Shelf drilling - kursmål 30kr til å begynne med

Odium
SHLF 04.04.2022 kl 19:01 171549

Link til tidligere tråd med >2000 kommentarer, men kursmål i header er nådd, så derfor lager vi ny tråd med nytt kursmål.
https://finansavisen.no/forum/thread/137921/view/4419809

Shelf drilling har snart full dekning på hele flåten sin av 30 stk jackup.
Dagratene stiger.

«Med en markedsverdi på om lag 160 millioner dollar og en bruttogjeld på 1,2 milliarder dollar, mener Clarkson Platou at giringen i Shelf Drilling er betydelig. At første forfall er i november 2024 og kontantbeholdningen på rundt 230 millioner dollar gir imidlertid selskapet tilstrekkelig likviditet. Meglerhuset mener risk/reward-forholdet er attraktivt, og anser Shelf Drilling som et godt kjøp for risikosøkende investorer. De opprettholder kjøpsanbefaling og hever kursmålet til 25 kroner pr aksje».


Dnb og nordea har tidligere begge hatt kursmål på 60-100. Og det beste av alt: Caset står enda bedre i dag. Ingen emisjoner gjennomført og heller ikke noen emisjonsfrykt. Ledelsen er ekstremt dyktig. Sektoren er trimmet, oljen er høy, og etterslepet enormt.

https://aksjelive.e24.no/article/6nR0nr

Her ligger alt til rette for flere år med virkelig fest







Redigert 05.04.2022 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Odium
26.04.2022 kl 19:11 6191

Det er nok mye sannhet i det.
Mye av bevegelsene kan beskrives ved hjelp av fundamental matematikk, samt dansen mellom motstand og støtte uttrykt over tid.
Ting som er tilfeldig og kaotisk studert på mikronivå kan få emergerende mønster på makronivå som igjen kan analyseres.

Se for deg at du studerer en stær(fugl) alene. Uansett hvor godt du kjenner den fuglen så vil du aldri kunne forutse hvordan de oppfører seg i flokk når du setter en million av de sammen. Det er en emergerende (emergence, en teori hvor en ser at et system individer, partikler, hendelser osv, har egenskaper og oppførsel som de individuelle delene av systemet ikke har) oppførsel som først er synlig når du setter stæren i et stort system.
Sånn fungerer også aksjemarkedet. Ting som er tilfeldig og uforutsigbart vil oppføre seg tilfeldig og uforutsigbart i en forutsigbar retning. Dette kaller vi trender.
De individuelle handlene i markedet er nemlig beviselig kaotisk og tilfeldig.

Det er ikke alle papirer som lar seg analysere, hvert fall ikke av meg. Noen er for kaotiske, har for lav omsetning, er for påvirka av eksterne faktorer osv. Men akkurat shelf har siden august oppført seg svært forutsigbart og det tror jeg er nettopp fordi det fundamentale er så solid og sektoren har ingen annen veg å gå enn opp etter så lang tid med underinvestering.
Jeg tror og her er jeg mer usikker, at en annen grunn til dette er pga institusjonene kan tjene svært mye penger på å ri denne forutsigbarheten og at de derfor gjør sitt for å opprettholde denne så lenge som mulig.

Folk som RussianOil, som virkelig skjønner dette kan lett ha doblet gevinsten sin de siste 8 mnd hvis de klarte å identifisere mønstrene allerede i høst i et papir som var så solid som shelf er i et marked som kun kan gå opp, om samtidig har guts til å trade. (Jeg har ikke det)
Enn så lenge så er dette bare gøy for meg. :)

Takk for komplimentet forresten. Håper jeg ikke driter meg ut for mye når vi ser tilbake på dette i høst
Redigert 26.04.2022 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
kidpoker
26.04.2022 kl 21:23 6140

Er også et gap mellom 10.12 og 10.80 18mars /21mars noe som forsterker min tru på at vi må ned dit en tur igjen
cold
26.04.2022 kl 22:54 6177

Har lite tro på at kursen går så lavt til tross for "djevelens tegn" som manifesterte seg i chartret. Tror muligens vi så bunnen i går og at kursen vil bedre seg rent teknisk. Om mønsteret i chartret gjentar seg ser vi fort 20-tallet. Tror det er farlig å trade denne nå, for plutselig kommer ny kjøpsanbefaling. Vi så jo hvordan det endret kursbildet sist gang. Vær obs på at kursen slår veldig fort tilbake oppover.
kidpoker
26.04.2022 kl 23:08 6214

Jeg trader ikke shlf,har vært med siden 4.5kr.kjøpte mer da den datt ned fra 10kr til 7kr.og tenker og kjøpe mer viss den skal ned til 10kr no.men er som odium sier,det er greit å skjønne hvorfor ting skjer.og jeg trur ikke det påvirke kursen om jeg sier her på forume at jeg trur den skal til 10kr
cold
26.04.2022 kl 23:37 6168

Tok sjansen og solgte halve beholdningen på tirsdag i forrige uke. I går kjøpte jeg tilbake alle aksjene + en god del ekstra. Ble over 2 kr i gevinst pr. stk ;)
Den siste halve børstimen i går redda meg, for da fikk jeg kjøpt tilbake alt - til "riktig" pris. Lol. Har normalt ikke tid til å trade på dagtid, men gjorde et unntak denne gangen. Liker ikke å sitte uten alle SHLF-aksjene, så er glad d ordna seg.
RussianOil
27.04.2022 kl 01:03 6076

Presist hva vi trygler etter.
Når likvideringen tar fart, noe som allerede er påbegynt, om d er over tid, eller den brutale vegen, hvor finner denne kapitalen veien?
Om aksjemarkedet dunker ned 50%, skriker jeg yippykayey. Hvorfor det? Ikke grunnet "billigsalg", grunnet rotering. The big bust kommer nok etter råvaresyklusen, med d amerikanske boligmarkedet da d er typisk at vi overbygger, og da må destructon of credit på plass. Som en motpart, har vi råvarene til dette? D vil ta tid å bygge alt dette. Men at noe kan få et saftig slag i magen nå om ikke lenge, nær likt dot.com, fult mulig. Problemet da for aksjemarkedet er at d som vil få dette slaget i magen, er d som har tyngst vekt i aksjemarkedet - tech og vekst.
Selv om jeg var tidlig ute i februar 2021 om at markedet skulle ned i nær fremtid, (når jeg sier nær fremtid tenker ikke jeg uker eller mnd) var d fortsatt så tidlig at man ennå ikke kunne posisjonere seg bear.
Etter double top hos NASDAQ i jul, samt andre faktorer, var d game. Nå skal d sies jeg har forberedt posisjoner og kapital for short av tech, indexer og vekst gjennom mesteparten av 2021, så d er ikke en trend som "plutselig" bare har dukket opp. Er et par av oss som har ventet på dette kan man si. Nå er vi her. Hei frykt. Har vært litt ekstra ram på short av NDX 100 siste mnd.
Man kan allerede bli blind, da men har vært vitne til siste 6mnd gains i råvare-sektorer. Hehe, it's nothing. D er så ufattelig mye som står over i d brede aksjemarkedet, og ikke minst obligasjonsmarkedet, at folk vil bli helt blown away når likvidering og rotering girer opp for hvert gir. Noe du allerede har vært vitne til i disse første girene. På et punkt kan vi treffe et treshold der man kan se en enda større likvidering, der blant annet frykt, exploiting, manipulasjon og margin calls kan hope seg opp. Uansett på hvilken måte dette utvikler seg, så skal kapital ut. Dette en av ingrediensene innbakt i mitt bet. Dette er hvor kapitalen kommer fra. Hvordan tror en denne finansielle drivkraft vil påvirke inflasjon når denne kapital strømmer mot alt som er råvare-relatert? Real Assets. Samtidig som d skal bygges enormt i USA med " New Loans on New Homes", samtidig som de printer i et uforsvarlig volum? Sentralbankene er fullstendig klar over hva de holder på med, og hvilke effekter dette gir, vi fra institusjon-siden er også selvfølgelig klar over dette, og vi tar grep. D har allerede blitt posisjonert for dette siden 2018 i forsiktig tempo, som er litt større karer enn de i min krets - D jobbes hardt for å vike dagens inflasjonsgrunner vekk fra alt som heter kapitalvolum, uforsvarlig policy, bolig og låne-inflasjon og til sist finansiell drivkraft via rotering. No shit, deception er et must.

Renter opp er den største drivkraft for å få roteringen i gang. Ergo, d er bra. Og hva har nå foregått siste 6mnd/12 mnd? Dumping av obligasjoner, i et hyppigere og hyppigere tempo. Du nevnte Odium, obligasjonene i sveits som var ned 30%, og at noe kommer. Om noe kommer? Om noe kommer???? Forestill deg du forvalter 300 mrd kr for en privat person, disse er allokert i obligasjoner for en safehaven, du har hatt et bullmarked i snart 40 år med renter ned, som tilsvarer dine eksisterende obligasjoner blir verdt mer, der nå dette reverserer og du ser gedigne tap i dine obligasjoner. Big Money sier en ting; Get us out. ASAP. Og da kommer spørsmålet, hvor vil de da allokere denne kapitalen?

Er d ikke også meget beleilig at samtidig som big money dumper obligasjoner i et volum større en 70 tallet, der renten fortsatt bare er 2,7%, sitter Fed og tar i mot d meste av d som dumpes?
For de som ikke er helt klar over mekanismene bak renter og obligasjoner, når obligasjoner dumpes, vil renten gå opp. D at renten fortsatt er under 3% mtp d volumet big har dumpet, hoiameg. Hvem kjøper? Fed.
"Get us out, Fed"
Hvor kommer disse midlene fra da, som blir brukt til å støttekjøpe markedet?

D er neppe tilfeldig jeg skrev tilbake i høst om at det kan bli stygt, brutalt og alt som heter lite komfortabelt. D vil bli mer og mer støy, helt til retail og samfunnet ikke vet hvor man skal gjøre av seg. Men resultatet vil bli en enorm reward, har man posisjonert seg riktig. Markedet opererer med en mye lenger horisont enn d folk flest tror. Du må zoome ut. Langt ut. Vi snakker ikke år, vi snakker flere ti-år. Siden vi er inne i slutten av en gjeldssyklus i tillegg, må du zoome ut 50 år.
All the planets are now aligned. Prepare for the best show of your life.

For de som kanskje blir forvirret nå, "men hæ, bear, aksjemarkedet ned, likvidering, snakker vi SHLF nå?"
Nei, alt dette, er råbull for råvarer. Se på aksjemarkedet som et skip, som svaier til høyre og venstre. Vi har nå svaiet til venstre i 10 år. Vi skal nå svaie mot høyre.

Obligasjoner er alpha.
Aksjemarkedet er beta.
Når Big Money skal ut av obligasjoner, som skjer så sjeldent, sår d sterk tvil om at d brede aksjemarkedet vil stå sterkt.
Never forget.
Redigert 27.04.2022 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
RussianOil
27.04.2022 kl 01:42 6064

Jeg opererer med 7,5% trade margin i mine long posisjoner på tvers av alle posisjoner, som betyr at jeg kan finne på å likvidere 7,5% uten at jeg har endret min mening angående caset i sin helhet. (nei d er ikke 100% slavisk) Så hvis jeg har likvidert 7,5%, vil jeg ikke nevne dette. TA og sentiment står for disse handlene, og ja - d er lønnsomt. Forutsatt en vet hva en driver med.
Borr er en av de få der jeg opererer med en høyere trade margin, som tilsvarer 20%.
RussianOil
27.04.2022 kl 02:09 6372

Bingo, Sima. D er ikke slik at vi beveger grafen i en voldsom fart kun fordi vi har en lekker motstand ett eller annet sted som blir brutt, haha.

Helt fantastisk Odium, jeg digger anaysene dine, og jeg digger d faktum at du står på at d er kun probabilities. That's the truth.:-)
Fortsetter du slik, kontinuerlig, vil du bli god.
cold
27.04.2022 kl 03:03 6377

Nasdaq 100 short. Er du short er det gode tider for oss begge. ;))
Likvideringen er i full gang og har tiltatt voldsomt, spesielt siden årsskiftet. Amerikanske tech og vekst har en ting til felles. De er i fritt fall. Alt er ned to-sifret mellom 12 - 67 %, FB, Netflix, Google, Amazon, Apple og veldig mye annet. Det går nedover litt og litt og slik har det hold på i over 4 måneder. Det er ufattelige mengder luft som skal presses ut av tech/vekst boblen. Samtidig snakker vi sektorrotasjon big time. Råvarer/oljeservice er rett opp på samme tid.

Russian Oil:
Ser du for deg kollaps i amerikanske boligpriser som i 2008?? Kreditten er jo helt spinnvill selv om kreditten i dag er distribuert annerledes enn i 2008. (Altså den gang fikk jo alle som ville kjøpe hus, selv om de verken hadde jobb eller inntekt). Og 2: Du skriver helt til slutt at Obligasjoner = alfa; Mener du her at obligasjonsmarkedet er attraktivt fremover? I så fall har jeg en veldig forskjellig tilnærming til dette. For meg og mange andre er obligasjonsmarkedet fremover "dødens vei". ;)

Predikasjoner de neste 5 - 10 årene:
Tech og vekstaksjer? Likvidering/short (rotacion continuar)
Bankinnskudd som plassering? Inflasjonen spiser opp formuene. Ikke et alternativ for rasjonelle.
Obligasjonsmarkedet? Dette er dødens vei. Ingen i helv.. tør ta i de papirene der. De store private pengene vil sky dette markedet som pesten. (Kun issue for penge-trykkemaskinen-Fed).
Verdi-aksjer og råvarer..... JA! Det er hit pengene strømmer nå. Kapitalen vil strømme stadig striere og seigere hit i uoverskuelig tid. De neste 7 - 10 årene vil for ettertiden bli betegnet som; " den store råvare-bullen på 2020 - tallet". (Oktober 2029? Ingen kommentar)!
Er pengetrykkingen under kontroll? lol

Senvirkningene av pandemien er fortsatt et tema som mange tenker ikke er fullt ut tatt med i kostnadsoverslaget.
citius
27.04.2022 kl 08:00 6370

Energikrisen som pågår tar ikke slutt dette 10-året, på ingen måte

OLJE OG GASS ER NØKKELFAKTORER, OGSÅ I ET GRØNT SKIFTE SOM TAR 30-50 ÅR FREM I TID

Shelf borrer brønner som skal i produksjon 2 - 5 år frem i tid, så det haster med å øke funnraten i verden
De kommer i full produksjon på alle riggene, det tviler jeg ikke på

Ratene tikker oppover

Det som er synlig nå er det korte bildet 2022 - 2025, det blir full trøkk og det vil vise igjen i reprising av selskapet

25-30 kroner bør komme ila 2022

Aksjen kan gå høyere når vi runder 2023
Vergil
27.04.2022 kl 08:47 6313

Shelf Drilling Secures 3-Year Contract Extension on the High Island V
PRESS RELEASE

SHELF DRILLING SECURES 3-YEAR CONTRACT EXTENSION ON THE HIGH ISLAND V

Dubai, April 27, 2022 – Shelf Drilling, Ltd. (“Shelf Drilling” or the “Company”, OSE: SHLF) announced today that it has secured a three-year contract extension for the High Island V jack-up rig in direct continuation of its current contract in the Arabian Gulf. Following this extension, the expected availability of the rig is May 2025.

About Shelf Drilling
Shelf Drilling is a leading international shallow water offshore drilling contractor with rig operations across Middle East, Southeast Asia, India, West Africa and the Mediterranean. Shelf Drilling was founded in 2012 and has established itself as a leader within its industry through its fit-for-purpose strategy and close working relationship with industry leading clients. The company is incorporated under the laws of the Cayman Islands with corporate headquarters in Dubai, United Arab Emirates. The company is listed on the Oslo Stock Exchange under the ticker “SHLF”.

Additional information about Shelf Drilling can be found at www.shelfdrilling.com.

Contact details
For questions or comments, please contact communications@shelfdrilling.com.


This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Odium
27.04.2022 kl 08:48 6383

Jeg kommer ikke over det faktum at den grafen der på mange måter forutså krigen i Ukraina.
Kan du også si at dette var et eksempel på en Livermore cylinder som brøt igjennom?
Er det alltid normalt at en da faller tilbake til toppen av sylinderen etter bruddet?
Odium
27.04.2022 kl 08:51 6359

Jeg tror jeg er godt hjulpet av at shelf er så lett å analysere. Sikkert et perfekt nybegynnereksempel, Har forsøkt meg på andre papirer og det er ikke like enkelt med feks borr
danmark1
27.04.2022 kl 09:12 6429

Jeg holder mig til fakta, og fakta er, at Shelf kører en solid forretning.
https://aksjelive.e24.no/article/wO28bP
Odium
27.04.2022 kl 10:22 6489

Kan du skrive litt om hvorfor du har høyere trade margin hos borr enn shelf? Burde ikke trade margin være høyere hos et selskap som er mer forutsigbart? Kanskje det er jeg som ikke ser monsterene, men for meg virker borr mer kaotisk.
cold
27.04.2022 kl 16:33 6279

Dagratene er ikke nevnt med et ord som vanlig. Høye olje - og gasspris betyr høyere dagrater innbakt i kontraktene
Eneste som "bekymrer" litt med shlf er frykt for at de selger kontrakter litt for billig. Om bare ett år vil disse være mye høyere og om 3-5 år tror jeg vi vil se rekordrater.
Stokk Dum
27.04.2022 kl 20:21 6186

44MUSD i inntekter i Saudi Arabia for Q4.
Da var alle riggene i arbeid igjen der (muligens med unntak av Main Pass I som var tilbake etter OOS i oktober).
Iflg fleet status er 5 av 7 rigger på 'variable' rater avhengig av oljeprisen.
Hvis vi antar at alle riggene var i arbeid også i hele Q1 kan vi få en indiksjon på hvor stor denne ratejusteringen er.

44MUSD delt på 7 rigger i 92 dager blir forresten ca 68,3kUSD/day/rig (totalt gjennomsnittlig dagrate for Q4 var 62,9kUSD).

mvh
Redigert 27.04.2022 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
cold
27.04.2022 kl 21:54 6046

Stokk Dum: Alle riggene i gang og vi har pr. nå ingen å tilby. Skiltet er satt opp: Utsolgt! Press-press på rater, og smile all over the place.
Ledelsen er meget flinke til å få dem fort tilbake i jobb. En skikkelig spike på ratene utover året og dobling neste år, hadde vært topp. Kan de gi oss litte gran utbytte i 2023?

RussianOil: Bra jeg misforsto dette med obl. markedet ;)
Ellers interessant å merke seg at Fed hevet renten hele 17 ganer i perioden mars 2004 og desember 2006. (2 år og 9 mnd).
Nå kommer rentehevingene igjen. Situasjonen nå minner mye om 2004. 18 år senere er oljeprisen mye høyere og allerede press på ratene.
Mikkol
27.04.2022 kl 22:21 6109

Kjøpe mer nå eller skal jeg holde hodet kaldt hvis vi skal ned mot 10-11? Hva tror du?
Lurer fælt på hvor vi står i Livermore cylinder....
Redigert 27.04.2022 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
28.04.2022 kl 11:30 5718

Den om enda hadde visst..
Tviler ikke på det kan være mye å hente på å handle på slike mønstre, men bommer man så er det også lett å bli vippet av pinnen bokstavelig talt. Kjenner meg så godt at jeg vet det er vanskelig kjøpe igjen dyrere enn jeg solgte og om den da går videre så sitter man der da. Eller man velger å kaste seg på igjen for så å oppleve at det bare var et blaff og har en dobbeltbom.
En annen ting er jo det skattemessige for oss som har sittet lenge. Skulle jeg solgt nå så må jeg skatte av en enorm gevinst til neste år og må da redusere porteføljen bare for å betale skatt og mister deler av potensialet etter dette hvis det går slik vi håper og tror. Man kan jo drømme om at man har klart å trade inn dette i mellomtiden, men så billig som Shelf fortsatt er samtidig som markedet raskt strammer seg til så kan dette overstyre det tekniske. Jeg tør i all fall ikke å ta sjansen.
Men skal man inn med ny kapital som du snakker om Mikkol så blir det jo litt annerledes. Da kan det være jo greit å følge det tekniske. Da blir det litt vinn, vinn. Treffer man så er det vinn på de man kjøper, bommer man så er det vinn på de man hadde fra før selv om man selvfølgelig kan miste litt av potensialet fremover hvis man ikke kommer seg inn med mer.
Odium
28.04.2022 kl 11:53 5677

Jeg har bestemt meg for å forsøke å trade litt etter analysene mine frem mot sommeren.
tanken er å trade med mindre kapital enn investeringene mine er for å unngå skatt, samt ikke ha for høy risko. 10% av verdien er det jeg går for i denne omgang, samt lære mest mulig. Hvis jeg kan gjøre en 10% gevinst til 12% så er det i det lange løp verdt det.

Men det handler jo mye om hvordan en mentalt angriper dette. En må vite at dette handler om probabilitet og at en ikke alltid vil treffe, målet er å treffe mer enn en bommer og på den måten ha netto gevinst. Hvis du ser på det på den måten så er det nok mentalt mindre krevende. Hvis en tror at en skal doble gevinsten sin gjennom trading på et enkelt papir, så skal du ha mye flaks.
De fleste som trader har nok også muligheten til å flytte mellom forskjellige papirer også. Kombinere analyser fra flere selskaper og på den måten øke potensiell profitt. Det er for komplisert for meg.
Siphlonurus
28.04.2022 kl 12:25 5629

Skjønner ikke helt hvordan du skal klare å unngå skatt da. Det er jo fifo-prinsippet som gjelder og skulle jeg f.eks tradet med 10% av Shelf-beholdningen min så hadde jeg ved hver trade solgt de 10 prosentene jeg hadde kjøpt først (og sannsynligvis med størst gevinst). Ved første trade blir de eldste solgt og ved neste trade blir de nest eldste aksjene blitt solgt og etter hvert som man trader så kommer stadig mer av gevinsten til beskatning. 10 trader a 10% rullerer hele beholdningen og alt blir da beskattet året etterpå.
Odium
28.04.2022 kl 13:17 5600

hmm, kanskje jeg tenker litt feil.
har alltid tenkt at jeg kan flytte ut hele originalinvesteringen uten beskatning så mye jeg ville.
Da må jeg nok revurdere planen min ja med tanke på at vi ikke får bruke ASK konto. jaja, bedre å lære det nå enn til nesteår :P
Mikkol
28.04.2022 kl 13:20 5586

Må vel ikke skatte på zero konto før pengene fysisk tas ut av kontoen! Ergo kan du trade så mye du vil her sånn jeg forstår det?
Sima
28.04.2022 kl 13:56 5686

FIFO prinsippet gjelder som Siphlonurus sier. Det hjelper ikke å ha aksjene på flere kontoer heller. En kan opprette en konto i f.eks. samboers navn. Men da har jo ho innsyn og det er jo ikke bra...hehe
tobo581
28.04.2022 kl 14:05 5692

På ASK-konto, skattes det først når du tar fortjenesten ut av ASK-kontoen. På fondskonto, som SHLF må handles på, beregnes skatt på fortjeneste/tap ved årsskifte på handler som er gjort. Det kan bli mye skatt av SHLF etterhvert. :-|
Odium
28.04.2022 kl 14:18 5750

Sjekket opp i dette nå og ved bruk av investeringskonto(zero) så slipper en å skatte på trading. Åpnet en IKZ konto nå og kommer til å ha en begrenset sum der som jeg trader for.
Sima
28.04.2022 kl 14:25 5780

Den kontoen har jeg ikke vært klar over. Har levd i troen at kun ASK hadde denne muligheten. Takk for den Mikkol.
Mikkol
28.04.2022 kl 14:39 5779

Bare hyggelig! God trading💸
Siphlonurus
28.04.2022 kl 15:03 5782

Ja jeg er vel egentlig klar over det, men nå er det litt for sent.
Om man flytter hele beholdningen (uten å selge) over på en Zero-konto så er jeg ganske sikker på at det utløses skatt på gevinsten på overføringstidspunktet og man starter med blanke ark etter overføring og med den gevinsten jeg har nå så er ikke det aktuelt. Men dette er jo et "problem" man strengt tatt ikke bør klage på :)
Mikkol
28.04.2022 kl 15:06 5808

Ja det stemmer at det utløser skatt, i og med at man da teknisk sett tar pengene ut av kontoen. Har heldigvis alt på zero, selv om jeg i svært liten grad trader. Vil foreløpig bare inn med mer;)
cold
28.04.2022 kl 22:50 5491

Jeg skjønner ikke skatte- problemet i diskusjonen her.
Noen argumenterer for at de ikke ønsker å gjøre en trade da det utøser skattekrav for samme inntektsår(?) Med investeringskonto zero (IKZ) er problemet løst med Utsatt Skatt. Utsatt skatt betyr at penger tjent på børs, valuta osv. først kommer til beskatning når du tar ut pengene fra IKZ kontoen din og overfører til en vanlig brukskonto. Du kan gjøre så mange trader du ønsker uten å bekymre deg over skatten.
Redigert 28.04.2022 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
cold
28.04.2022 kl 23:00 5503

Sikkert like greit å opprette Zero - konto og overføre pengene dit, selv om det utløser skattekrav. Uten slik konto blir det svært vanskelig å være investor. Når du har pengene på Zero vil formuen bygger seg opp mye raskere og du slipper tenke på skatten. Så lar du bare pengene stå der. Kontoen er meget nyttig da formuen kan brukes som sikkerhet for banker osv.
Mikkol
28.04.2022 kl 23:01 5512

Ja er vell dette som ble bekrefter tidligere;) men for noen så er det litt sent når man allerede har aksjene på en ask konto. Var det som ble diskutert...