem. Meg selv inkludert egentlig (se tidligere post på Hydrogpro tråd). At dette nå skjer betydelig raskere er svært positivt (spesielt med Tyskere ombord) siden det sier noe om hastigheten på tingene fremover. Dermed tror jeg Sa2ri får rett; Blir nå travelt for mange, inkl for deg SephanDerrich (og shorten), å komme seg inn. Gudene vet hva som skjer den første timen i morgen, men kan garantere (nesten) at Recsi skal kraftig opp i løpet av dagen.
Redigert 10.04.2022 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.04.2022 kl 15:56 3987

Samme registrerte jeg når forslaget kom. Kan ikke skjønne at noen er negative til styreforslaget kontra hva vi hadde.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 15:36 4071

Spennende dette med Tyskland. Hadde ikke Rec og Q-cells Germany et forskningssamarbeid langt tilbake i tid? Det var før min tid i Rec, men kanskje det er noen som har vært med lenge nok til å kjenne til det.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 14:47 2759

Haha ja sitte på en potensiell gullgruve fremover er farlig .
Redigert 10.04.2022 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
omac
10.04.2022 kl 14:32 2821

Nytt styre med 2 tyske medlemmer. Tyskland planlegger boom innenfor solenergi de neste årene med 4 dobling av kapasitet. Ja, det ser ille ut, best å holde seg vekke....
StephanDerrick
10.04.2022 kl 14:28 2832

Du bekrefter vel bare med oppramsingen din alt jeg skrev om "Confirming Bias".
Alt du skriver er greit og kjent, mitt poeng er bare å balansere dette med negative aspekter som man må frykte at vil få mye fokus i tiden fremover. ( økende renter og QT-operasjoner fra FED som vil ramme multipler, vekstcase og selskaper med i beste fall inntekter år frem i tid). At Hanwha kupper styret er det vanskelig å heller ikke se på som ihvertfall svakt negativt.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 12:45 3089

Mange sitter short ja og er ikke synlige ca like mye som den synlige shorten.
W Heisenberg
10.04.2022 kl 12:30 3147

med slike stygge propaganda du kommer med jeg fatter ikke at Admin lar deg fortsette! Prøver alt du ka for å gjøre en kjempe nyhet til noe annet, bare for egen vinning!
Hvem vil høre på en som har gått short og kommer til å tape en god del penger på mandag.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 12:22 3212

Vel, nå har vel ikke de mange hausserne vært stort bedre opp gjennom årene. ... Når det er sagt så har ML aldri vært nærmere oppstart enn dags dato - og fremtidsutsiktene for den unike teknologien til RECSI har heller aldri vært lysere,
velkjent
10.04.2022 kl 12:21 3216

Mener du Rec vil tjene penger i år? I fjor var det sorgen og mye må endres om det skal bli skikkelig profit.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 12:11 3268

Kjenner man blir lei av slike troll som har holdt på sånn siden 3-4kr med alt mulig verdens vissvass .vi har blitt servert skattesaker, konkurs og at ikke Rec hadde kunder og tjente penger osv osv .
Husker det var fælt når Røkke kom inn også han skulle lure oss trill rundt så vi burde selge var det innleggene handlet om den gangen fra disse trollene.
Sannheten er at dette selskapet nå har Butte som tjener penger Yulin og en fabrikk som står klar for både batterier og sol pluss masse cash .

Seriøst skjønner at mange vil inn når en av verdens største nå vil gjøre alvor av og jump starte ML. lavmål innlegg er vi vant til og det hjelper dere ingenting.
Redigert 10.04.2022 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
Cookiedough
10.04.2022 kl 12:11 3268

Sannsynligvis er Røkkefølgerne ute. Det jeg ser frem til nå er at nye investorer ser potensialet i Recsi. Med dette forslaget til styre blir det spennende å se om det lokker tyske investorer over hit. En ting er sikkert. Recsi vil nå få et særdeles kompetent styre som vil drifte selskapet videre.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 11:50 3367

Tøv! ... Røkke&Co hadde i realiteten ingen industrielle utviklingsplaner med RECSI, da selskapet ikke passer inn i deres portefjøle av grønne satsingsområder. I forbindelse med salget til Hanwha så uttalte Røkke Jr. at Aker Horizons eksponering i RECSI kun var en "strategisk lyttepost" - og at Hanwha er mye mer skikket til føre selskapet videre.
Redigert 10.04.2022 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
10.04.2022 kl 11:37 3447

Du trådte feil når sammenlignet Hanwha med Jinhui shipping, lykke til med neste svertekampanje.

"less is more"
Redigert 10.04.2022 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
manman01
10.04.2022 kl 11:10 3592

Prøv igen.

How US solar manufacturers can compete with China as decentralisation of PV production grows
https://www.pv-tech.org/us-solar-manufacturing-competitive-with-china-as-calls-to-decentralise-production-grow/
APRIL 5, 2022
(https://pastebin.com/Ha17h2vF)
"
..
“Our take [on SEMA] is that the investment logic is there,” says Parr. “We’re seeing rapid growth today, although from a small-scale, but rapid growth in the US nonetheless. We think policy elements like SEMA would turbocharge that.”

Meanwhile, Chinese companies with western customers are thinking seriously about how they could continue to serve those markets, says Parr. He notes how the likes of JinkoSolar, LONGi and Trina Solar are all talking about developing supply chains outside of China. Inside China, companies are increasingly investing in production centres to the East of the country – rather than the mainstays of Inner Mongolia and Xinjiang – that uses roughly 35% cleaner power due to its strong hydropower resources.

The carbon intensity of solar products has been in the spotlight lately and Parr says manufacturers should consider three areas when looking to reduce carbon in their products: the carbon intensity of the grid system in question; energy efficiency in the manufacturing process; and energy efficiency in the power procurement process.

On this last point, Parr says he knows of several US solar manufacturers who are now actively shifting their production schedules to off-peak times and on weekends when more, cheaper renewable power is available.

“You can tailor manufacturing capacity to the power curve,” he explains, noting how this reduces costs and the carbon intensity of the final product.

“So, many of the factors that made manufacturing outside of China riskier five or 10 years ago, the industry has now grappled and dealt with,” says Parr, adding that the “primary risk” to solar manufacturing in the US an “inconsistency of policy”.

That said, solar is becoming less dependent on government policy support as it continues to rise in prominence as a vital source of power and a means of emissions reduction, says Parr.

The US already has 20GW of polysilicon capacity – set to be increased following the announcement that Hanwha Solution is to restart production at Moses Lake – about 8GW of module capacity as well as growing cell capacity, with Parr expecting a wafer announcement soon to complete the supply chain.

“US manufacturers have learnt how to be competitive with China,” he says. “And, when you factor in the supply risks associated with the Chinese supply chain, we’re in a different world than we were five years ago.”
"
StephanDerrick
10.04.2022 kl 10:54 3672

Og hvis ML ikke åpner innnen rimelig tid hva tror du kursen blir da? +/- 5?
Der er en grunn til at Røkke solgte seg ut. Han avveide denne risikoen. Både politisk risiko og makrorisiko er betydelig. Markedet forsto dette også ganske fort etter den siste salgstransaksjonen til Røkke. Rec var opp til litt over 18 og deiset så brutalt ned igjen dagen etter.

USA vil nesten garantert før eller siden bygge opp en egen verdikjede innen solenergi. Spørsmålet er når. Hanwa er langsiktige og har økonomiske muskler til å vente. Spørsmålet er hva som skjer med REC kursen i mellomtiden. En aksje drives av moment og nyheter. Det er mer trolig at negativt makrosentiment vil drive kursen (nedover) enn motsatt slik jeg ser det. Personlig holder jeg meg borte så lenge den er over 13. Skulle den falle under skal jeg vurdere den på nytt. Der er dog en viss fare for at dette nivået heller ikke holder etter at det har blitt testet 2 ganger nokså nylig, så kanskje skal man gjøre som Grove: Vente til den eventuelt er ned å tester emisjonskursen fra høsten 2020 på 10,80.
Får vi en "sell in may and go away" effekt i år pga den skumle makroutviklingen i USA så kan det skje. Enn så lenge tørr jeg bare være i oljerelatert. Der er driverne fremdeles i riktig retning.
StephanDerrick
10.04.2022 kl 10:36 3764

Å belyse driverne for en aksje/et aksjemarked om det er opp eller ned, og avveie disse er en forutsetning for å tjene penger i aksjemarkedet. Som jeg skrev til en annen på tråden nettopp: Å bedrive aksjehandel ene og alene basert på "confirming BIAS" er det farligste man gjør.
Redigert 10.04.2022 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
10.04.2022 kl 10:31 3778

Å drive aksjehandel basert på "confirming bias" er sjeldent noen god strategi.
RECsi er en aksje med i beste fall store inntekter et godt stykke frem i tid. Slike aksjer rammes hardt av den type operasjoner som FED nå legger opp til. Det bakgrunnsbildet må man ha med seg når man diskuteter RECsi.