MYBANK vs BRA og framover

Izanagi
MYBANK 04.04.2022 kl 10:21 1767

Interessant intervju med Insta-sjefen Robert Berg i lørdagens FA. Mange paralleller til Mybank:
https://finansavisen.no/lordag/profil/2022/04/01/7844646/instabank-sjef-robert-berg-tror-instabank-forsvinner-og-blir-til-lunar

Ellers leverte Mybank Pilar 3-rapport på fredag, selskapet fremstår godt drevet og med solid kapitalstruktur. I en situasjon med lave lånetap, jevn og god vekst, og stigende renter som gir økende rentenetto, ser aksjen veldig attraktiv ut. (Ja, jeg eier noen aksjer der.)
Redigert 07.04.2022 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
CasaNova
04.04.2022 kl 11:23 1737

Så vidt jeg kan se er aksjene i MyBank de billigste i klassen. P/E for fjorårets resultat på 7,08x, pris/bok på 1,05x og vokste 63% (YoY) for 4q21.
Aksjekursen fikk kjørt seg i kjølevannet av tidligere styreleder Aubert sin private utlånsbeskjeftigelse. Dette har blitt ryddet opp i.
MrLarsen
04.04.2022 kl 17:37 1669

Brabank har tilsvarende:
- P/B: 0,83
- P/E: 8,3
- EPS: 1,35
- Utbytte kr 0,67 -> direkteavkastning på ca. 6%.

Og det er etter første hele driftsår som fusjonert Easybank/Brabank.
Izanagi
05.04.2022 kl 10:27 1587

P/B skal være betydelig lavere på Brabank fordi:
* Nesten ingen vekst vs snitt 10-15% per kvartal i Mybank
* Cost ratio er 30-35% vs 45-50% (og fallende) i Mybank, men BRA har >3x større portefølje. Utrolig at BRA har 40-45 mill i opex hvert kvartal, når de selv sier de er "en heldigital bank som [..] utvikler nye tjenester basert på moderne bankteknologi".
* ROE ligger på 9-11% vs 20%+ i Mybank. Dette er UNDER investorers egenkapitalkrav, mao produserer de ikke verdier.
Har derfor liten tro på Brabanks aksje.
Izanagi
05.04.2022 kl 10:56 1577

Bra med litt debatt, forresten! Fint med flere "protester" på hvorfor Mybank ikke er en bra aksje. Bra å teste egen hypotese.
Dette er for meg de viktigste drawbacks:
* Lite likviditet i aksjen
* Kredittrisiko. Med liten totalportefølje er EK utsatt for mislighold på enkeltengasjementer.
* Operasjonell risiko. Forholdsvis liten organisasjon. Dumt om CEO eller andre sentrale medarbeidere blir sjuke.
Dette mener jeg er innbakt i dagens kurs. Underliggende verdi er lett 50-60kr innen 6-12 måneder basert på:
* 10-15% vekst i kvartalet
* 15-20% annualisert ROE
* 1.50x P/B

Trigger: Ingen av de nye styremedlemmene har kjøpt en eneste aksje.
Redigert 05.04.2022 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Hartepool
12.04.2022 kl 07:38 1340

Innsidekjøp er beste kjøpssignal.
Når de som kjenner aksjen best av alle ikke kjøper ,er det selvsagt fordi aksjen er for dyr.
Ceo i mybank er en meget kompetent finansmann. Han kom inn i styret i Storebrand som Trøyms representant og sparket liv i selskapet…samme i Yara .
Når Fure ikke kjøper er det signal godt nok om å avvente.
Izanagi
12.04.2022 kl 09:29 1296

Godt poeng. Fure har vel allerede putta det meste han har av "fri" kapital inn i Mybank. Vanskelig å forvente at han skal øke videre, spesielt når det er såpass få selgere (hvem sine aksjer skal han kjøpe?). Han har jo også 375k tegningsretter iht siste q-rapport, så han vil vi neppe se kjøpe aksjer over disk.
4Q ble levert 23. feb, altså dagen før invasjonen i Ukraina. Tror de valgte å droppe investor marketing det kvartalet av den grunn. Fure konsentrerer seg om drift, ikke media, noe han kanskje burde gjort for å øke generell interesse for aksjen og dermed bedre likviditeten. Men med resultater kommer også interessen, antar jeg er den lange "IR-strategien".
Når det gjelder aksjekjøp for de nye styremedlemmene kan det jo hende de har informasjon som gjør at de ikke kan kjøpe. Det får vi jo per def ikke vite før situasjonen har opphørt. Fire uker til 1Q (11. mai), da får vi formodentlig vite noe.
Hartepool
12.04.2022 kl 15:55 1235


Fure er godt eksponert i aksjen.
Ellingsen var meglersjef i pareto i en årrekke.
Han ledet fearnley sec.
Nå er han styreleder i mybank.
Han har foreløpig null aksjer.
Altså ingen hast.
Redigert 12.04.2022 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
MrLarsen
17.04.2022 kl 10:30 1076

Mybank ble startet opp av hovedsaklig tidligere ansatte i Jernbanepersonalets Spb. De hadde ikke nok kunnskap om forbruksfinansiering. Siden oppstart har de levert underskudd på ca. MNOK 160. Det ser ut som om de har klart å snu den negative driften, og ledelsen har nok mer kunnskap om pantesikrede lån enn forbrukslån.
Mybank prises nå til ca. MNOK 260 på OTC, med en bokført EK ved årsskiftet på ca. MNOK 224. Mybank har P/B på ca. 1,16.
Fordelen med pantelån er at kravene til EK er lavere, og som igjen gir en bedre ROE for banken. Omstartlån er i «vinden» for tiden, og jeg tror nok at Mybank vil levere bedre fremover. Dog er det mange om beinet, og rentemarginen vil nok bli presset. I tillegg hadde Mybank misligholdte lån på hele 7,9% ved utgangen av 2021. Dette er meget høyt, men jeg antar at dette er fra «gammel morro».

Brabank har tjent penger hvert eneste kvartal siden 2017, og har lagt seg opp en betydelig egenkapital. De fortsetter å tjene penger etter oppkjøpet av «gamle» Brabank. De utbetaler utbytte nå i vår.
Brabank leverte bedre årsresultat for 2021 enn budsjettert i fusjonsplanen, og de kommer til å fortsette kostnadsreduksjonen. De vil trolig levere godt over MNOK 230 for 2022, og har vedtatt en utbyttepolitikk som trolig vil gi årlige utbytter fremover.

Brabank har en P/B på ca. 0,87. Det er meget lavt for en bank som fortsetter å levere solide overskudd, betaler utbytte, og som enda ikke har tatt ut alle synergiene etter fusjonen.
Etter Korona har vi sett en økning i usikrede lån, og det vil fortsette. Tapene vil bli redusert, da vi knapt nok har arbeidsledighet i Skandinavia. Brabank hadde vekst i Finland i Q4 på ca. MNOK 300, og det er ingenting som tyder på at det ikke skal fortsette. Presentasjonen for Q1 den 28. april vil vise om veksten fortsetter. Oppstart i Spania blir også veldig spennende. Det er et marked på over 45 millioner mennesker. Hele Skadinavia har til sammenligning ca. 20 millioner.

Brabank hadde mye kapital som ikke var i arbeid, som totalt gav en lav ROE i 2021. Hvis denne kapitalen holdes utenfor, hadde Brabank en ROE på over 16%. Og det er meget bra. Når Brabank nå får satt overskuddskapitalen i arbeid, med vekst i Skandinavia og oppstart i Spania, vil vi se økt ROE fremover.

Mybank har vist elendig bankhåndtverk frem til nå, men har tilsynelatende klart å snu den negative trenden. Jeg tror Mybank vil gjøre det bedre fremover, men det skal ikke mye til for å gjøre det….

Easybank, nå Brabank, og snart LEA BANK ASA, har drevet skikkelig bankhåndtverk fra dag én. De har bygget sten på sten, med kostnadskontroll og solide resultater. Vi har bare sett starten.

Bankene kan overhodet ikke sammenlignes. Trenger jeg å skrive noe mer om hvilken av disse bankene jeg er mest positiv til?
Redigert 17.04.2022 kl 11:12 Du må logge inn for å svare