Shelf drilling - kursmål 30kr til å begynne med

Odium
SHLF 04.04.2022 kl 19:01 171384

Link til tidligere tråd med >2000 kommentarer, men kursmål i header er nådd, så derfor lager vi ny tråd med nytt kursmål.
https://finansavisen.no/forum/thread/137921/view/4419809

Shelf drilling har snart full dekning på hele flåten sin av 30 stk jackup.
Dagratene stiger.

«Med en markedsverdi på om lag 160 millioner dollar og en bruttogjeld på 1,2 milliarder dollar, mener Clarkson Platou at giringen i Shelf Drilling er betydelig. At første forfall er i november 2024 og kontantbeholdningen på rundt 230 millioner dollar gir imidlertid selskapet tilstrekkelig likviditet. Meglerhuset mener risk/reward-forholdet er attraktivt, og anser Shelf Drilling som et godt kjøp for risikosøkende investorer. De opprettholder kjøpsanbefaling og hever kursmålet til 25 kroner pr aksje».


Dnb og nordea har tidligere begge hatt kursmål på 60-100. Og det beste av alt: Caset står enda bedre i dag. Ingen emisjoner gjennomført og heller ikke noen emisjonsfrykt. Ledelsen er ekstremt dyktig. Sektoren er trimmet, oljen er høy, og etterslepet enormt.

https://aksjelive.e24.no/article/6nR0nr

Her ligger alt til rette for flere år med virkelig fest







Redigert 05.04.2022 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Odium
09.04.2022 kl 12:02 6547

Laget to forsøk på å forklare hvorfor jeg sier det jeg sier.
Kommenter gjerne og legg litt effort i det, ikke bare «du tar feil» …..

https://i.postimg.cc/C5sm37T6/69-B67572-4-D33-44-E4-AD27-4-C64-F08-F4-C08.jpg
https://i.postimg.cc/SQ6TYS27/58-F32-BD7-F6-F9-4-DA2-819-B-A62-FB252-CAEA.jpg

Selvfølgelig er sanksjoner mot Russland bull for shelf og europeisk olje og gass generelt, men jeg tror folk overvurderer hvor fort ting vil gå.
Dette går i rykk og napp og vi har nettopp hatt et massivt rykk.
Odium
09.04.2022 kl 12:09 6614

Du har rett i alt du sier angående markedet, men det har lite innflytelse på hva som skjer på kort sikt.
Har vært med siden i sommer og har et snitt på 5,5kr. Jeg har tidligere sagt at jeg tror shlf skal forbi 100kr, så hvorfor du tror jeg er negativ aner jeg ikke.
Hvorfor tåler du ikke at noen har meninger om et papir? Er det ikke interessant å se om vi kan spå noe av utviklingen?

At tro at alt skal til himmelen og at ting aldri tar pauser eller får motgang er ikke særlig konstruktivt. Da er det i mine øyne bedre å forsøke å forstå hvorfor ting bremser ned og faller litt. Jeg blir mer bull på shlf hvis jeg skjønner hvorfor ting utvikler seg som det gjør.

Se på de to bildene jeg la til over og kommenter gjerne. Fortell meg hvorfor du tror jeg tar feil.
b-boy
09.04.2022 kl 12:49 6888

Enig at man ser en helt klar trend, men vi vil vell også kunne bryte opp før hvis det kommer gode nyheter. Samme vil vell gjelde ned og. Jeg har selv også snitt på 5,5 og blir sittende. Også enig at det er gøy å spekulere litt:)
Slettet bruker
09.04.2022 kl 13:23 6876

Joda, men jeg henger meg ikke opp i det kortsiktige bildet, jeg er Long. Er investor ikke spekulant.
La oss telle opp ved årsskifte.
Ja du må gjerne endevende det tekniske, se på kjøpsbildet og interesse/volum osv.
Når du er ferdig med å overbevise oss om at din teori er at vi kortsiktig skal ned, så betyr det nada i det litt lengre bildet.
Skjønner at du bruker mye tid på å formidle, all ære til deg, og du har sikkert mye rett i det korte bildet.
Men når riggene til Shelf driller som faan og tiden går, er mitt poeng at det som skjer til uka og ukene etter påske er bare støy.
Jeg vet heller ikke når neste røsk opp kommer, de som vet hører jeg ikke på.
Uansett så ønsker jeg deg Odium og alle andre at vi lykkes til de grader med denne syklusen og Shelf som er min største posisjon i
Markedet.
Odium
09.04.2022 kl 13:41 6889

Det jeg tror kan snu trenden tidligere opp og gjennom, er et godt q1 med gode utsikter om større overskudd tidligere enn ventet. Dette tror jeg er mulig, men mistenker at q2 blir bedre.
Kontrakter har vist seg å ha liten betydning for kursen, så jeg tror den neste triggeren er forventningen til svarte tall i q2
shipnrig
09.04.2022 kl 13:48 6911

Ja vi er mange her som sitter long. Flott at andre lesere også skriver her. Jeg satt å leste i et år før jeg begynte å skrive. Da jeg tenker at det må være positivt å få flere til å se denne uslepne diamanten. Odium har gjort en god jobb med det tekniske og det er interessant. Jeg er mer opptatt av fundamentet i caset. Man ser også at den fort rykker til med noen kroner, når meglerne roper kjøp. Odium hevder meglerne lener seg på det tekniske, men jeg er usikker på om det stemmer. Men uansett er dette et helt nydelig papir å sitte i. Etter å ha vært med mpcc fra 5-6 kr, (sitter fint der enda) er dette min nest største post. Tror denne kan ha samme reise.
Slettet bruker
09.04.2022 kl 14:02 6905

Enig at positiv Qrapport er en sterk Shelf driver.
Shelf har ikke gitt direkte oppgang på hverken oljepris eller kontrakter, men oppgang har kommer litt i etterkant.
Men det totale fundamentale caset er kruttsterkt.
Derfor vet vi ikke når vi blåser gjennom 20kr, men faan meg på tide.
Klart blir det EU ban av russisk olje i løpet av de neste ukene
Vil det bl.a gi Shelf papiret betydelig medvind.
Redigert 09.04.2022 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Odium
09.04.2022 kl 14:12 7030

Jeg tror meglerne legger vekt på det fundamentale, men det tekniske bestemmer når de velger å gå ut med kursmål og hva de er. Jeg syns feks det er interessant å se at dagens kursmål på 25kr samfaller med hva det tekniske sier om brudd opp i juli/august. Kanskje tilfeldig, men kanskje ikke.
b-boy
09.04.2022 kl 14:50 6966

Ja, helt enig, vi har jo sett at oljeprisen ikke gir så sterke utslag på kursen. jeg chartet opp en rekke oljeselskap og oljeprisen for en stund siden og så at spesielt rigg sektoren sluttet å følge oljeprisen rundt 2018-2019 og at det virket å være ett etterslep. Det var en av grunnene til at jeg gikk inn. Jeg vil også takke mange av dere her inne som med veldig sterke analyser fikk meg til å kvitte meg med den siste tvilen.
kidpoker
09.04.2022 kl 18:27 6801

Blir ikke helt klok på bruken av log og lineær i teknisk analyse,ser du bruker log.og da er ikke trendkanal brutt.mens i lineær så er trenden brutt opp feks investteck bruker lineær og da er trenden brutt opp ser jeg.hva tenker du
Odium
09.04.2022 kl 18:50 7141

Jeg hengte meg opp i det der jeg også og jeg er ikke noe klokere nå enn for en tid tilbake. RussianOil bruker log for shlf, så da gjør jeg det også. Jeg påpekte faktisk brudd for en tid tilbake i lineær og da hadde han ikke sjekket det en gang.
Denne analysen funker uansett kun med log, siden vi har sett brud med lineær som ikke resulterer i videre oppgang.
Men, jeg har sett andre tilfeller av livermore acumulation cylinders hvor de bruker lineær analyse. Tror det muligens har noe med at bevegelsene er så store her. Mangedoblinger osv, mens hvis du finner en LAC i en aksje som bare svinger noen % så funker lineær, men jeg vet ikke.
Kanskje russian kan forklare litt nærmere hvis han svinger innom.


Edit: etter litt mer skolering så er jeg kommet frem til at log er det vanlige å bruke da prosentmessige bevegelser er mer tydelig og i praksis så er det jo det som betyr noe.
Alt dette er uansett bare veiledende og øker bare sjansen for å korrekt forutse noe. Ingen ting betyr noe som helst med sikkerhet.
Men som RussianOil tidligere har påpekt så er «livermore acumulation cylinder» potensielt ekstremt bull.
Redigert 10.04.2022 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
danmark1
11.04.2022 kl 10:30 6635

Kan ende i et pænt plus i dag, sammen med Borr. Olieprisen ser ud til at holde 100+
Odium
11.04.2022 kl 10:33 6743

Bevegelser på så lavt volum betyr ikke noe.
kidpoker
11.04.2022 kl 19:45 6582

Ja ser det stemmer best med log.får satse på at livermore slår til på 4 forsøk da.
Odium
11.04.2022 kl 19:59 6565

Krysser fingrene :)
danmark1
12.04.2022 kl 09:26 6324

Situationen kan hurtigt ændres med gode meldinger fra Kina og med frafald af russisk olie.
Vergil
12.04.2022 kl 15:49 6295

Syltynt volum…
Mikkol
12.04.2022 kl 16:28 6312

Solid oppgang idag. Volumet tok seg også litt opp utover dagen. Blir spennende å se hva vi får ut av en halv børsdag i morgen. Før det er en liten evighet til neste gang børsen er åpne....
Mikkol
12.04.2022 kl 23:00 5997

Etter ett par uker med svak nedgang i utnyttelsesgraden av verdens riggflåte er nå utnyttelsen eller Marketed Utilization nå på vei opp igjen og tett på 84% ifølge: https://ihsmarkit.com/products/offshore-oil-rig-data.html
Shelf har sitt hovedsete i Midtøsten hvor utnyttelsesgraden er på hele 88,6%.
Vi vet at dagratene kan begynne å løpe når vi krysser 85%. Vi nærmer oss actiontid;)

I tillegg så er russisk olje nærmere og nærmere å bli ekskludert fra markedet for hver dag som går. Og de 7-11 mil daglige fatene russland idag leverer er ikke mulig å erstatte. Men man blir nødt til å prøve. Og vi vil med høy grad av sannsynlighet se en utnyttelsesgrad nær 100%. Å hei hvor det vil gå....

RussianOil, long time no see. Regner med du fortsatt er med oss;)
Redigert 12.04.2022 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
RussianOil
13.04.2022 kl 14:22 5659

You bet, Mikkol. Jeg forlater ikke sammenkomsten under vorspielet. The fun part har ikke startet.
2023 ish. Kan justeres. Mulig bear-trap før alt kicker off, men den tror jeg kommer etter neste leg. Den kan bli stygg, headsup. Her vil mange exite sine olje posisjoner blir den såpass stygg.:-) "inflasjonen avtar" vil mest sannsynlig være sentimentet da dette utspiller, eller en mini resesjon. Kan bli et deflationary pressure, men midlertidig etter min mening. Bonds er på vei inn i et bearmarked ikke sett på 40 år, hoho dette vil bli gøy.

Korrekt Odium, log for kortsiktige store volatile utslag, og log for lange trender.
Og korrekt igjen, ikke en aksje solgt.
100% på bølgelengde med Odium der vi ser tegn på at vi har lyst til å ta en pit-stop mot 10kr. Men nødvendigvis ikke, launchpad er typisk kloring på diagonale motstand som vi har holdt på med.
Keep it up Odium, helt fantastisk at du prøver deg. Se på så mange charts du bare kan, følg med på price action, registrer hvordan grafen utvikler seg over tid, og prøv å forstå hvorfor. Hvorfor akkumuleres aksjen på den måten den gjør? Hvordan beveger store aktører grafen? Jo fler charts du titter på, jo bedre blir du. Du vil også erfare selv hva som blir repeterende mønster, og repeterende outcomes, i stedet for å gå etter kun simple "klassifiserte bull formasjoner" og that's it.
RussianOil
13.04.2022 kl 14:25 5653

God påske!:-)
RussianOil
13.04.2022 kl 14:29 5663

Og husk, haha her må jeg bare le litt; En resesjon m et deflationary pressure fikser ikke problemet vi står ovenfor. Kun delayed, og potensielt bare enda mer kaos i ettertid.

En true resesjon kommer av destruction of credit, spesielt gjennom boligmarkedet i USA.
Plot-twist; Boligmarkedet i USA har nettopp entret en expansion phase. Kan vare i 10 år.
Så om vi møter en liten en før alt kicker off? No problem.
Stokk Dum
13.04.2022 kl 18:35 5446

Virker som Rig 141 har fått nytt oppdrag etter at kontrakten med Gempetco gikk ut nå i mars.

"Kath Gammack presents the roundup of some of the week’s key offshore rig news for week ending April 8th 2022.
Shelf Drilling jackup Rig 141; six-month contract with PetroGulf in the Gulf of Suez..."
Kilde: westwoodenergy.com - RigLogix Offshore Rig News Roundup - April 8th 2022
https://www.westwoodenergy.com/news/video-podcasts/riglogix-offshore-rig-news-roundup

Mikkol, RO og alle andre; God Påske!

Edit 27/4: Lagt til link (klipt fra Shareville), mener å høre på podcasten at det også finnes en opsjon på 6 måneder, altså muligens et 12 måneder oppdrag totalt.

mvh
Redigert 27.04.2022 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
Odium
13.04.2022 kl 20:25 5546

Når tenker du at vi burde se opp for dette? Etter at vi bryter igjennom? Etter vi når en ny topp?
noprofit
13.04.2022 kl 20:31 5547

I det korte bildet uten nye meldinger r d oljeprisen som styrer dette, og den er volatil og vil gå opp og ned og d samme vil Shlf
RussianOil
13.04.2022 kl 20:40 5530

https://www.tradingview.com/x/zMafDz5q/
flere eksempler

Timing usikkert, etter neste leg opp er mitt bet, om vi bryter eller ikke. Tror først vi skal gjennom en bonansa periode da verden blir forstått m d faktum at d er mer bak oljen en kun "russianoil" (hehe) - US treffer deficit q4 2022 ish. Ref hvorfor lagrene tømmes i en rekord fart. Får vi disse to sammen er d bare å lukke øynene. Dette kan utløse en såpass spike at hoiameg. Kan være nok til å sette syklusen på vent. Da hvermansen og retail våkner helt opp, noe som allerede er påbegynt, er d typisk man inntreffer en beartrap. Man ønsker også å shake ut retail vet du. Rabalder i en slags form. Men, dette er noe som ikke er risset i stein. Med tanke på alt som foregår, vil foregå, + historien, er d fult mulig med en periode alt vil se som verst ut, før du ser the big move for syklusen. Dette kan også resultere i en simpel retest av trend brudd fra 2008 hos Brent. Med tanke hvor volatilt vi går opp, retesten kan bli like brutal ned - hvis den i d hele tatt inntreffer.
RussianOil
13.04.2022 kl 20:46 5524

Er langt ifra sikkert d vil materialisere seg, men - vær obs.:-) D er en mulighet, simpelt som d.
Ikke bli shaked out, som dessverre en del vil bli.
Redigert 13.04.2022 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
Odium
13.04.2022 kl 20:53 5571

Så tipset er å lukke øynene, holde pusten og bare vente på at ting går over når ting plutselig gir inntrykk av å bli beksvart?
Hvor langt ned tror du det kan ende? Jeg var 200k til som skal inn snart skjønner du ;)
Vergil
13.04.2022 kl 21:07 5538

Meget interessant… her gjelder det å se langt fram og ikke trade! Det har blitt diskutert tidligere, men etter mitt syn kan den langsiktige her oppleve både NOK 200 og muligens NOK 400 under de rette omstendigheter. Lykke til og en riktig god påske til alle sammen! Mvh
RussianOil
13.04.2022 kl 21:09 5532

Ai ai, pen den Odium.

Ja i grunn forutsett du har plukket noe som er bra, skal vi se ganske rett frem på d vil ikke dette gå vertikalt hele syklusen. Vi er i midt i først big vertikale move (råvarer i sin helhet, ikke SHLF) som har gjort at en solid porsjon av råvarer + aksjer har brutt sine lange trender. Råvarer har blitt crypto-trading. En periode med commodity pullback er 101% mulig.

Men timing på dette er veldig vanskelig å si Odium. Langt ifra ennå, da vi støter på deficit problemer i nær fremtid. Jeg registrerer hvor brutalt dette går i første pulje, som kan merk "kan", indikere en brutal pullback. På en anen side kan d også bare bli en break, før råvarer launcher på nytt. Eller går vi bare som en strak pil rett opp år på år?

Hva som spesifikt vil skje er umulig å si, ønsker bare man skal være obs på at alt er ikke over så fort vi inntreffer periode med bear sentiment. Problemene som har oppstått, og de vi vil inntreffe løser seg ikke av seg selv. Vi trenger inventory, og d vil syklusen forhåpentlig løse. Men, d vil ta tid. Lang tid.
RussianOil
13.04.2022 kl 21:19 5629

Hehe Vergil, d vil bli spennende. Vi skal nok høyere enn hva folk flest tror er mulig.:-)
Slettet bruker
13.04.2022 kl 21:34 5758

Med andre ord humpete, men enormt Potensiale som vi vet.
Shelf er min største post, og har cash til å øke, er klar som du Odium når muligheten kommer.
Vanvittig det som skjer i Ukraina nå, helt utrolige bilder, rullgardina til Putin er virkelig nede, viser ondskap man ikke trodde var mulig i Europa i 2022.
Uansett Det må letes og drilles i et vilt tempo.
Takk for gode innspill Russianoil og Odium, du har en bra læremester der Odium💸💸
Redigert 13.04.2022 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
RussianOil
13.04.2022 kl 21:40 5747

Så ikke d siste spørsmålet, la oss bare si at jeg ikke blir overrasket om en blir vitne til 40% pullback i noen råvarer + aksjer, hvis en big pullback materialiserer seg. Om d blir nødvendigvis SHLF, eller Brent, no idea.

Eksempel fra forrige syklus;
https://www.tradingview.com/x/SSEV9bH3/
Råvarer i snitt tok en -30% pullback fra feb 01 til feb 02.
Brent -45% ish.

Nå var d ikke meningen å brase inn døren med bear innspill, var egt litt random vi kom inn på d.
Dette endrer ingenting.
SHLF 4 the win.:-)
Redigert 13.04.2022 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
Odium
13.04.2022 kl 22:17 5696

Det er disse diskusjonene som er viktige og jeg er overrasket over at så mange blir så aggressive når en søker negativ informasjon eller diskuterer negative trender.
Jeg visste feks ikke at en kan treffer en pullback som går over flere år. Tok to år fra topp til en var tilbake der en var på charten der. Det kan skremme mange tror jeg og da er det greit å skjønne litt hva som skjer og hvorfor.

Olje og gass er gjerne litt spesielt med tanke på utbyggingen av fornybart og atomkraft(ja det kommer) som undergraver etterspørselen av fossilt. Spent på hvordan det spiller seg ut.
Personlig har jeg veldig lyst å komme meg inn i atomkraft, men litt usikker på hvordan.


Odium
13.04.2022 kl 22:49 5621

Forresten, kan jeg spørre deg et spørsmål som kanskje er litt rart.
Du kan jo mer enn alle oss andre til sammen virker det som, så det er åpenbart at dette er faget ditt.
Hva er det egentlig du får ut av å dele så mye informasjon og kunnskap med oss, det er jo ikke sånn at vi er i stand til å flytte kursen så mye.
RussianOil
14.04.2022 kl 02:55 5446

Inget problem.
Et element i min strategi for oversikt over psykologi, spesielt ovenfor retail, er sosiale medier og forum. Dette er ene og alene hvorfor jeg ble m her på Hegnar. Hvordan tenker folket? Hva tror de på? Hva kjøper de? (informasjon). Hva kaster de vekk? (informasjon). Hvordan tenker flokken? Hvordan reagerer de?
Om folk kjøper eller selger en aksje på forum, eller sprer et narrativ, er irrelevant, selv om du ser folk gjentatte ganger prøver seg. Retails purchasingpower blir smoked av Big. Alltid. Ergo retails bevegelser via sosiale medier er som du selv sier, man påvirker nada.
Kreftene er ikke sammenlignbare. En mann har mer kapital enn en million menn.

Så til spørsmålet; Som jeg svarte Ratta for litt siden, i både medier, sosiale medier, og forum så er d ett fellestrekk; Støy. Støy som påvirker den minste kar til å handle på følelser, spesielt via narrativ, uten å basere handlinger på data. Les noen kommentarer på FB via en medie outlet, om d er CNN her, eller Nettavisen i Norge, ei om d er om vaksiner, COVID, olje, klima, Biden, Støre, whatever - støy, støy og støy. Kommentarfeltet klikker i vinkel. Man blir bombardert med conflicted informasjon fra alle kanter, fra person A, person B, politikere, finans medier, sosiale medier, forskere, organisasjoner - you name it. Vi alle har startet et sted, og jeg kjente meg igjen hvordan d er å være en usikker ny investor. D første jeg vitnet på Hegnar var 80% støy og 20% konstruktive meninger + data. I SHLF var jeg vitne til støymakere som kom inn med "oljen er ferdig" "shelf er konk" "gamle rigger blir spiker" blabla som fikk investorer til å gå ut. Med kunnskapen jeg har, og hva jeg har ventet på i forhold til oljen, jeg satt der å tenkte; Shit, en livs mulighet, som flyr dem hus forbi, kun pga et par ord fra en bruker på forum. Fascinerende i grunn, men leit. D var en så tynn tråd med genuint interesserte investorer, og når disse ble lurt traff deg meg litt der "nope, jeg må steppe inn". Håper d er greit jeg tar dette som et eksempel Mikkol, men d var et punkt rundt 3-4 kr Mikkol vurderte å selge seg ut. Samtidig som Mikkol vurderte salg, satt jeg å plukket i høyere og høyere tempo. Så i stedet for å skrike kjøp mikkol kjøp kjøp uten mål og mening, der jeg også ikke ønsker å påvirke noen til å enten kjøpe eller selge, skrev jeg d så simpelt; Etter disse ukers 15-20% nedgang, har d fått deg til å endre perspektiv på caset i sin helhet? På oljen? Har denne nedgangen endret aksjens fundament? Har d endret horisonten vi potensielt opererer med? Mikkol svarte d så godt; Nei du har helt rett, er d kanskje bare et billig salg? Vet ikke om du husker dette Mikkol, er vel et år siden nå. Jeg husker d godt.:-)

D er en så fin tråd med flotte folk, som over tid der vi har skapt et, hva skal man kalle d, et bånd? At d bare har blitt en vane jeg kommer innom, noen uker litt mer aktiv enn andre. Noen har sikkert spurt seg selv om RO har en agenda. Nei, d er så simpelt som genuin informasjons deling. Og som jeg nevnte sist; jeg også setter pris på informasjonen som dukker opp her. Absolutt en fin tråd. Og selvfølgelig er d alltid koselig å sette seg ned på kveldingen og prate litt m dere. Noen ganger litt gry tidlig også om jeg må være våken for d europeiske markedet, hehe.
Og som en add on; Vær skeptisk. Uavhengig hvem som deler informasjon, narrativ, eller data. T.o.m mot meg. Mot alle.

Og hvis noen lurer; En dag kommer dagen for salg, blir RO musestille? No stress, om jeg blir bear og skal ut, i'll let you know. Litt lett å si dette nå da dette mest sannsynlig er mange år frem, d må sies, men på et generelt grunnlag; I'll let you know.:-)
Redigert 14.04.2022 kl 02:56 Du må logge inn for å svare
Vergil
14.04.2022 kl 07:38 5341

Interessante tanker, Russianoil! Her på Forumet, Trygves Tivoli som det ble kalt før, skapes og tapes formuer. Dine innlegg, samt en del på riggtråder den siste tiden er av høy kvalitet. En annen ting er at man kan ha helt rett, men likevel feil. Fysikkens lover vil kanskje aldri gjøre at femtiøringen i supply blir verdt krona. Du advarer også mot å høre og stole på andre, deg selv inkludert…He he…mitt bett er at før SHELF har krakket tre ganger, har du forrådt oss:-) Spøk til side, ser fram til dine, og andres, betraktninger her fremover. We’re in it for the big money this time…Lykke til! Mvh
Redigert 14.04.2022 kl 07:41 Du må logge inn for å svare